iL American Graffiti in Museum Boymans T Residentie Orkest in „schoenendoos In Hollywood veranderen de lieve Audrey's in boze Joan's QeidóaQowuvnt Nog steeds beweging bij Jean Tinguely HOE ECHT IS ECHT IN DE GRAFFITIKUNST? iiiiiiiiiiiiiiiiin Scheldkanonnade van prof. Van Eyck aan adres Haagse wethouder Halleen LADIES" LEGGEN HET AF TEGEN „KRENGEN" KUNST/SPORT WOENSDAG 2 NOVEMBER 1983 PAG0J]\f Opnieuw is in het Stedelijk Mu seum in Amsterdam de Frans- Zwitserse kunstenaar Jean Tin guely te vinden, die daar al eerder exposeerde in 1961 tij dens Bewogen Beweging. Dat de kunstenaar weinig van zijn inzichten kwijtraakte, is te zien tijdens de nieuwe tentoonstel ling in het Stedelijk, die duurt van 4 november t/m 8 januari. Op deze foto Tinguely bij een van zijn vaardige objecten. Vondst van Punische stenen leeuwen CAGLIARI Op het eiland San- t'Antioco ten zuidwesten van Sardinië zijn tijdens opgravingen onder leiding van de superintendant voor antiqui teiten twee grote Punische stenen leeuwen gevonden van de vierde tot vijfde eeuw voor Christus. De twee leeuwen, in zeer gestileerde vorm, zijn 1.70 meter hoog en 2 meter lang. Naast elkaar gezeten bevonden zij zich aan de voet van de acropolis van de antieke stad Solki, gesticht door de Feniciërs rond 800 voor Christus. De stad ging in de loop van de zesde eeuw voor Christus over in handen van Carthago, zelf een Fenicische ko lonie. Jong talent in Diligentia DEN HAAG Onder het kopje „Jong talent van Neerlands bodem" treedt zondag 6 november in Diligentia op de 16-jarige Isabelle van Keulen, prijswin- nares van de Iodens-viooldagen in Den Haag en tweede in het internationale Yehudi Menuhin Vioolconmcours En geland. Begeleid door Boukje Land speelt Isabelle werk van Strawinsky, Webern, Mozart, Schubert en Brahms. De violiste speelde eerder met orkest en voor radio en tv. Zij studeert thans nog bij de bekende pedagoge Davina van Wely, verbonden aan het Amster dams Sweelinck-conservatorium. Isabelle van Keulen. Jeugdraad bespreekt jaarwisseling PSP extra :den Aarde HAZERSWOUDE Jeugdraad Hazerswoudejj j? vanavond weer praten ou aj viering van oud en nieu" ee besloten zitting gaat de j j j raad zich beraden op h£wee], mende oud- en nieuwjaaQej^ j Tijdens de jaarwisseling k '81/'82 werden er nogaE^ m vernielingen aangericht„pn Dorp en Rijndijk. De P'JJ» jaarwisseling verliep i^0^ zl mede dankzij het feit Jeugdraad en andere ins( gen een steentje aandrLenkc tot de viering van nok^^ feestvreugde zonder ui" tingen. j Spectaculaire dalin slachtkuikenbedrijv ROTTERDAM-AMSTER DAM De presentatie van het fenomeen graffiti via het officiële kunstcir cuit in Nederland is dezer dagen in alle hevigheid losgebarsten. Na een wel iswaar bescheiden, maar moedige aanzet door het Groninger Museum is het nu Museum Boymans-Van Beuningen dat met een spectaculair overzicht - rnet zijn tachtig werken het grootste in Europa tot nog toe - aandacht schenkt aan een kunst vorm, die onder meer uit het doorgaans steriel ge houden darmstelsel van de New Yorkse metro om hoog is gekomen. De bovengrondse belangstel ling voor de illegale aktivitei- ten van de jeugdige viltstift en spuitbusrecreanten dateert niet van vandaag of gisteren. De recente museale waarde ring voor de meer kunstzinni ge aspecten van de graffiti echter houdt yerband met de opmerkelijke groei van een aantal graffitisten, die met hun aangeboren talent en ar tistieke intuïtie de beperkte vormtaal en beeldinhoud van de graffiti een nieuwe, niet zelden complexe en dwingen de betekenis hebben gegeven. In de drie bovenzalen van Boymans, waarvan de hoofd zaal heel toepasselijk is inge richt volgens het kaarsrechte straatplan van een nieuw- bouwstadje in de Nevada woes- tijn, zijn de meest voorbeeldige stijlkenmerken en afleidingen van de sociale en artistieke as pecten van de graffiti samen gebracht. De expositie biedt een kwantitatief zowel als kwalitatief indrukwekkende selectie uit museale en particu liere graffiti-collecties in Ne derland, voor de vorming waarvan goeddeels werd geput uit de graffiti-presentaties, die de Amsterdamse galeriehou der Yaki Kornblit sinds ander half jaar regelmatig verzorgt, alsmede uit de tentoonstellin gen, die galerie American Graffiti op dit punt veelvuldig inricht. Lee Quinones - de vooralsnog meest begaafde kunstenaar, die zich overigens uit het graf fiticircuit heeft teruggetrok ken - neemt met vijf grote for maten een prominente plaats in het Boymans-overzicht in. Voor zijn 3.60 meter hoge en 3.10 meter brede sprayschilde ring Society's Child uit 1983 hebben de samenstellers maar liefst een hele wand in de middenzaal gereserveerd. Het prachtige doek vormt het wel haast sacrale centrum van de eredienst, die het museum aan de Newyorkse spuitbusvirtuo zen heeft opgedragen, terwijl een tweede hoogtepunt in het Quinones-oeuvre - The Beg gar, eveneens uit 1983 - elders een plaats heeft gekregen te midden van drie pronkstuk ken uit de eigen vaste collectie van het museum, gemaakt door Keith Haring, Jean-Mi- Futura 2000, zonder titel, 1982. chel Basquiat en Cutrone. van wie de twee eerstgenoemde kunstenaars min of meer bui ten mededinging aan de ten toonstelling deelnemen. Selectie De in het overzicht opgeno men werken zijn niet geselec teerd op basis van kwalitatieve criteria of sociaal-ideologische uitgangspunten. Voor hun aanwezigheid in Rotterdam was de mate bepalend, waarin ze in de bestaande collecties zijn vertegenwoordigd. Het is een praktische beperking, die bij alle gevarieerdheid in het aanbod niettemin hier en daar nadelig werkt in de uiteinde lijke oordeelsvorming over met name de uiteenlopende mogelijkheden, die de nieuwe kunstloot aan jonge kunste naars van allerlei pluimage biedt. Die kunnen heel indrin gend en spiritueel zijn, zoals uit meer dan één stuk blijkt, maar ook opportunistisch en vals. En van die laatste moge lijkheid treft de bezoekers in Boymans geen voorbeelden aan. Wel onderscheiden zich in dit overzicht heel duidelijk de schilders met een persoon lijke, figuratief georiënteerde stijl van hun collega's, die zich beperken tot het variëren van een zelf ontworpen letter- beeld, dat hooguit wordt uitge breid door het laten optreden van een figuurtje uit de strip of comic. Hoe virtuoos en kleurig soms ook, de eenzijdigheid van het letterbeeld gaat in een zo dich te presentatie als in Boymans hinderlijk domineren en doet afbreuk aan de frisheid en in trigerende compositie van een enkel doek. New York van Graffiti, 10 schilders uit New York - New Yorkse werken uit Nederlandse collecties, geor ganiseerd door Museum Boy mans-Van Beuningen en het Groninger Museum. Deelne mende kunstenaars: Blade, Dondi, Seen, Zephyr, Futura 2000, Crash, Quik, NOC 167, Lee en Rammelzee. Plaats: Museum Boymans-Van Beu ningen in Rotterdam. Exposi- tieduur: tot en met 4 decem ber 1983. Openingstijden: di. tot en met zo. van 10-17 uur. Crash, bijvoorbeeld, of Gold Chain van NOC 167. Die dichtheid werkt ook nadelig op een wezenlijk beeldken- merk van de meest oorspron kelijke graffitiwerken. Dat is de duistere. gewichtsloze ruimte waarin de soms monu mentale en driedimensionale letterbeelden en vignetten stuurloos ronddrijven, Je moet vaak al heel geconcentreerd kijken om in de onheldere, zweverige structuur een sta biele situatie te ontdekken. Waar Quinones het met ware meesterhand klaarspeelt om de normale, perspectivische centrering van zijn beelden te ontlopen met behoud van een hechte structuur, daar begin nen de letterbeelden van zijn collega's zodanig te schomme len en te dansen, dat de kijker zijn oriëntatie verliest en hij luchtziek dreigt te worden. Wat dat betreft heeft de hoofdstraat in Boymans bij een langduriger verblijf soms meer weg van een cakewalk dan een rustige museumpassage. GODERT VAN COLMJON HAARLEM Het aanuj' drijven met slachtku] nam vorig jaar af met j twintig procent tot 1400 staat te lezen in het jaarve van de Vakbond van Vet ders van de LTB. Het q slachtkippen in ons land i de daardoor tot 33 mi stuks. Het aantal bedrijven melkkoeien worden gehoi is vorig jaar met 1700 afs men. Deze daling van 2,8» cent houdt in dat er nuUTR ruim 60.000 bedrijven land: zijn. Van de overgeblben boerderijen, steeg het ge^id; delde aantal koeien per be-.r I van 39 naar 41 stuks. OolX/Yj aantal varkensfokbedri^N V liep terug en wel met 4.7Spoo cent naar 36.800. FSV Volkstuinen krijg Hobbemastraat men |de r HAZERSWOUDE Bien meester en wethouders tot Hazerswoude willen een Tjoern stuinencomplex in het midi lengde van de Hobbemasmee aanleggen. Om het de bel, stellenden aantrekkelijk). 1 maken, willen de leden in het college de tuintjes beikort baar maken door de aamor van een autopad nabij de van tjes en van een parkeerpl-rj. f De huur gaat een gulden vierkante meter per jaar dragen. Om enig inzich krijgen in de behoefte volkstuinen, hebben B e|Ret in een blad een vragenfoimorr lier laten afdrukken. Higinê kunnen aspirant-volkstuin^S' hun wensen en andere gVen vens kenbaar maken. Hetraad lege wil nogal wat haast acwee' het project zetten, want al>-aan les meezit, kunnen de \Penc stuinders al in het voo|dev< van 1984 aan de slag. ge" volg WILHELMINAMONUMENT AFGEKEURD EN INGETROKKEN DEN HAAG Prof. Aldo van Eyck, de Qntwerper van de „theekoepel", die als Wilhelminamonument op het Haagse Voorhout had moeten komen, heeft gisteren zijn teleurstelling over het afwijzen van zijn ontwerp (honorarium 3,2 miljoen gulden) geuit in een scheldkanonnade aan het adres van de Haagse wethouder Halleen. Hij deed dit voor de Vara-tele- visie, in de show van Sonja Barend. De heer van Eyck nam, doelend op de wethou der, woorden in de mond als „politieke rat", de „vieste wet houder van Nederland" en vervolgens betichtte hij de heer Halleen van liegen. Hal leen zou wat de professor be treft moeten aftreden en een eind moeten maken aan zijn politieke carrière. Veel kans van verweer kreeg de wethou der gisteravond niet, maar zijn visie had hij eerder al gegeven tijdens de persconferentie die het Haagse college van burge meester en wethouders weke lijks geeft. Daarin had de heer Halleen weliswaar enige kri tiek op de (overigens in grove bewoordingen gestelde) brief van de heer Van Eyck, waarin hij liet weten zijn ontwerp in te trekken. Maar ook toonde Wethouder Halleen begrip voor diens boosheid. Wat het college van B W be treft kan het plan van de heer Van Eyck niet doorgaan, aan gezien dit zou leiden tot een te forse aantasting van het Voor hout, een beschermd stadsge zicht. Drie oude lindebomen zouden ervoor moeten sneuve len. Daarmee hield voor Den Haag de discussie op, aange zien door minister Brinkman plaats en ontwerp hecht aan elkaar verbonden waren. De vraag van de minister aan Den Haag was of de gemeente ak koord ging met dat monument op die plaats. Aangezien de aantasting van het Voorhout daardoor een gegeven was, is het college aan een discussie over het ontwerp zelf niet toe gekomen. „De heer Van Eyck is, evenals de gemeente Den Haag, slachtoffer geworden van deze procedure. Afgezien van het feit dat ik persoonlijk het ontwerp .niet mooi vind, had over een andere plaats best gesproken kunnen wor den". Hij verwees daarbij naar een zijns inziens onjuiste voor stelling van zaken in de brief van de heer Van Eyck aan mi nister Brinkman. Prof. Van Eyck: „De onver- standigen die niet over ge schiktheid kunnen oordelen" (het Haagse gemeentebestuur, red.) hebben bevestigd wat ik zelf altijd al had beweerd: het Voorhout is niet geschikt voor het monument". „Nou wordt ie mooi", aldus vrij vertaald wethouder Hal leen gistermiddag. En letter lijk: „Als de heer Van Eyck die mening was toegedaan, had hij dat de regering (die de opdrachtgever is) wel eens wat duidelijker kunnen laten we ten. De Nationale Commissie, die voor de totstandkoming van het monument moet zor gen, en het Haagse gemeente bestuur hebben altijd als eerste voorkeur de Paleistuin uitge sproken. Maar Van Eyck heeft dat de regering kennelijk niet duidelijk genoeg gemaakt en zo heeft hij zelf voor het risico gekozen". Dat de professor nu heel erg boos is begreep de wethouder gistermiddag wel, temeer daar het al de tweede keer is dat hij in Den Haag zijn neus stoot. De professor was namelijk op de achtergrond ook al betrok ken bij het keienlint, dat de nagedachtenis van koningin Wilhelmina had moeten eren. Overigens is wethouder Hal leen na de presentatie van het ontwerp herhaaldelijk bij mi nister Brinkman geweest om hem ervoor te waarschuwen dat de gemeenteraad het hoogstwaarschijnlijk niet zo'n goed plan zou vinden om het Voorhout fors aan te tasten. De minister heeft daarop, al dus de Haagse wethouder, steeds gezegd: „Laten we het maar afwachten". Aangezien de architect het ontwerp heeft ingetrokken, is het onderwerp nu ook afge voerd van de raadsagenda van aanstaande maandag. Zowel het gemeentebestuur als de minister denken er nu over na wat er verder moet gebeuren, 21 jaar na het overlijden van koningin Wilhelmina. DEN HAAG De Stichting Residentie Orkest heeft giste ren het voorlopige ontwerp voor de bouw van een muziek zaal aan het Haagse Spui ge presenteerd. Het culturele cen trum dat aan een plein tegen over de Nieuwe Kerk moet verrijzen, biedt plaats aan 1800 tot 2000 muziekliefhebbers. Het hangt vooral van de spon sors af of de eerste paal al in de herfst van het volgend jaar de grond in gaat. Met de presentatie van dit bouwplan, een ontwerp van het architecten- en ingenieurs bureau Van Mourik BV. lijkt de genoemde stichting defini tief het pad verlaten te hebben' om onder één dak zowel een zaal voor het Residentie Or kest als voor het Nederlands Danstheater (NDT) onder te brengen. Zakelijk leider van het Residentie Orkest, de heer B. Van der Meer: „Als Hage naar ben ik nog steeds vam mening dat het zowel in artis tiek als commercieel opzicht aantrekkelijk is om beide za len te combineren. We hebben dat vorig jaar nog voorge steld". De onbereidwillige houding van het Haagse colle ge van B en W omschreef de heer Van der Meer gistermid dag tijdens de presentatie van het voorlopige ontwerp als „een zaak van slecht beleid". Mocht het gemeentebestuur alsnog kiezen voor het gecom bineerd bouwen van beide za len. dan zal het ongeveer een half jaar in beslag nemen om het ontwerp van het bureau Van Mourik daaraan aan te passen. „Tegen zo'n soort ver traging zouden wij geen be zwaar hebben", aldus de heer Van der Meer. „Schoenendoosvorm" Meest in het oog springende EERSTE PAAL MUZIEKZAAL MOGELIJK IN HERFST '84 Erg ged: element in het bouwplan voor de muziekzaal is de buitenkant van het gebouw, dat vrijwel geheel uit glas is opgetrokken. De voorbijganger wordt op die manier in de gelegenheid ge steld iets waar te nemen van wat zich binnen afspeelt. Ook is hierdoor vanaf de buiten kant goed de „bokvormige" staalconstructie te zien die de zijtribunes en het dak van de muziekzaal draagt. Het hart van het gebouw, de concertruimte zelf, ligt op de eerste verdieping. Om binnen het toegestane budget van twaalf miljoen gulden te blij ven, heeft de zaal een sobere, maar uiterst doelmatige „schoenendoosvorm" gekre gen. Behalve dat hier 1800 tot 2000 muziekminnaars terecht kunnen, is er ook nog ruimte voor een podium dat groot ge noeg is voor koor plus uitge breide orkestbezetting. De be kleding van de wanden in de zaal bestaat uit gemoffelde staalplaten die volgens de ar chitect visueel erg aantrekke lijk zijn en in akoestisch op zicht het neusje van de zalm. Inzamelactie Doordat de Stichting Residen tie Orkest voor het grootste deel zelf het geld voor de bouw bijeen moet zien te krij gen, is een inzamelactie op gang gekomen die op dit mo ment al meer dan een miljoen gulden heeft opgeleverd. Daarnaast kan de stichting re kenen op de financiële steun van de gembente (anderhalf miljoen gulden), het Rijk (twee miljoen gulden) en kan nog 1,5 miljoen gulden worden ver kregen via de zogeheten WIR- premie. Volgens de heer Van der Meer zijn er geen ambtelij ke beletsels die deze toezeggin gen ongedaan kunnen maken. De Stichting Residentie Orkest wil op zo kort mogelijke ter mijn overgaan tot het bestek- klaar maken van het plan. Daarnaast wordt geprobeerd zoveel mogelijk bedrijven en organisaties te interesseren voor alle mogelijke vormen van sponsoring. Zo kan een sponsor bijvoorbeeld zijn naam laten verbinden aan een of meer vertrekken in het te bouwen muziekcentrum. Langs deze weg moet een to taalbedrag van nog eens 2,8 miljoen gulden binnenkomen. „De haalbaarheid van het hele plan hangt totaal af van het succes van die sponsoring", gaf directeur Van der Meer gister middag tijdens een persconfe rentie toe. Momenteel vinden er naar zijn zeggen enkele „hoopgevende gesprekken" met kandidaten plaats. Mocht die hoop gegrond zijn, dan kan nog volgend jaar met de bouw W worden begonnen en zt naar verwachting medio 1 de eerste klassieke werkei*" ruimte van de nieuwe Ha muziekzaal vullen. DEI del terp Overwinning^ AZC/Microli HOLLYWOOD Men vraagt zich in Holywood af waar de beschaafde, goed-opgevoede Engelse ladies zijn gebleven die zich als tere porseleinen poppetjes, met een accent van Mayfair in frêle stem en onbe rispelijke manieren door Ame rikaanse films plachten te be wegen. Greer Garson, Deborah Kerr, Kay Kendall, Audrey Hep burn en Julie Andrews waren voorbeelden van zulke lieve, broze lenteverschijningen met gave ivoren huid en kleine blos, koninklijk in verschij ning en houding. Helaas, de „ladies" zijn op de Amerikaanse televisie vervan gen door vrouwen van Britse komaf die zonder meer „kren- .gen" zijn en ook als zodanig uitblinken: getuige Joan Col lins in „Dynasty" en Sarah Douglas in „Falcon Crest". „Amerikaanse topseries heb ben een hele nieuwe rol uitge vonden voor Britse actrices", zegt Sarah Douglas. „En ere wie ere toekomt Joan speelt een schitterend kwaadaardige rol in Dynasty. Ik ben meer Audrey Hepburn. een door en door slecht mens dan een kreng. „Pamela" is een in-slechte vrouw, maar een lust om te spelen". Britse kreng Sarah Douglas denkt dat kren- genrollen een Britse vrouw beter liggen dan een Ameri kaanse, omdat de Britse de kwaadaardige clausen kan brengen met een wrange glim lach in een stem die voor het theater werd getraind. Ze voegt de daad bij het woord en laat een reeks krachtter men vallen die de kelner die haar en haar interviewer be dient, bijna zijn blad doet laten vallen. Ze geeft de man ver volgens zulk een ontwapende blik en lief „thank you", dat hij er zeker van is dat hij het zich verbeeld heeft. Volgens haar heeft een bepaal de klasse-gezin in Engeland meisjes voortgebracht die „frightfully British in haar manier van doen zijn". Je ziet het, zegt ze, bij de koninklijke familie het „stiff upper lip- "-type. „Maggie Thatcher is een ander voorbeeld van de afstandelijk heid en het verbergen van emoties van dat soort Engel se", zegt ze. Volgens haar wordt de Britse vrouw echter „Gode zij dank" wat losser. „Ik kan een kreng zijn. Ik weet het omdat mijn man (de Amerikaanse acteur Richard Leparmentier) het zegt". Want zoals andere Engelse vrouwen, bekent ze, kan het „Kindly preside over the tea pot, dear", haar tot hier zitten. ALPHEN AAN DEN RIJ] AZC/Microlife heeft de ec' vroegde competitieweds tegen het Ravijn met 19-4 wonnen. De Alpheni speelden zonder Tony Bu (blessure) en Arco Verb t (militaire dienst). Jcc DE Alhoewel AZC uiteindi een ruime zege behaalde s)-ter, het gezicht van George G me sen na de eerste periode op ma weer. Ongeconcentreerd spr van de Alphenaren bracht score van 0-1 voor de gasat op het electronische bord, _y. Nijverdalse ploeg, met daj verdedigend concept bejqu, nen, zag de AZC aanva^0( kans op kans verprutsen. TtnJ daar dat Geurtsen in de e< sei pauze zijn „tanden" liet l^jj Een actie van Eric Noorf0 graaf gaf al gauw een be^e score te zien: 3-1. Dal jjn bouwden de nieuwe besp( kampioenen de voorspronj (p, tot 16-3 na de derde periee| Om het genezingsproces! ste de spierblessure van Tge: Buunk optimaal te laten £ej hoefde Buunk deze wed4d0 niet in actie te komen. De' j^a wachting is dat hij zondai gen Spandau weer van de tij zal zijn. Doelpuntenmal F Eric Noordergraaf (Ze maal), Jan Evert Veer maal), Ron de Voghel, E' van Winsen en Remco stroom (tweemaal) en Ed Es. Geen krant ontvangen tussen 18.00 en 19.00 uur terdags tussen 14.00 en 1 uur, telefoonnr.071-122241. uw krant wordt nog dezu avond nabezorgd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1983 | | pagina 8