ïlm in '83: Bloei op wankele bodem Ceidae Commit ,'ALENT GENOEG, MAAR GELD TE WEINIG. FILMS VAN EIGEN BODEM HOUDEN BELANGRIJKE PLAATS BINNEN NIET HERSTELD BIOSCOOPBEZOEK f«git HÉ JLM VRIJDAG 30 DECEMBER 1983 PAGINA 7 „De Lift" Nederlandse topfilm van 1983 chkreten voor „De lift", de meest succesvolle Nederlandse film van '83. Bommel en de Zwelbast: Rob Houwers film In Nederland onder de verwachting geble ven, dankzij verkoop aan het buitenland uit de kosten. HAAG We heb- in Nederland een erdwij nen elsplaf latavoFiaar met n°Sal wat motie achter de rug. [cessen en flops, eters naar boven en ir beneden, klappen in beide gevallen hard ikwamen. Dieptepunt: QCIbrge Schoutens „Een van leven en dood", jir slechts een grote dvol Nederlanders [r toe wilden. Top van jaar: Dick Maas' „De kosten vlak onder li miljoen en mede dank 'üe „piek up" door War- Brothers voor de we- markt winstgevend, •endien een film die en der juichtonen los- kte, waarbij de jonge er Maas op voorhand imrijk tot de Neder- Spielberg werd ieven. Zijn die juichto- terecht? Maakt de Ne- .andse film inderdaad bloei door? Het ant- ird is tweeledig. Pro- istantjcent Rob Houwer („De tingele Man", „Als je be- jpt wat ik bedoel" en •andende liefde") zei in september in de gse Post aldus: „De ierlandse film is in ■i, maar als die bloei p sta*n worteis krijgt, dan M378jft er smurrie over". Nederlandse film mag dan er zijn dan ooit in verschei- ïeid en talenten, de bodem ;r de voeten van filmma- is nog altijd uiterst dras- Producent Matthijs van ningen zei het naar aanlei- van „De lift" in deze it: „Het blijft knoeien om loen bij elkaar te krijgen". Peter Jan Rens (met Monique van de Ven): „Brandende liefde", straks „Maria" Theu Boermans en Hans Veerman in „De Anna": talent vol. iden.j gemiddelde speelfilm kost I nwoordig rond het mil- De financiering pleegt als te gaan: Het Produktie- s steunt een grote bio- pfilm als regel voor maxi- i zestig procent van het »et tot een limietbedrag 750.000 gulden. Het terug- len van dat bedrag komt lan de orde als de film z'n ?n heeft terugverdiend. dat Produktiefonds is onuitputtelijk. Het is een menlijke pot van rijk (bij- vijfenhalf miljoen van en de in de Nederland- ioscoopbond samengebun- e filmvertoners (bijna ne- ton). Per jaar kan dus een beperkt aantal speel- gesteund worden, terwijl afgelopen jaar weer is ge en dat vele films hun kos- )pzeei met terugverdienen. En tidendbetekent ^at re^ 6auw iet Fonds is. Voor de goede We praten hier over de naamde commerciële film; de niet-commerciële, op Hm gemaakte film bestaat tweede fonds van ruim miljoen gulden, waar ui- brd een zakelijke organisa- M| Nachtzwart De scheiding in commercieel en niet-commercieel wordt overigens steeds moeilijker, dat bleek in 1983 ook weer. „De boezemvriend" met An- dré van Duin (eind '82 uitge bracht) bereikte in januari '83 zo goed als het break-even point, maar een winstgevende zaak werd het 'niet voor pro ducer Joop van den Ende. Het jaar '83 moet voor hem als pro ducent nachtzwart geweest zijn, want zijn „De zwarte rui ter" (een toch commercieel op gezet actie-verhaal met acteurs die eerder „trekkers" bleken als Rijk de Gooijer, Hugo Met sers en Pleuni Touw) flopte fa- likant. Voorlopig waarschijn lijk geen films van Van den Ende, die zijn theaterproductie ook al tot mondjesmaat heeft gereduceerd (Mary Dressel- huys in „Stille Nacht") en zich voornamelijk op tv heeft ge worpen (o.m. „Een, twee, drie"). Het door hem overge nomen en weer geactiveerde „lege" distributiekantoor Eu- roCentra is inmiddels voor de helft van de VNU, met het oog op de ontwikkelingen in vi deo, kabel- en abonnee-tv. Geen herstel Een tweede producent die '83 geen best jaar kan noemen, was nota bene Rob Houwer, de man die met zijn durf een grootschaliger en meer inter nationaal gerichte filmproduk- tie in ons land van de grond hielp brengen. Twaalf jaar lang was hij de meest succes volle producent in Nederland. In '83 bracht hij Paul Verhoe- vens „De vierde man", artis tiek over het algemeen ge waardeerd als het meest gea cheveerde werkstuk van Ver hoeven, maar geen publiek succes. Zijn gedurfde Bommel film „Als je begrijpt wat ik be doel" - de eerste compleet avondvullende tekenfilm in ons land, gemaakt zónder steun van het Produktiefonds - werd ook al niet de „klap per" die hij verdiende te zijn. Maar aankopen van de film door het buitenland zullen het wel goedmaken. Wat de exacte j de Graaf, Renée Soutendljk, Rijk de Gooyer, en y Courbois: „An Bloem". bezoekcijfers aan de bioscoop in Nederland betreft, die ko men pas in de loop van 1984 duidelijk op papier. Voor het zover is mogen we aannemen dat het peil van 1982 niet al te sterk veranderd is, al gaf het begin van '83 een opleving te zien („E.T."). In '82 kwamen er 22 miljoen mensen in de bioscoop die 189 miljoen gul den naar de kassa's brachten, maar dat was met de gestegen toegangsprijzen een sterke te rugval ten opzichte van '81 (212,8 miljoen gulden via 26,7 miljoen bezoekers). Opvallend daarbij was - een tendens van enkele jaren - dat de Neder landse film bijna 13 procent van die bezoekers trok. En dat is veel, als je daarbij bedenkt dat er ongeveer 12 films van eigen bodem per jaar te zien zijn tegenover een dikke drie honderd geimporteerde films. Het bewijst nog eens de we zenlijke interesse en het be lang van filmprodukties van eigen bodem. btw absurd Meest succesvolle producent was dankzij „De lift" (en on danks „Een zaak van leven en dood") in '83 toch Matthijs van Heyningen, die een jaar eerder met „Van de koele meren des doods" al verrassend gescoord had voor een zo dure film. Bij hem liggen een hele reeks plannen. Voor Nouchka van Brakel („Een gouden bruid", over een msisiezuster op Bor neo), Frans Weisz (een Coupe rus-verfilming), Marleen Gor- ris („Gebroken spiegels", over prostituees in een sexclub), terwijl zijn produktie „Ciske de rat" (een re-make van Wolfgang Staudte's Piet Bak ker-verfilming door regisseur Guido Pieters) over niet al te lange tijd de bioscoop zal be reiken. Matthijs van Heynin gen na het verschijnen van „De lift": „Natuurlijk heb ik elk dubbeltje omgedraaid voor ik het uitgaf. In de gesubsi dieerde toneelwereld is het vrij normaal dat een stuk over zijn budget gaat, maar wij moeten een overschrijding uit eigen zak betalen. Dat is le vensgevaarlijk. De film in Ne derland wordt enkel en alleen betaald door particulieren. Ja, de overheid subsidieert een beetje via het produktiefonds, maar dat is maar heel gering en bovendien komt al dat overheidsgeld weer terug in de schatkist via de hoge 18 pro cent BTW op het bioscoop kaartje. Dat is werkelijk ab surd". t.v. als financier Een oplossing voor de finan cieringsproblemen is er voor lopig niet. De woorden die mi nister Brinkman van WVC sprak tijdens de opening van Thom Hofman en Jeroen Krabbé In „De Vierde Man": Paul Verhoevens meest geacheveerde, maar niet zijn succesvolste film. de Utrechtse Filmdagen (een showcase voor en een riem on der het hart van de Neder landse film) kwamen als een voorlopige verlichting. De cul tuur-afdeling van zijn ministe rie zal niet hoeven te beknib belen op film. Integendeel de minister wil over een periode van drie jaar een stevige injec tie van enkele miljoenen ge ven. Een groot deel daarvan zal naar de 16mm film gaan, een belangrijke basis voor het Nederlandse filmen. Minder duur, nieuwe talenten kunnen er makkelijker een kans in krijgen op de kortere-film- baan, en succesvol blijkende „hoofdfilms" kunnen altijd nog naar het volwassen 35 mm-formaat overgezet wor den. Bovendien gaat er ge praat worden over de BTW op de bioscoopkaartjes, terwijl de mogelijkheden voor een ande re financier, de televisie, om in speelfilms te participeren vergroot worden. Er zijn vaste bedragen vastgelegd voor het geval de tv mede-producent is (een ton voor een film van vijf ton, drie ton voor een film van drie miljoen) en de tv heeft in middels de mogelijkheid films van de Filmacademie. Wilant Boekelman en René Huy- brechtse, kwamen met een compleet nieuw idee. In plaats van een korte eindexamen film, die na de eerste presenta tie meestal ergens op de plank belandt, willen zij een langere film afleveren. Op zoek naar extra geld - buiten dat wat zij van hun academie krijgen - zijn ze al eneige tijd aandelen aan het verkopen. Voor 15, 25 of 50 gulden krijgt een aan deelhouder recht op respectie velijk 2, 4 en meer plaatsen voor de première. Op de Am sterdamse Uitmarkt verkocht het tweetal tweeènhalfduizend gulden aandelen aan particu lieren en op de Filmdagen in Utrecht gingen ze verder. In middels heeft acteur Peter Jan Rens („Brandende liefde") een dergelijk plan in grotere opzet gelanceerd. Hij wil volgend jaar de film „Maria" maken voor acht ton en dat geld puur en alleen via particuliere bij dragen (een tientje in ruil voor een bioscoopplaats) bijeen brengen. Dat wordt in de praktijk weliswaar nog inge wikkeld, want een bioscoop betaalt gemiddeld 37.5 procent van de ontvangsten aan de kassa terug als huur aan de distributeur van de film (dat ligt voor premières hoger, maar dat percentage zakt de volgende weken) en die gratis plaatsen moeten wel verre kend worden. Maar goed, Pe ter Jan Rens bracht z'n plan opvallend in de publiciteit (ad vertenties in kranten, pratend bij Sonja Barends) en wie het goed meent met de Nederland se film moet ook hem op z'n minst het voordeel van de twijfel gunnen. Hij probeert in elk geval de staatsruif te ont zien onder het motto „die is er voor moeilijke film, ik wil een grote publieksfilm maken". Sociale zaken Zoals het er nu met de Neder landse film voorstaat, moet die staatsruif toch al behoorlijk aangesproken worden. Films zijn weliswaar duur, maar ze zouden in Nederland nog veel centen blijven nieuwe wegen duurder zijn als er volgens - zoeken. Jos Stelling interes- zeg maar - Amerikaanse prin seerde voor zijn „De illusio- cipes gewerkt zou worden. In 24 maanden na uitbreng te vertonen in plaats van de voor dat medium minder interes sante, eerder gangbare periode van 40 maanden. In landen als Italië en Zwitserland speelt de tv al vele jaren een uiterst be langrijke rol in de filmproduk- tie, in Duitsland draaien som mige door de televisie medege financierde films slechts een enkele week in de bioscoop om zeer snel op het scherm te verschijnen. De tv heeft daar geen hinder, maar integendeel profijt van, want de bioscoop film krijgt over het algemeen een veel serieuzer benadering in de pers dan tv-produkties. Bovendien bleken in Neder land films van eigen bodem ook op de buis „trekkers" (Ve ronica weet er via „Turks fruit" van mee te praten). nist" dit jaar vooral particulie ren („variërend van tandart sen tot fabrikanten, soms in de gelukszoekerssfeer, maar ook Nederland moet een film er vaak in recordtijd „op staan" en is het geen uitzondering dat er dag en nacht wordt doorge- idealisten"), twee jonge filmers werkt. Aan de andere kant houden producenten er reke ning mee dat een regisseur een bepaalde tijd in dienst gehou den moet worden, waardoor hij recht op ww krijgt. In die tijd kan hij denken en werken aan een nieuwe film. Matthijs van Heyningen in de Haagse Post van 3 september: „Je kan rustig stellen dat de grootste financier van het Nederlandse kunstbedrijf Sociale Zaken is". Daar is nauwelijks iets stie kems aan. Het ministerie van WVC zal ook best weten dat vele budgetten voor korte films niet genoeg zijn om een regisseur de hoognodige maan den aan een film te laten wer ken. Daar rekent men al met socale zaken. Wat 1983 gebracht heeft, naast een prolongatie van die finan ciële moeilijkheden voor de Nederlandse film en naast de wetenschap dat je niet meer miljoenen bezoekers (zoals met „Turks Fruit" en „Soldaat van Oranje" indertijd) naar de bio scoop krijgt, maar dat een „succesproduktie" blij mag zijn met 750.000 bezoekers? Naast die zekerheid dat Nederland filmtechnisch voor geen ander land hoeft onder te doen met b.v. camera-mensen (Theo van de Sande) van internationaal- hoog niveau? Een lieve Haan- stra-Carmiggelt combinatie in „Vroeger kon je lachen", een interessante maar overschatte „Hans of het leven na de dood" van Louis van Gasteren, een uiterlijke, maar razend- knappe occulte thriller „Vier de Man", een „Brandende Liefde" op een laag pitje, de bevestiging van de interessan te, maar nog niet rijpe talenten van Annette Apon („Giovan ni") en Erik van Zuylen („De Anna") en dan die superhit „De lift" waarin Dick Maas - afgezien van de inhoud - liet zien het medium film in z'n vingers te hebben. In Sorrento werd kortgeleden een festival van de Belgische (daar komt filmprofessor en alternatief ta lent Eric - „Casta Diva" - de Kuyper vandaan en de fraaie, maar in Nederland geflopte verfilming van „De Vlasch aard") en de Nederlandse film gehouden. „Good old" Joris Iven.s was er eregast. Hij zei over zijn jonge collega's: „Dit is een generatie die nieuwe wegen inslaat, op een manier die tot voor kort niet denkbaar was". En daarbij horen dan ook de narnen van Léon de Winter, René Seegers, Bob Visser („Het veld van eer") en natuurlijk de internationaal erg goed ont-'angen Orlow Seunke („De smaak van wa ter"), die maar snel met een nieuwe film moest komen. Ondanks de hoop die dat ta lent geeft, is er de twijfel: Komt de volgende film ervan, hoelang moet een regisseur duimendraaien voor hij weer achter de camera kan? Vragen waarop 1984 - alwéér 1984 - .een antwoord mag geven. Gebruikte literatuur: Peter Cowie, International Film Guide 1984, Tantivy Press, f 36,-. Dutch Film 81-82-83, Distri butiecentrum Overheidspu blicaties, f 15,-. Jaarboek Film 1983, Het Wereldvenster, f 25,-. BERT JANSMA „Het veld van eer" van Bob Visser: Nieuwe generatie. Carla Hardy en Peter Faber in „Een zaak van leven en dood": Dé mislukking van *83. ARD Het blad American Film wijdt een hoofdartikel aan de onaf hankelijke Amerikaanse film. Dat soort films - vaak kriti scher, origineler en voor véél minder geld gemaakt dan het gemiddelde Hollywoodprodukt - verschijnt hier af en toe in de cinema. Titels als Last Night at the Alamo" (over de laatste nacht in het bestaan van een oude bar die plaats moet maken voor hoogbouw) en „Home Free AU" (over een gedesillusioneerde veertiger op de keien van New York) zeg gen ons nog niet zoveel, maar één naam verraste in het arti kel. Die van Ard Hesselink, binnenkort opvolger van Dori- ne de Vos als directeur van het Haags Filmhuis. Hesselink is - was dus - „market coordi nator" van de American Inde pendent Feature Film Market. Laatste woorden in zijn func tie: „Deze filmmarkt is open voor elke film van meer dan 75 minuten zonder racisme, sexisme of andere commer cieel geëxploiteerde stof". Een mooi slot voor een goed begin in Den Haag. ANNIE 2 Aiteen Quinn Natuurlijk komt er een tweede ..Annie'Het als kind verkle de oude dametje Aileen Quinn mag weer op als het weesmeis je, Albert Finney mag zijn kale hoofd prolongeren als Daddy Warbucks, maar - top- regisseur John Huston kan het wel vergeten. Nu was de ster ke hand van deze typische re gisseur van mannenfilms al wat vreemd aan het roer van een opgekolpte musical, zijn vervanger is een volkomen onbekende in filmland, Jan Egleson. De duurste film die hij tot nu toe maakte was voor het Amerikaanse „public broadcasting system(niet- commerciële televisie): 1 mil joen dollar. Een drama over incest in een Bostons arbei dersgezin. Hij krijgt met An nie 2'' opeens een budget van 10 miljoen dollar ter beschik king. Hij lijdt er niet onder. „Dan eet ik gewoon tien keer zoveel" aldus Egleson. Wat zal dat worden volgend jaar Kerst. HAMLET John Huston Er worden in Hollywood kapi talen verspeeld aan scenario's die nooit verfilmd worden. Er is een goed boek. een goed idee, er worden schrijvers aan gezet, maar als dan de trend gevoelige heren-van-het-gro- te-geld hun oordeel vellen is het mis. Zo is er een titel die al meer dan twintig jaar rond waart, „Harrow Alley". John Huston wilde er anno '60 aan. maar toen zijn „moeilijker" films als „The Misfits" en „Freud" geen successen wer den, kreeg hij geen kans meer. George C.Scott kocht het pro ject voor 150.000 dollar, maar zit er nog mee in z'n maag. Hij heeft zichzelf al aangeboden als ster of regisseur, maar geen producer wil erin stappen. Zulke projecten zijn „dow ners". En Hollywood houdt al leen van „upbeat"-verhalen Susan Hyer van Lion's Gate Films: „Ik heb zelfs het idee dat ik het verdraaid moeilijk zou hebben om Hamlet van daag de dag te verkopen. Ik denk dat ze me zouden zeggen. Weg daarmee, dat is een „zak ker". Blij dat Guido de Moor geen Amerikaan is. DEBBIE Deborah Harry, beter bekena als zangeres Debbie Harry van de popgroep Blondie, heeft zich al eens laten zien in een film van de New Yorkse „new wave"-filmer Amos Poe, ze gaat door met een filmcarrière aan de hand van griezelgek David Cronenberg. Met „Shi vers" (over een walgelijk groeisel dat door mensenlicha men heenvreet) en „Scanners" (over het „kraken" van herse nen). maakte Cronenberg dui delijk dat hij geen enkele con currentie heeft als Amerika 's meest onsmakelijke filmer. Mét Debbie gaat hij verder op de geweldloer in „Videodro- me". Deborah Harry laat zelfs brandende sigarettepeuken op haar lijf uitdrukken. Debbie s reactie laat zich raden. Zingen is het in elk geval niet. BERT JANSMA Deborah Harry

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1983 | | pagina 7