DE NIEUWE FIAT REGATA.VOOR DE
COUREURS ONDER DE HUISVADERS
DE NIEUWE FIAT REGATA.VOOR DE
HUISVADERS ONDER DE COUREURS,
Toj, toj, achter
de schermen van
het muziekbedri jf
Het ki
onze ku
op expositie
in Brussel
KUNST
£eicbc Somo/nt
DINSDAG 10 JANUARI 1984 PAGIN,
IABU
DEN HAAG „Dit is een se
rieus publieksboek over het
reilen en zeilen van een door
snee orkest, geschreven voor
de doorsnee concertbezoeker",
zei mr.P.W. Schilham gister
middag bij het presenteren
van zijn boek „Toj, Toj". En
met enige nadruk: „Het is
geen boek over het Residentie
Orkest, (waar hij als directie
secretaris werkzaam is), er
komt geen naam van enig or
kest in voor, en het is ook
geen politiek, rellerig boek
over het orkestenbestel, waar
van niemand nog weet hoe dit
uitpakt".
Het ontstaan van dit boek ligt
in steeds dezelfde vragen van
bezoekers aan openbare orke
strepetities en het gaat over
zaken, die voor elke ingewijde
in het concertbedrijf normaal
zijn. Vragen over hoe een or
kest wordt bestuurd (als be
drijf met bestuur, directeur,
kantoor, vereniging van werk
nemers). welke salarissen de
orkestleden verdienen (vol
gens door het Rijk vastgestelde
salarisschaal), hoe de subsidies
worden toegekend (via een
soort verdeelsleutel tussen
Rijk en lagere overheden), hoe
een programma wordt samen
gesteld (via een ingewikkelde
procedure), wat een dirigent
eigenlijk doet (duidelijk ant
woord van vaste dirigent Hans
Vonk in het voorwoord, eindi
gend met: „Zonder orkest blijft
de muziek papier en voor de
dirigent geldt dat zijn dirigeer
stok geen geluid geeft").
Nut
Men leze zeer behartigswaar-
dige opmerkingen over het
nut van de sponsoring, van de
publiciteit en publiekswer
ving, maar ook heel openharti
ge, over de rangen en standen
in het orkest, met name over
de verschillen tussen de strij
kers onderling en de blazers
onderling. Het is een nuttig
boekje, het verheerlijkt ner
gens de kunstenaar, het is za
kelijk en nuchter over het
harde moderne muziekbedrijf van dat Piet Schilham over
en verwijdert zodoende heel een andere zijde, over de dollë
wat romantische misvattingen, dwaze dingen die in dit bedrijf
Misschien komt het er eens ook gebeuren, gaat schrijven.
We:
22mo<
Veilingmeester
Paul Brandt (83)
overleden
DEN HAAG De bekende
veilingmeester Paul Brandt,
oprichter van het Amsterdam
se bedrijf Kunstveilingen Paul
Brandt b.v., is gisteren op 83-
jarige leeftijd in de Boerha-
vekliniek overleden. Paul
Brandt leed al enige tijd aan
suikerziekte. De bijzetting in
het familiegraf is morgenmid
dag op de begraafplaats Zorg-
vlied aan de Amsteldijk.
Brandt kwam met name in dé
belangstelling toen hij septem
ber 1950 de verzameling van
Han van Meegeren onder de
hamer bracht. Maar ook ande
re belangrijke verzamelingen
kwamen in zijn bedrijf terecht,
waaronder die van Lizzy An-
sing, Jhr. Sandberg en Hugo
Oelze.
Ook als liefhebber van kunst
genoot Paul Brandt belangstel
ling. Zo had hij in juli 1977 een
tentoonstelling van eigen teke
ningen in het Haags Gemeen
temuseum en het Singermu-
seum in Laren. Maar bekend
werd hij er niet mee; Brandt
liep niet zo met zijn tekenin
gen te koop, gemaakt in zijn
spaarzame vrije uren en tij
dens vakanties in het buiten
land.
Het personeel van zijn bedrijf
herinnert zich Paul Brandt als
een man die een groot gevoel
voor humor had en niet goed
kon stilzitten. Zelfs toen
Brandt zich ongeneeslijk ziek
wist, bemoeide hij zich nog da
gelijks met zijn eigen kunst
handel.
Brandt, die tot twee jaar gele
den nog in zijn bedrijf werk
zaam was, leerde het vak bij
Douwe Komter aan het Rokin
in Amsterdam. Na diens dood
in 1926 vestigde hij zich als
zelfstandig makelaar en taxa
teur in Amsterdam. Het be
drijf aan de Keizersgracht
wordt nu geleid door zijn zoon,
Paul Jr.
Vanessa
Redgrave
wijkt voor
Joodse acties
NEW YORK De Britse
actrice Vanessa Redgrave,
bekend om haar PLO-
-sympathieen, zal niet met
het toneelstuk „Skirmis
hes" op Broadway te New
York optreden uit vrees
voor acties van militante
Joodse groepen. Producer
Frank Gero kan op Broad
way geen theater vinden
dat Redgrave wil toelaten.
Een theaterdirecteur had
Gero gevraagd: „Zou u
willen dat ze ons gebouw
vernielen?" Een andere
theatereigenaar wees op
de grote risico's en de
noodzaak van strenge vei
ligheidsmaatregelen. Een
derde zei: Wat voor zin
heeft het Redgrave op
Broadway te laten optre
den waar het theaterbe
zoek voornamelijk uit Jo
den bestaat.
Vanessa zou met haar zus
ter Lynn de hoofdrollen
spelen in het stuk, dat de
zorg van twee zusters over
hun stervende moeder be
handelt. Eerder heeft
„Skirmishes" (schermutse
lingen) in Londen ge
draaid. Het is niet bekend
of het stuk nu met andere
actrices op Broadway zal
worden opgevoerd.
Het kopen van een nieuwe auto wilde tot uitgerust met een Citymatic.
voor kort wel 'ns een stevig robbertje vechten op- Dit systeem laat de motor afslaan als de
leverenTussen uw sportieve-ik en
uw economische-ik, welteverstaan.
Rat zorgt voor pais en
vree. Door sportief temperament
en praktische eigenschappen
samen te brengen in één auto.
De nieuwe Fiat Regata
BENZINE/DIESEL VERBRUIK.
BIJ 90 BIJ 120 STAD 0/100
70
5.6
85 AUTOMAAT 66
85 S 5.4
100 S 5,9
DIESEL 5,2
ES 5,2
13.5 SEC
15.0 SEC
11,0 SEC
10,0 SEC
18,9 SEC
13 7 SEC
auto stilstaat en weer aanslaan als
de koppeling wordt ingetrapt
Bij langzaam stadsver
keer en in files zorgt de Citymatic
voor een besparing van maar
liefst io tot 20%!
De temperamentvolste: 180 km/u.
Met de nieuwe Fiat Regata is er eindelijk
een familie-sedan die met z'n prestaties uw hart
sneller doet slaan
Want de Regata 100 S is in staat u met een
snelheid van 180 km/u over de weg te laten zoeven
Terwijl de Regata 70 met een top van 155
km/u ook nog altijd de snelste in zijn prijsklasse is!
De zuinigste: Citymatic I op 19.2
De extra, extra zuinige Regata ES. is
diesel: ook 1 op 19.2.
Iedere Fiat diesel is de dubbelganger van
z'n benzine-broer. Met hetzelfde komfort, dezelfde
kompleetheid
Vanzelfsprekend gaan die kwaliteiten ook
op voor Fiafs nieuwste, de
De kofferruimte: 500 liter groot
Het fraaie Italiaans interieur van de Regata is
behalve kompleet (standaard o.a kwarts klokje,
anatomischgevonmdestoeIenveistelbaarstuur),ook
zó ruim dat 't makkelijk plaats biedt aan vijf personen
Ruimte vindt u ook onder de kofferklep. De diepe, 500
liter grote kofferruimte biedt gemakkelijk plaats aan
alle familiebagage en de eventuele LF!G. installatie.
60% INRUILGARANTIE NATWEE JAAR.
Met de komst van de Regata introdu
ceert Fiat tegelijkertijd een unieke inruilgarantie.
Na twee jaar (of max 50.000 km) en normaal
gebruik krijgtuvooruwRegata een gegarandeerde
inruilprijs van maar liefst 60% van de prijs die u
er nieuw voor heeft betaald.
Naast de fabrieksgarantie van een vol
jaar heeft uw Regata bovendien een gegaran
deerde onderhoudsprijs van slechts 4 cent (exkl.
BTWper kilometer.
De nadere voorwaarden voor deze inruil
en onderhoudsgarantie vindt u op het speciale
certificaat dat u bij uw dealer kan verkrijgen.
FIAT. UNIEK IN PRUS EN PRESTATIE.iBDSBI
l'njs incl. BTW, excl. alleveringskosien
LEIDEN: KOREVAARGARAGE B.V., KOREVAARSTRAAT 43, TEL, 071-14 2146 LEIDERDORP: KOREVAARGARAGE B.V., WEVERSBAAN12, TEL. 071-89 61 51
(INDUSTRIETERREIN "DE BAANDERIJ") KATWIJK a. ZEE: AUTOMOBIEL- EN GARAGEBEDR. SEINPOST B.V., DRIEPLASSENWEG 7, TEL. 01718 - 716 44 NOORD-
WIJK: AUTOBEDRIJF BEUK B.V., GOLFWEG19, TEL. 01719 -19213.
tnoi
KAR!
bank
het g
kind
advie
gerscl
De v
Üat h
kwan
aan 1
K
BRUSSEL Het hoeft niet
altijd de kwaliteit van kunst
werken te zijn, die een expo
sitie zo boeiend maakt. Vaak
is het ook het idee, het thema
dat een tentoonstelling zo
verrassend doet zijn. Dat
laatste is zeker het geval met
„Het Kind in onze Kunst"
van 1800 tot heden, een exj
sitie van doeken, aquarel!
en beelden in de Galei
ASLK in Brussel.
De beeldende werken, h
bijeen gebracht, ontroeren' 0k
verbazen niet alleen do J
hun schoonheid of eenvo»
zij tonen op verbluffende u
ze een stuk geschiedenis, i
geschiedenis van het kind/
De belangstelling voor n
kind is namelijk niet zo oi
hoe vreemd het ook m
klinken. Men ervoer kin<
ren in hun allereerste s
dium, de baby-periode,
zeer bijzonder in vroeger
den, maar vervolgens 1
het kind er om zo snel moj
lijk ingevoerd te worden
de grote mensen-wereld.
Vandaar vroegere kunstwi
ken met kinderen, uitgebet
als baby-achtige engelen
de Jezus-baby, altijd nai
verbonden met de voorst
ling van de Moeder Go
Oudere kinderen werden
toond als miniatuur-volw;
senen, die zij in feite ook u
ren.
Rousseau
Pas aan het einde van de
eeuw begonnen filosofen
Jean-Jacques Rousseau
kind-zijn te ontdekken, m
het zou nog ruim een eeL
duren voor de maatschap]
hem daarin volgde. De ki
dertijd was namelijk in h
geheel geen bevoorrechte 1
vensperiode, die beschermii
bood of speciale aandac
kreeg. Het sociale milieu b
paalde heel het leven:
werd geboren uit gewoi
mensen of stamde uit bete
kringen, je groeide op in
stad of op het platteland,
Jean-Jaques Rousseau, eera
ste die de waarde van hef
kind-zijn ontdekte.
-zijn in het geheel geen lollig
tje. Na het twaalfde levensa
jaar werd hij of zij door d„'
omgeving zeker niet meer al^
kind beschouwd, omdat hij <jZl
zij dan meestal al een boven p
menselijke taak in fabriek dj,
op het land had. Toen in eeiv
bepaalde periode de kindereiv
al met 6 of 7 jaar gingen werg
ken, werden zij op die leeftijij
al als volwassenen be r
schouwd.
Leerplicht
Wie denkt dat het kind ei
beter op werd, toen de leer
plicht ingevoerd werd, slaa
de plank mis. Want het kind
dat in bepaalde kringen van
wege de verdiensten voor j
heen een rijkdom was, wen
door die leerplicht tot las) j
Het kind werd daardoor ge
tekend en de kunstenaar leg j
de dat vast.
Het kind uit de andere klassj
viel minder op. Het speeldi
niet als het volkskind buiten
het hoefde niet vroeg aan dt
slag, maar de opvoedingsdis-
met die uit het arbeidersge
zin.
Ook dat leverde een beek
van een kind op, het kind da
vaak zeer gewenst was omda
ze grote gezinnen de kansei
verhoogden via huwelijke!
de invloed uit te breiden
Hierdoor ontstond het fami
liegevoel. En weer later, ir
deze eeuw, zou het enigi
kind en het kleine gezin ka
rakteristiek zijn.
De expositie in Brussel toon
het kind in al die aspecten
het verwende kind, het een
zame kind, het kind tusser
de zusjes en, broertjes, he
spelende kind en het wer
kende kind. En dat in all<
stijlen, die maar mogelijli
zijn: van het gevoelige var
Fernand Khnopff tot het bij
na abstracte van Jan Cox
„Het Kind in onze Kunst'
van 1800 tot heden in de Ga
lerie ASLK, Kreupelenstraai
12_in Brussel. Openingsuren
dagelijks van 10 tot 18 uur
(m.u.v. 25-12 en 1-1). De ten
toonstelling duurt tot 5 fe
bruari.