•even Bruno Maderna indrukwekkend belicht gekleurd gezien Hollanders: niet leuk maar belachelijk ^IQ/TELEVISIË QeidoaQowvcmt op tv over geluidsapparatuur A (tSUM Een keuze maken pnschaf van een muziek-in- is niet zo eenvoudig. Op de neurreren allerlei interna- 'abrikanten in alle denkbare ;en. Wie op het punt staat we muziekinstallatie aan te of een bestaande uit te brei- ie vervangen, doet er daarom h om eerst grondig te over- wat de behoeften en moge- in zijn. De Teleac-cursus, li met audio-apparatuur", die ue|4 december a.s. start, maakt wegwijs, j |ht televisielessen, tien radio- ima's en acht hoofdstukken 00! cursusboek worden de vol- erl -sti gende onderwerpen behandeld. Spraakcommunicatie, opname en weergave van spraak en muziek, het maken van een kwaliteitsopname, weergave in de huiskamer, opname in een zaal, weergave in grote ruim ten, radio- en televisie-uitzendingen en het samenstellen van installaties. Iedereen die vaak of minder vaak met geluidsapparatuur werkt, kan in deze cursus iets van zijn gading vin den. De cursus is ook geschikt voor bijvoorbeeld amateur- en beroeps musici, electronica- (geluids)hobbyis- ten, muziekhandelaren. medewer kers van ziekenhuisomroepen, ver kopers van audio-apparatuur en mensen die hun muziekinstallatie zo optimaal mogelijk willen kunnen ge bruiken. Na afloop van de cursus in april 1984 wordt een 'informatiedag' georganiseerd. De acht televisie-uitzendingen star ten op zondag 4 december a.s. en worden wekelijks op zondag van 14.45-15.15 uur via Ned. II uitgezon den. De lessen worden herhaald op zaterdag van 18.25-18.55 uur via Ned. I. De elf radioprogramma's worden op maandagavond van 22.00-22.30 uur op Hilversum 2 uit gezonden. De serie start op maandag 5 december a.s. De lessen worden niet herhaald. Voor nadere informa tie 030-956229. Amsterdamse concertzender met uitzendingen gestart AMSTERDAM In aanwezigheid van een groot aantal genodigden is gister avond de Amsterdamse concertzender vanuit gebouw De IJsbreker in de hoofdstad met uitzendingen via het ka belnet gestart. Het is de eerste van een serie van zeven proefuitzendingen op achtereenvolgende avonden. Na een weigering voor zo'n experiment in het begin van dit jaar heeft minister Brinkman van WVC deze keer wel zijn toestemming gegeven aan de Stichting Amsterdamse Concertzender, die de uitzendingen in samenwerking met Stad Radio Amsterdam verzorgt. Het programma van de concertzender is niet alleen in Amsterdam maar ook in Weesp, Diemen, Duivendrecht, Oude- r-Amstel, Abcoude. Landsmeer en Oostzaan te beluisteren. Het programma van de concertzender zal bestaan uit „serieuze muziek". Hier onder wordt niet alleen verstaan klas sieke muziek, maar ook geïmproviseer de muziek, jazz en volksmuziek. Iedere avond zal in elk geval een Amsterdams ensemble te horen zijn, een Amster dams musicus en een Amsterdams or gel. Minister Brinkman stelt in zijn machti ging de e(s dat de muziekprogramma's in het bijzonder betrekking moeten hebben op Amsterdam en omgeving. Dat sluit overigens aan op het streven van de Stichting Concertzender Am sterdam. Het programma wordt samen gesteld onder toezicht van een vijftien- koppige muziekraad, waarin bekende muziekdeskundigen zitting hebben. Hoe v*lig de jong gestor- rslaliaanse componist gent Bruno Mader- A$0 - 1973) zijn muzi- flromen gestalte gaf, eld samensteller Hans in beeld so !ht in de NOS-docu- |re „Terug naar Ma ne^. De documentaire K$0 minuten wordt uitgezonden op om 21.00 uur. bepaald geen gemakkelijk man was, in tegendeel, ook al kon hij zich nog zo beminne lijk voordoen. Christina zal beweren, dat als iemand Maderna niet kon of wilde volgen, er onherroepe lijk spanningen zouden ont staan. Stockhausen heeft dat met name gemerkt. Maderna's instelling, de manier waarop hij werd geslingerd tussen li chamelijke lust en mentale plicht, leidde tot een definitie ve breuk tussen de twee com ponisten. Stockhausen zou, op een enkele koele ontmoeting de' Mahler-dirigent. In elk land was hij een andere spe cialist". Pas op latere leeftijd, toen bleek dat Bruno Maderna zo wat alles kon. kwam ook de herinnering weer boven, dat Bruno als het wonderkind Brunetto Grossato zijn carrière begon. Dat was in het gelegen heidsorkestje van zijn (ver moedelijke) vader, in zijn ge boorteplaats Venetië. Op zijn dèrtiende stond Bruno in korte broek voor het orkest van de Sc-ala in de Arena van Verona en de kranten schreven er ko- Grappen over werklozen moeten al wel heel leuk zijn, willen ze door de beugel kunnen. Althans: zo denk ik er over, en ik heb dan nog gemakkelijk denken omdat ik zelf niet werkloos ben. Ik kan me heel goed voorstellen, dat er een heleboel werklozen zijn in ons land die grapjes over hun situatie helemaal niet zien zitten. Daarom moet een krachtig neen worden uitgesproken in de richting van het clubje dat verantwoordelijk is voor het pro gramma dat Veronica ons toestuurt onder de titel „Hollanders". Ten eerste dus omdat er grapjes worden gemaakt over zaken waarmee voor 'veel mensen geen grapjes kunnen worden ge maakt; ten tweede omdat die grapjes nog niet eens leuk zijn ook. Ik heb er met hoge verbijstering naar zitten kijken zondaga vond; is dit nou satire in de ogen van Veronica, notabene de om roep die ons ook verwende op dat gebied met „Not the nine o'clock news"? Een kwartier lang oubolligheden van de kouwe grond, sketches waarvan je de afloop minutenlang van tevoren ziet aankomen, nieuwe bewerkingen van ouwe moppen - ik kon er met geen mogelijkheid ook maar de schijn van een glimlach voor opbrengen, laat staan een gulle lach (zoals die door het in geblikte publiek er wel werd bijgeleverd). Om een voorbeeld te geven: Als je een meneer ziet arriveren bij een bioscoop waar de driedimensionale versie van de ondergang van de Titanic wordt vertoond, weet je van tevoren, dat er in de bioscoopzaal op drastische wijze iets mis zal gaan. De vraag is alleen: loopt de zaal vol met water of gaat de hele bioscoop dia gonaal de grond in? In dit geval was gekozen voor de eerste op lossing. Jonge jonge, wat een pret. Nog een voorbeeld, om aan te geven hoeveel onbenulligs de he ren in dat kwartiertje hebben weten samen te persen. De prins van het sprookje Assepoester, die met een muiltje in zijn hand bij een kasteel arriveert om het aan de voet te passen van de

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1983 | | pagina 15