)p Schiphol moet best nog beter Pen van ZATERDAG 24 SEPTEMBER 1983 JCHEN Achter de ka- e villa bij Mtlnchen ligt schitterende tuin. Ver- id tussen groene heuvel bloemperken, enkele vij- en een hemelsblauw nbad. Ginds, waar de tuin nudt, begint het bos. „Als lat hier zo zie, denk ik heb ik dat eigenlijk wel iend? Het is allemaal zo rkkelijk gegaan". Achten- jaar is hij nu, Herbert ecker. Duitslands meest «volle schrijver van kri- Zijn pen heeft hem mil- r gemaakt. Hij is bezig het 110e deel van „Der- P- Van „Der Kommissar" ïen er 97 uit zijn schrijf- ine. Series die niet alleen uitsland maar over de wereld succes hebben, frland kent hem nu ook :hrijver van „Mensen, zo- j en ik". Kleine menselij- erhaaltjes, drama's in een lop. De serie met Kees in de hoofdrol werd scheiden met de Televi- ng. •mmige kranteredacties heb- een wedstrijd uitgeschreven te gaan wie er allemaal on naam Reinecker schrijven", lij. Het is inderdaad ongelofe- at de grijze Duitser produ- Krimi's, romans, toneelstuk- L filmscenario's. Maar wie Ji dat Reinecker van 's mor- JUlArroeg tot 's avonds laat in een 'toel achter de schrijfmachine •reist zich deerlijk. „Het wer- ilt me heel licht. Na het ont- ïgin ik te schrijven. Tot de ig. Daarna doe ik niets meer. wat, ga wat golfen of ga er- 'p bezoek. Maar dan groeien kken waar ik mee bezig ben ijg ik allerlei ideeën. Eigenlijk ik altijd en nooit". lis worden bij Reinecker zon der pijnlijke weeën geboren. „Er zijn schrijvers, die als' ze 's morgens beginnen het witte papier haten. Ik vind het echter het mooiste. Ik denk na, teken wat poppetjes en binnen een half uur of een uur heb ik de hele plot in mijn hoofd zitten. Pas één keer heb ik het meege maakt dat het tot de middag duur de. Soms als ik aan het schrijven ben gaat het verhaal een heel an dere kant uit. Dat zijn mooie din gen. Dan vergeet ik het slot zoals ik me dat eerst had voorgesteld. Direct succes In tegenstelling tot veel andere schrijvers heeft Reinecker nooit op een houtje hoeven te bijten. Vanaf het moment dat hij de eerste vellen papier in de schrijfmachine draai de, is het succes niet van zijn zijde geweken. Zijn eerste roman werd gelijk verfilmd. In de jaren vijftig schreef hij zo'n 40 filmscenario's. In 1955 kreeg hij de Duitse filmprijs. Toen het met de film in Duitsland bergafwaarts ging, kwam net het kersverse medium televisie opzet ten. „De televisie was mijn geluk. Ik was er meteen door gegrepen", zegt de succesvolle auteur. Reinecker is een van die vele Duit sers voor wie de Tweede Wereld oorlog de allesbeheersende levens ervaring is geweest. Net als bij zo vele anderen van zijn leeftijd hoeft de interviewer er niet over te be ginnen. Reinecker snijdt het onder werp zelf aan. „De oorlog heeft mijn hele denken gevormd. Ik was soldaat en oorlogscorrespondent. Een meubelmaker of fabrieksarbei der kan dat naderhand misschien wel van zich afzetten. Dan wordt het een kroegenthema. Maar een schrijver kan dat niet. Nu achteraf zie ik dat alles wat ik geschreven heb puur daarvan is af te leiden. De mensen hebben nooit echt over die oorlog nagedacht. De overwin naars al helemaal niet. Dat er sindsdien zoveel oorlogen zijn ge voerd bewijst dat de mensen niet kunnen leren". mij: het is een mooi verhaal, me neer Reinecker, maar zo is de wer kelijkheid toch niet? Dat weet ik ook wel, maar het is toch legitiem om te beschrijven hoe iets zou kun nen zijn. Het is helemaal niet moei lijk een negatief slot te vinden. Maar het gaat om de visie, hoe de mens zou kunnen zijn, zou moeten zijn". Denken Ik geloof dat er een grote behoefte is aan amusement, dat tegelijk tot denken aanzet. Dat probeer ik niet alleen in „Mensen zoals jij en ik" tot uitdrukking te brengen, maar in alles wat ik doe. Zo gaat mijn nieu we Derrick-verhaal over een man die vijftien jaar in de gevangenis heeft gezeten voor een moord die hij niet begaan heeft. Hij weet wie de dader is. Maar in de jaren dat hij in de bak zat heeft hij innerlijke rust en vrede gevonden. Als hij vrij is verwacht de familie dat hij de dader mores leert. Tegen die druk vecht hij. Daarmee zet je bij het pu bliek wat in gang. Mensen zeggen: verdorie ja, zo zijn we". Reinecker is Derrick, de enige serie ter wereld van deze omvang die door één auteur is geschreven, wel eens moe. Maar het publiek vreet het nog steeds, vertelt hij Boven dien verschaft de serie Horst Tap- pert (Derrick) en zijn assistent Fritz Wepper een vaste job. En naast Derrick heeft hij toch nog zijn klei ne sketches en zijn toneelstukken. Kees Brusse De Duitse auteur is helehTaal weg van de wijze waarop Kees Brusse in „Mensen zoals jij en ik" geac teerd heeft. De vergelijking die Reinecker trekt tussen Brusse en Harald "Jungke, die de serie in Duitsland gestalte gaf. valt positief voor de Nederlander uit. „Jungke is meer een komediant. Brusse heeft een zeer menselijke uitstra ling. Hij heeft ook iets van zwak heid over zich. De harde succesty pen kennen geen zwakheden". Reinecker is trouwens best te spre ken over de manier waarop de AVRO. onder de regie van Herzet, zijn korte geschiedenissen heeft verfilmd. „Ik heb de Duitse en Ne derlandse opnamen van „Mensen" hier op video. De Duitse produkties zijn korter. Amerikaanser. Ze zijn gemaakt vanuit de angst dat er verveling opkomt bij de kijker. Dat is bij de Nederlandse produktie van Herzet niet het geval en dat vind ik een geweldige winst. Dan kun je de kijker beter de atmosfeer laten proeven, de omgeving langer be lichten. Verhalen die in Duitsland soms een kwartiertje duren, zijn in de Nederlandse produktie 25 minu ten. Deze rustige uitwerking van een thema vind ik uitstekend". „Nederland heeft niet een identi teitscrisis gehad na de oorlog, zoals wij. Mij valt altijd op dat de mensen in Nederland wat meer familiair en gezelliger met elkaar omgaan dan wij hier. Ik geloof dat er bij jullie meer psychische gezondheid en zelfbewustzijn is". Het einde van het gesprek komt onverwacht. De telefoon. Een gea- fiteerde stem aan de andere kant. .einecker: „Mein Gott! Ja, ja, ich komme!". Zijn zwager, die vlakbij een werk plaats heeft, lijkt aan de dood ont snapt. Bij laswerkzaamheden is er iets gaan branden in de onmiddel lijke nabijheid van enkele grote gastanks. Reineckers zwager en drie personeelsleden konden nog net naar buiten rennen, voordat twee ontploffingen het dak van de werkplaats bliezen en het pand verpulverden. In de omgeving zijn ruiten gesprongen. Fluks springt Reinecker in zijn snelle Porsche Ik word bh het sta tion afgezet en na een snelle hand druk en een groet spoedt de kri mi-auteur zich in vliegende vaart naar de plek des onheils. Arme zwager, maar voor Herbert Reine cker misschien een idee voor de 111e aflevering van Derrick. GERARD KESSELS iTERDAM „Schiphol meer aandacht besteden de kwaliteit van de op de thaven geleverde dien en voorzieningen", kon- e het onlangs verschenen 'erslag aan. Hoe nu? Had nternationale Vereniging Luchtreizigers, IAPA, de terdamse „poort tot Euro- niet juist uitgeroepen tot illerbeste luchthaven ter ld? Dit gezelschap telt 100 zeer bereisde Roeien 75 landen. Globetrotters, erwend en kieskeurig dat ■naar streven op luchtha- een eigen lounge te be ll, waar ze onder het ge- Van gratis drankjes wach- op de dingen die komen en intussen het kritische rond laten waren. Vol- dit selecte genootschap de top en toch ontevreden de kwaliteit? Kan best beter? daad. dat kan. Zo moest de Iweer van Schiphol deze afge- laaiende zomer twee pieren, lar de vliegtuigen leiden, nat n omdat de temperatuur er tot 37 graden. Vooral in de r, waar de vakantiebestem- h vertrekken, heerste, wat bnt-directeur J. W. Wegsta- kn de luchthaven ruiterlijk I „een ondraaglijke hitte", fasten die hun slangen rich- sissend beton het heeft, huidige stand van de techno- iets weg van een scène uit iapstick-film. „We gaan dus de latbeheersing in de pieren teren", zegt de heer Wegsta- isoluut. detail. Algemeen gesproken het er op neer dat Schiphol in lekomst over de hele linie T"W aandacht wil schenken aan waliteit dan aan andere zaken, il een ondernemingsstrategie en ontwikkeld om de concur- ipositie ten opzichte van ande- -NQhternationale luchthavens zo mogelijk te. versterken. „Een haven als het Engelse Heath- Uieeft een achterland met zo'n lische markt dat ze het zich ijze van spreken kunnen per- ren de passagiers in veewa- naar de vliegtuigen te bren- VC zegt Wegstapel plastisch, kleine landje mist zo'n thuis- Lil In de grond van zijn hart is Reine cker een inktzwarte pessimist. „Als ik hier naar buiten kijk", zegt hij wijzend op zijn tuin, „dan denk ik: hoelang duurt dat nog? Ik geloof niet dat de mensheid nog een kans heeft. Met mijn verhalen probeer ik te troosten, maar ik geloof niet dat het iets uithaalt. Misschien hoop ik op een wonder". Hij maakt een wegwerpend gebaar, alsof hij alle somberheid van zich wil schudden. „Ach, we moeten ons ook maar niet kwellen en ons niet overgeven aan die ondergangstem ming. Ik ben inderdaad een beetje melancholisch. Maar ik zeg steeds weer tegen mezelf dat er ook erg veel positiefs is. Er zijn niet alleen kinderen die aan heroïne verslaafd zijn, er zijn ook geweldige jonge mensen, die een prima band met hun familie hebben" Dat positieve heeft Reinecker ook tot uitdrukking willen brengen in zijn veelbekeken sketches „Men sen, zoals jij en ik". Momenteel worden in Nederland dfe opnamen gemaakt voor zes nieuwe afleverin gen van de serie. Daar zijn er voor het eerst vier bij die nog niet in Dpitsland te zien zijn geweest. In het seizoen 1984-'85 komen ze op het scherm. „Met het positieve dat ik in „Mensen zoals jij en ik" wil uitdragen, sta ik tamelijk alleen. Veel mensen willen het goede hele maal niet zien. Van al dat negatie ve gaat een verlammend effect uit. Ja, zeggen de mensen dan tegen President-directeur Wegstapel top staat,, kun je vallen". markt. Vandaar de nadruk op kwa liteit. Het is ons voornaamste con- currentiewapen. Daar worden we op beoordeeld. We profileren ons sterk als zogenaamde transfer-ha- ven, zeg maar: als overstaphaven voor passagiers die helemaal niét in Nederland hoeven te zijn en voor hun aansluiting evengoed via Frankfurt. Parijs of Londen zouden kunnen reizen, maar die Schiphol kiezen omdat het er zo aangenaam wachten is". Groeistuip Hoezeer Schiphol zijn overstappers nodig heeft, blijkt uit het feit dat het aantal luchtreizigers in de eer ste zes maanden van dit jaar met iets meer dan één procent is afge nomen. Een vrij ongebruikelijke Schiphol: „Juist als je aan de ontwikkeling in de historie van de luchthaven, die van groeistuip naar groeistuip pleegt te gaan. Maar het aantal overstappers steeg met acht procent. Zou deze groei achterwege zijn gebleven, dan zou het beeld nog minder rooskleurig zijn ge weest. De magische grens van 10 miljoen passagiers zal Schiphol in 1983 zeker niet overschrijden. Al te zeer wegzakken echter zal men ook niet doen; de daling met negen pro cent bij het vakantievliegverkeer (gerekend tot en met juli) wordt door de stijging bij de overstappers gecompenseerd. Zij maken bijna al een derde deel uit van de miljoen- koppige passagiersstroom (9.995.578 in 1982, om precies te zijn), die Schiphol jaarlijks passeert. Logisch dat de luchthaven de kwa liteit van zijn voorzieningen voor met name deze categorie probeert op te voeren. Grote trekpleister daarbij blijft het belastingvrije win keldorado. een met 40.000 verschil lende artikelen gevulde grabbelton. Voorts elf dubbele en zeven enkele rustkamers in het stationsgebouw, waar passagiers tussen twee vlieg tuigen door even kunnen bijko men. Moeders die hun baby's wil len baden, vinden er een babyka mer met kinderbad, kindertoilet en kinderbedjes. Elders zijn conferen tiekamers ingericht voor passagiers die met Nederlandse zakenrelaties willen praten alvorens verder te vliegen. Gaan ze er liever een paar uurtjes uit? Kan ook. De luchtha ven organiseert, in samenwerking met de KLM, mini-tours door toe- ristiek Amsterdam, compleet met leuke kortingen op eten en drinken bij bekende horecagelegenheden. Vertrek om het kwartier Exotische vogels „Het kan altijd nog beter", luidt de filosofie van president-directeur Wegstapel. „Juist wanneer je aan de top staat zoals uit dat onder zoek van de IAPA blijkt moet je oppassen dat je niet valt. Schiphol neemt qua passagiers op de lijst van Europese luchthavens na Londen, Parijs, Frankfurt, Rome en Madrid de zesde plaats in. Maar het is, om dat we in zo'n klein landje liggen, een kwetsbare plaats. De anderen kunnen zich meer veroorloven dan wij. Om de marktpositie op dit ter rein vast te houden, streven we naar een zo uitgebreid mogelijk voorzieningen- en vervoerspak- ket". Wat dit laatste betreft: het aantal luchtvaartmaatschappijen met geregelde diensten op Schiphol steeg 'vorig jaar tot 64. Bij de nieuwkomers waren exotische vo gels als Yemenia en Air Lanka. Volgende maand verschijnt Zim babwe. „Hoe meer rechtstreekse verbindingen nu al met 186 luchthavens in 83 landen hoe liever", likkebaart Wegstapel. „We gaan regelmatig de boer op om ze te werven". Op het stuk van vrachtvervoer is Schiphol de vierde grootste lucht haven van Europa. „Hier hebben we ons in de eerste zes maanden van dit jaar duidelijk hersteld van de teruggang met bijna vier pro cent in 1982; we zijn weer met acht procent gegroeid". Geen reden tot zelfgenoegzaam achterover leunen echter. „We zijn erg actief in het leggen van contacten met verladers aan de andere kant van de plas. We wijzen ze erop dat de Nederlandse expediteurs de echte jongens van de weg zijn. Maar achtendertig pro cent van de vracht die op Schiphol arriveert, blijft in Nederland. De rest gaat heel Europa door, vaak per truc, naar de verste uithoeken. Dank zij onze uitgebreide vracht wagennetwerken zijn wij in een gunstiger positie dan concurreren de luchthavens". Dank zij ons goede douanesysteem ook dat mag van Wegstapel wel eens beklemtoond worden. „Je hoort er veel op kankeren, maar in werkelijkheid scheppen ze door hun soepelheid en hulpvaardigheid bij moeilijkheden een klimaat waarin van alles mogelijk is. Ze hebben een stuk mentaliteit dat je bij meer mensen op Schiphol te genkomt. Ze zijn bereid hun nek uit te steken". Desondanks vergt de papierwinkel van in- en uitklaren vervelend veel tijd. Van het aantal uren dat luchtvracht onderweg is, gaat slechts 20 procent zitten in het feitelijke transport; de rest is wach ten. „We zijn nu bezig die hele pa pierhandel te automatiseren", zegt Wegstapel. „Wat nu nog vieren twintig uur duurt, zal straks terug gebracht zijn tot twee a vier uur. Wanneer een vliegtuig boven New York zijn wielen intrekt, kan de douane op Schiphol bij wijze van spreken al aan de slag". Stok achter de deur Zo wordt er voortdurend gewerkt aan het proces van kwaliteitsverbe tering dat nodig is om zeker bij een stagnerende economie over eind te blijven. Maar Schiphol kan het nipt alleen. Het moet met name uit de bestuurlijke hoek wind in de zeilen geblazen krijgen. Scherpe kritiek dan ook bij Wegstapel op het feit dat nog steeds wordt vast gehouden aan de voor Schiphol ge stelde grens van 180.000 vliegtuig bewegingen per jaar. „Als buiten landse investeerder zou ik dan nog wel even nadenken voordat ik me hier zou vestigen, want zo'n besluit neem je niet voor een poosje, maar voor minstens tien tot twintig jaar. Men moet gaan erkennen dat het probleem van de geluidshinder, waarvoor deze grens indertijd in het leven is geroepen, zijn hoogte punt heeft gehad, nu er steeds stil lere vliegtuigen komen, en dat er dus helemaal geen reden meer is om een stok achter de deur te hou den". Ander punt van kritiek: er worden niet de juiste politieke randvoor waarden geschapen om het volle profijt te trekken van de grote aan trekkingskracht die Schiphol op nieuwe bedrijven uitoefent. Vooral bij het vestigingsbeleid voor Schip- hol-gebonden bedrijven zit hem de pijn. „Pas toch op met het stellen van voorwaarden", heft Wegstapel de handen ten hemel. „Dat kun je doen in een tijd waarin de nieuwe bedrijven zich verdringen voor je deur, maar niet nu. Nu zou er ten aanzien van Schiphol juist een posi tief stimulerend beleid gevoerd moeten worden. Dat mis ik". PIET SNOEREN Schiphol: de beste ter wereld, maar uiterst kwetsbaar. „Wij kunnen ons minder permitteren dan anderen".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1983 | | pagina 21