CcidócSomant Geen non geworden ±i maar toch Idoor de ^bliksem I getroffen SS® Sss&s T „Ik kan me wel voorstellen dat een verstandelijk redenerende buiten staander op zo'n gedachte komt, maar het gaat bij Bhagwan nu juist niet om verstandelijk redeneren. Weet je, het verschil tussen jou en mij is dat ik niet alleen luister naar zijn woorden, maar ook met de me ditatie aan de gang ben gegaan. Als je dat doet, kom je op een gegeven moment in een stadium waarin je zelf dingen ontdekt. Een stadium waarin je van binnenuit feilloos er vaart wat wèl of niet waar is. En nogmaals: niet „waar" in de opper vlakkige zin van denkbeelden die „waar" zijn, maar in een diepere zin van innerlijk, onomstotelijk we ten. Als je eenmaal zover bent, als ie zelf dingen ontdekt, dan vind je het niet meer belangrijk of Bhag wan nu wel of niet iets zegt bij wij ze van truc, om iets te bereiken". Je moet het zelf ontdekken „Absoluut. En dat maakt ook heel duidelijk. Hij ze je niet deconditioneren en je er dan een nieuwe conditie voor in de plaats geven. Ik wil er alleen maar je aandacht op vestigen dat je vol zit met ideeën, die je in feite van buitenaf zijn opgelegd. Zodra je je daarvan bewust bent en er afstand van hebt genomen, kun je voor je zelf gaan uitstippelen welke weg jij bewandelen wilt. Wat voor jou de juiste weg is". Bekruipt je nooit de angst dat je, eerst in Poona en nu in Oregon, verdwaald bent in een wereld van wanen en luchtspiegelingen? Dat het allemaal een sprookje is? „Nooit. Onze religie is een heel praktische religie. Ofwel je leeft haar voor honderd procent en je merkt dat ze je vervult, dat je op de goede weg bent, ofwel het bestaat niet voor je. In het laatste geval is er geen enkele reden om eraan vast te blijven houden, want er wordt niets in het vooruitzicht gesteld. Het is geen religie die om een in vestering vraagt en voor de toe komst een bepaald rendement be looft, in de vorm van een hemel bijvoorbeeld. Investering en rende ment vallen samen. Het is er of het is er niet". w t I Rajneeshies ontwikkelen kerkstructuur Onder de naam Rajneesh Foundation of the Netherlands heeft de Nederlandse tak van de religieuze beweging rond Bhagwan zich bij de minister van justitie aangemeld als kerkge nootschap. De Tweede-Kamercommissie „Onderzoek Sekten", die in 1980 met haar werkzaamheden is begonnen had dit al zien aankomen, zo schrijft zij in een pas versche nen concepttekst van het eindrapport. De aan Bhagwan gewijde passage kan be paald niet onvriendelijk worden genoemd. Een citaat: „Wie zich voor hem openstelt, zal aan zichzelf moeten werken. In veel van zijn geschriften doelt hij daarop, zoals hij ook veelvuldig tracht verstandelijke verworven heden en zekerheden aan te tasten met van grote eruditie en denkkracht en van een groot relativeringsvermogen getuigende be spiegelingen en observaties", aldus de kamer commissie. Bhagwan Shree Rajneesh zou op 21 maart 1953 zijn overgegaan tot de staat van „Ver lichting". Een bewustzijnstoestand die wel wordt omschreven als „vrij van alle gedach ten, gevoelens, conclusies, meningen, kortom alles wat de culturele conditionering heeft gebracht, inclusief alle manifestaties van het lichaam". Het aantal „Rajneeshies", zoals de discipelen zich ook wel noemen, beloopt in Nederland de 6000. In West-Duitsland zijn er 30.000 en over de hele wereld zo'n 350.000, zo wordt ge schat. In de Verenigde Staten is de Bhagwan- beweging verwikkeld in een reeks processen rond onder meer zijn verblijfsvergunning en de vraag of in Rajneeshpuram de scheiding tussen kerk en staat wel wordt geëerbiedigd. Rajneeshpuram is de naam die de leerlingen aan hun stadje hebben gegeven en dat ligt op een in eigendom verworven terrein ter groot te van de provincie Utrecht. Thans wonen er 1200 mensen. De bedoeling is dat dat er in 1995 zo'n 4000 zijn die geheel in hun eigen onderhoud voorzien. De Bhagwan-gemeenschap ontkent ten stel ligste dat er in Rajneeshpuram sprake zou zijn van verwevenheid tussen kerk en staat. „Bhagwan is onze inspiratiebron en hij woont bij ons", aldus Ma Prem Arup, „maar staat verder los van de commune die wij daar ont wikkelen. Nu hij een periode van stilte is in gegaan spreekt hij alleen nog met de mensen van zijn medische staf en met zijn persoonlij ke secretaresse Ma Anand Sheela. Zij staat aan het hoofd van onze kerkorganisatie en is voor ons een soort paus. De kerkorganisatie staat weer helemaal los van het bestuur van de stad". Behalve over dertig Rolls Royces beschikt men in Raineeshpuram onder meer over ei gen fabriekjes voor huizenbouw en wege naanleg, een eigen luchtvaartmaatschappij, postkantoor, restaurant en nachtclub. ZATERDAG 3 DECEMBER 1983 entrurn „Dat is jouw interpretatie. Ik ben het daar volstrekt niet mee eens. Wat hij zegt is dat je eerst jezelf moet liefhebben voordat je über haupt in staat bent tot naastenlief de. Ontbreekt het je zelf aan inner lijke vrede, dan kun je wel zeggen dat je je naaste liefhebt, maar dan is dat schijn. Je moet dus beginnen bij jezelf. Zorgen dat je zo vol posi- tiviteit komt te zitten, dat je zo vol liefde raakt, dat het als het ware vanzelf overstroomt. Dan is naas tenliefde niet een kwestie gewor den van „wat je doet", maar van „wat ie bent". En wat je bent daar kan iedereen van meegenie ten. Je moet naastenliefde niet zien als een doel, maar als een bijpro- dukt van eigen ontplooiing". Je hebt geen enkele neiging om de armen in Calcutta te gaan helpen? „Nee. Ik ben met iets anders bezig. In de projecten van de Rajneeshies proberen we een wereld op te bou wen die werkelijk een alternatief biedt. Waar mensen zowel spiritu eel als materieel in rijkdom kun nen leven. Zoals in Oregon, waar we bezig zijn het land, dat door het misbruik van de mensen in een soort woestijn was veranderd, zijn natuurlijke rijkdom weer terug te geven. Wij zeggen: verbeter de we reld, begin bij jezelf. Dus we maken een oase voor onszelf en laten de wereld zien dat het mogelijk is je eigen leven te veranderen en wer kelijk produktief en creatief te worden. We zeggen niet: ga naar de armen en geef ze iets. Wij zeggen: laat mensen zien dat ze er zelf en op eigen kracht bovenuit kunnen komen". Zijn er alweer nieuwe Rolls Royces aangekocht? „Een verrassende vraag! De Raj neesh Modern Car Collection heeft er een stuk of dertig momenteel, en die staan Bhagwan ter beschikking. Hij gebruikt ze voor zijn autoritjes. Dat is het moment van de dag waarop wij hem zien. We staan langs de weg, hij groet ons vanuit de auto en wij groeten hem. Het is ons moment van inkeer en bezin ning. Hoeveel Rolls Royces moeten het er uiteindelijk worden? „Zullen we zeggen driehonderd vijfenzestig? Een voor elke dag van het jaar?" Je moeder is acht jaar geleden sa- nyassin geworden. „Ja. Ze komt geregeld een paar maanden logeren in Oregon. Ver der woont ze een deel van het jaar in haar huis in Wassenaar en een aantal maanden in Portugal. Mijn moeder is eigenlijk via een verstan delijke redenering bij Bhagwan be land. Ze besefte opeens: het kan al lemaal een fabeltje zijn, maar het kan ook echt waar zijn. En stel nu eens dat het waar is. Stel dat er nu op aarde net zo'n mens leeft als Je zus tweeduizend jaar geleden. Zou ik dat dan willen missen? Toen be sloot ze: het is in elk geval een reis naar Poona waard om erachter te komen. Ze heeft in Poona een paar weken aan de meditaties meege daan en ze is discipel geworden. Mijn jongste broer ook, trouwens". WILLEM SCHEER May Kortenhorst (38), is de kleindochter van de in 1963 overleden KVP-' ^—politicus mr. L. G. Kortenhorst, voorzitter van de Tweede Kamer met de ^Wangste ambtstermijn. In 1974 werd May, onder de naam Ma Prem Arup, ^Rdiscipel van de omstreden Indische mysticus Bhagwan Shree Rajneesh. „De Htnan van de dertig Rolls Royces", die zich in 1981 vestigde in wat sindsdien Hheet „Rajneeshpuram" in de Amerikaanse staat Oregon. Ma Prem Arup is Hjhoofd van de „meditatie-universiteit" aldaar. ^»Voor een kort verblijf overgewipt naar Nederland, verwekte ze in het Vara- Jrorogramma van Sonja begrijpelijke irritatie door op te merken dat ze er ab soluut geen behoefte aan had „de armen in Calcutta te gaan helpen". In gesprek met een onzer verslaggevers, Wilem Scheer, geeft ze een toelich ting. Plus: hoe het komt dat haar moeder de katholieke kerk verliet en óók sannyassin is geworden. Plus: de verwarring van haar meisjesjaren. Plus: hoe Hitier aan de macht kwam. Maar nu eerst: waarom May's vader discipel werd. Ma Prem Arup. ..I zal een iaar°' esl twaalf *'ln 9e*e0f, «elde.HeUiinWr®0 dezelfde ervaring"- En, is het gebed nu wel of niet ver hoord? Met grote vrolijkheid: „Ja, daar heb je nu weer zo'n paradox in het leven, hè! Ik ben geen katholieke non geworden en zo bezien is het gebed verhoord. Maar ik ben wèl een heel religieus leven gaan lij den. Wèl door de bliksem getrof fen. Dus in die zin Paradoxen. De ruim 300 boeken waarin de toespraken van Bhag wan zijn vastgelegd, staan bol van de tegenstellingen. Schijnbare ot werkelijke tegenstellingen?, vraagt de buitenstaander zich af. Een voorbeeld: de ene keer legt de mys ticus uit dat Hitier het produkt is van de meest negatieve krachten die er ooit zijn voortgekomen uit de vooroordelen van de maatschappij. In een ander boek zet hij even zo vrolijk uiteen dat een esoterische groep, bekend als de Ashoka, Hitier heeft gemanipuleerd in een jam merlijk mislukte poging een eeu wigdurende vrede in de wereld te vestigen. Wat is dit voor hersenbre- ker? „Als je het spreken van Bhagwan opvat als het uiteenzetten van be paalde denkbeelden, zit je op een verkeerd spoor. Hij is geen weten schapper ot filosoof die opvattingen en ideeën uitdraagt. Het heeft dus ook geen zin om je af te vragen of zijn uitspraken in de wetenschap pelijke zin van het woord „waar" zijn. Waar het hem om gaat is juist: heel dat staketsel van ideeën en ge dachten dat we ons als mensen hebben aangeleerd, te ondermij nen. Hij wil ons duidelijk maken dat we gevangen zitten in een denkstelsel, ons ingeprent door de cultuur, de maatschapppij. Dat denkstelsel verhindert ons om zélf de dingen te ervaren, om zélf eèn mening te vormen onafhanke lijk van onze cultuur. Bhagwans oogmerk is onze denkwereld los te wrikken, waardoor er ruimte ont staat voor het authentiek, zélf er varen van het leven. Dat is wat hij teweeg wil brengen. En daartoe heeft hij het kennelijk nuttig ge acht om op een bepaalde tijd tegen een bepaalde groep mensen te zeg gen dat Hitier werd gemanipuleerd door de Ashoka-groep, terwijl hij op een ander tijdstip tegen andere mensen iets zei wat daarmee lijn recht in strijd lijkt". Vandaar zijn uitgangspunt „truth is what works", waarheid is hetgeen een mens helpt op zijn weg naar Verlichting? „Precies". De moeilijkheid die deze uitspraak in de ogen van de buitenstaander schept is dat alles wat Bhagwan zegt of doet erdoor op losse schroe ven komt te staan. Enerzijds kun nen al zijn uitspraken worden op gevat als dichterlijk-therapeutische trucs. Anderzijds ontbreekt een toetssteen waaraan je de waarde van de trucs kunt afmeten aange zien alleen de Meester zelf weet wat Verlichting is. Om er een, wel licht wat narrige, veronderstelling aan toe te voegen: misschien is zijn voorstel om op weg te gaan naar Verlichting, op zich zelf ook een truc. ETERDAM Stralende Ogen fcr zware wenkbrauwen, een te. mond met spierwitte tanden: |£bok mijn vader sannyassin is Jrden, dat heeft mij erg ver- ^Zo'n rationele man, ogen- Wijk. Altijd in de weer met die van hem. Hij zat in de raad „bestuur van de Amro. Op zijn jgste heeft hij gezegd: ik wil "•wjiets anders met mijn leven dan - en zakenman zijn. Hij heeft v flag genomen en is gaan experi- iteren. Zijn gevoelsleven gaan «'lekken, zijn innerlijke wereld ijl ontwikkelen. Ook wel tot zijn n verbazing is hij bij Bhagwan jcht gekomen, nu twee en een jaar geleden. Kort geleden ft hij een beroerte gehad. Het \jeen schok voor hem, maar te le. ook heeft hij me ge- I een heel móóie ervaring". erste zes jaar van haar leven |ht May Kortenhorst in Den g door. In Wassenaar leerde ze en rekenen op de Pius X- >ol. Daarna volgden een kost- >ol in Vught, het Wassenaarse jilbertcollege en de Leidse uni- fiteit, waar ze het kandidaats- uen Frans behaalde. iijkj;jn moeder had van die kransjes, Jjiolieke kransjes, waar mensen ^ppSelkaar kwamen om te praten T- de godsdienst, de zin van het fn en dat soort dingen. Een keer ,ji moeder mij mee. Ik zal een of twaalf zijn geweest en ik zie fp^éïï daar nog zo zitten, het enige tussen al die mensen van mid- bare leeftijd. Waar het vandaan pm weet ik niet, maar opeens het me glashelder: God is het- le als liefde. Wat liefde is, is Het zijn twee woorden voor :lfde ervaring. En ik probeerde aan die mensen duidelijk te en,shoe ik dat voelde. Vol vuur mthousiasme. Iedereen reageer-. ANcfco !Van: wat leuk hè, zo'n kind. Hbegrepen totaal niet waar ik het |r had". de kapelaan, de pastoor niet? zullen toch wel mensen zijn ge est die je hebben bevestigd en nspireerd? :h,,een beetje misschien. Niet doende om nu te kunnen zeg- i: a$n die en die heb ik wat ge- Als kind is het makkelijker at je dan nog dichter bij je ei- hart zit. Maar de herinnering overweegt wanneer ik op mijn sjesjaren terugkijk, is er toch f 1 vap verwarring. Aan de ene (p pt w*s er mijn, soms heel inten- j^ry^ring van het mysterie van -leven en van de pure liefde die rin besloten ligt; aan de andere it werd ik dagelijks geconfron- rd met de kerk. Een kerk met esters en nonnen die zich berie- h op, diezelfde liefde, maar er strekt niet naar leefden. Wan- ir ik terugdenk aan die kost- ooihet was de meest beper- ïde. benauwende omgeving die e maar kunt voorstellen, en toch Iden de nonnen het almaar over us, de liefde van Jezus enzo- >rt. Ik begreep er niets van. En weet nog goed dat ik in mijn itschoolperiode altijd' aan het den was: Jezus geef me alsje- geen roeping. Jezus, laat me ^®Wiet Overkomen. Want zoals die ^HNten ttHlde ik niet worden".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1983 | | pagina 13