|Vrcheologie nieuwe, volwaardige tudieriehting universiteit Leiden m Rockopera Werk in Uitvoering Residentie Orkest overtuigt Voornamelijk in technisch opzicht ;iden r het /aarsc 5 al ki RIEMELS tezezBfj oftr ce rJZ££uo vtoCGeNCC \JBEK 'en IK MÊ MAAK DftUK MAKEN aax>H- oie Af5p«Mtc wer oe (AEA DKIÊ wtKEN AGI] CcidócOoiMant MAANDAG 9 JANUARI 1983 PAGINA 3 K&O-cursussen Bij K&O begint vrijdagavond 13 januari een gitaar-in- terpretatie-cursus onder leiding van de musicus Erik Otte. De cursus omvat tien lessen op de vrijdagavon den. Donderdagmorgen 19 januari begint een cursus patchwork-technieken door de Deense Tine Tursö en zaterdag 21 januari begint een cursus van tien lessen op de zaterdagmorgen over Javaans toneel. Deze lessen worden gegeven door cultureel antropologe Clara Bra- kei. Over deze drie cursussen kan men inlichtingen in winnen bij K&O aan de Oude Vest 45, tel. 071-141141. Jeugdkampen De Leidse Christelijke Kampeervereniging (LCKV) orga niseert het komende zomerseizoen 38 jeugdkampen. Dank zij de hulp van ruim 1400 vrijwilligers kan men dit keer 1300 jongeren een plezierige tijd bezorgen. De LCKV stelt ook dit jaar weer 50 plaatsen beschikbaar voor kinderen waarvan de ouders de kampprijs niet kunnen betalen en worden kampen voor gehandicapten gehouden. Voor in lichtingen, over de activiteiten: tel. 071-142294. Volkshuis Woensdagochtend 11 januari wordt in het Volkshuis de film „De wet gelijke behandeling" gedraaid. In deze reportage komen vrouwen aan het woord die laten blijken dat gelijke behandeling nog ver te zoeken is. De filmvoorstelling begint om tien uur, de zaal is van af half tien open. De toegangsprijs bedraagt een gul den. LWH De agenda van de Leidse Werkgroep Homofilie ziet er voor deze maand als volgt uit: donderdag 12 januari wordt de film 'Taxi zum Klo' van Rosa von Praunheim gedraaid. Woesdag 25 januari speelt Hans van Weel 'Gechanteerde liefde'. Beide voorstellingen hebben plaats in het gebouw van de LWH aan de Caeciliastraat 18 en beginnen om half negen. De entree is drie gulden. Kringloop Het Kringloopproject Leiden wil zich gaan bezighou den met inzameling en verkoop van gebruikt huisraad en zoekt hiervoor vrijwilligers. In veel plaatsen zijn de laatste kringloopprojecten zoals kringloopwinkels, rommelmarkten, ophaaldiensten van schillen en vod- deweverijen ingericht en ook in Leiden wil men iets dergelijks van de grond krijgen. Informatie en aan melden kan bij de Leidse vrijwilligerscen trale, tele foonnummer 149064 of 310663. Geen krant ontvangen Bel tussen 18.00 en 19.00 uur, zaterdags tussen 14.00 en 15.00 uur, teletoonnr.071-122248 en uw krant wordt nog dezelfde avond nabezorgd. LEIDEN De situatie binnen het Nederlandse toneelbestel wordt er niet rooskleuriger op. Steeds meer gezelschap pen dreigen het slachtof fer van bezuinigingen te worden, schouwburg- en theaterdirecties moeten met lede ogen toezien hoe er aan hun budget wordt geknabbeld en steeds minder mensen weten de weg naar het theater te vinden. Ondanks deze malaise gaat het goed met de Groningse muziektheatergroep Werk in Uitvoering. Het gezel schap is net zijn elfde le vensjaar ingegaan en heeft in die periode met veel suc ces een aantal theaterpro- dukties, die zich kenmerk ten door een combinatie van toneel en popmuziek, af weten te leveren. Pro ducties, speciaal bedoeld voor jongeren die niet of nauwelijks in het theater komen. Vandaar ook dat Werk in Uitvoering de gro te theaters en schouwbur gen mijdt, zij spelen liever op plaatsen waar de jonge ren wèl komen: jongeren centra en (soms) kleine theaters. In Leiden gebeurt dat op 14 januari om negen uur in het Leids Vrijetijds centrum aan de Breestraat. Succesvolle produkties van de laatste jaren waren o.a. Overlast (1982), dat door de VARA-televisie is uitgezon den en De Oplossing (1983), en project over oud en nieuw fascisme, dat ge maakt is in samenwerking met de Anne Frank Stich ting en speciaal bedoeld was voor het onderwijs. De Oplossing is verfilmd en wist afgelopen najaar tij dens de Nederlandse Film dagen in Utrecht bijna het Gouden Kalf in de wacht te slepen. Verandering Het tienjarig bestaan was voor de groep geen aanlei ding om feest te vieren, maar meer een reden om eens te gaan kijken wat er na zo'n lange periode zou moeten veranderen. „Werk in Uitvoering verandert, de jongeren voor wie we spe len veranderen en het Ne-- derlandse toneelbestel ver andert. Reden om ons te heroriënteren op het soort muziektheater dat we wil len maken", zo staat er in het nieuwe beleidsplan van de groep te lezen. „Die verandering bestaat in de eerste plaats uit de keuze om ons alleen op producties voor het jongerenwerk te gaan richten", vertelt Tim Meeuws, acteur bij Werk in Uitvoering. „De afgelopen jaren hebben we ons op twee werkvelden gericht; het onderwijs en het jonge renwerk. We hebben eigen lijk te weinig tijd en men sen om ons in alletwee die richtingen verder te ont wikkelen, vandaar die keu ze voor het jongerenwerk". Een ander gevolg van de bezinning van Werk in Uit voering is, dat bij het nieuwste stuk van de groep, Tussen de chaos en de ka ter, gekozen is voor een nieuwe speelstijl. Michiel Koperdraat, bassist bij Werk in Uitvoering: „Onze vorige producties zoals b.v. Overlast en Fata Morgana waren eigenlijk echte to neelstukken. Het was vaak het spelen van een scene, een stukje muziek, weèr een scene enz., daarnaast hebben deze stukken ook nogal wat revue- en slap stickachtige elementen in zich. Bij Tussen de chaos en de kater hebben we voor een hele andere vorm geko zen". „Je zou het een rockopera kunnen noemen", vervolgt hij. „Wij hebben geprobeerd muziek en theater meer bij elkaar aan te laten sluiten, het meer met elkaar te ver weven. De rol van de musi ci in dit stuk is ook veel be langrijker geworden. Dat heeft nogal wat consequen ties voor de vorm van het stuk gehad". Vrijstaat Tussen de chaos en de kater gaat over drie mensen in de jungle van de tachtiger ja ren. Drie mensen die door een toevallige ontmoeting met elkaar te maken krij gen. Op een afgelegen plek proberen zij hun eigen „vrijstaat" te creëren. Dan dringt er plotseling een bui tenstaander (een journalis te) hun wereld binnen waardoor die wereld en de onderlinge verhoudingen totaal veranderen. Meeuws: „Het stuk wil jongeren la ten zien dat wanneer je in een uitzichtloze situatie zit en je bij wijze van spreken door de maatschappij bent uitgekotst, je wat moet en ook kan doen om daar uit te raken. Zelf initiatieven ontplooien, je los maken van belemmerende facto ren, ook al doe je daarbij dingen die misschien niet mogen". „Het is voor ons zelf ook een poging om ons nieuwe beleid voor de ko mende jaren vorm te ge ven", vult Michiel Koper draat aan. „Om onze visie op muziektheater, popcul tuur en Nederland anno 1984 gestalte te geven". Tussen de chaos en de kater werd geschreven door toneelschrijver Jan Ottenhof, de 'regie was in handen van Guido We vers, Ferdinand Bakker tekende voor de muziek- regie. FRITS BRUINS Laatkersbomenbrandje Jongeren uit de omgeving van de Cruquiuslaan heb ben zaterdag gezorgd voor een laat kerstbomenbrand je. Daarvoor gebruikte men behalve wat kerstbo men een oude personen auto die al geruime tijd on beheerd langs de weg stond. De brandweer moest er aan te pas ko men om het vuur te blus sen. De auto, eigendom van een inwoner van Lei derdorp, raakte onherstel baar vernield. ntrole op obielmarkt it koi and i niet n. Ir op dii JIDEN De Leidse politie 'ift zaterdag de voertuigen te koop werden aangebo- i tijdens de Mobielmarkt in Groenoordhallen onder- ht op technische manke- nten. 36 auto's werden be- pklari(en. In zes gevallen maakte mper clen lagocl politie proces verbaal op, *e eigenaren van auto's moe- binnen 20 dagen enkele 'fyaraties hebben uitgevoerd twee voertuigen werden r een nader onderzoek egenomen naar het politie- eau. ,ni Journalist Leo 't Hart (82) overleden DEN HAAG Nog volop bezig met zijn werkzaamheden als rechtbankverslaggever is vrijdag de 82-jarige journalist Leo 't Hart in zijn Woning in Den Haag overleden. Vele jaren lang heeft de heer 't Hart onder meer voor De Leidse Courant ge werkt. Leo 't Hart werd op 5 september 1901 in Delft geboren. Hij be gon zijn loopbaan bij de „Delftse Courant" en werd later redac teur van het inmiddels opgeheven weekblad „De Westlander" in 's-Gravenzande. Hij ontpopte zich in de loop der jaren als een algemeen geacht rechtbankverslaggever en was de laatste jaren bekend als de nestor van de rechtbankjournalistiek. Aan tal van kranten in het land leverde hij zijn rechtbankverslagen. Van 1950 tot 1960 verbleef de heer 't Hart in Australië, waar hij werkte als speciaal correspondent voor veertien Nederlandse dagbladen. Teruggekeerd in Nederland werkte hij van de jaren zestig af voor talloze dagbladen, zoals Trouw, Haagsche Courant, Provinciale Zeeuwsche Courant, Telegraaf, Algemeen Dagblad, Leidse Courant, Het Binnenhof en ook voor het ANP. RONDER UITBREIDING PERSONEEL de C 3 I iJDEN Als alles mee- l i krijgt de Leidse uni- 5 - jrsiteit er een nieuwe 5 I °iidierichting bij. Het be- feft archeologie. Zonder - mame van personeel; I t wel; want de bezuini- ïgen laten dat niet toe. - oen verwacht komend i T idiejaar zo'n dertig eer- ïjaars studenten te be- - ooeten. „Komen er 100 Io|n raken we in paniek". pisvesting is er al: in het - o|langs opgeleverde ge- I |uw van het nieuwe let- Q^encomplex aan de Wit- - Singel. Het naambordje I .rcheologisch Centrum" °ijkt reeds op de deur. - s de universiteitsraad I h vanavond akkoord rklaart, kan de nieuwe - idierichting in septem- r van start gaan. I or het eerst is het mogelijk i in Leiden een complete die archeologie te volgen, het verleden kon men ;n chts een doctoraal-fase ar- I uur.eologie doen, dus met reeds en 1h kandidaatsdiploma op zak. 2224testal was dit van geschiede- dez®, culturele antropologie of fessieke talen. Archeologie kon men dan in de doctoraal fase volgen bij de volgende on derdelen: Prehistorie, klassie ke archeologie, Palestijnse ar cheologie, Assyriologie (het ge bied van het Tweestromen land), Precolumbiaanse arche ologie (de indianenculturen), Egyptologie en de talen en cul turen van zuid- en zuidoosta- zië. Eerstejaars De nieuwe studierichting biedt een eerstejaarsprogramma met een algemene inleiding op de archeologie. Daarna kiest men uit de hierboven genoemde ze ven doctoraalfasen en kan men zich na afloop drs. in de archeologie noemen. Het enige nieuwe aan de studierichting is dus het eerstejaarsonderdeel, waaraan alle zeven onderde len hun medewerking hebben moeten geven. Het heeft jaren geduurd voor er overeenstem ming was. Dat het nu zover is is volgens de coördinator van het archeologisch centrum, de hoogleraar préhistorie prof.dr. L.P. Louwe Kooymans, vooral te danken aan „de tijd van be zuinigingen en het feit dat er- een gebouw beschikbaar kwam". In zijn werkkamer, met uitzicht op de Witte Sin gel, legt hij uit: „Het collegë van bestuur heeft ons in deze Prehistoricus prof. dr. Louwe Kooymans in het nieuwe archeologisch centrum temid den van vaatwerk van de collega's van de Palestijnse archeologie. tijd van' grote bezuinigingen bouw. Dan ben je toch moreel kennis zouden opdoen, om in aan de universiteit een kans verplicht om over de bezwa- hun doctoraalfase bijvoorbeeld gegeven om de archeologie in ren van samenwerking heen Palestijnse archeologie met Leiden tot een volwaardige te stappen?" De bezwaren wa- succes te kunnen volgen. Nu is studierichting uit te breiden. ren vooral gericht op het feit', afgesproken om in het tweede Bovendien kregen we ruimte dat de nieuwe eerstejaarsstu- jaar een verzwaard talenpro- aangeboden in deze nieuw- denten niet voldoende talen- gramma in te lassen. Groot voordeel van de samen werking voor de meeste van de zeven studierichtingen is dat er waarschijnlijk mèèr stu denten zullen komen. Sommi ge richtingen hebben thans slechts twee a drie studenten. Louwe Kooymans heeft in elk geval positieve verwachtingen: „De laatste paar jaar kiezen studenten vaker richtingen die ze leuk vinden en kijken niet in de eerste plaats of ze er werk in kunnen vinden. Ar cheologie is zo'n „leuke rich ting", kijk maar naar de enor me maatschappelijke belang stelling die er is voor opgra vingen. Ook het bezoekersaan tal van het Museum voor Oud heden groeit nog steeds. Het uitzicht op werk in de archeo logie is inderdaad niet zo groot". Op onderzoeksgebied ziet hoogleraar Louw Kooymans ook voordelen van het samen zijn in het nieuwe gebouw: „Binnenkort gaan prehistorie en precolumbiaans samen op gravingen verrichten op het Bovenwindse eiland St. Eusta- cius. Daar worden twee Indi aanse nederzettingen bekeken uit de eerste eeuwen van onze jaartelling. Precolumbiaans brengt dan de kennis van de culuren in en wij met de pre historie, kennis van het opgra- vingswerk". ?e Jaarorde Hutspotten voor Kok en Van Dam Kok en Van dam, actievoerders bij uitstek, zijn zater dagavond door prins Pierre I on derscheiden met de Jaarorde van carnavalsvereni ging De Hutspot ten. De twee kre gen de decoratie omdat ze in het af gelopen jaar veel voor de winkeliers van de Steenstraat hebben gedaan, zo luidt het oor deel van de jury. Deze gebeurtenis vond plaats tijdens het traditionele Nieuwjaarsbal van de Hutspotten. Voor de vereniging was het dit keer extra feest, omdat carnavalsvereni ging De Hutspot ten dit jaar elf jaar bestaat. sages het koele, verstandelijke karakter van het werk min of meer verstikte. Met enige nieuwsgierigheid keek ik uit naar het optreden in Mozarts pianoconcert KV 466 van Wolfgang Manz, een 23 jarige, nog onbekende pia nist die een tweede prijs op het Koningin Elisabeth Concours in België heeft gehaald. Deze opmerkelijke prestatie maakte hij in technisch opzicht waar, gelet op het gemak waarmee hij de solopartij uit zijn mouw schudde. Muzikaal echter stond hij althans in dit concert nog op zwakke benen. Manz liet een gespannen toon horen en bracht daar nuances in aan, die variëerde van uitdruk kingsloosheid tot gejaagde en overdreven effecten en maar in enkele gevallen een over tuigende indruk maakten. Zo als altijd was hier de gulden middenweg wenselijker ge weest. Een lichtere en spiritu ele toon had kunnen afzien van deze oppervlakkige extre miteiten en volstaan met een evenwichtige en bescheiden uitdrukking. De schoonheid van dit concert zou dan ook directer en doeltreffender zijn weergegeven. DIRK VOOREN g hajEIDEN Het derde Memcert in de serie L, die ^eret Residentie Orkest com'v' ^ans Vonk zaterdag- egVond in de Stadsgehoor- verfal gaf, omvatte de uit- sdagpering van drie werken, lend§n minder dan oorspron- /eleieijjk op het programma hee^on<^' su*te '^e Pas d' eerJier' van Sergei Prokof- >r d|v was in verband met en gebrek aan voldoende ibarioorbereidingstijd van het ^^rogramma afgevoerd. Aan de andere programmaon derdelen was het orkest beter toegekomen, gelet op de dege lijke technische afwerking, die te beluisteren vielen in de uit voering van de suite „Pelléas et Mélisande" van Gabriël Fauré en de symfonie in C van Igor Strawinsky en die toe te schrijven is aan de vakbe kwame leiding van Hans Vonk, Doorgaans weet hij een over tuigend muzikaal tempera ment in zijn uitvoeringen te brengen, maar deze keer ech ter is hij daarin minder goed geslaagd. Fauré kon,.ondanks Vonks affiniteit met diens soe pele, romantische stijl niet echt boeien. De wat omfloerste klank mistte het raffinement en de luchtigheid, die voor een belangrijk deel de charme van Fauré's muziek uitmaken. Voor een juiste weergave van Strawinsky's idioom is door zichtigheid een.eerste vereiste, zeker in de sterk door klassie ke vormen bepaalde symfonie in C. In dit opzicht was de uit voering niet optimaal te noe men. De strijkers en blazers produceerden een te dikke klank die de klanklijnen te zwaar aar ette en in tuttipas-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 3