jnall Oud-Venetië te bewonderen in Londen Massale slachting onder kangoeroes ZATERDAG 3 DECEMBER 1983 1 dergelijke expositie tot stand ingen vergt grote uitgaven, maar Royal Academny heeft gelukkig iele rijke sponsors gevonden, die financiële last van ongeveer een joen pond helpen dragen. Bijna i kwart van dat geld is nodig ir verpakking en transport van kunstschatten, ook al hebben de liaanse en de Britse nationale htvaartmaatschappij wat dat tste betreft een aantrekkelijke rting toegestaan. Tijdens de ex- iitie in Londen zijn de Veneti- ise kunstwerken gratis verze gd door de Britse staat. bniaal volkje tentoonstelling „Het genie van netië" leert de bezoekers dat de nsen uit Noord-Italië, die in 452 de vlucht sloegen voor Attila en {>lunderende Hunnen en zich leerden op moerassige eilan- i in de Adriatische Zee ter hoog- van de kust van hun geboorte- d, een geniaal volkje waren. In nieuwe riik dat ze daar op- jwden, konden de Aziatische in- ngers hen niet meer lastig val- L In 697 stichtte de eerste verko- i doge van Venetië een onafhan- lijke republiek, die veertig gene- ies stand hield. Bijna 200 jaar na I-4P val (1797) zijn de trotse inwo- rs, van Venetië (de eilandjes en brede tegenoverliggende ook) nog steeds eerst Venetianen pas daarna Italianen. Dit heeft ,t te maken met het feit, dat ze ijd hun eigen taal, het Veneti- ïs, hebben gehad, lie v wordren voor de stichting van Vene- menswerd al duidelijk, dat de vluch- ingen voor de Hunnen over een Stcuitputteliike dosis aanpassings- meermogen beschikten. Zij werden )p v©ne zeevaarders en bouwden leen )t alleen snelle transport- maar jor nx sterke oorlogsschepen. De Ve- Iweillianen trokken naar verre lan- breo en veroverden een groot aantal en erangrijke steunpunten voor de :drag«cherming van hun handelsrou- ncess in het gebied van de Middel- ;est «dse Zee en Noord-Afrika. Zelfs jgen eilanden Cyprus en Kreta wa- t sim] bladRKEL EN RODENRIJS Elk a"v Ir worden in Australië zo'n zes ind, djoen kangoeroes gedood. De gezift, zo'n drie miljoen van deze in dojren, sterft met vergunning van f ik e autoriteiten. De andere helft wijl irdt meedogenloos afgeslacht als ov>r premiejagers en stropers. n^ejarbij gebeuren zulke huivering- el^ Jkkende dingen dat Brian Da- eloWs- bekend van zijn kruistocht eer n°r Canadese zeehondjes, het en-é#113^ wereldwijd voor de Austra- ïhe „dingo's" opneemt. In ons dat .F wordt hij daarbii gesteund ,aretiPr Tak uit Berlcel en Ro- ïes, prijs, die *n baar eentje de Ne- Handse tak van het International linipid for Animal Welfare (IFAW) te m de publieke belangstelling :odh Met als doel het voorkomen ilën j tegengaan van onnodig lijden bij zal ^ren* hen door mensen aange- oit gpn. Na de zeehondjes en ijsberen Canada, de rivierotters in Thai- ïd. de jachtluipaarden in Zuid- fst Afrika en tal van andere be- ^^eigde diersoorten over de hele ^^®reld nu een immense internatio nal Hie campagne om de markten uhenpr kangoeroeprodukten te slui- *enh#- ibrokl een#oorden als misselijk, beangsti- mkaipd en verlamd zijn slechts zwak- afkookselen van de gevoelens fcOnfaraan ik ten prooi ben", ma irijft de tegenwoordig in Ameri- astisq; wonende Brian Davies aan de prailf miljoen leden die zijn IFAW doimenteel over de hele wereld ider lunen. In deze brief stelt hij hen ilde f de. hoogte van de grootscheepse igoeroemoord en de afgrijselijke hoden die daarbij gebruikt wor- „Ik was ervan overtuigd dat jarenlange strijd tegen de idelijke afslachting van Cana- zeehondjes me gehard had te- verdere gruwelen", zo schrijft >en el- verder, „maar ik vergiste tuk |at ze met kangoeroes aanrich-, •abatf1 overschrijdt de grenzen van de kerf. Voofwaardigheid". lödiut ^legale premiejagers en stropers ël e#bken er nacht na nacht op uit jptr# °P de grote grijze en rode jfjjjjrfce's", zoals ze in dit werelddeel •ferden genoemd, te jagen. Een wreedheidsteam van het TAW volgde een aantal meedo- Rijkdom Rond 1500 was Venetië ook mees ter van een niet onbelangrijk deel van het door oorlog verscheurde Noord-Italië. In die tijd strekte het Venetiaanse rijk zich praktisch uit tot aan de poorten van Milaan. Pa dua, Verona en andere belangrijke Italiaanse steden werden bestuurd door de doge. De gevleugelde leeuw, zinnebeeld van St.-Marcus de Evangelist, patroon van de Ve netianen, die in Alexandria zijn stoffelijk overschot hadden gesto len, hield van Oost tot West het volk van de ingepalmde gebieden in bedwang. De bewoners van Venetië waren bijzonder welgesteld. Hun rijkdom trok kunstenaars aan uit andere delen van Italië. In de machtige en welvarende hoofdstad van de Ve netiaanse republiek duurde de re naissance, die in Rome en Florence al een stille dood gestorven was, nog jaren voort. Met Titiaan (eigen- 'lijk Tiziano Vecellio; 1477-1576), Tintoretto en Veronese kreeg Ve netië een eigen artistieke school, die met haar briljante stijl en schit terend coloriet hele generaties van latere artiesten, van Velasques, Poussin, Rubens en Rembrandt tot de Franse impressionisten toe, sterk beïnvloedden en inspireer den. De tentoonstelling „Het genie van Venetië" begint met een geschied kundige introductie tot deze over weldigende materie. In die eerste zaal zijn landkaarten, schilderijen en voorwerpen geëxposeerd. Car- genloze afslachtingen en slaagde er in stiekem foto's te maken. Hun relaas was voor Brian Davies voldoénde reden om een nieuwe oorlog aan te kondigen. Op dezelf de manier als hij het opnam voor de zeehondjes, waarvan er ook dit jaar weer meer dan 200.000 van de dood werden gered. Het is de vraag of het voor de kangoeroes al niet te laat is. Want in een paar jaar liep hun aantal van 32 miljoen terug naar amper tien miljoen. Aanhou dende droogte, vergiftigde water bronnen en het genadeloos afslach ten van alles wat op de weg van de premiejagers komt hebben hun uit werking niet gemist. „De kangoe roe is een gevoelig dier", zegt Jetty Tak, „als zijn natuurlijke levenswij ze wordt aangetast door intensieve jacht paart hij niet meer. Je ziet het goed in perioden van langdurige droogte. Zwangere wijfjes houden de groei van het embryo net zolang tegen tot er weer regen is geval len". Afschuwelijk verhaal Brian Davies licht de wereld uit voerig in over de populaire afslach tingsmethoden van de premieja gers. Het is een afschuwelijk ver haal, maar hij vindt dat het nodig is de wereld bewust te maken van wat er in Australië gebeurt met een dier dat ironisch genoeg het natio nale symbool is. Brian Davies: „Erg geliefd is het ruggegraatschot. De bedoeling hiervan is de „roe" neer te leggen met een kogel in de rug- gegraat zodat het weerloze dier verlamd wordt. Dan wordt het soms dagenlang in de brandende zon achtergelaten terwijl de jacht verder gaat. Een levende kangoe roe blijft immers langer „vers" dan een dode en sommige jagers kam men een gebied eerst volledig uit alvorens terug te keren om hun slachtoffers af te maken". De ledematentechniek of het le vend villen toont aan hoe sadistisch deze premiejagers te werk gaan. De verschrikte dieren worden naar een wachtend geweer opgejaagd en neergeschoten. Om te voorkomen dat ze zullen vluchten worden de poten gebroken of zelfs afgehakt. Dit gebeurt ook tijdens het villen. De Vendraminfamilie (Titian) INDEN Wie zich in de •st- en nieuwjaarsperiode in hetiaanse kunst wil verdie- i, hoeft daarvoor niet naar lië te gaan. Een retourtje nden is voldoende, want in Britse hoofdstad is tot 11 art 1984 de lang verwachte toonstelling „Het genie van petië, 1500-1600" open voor publiek. Het kost drie en i halve pond (ongeveer zes- i gulden) om in de Royal ademy of Art op Piccadilly er dan driehonderd kunst- rken te kunnen bewonde- l, daterend uit het Venetië i de zestiende eeuw. Zoveel le Italiaanse kunst is in n lon(fn vijftig jaar niet meer on- 1 hetzelfde dak verzameld ïbouvveest. De schilderijen, teke- blem^gen, etsen en beeldhouw- fc-ken komen uit kerken, eizen, openbare musea en rticuliere verzamelingen- i Italië, Oost- en Midden- ropa, Rusland, Frankrijk, oot-Brittannië en Noord- en id-Amerika. ren geruime tijd Venetiaanse win gewesten; pas in 1571 werd Cyprus door de Turken veroverd. Portret van Ranuccio Farnese als ridder van Malta, geschilderd door Titiaan. Farnese (1530-65) was een kleinzoon van paus Paulus III. Eigen zaaltje AUSTRALISCH SYMBOOL MET UITROEIING BEDREIGD Vaak worden de dieren in de buik geschoten omdat dat een gemakke lijker doelwit is. Om het villen te vergemakkelijken worden de poten van het dier, dat gek wordt van de pijn, verbrijzeld. Zelfs de baby kangoeroes ontsnappen niet. Brian Davies: „Voor de pret schop pen de jagers hun koppen eraf of ze slaan hen tegen een boom of rots. Ze gaan er zelfs prat op dat ze de koppen van de dieren eraf hakken met machetes, terwijl ze naast hen rijden. Ze hebben reuze lol wan neer ze vertellen dat een kangoe- Schokkende beelden van de kangoeroeslachting In Australië. roe wel zestig meter kan lopen voordat hij beseft dat hij zijn kop kwijt is. Ze scheppen erover op dat ze bij een gewonde kangoeroe de staart en poten afhakken en bele ven de pret van hun leven wan neer ze een „roe" in stukken hak ken om te zien hoe lang het duurt voor hij sterft". Onwettig „Niemand weet precies hoeveel van deze onwettige cowboys er aan het werk zijn", vertelt Jetty Tak bewogen, „we weten alleen dat er ongeveer 3000 jagers met vergun ning over Australië verspreid zijn. Zelfs onder hen is het aantal echte vaklieden uiterst beperkt". Jaren achtereen werd de Australi sche bevolking voorgehouden dat de kangoeroes een ware plaag wer den. De jagers zeggen dat ze moe ten worden uitgeroeid omdat ze een gevaar betekenen voor de graasplaatsen van runderen en schapen. Jetty Tak: „Er is geen en kele wetenschappelijke basis voor deze uitspraak. De echte reden is pure business. Amerik£ heeft het imDortverbod op kangoeroevlees en huiden in 1980 opgeheven en sindsdien is er een explosie in de jacht ontstaan. De mensen gingen weer kangoeroe vlees eten. Ook hier in Nederland is het toegestaan, al kom je er niet achter waar het heen gaat. We geloven dat het meeste in diervoedsel terecht komt. Maar het vlees is duidelijk geschikt voor menselijke consumptie en het wordt ook gegeten". De sterk stijgende exportcijfers vormen het bewijs dat er veel meer dieren worden afgeslacht dan de officiële limiet. Toch wordt er niet opgetreden tegen de stropers. De Australiërs wordt nog steeds wijs gemaakt dat er te veel kangoeroes zijn. De Kangoeroe-Informatie dienst opgezet door fabrikanten van diervoeding beweert dat er zo'n zestig miljoen van deze „din go's" zijn. De autoriteiten hanteren aanzienlijk lagere cijfers. De waar heid is volgens het IFAW dat nie mand precies weet hoeveel kangoe roes er zijn. Zeker is echter dat hun aantal drastisch vermindert. „Zolang kangoeroeprodukten in de Verenigde Staten zo populair blij ven zal die afschuwelijke holocaust doorgaan", aldus Jetty Tak, „daar om moeten we druk uitoefenen op president Reagan om opnieuw een invoerverbod in te stellen. Want al leen importverboden kunnen deze aardige dieren van de ondergang redden.-Australië zelf doet er niets aan". Alleen het vestigen van de aan dacht op het lot van de kangoeroes is niet voldoende. Daarom wil het IFAW een massale poststroom op gang brengen naar de Australische ambasadeur in Den Haag en naar de Amerikaanse president. Even grootscheeps als indertijd bij de zeehondjes. Er zijn plannen voor campagnes om de invoer van tas sen en schoenen van kangoeroeleer uit Italië en Frankrijk te beperken. De Nederlandse politici zijn van de kangoeroemoord op de hoogte ge steld en in EG-verband zullen vra gen worden gesteld. Zo probeert het Nederlandse IFAW met zijn 25.000 donateurs zijn steentje bij te dragen aan het bestrijden van de gruwelijke slachting. Zodat het niet meer mogelijk zal zijn levende kan goeroes op scherpe schuttingpalcn te spiesen als „vogelverschrikker". „We moeten zuinig op die dieren zijn", meent Jetty Tak, „want in parken loopt hun populatie toch al terug door de aanhoudende droog te, bestrijdingsmiddelen en derge lijke. Deze genadeloze uitroeiing betekent gewoon het einde". CORRY VIS International Fund for Animal Welfare, Agaat 30, 2651 SE Ber- kel en Rodenrijs. Titiaan en Veronese Maria en kind, met heiligen als toeschouwers (Giorgione) paccio's imposante „leeuw van St.- Marcus" zinnebeeld van het Vene tiaanse imperium te land en ter zee, trekt daar het meest de aan dacht. De volgende zaal is gewijd aan de eerste tien jaar van de zes tiende eeuw. Van sommige doeken die daar hangen is niet met absolu te zekerheid bekend door wie zij geschilderd werden. Dat de Royal Academy voor deze gelegenheid haar grootste zaal met schilderijen van Titiaan en Verone se wilde vullen, zal wel niemand verbazen. Beide artiesten waren de grootste kunstenaars van de perio de waarover het in deze tentoon stelling gaat. De grote vindingrijk heid van Titiaan spreekt duidelijk uit zijn werk. Dat de invloed van deze oude meester zich zo lang heeft doen gelden, is helemaal niet verbazingwekkend, want hij was zijn tijd ver vooruit. Latere arties ten, die vooral door zijn portretten met diepe bewondering geslagen Portret van Andrea Odonl (1527, Lorenzo Otto). Odoni was evenals de Vendramins een groot verzame laar van Venetiaanse kunst. werden, namen deze tot voorbeeld. Titiaan maakte altijd portretten van knappe mensen; zelden of nooit had hij lelijke modellen, of het nu kinderen, kardinalen, gene raals of hoge ambtenaren waren. Het uiterlijke voorkomen van de Venetiaanse edellieden en andere notabele ingezetenen vertoonde geen sporen van de degeneratie, die zo vaak duidelijk merkbaar zijn op veel jongere portretten van Noordeuropese vorsten, prinsen en prinsessen. In de tweede helft van de zestiende eeuw specialiseerde Tintoretto zich in het schilderen van officiële af beeldingen, terwijl Veronese zich toelegde op portretten met een voortreffelijke gelijkenis van erg zwierige en zelfs een beetje opzich tige klanten. Twee Venetiaanse artiesten kregen ieder een eigen zaaltje toegewezen. De ene is Lorenzo Lotto, een ex centrieke man, die telkens diep aangevoelde persoonlijke interpre taties gaf aan religieuze onderwer pen en intieme portretten; de ande re Jacobo Bassano, een specialist in pastorale afbeeldingen van de H. Familie, die hij op realistische wijze omringde met dieren van de boerderij en schaapherders uit Noord-Italië. Twee zalen hangen vol tekeningen en etsen. Het beeldhouwwerk dat voor deze tentoonstelling uitgeko zen werd, staat over verschillende afdelingen verspreid, tussen de schilderijen. Sommige Venetiaanse bronzen beeldjes hebben een sterk erotisch karakter; ze werden des tijds verzameld door kenners, die hun buit angstvallig verborgen hielden voor het grote publiek. „Het genie van Venetië" is elke dag toegankelijk van 's morgens tien tot 's avonds zes uur. Alleen op 24 en 25 december blijft de Roy al Academy dicht. Studenten, ge- Eensioneerden, ingeschreven ge- andicapten, werklozen en groepen van tien of meer personen mogen voor twee pond binnen. Elke zon dagmorgen tot kwart voor twee be draagt het entreegeld maar twee pond. Voor de bijzonder fraaie ca talogus, met 96 pagina's in Italiaan se kleurendruk, wordt 7,90 pond (iets meer dan 35 gulden) gevraagd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1983 | | pagina 17