£hris van der Sman bouwt in kwart eeuw de Delftse Nieuwe Kerk in zijn tuin Toos Onderden wijngaard speelt Franz Liszt pfpotdorpse huisschilder maakte levenswerk vaneen Middeleeuwse reconstructie: en dan de dom ook nog... f gedragsonderzoek moet vangst van de muskusrat fj;aan verbeteren i de zuidelijke gevel zitten al glas-in-loodramen: vier maan- en arbeid. Op mijn oinu'ogén door stad on land ..-kom ik graag mo'nson logon. U kunt I mij telolonisoh ol' schriftelijk vertellen wie u graag in deze rubriek zou willen tegenkomen. Ik ben bereikbaar via 071 - 12 22 44 op toestel 10. pagi|[)EN/REGIO CiidócSowia/nt VRIJDAG 13 JANUARI 1984 PAGINA S de vtt aanzienlijke schade berokke nen. vooral aan dijken en wa terkeringen. Bij hoge water standen kunnen hierdoor dijk doorbraken ontstaan. Het dier graaft ook in randen van ak kers, waardoor het regelmatig gebeurt dat boeren wegzakken met hun tractoren of bepaalde gedeelten van de akker niet meer kunnen gebruiken. Na tuurlijke vijanden, zoals de nerts, heeft de muskusrat in Nederland niet. In 1982 werden er ruim 178.000 muskusratten gevan gen. Dat was ongeveer 25 pro cent meer dan het jaar daar voor. Het werd een topjaar omdat er meer mankracht werd ingezet en omdat het weer meewerkte. Hierdoor is waarschijnlijk het aantal mus kusratten in het oosten en zui den van het land wat afgeno men. Naar het westen en noor den van het land heeft de ver spreiding zich echter voortge zet. Alleen op de eilanden en in enkele delen van Zuid- en Noord-Holland komt het dier waarschijnlijk nog niet voor, aldus de Landbouwhogeschool. De muskusrat is hier overi gens rtiet inheems. Het dier werd vóór de Eerste Wereld oorlog geimporteerd uit Noord-Amerika, om er bont- farms mee te beginnen. Daar uit zijn indertijd de eerste .Eu ropese' dieren ontsnapt, met alle gevolgen van dien. Geen krant ontvangen Bel tussen 18.00 en 19.00 uur, za terdags tussen 14.00 en 15.00 uur, telefoonnr. 071-122248 en. uw krant wordt nog dezelfde avond nabezorgd. 'i Hollandse, kreeg toch wel eer van het oprichtend werk. Men bouwde, over het alge meen, met de eigen materia len van het land: baksteen. En het ging van een leien dakje; wat de bedekking be treft. Zo ook geschiedde met die rond 1492 voltooide Delftse Nieuwe Kerk, of St. llrsula-kerk (inderdaad nieu wer dan de 14e eeuwse Oude Kerk). Maar er is, in Noot dorp waar de tweede Nieuwe Kerk staat althans éen functie niet mogelijk ge bleken: er rusten, in de tuin van huisschilder Chris van der Sman, geen Oranje-tel gen in de crypte. Als Chris enkele relieken der heersen de dynastie had kunnen in metselen, was hij heiemaal dolgelukkig geweest! Monumentaal In feite is het bijna een on voorstelbaar verhaal, van in spiratie, toewijding, doorzet tingsvermogen en moed. Ruim 20 jaar geleden legde mevrouw Van der Sman, met enige scepsis (ofschoon ze toen al heftig in Chris geloof de), de eerste steen voor de grootse conceptie in haar tuin. Chris, de schilder en kerkenbouwkundige in z'n vrije tijd, was toen nog geen 28 jaar; hij is nu 48. Een vast houdende, bezielde hobbyist, die zich heilig had voorgeno men, de Nieuwe Kerk aan de Markt van Delft tot op de millimeter, van steen tot steen, na te bouwen. Zomaar in de tuin, naast z'n huis. Bouwmeester Van der Sman liet God de greep zegenen en begon te construeren; secure schaalverhouding 1 op 20. Zoiets kun je geen miniatuur meer noemen. Dat is monu mentaal. Schilder Chris vervaardigde zelf zijn bouwstenen en dak leien van cement en zand. En hij bouwde voort, met een uithoudingsvermogen als van beton, 21 iaar lang, elk week einde in de zomermaanden, 's Winters legde hij, als een echte bouwvakker, het werk neer. Maar dan was hij bin nenskamers weer met ideeën bezig. „Ik ben nu druk aan de gang met het namaken van de glas-in-loodramen. Eerst wilde ik zomaar wat willekeurige kleurtjes op de ramen aanbrengen, maar het is natuurlijk veel mooier en leuker om ze te schilderen naar de originele ramen in de Delftse kerk. Het heeft me al menig weekend gekost. Ik zat dan in de (echte) kerk met een schetsblok om de ra men na te tekenen, helemaal in de oorspronkelijke kleu ren. Hier thuis schilder ik dat dan over op glas". De koster van de Delftse Nieuwe Kerk, die „glazenier" Van der Sman erin liet en hem rustig z'n gang liet gaan, weet nog steeds niet wat die rare Nootdorper nu precies met z'n tekeningen voor heeft; „waarschijnlijk ver moedt hij, dat ik iets aan het doen ben met een kartonnen bouwplaat of zoiets. Ik heb hem hier tenminste nog nooit een kijkje zien nemen", zegt Chris, lichtelijk teleurgesteld. Hii zou trouwens, vind ik, ook best wel wat koninklijke waardering mogen krijgen voor zijn inspannend eerbe toon aan de grafkerk der Oranjes, sinds Willem de Zwijger. Doorgaan In '87 hoopt Van der Sman klaar te zijn met zijn giganti sche liefhebberij. Dan zijn er lampjes van binnen, die de ramen feëriek zullen verlich ten. Chris is tegen die (vrije) tijd een jaar of 50. Maar nu al wil hij er, na '87, weer enkele tientallen jaren tegenaan gooien. Er is nog een hoekje in de tuin over en op een fundament van hooguit een vierkante meter moet dan de Utrechtse Domtoren verrij zen. „Ik moet wel, want ik zou het vreselijk vinden, als ik niet meer zou kunnen bouwen". Twintigste eeuws monnikenwerk. Uiterlijk staat de Nieuwe Kerk van Van der Sman er al voltooid en stralend bij. De puntgave toren met zijn be roemde zwartuitgeslagen spits meet 5 meter en 3Q cen timeter. Een paar touwkabels vanaf de „middenbalkons", en Commando's zouden er een „Taptoe Delft" kunnen maken. Bovenin lopen de wijzers" van de klok met de tijd mee, aangedreven door een uurwerk (gemaakt door nog zo'n pietje precies, Aad, de broer van Chris), dat be halve de hele en halve uren ook de kwartieren laat slaan. Het carillon, met klokjes van messing, doet niks; je moet het niet al te gek willen ma ken. Het achterdeel van de kerk, zeg maar het „koor", kan weggeschoven worden teneinde perfectionist Van der Sman in staat te stellen het noodzakelijk onderhoud onder andere aan het uur werk te verrichten. Dan kruipt hij, als een kerkgan ger op handen en knieën, door het middenschip naar voren. Van der Sman heeft het zich niet gemakkelijk gemaakt, de afgelopen bijna kwart eeuw. Hij is zelfs vergrijsd in zijn hobby. Niets liet hij aan het toeval over. „Om de juiste af stand tussen bepaalde delen LANDBOUWHOGESCHOOL WAGENINGEN loes a rkoi LEIDEN K&O heeft in haar programma voor het seizoen '83-84 meer dan in de voorafgaande jaren cy cli rond één thema geïn troduceerd. Na projecten over 'Vioolsonates door de eeuwen heen' en de pia nomuziek van Johannes Brahms en Frederic Cho pin - de laatste wordt nog op 23 januari voortgezet - geeft Toos Onderdenwijn gaard op de maandagen 16 januari en 30 januari con certen met pianomuziek van Franz Liszt. Beide concerten zijn in de Ka pelzaal te beluisteren en beginnen om kwart over acht. De Nederlandse pianiste Toos Onderdenwijngaard studeerde bij Nelly Wage naar in Amsterdam. In Parijs volgde zij lessen bij Jacques Février en de beroemde pe dagoge Maguérite Long. In de loop van de jaren heeft Toos Onderdenwijngaard veelvuldig opgetreden onder meer met dirigenten als Bernhard Haitink, Jean Fournet en Antal Dorati. Te genwoordig combineert zij haar optredens met een hoofddocentschap aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. De plaatopna men, die zij heeft gemaakt, betreffen vooral de werken van de componist, waarop zij zich heeft gespecialiseerd en waarmee zij zich de meeste bekendheid heeft verwor ven: Franz Liszt. De twee concerten zijn elk aan één aspect van Liszts oeuvre gewijd. Het concert van 16 januari draagt de titel „Vrienden en invloeden" en dat van 30 januari „Liszt, de poëet en voorloper van het impressionisme". Het eerstgenoemde program ma bevat bewerkingen van muziek van andere compo nisten, zoals Paganini (capri ces), Bach en vooral Wagner, met wie Liszt stilistisch sterk verwant was en wiens 'Vlie gende Hollander' en 'Tristan en Isolde' hij in eigen compo sities verwerkte. Na Wag ners dood in 1883 schreef hij een uitvoerige impressie van diens begrafenis in Venetië. Het tweede concert brengt een kant van Liszts werk naar voren, dat uit de eerder genoemde werken valt af te leiden. Liszt was in de lijn van Wagner een pleitbezor ger van de programmatische muziek en heeft met name voor de piano, waarop hij volgens overlevering een groot virtuoos was, schilde rende composities geschre ven. De klankmogelijkheden van het instrument worden, evenals het technisch kun nen van de uitvoerende pia nist, daarin uitputtend benut. 'Années de pèlerinage', 'Nua- fes gris' en de legenden van int Franciscus zijn daar de bekendste voorbeelden van. Een interessante trek in Liszts muziek is dat hij zich meer dan Wagner waagt aan tonale en structurele experi menten en mede daarom een voorbode genoemd kan wor den, zoals de titel van dit concert doet van latere ont wikkelingen in de muziek. De 'Bagatelle sans Tonalité' kan in dit verband als voor beeld worden aangehaald. Toos Onderdenwijngaard zal tijdens de concerten monde linge toelichting op de afzon derlijke werken geven. DIRK VOOREN van de toren aan de weet te- komen, ben ik met een schietlood in de weer ge weest. Voor andere delen, die in Delft vanaf de straat niet zichtbaar zijn, heb ik een dankbaar gebruik kunnen maken van een restauratie. Via een noodluik kon ik in de dakgoot van het zijschip komen en daar trof ik een stel hangladders aan. Ik ben huisschilder, dus op zo'n lad der voelde ik me veilig. Zo kon ik de hele kerk opmeten. Van bestaande tekeningen heb ik geen gebruik ge maakt". Ontroerd Zo is Chris van der Sman kunnen opgaan in zijn schoonheidsideaal. Het gaf hem ook een soort religieuze kick: „Als ik zo aan het bou wen ben, is mijn eigen tijd vergeten. Dan stap ik voor mijn gevoel gewoon in de middeleeuwen. Ik ben wei eens ontroerd geweest, als ik besefte dat mensen in die oude tijden zonder veel hulp middelen zulke prachtige dingen konden scheppen. Ongelooflijk, eigenlijk". En dat zeggen de toeschouwers bij hem in de tuin dus ook. Enfin, Chris' Nieuwe Kerk (staande op een fundament van 20 cm. dik beton) is een goed deel van zijn leven ge worden. Mevrouw Van der Sman vult de rest. Zij is ook met „de kerk van Chris" meegegroeid. „Ik zou al niet beter meer weten", vindt ze zelf. Over een jaar of drie zal mevrouw, D.V., met enig feestelijk vertoon de laatste steen inkleuren. Waarna het bouwwerk, eventueel, inge wijd kan worden. Dat inkleu ren der, nu nog wat „bleke", steentjes is (met de „Delftse glazen") de komende zorg van Van der Sman. Hij neemt er, ijzingwekkend, zijn tijd voor. Steentje voor steen tje de voegen moeten na melijk grijs blijven wor den straks de oorspronkelijke (verschillende) kleuren aan gebracht. Het zijn niet min der dan 200.000 steentjes, waaruit de Nieuwe Kerk van Nootdorp is opgetrokken. Het is jammer, dat Chris van der Sman niet twee levens heeft en niet nog een paar handen extra, en niet meer ruimte in zijn tuin. Mevrouw Van der Sman schudt nu even het wijze hoofd: „Nee, Chris valt nauwelijks te be daren. Het liefst zou hij nog een kathedraal willen ma ken. Maar na de Domtoren zien we dat alle twee niet meer zo zitten..." DEN De Land- iwhogeschool in Wage- "ïgen heeft een onder een betere vangstme- ^de te vinden voor mus- sratten. Het gedragspa- in van de rat zal daar- intensief worden be- mideerd, evenals de af- idöieiding van geurstoffen dit ongedierte om ijkend staat. Het project nn 'Ier leiding van prof.dr. Wiepkema, dierge- igskundige bij de hoge- tool, zal drie jaar duren. wordt uitgevoerd in ïenwerking met TNO |lft en het ministerie ti landbouw en visserij. afgelopen twee jaar is er ageningen en bij TNO al muskusratten gewerkt. De pren werden in laboratori- ^ikooien en een buitenkooi «bserveerd. Er werd bestu deerd op welke geurstoffen ze reageren. Uit dit onderzoek bleek dat de ratten sterk rea geren op geuren van urine en faeces. Het probleem is dat de stoffen alleen op heel korte af stand (tot één meter) aantrek kingskracht hebben. Om meer zekerheid over de lokkende werking van geur stoffen te krijgen is nader ge dragsonderzoek nodig, aldus de Landbouwhogeschool. Vra gen hierbij zijn: hoe gebruikt het dier zijn leefgebied, welk voedsel heeft zijn voorkeur, hoe sturen geurstoffen zijn ge drag en waardoor wordt de migratie van de dieren veroor zaakt. Hiervoor is ook studie in het open veld noodzakelijk. De hogeschool is daarom op zoek naar een gebied in de buurt van Wageningen, waar veel muskusratten zitten, die van de land-eigenaar nog een tijdje mogen blijven leven. Er zijn in Nederland naar schatting een half miljoen muskusratten, die tezamen .liet te geloven!", zegt i"optrn vaa^- aan Sport raad fkweg, gemeente ?/d zo|otdorp. In die contrei- lesooi passeren nogal eens /20,flelnemers aan puzzel- iten of rally's, en stee- St is die laat-gotische hepping tussen het ind een vaste prik op Stranï programma. Er zijn Noonjzzelrijders bij, zonder vuutB 1 gevoel voor archi- ischri^ tonische schoonheid, di uuji aueen maar de nood- *en gelijke gegevens voor in opgaven-lijstje wil- n weten. Maar andere ian werkelijk paf, en ijven een uurtje rond ingen om dat werk in °)perste verbazing eens P van nabij te bekij- opmun. Het is eigenlijk erg wonfstelijk, in dat Zuidhol- n, fcapdse tuinbouwland, ant daar, aan die Noot- )rpse Sportparkweg, aat een getrouwe versie in de Nieuwe Kerk van elft! eet aat 4 if \ozarb nieuw, zo fris van lijf en Tva/i^en en voegen, als alleen maar een paar generaties van middeleeuwse bouwheren het in de 16e eeuw moeten hebben ervaren. In die lang voorbije tijden deed men vaak bijna een eeuw of nog langer er moest ook geld voor zijn over de bouw van een wedijverend gods huis, dat vooral de trots en de eigenwaarde van een hele leefgemeenschap, gelovig en concurrerend met „anderen in de buurt", moest uitdruk ken. Aan de wervelende, hoogstijgende, majestueuze pracht van Franse, Brabantse en Engelse kathedralen, aan dat „koor der engelen" kwam men in de noordelijke lage landen nauwelijks toe. Wellicht was de inspiratie er wel (in Den Bosch werd het overweldigend, Zuidneder lands, en de St.Jan kan, met al z'n luchtbogen, pinakels en waterspuwers tegen de mees te Europese bouwkunstige zevenklappers ruimschoots op boksen), maar de peculan- ten ontbraken in ruimere mate en de opofferingsge zindheid nam af naarmate de St. Pieterspenning haar tol eiste en de reformatie nader de. Echter de sobere, weinig uit bundige, wat ingekeerde stoerheid van een ingekerkt godsvolk op de steigers in het De toren van de Nieuwe Kerk met z'n zwarte spits.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 5