TAFEL WÏTïïTl Geloof in de Friese elf steden sterker dan de leer Geld voor bewapening gebruiken voor strijd tegen de honger CiidóeSomant PAUS IN KERSTBOODSCHAP: Bisschop Schlaefer wil terug naar zijn bisdom in Nicaragua KORTE METTEN kerk wereld Êcidóc1 Opnieuw: geloofwaardig! FRIESLAND OPNIEUW IN KAART ACHTERGROND niMgnar; 77 tifpfmrpp io«^Pflnip^ De ongehoord grote geldbe dragen, die voor de bewape ning worden besteed, kunnen beter worden gebruikt om de honger in de wereld te be strijden. Dat betoogde paus Johannes Paulus II op de middag van eerste Kerstdag, toen hij vanaf het grote bal kon van de Sint-Pieter zijn zegen „Urbi et Orbi" (voor de stad en voor de wereld) uit sprak. De paus hield de lei ders van de volkeren voor, dat zij op vreedzame wijze via de weg van onderhande lingen tot overeenstemming moeten zien te komen. Ten overstaan van naar schatting tachtigduizend mensen betoogde de paus, dat „de schreeuw om vrede, die opstijgt uit de door oorlog ge pijnigde volken, allen ter harte moet gaan die in staat zijn hun aandeel te leveren in onderhandelingen en dia loog, om te komen tot recht vaardige en eervolle oplos singen voor bestaande span ningen". Ook wees de paus op de zorgen van allen, „wien het zwaar valt in hun levensonderhoud te voorzien, zich te ontplooien en op te klimmen". Alleen al door hun aanwezigheid verduiste ren de moderne vernieti gingsmiddelen als steeds dreigender wolken de hori zon van de mensheid, zei de paus. Een klein deel van de daarvoor uitgegeven midde len zou al voldoende zijn om voor voldoende voedsel te zorgen en bovenal de hon gerdood van ontelbare kinde ren te voorkomen. Voor de volken die hun grondrechten geminacht zien, wenste de paus vreugde en veiligheid. Hij vroeg aan dacht voor het lijden van mensen, die gedwongen zijn gescheiden van hun gezin te leven, of van wie het gezin „door egoisme en ontrouw" uiteen is gereten. Ook ge dacht hij allen die geen werk hebben, geen tehuis of vader land, die leven zonder liefde en hoop en hij bad voor de wereld van vandaag, „die zwalkt tussen hoop en ont goocheling, tussen geestdrift en lafheid, tussen hoge idea len en treurige halfhartighe den". De paus besloot zijn toe spraak met kerstwensen in het recordaantal van vieren veertig talen, waarop hij, zo als het Vaticaan mededeelde, dagenlang met behulp van een bandrecorder had geoe fend. In de middernachtmis in de Sint-Pieter sprak de paus over de universele bete kenis van Kerstmis. De ge boorte van Jezus zag hij als bewijs van het concentreren van God's liefde op de men sen „die in Christus tot heer lijkheid zijn geroepen". Naar de paus zei, is door deze ge boorte in Bethlehem de we reld de hoop verkondigd op verlossing uit alles, waarin zij verstrikt zit. Op kerstavond had de paus een bezoek gebracht aan de ouders van het op 22 juni ontvoerde meisje Emanuela Orlandi. De ouders van het meisje zijn beiden in dienst van het Vaticaan. De ont voerders van Emanuela eis ten aanvankelijk de vrijla ting van Mehmet Ali Agca, die wegens een aanslag op de paus tot levenslange gevan genisstraf is veroordeeld. De afgelopen weken hebben de ontvoerders niets meer van zich laten horen. Bethlehem Ruim vijfduizend mensen zijn zaterdagavond bijeenge komen op het Mangerplein in Bethlehem om Kerstmis te vieren. Er waren ongekende veiligheidsmaatregelen in verband met recente aansla gen. Israëlische troepen zet ten de wegen naar de stad van twintigduizend inwoners af en alle bezoekers werden gefouilleerd voor zij het plein op mochten. Paus Johannes Paulus II groet de menigte op het Sint-Pie tersplein na zijn kersttoespraak en zegen „Urbi et orbi" Zaterdagmiddag om half vijf middeneuropese tijd begon radio Vaticaan met het uit zenden van een midder nachtmis in het Chinees via de op dat land gerichte korte- golfzenders. In China was het toen half twaalf in de avond. Een Chinese jezuïet droeg deze mis op in de huis kapel van het Vaticaan en hield ook een preek in zijn moedertaal. Voor de traditio nele Chinese liturgische ge zangen zorgde de Chinese pa rochie van Rome. Bisschop Bluyssen van 's-Hertogenbosch heeft aan het slot van de kerstnacht dienst in de Sint-Jan een ovationeel applaus in ont vangst mogen nemen. De bis schop deelde mee, dat het de laatste keer was, dat hij als bisschop de nachtmis op droeg, omdat hij ontslag heeft gevraagd. De kathedraal was overvol. Voor het eerst sinds jaren kon de hele kerk weer worden gebruikt, nu de res tauratie op een oor na is ge vild. Bisschop Salvador Schlaefer, die vrijdag met een stoet Mis- kito-indianen uit Nicaragua aankwam in Honduras, is van plan terug te keren naar zijn bisdom in Nicaragua. Op een persconferentie zei hij, dat er geen sprake was ge weest van een ontvoering. De indianen hadden hem ge vraagd hen te begeleiden op hun vlucht naar Honduras. De sandinistische regering van Nicaragua had eerder bekendgemaakt, dat Schlae fer door contrarevolutionai ren was ontvoerd en later vermoord. De bisschop trok vrijdagochtend met rond vijf honderd indianen de grens met Honduras over. Later ar riveerden nog nieuwe groe pen. In totaal zou het gaan om rond 3100 Miskito's die voor de Sandinisten naar Honduras zijn gevlucht. Bisschop Schlaefer werkt al dertig jaar onder de Miski- to-indianen van Nicaragua en spreekt hun taal goed. Toen hij hen bezocht in het kamp Francis Sierpe hadden de Miskito's hem gevraagd hen te vergezellen op hun vlucht, die ze al lang voorbe reid hadden. Volgens Schlae fer hadden de Miskito's geen vertrouwen in de amnestie, die de Nicaraguaanse rege ring onlangs voor hen had afgekondigd. De Miskito's vreesden dat de Sandinisten hen wilden uitroeien. Groe- Ken Indianen hebben zich in et verleden aangesloten bij de „contrarevolutionairen" die strijd voeren tegen het bewind in Managua. Mgr. Schlaefer kwam zater dag in Miami aan, vanwaar hij per vliegtuig naar Mil waukee (Wisconsin) vertrok om de kerstdagen door te brengen bij zijn moeder en broer. Het Vaticaanse dag blad „Osservatore Romano" heeft in zijn nummer van 25 december gemeld. dat Schlaefer uitdrukkelijk elke poging heeft verhinderd, po litieke munt te slaan uit de gebeurtenissen waarbij hij was betrokken. Het blad, dat een foto af drukt waarop bisschop Schlaefer in Honduras is ver eeuwigd samen met aartsbis schop Andrea Cordero di Montezemolo, pauselijk nun tius aldaar, brengt herhaalde verklaringen van de Nicara guaanse bisschoppen in her innering waarin de aandacht wordt gevestigd op de in breuken, die de regering van Nicaragua heeft gemaakt op de rechten van de Miski- to-indianen. „Klaarblijkelijk is voor deze dramatische problemen nog geen rechtvaardige oplossing gevonden", schrijft het blad, „nu duizenden Miskito's. hun gebied en dorpen hebben verlaten om in Honduras de vrijheid te zoeken, die hun in eigen land niet werd ge gund". De Gereformeerde Kerk in Waddinxveen heeft haar do minee P. van den Berg (44) wegens problemen over diens functioneren op non-actief gesteld. De kerkeraad is met de sinds mei 1977 in Wad dinxveen werkzame dominee overeengekomen, dat hij voorlopig geen ambtelijke be zigheden zal verrichten. Op eerste kerstdag ging er al een ander voor in een van de kerstdiensten die ds. Van den Berg zou leiden. Deze weken gaat de kerkeraad na in hoe verre ds. Van den Berg, die eerder over zijn theologische opvattingen met de kerkle den botste, zal kunnen blij ven functioneren. Tegen zes predikanten van de Evangelisch-Lutherse Kerk van het gebied van de noordelijke Elbe is een tucht- procedure in werking ge steld. Deze zes worden mede- -verantwoordelijk gehouden voor de publikatie van een „Lutherklucht" in het tijd schrift voor kritische kerkle den „Gegen den Strom". De leiding van de EKD voor dit gebied vond de tekst godslas terlijk en nam in september onmiddellijk maatregelen te gen de predikant die zij de hoofdschuldige acht, ds. Hans-Quenther Werner, die nog steeds is geschorst. Zijn ook in Hamburg staande col lega Otfried Halver, mede- -uitgever van het blad, mag voorshands niet meer voor gaan in een kerkdienst, de sacramenten niet meer bedie nen of andere ambtelijke handelingen verrichten. Het onderzoek heeft aan het licht gebracht, dat de „Lu therklucht" in de afgelopen zomer is opgevoerd in het pe- dagogisch-theologisch insti tuut van Hamburg in het bij zijn van kerkelijke functio narissen, zonder dat iemand van de aanwezigen op de ge- dachte kwam dat hier iets ge beurde dat niet door de beu gel kon. De rooms-katholieke bis schoppen van Zuid-Afrika hebben het wettelijk verbod op huwelijk tussen mensen van verschillend ras in hun land, veroordeeld. In een verklaring, opgesteld voor de regeringscommissie die zich zal beraden over een mogelij ke herziening van deze wet, eisen de bisschoppen ophef fing ervan. Bovendien vin den zij, dat buitenechtelijke betrekkingen tussen mensen van verschillend ras even min in de criminele sfeer mogen worden getrokken, al was het alleen maar omdat buitenechtelijke betrekkin gen volgens de Zuidafrikaan- se wet niet strafbaar zijn. Nu het Kabinet vorige week heeft besloten geen nieJ veranties van militair materieel van Nederland aan toe te staan, is dat politieke feit eigenlijk geen ondeT meer van discussie. De Tweede Kamer is het daariL meerderheid eens. En terecht, hoewel de afweging aWq voor's en tegen's een zeer nauw luisterende zaak wasj MORGEN komt de kwestie nog eens in de Tweede J>uwd aan de orde. Die discussie beperkt zich evenwel tot deF^°fe' of het Kabinet geld op tafel moet leggen om de werf Fijenoord het bedrijf dat Taiwan nog twee onde^redi had kunnen leveren in staat te stellen aan z'n diver^er l plichtingen te voldoen. Het is het laatste bedrijf uit de jerd I te RSV-boedel waar nog geen regeling voor is getroffeipg^wi dat van de voorschotten vanuit Taiwan voor de twee iPn^ bouw zijnde onderzeeërs (waarvoor in 1980 wél een L we vergunning werd verleend) zo'n tweehonderd miljoel beta den verloren is gegaan in het RSV-debacle, kan de wfeart schepen zonder overheidssteun niet eens afbouwen. D^uller staat dan opnieuw een stukje internationale geloofw^a.r^a heid van Nederland op het spel. Prie PREMIER Lubbers verwoordde de besluitvorming ^ter Kabinet vorige week als volgt: er was te weinig reden in bc te wijken van de internationaal gedane belofte, dat T ng g nooit meer dan twee onderzeeërs van Nederland ge 'e^e zou krijgen. Een man een man, een woord een woordPj11 dat geldt natuurlijk ook voor de toezegging van Nec)(jje om de eerste twee onderzeeërs wél te leveren. Taiwaiivam er geen boodschap aan dat er voor honderden miljoe>ar rr een Nederlands debacle zijn verdwenen. De geloofw?n- Ik heid van ons land in het buitenland vereist dat ook van bijna een miljard inderdaad wordt uitgevoerd, oc(scjin het betrokken bedrijf in feite failliet. ngerri ,oet il in," De consequentie van deze redenering is dat er uit defbeu kist een groot bedrag op tafel moet komen om de afboitrvolf de onderzeeërs mogelijk te maken en daardoor Wiltöper v noord voorlopig tot 1986 draaiende te houden. BovfT C heeft de werf dan tijd om eventuele nieuwe orders halen, teneinde voor de langere termijn ook onder Lakte kunnen zijn. Het is onvermijdelijk dat dit geld op tafe% vjr al zal het in de vorm van een voorschot moeten gebbtand Los van de verplichtingen tegenover Taiwan komt da'ief," bij het grote belang voor ons land van het voortbestaP"'1 de werf Wilton-Fijenoord. ONDANKS dit alles kan niet zonder meer worden dat in eerste instantie het niet laten doorgaan van de vr norder de schatkist nu veel geld kost. Er zijn twee vfikje s lende, los van elkaar staande zaken. Dat is allereerstj^^ slissing over het niet meer leveren van wapens aan door Nederland erkend land. Op de tweede plaats i|jng afwikkeling van het gigantische RSV- debacle. Het ctn h kaar halen van die twee zaken is oneigenlijk. Het feitaat, d nu geld op tafel moet komen heeft voor alles te maWsler 1 de afwikkeling van het RSV-debacle. Rundvlees in kerriesaus met sambal goreng, prei, kool en rijst vla met rumbiscuits Benodigd voor twee perso nen: 350 g runderpoelet of hacheevlees (voor 2 da gen), 6 dl water, zout, lau rierblad, foelie, peperkor rel, ui, 1 lepel olie, knof look, mespunt kerrie, iets djahé, ketjap, maizena ui, knoflook, 1 lepel olie, 250 g witte kool, 1 dikke prei, sambal, laos, djahé, 1 dl water, 1 bouillonblok je, lepel gemalen kokos, theelepel bruine basterd suiker, zout of ketjap; 250 g droogkokende rijst, 4Vi dl water, zout; J/s liter melk, 25 g custard, 30 g suiker, 4 lange vin gers, 2 lepels rum (of wa ter met iets essence), Frans vruchtje. Breng het water aan de kook met zout, laurierblad, foelie, peperkorrel en een stukje ui. Leg er het vlees in. Laat het vlees gaar worden in zacht- kokend water, in circa drie uren. Fruit de zeer klein ge sneden ui en de geperste knoflook in de olie goud bruin. Voeg kerrie en djahé toe en de helft van het vlees en de bouillon en laat de saus dan nog ruim vijf minuten zacht koken. Maak haar af met ketjap en bind desge wenst met weinig maizena. Fruit kleingesneden ui en geperste knoflook licht in de olie. Bak de fijngesneden kool en prei een paar minu ten mee met iets sambal, laos en djahé. Doe er het water bij ipet het bouillonblokje, de kokos en suiker en kook de groenten gaar in ten hoogste tien minuten. Maak het ge recht op smaak af met zout of ketjap. Maak een custard vla en laat die koud worden. Breek de biscuits in kleine stukjes in de schaal(tjes) en druppel er de rum op. Leg de vla op de biscuits en garneer haar met een paar stukjes Franse vrucht. De vla wordt lekker der als ze een paar uren zo blijft staan. JEANNE LEEUWARDEN Histo risch gezien valt er 31 decem ber een botte bijl op alle grenzen in Friesland. Het koude en naakte feit van de verdwijning van eenentwin tig gemeenten (waarvoor acht nieuwe in de plaats ko men) is meer dan een be stuurlijke operatie. Het is meer dan snijlijnen van coör dinaten, kadastraal bekende gemeenten onder sectie C nummer zoveel en zoveel. Het heeft te maken met Friesland en zijn elf steden. Het heeft te maken met uit drukkingen als: op zijn elf en dertigst. Het heeft te maken met emoties. Toch is Fries land er goed in geslaagd om al die klippen te omzeilen. Wat blijft is de pijn van het opheffen van zelfstandige steden, die deel uitmaken van de Friese elf steden. De burgemeester van het kleine Stavoren, K. Oosterhuis, zegt dan ook onomwonden: „Het is een betreurenswaardig be sluit". Friesland heeft straks nog 31 gemeenten, de vier eilanden meegerekend. Schiermonnik oog zal dan Frieslands, en zelfs Nederlands kleinste ge meente zijn. Immers, de tot nu toe kleinste gemeente in Nederland, Katwoude bij Amsterdam, is ook heringe deeld. De eilanden zijn moei lijk in te delen, alhoewel er in 1967 plannen waren om de vier Friese waddengemeen ten om te vormen tot één ge meente van tweeduizend in woners. In die tijd was het trouwens allemaal grootscha ligheid wat de klok sloeg. De studiecommissie herziening gemeentegrenzen kwam met plannen voor gemeenten van tenminste 25.000 tot 30.000 inwoners. De „ondergrens" van de nieuwe gemeenten moest 10.000 inwoners zijn. De grootste nu heringedeelde gemeente in Friesland haalt de 25.000 inwoners nog niet eens. Er was dus ruimte. Uit gangspunt van die eerste plannen was doelmatigheid. De gre'nzen liepen dwars door alle gemeenten en tot nu toe heilige grenzen. De inspraak van de inwo ners, de gemeentebesturen en niet in de laatste plaats van Provinciale Staten, verander den de plannen grondig. De studiecommissie moest min of meer het huiswerk over maken. Men kwam terug met andere plannen. Het werden „milde herindelingsplanrien". Uitgangspunt nu was: samen voeging van bestaande ge meenten. Dat werd tenslotte het patroon van de nieuwe lappendeken van bestuurlijk Friesland. Voor en tegen Over het voor en tegen lopen de meningen nogal uiteen. De burgemeester van Donais- werstel (Langweer) zegt on omwonden: „We weten nog niet waar het voor nodig was". Hij zit nu in Borculo. De burgemeester van Frane- keradeel mr. S. Hartkamp (hoofdredacteur van het par tijblad CD/Actueel), zegt: „Het had wel wat grootscha liger gekund". De burge meester van Sneek, mr. B. van Haersma Buma, heeft helemaal een kater overge houden aan de herindeling. De watersportstad kreeg er wel heel wat dorpjes bij, maar niet de gewenste uit breiding zoals Sneek zich had voorgesteld. Voor de verdere ontwikkeling, van Sneek fu nest, vindt Buma. Hij is daar bij zo boos op zijn partij het CDA geworden, dat hij zijn lidmaatschap „in de ijskast" heeft geplaatst", zoals hij het zelf uitdrukte. Zelf baas Emoties bij bestuurders dus, maar meer emoties nog bij de bewoners van Friesland. Duizenden en nog eens dui zenden particulieren schre ven bezwaarschriften rich ting Leeuwarden. Op 30 ja nuari 1980 besliste het Friese parlement (Provinciale Sta ten). Een grote meerderheid van de 55 statenleden schaar de zich achter de plannen, na vele overigens ook nog die pingrijpende veranderingen aangebracht te hebben. De minister van Binnenlandse Zaken Rietkerk toetste even als zijn voorganger Wiegel, de plannen „marginaal". Men liet de Friezen baas in eigen huis. Namen Emoties ook na het bekend worden (in april 1981) dat de Friese namen van de ge meenten niet door de rege ring werden aanvaard. Gede puteerde Staten van Fries land stelden als namen voor Skarsterlan, Boarnsterhim en Littenseradiel. De Kroon wil de alleen maar Friestalige namen accepteren, passend Na 31 december komt er nooit meer een échte Elf stedentocht. Deze laatste officiële stempelkaart tfan uw verslaggever is daarom een historisch document. in het Nederlandse spellings systeem. Voor niet-Friezen is het ge doe rondom de naamgeving misschien haarkloverij. Waarom Friese namen? Wat voor zin heeft dat en moet dat nou zo nodig? Begrippen als „overdreven" en „chauvi nisme" maken de Friezen er al niet populairder op bij de rest van Nederland. Wie ech ter enig begrip heeft van de eigen taal en cultuur van Friesland, het beleid dat de provincie voert dat gesteund wordt door alle partijen in de Staten, kan echter begrijpen dat men boos werd in Fries land om zo'n stukje Holland se dwingelandij. Gedeputeer de Staten stuurden brieven en telexen richting Den Haag en uiteindelijk kregen de Friezen dan toch de toezeg ging dat de nieuwe gemeen teraden zelf de namen van de nieuwe gemeenten mogen vaststellen, ook als dit een Friestalige naam is. Het par lement ging daarmee ak koord. Een tussenoplossing van het GPV om dubbeltali- ge namen te gebruiken werd door de Friezen verworpen. Elfstedentocht Terwijl de nieuwe gemeen ten al druk aan het touw- Per 31 december worden in Friesland eenentwintig gemeenten opgeheven. Het zijn Baarderadeel, Barradeel, Dokkum, Doni- awerstal, Franeker, Fra- nekeradeel, Gaasterland, Haskerland, Hemelumer Oldeferd, Hennaardera- deel, Hindeloopen, Idaar- deradeel, Oostdongeradeel, Rauwerderhem, Sloten, Stavoren, Utingeradeel, Westdongeradeel, Wor- kum, Wymbritseradeel en IJlst. Per 1 januari worden de volgende nieuwe gemeen ten gevormd: Boornster- hem, Dongeradeel, Frane- keradeel, Gaasterland, Lit- tenseradeel, Nijefurd, Scharsterland en Wym britseradeel. Er zijn in to taal zo'n 140.000 Friezen bij betrokken. Op 19 oktober werden de nieuwe ge meenteraden gekozen. trekken en het ruziën zijn over de vraag waar het ge meentehuis moet komen te staan, maken buitenstaanders zich meer bezorgd over ande re gevolgen. Hoe moet het nu met de beroemde Friese Elf stedentocht? Dit jaar viert de georganiseerde Elfsteden tocht zijn 75-ste verjaardig. De herindeling is natuurlijk geenszins het einde van de barre tocht, die alweer 21 jaar geleden voor het laatst werd gehouden. Die barrica de van de herindeling zal in het roerige bestaan van de vereniging „De Friesche Elf Steden" gemakkelijker te ne men zijn dan andere barrica den: slappe winters, warm water van electriciteitscen- trale, industriële vervuiling en de massa's mogelijke schaatsers. Na 31 december is Sloten, Sloten nog en tuurt het Vrouwtje van Stavoren vanaf de kade van het stede ke nog altijd naar een rijkbe- laden vloot. De steden hou den hun papieren stadsrech ten en stadszegels. Echter de echtheid die in wezen al een dure luxe was door de druk der tijden, wordt nu voor een groot deel folklore en ge schiedenis. Is echter de Elf stedentocht ook niet gewor den tot historie? Eenentwin tig jaar geleden de laatste. Er loopt een generatie rond in Friesland die niet meer weet van een Elfstedentocht. De Elfstedenkruisjes kunnen bij na, mét de stadswapens, op gepoetst achter de vitrines. Velen in Friesland geloven niet meer in een Elfsteden tocht. Sommigen omdat er geen elf echte steden meer zijn. Anderen omdat het or ganisatorisch niet meer kan. Anderen omdat het weer door de atoombomproeven is „verwaterd". Anderen omdat het vanwege de watervervui ling nooit meer sterk ijs wordt. Ondanks dat alles blijft het geloof in de Elfste dentocht onuitroeibaar.... V riendjespolitiek Het geloof in alles wat te ma ken heeft met Friesland en zijn Elfsteden blijft. Zelfs wanneer prof. dr. mr. Nico Algra zoon van wijlen se nator Hendrik Algra uit Leeuwarden beweert dat Friesland met zijn 44 ge meenten alleen maar ont staan is uit „vriendjespoli tiek". Het was de vriendjes politiek van de Saksische hertogen die vanaf 1498 over Friesland regeerden todat zij in 1515 plaats moesten maken voor Karei V. Die Saksische hertogen ga ven hun vazallen lukraak ge bieden te besturen. Zo ont- Enige vrouwelijke burgemeester viel tussen wal en schip Bij de herindeling van 21 Friese gemeenten is de enige vrouwelijke burge meester, mevrouw W. Veenhof (54) van Barra deel, op wachtgeld ge plaatst. Omdat haar ge meente op 1 januari a.s. in mootjes wordt gehakt, zal zij haar plaats moeten ver laten. Zij is de enige bur gemeester die tussen wal en schip is geraakt. Overi gens heeft commissaris der koningin Hans Wiegel haar beloofd, dat zij voor het burgemeesterscorps behouden blijft. Mevrouw Veenhof is op 46-jarige leeftijd aan het burge meestersambt begonnen. Daarvoor was zij werk zaam als officier jeugdza ken in het district Leeu warden van de Rijkspoli tie. Zij kon de grote stap maken door haar grote er varing op het gebied van kinderzorg en maatschap pelijk werk. Mevrouw Veenhof (ongehuwd) was aanvankelijk lid van het CDA, maar omdat ze zich niet meer met de gang van zaken kon verenigen, trad zij toe tot de gelederen van de VVD. stond eigenlijk de basis van Friesland zoals het nu nog is. „Het laten verdwijnen van enkele kleine gemeenten is dan op zich zelf niet schennis van oude heilige grenzen, doch veeleer een rechttrek ken van een toevallig ontsta ne en onpraktische innde- ling", aldus Algra. Zijn woor den gaan echter verloren in het „wapengekletter" rond om de nieuwe grenzen. Het geloof in Friesland blijft, ook al beweert men dat de uit drukking „op zijn elf en der tigst" helemaal niets te ma ken heeft met Frieslands his torie. Het zou te maken heb ben met de oorspronkelijke betekenis van „heel precies, heel netjes". Oner elf-en-der- tig werd een zeer fijne kam verstaan waardoor 41 gangen (4100 draden) gingen, zodat er uiterst fijn linnen mee ge weven kon worden. Nee, ook na de herindeling wanneer bijvoorbeeld in de nieuwe gemeente Nijefurd maar liefst drie steden (Hin deloopen, Stavoren en Wor- kum) liggen blijft Fries land zijn parels koesteren. Steden blijven steden. MARINUS DE BOER Zacht weer met veel wind^ DE BILT Ons landE morgen volgens het Kr, maken met een sterke*® Je: lijke stroming. Aan er, kan zelfs enige tijd een r °os storm ontstaan. De stroming voert vochti zachte lucht van de i*>®,? sche Oceaan naar ons 1;11 z' temperaturen blijven v.™ aanzienlijk boven norm°° De krachtige westelijk e&( den worden in stand geP w®! door diepe depressies brf noordelijke Atl/ '*rs Oceaan enerzijds er krachtig hogedrukgeb 20 zich van de Azoren t ®I?] Zuidwest-Frankrijk uLj anderzijds. J Weerrapporlen Amsterdam De Bilt Deelen Eelde Eindhoven .icier Joesosla vië «w nteei Leo van Vlijmen sciweei deze krant zeer lezen» kri ge reportages over hog pese landen. Van Joee et vermeldt hij, dat het den. is van zes republiekemr nii len en drie godsdeirtfinai heb een m.i. nog tiht d karakteristiek. Jaren h en: fluisterde een Joegoi. „D studente mij deze wijst me Joegoslavië is een land," p ven grenzen, zes repinter vijf nationaliteiten, viklaad drie godsdiensten, t\V verl bets en één verlangeij gulc lijk onafhankelijkhe' was nog onder Tito. KE! Mr. P.J. Bloi de: :0if-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1983 | | pagina 2