Frank Stallone:
„Een heldere, maar
géén modieuze Hamlet"
beroemde broer is gee
garantie voor succes
fieidóeGouftq/nt
Muziektheater Amsterdam augustus '85 klaar
is
HANS HOES EN GUUSJE EYBERS:
Première Nationale Ballet
van Pianovariaties V
AMSTERDAM Het Nationale Ballet geeft op 18 januari
in de Stadsschouwburg in Amsterdam de première van Pi-
anoyariaties V, een ballet van Hans van Manen, gezet op
muziek van Claude Debussy.
Hans van Manen begon zijn serie Piano variaties in 1980
met Pianovariaties I. Daarna volgden II (Sarcasmen, 1981),
III (Trois Gnossiennes, 1982) en IV (Pose, 1982). Het ballet
zal behalve in Amsterdam ook worden uitgevoerd in ver
scheidene Nederlandse steden; het Scheveningse Circus
theater is 30 januari aan de beurt.
Frank Stallone: Samen met Sylvester een armoef
gin in New York.
BROER VAN SYLVESTER MET HITSONG IN „STAYING ALIVE
KUNST
ZATERDAG 17 DECEMBER 1983 PAC
GOUDA EN ARNHEM OOK BEZET
Museumdirecteuren: sluiting onaanvaardbaar
DEN HAAG - Directeuren van vier
grote musea vinden het onaanvaard
baar dat musea zijn bezet of gesloten.
Ze hebben vrijdag minister Brinkman
van WVC, staatssecretaris de Graaf
van Sociale Zaken en Werkgelegen
heid en de actieleiding van de BBK
per telegram gevraagd het nodige te
doen opdat de musea weer opengesteld
worden.
„Wat ook de voorgeschiedenis is van
de onenigheid tussen kunstenaars en
overheid, de toestand is onaanvaard
baar" aldus ondertekenaars W.A.L.
Beeren (Boymans van Beuningen),
R.H. Fuchs (Van Abbe-Museun in
Eindhoven), Th. van Velzen (Haags
Gemeentemuseum) en E.L.L. de Wilde
Stedelijk Museum Amsterdam).
Ook de Nederlandse Museum Vereni
ging (NMV) is tegen de bezettingsac
ties van musea door kunstenaars en
vraagt om een spoedige oplossing. In
middels hebben 15 kunstenaars uit
Gouda en omgeving het Goudse mu
seum Catharinagasthuis bezet. Het mu
seum is gesloten. Ook het Arnhemse
Gemeentemuseum is gisteren bezet. In
totaal zijn 22 musea door bezetting of
sluiting bij de kunstenaarsactie betrok
ken. Sommige musea hebben zelf deu
ren gesloten uit solidariteit met de ac
tie, aldus een woordvoerder van de
BBK.
AMSTERDAM Amsterdam
verwacht op grond van het
werkplan van het projectcoor-
dinatiebureau Costam, dat het
muziektheater op 30 augustus
1985 wordt opgeleverd. Voor
het stadhuisdeel van het ge
bouw wordt als opleveringsda
tum 1 februari 1986 aangehou
den.
Dit betekent, dat het theater
r maanden later, maar het
totale bouwwerk drie maan
den eerder klaar is dan oor
spronkelijk de bedoeling was.
Costam is het bureau, dat het
werk van alle bij de bouw van
het stadhuis/muziektheater
betrokken firma's en hun on
deraannemers op elkaar af
stemt.
Het muziektheater zal in te-
bruari 1986 worden geopend.
Er is nog geen definitief ope
ningsprogramma vastgesteld.
Wel zal de openingsvoorstel
ling een gecombineerde pro-
duktie van de Nederlandse
Operastichting en Het Natio
nale Ballet zijn. Het gaat daar
bij om twee afzonderlijke wer
ken die een thema of een com
ponist gemeen hebben. Welke
dat zijn is nog niet bekend, al
dus de gemeente.
Het theater kan in september
1985 door het theaterbeheer en
de inwonende gezelschappen -
De Nederlandse Opera, Het
Nationale Ballet en Het Neder
lands Balletorkest - in gebruik
worden genomen. Men kan
zich dan vertrouwd
met het nieuwe
met het toneel, dat vo
gemeente veel grotere
ke en technische mol
den biedt dan bestaan
modaties.
Er begint overigens
lijk te worden wat ei
eerste speelseizoen op
gramma zal komen, o
contracten met soliste
genten, choreografen
voorts lang van te vor
ten worden afgesloten
iare
e zei
pelet
rne
begin
h'j
Iferke
regis,
m se
tgeen
Vde.
iebo,
'erenc
wolle
ur Ni
Hamlet (Hans
Hoes) en Op
helia (Guusje
Eybers): kin
deren in een
corrupte we
reld.
DEN HAAG De Haagse
Comedie brengt „Ham
let". Volgende week za
terdag (23 december) is de
première. En al heeft de
wereld inmiddels duizen
den Hamlets en Ophelia's
gekend, elke nieuwe
„Hamlet" wekt altijd weer
verwachtingen. Acteurs
braken door in die rol
(Coen Flink), vierden er
jubilea mee (Paul Steen
bergen in 1948) of maak
ten er een levenslang
stokpaardje van (Eduard
Verkade). Bij de Haagse
Comedie speelt acteur
Hans Hoes - eerder in
Den Haag als Mozart in
Shaffers „Amadeus" en in
Kafka's „Amerika" - de
titelrol. In één adem met
die van Hamlet moet de
naam van Ophelia klin
ken, in dit geval actrice
Guusje Eybers. Samen
praten ze over de rol, het
stuk en die verwachtin
gen. Guusje Eybers: „Dat
verwachtingspatroon, dat
zijn énderen die dat op
schroeven. Ik werk aan
deze rol net zo hard als
aan elke andere". Hans
Hoes bevestigt dat eerst,
maar zegt dan: „Je wil dat
ik oprecht ben, hè. Nou,
natuurlijk is het fantas
tisch om te mogen doen.
Dat heeft ook te maken
met de ballast van dat
stuk, de wereldbol die
erop rust. Misschien dat
dat die uitdaging is. Maar
verder repeteer en werk
je als aan menig ander
stuk. Dat is niet zo'n groot
verschil".
Hamlet draagt inderdaad een
stevige ballast aan literair en
theatraal verleden mee. Er zijn
Hamiets in spijkerbroeken ge
weest en Hamlets-zoals-het-
hoorde in klassiek Elizabet
haans kostuum. Over Shakes-
Eeares stuk zijn duizelingwek-
ende stapels literatuur ge
schreven: was „Hamlet" nu
een slecht geschreven werk
over een man die niet kan
handelen (Coleridge), of over
een man die dat juist wel kan
(zoals ooit in Ian McKellens
versie onder regie van Robert
Chetwyn)? Gaat het om een
geniaal stuk (de Poolse profes
sor Jan Kott) of pakte Shake
speare een probleem aan dat te
groot voor hem was (de dich
ter T.S.Eliot)? Wat betekende
Hamlet toen, wat betekent
Hamlet nu? Vertalers kibbel
den wetenschappelijk over „to
be or not to be", was het nu
„bestaan of niet bestaan", of
toch „te zijn of niet te zijn".
Ging het om een algemene fi
losofie van Hamlet over het
wezenlijke leven, de dood en
wat daar verder op volgt, of is
het een pure overweging tot
zelfmoord? Er bestaat geen
stuk dat meer aanleiding tot
discussies gegeven heeft. In
1661 schreef ene John Evelyn
nog in zijn Dagboek: „Ik heb
Hamlet, Prins van Denemar
ken zien spelen, maar die oude
stukken wekken toch wel af
schuw in deze verfijndere
tijd". En dat was nota bene
maar zestig jaar na het ont
staan van het stuk. Had pro
fessor L.C.Knights gelijk die
schreef dat „de verregaande
eenvoud van Hamiets gedach
te zit alleen verborgen achter
de onduidelijkheid van zijn
motieven en de rijkdom van
zijn poëtische manier van
Hamlet en
Ophelia bij de
Haagse Comedie
spreken". Of zei Tillyard het
beter die schreef: „Hamlet is
zowel een van de meest mid
deleeuwse als een van de
scherpst moderne stukken van
Shakespeare"?
Spiegel
Guusje Eybers: „Wij spelen
wat er staat, dat wil zeggen
een „Hamlet" zoals wij hem
nü lezen. We zijn niet histo
risch gaan denken hoe het in
Shakespeare's tijd geweest zou
zijn". Hans Hoes: „Het wordt
een „Hamlet" van deze tijd.
Van 1984 of 1985. Niet een me
neer in spijkerbroek, maar in
een min of meer neutraal kos
tuum van nu. We houden het
publiek de spiegel voor waar
Shakespeare het altijd over
heeft. Wantje merkt als je met
het stuk bezig bent, hoe geldig
het allemaal is. Dat is het ge
nie van Shakespeare. Je krijgt
het rare gevoel van: hoe kan
die man het toen al bedacht
hebben, die gedachten, die
emoties. Hij keek eeuwen
vooruit."
Dynasty
De jonge Hamlet, terugko
mend op het stamslot Else-
neur, waar zijn moeder her
trouwd is met zijn oom, van
wie hij ontdekt dat die zijn va
der vermoord heeft. Een cor
rupte wereld, waarin zijn lief
de voor Ophelia ook niet meer
kan gedijen. Een slot, konin
gen, adel en schermgevechten
en veel doden. Hoeveel zegt
het een jonger publiek nog.
Hans Hoes: „We willen vooral
helder zijn. Mèt alle dubbelhe
den die het stuk in zich draagt
en die de dubbelheden van het
leven zijn. Ik vermoed dat jon
ge mensen zich immens goed
kunnen herkennen in juist die
twee kinderen die zien wat
voor rotzooi het om hen heen
is". Guusje Eybers: „Het pu
bliek moet zich niet verkijken
op het milieu waarin het
speelt. Het lijkt een milieu
waar ze niet veel mee te ma
ken hebben". Hans Hoes vult
aan: „Ik denk dat ze het be
grijpen als ze aan die tv-serie
„Dynasty" denken. Dat is een
milieu waar je ook niet goed
van wordt. Al is het dan niet
koninklijk, het gaat ook om
rijkdom en macht. Ik denk dat
ze voor Hamlet en Ophelia
kiezen, die op zoek zijn naar
de waarheid en schijt hebben
aan die omgeving". Guusje Ey
bers: „Het maakt ons allebei
wel kapot. Ik vlucht in een
fantasiewereld, in de waan
zin". Hans Hoes: „En ik in
mijn twijfels over wat ik kan
doen om alles te veranderen".
Prins Claus
Het geprek komt op méér ko
ninklijke „uitvallers". Guusje
Eybers brengt prins Claus te
berde („Kijk maar wat die
man doormaakt. Wie weet is
dat wel een soort Hamlet"),
Hans Hoes - met een voortdu
rende neiging tot ironiseren:
„Maar ik vind hem wel te oud
voor de rol, hoor". Zelf haalt
hij de Engelse prins Andrew
er bij: „Die onttrekt zich ook
de familie-regels. Dan lees je
in Story of Privé dat-ie toch
weer een verhouding heeft
met die of die". Hans Hoes
over de benadering van zijn
rol: „Ik kan alleen maar zeg
gen, stel dat ik dat soort din
gen zou meemaken. Mijn va
der vermoord, mijn moeder
hertrouwd met de moorde
naar. Ik denk dan maar hoe ik
zelf zou reageren, want ergens
anders kan ik het toch niet
vandaan halen. Niet uit die
stapel boeken over „Hamlet".
Dat zijn alleen leuke gege
vens".
Vroegrijp
Guusje Eybers over haar Op
helia: „Ze leeft in een wereld
waar iedereen voor zichzelf
bezig is en daar wordt ze het
slachtoffer van. Iedereen is uit
op eigen voordeel, behalve
Hamlet. Tussen haar en hem
heeft iets van onbaatzuchtige
liefde plaats gevonden. Ze is
een vroegrijp meisje, leeft tus
sen de volwassenen, moet zich
voortdurend aanpassen. Waar
om komt ze dan niet in op
stand tegen haar autoritaire
vader Polonius, zou je kunnen
denken. Maar zover is ze nog
niet, en ze krijgt ook niet de
kans zich van hem los te ma
ken, omdat hij zo vroeg sterft.
Ze wordt tussen haar gevoe
lens heen en weer geslingerd,
en als ook Hamlet haar écht
vreselijk behandelt, krijgt ze
daar zo'n klap van, dat ze gek
wordt. Ze heeft niet een paèr
problemen, ze heeft er duizen
den. Voor mij is ze het klassie
ke voorbeeld van iemand die
schizofreen wordt". Hans
Hoes: „Maar Hamlet houdt wel
van haar. Zijn gevoelens zijn
dubbel, misschien wel tien
dubbel. Hij heeft een grote tik
gekregen van wat zijn moeder
gedaan heeft. Tegenover vrou
wen krijgt hij wat je in een cli
ché-uitdrukking „een haat
liefde verhouding" noemt.
Van Ophelia denkt hij: jij bent
ook een vrouw, jij wordt
straks als mijn moeder".
Aan het eind van het gesprek
willen beide acteurs nog één
bijna gelijkluidende medede
ling kwijt. Guusje Eybers: „Ik
zou willen benadrukken dat
onze „Hamlet" géén modieuze
voorstelling wordt en dat vind
ik zelf erg prettig. We zijn er
niet van uit gegaan wat de
„trend" is, of waar we het pu
bliek nog eens mee zouden
kunnen shockeren. Ik denk
dat we op een hele zuivere
manier hebben geprobeerd om
een goede voorstelling te ma
ken". Hans Hoes: „En als we
het goed doen, zou het wel
eens een van de eerste voor
stellingen kunnen zijn waarin
een jong publiek het stuk ein
delijk begrijpt. Waarbij ze ein
delijk blij zijn „Hamlet" te
zien".
BERT JANSMA
Foto: Milan Konvalinka
Portugese
schilderes
Afonso overleden
LISSABON De schilderes
Sara Afonso, laatste vertegen
woordigster van de eerste ge
neratie van de Portugese mo
dernistische school, is woens
dagavond op 94-jarige leeftijd
in Lissabon aan de gevolgen
van longontsteking overleden.
Dit is gisteren van welinge
lichte zijde in Lissabon verno
men.
Sara Afonso was de weduwe
van Almada Negreiros, een
van de grootste hedendaagse
schilders van Portugal. Zij stu
deerde op het einde van de ja
ren twintig in Parijs, waar zij
de grote schilders van die tijd
ontmoette.
Werk van Sara Afonso is in
het buitenland o.m. in Parijs te
zien geweest.
Bob Hope als kerstverrassing
voor troepen in Libanon
WASHINGTON De Amerikaanse komiek Bob Hope (80)
wordt de kerstverrassing voor de Amerikaanse mariniers in Li
banon. Hij is door het Pentagon ingeschakeld om de troepen te
amuseren, net zoals hij indertijd in Vietnam deed.
Het optreden van de komiek zal plaatsvinden op schepen van de
zesde Amerikaanse vloot voor de Libanese kust. De 1400 Ameri
kaanse mariniers die in stellingen liggen bij het vliegveld van
Beiroet, zullen heen en weer gependeld worden om hun portie
ontspanning te ontvangen.
Hope krijgt assistentie van filmster Brooke Shields en Julie Ha-
jek, de huidige Miss USA.
Campertprijzen
uitgereikt
DEN HAAG In het oude stadhuis aan de
Javastraat in Den Haag heeft burgemeester
Schols gisteravond de Campertprijzen uitge
reikt. De Jan Campertstichting kende de
Constantijn Huygensprijs toe aan Rob Nieu-
wenhuys voor zijn hele letterkundige oeuvre.
De Jan Campertprijs ging naar Robert Anker
voor zijn dichtbundel „Van het balcon". Wil
lem G. van Maanen kreeg de Bordewijkprijs
voor zijn roman „Nichtje van Mozart", Imme
Dros kreeg de Nienke van Hichtumprijs voor
haar jeugdboek „En een tijd van vredeHar
ry G.M. Prick verdiende de 's-Gravesande-
prijs met zijn publicaties over de generatie
der Tachtigers, in het bijzonder over de
schrijver Lodewijk van Deyssel.
DORDRECHT - De
Dordtse Merwehal heeft 's
middags iets weg van het
plaatselijke Lichtpaleis.
De repetities zijn er aan
de gang voor de Oudejaar-
saflevering van Showbizz-
quizz, een met veel geflits
en geflonker buitenpro
portioneel opgepept vra-
genspelletje, waarin aller
lei playbekken-trekkende
Nederlanders laten mer
ken dat het met de show
bizz in dit land verdraaid
somber gesteld is. Maar
als quizzbovenmeester
Ron Brandsteder-in-rok
z'n stem laat schallen voor
„Uit Amerika Frank
Stallone" en de muziek
met spierballen uit de
luidsprekers knalt, gaat
het' er waaratje even op
lijken.
Frank Stallone - jawel, de
broer van Sylvester - zanger,
componist, acteur. Rivaal in de
liefde van John Travolta -
maar dat verliest hij toch - in
de binnenkort te verwachten
film „Staying alive". Met zijn
openingssong „Far from over"
zojuist hier per single in de
hitparade beland en Europa
aandoend om het geruchtma
kende geluidseffect van de
soundtrack van die film even
te versterken.
In de kleedkamer zit Stallone-
twee er vriendelijk bij met
trouwe bruine honde-ogen die
op vermoeid staan. Hij is net
uit de Verenigde Staten ko
men overvliegen en heeft zo
juist een slaapinhaal-manoeu-
vre gepleegd op de dunne la
tjes van de kleedkamer van de
sporthal. „Geen probleem,
hoor" zegt Frank, „ik heb in
m'n leven overal geslapen. Op
banken, planken en zittend als
m'n kamertje te klein was. In
de tijd dat mijn broer Sylves
ter en ik in New York woon
den, in de allerbelabberdste
omstandigheden, in een piep
klein optrekje, ben ik aan alles
gewend geraakt". Frank Stal
lone, 33 jaar oud en vier jaar
jonger dan Sylvester lijkt erg
veel op de acteur-filmregisseur
die zich tot de meest succes
volle mensen in de Ameri
kaanse filmindustrie mag re
kenen. De Italiaanse voor
ouders zijn zichtbaar aanwezig
en hij heeft hetzelfde stel lip
pen waarin moeder natuur een
krul heeft trachten te draaien.
Broer Sylvester is de regisseur
van „Staying alive", het ver
volg op „Saturday Night Fe
ver" en Frank Stallone mag er
op de geluidsband met de Bee
Gees concurreren.
Frank Stallone tussen de dansmeisjes in de komende aflevering van de Sb
quizz.
M
„Wacht even" zegt Franks
manager Robin Garb tussen
door „voordat je gaat denken
dat het een soort Stallone-ne-
potisme is geweest, Frank
heeft zijn muziek anoniem in
gezonden. Hij had concurren
tie van heel wat popmuzikan
ten met grotere namen dan
hijzelf, maar toch zijn zeven
van zijn songs gekozen". Maar
Frank mag toch wel blij zijn
met een broertje dat hem dan
toch ook maar een rolletje in
de film geeft. Frank Stallone:
„Natuurlijk is dat ontzettend
leuk, al is dat rolletje bijzaak.
Maar een beroemde broer heb
ben betekent echt niet dat je
meteen zelf succes hebt of in
de hitparade belandt. Goed, hij
heeft me een „break" gegeven,
maar een kans heeft iedereen
nodig. Daarna sta je toch weer
op je eigen benen'
Rocky
De samenwerking tussen
Frank en Sylvester dateert al
van veel eerder. „Sly" (bij
naam voor Sylvester) vroeg
hem voor de eerste film die hij
had geschreven en aan United
Artists had verkocht, „Rocky".
Dus stond Frank Stallone om
twee uur in de ochtend op een
straathoek in Philadelphia om
a capella een van zijn liedjes te
zingen voor die film. Daarna
kreeg hij een rolletje als nacht
clubzanger in Sylvesters film
„Paradise Alley" (met twee
van zijn eigen songs) en in
„Rocky III" mocht Frank de
straathoekscène nog eens over
doen. Fank Stallone: „Sylves
ter en ik zijn altijd erg „close"
geweest, hebben veel met el
kaar opgetrokken. Hij heeft
wat meer scholing gehad dan
ik, en tussen je tiende en je
twintigste jaar is dat leeftijds
verschil nét teveel om steeds
samen op te trekken, maar
toen we alletwee aan een car
rière in de showbusiness wil
den beginnen zijn we samen
naar New York gegaan. Een
verschrikkelijk moeilijke tijd.
De gekste dingen moest je
doen om de huur te kunnen
betalen. Ik heb op straat kara
te-lessen gegeven, vogelkooit
jes schoongemaakt en samen
met Sly als portier in een bio
scoop gewerkt. En dan 's
avonds maar proberen via op
treden in allerlei clubjes door
te breken. Als de huisbaas je
daar tenminste niet kwam op
zoeken om de achterstallige
huur te innen".
Leuren met muziek
„Succes komt nooit plotseling.
Dat lijkt maar zo. Het belang
rijkste moment in m'n leven
tot nu toe is „Staying alive".
Maar achteraf zie je in dat al
les wat er aan vooraf is ge
gaan, al dat gescharrel in
clubs, het her en der lopen
leuren met je muziek, daar
voor nodig is geweest. Het lijkt
inderdaad een beetje op de
successtory van John Travolta
in „Staying alive". Je moet je
kansen met handen en voeten
grijpen als je ze krijgt. Het gaat
in de praktijk alleen wat lang
zamer dan in de film". Frank
Stallone verhuisde zijn prak
tijk van New York naar Los
Angeles, want dat is de plek
voor het Grote Muzikale Ge
beuren, formeerde daar zijn
eigen band onder de naam Va
lentine en nam een plaat op.
Daarna werkte hij samen met
Harry Nilsson en van Dyke
Parks voor een eerste solo
plaat. Toen kwamen de films
van broer Sylvester, een nieu
we groep en nu dan de hit
„Far from over
hebben het wel
voor we ergens
song. Er was een
lijke concurrentie
de hitparade. The
chael Jackson,
mer, de twee hits ui
dance, Billy Joel, er
doorkomen aan.
plaatsen van de
ten voortdurend
„Staying alive"
ging draaien,
door te breken"
Frank Stallone
opname voor een
achter de rug, de
en wat vocaal
nog gebeuren. „Dat i
waar mijn hoofd nu
Maar ja, wil je
een hit hebben dan
gezicht laten zien. V
ik nu in Nederland
in Duitsland en in
heb „Far from
dels al duizend keer
Hij heeft het er net
de vloer van de
een zwaar
nummer met veel pep.rj. 1
Frank zich beweegt of.^.
nog de concurrentie r*
boksende Rocky-Srl®
aangaat. Hij slaakt eeP
zucht als hij terug konf* wa
het verveelt me echt if~ na
Maar ik vind repetitF
schrikkelijk. Ik houd v®
hup, pats-boem, dingr^s'j
en dan verder. Ik zier
schien wat vernmoa
maar verder ben ik erf
kig dat ik zo ver dS Ct
ben". T
tciale
Dag Frank, de groeiontve
Sylvester. rg va
BERT Jlkir J
Foto's: Cees Verkerk