P Directeur Stedelijk Museum wil einde aan de bezetting I Kindermusical „Niettemin": vaart en beteugelde humor Exclusieve gebruiksvoorwerpen van Rosenthal fieidae(5oma/nt SCHADE NOG NIET TE OVERZIEN Nederlands repertoire opent theaterdagen De Ruiter volgt Schoch bij IKON op Leiden ldi, ook tegen Le Man! onderu dagpuzze; 9 °oSo°F onououos OP O p£ CMO Guu£ KUNST DONDERDAG 29 DECEMBER 1983 PAGIN \D m De wijze waarop Flip van Duyn de realiteit met een sprookje heeft verweven in zijn kindermusical „Niette min" is erg knap. Nergens zijn grenzen te ontdekken tussen de wereld van magiërs en mensen, omdat magiërs' en mensen in dezelfde wereld blijken te kunnen leven. Wie dat niet gelooft moet zelf gaan kijken; de kindermusical is gisteren in het Amsterdamse Theater Carré in première ge gaan en gaat in januari het land in. Het stuk wordt ge speeld in en tegen het decor van Annie M.G.Schmidt's „De ^dader heeft het gedaan". Elke speelavond waarop „De da der" op diens daden wordt ge wezen, wordt 's middags voor af gegaan door Niettemin. De aanvankelijke vrees dat iets van moeder Annie's hand zou zijn terug te vinden in een musical van zoon Flip van Duyn, blijkt ongegrond. Flip heeft een speels en sterk eigen verhaal bedacht, met vaart en vonkjes beteugelde humor, dat door acteurs en actrices van de Theatergroep Shuttle goed in beeld wordt gebracht. Met name de hoofdrolspelers Guus Ponsioen als de heel kundige magiër Niettemin en zijn kom paan Tanneke, Hartzuiker als vriend Joost, nemen veel van deze vaart voor hun rekening, met het accent op Guus. Maar ook regisseur Jan Willem Ruijter moet, in samenwer king met Dirk Koornwinder, die voor de magische effecten zorgde, een groot deel van het succes van deze musical wor den toegeschreven. Alle effec ten en handelingen komen op maat aan. Het verhaal wil dat Niettemin, een magiër met beperkte to verkunst, de hooggeplaatste dochter van een hoge magiër wil huwen. Dat mag niet, maar Niettemin wil dat tóch, overigens met volle medewer king van de dochter. Niette min vlucht, met de dochter tij delijk tot een handzame sala mander omgetoverd, naar de mensenwereld. Via een deur bereikt hij die wereld. Maar bij het terugroepen van de sa lamander tot koningsdochter gebeurt iets moeilijks: de sala mander is een vuurspuwende draak geworden. Weliswaar wordt het ondier in een kast gepropt, maar gevaren blijven dreigen. Heel komisch is het effect van de uitslaande vlam men, zodra de deur van die kast maar voor een paar centi meter wordt geopend. Magiër Niettemin is terecht gekomen in het huis van Joost, wiens moeder een gescheiden, wer kende vrouw is. Dankzij de af wezigheid van de moeder kun nen zich verrassende taferelen voordoen. De koningsdochter moet terug gebracht naar het toverrijk van Gril en handlan gers van de koning moeten dat opknappen. Maar Joost noch Niettemin werken daar vruchtbaar aan mee en in een beslissende eindslag wint Niet temin het van de sterkere ma giër, Kobolt. Er getrouwd kan er worden. Een en ander is Vergezeld ge gaan van een groot aantal ma gische en vooral komische handelingen waarbij de vondst; magiërs kunnen niet tegen electrische stroom, han dig is uitgewerkt. Dat in de strijd gebruik wordt gemaakt van mixer, radio en stofzuiger werkt zeker bij kinderen vol op de lachspieren, al liggen ook de meeste ouders dubbel. En de medewerking van Aaf- ke van der Meij als oppassende buurvrouw en later als protes terende kip, draagt daar we zenlijk toe bij. Hoe precies deze kindermusi cal ook in elkaar is gestoken, op twee punten zouden veran deringen tot verbeteringen kunnen leiden. Zo wordt de rol van de jongen Joost te dui delijk door een actrice ge speeld, in een vrouwenrol bo vendien. En heel onduidelijk en volmaakt overbodig is de plotselinge terugkeer van de vader van Joost, aan het eind van het spel. Jammer. Want kort daar voor kon Joost nog overtuigend melden, dat een kind dat dromen kan, nooit al leen hoeft te zijn. En die waar heid wordt door de schrijver van het stuk zelf eigenhandig de nek omgedraaid. FRITS BROMBERG AMSTERDAM „Het is de hoogste tijd dat de beeldende kunstenaars de bezetting van de nieuwe vleugel van het Stedelijk Museum in Amsterdam beëindigen. Het heeft nu lang genoeg geduurd". Al dus directeur Edy de Wil de van dit museum giste ren. „Wij hebben er be grip voor gehad dat de kunstenaars zich hebben verzet tegen de maatrege len van WVC en Sociale Zaken ten aanzien van de Beeldende Kunstenaars Regeling (BKR). Wij heb ben dan ook met enige medewerking en service verlening (onder meer het gebruik van een telefoon lijn) de bezetting van de ^nieuwe vleugel gedoogd. Maar nu de Tweede Ka mer een democratisch be sluit heeft genomen is het redelijk ook de bezetting op te heffen", vindt De Wilde. „Behalve dat de bezetting ze kere spanningen heeft opge roepen onder ons personeel is het bovendien onze taak kunst te laten zien. Daarvoor hebben wij ook de nieuwe vleugel no- dig. Op ons programma van ja- i nuari staat een tentoonstelling in die vleugel en wij hebben ook nog enige tijd nodig voor herstelwerkzaamheden en de inrichting van die tentoonstel ling, aldus de directeur van het „Stedelijk". „Dit museum is bedoeld als ex positiegebouw en niet als ac tiecentrum", voegt hij er aan toe. Het verzoek om een einde aan de bezetting te maken is sinds het parlementsbesluit in zake de BKR van vorige week herhaalde malen mondeling aan de bezetters gedaan, maar tot dusver zonder enig resul taat. Edy de Wilde kan nog geen precies antwoord geven op de i vraag of het museum schade heeft opgelopen van de bezet- I ting. Weliswaar is het museum (behalve de nieuwe vleugel) steeds open geweest, maar ve len dachten dat het „Stedelijk" dicht was. Wel is het zo dat er vorig jaar 40.000 bezoekers wa- ren in december en deze keer 30.000, maar De Wilde wil daar nog geen definitieve con- clusies aan verbinden. Rommel „Minister Brinkman van WVC en staatssecretaris De Graaf van Sociale Zaken hebben niets te bieden dan wat rom mel. Hun standpunten liggen vast: de beeldende kunste naars moeten maar in de bij stand". Dit zei voorzitter Henk Rijzinga van de BBK gisteren na een gesprek van het be stuur van deze vakbond van beeldende kunstenaars eerder op de dag met beide bewinds lieden in Den Haag. De Graaf heeft duidelijk laten weten dat hij alleen maar op lossingen voor het overgrote deel van de beeldende kunste naars wil zoeken in de bij stand. Maar de staatssecretaris begrijpt er dan totaal niets van hoe een kunstenaar moet wer ken en wat hij daarvoor moet investeren, aldus Rijzinga. Het gesprek van de BBK met de twee bewindslieden hield verband met het in werking treden van de nieuwe Beel dende Kunstenaars Regeling op 1 januari 1984. Zoals ge meld wil de regering het bud get voor de BKR. een soort contraprestatieregeling, tot .1986 met 100 miljoen gulden .besnoeien van 130 naar 30 mil joen gulden. De BBK heeft de bewindslieden voorgehouden dat dit zal betekenen dat er van de ongeveer 3500 kunste naars die nu nog op basis van de BKR kunnen werken er nauwelijks 1000 zullen over blijven. Voor 1984 is er voor de BKR nog maar 75 miljoen beschik baar, na het optreden van de Tweede Kamer omdat beide bewindslieden aanvankelijk niet hoger wilde gaan dan 60 miljoen. De BKR-regeling valt onder het ministerie van Sociale Za ken. Van het te bezuinigen be drag van 55 miljoen in het ko mende jaar zal 20 miljoen wor den overgeheveld naar het mi nisterie van WVC voor maat regelen die de aankoop van kunst door Rijk, provincies en gemeenten kunnen bevorde ren en voor stipendia en beur zen ten behoeve van beelden de kunstenaars. Rijzinga ziet hier niets in. Hij noemt die twintig miljoen een doekje voor het bloeden. Een beurs of een stipendium is een tijdelij ke, incidentele handreiking aan de kunstenaar. Maar je kunt er de kunstenaars niet mee uit de bijstand houden. Daarvoor is een goede Beel dende Kunstenaars Regeling voor nodig, stelt de BBK-voor- zitter. Volgens Rijzinga heeft minis ter Brinkman begrepen dat een beeldend kunstenaar ze ker zeshonderd gulden nodig heeft voor zijn beroepsuitoefe ning. Hij noemt in dit verband dure ateliers en materialen. Maar wat houdt zo'n kunste- naar dan over om van de te le ven als hij 1200 tot 1300 gulden bijstand heeft? De BBK heeft de bewindslie den ook laten weten dat er an dere problemen zullen ont staan. Beeldende kunstenaars kunnen namelijk ook een be roep doen op het zogenaamde voorzieningenfonds. Maar het is duidelijk dat straks de spoe ling dunner zal worden omdat meer kunstenaars zullen po gen hun werk voort te zetten met een beroep op dat fonds, terwijl er niet meer geld voor beschikbaar komt. Brinkman en De Graaf heb ben de BBK-delegatie verteld dat de nieuwe BKR in het ko mende jaar op verzoek van de Tweede Kamer zal worden „geëvalueerd". Op basis van die evaluatie zal nader overleg met onder andere de BBK kunnen plaats vinden, aldus hebben beide bewindslieden na afloop van het gesprek la ten weten. Volgens de BBK-voorzitter stelt dat ook al niet veel voor omdat het bedrag dat in 1984 voor de BKR beschikbaar komt niet zal worden ver groot. Ook heeft staatssecreta ris De Graaf te verstaan gege ven met de BBK te willen pra ten over een advies dat hij binnenkort zal krijgen van d$ Centrale Commissie voor de BKR over de overgangsproble men die kunnen ontstaan voor beeldende kunstenaars die vanuit de BKR in de bijstand terecht komen. Minister Brinkman heeft tij dens het gesprek voorgesteld overleg te plegen over de ma nier waarop de 20 miljoen gul den voor het nieuwe beleid op het gebied van beeldende kunsten het beste uitgegeven kunnen worden. Omdat de BBK daar geen brood in ziet, is deze organisa tie niet ingegaan op het drin gend verzoek van beide be windslieden om onder meer in het belang van het publiek de acties te beeindigen. Leesvoer Aad Nuis, lid Van de Eerste Kamer voor D'66, heeft minis ter Brinkman van WVC ver weten dat hij met zijn bezuini gingen op de openbare biblio theken het vooroordeel beves tigt dat de doorsnee Nederlan der het liefst „flutboekjes" leest. Er wordt een hap genomen van een kwart uit het rijks budget voor de bibliotheken zo signaleerde Nuis. Van de men sen die boeken lenen wordt een hogere eigen bijdrage ver langd. Dat gebeurt in rond Hollands met het argument: „Er wordt wel gepraat over het geestelijk avontuur van het lezen en zo en dat klinkt heel mooi, maar in feite willen de mensen flutboekjes voor niks lezen. Daarvoor moet de belastingbetaler opdraaien." „Laat ze daar zelf maar voor betalen, net als voor de patat en voor de video," zo betoogt de bewindsman in feite, aldus Nuis. Volgens Nuis gaat minis- Een vleugel van het Stedelijk Museum in Amsterdam is nog steeds bezet. „Maar dat moet nu afgelopen zijn", vindt directeur Edy de Wilde. ter Brinkman ervan uit dat „flutboekjeslezers meestal flut- boekjeslezers blijven, en nim mer opstijgen naar de hoogten van de waarlijke groten." Tot, die waarlijk groten behoren zo zei Nuis - „ik volg nu even de literaire hiërarchie van de minister" - Hermans, Mulisch („daar ben ik het mee eens") en Bomans. „Wie voor de boeket-reeks is geboren wordt nooit een Vasa- lislezer," zo vatte Nuis de op vatting van minister samen. Hij wees er op dat kleine bi bliotheken zonder filiaal het „boventallige personeel" waar mee de bibliotheek nog net draaiende kon worden gehou den door de bezuinigingen aan de kant moeten zetten. „Win terswijk en Maassluis zijn twee van de misschien tien plaatsen waar het hier om gaat." In die plaatsen zijn Gerrit Komrij en Maarten 't Hart opgegroeid. Louter toeval natuurlijk," zo hoonde de literatuurrecensent. Utrecht Het Centraal Museum en het Museum voor Hedendaagse Kunst in Utrecht zijn gisteren na een sluiting van ruim twee weken weer voor het publiek opengegaan. De directies van beide musea besloten tot open stelling na een gesprek met Utrechtse beeldende kunste naars. Zij schaarden zich daarbij ach ter het protest van de kunste naars tegen het plan van het ministerie van WVC met be trekking tot de Beeldende Kunstenaars Regeling (BKR). De directies beloofden hun be zwaren onder de aandacht te brengen van de diverse over legorganen binnen de mu seumwereld. De kunstenaars besloten toen hun verzet tegen een heropening van de musea op te geven. DEVENTER In de Deven ter Schouwburg zijn gisteren de Nederlands-Vlaamse thea terdagen onder het motto Van Oud naar Nieuw begonnen. Op zes lokaties zijn in zes da gen meer dan veertig voorstel lingen te zien. Voordat het Nederlands Re pertoire-gezelschap met het stuk De Derde van Ed Hoor- nik, bewerkt door Mies Bou- huys en Roel Twijnstra de spits afbeet citeerde Arno Kra mer van de organisatiecom missie met instemming Gerrit Komrij. Hij hield zijn ongeveer 250 toehoorders voor, dat deze columnist vaststelt dat een ze kere minachting voor Neder landse stukken bestaat. Alles wat uit het buitenland komt zou zaligmakend zijn. Kramer dichtte het motto toe: Van Oud naar Nieuw. Naast traditioneel repertoire zijn de komende da gen ook experimentele stuk ken te zien. Na de uitvoering door het Ne derlands Repertoire-gezel schap vonden in zowel de be neden- als bovenfoyer voor stellingen plaats. Het Dames orkest Het Salon speelde bene den evenals Poppentheater De Gouw in Gouwzwaard. Boven traden drie Vlamingen op die samen de Nieuwe Snaar vor men. Zij brachten een komisch muziekprogramma. Rob van Houten en Hans Beyer pro beerden vervolgens met de Rob van Houten-show de la chers op hun hand te krijgen. HILVERSUM Met ingang van 1 januari 1984 beëindigt ds. M.L.W. Schoch zijn voorzitterschap van de IKON. Hij vervulde deze funktie sinds 1970. Als zijn opvolger is gekozen de heer L. J. de Ruiter, die onlangs door de hervormde synode benoemd is tot bestuurslid van de IKON. De heer De Ruiter heeft een uitgebreide bestuurservaring. Hij was o.m. burge meester van de gemeenten Kuinre en Blankenham (1945-1960) en Bergen (NH) (1960-1970), voorzitter van de PvdA-fractie van de provinciale staten van Overijssel, mede-oprichter en bestuurslid van het vormingscentrum Den Alerdinck te Heino, voorzitter ven vormingscentrum De Haaf te Bergen en voorzit ter van de federatie van vormingscentra. Van 1973 tot 1981 was de heer De Ruiter voorzitter van de raad voor de kunst. Mr. R. Indemans secretaris AVRO HILVERSUM Het algemeen be stuur van de AVRO heeft mr. R.A.E. Indemans (63), lid van het dagelijks bestuur, per 1 januari benoemd tot al gemeen secretaris van de AVRO. In demans volgt in deze functie mr.C.A.Steketee op, die begin volgend jaar met pensioen gaat. Indemans is ook algemeen secretaris van het Koninklijk Nederlands On dernemers Verbond. Hij is bijna tien jaar bestuurslid van de AVRO: in 1974 werd hij tot lid van het gewestelijk bestuur Zuid-Holland gekozen, in 1976 tot lid van het dagelijks bestuur van de AVRO. In onze eeuw zijn er talloze pogingen gedaan om kunst en industrie met elkaar te verbin den, zodat kunst en kunste naar opnieuw een funktie in de samenleving konden krij gen. Eén van de beroemdste voorbeelden is het Bauhaus, dat in 1919 door de architect Walter Gropius werd opge richt. Ontwerpen van meube len, lampen of serviezen wer den echter nooit op grote schaal uitgevoerd in de fabrie ken, want de industrie was nauwelijks geïnteresseerd. Het gebruiksvoorwerp, dat zo wel een funktionele als een es thetische kant heeft, moet vooral doelmatig zijn en daar bij wordt vaak het esthetische aspekt vergeten. De firma Ro senthal, die haar gebruiks voorwerpen van glas, kera miek en porselein bij Staal Bankiers N.V. exposeert, bena drukt het belang van het ver geten aspekt. Zij riepen een onafhankelijke jury van inter nationale kunst- en designex perts in het leven en deze be slist welke kunstenaars ont werpen maken. De ontwerpen worden vervolgens in hun ei gen porselein- of glasfabrieken vervaardigd en zo koppelen zij „moderne produktieprocessen aan een kunstzinnige inhoud". Commercie en kunst zusterlijk naast elkaar. De tentoonstelling „Leven met Kunst" toont de resultaten van internationaal bekende kuns tenaars als Walter Gropius, Henry Moore, Victor Vasarely of Salvador Dali. Het is duide lijk dat een goede kunstenaar nog geen goede ontwerper hoeft te zijn, zoals in het geval van Vasarely. Zijn geometri sche vocabulaire mist als por seleinen reliëf spanning en is niet meer dan decoratie. Het servies van Gropius, dat hij één jaar voor zijn dood in 1968 ontwierp, met zijn heldere vormprincipes weerspiegelt het ideaal van het Bauhaus. Samen met de collectie perka- Constant, ,,De baviaan", 1983, aquarel. mentporselein in zachte kleu ren van de Nederlander Johan van Loon behoort het tot de topstukken uit de fabriek. De relatief kleine oplage waar borgt exclusiviteit, die even eens in de prijs besloten ligt. Pulchri Studio Bijna een jaar geleden nodige Pulchri drie kunstenaarsleden uit om ieder een tentoonstel ling naar persoonlijke voor keur in één van de zalen te maken. Deze formule bleek in januari een succes te zijn en nog geen jaar later zijn Jan Vegter, Will Leewens en Bas van der Poll gevraagd hetzelf de te doen. Jan Vegter kreeg de beschik king over de grote zaal en koos schilderijen, etsen en te keningen van Dick Stapel, Wim Bettenhausen, Arnold Smith, Ad Roskam en Ed Valk. Deze kunstenaars wer ken in een figuratieve stijl en richten zich op het portret of stadsgezicht. Zijn eigen stads gezichten zijn eveneens onder deel van de tentoonstelling. In het midden van de zaal zijn beelden overwegend por tretten van Frits Stapel op gesteld. Will Leewens koos voor de bronzen van Ber Men- gels. Deze levensgrote naakte figuren op sokkels drukken hun angst in gebarentaal uit. Samen vormen zij een bronzen woud van angst in de vierkan te zaal. Aan de wand hangen schilderijen van Johan de Haas en Will Leeuwens. In de volgende zaal, de kop- zaal, bepaalde Bas van der Poll de inrichting. In elk werk staat het menselijk lichaam centraal, een interesse die sa menhangt met zijn eigen werk. Zijn klassieke naakten in gracieuze houdingen ontstij gen het realistische niveau door het coloriet, letteraandui dingen en schaduwen. Staal Bankiers, Lange Houtstraat 8, „Rosenthal. Leven met Kunst", tot 1 februari maandag t/m vrijdag 9-16 Pulchri Studio, Lange Voorhout 15, „Keuzetentoonstelling" tot 9 januari, dinsdag t/m zaterdag 11-17 uur, zondag 13-17 uur, nieuwjaarsdag ge- Galerie Nouvelles Images, Westein de 22, „Constant", tot 12 januari, dinsdag t/m zaterdag 11-17 uur. Het menselijke lichaam en ob ject een stoel zijn in de beelden van Maja van Hall nog nauwelijks van elkaar te onderscheiden. De grens tus sen benen en poten van de stoel, rug en rugleuning is ver vaagd en zij worden door tou wen bijeengehouden. Beide beelden zijn van brons. Van der Poll zorgde met zijn keuze van Van Hall, Sierk Schroder, Walter Nobbe, Pat Andréa en Koos de Bruin voor eenheid in thematiek en diversiteit in stijl, waardoor het van de drie exposities de meest dynami sche werd. Constant In galerie Nouvelles Images exposeert Constant recente aquarellen. De ontluistering van de mens door geweld en oorlog is opnieuw onderwerp van enkele aquarellen. En het zijn altijd weer aangrijpende beelden. „In de puinhopen" of „Vluchtelingen" zijn kleurex- plosies van verschrikking. De zelfde dreiging kan hij in zijn landschappen oproepen. In de aquarel „Bomen" zijn de bo men geschilderd als zwarte paddestoelen van een atoom explosie, die opstijgen uit de bruine aarde tegen een oog verblindende lucht. De stilte is teruggekeerd in „L'attente": Johan van Loon, porselein het rose vlak met hier en daar een vleugje grijs is bevolkt door enkele schaduwfiguren. Van de twintig aquarellen hebben een aantal het dier tot onderwerp, zoals „De bavi aan". Met enkele penseelstre ken zet hij de dieren in karak teristieke houding neer. De suggestieve werking van kleurvlekken, waaruit zijn af beeldingen ontstaan, tonen op nieuw het meesterschap van Constant Nieuwenhuis. Tegelijkertijd is er in Nouvel les Images een expositie van Kazuo Nadonaga en Gottgried Honegger. De eerste is van hout overgestapt op papier en exposeert objecten van hand geschept Japans papier; gesta pelde en samengeperste witte vellen waarin hij talloze varia ties aanbrengt. Honegger toont tien reliëf-schilderijen (acryl en olie) uit 1979-1983 en drie tekeningen. INGRID VAN SANTEN kfERS land" en h Dick VPR na op iavin; len g< jtalitei •vers HAARLEM Elmex is gijl avond in de wedstrijd t Le Mans geheel ontluis De trotse aanvoerder va eredivisie kreeg ook in tweede optreden in de I lemse basketbalweek voet aan de grond: 62-85. der won een herboren er geslagen Hatrans verras van Hapoel Ramat Gan 80). De Haaksbergers plaa zich als eerste voor de kr nales. ER] Het tweeduizendkoppige I bliek in de Kennemerspo zond het falende Leiden de rust met een striei fluitconcert naar de kleq| mer. £)e ontzette coach Harrewijn laste voor van| gen een extra training i rewijn zal met zijn verli ploeg moeten oefenen op[yER systemen tegen de zone-vLx ,p diging, de Franse drieën i- variant was voor Leideir0 11 overkomelijk. Normaal pnbai een dergelijke afweer madste standschoten, met name). En de zijkant, uiteen gehaald den. Harrewijn heeft in R) Wiel en Don Cox twee a schutters, maar tegen Lelam1^ lieten beiden het afwil dl Wiel miste in de tweede [t gO< acht maal op rij en ri slechts drie maal raak in pa Va tien pogingen. 'ering Wiel stond echter niet ajjeeft 1 De Leidse ploeg, die eerepnd de verliespartij tegen Cftn gor nog redelijk voor de pon h kwam, liet het aanvallend en ledig afweten. Na rust w( op slechts dertien van de 43 ^e he ten (30%) verzilverd, wa^n ha; al is aangeven dat de ljusver naars „ijskoud" waren.aalaisi Dam en Kragtwijk noteSte zc twee raak uit acht, Hi en vier uit dertien. Er werair b forceerd, er kwamen .oticafc openingen in de Franse din de sie, terwijl Le Mans weljlangz kelijk van afstand kon {de or (Eric Beugnot). Leidenpiel s daarnaast meer dan twt spe keer balverlies en moejLaar. Mans (Schleffer, Wymbsi en v onder de borden ruimte g^ het i Tot 18-20 kon Leiden! handhaven, daarna kwal klap. In zeven minuten er eén punt aan het tota. gevoegd en was de stri" genlijk al beslist: 19-32 1 38 bij rust. Wie gedacli dat Leiden, dat eerder zoen zoveel karakter ehprfc valsdrift toonde, na de r ting orde op zaken zou widda: kwam bedrogen uit. E[begir geen durf en geen initial de de aanval (Cox, Beck, I don wijk) en ook het harde wie" ui (Van Dam, Hagens) sorïrhaai zonder een score geen j van De Franse coach Grant thfori na tien minuten (stand tereni zijn sterspelers onder oproer neel applaus inruilen. Da1d, wi< den toen nog wat puntei brer terugpakken (van 44-79s/ren< het uiteindelijk 62-85) we/ mi} leen voor dé statistiek vaad k lang. 'er. L Het aangeslagen Elmexir ab: nu de resterende wedstje kle, winnen wil het niet voorijgt e afvallen. Harrewijn \onge, daarbij eén troostende gen. Z< te: slechter kan het niethgeni: Haaksbergen zorgde eerqdon de avond dat het publie^/ur/ v aan zijn trekken kwart uur I Twentenaren vochten z| een negatieve ruststand (I knap terug in de wedstrj gen de favoriete Israelii 70, 78-76). Een kostbare^?* ceptie van Ron Kruidho! de enkele seconden vor m eindsignaal de winst veil! 1 80. E» HANS JAT® S Scoutingscijfers Leiden: Hagens i Beek 10 (11 reb), Cox 8, Oudsh. Wiel 6 (21%), Kragtwijk, Wes -qgrijkt -i Helfteren 2. Schot 33?mPll 3-6, HapoeLDe Stand: Haaksbergen 3-6, HapoeLOe Can, Le Mans en Chicago 2-2. Lö-/;p- Vanavond wordt gespeel Leiden-H'eS gen en Chicago-Hapoel (KenneiffOO/ oori gel de i n0CB°0(rfüC On fe O nUp, Igetr (V"De (7) Mjze w pe b, ZESHOEK i Uit i 1-4 kwakzalver; recht 2-5 produkt van gekookte atttiscl 3-6 slaginstrument; 1-2 land in Azië; 2-3 luifel; 3-4 knaagdier; 4-5 kostbaar pelswerk; 5-6 schaduwbeeld; 6-1 wijnsoort. OPLOSSING de een If utie, -a>l 9-£ :seouj|adde g-2 luejel

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1983 | | pagina 12