I male n trompet kon lenen NEDLY ELSTAK, WINNAAR ZATERDAG 26 NOVE: AMSTERDAM „De mensen vin den het hier een gevaarlijke buurt, maar ik ervaar het helemaal niet als zodanig. Ik denk, dat lieden die hier problemen krijgen, daar zelf op een of andere manier aanleiding toe hebben gegeven. Mij heeft men nog nooit lastig gevallen". Sinds een half jaar bewoont Nedly Elstak twee ruime etages aan de Gulde- handsteeg in het centrum van de hoofdstad. Het is een zijstraat van de Warmoesstraat, vlak bij de Zee dijk. „Voor mij is het ideaal hier. Eén etage kan ik helemaal voor mijn werk gebruiken en de andere voor het wonen. We repeteren hier met ons twintigen", zegt de 52 jaar geleden in Semarang (Midden- Java) geboren (maar toch ras-) Am sterdammer. Uitkijkend op het drukke verkeer voor het Centraal Station zegt hij: „Ik vind dit een geweldige stad en zou hier voor geen goud vandaan willen. Ik ga dan ook nooit met vakantie en wil alleen maar naar het buitenland voor concerten. Ik heb een aantal jaren als rondtrekkend musicus ge leefd, maar dat hield ik op den duur toch niet vol". Al sinds de jaren vijftig is Nedly Elstak actief in de Amsterdamse jazzscène, ofwel: in het kloppend hart van het Nederlandse jazzle ven. En (pas) dit jaaT ontvangt hij de hoogste onderscheiding, die een improviserend musicus in Neder land te beurt kan vallen: de Boy- Edgarprijs. Verrast? „Ja en nee. Als jë het jazzleven in Nederland een beetje volgt, dan kun je vrij gemak- De Boy-Edgarprijs, de hoogste on derscheiding in de Nederlandse jazz- wereld, is dit jaar naar musicus-com ponist Nedly Elstak uit Amsterdam gegaan. De door de Stichting Jazz en Geïmproviseerde Muziek benoemde jury roemt de prijswinnaar niet al leen om zijn solistische capaciteiten als trompettist en pianist, maar ook steeds om de problemen van begin nende jazzmusici. Zijn theorieboeken worden om hun duidelijkheid gepre- zen. In het juryrapport wordt Eistaks uitspraak aangehaald: t,je moet hopen dat je leerling beter wordt dan je zelf bent". Nedly Elstak, die de laatste jaren vooral weer bekend heid kreeg door zijn werk met zan- ririk in uitspraak veroorloven: „Hij delde peil van de musicïr loop der jaren technisch gij behoorlijk omhooggegaanje' Goede hoop Niet alleen bemoeit dejt van de Boy-Edgarprijs ziclr tiek opzicht met de geïmj de muziek, ook zet hij zicij de sociale aspecten ervan ai stuurslid van de Stichting Geïmproviseerde Muziek land (SJIN), die zich gere> subsidieperikelen moet bi^ sociale positie van de j was in Nederland eifc slecht en is nog lang nij wezen moet". Zoals wej, kend heeft een door dej van welzijn, volksgezon| cultuur ingestelde werkgr» gerekend dat er bijna vies gulden nodig is om het maat voor jazzmusici tot vaardbaar niveau op te Als bestuurslid van de Elstak: „Ik heb zeer goedi dit geld er inderdaad kor lijk zou ik zelfs willen vertrouw erop. Volgens namelijk pure logica". L< dat er momenteel geen bestaat tussen de positid jazzmusicus vergeleken van de musici in de syij sector. Evenwicht, harmonie. Da| zaken die Nedly Elstak als hij aan het componerei

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1983 | | pagina 20