I Omwegen Pastoor-aannemer Antoon Verhage wil terug met belofte van 200huizen] voor zijn moeraspapoea s DA wijst bezuinigingen op rechts- ïulp en stichting Welzijn af Gemeente: Arbeidsplaatsen in club- en buurthuizen voor twee jaar veilig BEIDEN EcidócSomxmt VRIJDAG 9 SEPTEMBER 1983 PAGINA 5 ren istra dam bij 1451 Lei frdt „Weet je, de grootste uit- Put vinding van deze eeuw is niet de atoombom, maar de transistorradio. Die staat bij mij zowat de hele dag op Australië af gestemd, behalve wan neer ze uitzendingen in het Japanees hebben. 101 Het is de enige verbin- omh ding met de buitenwe reld voor een pastoor aannemer, de enige in een gebied zo groot als de Nederlandse provin cies Noord- en Zuid-Hol land bij elkaar". ""Pater Antoon Verhage, op [dag van 63, is tot 12 novem- i." Sé her voor een maand of vijf ■n Oi terug in het westerse, vader landse gekrakeel. Hij gaat bij •5^rn|bZijn verlof-activiteiten be hoedzaam te werk en loopt af en toe tegen instanties op die de wijsheid in pacht hebben. „Thuis", op het voormalige Frederik Hendrik eiland, dat Kimaam heet, een moe rassengebied half zo groot als en^ Nederland, aan de zuidkust van Irian Jaya, het voormali- ge Ned. Nieuw-Guinea, thuis "pakte een meisje van een jaar Toeé' of zeven hem bij de mouw, toen hij op het punt van ver trekken stond: „Jij moet niet weggaan, jij hoort hier bij ons", zei het moeraspapoea- kroeskoppie; „Ze zijn daar iflbang, dat ik niet meer terug- kom. Maar ik hoop er nog a felt yijf jaar vol te kunnen ma- •erzö ken. Want als ik het niet doe, i aai wie- doet het dan? Niet m'n collega; die heeft al de han den vol aan de andere helft van Kimaam". Punthoofd Antoon Verhage is na vijf jaar weer terug op z'n Leidse jojekkie. Broer Koos, die in de Tzuivel zit, fourageert met iteenoude kaas en plakken ilagersworst. Een communi qué op het tafelkleed, met jegrotingen en financiële ge- irlij fevens. „Een punthoofd krijg r is e daarvan". Antoon Verha- arna *e, man van God en zwarte neg nensen, wil straks teruggaan st /cjmet de zekerheid dat hij rens Weehonderd redelijk solide ncei huizen kan bouwen op de ;e grond, waar een dorp z'n bewoners droog kun- blijven en meer kunnen Van dorp tot dorp door het moeras „bomen": „En dan wil ik wel graag een boek lezen". doen dan alleen maar zoete aardappelen verbouwen zon der ze te laten wegrotten. Halverwege de dag is de pa ter aan z'n zevende kop kof fie toe. De fles dubbelge- stookte staat condenserend op een aandeel in de verdere dienstverlening te wachten. Fotoboeken met allerlei toe standen kunnen geraad pleegd worden; ook een pa perback werk, dat handelt over de curiale intriges aan het Roomse hof. Ik mag het van de pater lenen. Geboren in Leiden, septem ber '20, groeide Antoon Ver hage op, totdat hij, geroepen tot het priesterlijk zendings werk, de natte gelovige vin ger opstak en bij de Missiona rissen van het H. Hart in Driehuis-Velsen terecht kwam. Noviciaat in '39, en na de bevrijding in '45 in Stein (L) door mgr. Lemmens tot priester gewijd. Na nog twee jaar theologiestudie vertrok hij in '47 naar Nieuw-Guinea. Hij heeft er nu 36 jaar missie- arbeid opzitten, waarvan 27 jaar op Kimaam: „Voor 95 pet. bestaande uit moerassen, uniek gewoon. En er wonen nog mensen ook: ongeveer 9000, verspreid over honder den eilandjes. Het zijn vijf stammen, met elk hun eigen taal. Ach, het is er zo groot. Vlak voordat ik dit jaar naar Nederland vertrok zag ik, vanuit het vliegtuigje, vanaf onze airstrip op weg naar Merauke, een dorpje dat nie mand kende, in die zuidelijke moerassen waar je niet door de vegetatie heen kunt ko men. Een vleug stenen tijd perk. Ik zag een grote hut met prauwen er omheen, en de mensen vlogen weg, het moeras in, toen ze het vlieg tuig zagen. Ik denk, dat dit dorp nu ontdekt gaat wor den. Maar ik hoop, niet door het (Indonesische) gouverne ment. De samenwerking met de Molukse en Javaanse ambtenaren is bepaald niet slecht, maar de inwoners zien erg op tegen de komst van nog meer Indonesiërs vanuit de dichtbevolkte gebieden in de archipel". Naar droge gronden Moeraspapoea-stammen, eens belaagd door koppensnellen de concurrenten uit de ber gen. Nu nog is het gebeurd, dat een „inlandse" religieuze wilde worden, maar niet durfde omdat zij eens.... men senvlees gegeten had. Antoon Verhage haalt er goedmoedig zijn schouders over op; hij kent z'n mperaskinderen al tientallen jaren lang. „Ik heb zo'n beetje een haat-liefde verhouding met zef ik zou willen, dat ze wat sneller wa ren. Nee hoor, bekijk het niet te drastisch. Ze zijn niet mooi, maar schatten van mensen en lang niet de dom ste; integendeel. Maar ze moeten eens van dat knollen verbouwen af; het kan veel beter, als ze uit het moeras naar de droge gronden zou den willen komen. In één ge val is dat al gebeurd, met een verhuizing naar droge bos- arealen. Daar staat nu Ta- bondji, en die gemeenschap vraagt nu om tweehonderd bevolkingshuizen van 6 bij 6 meter elk. Daarom ook ben ik nu hier. Wist ik maar de juiste kanalen te vinden. Ja, Ontwikkelingshulp. Maar het erge is, dat ik gehoord heb, dat er fondsen zijn die met hun geld geen raad weten..." Tuinders van beroep zijn ze, die moeraspapoea's. Antoon Verhage: „Het is knap, in zo'n moeras te kunnen leven, maar ze hebben werkelijk hun eigen tuinbouwkunde. Toen ik er kwam de eerste vijf jaar heb ik er alleen ge zeten; in de spiegel zag ik de enige blanke was de mis sie er pas sinds '30 gevestigd. De grootste vijanden waren en bleven de miljarden mus kieten. Mislezen doe ik met rokende vuurpotten om het altaar om de ontelbare insek- ten te verdrijven. Ze zijn me blijven achtervolgen, toen ik pastoor van dorp tot dorp werd. Duizenden heb ik ge doopt nee, geen muskie ten, maar mensen. Het hele eiland is nu katholiek. Ik heb ze gewoon weggedoopt; er bleef niets meer te dopen over. Ja, er zijn nog vijf, zes heel ouwen die ongedoopt zijn gebleven". Deus habeat corpus animam- que eiorum. Maar ook de God van de moeraspapoea's weet daar wel raad mee, ne men we aan. Want wat zei den we ooit, in het Neder lands? O.L.Heer heeft vreemde kostgangers. Nee, laat die moerasmensen van Verhage MSC maar schui ven. Bovendien zijn ze twee talig: de eigen stamtaal en het Beschaafd Indonesisch, dat uit Maleisië afkomstig is en Bahasa is geworden. Pater Verhage is en blijft al gaat hij gebukt onder zorgen en tegenvallers, met weggerotte daken en aangetast metsel- Op mijn omwegen door stad en land kom ik graag mensen tegen. U kunt mij telefonisch of schriftelijk vertellen wie u graag in deze rubriek zou willen 'BH tegenkomen. Ik ben bereikbaar via 071 mÊÊÊmr j $i,HHi - 12 22 4 4 op toestel 10. (lour Ton l'irlvn. werk, met dakbedekkingen die wegteren een goedhei ligman voor het hem toever trouwde volkje. „Ik zeg wei eens in een preek tegen die moeraspapoea's van me (ze zijn erg sociaal voelend, vriendelijk en zitten vol hu mor), ik zeg wel: jullie heb ben drie eigenschappen: laten we ons geen zorgen bezorgen, laten de anderen ons geen zorgen bezorgen, en laten wij anderen geen zorgen bezor gen. Mijn God, en nu zit ik weer in Europa, en daar den ken ze er vaak hetzelfde over". Kindersterfte Antoon Verhage legde eens, om alles bij te houden, zijn eigen burgerlijke stand op zijn deel van het eiland aan. Moeilijk werk: kinderrijke gezinnen staan kinderen af aan kinderarme of kinderlo ze gezinnen. Adoptie. Zo is de oude dag van de mensen verzekerd, want kinderen onderhouden immers hun ouders, nietwaar? Men wordt er niet oud. De gemiddelde leeftijd is nog geen 30 jaar. Kindersterfte. Kan ook moei lijk anders, in die moerassen. Ze zijn, overigens, immuun voor malaria. Dat ben ik god dank, maar ik weet niet hoe, ook. Zo de schapen zijn, is ook de herder". In '70 legde Antoon de Gete kende voor de Eeuwigheid ter plaatse een airstrip aan; een eenbanig „vliegveld" van 700 x 30 meter; klodder op klodder, aangebracht door honderden mannen en jonge lui'die daar maanden mee bezig waren. De dekking is gras. Het was wel een uit komst, dat „vliegveld", op hoger land gelegen, en de missie en de gewone burger luchtvaart (tot en met Twin Otters) zijn er goed mee. „Weg met de stenen bijl", no teer ik nu, vrij abrupt. Maar het betekent wel, dat pater Antoon Verhage een streep onder de rekening zet: „Ik kan niet meer Sinterklaas blijven spelen: ze zullen zelf uit dat moeras moeten ko men, en wat deze groep zelf tot stand kan brengen, zal dan ook uit eigen handen moeten voortkomen. Maar, Na vijf uur varen, eten op een eilandje. hemel, dan blijven er toch nog de aankoop van alumini um golfplaten en cement. En dat kunnen ze onmogelijk zelf betalen". Over een paar maanden laat pater Verhage zich weer voortbomen in een uitgehol de boomstam die prauw wordt genoemd: „Dan ga ik weer op patrouille, zoals we dat noemen, of op toernee. Ik bezoek een dorp, sluit huwe lijken, lees er de mis, leg ru zies bij, praat over hygiëne, over groenten telen, ik ben dokter, aannemer, schoolbe- heerder, alles. Dat hoort bij het vak van de missioneren de priester". Maar ook zal hij weer z'n polyester boot kun nen gebruiken: „Ik heb 25.000 gulden van de Miva gekregen en daar koop ik, op de terugreis, in Jakarta een nieuwe buitenboordmotor Films en boeken Van dorp tot dorp in een „ge roeide" prauw. „En dan heb ik op zo'n tocht niks te doen, ook 's avonds niet, in mijn hut of een „pastorie" op pa len. Om zes uur valt de tropi sche duisternis al in. Daarom: geef me boeken, lieve hemel ja; ik lees erg veel, schrijf ook Zo moet het worden: „Een nieuw huis, eengezinswoning, in de hoofdplaats Kimaam, zoals we er voor Tabondji tweehonderd nodig hebben". razend veel brieven. De mensen daar zijn gek op dia's en speelfilms. Die vertoon ik wekelijks op een dia- of film avond. Het is hun enige ont spanning. Ik zou dan ook vreselijk graag 8 mm-speel- films mee naar Kimaam ne men. De Dikke en de Dunne, het geeft niet wat. O ja, en Tarzan, het kan me niet schelen. Tarzan daar zijn ze weg van. En ontspannings- boeken, pockets en zo, voor m'n lange avonden. Men kan ze hier komen brengen, Zaanstraat 51; ik zou er dol gelukkig mee wezen". Pater Antoon heeft 's avonds altijd een stok speelkaarten bij zich. „Ouwe koloniaal, zullen ze nu wel zeggen, maar de kinderen komen 's avonds bij de pastoor kaar ten, en zo verdelen we de honderden muskieten over al die blote ruggetjes. Als ik al leen zou zitten zou het ge woon geen doen zijn. En wordt het nou zo erg dat het niet te harden is, dan komen ze bij me zitten en strijken langs die blanke huid de muskieten weg. Dat strijken vinden ze al prachtig, zo over een witte arm, ook al zitten er geen muskieten op. Dan kijk ik weieens naar die handjes, daar zit vaak Dajak- se schurft op, maar ach, ik leef hygiënisch hoor; het doet me niets". Pastoor-aannemer Verhage loopt niet de hele dag onbe kommerd Gods lof te zingen. Daar is het leven vaak te bar voor. Het is al geweldig, dat in enkele dorpsgemeenschap pen, die naar hogere gronden getrokken zijn, de kinderen er al gezonder uitzien, maar hij moet en zal met een toe zegging van 270 mille voor de bouw van de tweehonderd bevolkingshuizen bij z'n moeraspapoea's terugkeren: „Ze zijn hard en hard nodig. Zie je, Christus heeft geen zielen verlost, maar mensen. Dat moeten we goed besef fen". Over een maand of wat begint pater Antoon Verhage aan zijn laatste ronde van vijf fikse missiejaren. Ver van huis. „Bij ons aan de kust spoelt de beschaving aan: lege cola-kratten en lege (he laas) plastic flessen van mo derne wasmiddelen Alle maal uit Australië. Je bouwt er jammer genoeg geen hui zen mee". bacl zoht t WO :ket e in\ der worfr ;iDEN Het CDA ndt dat er niet bezui- ;d mag gaan worden op rechtshulp en de Stich- ig. Welzijn, zoals door b ,w wordt voorgesteld. CDA-fractie heeft dit een vergadering over bezuinigingen unaniem stgesteld en b en w la- weten. de begroting voor de ko- 'ttde vier jaar stellen b en w 5r, de subsidie voor de ehting Welzijn het volgend r te korten met twee ton. or de daaropvolgende drie en moet deze stichting jaar- ruim vier ton inleveren. Als gevolg hiervan verdwijnen zes arbiedsplaatsen bij de Stichting Welzijn. Het CDA acht dit onaanvaardbaar. De fractie herinnert eraan dat zij tot het uiterste heeft geprotes teerd tegen de opheffing van de Leidse Jeugd Aktie (LJA) ten behoeve van de oprichting van de Stichting Welzijn. Het CDA gaf het verzet op „terwil- le van het totstandkomen van één levenskrachtige, doeltref fende organisatie (de Stichting Wezijn - red.)". Het CDA vindt het geen stijl dat de nog jonge stichting door de bezui nigingen zo hard geraakt wordt. „De nu voorgestelde bezuinigingen raken de wor tels van het binnen de Stich ting Welzijn nog pas zo kort geleden bereikte broze ak koord tussen gemeentelijke be- moeïng op het welzijnsterrein en maatschappelijke initiatie ven aldaar", aldus het CDA: „Het is volstrekt duidelijk dat na het verdwijnen van Cultu rele Raad en Sportstichting nu ook de door de Stichting Wel zijn geadopteerde taken en formatieplaatsen van de LJA door dit bezuinigingsvoorstel zullen verdwijnen". Hetgeen het CDA scherp afwijst. Ook de bezuinigingen op het Instituut Burgerraadslieden, de Rechtswinkel en de Sociaal Raadsman wijst de partij af. „Wij vinden dat de door de verslechterende maatschappij in de knel geraakte burger, behoefte en recht heeft op het instrumentarium waarmee hij zijn rechten kan beschermen. De drie instanties zijn voor vele mensen de laatste stro halm. In de huidige omstan digheden behoort een derge lijk redmiddel niet gesnoeid en zelfs niet ter discussie gesteld te worden". B en w willen op de rechtshulp verdeeld over twee jaren meer dan anderhal ve ton bezuinigen. Het CDA vindt dat b en w de betreffende voorstellen maar moet intrekken. Daar is ruim te voor daar b en w voor 16 miljoen gulden aan voorstellen bij de raad op tafel heeft ge legd terwijl er maar voor 12 miljoen bezuinigd behoeft te worden. LEIDEN De gemeente Leiden is bereid, wanneer met werkgevers tot over eenstemming kan worden gekomen, het huidige aantal arbeidsplaatsen in het club- en buurthuis werk voor twee jaar te ga randeren. Hierbij wordt echter de voorwaarde ge steld dat de gemeente niet door bezuinigingen van de rijksoverheid gedwongen wordt verder in het club- en buurthuiswerk snijden. Op zich lijkt deze ontbindende clausule de principeverklaring van de gemeente geheel te on dergraven daar het juist altijd rijksbezuinigingen zijn die de gemeente tot snoeien dwingen. De gemeenteraad kan echter besluiten de rijksbezuinigin gen niet geheel aan het plaat selijk sociaal-cultureel werk door te berekenen, zoals dat bijvoorbeeld ook bij de huidige bezuinigingsronde niet ge beurt. Overigens stelt het ge meentebestuur zichzelf in het gisteren verschenen 'Program ma Specifiek Welzijn' de vraag of in verband met de omvang rijke kortingen op de rijksbij-" drage-regelingen „de gemeen te Leiden ook in de toekomst in die mate als tot dusverre kan blijven afzien van doorbe rekening". Zoals ook in het ambtelijke ap paraat gebeurt, wil de gemeen te de mogelijkheid scheppen om buurt- en clubhuiswerkers door te schuiven. Hiermee wordt voorkomen dat bij de ene stichting als gevolg van de bezuinigingen mensen ge dwongen ontslagen moeten worden terwijl bij de andere stichting mensen gezocht wor den om vacatures te vervullen. Wanneer de werkgevers be reid zijn mee te werken, ga randeert de gemeente het aan tal arbeidsplaatsen voor de ko mende twee jaar op 40,5 (af hankelijk van de uitkomsten van de begrotingsbehande ling). Het aantal arbeidsplaat sen bedroeg twee bezuini gingsronden geleden nog bijna 50 in het club- en buurthuis werk. Voor de werkgevers betekent het voorstel van de gemeente dat zij geen autonoom perso neelsbeleid meer mogen-voe ren terwijl de werknemers be reid moeten zijn om van werk gever te veranderen. In het buurt- en clubhuiswerk moet voorts een algehele vacature stop worden afgekondigd. Het is de bedoeling dat de ge- treffende werkgever een per soneelslid voor herplaatsing voordraagt. Binnen twee we ken moet een sollicatie-proce- dure bij een instelling die mensen nodig heeft, voltooid zijn. Wanneer geen overeen stemming wordt bereikt tussen werknemer en nieuwe werk gever, oordeelt een onafhan kelijke commissie. Legt de nieuwe werkgever zich niet bij de uitspraak van deze commis sie neer, dan wordt de subsidie voor de betreffende arbeids plaats stopgezet. Wanneer de werknemer zich er niet bij neer legt, wordt hij ontslagen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1983 | | pagina 5