TAFEL
Orthodoxie als sleutel tot oecumene
Delegatie Wereldraad veroordeelt
steun YS aan anti-sandinisten
£eidóc
IÏU71
HUW*-
kerk
wereld
KORTE METTEN
Omstreden schoolgeldpla
FOCOLAREBEWEGING NEDERLAND TREEDT NAAR BUITEN
ACHTERGROND
fteid&iQowuvnt
MAANDAG 26 SEPTEMBER 1983 PAGI
DPR DEN BOSCH WIL
„PASTORAATSGROEP"
De Diocesane Pastorale Raad (DPR) van Den Bosch is
voor invoering van een „pastoraatsgroep". Deze moet,
aldus bisschop Bluyssen, de gezamenlijke verantwoor
delijkheid (van pastoor en gelovigen) versterken.
Dit bleek zaterdag op de vergadering van de Bossche
DPR, zo meldt de persdienst van het bisdom. Dit nieu
we model moet niet van bovenaf worden opgelegd,
maar moet vanuit de basis groeien. De pastoraatsgroep
veronderstelt wel een kerkopvatting van gezamenlijke
verantwoordelijkheid, waaraan nog lang niet alle paro
chianen toe zijn, aldus een discussiegroep van de DPR.
Het model combineert de hiërarchisch opgebouwde
kerk met kerk opgebouwd vanuit de basis. Volgens
sommige DPR-leden werkt dit verwarrend. Een andere
vraag was of Rome zo'n kerkmodel zou aanvaarden.
Het kerkelijk ambt zou ook wel eens een andere gestal
te krijgen als de ideeën worden doorgevoerd.
BISSCHOP DDR: EMIGREER
NIET NAAR HET WESTEN
De kerk in de DDR is er in principe tegen, dat de DDR-burgers een ver
zoek tot emigratie naar het Westen indienen, al bestaat daartoe soms ge
gronde reden. Dit zei bisschop Gottfried Forck van Berlijn-Brandenburg
(DDR) gisteren op de slotdag van de „Evangelischer Kirchentag" in Wit
tenberg (DDR).
Hij riep degenen die liever zouden willen vertrekken op, hun argumenten
nog eens te overdenken en vroeg hen in de DDR hun verantwoordelijk
heid op zich te nemen. Onder grote bijval van de vijftienduizend aanwezi
gen herinnerde hij aan het besluit van de synode van de Bond van Evan
gelische Kerken in de DDR, die afgelopen week de DDR-regering heeft
opgeroepen „binnen de bestaande overeenkomsten" het reizen tussen bei
de Duitse staten te vergemakkelijken.
In de kerkdienst noemde kerkpresident Eberhard Natho het opmerkelijk,
dat na 37 jaar atheïstisch onderwijs zo veel jongeren de weg naar de kerk
weten te vinden. (Tijdens de Wereldraadvergadering, afgelopen zomer te
Vancouver, maakte de Russisch-Orthodoxe hoogleraar Vitaly Borovoj een
opmerking van gelijke strekking.)
BISSCHOP ERNST: Strijden tegen
onrecht is vrede stichten
Er is geen vrede wanneer er onrecht is. Onrecht brengt
oorlog. Anderzijds heeft oorlog, zelfs ter verdediging van
recht en vrijheid, altijd onrecht tot gevolg. De bewape
ning, ook zonder oorlog, doet al onrecht aan mensen die
honger hebben of in armoede leven.
Dit zei de bisschop van Breda, mgr. H. Ernst gisteren te
Hoogerheide tijdens een kerkdienst ter afsluiting van de
Vredesweek. Als het al zo is, dat na 1945 een wereldoor
log voorkomen is dankzij de wedloop in kernbewapening,
dan is het volgens hem de vraag of het zo blijven zal. „De
Nederlandse bisschoppen zeggen er van in hun brief over
vrede en gerechtigheid: het afschrikkingssysteem is een
balanceren op de rand van de afgrond."
Het gaat er om, dat kerkleden tot een persoonlijk stand
punt komen „en dat wij allen onze verantwoordelijkheid
verstaan voor het politieke spel, waarin leven en dood
van de mens op het spel staan".
Paus: Sexualiteit
overstijgt het
biologische
Na vorige week de kunst
matige of technische ge
boortebeperking scherp te
hebben veroordeeld, heeft
de paus nu een lans gebro
ken voor de geboortebeper
king langs natuurlijke weg.
Hij deed dit zaterdag, zo
meldt onze correspondent
in Rome, in een toespraak
tot een groep Amerikaanse
bisschoppen.
Voortplanting of het krijgen
van kinderen is volgens de
paus een van de eerste ver
antwoordelijkheden van ge
trouwde mensen. „Ze moeten
worden aangemoedigd het
kind als een verrijking van
hun huwelijk en als een ge
schenk van God te beschou
wen". De paus meent, dat de
echtparen hun beslissingen
over de omvang van hun ge
zin slechts met grote zorg en
in gebed behoren te nemen
en daarbij de kerkelijke leer
nooit mogen veronachtza
men. Echtparen moeten vol
gens hem elke daad vermij
den die een al verwekt leven
bedreigt en die hun vermo
gen tot voortplanting aantast.
„We moeten leren", aldus de
paus, „dat sexualiteit het zui
ver biologische overstijgt en
het innerlijk van de mens
raakt. Sexuele liefde is alleen
echt menselijk als die een on
derdeel vormt van die liefde
waarmee man en vrouw zich
volledig tot aan de dood aan
elkaar geven. Dit zichzelf
volledig geven is alleen mo
gelijk in het huwelijk".
Zware kritiek op de poli
tiek van de Verenigde
Staten tegenover Nicara
gua heeft een delegatie
geuit, die in opdracht
van de zesde algemene
vergadering van de We
reldraad van Kerken een
zevendaags bezoek aan
Nicaragua heeft gebracht
op uitnodiging van de
protestantse kerken daar.
Tijdens de assemblee, af
gelopen zomer in Van
couver, hadden de afge
vaardigden uit Midde-
n-Amerika en de Vere
nigde Staten om een der
gelijk bezoek gevraagd.
In hun verslag, dat dit week
einde in Genève werd gepu
bliceerd, beschuldigen de
acht delegatieleden de Vere
nigde Staten van openlijke
steun aan de militaire aan
vallen op Nicaragua. De dele
gatie vraagt de Verenigde
Staten de „interventie" in
Nicaragua onmiddellijk te
beëindigen. Om dit te berei
ken moet de wereldraad, al
dus een der aanbevelingen,
nauw samenwerken met de
Amerikaanse lidkerken om
de oppositie tegen het Ameri
kaanse Midden-Amerikabe-
leid te versterken.
Reagerend op het verwijt, dat
het doel van de Sandinisten
zou zijn om een totalitaire
marxistische staat te vesti
gen, zegt de delegatie „onder
de indruk te zijn enerzijds
van het pluralistisch karak
ter van de regering en ander
zijds van de medewerking
van christenen op alle be
stuursniveaus". De regering
heeft daadwerkelijk voor de
armen gekozen, hetgeen ge
leid heeft tot een behoorlijk
verbeterde levensstandaard
voor de arme meerderheid.
Het beeld, dat buiten Nicara
gua geschetst wordt als zou
de economie van het land in
puin liggen, berust volgens
de delegatie „in hoge mate op
vooroordelen" en is derhalve
„misleidend".
De delegatie ontkent, dat er
in Nicaragua sprake zou zijn
van beperking van de gods
dienstvrijheid, in tegenstel
ling tot de tijd onder dictator
Somoza. Wel zijn de kerken,
vooral de rooms-katholieke
kerk, hevig verdeeld over
steun aan de Sandinistische
regering. Aartsbisschop Mi
guel Obando y Bravo van de
hoofdstad Managua, de mees
te bisschoppen en leken
vooral afkomstig uit de wel
gestelde families, zijn tegen
het revolutionaire proces.
Voorstanders van de volks
kerk zijn over het algemeen
arme arbeiders en kleine
boeren.
De scheiding der geesten in
de rooms-katholieke kerk is
diepgaand en polariserend,
aldus de Wereldraaddelega
tie, die tevergeefs heeft ge
probeerd door aartsbisschop
Obando y Bravo ontvangen
te worden. De top van de r.-
k. kerk is door de eeuwen
heen verbonden geweest met
de bevoorrechte groepen in
de samenleving, die nu een
minderheidspositie innemen.
Hoewel de volkskerk loyaal
ten opzichte van de kerklei
ding wil zijn, vindt zij veel in
de bijbel, dat reden geeft tot
steun aan het revolutionaire
doel, zo zegt de delegatie.
Er staat een fusie op stapel
tussen twee lutherse ker
ken van verschillende oor
sprong in Canada. Het be
treft de uit 1854 daterende
Lutherse Kerk van Canada,
die 375 gemeenten heeft
met in totaal rond tweehon
derdduizend leden en de
Canadese afdeling van de
Lutherse Kerk van Ameri
ka, gesticht in 1763. Laatst
genoemde kerk heeft 347
gemeenten met rond
125.000 leden in totaal. Er is
een tijdschema voor de fu
sie opgesteld. Als het wordt
gehaald, zal de tegenwoor
dige „staat van hereniging"
in 1984 uitlopen op een for
meel besluit tot hereniging.
De oprichtingsvergadering
van de nieuwe lutherse
kerk kan dan in 1985 wor
den gehouden, waarna met
ingang van 1 januari 1986
de Evangelisch-Lutherse
Kerk in Canada werkelijk
heid zal zijn.
Het aartsbisdom Manilla
gaat in oktober een eigen
krant uitgeven, voorlopig
wekelijks, maar later uit
groeiend tot een dagblad.
Als naam is „Veritas"
(Waarheid) gekozen. De be
doeling is het Filippijnse
volk een bron van informa
tie te verschaffen, die „vrij
en niet gestuurd" zal zijn.
Bij de officiële aankondi
ging is verklaard, dat de
krant zich tegen niemand
in het bijzonder richt en
ook niemand zal begunsti
gen, geen persoon, groep,
instelling of ideologie. Het
enige doel is „op verant
woorde en objectieve ma
nier over de belangrijkste
gebeurtenissen te berichten
en daarop commentaar te
leveren", aldus de bekend
making.
Na een poging zichzelf te
doden is de vier weken ge
leden gevangen genomen
23-jarige student Carl Nie-
huis, tegenstander van
apartheid en vriend van de
gebande theoloog Beyers
Naudé, van de gevangenis
overgebracht naar een zie
kenhuis te Johannesburg.
De student kreeg in de ge
vangenis psychofarmaca
toegediend wegens zijn de
pressieve toestand. Tegen
Niehuis, die studeerde aan
de universiteit van Witwa-
tersrand, is een onderzoek
geopend wegens hoogver
raad. Hij zit vast op grond
van de wet op de binnen
landse veiligheid, die onbe-
perkte gevangenhouding
mogelijk maakt. Niehuis
trad in 1980 uit de Neder-
duitsch-Gereformeerde
Kerk wegens haar opstel
ling inzake apartheid en
werd lid van een zwarte
zusterkerk.
EeN onderdeel van het begrotingspakket voor 1984 t
kabinet-Lubbers, het heffen van schoolgeld ook voorP*
plichtigen (12- tot 16-jarigen) in het voortgezet ondel
stuit op algemeen verzet. Zowel de oppositie als de regeij
partijen zijn er tegen, of zitten op z'n minst met het voi
in hun maag. jasJ<
EIE
Maar wat is het alternatief? We moeten ervan uitgaajg
het totaalbedrag waarmee de onderwijsbegroting oil0
moet 350 miljoen gulden als geheel zal moeten wLe^
gehaald, zoals ook geldt voor andere departementen. I^n
de schoolgeldheffing voor leerplichtigen niet doorgaat, ïrd\
er elders in de onderwijsbegroting gekort worden. Eij
men dat ook wil doen, elke andere maatregel zal er toP
den dat vele leerkrachten hun baan zullen verliezen.
Dat bleek duidelijk uit een alternatief plan, dat de o
wijsdeskundigen van de VVD-fractie vorige week hi
uitgebroed. Zij meenden een eenvoudige oplossing te hl
gevonden door de klassen wat groter te maken, waardl
honderden leerkrachten overbodig zouden worden. Dief
krachten zouden volgens dat VVD-plan moeten worden
slagen en vervolgens binnen de school weer aan het
moeten worden gesteld als uitkeringstrekkers.
ihi
DAT zou een zeer onrechtvaardige oplossing zijn. Een
tal willekeurige leerkrachten zou op die manier het slaij
fer worden van de onderwijsbezuinigingen. Het is verb;
wekkend dat in de VVD-fractie dit plan ook maar een
blik serieus is overwogen, want juist binnen die fractie
rig jaar zo'n ontzettende ophef gemaakt over de extra s;
korting bij de leerkrachten. Die maatregel vormde in el
val een rechtvaardige verdeling van de pijn over allel
krachten. Terecht heeft de VVD-partijraad in het
weekeinde kritiek uitgeoefend op dit onzalige plan v;
onderwijsdeskundigen binnen de eigen fractie. Fractie}r°(
Nijpels heeft haastig getracht die pijnlijke situatie w1"'
maskeren, door te verklaren dat er van een formeel v<
nog geen sprake is, omdat het binnen de fractie nog
zijn besproken. Maar ondertussen.
AFGAANDE op alle denkbare alternatieven moet wj^
vastgesteld, dat de invoering van de nieuwe schoolgel((ra
ling wellicht toch nog niet zo'n gekke oplossing is. Zowi-^
les wat er bij Onderwijs bezuinigd kan worden is al w[uj
sneden. Onderwijzers en leerkrachten hebben de afgeG
jaren al ontzettend veel moeten inleveren en op basis vF
maatregelen van de afgelopen tijd zullen er in de konjac^
jaren nóg een groot aantal banen verdwijnen. De klasseLc
vergroot en alle franje is weggehaald. Minister De&n(
heeft gelijl# dat hij nu ook op een andere manier binnel
onderwijs het broodnodige geld zoekt om zijn begroti^a
evenwicht te brengen. La
ZlJN plan houdt rekening met het inkomen van de oije
lagere inkomens betalen niets, iets boven modaal (ongtur
38.000 gulden) zou 130 gulden per jaar betalen en bij de brh
re inkomens loopt dat bedrag op tot 740 gulden. Wellit
het mogelijk die schaal nog zo bij te stellen, dat met nai)ini
middeninkomens wat meer worden ontzien dan nu ijist
voorgesteld. Maar dan lijken de mogelijkheden echt uitent
alle fracties hebben bezwaren tegen het voorstel van |de
man, maar tot dusverre heeft niemand een betere opldooi
kunnen bedenken. jggi
ind
Verse worst met
bloemkool en
aardappelen
t weekleuren vla
Voor twee is nodig:
150 g verse worst, 30 g bo
ter, mespunt bloem, papri
kapoeder;
bloemkool, zout, peterselie,
10 g boter, 1 lepel citroen
sap;
0,5 1 kg aardappelen
vanillevla en chocoladevla.
Zet de verse worst op met een
bodem koud water in de
braadpan. Breng het water aan
de kook en laat het even door
koken. Leg de worst op het
omgekeerde deksel en schenk
het vocht in de juskom. Laat
de boter lichtbruin worden,
leg de worst er in en bak die
in twintig minuten op een
kleine pit bruin en gaar. Houd
het deksel zo veel mogelijk
schuin op de pan. Gebruik
voor het keren van de worst
liever een platte schep dan een
vork omdat het worstvel an
ders misschien toch nog stuk
gaat. Maak de jus af als het
vlees uit de pan is, bak eerst
de bloem lichtbruin, doe er het
worstekooknat bij en wat pa
prikapoeder.
Kook de bloemkool maar net
gaar in weinig water met zout
in tien aan vijftien minuten.
Leg de groente met de mooie
kant boven in de schaal, strooi
er fijngeknipte peterselie over
en druppel er bruingebakken
en met citroensap vermengde
boter over. Bewaar een stukje
ongekookte bloemkool en het
kooknat tot morgen voor een
groentesoep.
Schenk de twee vla 's gelijktij
dig in een schaal met een
v rechte scheiding tussen de
twee kleuren.
JEANNE
ALPHEN AAN DEN RIJN
Een splinternieuwe auto (nog
geen week oud) is zaterdag
middag spontaan in brand ge
vlogen aan de Olympiaweg in
Alphen. De oorzaak is ver
moedelijk kortsluiting, die mo
gelijk verband houdt met het
inbouwen van een radio. De
brandweer had het vuur snel
geblust. Het interieur van de
auto is zwaar beschadigd. De
eigenaar was op één van de
sportvelden aan de Olympia
weg aan het hockeyen.
HILVERSUM BAAK
„Natuurlijk respecteer
ik de bedoeling van de
oecumenische eucharis
tie a vond maal vieringen
zoals die de afgelopen ja
ren ingang hebben ge
vonden", benadrukt Leo
van den Broek, rooms
katholiek en 42 jaar oud.
„Maar hoe je langs die
weg tot een werkelijk
betekenisvolle eenheid
kunt komen, zie ik niet
in. Als je net zolang
doorgaat met het inleve
ren van je identiteit tot je
met de ander samenvalt,
bereik je een eenheid die
leeg is; je bent er dan im
mers zelf niet meer".
Harm Lanting, 36 en ge
reformeerd: „Precies.
Het zoeken van de groot
ste gemene deler tussen
twee geloofstradities ver
armt beide partijen. Je
moet de traditie van de
ander, maar ook die van
jezelf, juist in hun vol
heid eerbiedigen. Als je
dat doet, treedt er een
verrijking in plaats van
een verarming op".
Leo van den Broek en Harm
Lanting zijn leden van de"
Focolarebeweging die afgelo
pen zaterdag de opening
vierde van een nieuw tref
centrum in Baak, bij Zut-
phen. Aan de openingsplech
tigheid werd deelgenomen
door zowel Johannes kardi
naal Willbrands, die het cen
trum inzegende, als mgr. A.J.
Simonis. De Focolarebewe
ging is dan ook hecht gewor
teld in de katholieke kerk.
Dat ze niettemin tal van niet-
katholieke christenen onder
haar volgelingen telt, vloeit
voort uit de „geest van een
heid" die ze tot leidraad
heeft.
Veertig jaar geleden ontstaan
rond het toen 23-jarige Ita
liaanse meisje Chiara Lubich,
laten de leden van deze spiri
tuele beweging zich in het
bijzonder leiden door die
evangelie-woorden, die dui
delijk maken dat de mensen
elkaar moeten liefhebben zo
Chiara Lubich: spiritualiteit van de eenheid
als God de mensen liefheeft.
Dit gebod proberen ze zich
steeds intenser bewust te
worden en deze opdracht
trachten ze steeds radicaler
in praktijk te brengen. „Dat
allen één zijn", heeft Jezus
de wereld immers voorge
houden in het hogepriester
lijk gebed, vlak voor hij
stierf.
Door je op het gebod van de
liefde te concentreren, zo
hebben de volgelingen van
de Focolare de afgelopen vier
decennia ervaren, ontstaat
naar alle kanten ruimte.
Ruimte naar de mensen die
in je directe omgeving staan,
maar ook naar de gezagsdra
gers in de kerk. En evenzeer
naar gelovigen die tot een
andere kerk behoren. Niet
doordat de verschillen ver
dwijnen, maar doordat het
belang van die verschillen in
Inspiratiebron
Chiara Lubich, die de eerste
aanzetten tot deze „spirituali
teit van de eenheid" gaf tij
dens de oorlogsjaren in het
Noorditaliaanse Trente, is
nog steeds de centrale inspi
ratiebron van de beweging.
Met aanvankelijk niet meer
dan een handjevol vriendin
nen om zich heen, bleek haar
liefdesappèl zo aan. te slaan
dat er al in 1945 zo'n 500
mensen werden geteld die
haar voorbeeld van christen-
zijn navolgden. In 1959 wa
ren het er 20.000, onder wie
tal van priesters en religieu
zen. Rond dat jaar ook be
gonnen de eerste niet-katho-
lieke christenen toe te treden
en inmiddels is een gerefor
meerde, een anglicaanse, een
oosters-orthodoxe of een lu-
theraanse „focolarino" niets
bijzonders meer. Met volledig
behoud van hun eigen ge
loofstraditie zijn ze volwaar
dig lid van de beweging. Ook
met boeddhisten en islamie
ten lopen sinds enkele jaren
contacten, die het niet on
waarschijnlijk maken dat op
den duur ook hun beleving
van de „God van Liefde" een
plaats krijgt binnen de Foco-
lare-beweging.
Op de open dag die gisteren
in de Expohal in Hilversum
werd gehouden kon Chiara
Lubich zelf door ziekte niet
aanwezig zijn. Een van haar
vriendinnen van het eerste
uur, Graziella de Luca,
bracht een boodschap van
haar over waarin werd opge
roepen het oog gericht te
houden op de heel-makende
krachten in deze wereld:
„Onze wereld streeft naar
eenheid. Allerlei mensen en
allerlei organisaties hebben
de eenheid als ideaal, ook al
wijken hun overtuigingen
vaak af van de onze. Dat
moet ons sterken in de ma
nier waarop wij het evange
lie leven; in iedere mede
mens willen we een kandi
daat zien voor de eenheid, ie
dereen willen we beminnen,
met iedereen willen we ons
éénmaken door zijn of haar
lijden en vreugde mee te
voelen".
Vuurhaard
Aan de vreugde werd muzi
kaal uiting gegeven door het
meisjesensemble van de Fo
colarebeweging, Gen Verde
genaamd dat waarin 13 ver
schillende nationaliteiten zijn
vertegenwoordigd. Na een
eucharistie-viering die werd
gecelebreerd door pater Har-
rie Verhoeven, ex-generaal
van de paters van het H. Sa
crament, konden buiten
staanders vernemen hoe de
structuur van de beweging in
elkaar steekt. Focolare is het
Italiaanse woord voor vuur
haard en daarmee wordt een
groepje van 4 a 8 ongehuw-
den aangeduid die samen een
leefgemeenschap vormen.
Een focolare vormt een
brandpunt van evangelisch
leven waarmee leden en
sympathisanten van de be
weging die in de omgeving
wonen een nauw contact on
derhouden. Dat kunnen echt
paren zijn, alleenwonenden,
priesters of religieuzen. Elk
van deze categorieën vormt
een aparte tak van de bewe
ging met een eigen contact
blad en eigen vertegenwoor
digers in de coördinerende
raad, waarvan de nabij Rome
woonachtige Chiara Lubich
de presidente is. Ook de jon
geren, aangeduid als de
„gen", vormen een aparte tak
met een eigen blad.
Centraal vormingscentrum
van de beweging is het dorp
je Loppiano, niet ver van
Florence, waar jongeren die
zich duurzaam willen enga
geren zich in de spiritualiteit
van de Focolare nader kun
nen verdiepen. Het totaal
aantal volgelingen, yerspreid
over alle continenten, wordt
thans geschat op één miljtpen.
Van hen wonen er zo'n
10.000 in Nederland.-
Leo van de Broek, weten
schappelijk medewerker
Duits aan de universiteit van
Nijmegen en vader van vijf
kinderen: „Vijftien jaar gele
den verkeerde ook ik in een
levensfase waarin het begrip
„God" me niets zei. Ik kwam
in contact met mensen van
de Focolare-beweging en
voelde dat zij het leven leef
den zoals dat eigenlijk zou
moeten. Samen met mijn
vriendin, nu mijn vrouw, heb
ik toen dé sprong gewaagd
om ook zo te gaan leven. Niet
op grond van een verstande
lijke toetsing van hun spiri
tualiteit, maar in een intuï
tief herkennen van de liefde
onder de focolarini. Geloven
is altijd een sprong. Het is
geen kwestie van eerst be
grijpen en dan geloven. Nee,
je moet eerst gelovig gaan le
ven en daarna worden de
dingen je als vanzelfsprekend
duidelijk. Het werkt als de
man die naast zijn fiets op
een donkere weg staat. Pas
nadat hij is opgestapt en de
pedalen rondtrapt, brengt de
dynamo het licht aan het
schijnen".
Met de open dag in Hilver
sum trad de Focolarebewe
ging voor de eerste keer
sinds haar vestiging in Ne
derland, openlijk naar bui
ten. „Doorgaans bewegen we
ons in stilte", aldus Leo van
den Broek. „Niet door uiter
lijke manifestaties als preken
of het dragen van een habijt
willen we de mensen voor
het ideaal van de eenheid
winnen, maar door de op
dracht van het evangelie in
ons eigen leven zoveel moge
lijk te verwezenlijken. Zo is
het van het begin af aan ge
weest. Chiara Lubich heeft
nooit het plan gehad om een
organisatie op te richten. Ze
wilde niet meer dan haar le
ven aan God wijden en vond
de weg daartoe in het evan
gelie. De radicaliteit en het
enthousiasme die ze daarbij
aan de dag legde werkten
echter zo aanstekelijk, dat de
beweging rond haar schijn
baar vanzelf ontstond".
Privé-sfeer
Het gebeuren gisteren in de
Expohal werkte op een aan
tal buitenstaanders duidelijk
niet aanstekelijk. En het is
ook moeilijk om, gevormd
door een cultuur waarin verr
standelijke analyse en demo
cratisch overleg centraal
staan, iets te begrijpen van
mensen die liefde als de
meest stuwende kracht erva
ren. Liefde is niet weten
schappelijk, liefde hoort be
perkt te blijven tot de privé-
sfeer. Een wetenschapper die
hierover een andere mening
was toegedaan is Albert Ein
stein die de ervaring dat ge
dachten en gevoelens de ene
mens onherroepelijk van de
andere scheiden als „een op-
'tische illusie" kwalificeerde.
„Deze illusie is voor ons als
een gevangenis", aldus Ein
stein, „en beperkt ons tot
onze persoonlijke belangen
en tot de liefde voor een paar
mensen in onze onmiddellij
ke nabijheid. Uit deze gevan
genis moeten we ons bevrij
den door in ons medegevoel
alle levende wezens en de ge
hele natuur in al haar
schoonheid in te sluiten".
In het Johannesevangelie
zegt Jezus Christus het zo:
„Dit is mijn gebod, dat gij el
kaar liefhebt zoals ik u heb
liefgehad. Geen groter liefde
kan iemand hebben dan
deze, dat hij zijn leven geeft
voor zijn vrienden".
WILLEM SCHEER
Nadere informatie over de
Focolarebeweging is te ver
krijgen op het adres St.
Stephanusstraat 11, Nijme
gen tel. 080 229727.
ZONNIG EN wMl
HERFSTWEER jj t
DE BILT Morgen woij^
opnieuw een zonnige en)ro]
me dag. Met een middaL
peratuur van ongeveer 2fifcj
den is het een paar g{.QU
warmer dan gebruikelijk^ f,
de tijd van het jaar. Dit f
type wordt teweeggeljp t
door een hogedrukgebie^ga
ven het vasteland van [nd
-Europa. ]aa,
De aktiviteit van de oceaan
pressies speelt zich og-ou
ogenblik voornamelijk -
het noordelijk deel van c
lantische Oceaan en
noordelijk Scandinavië,
het einde van de week i
de kans op regen in ons n
toe en wordt het iets
Amsterdam
De Bilt
Deelen
Louis van Opstal
prolongeert titel
bandstoten A klai
VOORHOUT Louis M
Opstal heeft zaterdag ojM
nippertje zijn titel bandy
A klasse kunnen prolonf
Jn de finalepartij tegen
van Hage hing het op dr!KE
ramboles. Wanneer Van!
die zou maken, zou Bei!
Duyvenvoorde, die inrtil J
12 winstpunten had verj
kampioen zijn. Van moe.\Jj
van Van Hage winnen ol__
titel veilig te stellen. Vanl
miste evenwel. Hij liefR
eenvoudige aanvangsstocL
gen. 7g
De eindstand: 1. L. van C\
12 pnt. eindmoy. 4.27; 2.
Duyvenvoorde 10 pnt. 1
moy. 3.06; 3. G. van Hi
pnt. eindmoy. 3.09; 4. P.1
wijk 8 pnt. eindmoy. 2.19
van Velzen 6 pnt. eind i
3.09; 6. P. Kuipers 4 pnt.|
moy. 2.70; 7. J. Groot 4
eindmoy. 2.45; 8. G. v.d.
2 pnt. eindmoy. 2.70.
Q&