6ou*a/rit eestelijke visie op het kerstgebeuren K. Religieuze kijkdozen in allerlei variaties ER[ "^tal in het glooiende, Lim- ;s aandoende landschap lom Bethlehem, de stad ge'-1 David, waar Maria in het Ijn van een os, een ezel en timmerman Jozef, haar B0 ter wereld bracht, dient tig niet meer als geheu- teuntje voor hen die met >g op huiselijk of kerke- gebruik deze blijde ge- :enis nog eens in hun ei- :ontext plaatsen. Zodra zij en verfkwast ter hand slaat hun fantasie [baar op hol en ontstaan Jjuwsels, die men op door- Ij 'in Het Beloofde Land te- 17 jeefs zal zoeken. Herders tr in dat deel van de we- nog steeds ruim voldoen- Dals ik zelf onlangs weer vaststellen. Maar in de ïn van Israël, waar zij ook lal vol trouwe de wacht en met de beugel van draagbare radiozendont- er stijf op het hoofd ge- d, kon ik geen enkel 5 architectuur ontdek- dat ook maar in de verste leek op het kasteel, dat lijn ouderlijk huis jaren t heeft gedaan als perio- vluchtadres voor het kin- Jezus en zijn oud.ers. lecember werd deze pompeu- •cht met torens, kantelen en ichtig ook nog een ophaalbrug £en gracht van spiegelglas, al- ehoedzaam van zolder gehaald last de kachel tegen de lange geplaatst, waar anders de di- itond, die vader dankbaar be- :Om er na het eten, zacht ron- ERSTMIS ZATERDAG 24 DECEMBER 1983 Eindredactie: Wim Hugens Vormgeving: Hans Schneider de Loire op een zondagmid- ontworpen en daarna in de iduren uit triplex gezaagd. En toon zijn interpretatie van het op geen enkele wijze gharde, bijbelse feiten werd ge il, moet het vader toch worden jeven, dat de Heilige Familie ,zij hem bij ons thuis heel wat irtabeler gehuisvest was dan p t kerstevangelie. jeldt trouwens ook voor de 3 e stallen, die elk jaar tussen 1 n 30 oktober staan te pronken Krippana in het Duitse Eifel- köfen bij Monschau. Op deze iationale expositie van kerst en wordt de bezoeker gecon- lerd met honderden religieuze izen in- alle denkbare forma- ie hem een verbijsterend ge- irde blik gunnen op de plaats, het geschiedde in die dagen, een bevel uitging van kei- Ugustus. ||mensen met een uiterst gerin- Jelkennnis menen zich stellig inneren, dat die plaats Beth- a moet zijn geweest. Maar op kom je tot de ontdek- füat het kindeke Jezus overal ipa geboren is, maar niet in em. Bethlehem? Nooit van moet de Italiaan gedacht n, die een passende plaats ir00r de dolende Maria en Jo- £'1'fervolgens bouwde hij op be- 9 D(Sen schaal een plein in Rome lt hij volstouwde met voet- n neringdoenden in kramen. fchoenlapper heft zijn hamer ien groenteman, die trots zijn loktenen toont aan een die kennelijk zwanger is. navellicht?, is je eerste gedach- lar dat blijkt een misvatting Want degene, die voor Ma-- ^>rgaat, leunt losjes tegen de \fi\ een pompeus herenhuis op en kijkt met welgevallen aar kind, dat in een weldoor- rd houten bed ligt. Uit voor leeft de ontwerper ook nog tweede kind gezorgd, dat volgt vanuit een i de wand. y^jpet deze Italiaan worden na- 1, dat zijn visie getuigt van I L- oorspronkelijkheid. Omdat zich zelden met hun scha- ihouden in de binnenstad I» p#>me en dat dit kindeke Sboren is lijdt geen twijfel, lit voorzorg heeft de ontwer- -de horizon ook nog het sil- _van de St.-Pieter geschil- - hebben ze hun plaats moe- ttaan aan gitaarspelers, her- is, brievenbestellers, huis- [Js en meelsjouwers. In de rond het huis, waar Maria =ef onderdak hebben gekre nt het zo te zien vrolijk toe iben de gasten al enige con es genuttigd op de gezond- in moeder en kind. ïstelijke visie op het kerst in, waar men zich vrij ge lijk mee kan verenigen, enkele meters verder al Jevig aangevochten door een lioot, die kennelijk uit Ge- «omstig is en de Heilige Fa- het havenfront van deze stad laat optornen tegen een onaf zienbare menigte. Ze gaan in het gewoel vrijwel ten onder en je moet heel goed kijken om ze te kunnen ontdekken. En als je Maria en Jozef eindelijk gevonden hebt, duurt het nog geruime tijd voordat je in de gaten hebt, dat ze een kind bij zich hebben. Maar niettemin is er vreugde alom en laat ook deze Italiaan er geen twijfel over be staan, dat ook hier zojuist een blijde gebeurtenis heeft plaatsgevonden. Het is trouwens toch opvallend dat de kribbebouwers, die op de Krip pana acte de présence geven, geen enkele moeite hebben met het mas sale uitpakwerk en pas in de pro blemen raken, als ze merken, dat er tussen hun fantasieën in feite geen plaats meer is voor de drie fi guren, om wie het toch uiteindelijk begonnen is. Als iedereen op zijn vaste plek staat of zit en achter een doorzichtige glaswand een jakobs ladder is gemonteerd, waarop het spitsuur der engelen in volle gang is en zondaars en kwezels zich een weg naar boven worstelen, blijkt pas, dat er uiterst rechts voor de geboorte van de Verlosser nog slechts enkele millimeters over schieten. En omdat die ruimte zelfs te klein is om er een schuur van zeer bescheiden afmetingen te bou wen, staat de kribbe plompverloren in het open veld, waardoor het lijkt alsof Maria, Jozef en hun kind door ME'ers uit een kraakpand zijn ge zet en nu in afwachting zijn van een toesnellende heilsoldaat. Op de Krippana blijkt trouwens overduidelijk, dat het wonder van de kerstnacht zich leent voor de meest uiteenlopende variaties. Dat geldt dan zowel voor de stoffering van de religieuze kijkdozen als voor de hoofdrolspelers, die veelal in hoogst merkwaardige vermom mingen en outfits hun opwachting komen maken. Naast de gebruike lijke zuigelingen uit Taiwan en Hongkong, treft men er ook kinde kens aan met punkhaar, vlasbaard jes en Hara-Krishnahoofdjes. Goe i de Jozef wringt zich ondertussen in allerlei bochten en lijkt de ene keer het hoofd van Chriet Titulaer te hebben geleend, terwijl hij nauwe lijks vier meter verder weer op duikt als een vriendelijke hulpver lener uit de zachte sector, compleet met ripsfluwelen slobberbroek, gei tewollen sokken en montuurloos brilletje. Ook Maria laat zich niet onbetuigd en ziet kans in de ene kribbe op een vent te lijken, die een gewaagd broekpak niet schuwt, terwijl ze elders weer duidelijke trekjes vertoont van Saartje, die reikhalzend uitkijkt naar de komst van Swiebertje. Op de Krippana was ook ditmaal "U broeder Matteo present, die drie jaar van zijn kloosterleven in voor beeldige afzondering heeft besteed aan een polyester kopie van de be roemde grot van Castellano. Geen stalagtiet ontging hem en ook de kleinste druipneus, die de natuur diep in de aarde achteloos heeft ge snoten, is door hem nagemaakt. Het resultaat, waarmee de toe schouwer wordt geconfronteerd, is een groteske koepel, waar de rafels ongegeneerd aan hangen. Daaron der dobbert moederziel alleen het kindeke Jezus in een schelp over een ondergronds meer. Pas bij aan dachtige bestudering van dit tafe reel ziet men, dat de pasgeborene door broeder Matteo is verrast met een piepklein zwemvest. Wat in deze entourage nauwelijks een overbodige voorzorgsmaatregel lijkt. Op alle mogelijke en onmogelijke manieren wordt Kerstmis op de Krippana zo te kijk gezet' door mensen, die het mysterie op speelse wijze naar hun hand hebben gezet. Alleen het uitgangspunt hadden ze met elkaar gemeen. En daarna is ieder zijn eigen weg gegaan Maar van welke kanten ze Kerstmis ook benaderd hebben, uiteindelijk maakten ze er toch met z'n allen een stal van. LEO THURING Foto's: MILAN KONVALINKA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1983 | | pagina 1