Amerikaanse priesters weer op oorlogspad Twee paters in Uruguay gearresteerd Evangelische Kerk Duitsland voor gewetensvraag inzake bewapening brieuen lezers Êeidóc1 Omzichtigheid in Tsj< iii ACHTERGROND Ceidóe Sou/iant MAANDAG 22 AUGUSTUS 1983 PAQ Anti-paus demonstratie in Oostenrijk Geschrokken heeft de Oostenrijkse staatssecre taris voor gezinsvraag stukken, Johanna Doh- nal, haar toezegging in getrokken, te komen spreken op een anti- -pausdemonstratie op 10 september. Dan heeft paus Johannes Paulus II in het Praterstadion een ontmoeting met de rooms-katholieke jeugd van Oostenrijk, terwijl de socialistische jeugdbe weging een bijeenkomst houdt in de kuurhal Oberlaa bij Wenen. Die manifestatie vertoont sterk anti-papistische trekken. Mevrouw Dohnal zegt, ver ontrust door het tumult dat in het land is ontstaan na het bekend worden van de plan nen voor de anti-pausdemon stratie, dat zij slechts kriti sche woorden had willen wij den aan het onderwerp dit r dat i buitenlandse zaken Erwin Lanc verklaar de, dat het voornemen van de socialistische jeugd onge twijfeld de gevoelens van veel mensen in het overwe gend rooms-katholieke Oos tenrijk zal kwetsen. „Maar er bestaan in een democratie nu eenmaal sterk uiteenlopende opvattingen", zei hij. Intussen heeft het bestuur van de socialistische jeugdbe weging volgens het Westduit- se persbureau DPA ver klaard, dat haar manifestatie zich niet richt tegen de paus zelf, maar dat zij is bedoeld „als protest tegen de hele rimram rond het pausbezoek met zijn rijdende biechtstoe len, het verspillen van grote sommen belastinggeld en te gen de conservatieve hou ding van de paus inzake abortus en de vraagstukken in Latijns-Amerika". Met toenemende verbazing en geamuseerdheid neemt Amerika kennis van de kruistocht van twee priesters tegen het opleiden van Sal vadoraanse soldaten in de kazernes van Fort Benning (Georgia) in het neerslaan van geurrilla-i Pater Roy Bourgeois uit Lut- cher en pater Larry Rose- baugh uit Chicago, drongen, verkleed als hoge officieren, de kazernes binnen en ver spreidden daar pamfletten met teksten uit de laatste preek van de in 1980 ver moorde aartsbisschop van San Salvador, Oscar Romero, in een poging de Salvado raanse militairen te bewegen hun opleiding niet voort te zetten. Ze kregen een proces- -verbaal wegens het zich ten onrechte uitgeven voor offi cier, wegens wanorderlijk ge drag en het zich bevinden op verboden terrein. Niet terneergeslagen door de afloop van deze actie, klom men de beide paters daarna in gezelschap van een vrou welijke reserve-officier, Lin da Ventimiglia uit Salem, in een 25 meter hoge pijnboom juist buiten de kazerne. Met behulp van een geluidsver sterker zonden zij vanuit hun hoge positie een boodschap naar de naar schatting 525 Salvadoraanse soldaten-in-o- pleiding. Die boodschap was samengesteld uit de op de band opgenomen laatste preek van wijlen Oscar Ro mero, waarin hij een beroep doet op de Salvadoraanse sol daten hun wapens neer te leggen. Romero wees er bij die gelegenheid nadrukkelijk op. dat soldaten moreel niet gehouden zijn immorele be velen op te volgen. Een offi cier van Fort Benning heeft de drie uit de boom geplukt en acht uur lang vastgehou den, maar niet bekend is of er een nieuw proces-verbaal is opgemaakt. Pater Luis Perez Aguirre s; en pater Jorge Osorio, leden van Serpaj, de organisatie voor recht en vrede in Uru guay, zijn gearresteerd dooi het Uruguayaanse leger en meegenomen naar een onbe kende kazerne. Ze waren op 11 augustus een actie van vasten en bezinning begon nen in een reactie op het re geringsbesluit om opnieuw een verbod uit te vaardigen op activiteiten van politieke partijen, publieke demonstra ties en berichtgeving over politiek in de pers. Het ver bod kwam omdat de politieke partijen niet akkoord wilden gaan met de door de militaire junta voorgestelde grond wetswijziging, zo deelt Justi- cia et Pax te Amersfoort mee. De bedoeling was de ac tie vol te houden tot 25 au gustus, Uruguays onafhanke lijkheidsdag. De beweging Serpaj heeft alle burgers op geroepen die dag thuis te blij ven en stil te staan bij de vraag wat onafhankelijkheid heden ten dage kan beteke nen. Ieder zou de regering schrijven over de toekomst van Uruguay. De paters Aguirre en Osorio waren reeds eerder meegeno men voor verhoor nadat ze bekend hadden gemaakt dat met name genoemde perso nen in juni waren gemarteld in de Uruguayaanse gevange nis. Tegen Aguirre loopt een proces bij de militaire recht- Serpaj is de enige rechtenorganisatie in Uru guay, opgericht in 1981. On danks haar korte bestaan is ze in staat geweest de bewe ging van moeders voor am nestie voor politieke gevan genen op te richten en pu blieke bijeenkomsten te orga niseren over de mensenrech ten. Adolfo Perez Esquivel, die in 1980 de Nobelprijs voor de vrede kreeg, heeft opge roepen tot massale solidari teit met „deze moedige actie van Serpaj". Justicia et Pax, de Gereformeerde Kerken, Solidaridad, de Nederlandse Missieraad en Kerk en Vrede hebben als teken van solida riteit telegrammen gestuurd naar Uruquay. De Evangelische Kerk van Duitsland (EKD) staat voor een onont koombare gewetensvraag inzake de kernbewape ning na de in Vancouver gehouden assemblee van de Wereldraad van Ker ken (WVK). Dat is de mening van de hoogle raar in de theologie Hans-Joachim Kraus uit Goettingen, voorzitter van het dagelijks bestuur van de Hervormde Bond binnen de EKD. Deze Bond heeft een veel ra- dikaler „nee" tegen de kern wapens laten horen dan de EKD in haar totaliteit. In een te Wuppertal gehouden inlei ding herinnerde Kraus aan de uitspraak van de WVK, dat opstellen en gebruik van wapens voor massavernieti ging een misdaad jegens de mensheid is. Daarmee komt de EKD duidelijk óp de tocht te staan, meent de hoogle raar, want die heeft in 1981 officieel uitgesproken dat christenen nog kunnen deel hebben aan het verzekeren van een vrede in vrijheid door het opstellen van kern wapens. Volgens Kraus is die houding niet vol te houden, nu elk uur op deze aarde 2.000 mensen omkomen van de honger, terwijl in dezelfde periode 150 miljoen gulden aan bewapening wordt uitge geven. „Dan komt een Kerk die deze samenhang niet steeds weer duidelijk maakt in de schuld te staan", ver klaarde de hoogleraar. Het militaire veiligheidssysteem wordt in stand gehouden over de ruggen van de armen en doet de ongerechtigheid in de wereld, bovenal in de ver houding Noord-Zuid, toene men, verklaarde Kraus. Prof. Kraus was vorig jaar een van de drijvende krach ten achter het door de Her vormde Bond binnen de EKD uitgegeven geschrift „Het belijden van Jezus Christus en de verantwoor delijkheid voor de vrede van de Kerk". Hij onderstreepte ook nu weer, dat een christen in het vredesvraagstuk een belijdenisvraag moet zien. Paus roept op tot gebed voor Laos In zijn middagtoespraak van gisteren heeft paus Johannes Paulus II de hele rooms-ka tholieke Kerk opgeroepen tot gebed „voor het edele volk van Laos" en de rooms-ka tholieke gemeenschap in dat land. Aanleiding daartoe was het bezoek, dat een groep jonge christelijke en buddhis- tische Laotianen, die in Frankrijk in ballingschap wonen, hem brachten in zijn zomerverblijf Castelgandolfo. „Hoewel u behoort tot ver schillende religies bent u so lidair in uw streven naar vrede en menselijke vooruit gang en bent u bezield van achting voor de geestelijke rijkdom van uw persoonlijke overtuiging", zei de paus. De paus begroette zondag middag in het bijzonder ook de deelnemers aan de zwem en waterpolokampioenschap- pen, het schoonspringen en het waterballet, waarbij hij de hoop uitsprak dat zij in Rome versterking van hun geloof zullen vinden door de „bijzondere spirituele afmos- feer van het heilig jaar". Bloedtransfusie voor Jehova op bevel rechter Een Amerikaanse rechter heeft bevolen Marsha Fuen- tes (28), lid van de Getuigen van Jehova, een bloedtrans fusie toe te dienen. Zoals alle Jehova's Getuigen had ook mevrouw Fuentes een bloed transfusie geweigerd, toen zij bij de geboorte van haar vijf de kind dreigde dood te bloe den. Rechter John F. Mcau- liffe gaf het ziekenhuis tele fonisch toestemming voor de bloedtransfusie, nadat de art sen de advocaat van het zie kenhuis hadden ingescha keld. Gewoonlijk respecteren de artsen en rechtbanken in de Verenigde Staten de wei gering van leden van sekten voor een bloedtransfusie en wordt alleen kinderen tegen de wil van hun ouders nieuw bloed gegeven. Kip met dillesaus bloemkool met amandelen en aardappelen chocolademousse Tartaar, snijbonen met paprika en aardappelen beschuit met perzik en yoghurt Voor twee is nodig: uitje, paar plakjes ontbijtspek, 30 g boter, 2 tartaartjes, zout, peper; 350 g snijbonen, zout, 1 liefst rode paprika, 10 g boter; 0,5 1 kg aardappelen 2 perziken, 1 lepel citroen sap, basterdsuiker naar smaak, 2 beschuiten, 4 dl yoghurt, bruine basterdsui ker. Fruit de klein gesneden ui in vijf gram boter lichtbruin. Bak nog even het klein gesneden spek mee en schep dit mengsel dan uit de pan. Laat de rest van de boter heet worden en bak er regelmatig schuivend en optillend de tartaartjes vier a vijf minuten in. Strooi er al bakkende zout en peper over. Leg het vlees op een warm bord en garneer het met het ui-spek-mengsel. Maak de jus af met weinig water. Kook de snijbonen gaar in weinig water met zout in circa twintig minuten. Snijd de ge wassen paprika middendoor, verwijder de pitten en snijd de vrucht in kleine stukjes. Bak de parpika in niet te warme boter net gaar in ongeveer vijf minuten. Schep de paprika door de afgegoten snijbonen. Snijd de geschilde perzik (als dat nodig is eerst even in heet water leggen) in stukjes en zet die een uurtje weg met ci troensap en basterdsuiker. Leg per persoon een beschuit op een bord, schep er de perzik- stukjest met sap op en schenk er de' yoghurt over heen. Strooi er weinig bruine bas terdsuiker over en presenteer die er ook bij (voor de zoete kauwen). JEANNE Bisdom Rotterdam (13) Van harte onderschrijf ik de oproepen om er zowel bij de Nederlandse bisschoppencon ferentie als in Rome op aan te dringen, dat het aloude ge bruik, waarbij een bisschop werd gekozen door het dioce saan kapittel, in ere wordt hersteld. De paus kan dan deze benoeming bevestigen, dan wel, wanneer geen duide lijke keuze gemaakt kon wor den, zelf een keuze maken uit de voordracht. Dit was ruim veertien eeuwen de gang van zaken binnen de R.K.-kerk; pas ten tijde van de Reforma tie kwam hierin verandering. In de oude kerk was de in stemming van het gelovige volk nodig voor de wijding van een bisschop; dit geschied de meestal bij acclamatie, handgeklap. Dat de H. Geest het volk daarbij wel degelijk leidt, mag blijken uit de een stemmige aanwijzing door de geloofsgemeenschap van de leek Ambrosius tot bisschop van Milaan; hij werd later hei lig verklaard. Het is mijn vaste overtuiging dat het bisschop pelijk kapittel een verant woorde voordracht zal doen en ik hoop dat de paus daaraan niet voorbij zal gaan. F.J.W. van Kan, DEN HAAG. Bisdom Rotterdam (14) De heer F. H. J. Mooren, die oproept de voordracht te steu nen van het Kapittel voor de komende bisschopsbenoeming in Rotterdam stelt „Helaas hebben teveel goedwillenden de interesse en de illusies in de Roomse Kerk, mede door Rome, verloren". Deze leeg loop echter is beslist niet ont staan door het huidige benoe mingenbeleid van de paus, maar was er al ver voor dit be leid ontstond en heeft uitslui tend te maken met voort schrijdende secularisatie bin nen de kerk en groeiend onge loof. Als het Roomskatholicis- me wordt teruggebracht tot een soort humanisme, waarbij alleen nog over intermenselij ke verhoudingen wordt ge sproken is het te begrijpen dat sommige mensen moeite krij gen met het benoemingenbe leid van de paus, maar ook Je zus vroeg niet aan de mensen: „Wie willen jullie dat ik zal aanstellen en wat willen jullie graag dat ik zeggen zal? Hij koos zelf zijn apostelen uit en hij zei de mensen precies waar het op stond. De heer Mooren steunt de op roep van deken Schlatmann om de voordracht van het Rot terdams Kapittel te Maar is het volgen van voordracht door de paus 'fi I Brieven graag kort en duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingezon den stukken te bekorten. waarborg voor democratie (er vanuit gaande dat democratie zou kunnen binnen de kerk), waarvoor de heer Mooren en deken Schlatmann pleiten? Hebben de gelovigen hiermede wél inspraak? Wat is dan wel dat Kapittel? Voor een demo cratische procedure is het no dig, dat de gelovigen zelf de nieuwe bisschop zouden mo gen kiezen, of ten minste re gelmatig een nieuw Kapittel zouden mogen kiezen. Dit is niet het geval. Op de samen stelling van het Kapittel heeft de gelovige geen enkele in vloed. Of de paus de voor dracht nu wel of niet volgt, maakt dus niets uit; het blijft een van bovenaf opgelegde be noeming. Ik denk dat het tijd wordt dat het bisdom Rotter dam eens ophoudt met discus siëren en oproepen tot verzet. Laten wij allen in plaats van te praten, massaal gaan bidden om God te smeken dat hij de paus de wijsheid en het juiste inzicht zal geven om de best mogelijke bisschop te benoe- Bisdom Rotterdam (15) De volgende gelijkenis lees ik in de bijbel (luc. 18-9): „Twee mensen gingen op naar de tempel om te bidden; de één was een Farizeeër, de ander een tollenaar. De Farizeeër stond en bad dit bij zichzelf: O God, ik dank u, dat ik niet zó ben als de andere mensen, ro vers, onrechtvaardigen, echt brekers, of ook als deze tolle naar; ik vast twee maal per week, ik geef tienden van al mijn inkomsten. De tollenaar stond van verre en wilde zelfs zijn ogen niet opheffen naar de hemel, maar hij sloeg zich op de borst en zeide: O God, wees mij, zondaar genadig!" Het volgende lees ik in de krant: hoe mensen het benoe mingenbeleid afkeuren van bisschop Simonis, het Pausbe zoek aan Nederland in twijfel trekken tegen de achtergrond van hun zorg om de armen, hoe mensen enerzijds in de Kerk alles afkeuren en ander zijds duidelijk maken het pola riseren te willen voorkomen. En in Matth. 6:5-6 lees ik: „En gij bidt, zult gij niet zijn als de huichelaars, want zij staan gaarne in de synago gen en op de hoeken der plei- i te bidden, om zich aan de vertonen". Dit alles overwegende denk ik aan het polariseren. Hoe zal dit zijn bedoeld: tussen tradi tionalisten en modernen, of tussen progressieven en con servatieven, of tussen linksen en rechtsen? Ik zou willen zeg gen doe niet schijnheilig over het polariseren. Christus deed dit al 20 eeuwen geleden in de synagoge. Christus onderken de de noodzaak van polarisa tie. Hij kende en begreep de tweespalt in de kerk. En hij sprak heftig over de Farizeeën en de tollenaars. Kijk, dan we ten we tenminste hoe we bezig zijn. Q.J. v.d. Horst, RIJSWIJK Bisdom Rotterdam (16) Zorgwekkend vindt de heer Mooren het, dat de paus meer aandacht zou geven aan ande re „Onbekende" informatiege vers) dan aan de officieel aan gewezen bronnen. Wat zijn onbekende bronnen en zijn die ook onbetrouwbaar? Zijn niet veeleer de aard van de infor matie en de betrouwbaarheid doorslaggevend? Maar buiten dat: is deze bewering waar? Hoe komt het toch dat men al bij voorbaat bezwaar maakt te gen een door de paus te benoe men bisschop? Is men zo ze ker, dat de „eigen" (kapittel)- kandidaat voor „Rome" niet acceptabel zal zijn? En waar om? Ik denk, dat we dan ook aan de kern van de kwestie zijn. Al dat geschrijf over het benoemingenbeleid is slechts een rookgordijn; het gaat om de inhoud van de Boodschap van Christus en het wezen van de Kerk; en daarvan behoren de bisschoppen de behoeders te zijn. De heer Mooren moet wel de enige vreemdeling in de Nederlandse Kerkprovincie zijn, als hij niet weet dat er vele en vaak tegenstrijdige ge loofsopvattingen in onze Ne derlandse kerk worden ver kondigd, waarbij er zijn, die onmogelijk te verenigen zijn met het geloof van de Kerk van alle eeuwen en de op dracht die deze Kerk heeft ontvangen. Hier ligt ook de specifieke verantwoordelijk heid van de Kerk en van een Paus; een verantwoordelijk heid die verre uitgaat boven die van welke dekenale com missie of geïnteresseerde gelo vige dan ook. Het is droefs- temmend, dat het zichtbaar worden van deze pauselijke verantwoordelijkheid wordt opgeroepen door de huidige kerkelijke situatie in Neder land. A. Buis. LEIDEN. Bisdom Rotterdam (17) Het Scheepje van Petrus (De Kerk) heeft een bemanning, die meer geinteresseerd is in het aantal strepen op hun mouw, de gehoorzaamheid, en dq groetplicht (eerbetoon) dan in scheepslading en een goede koers. De Reder kan hier niet gelukkig mee zijn. De „ge hoorzaamheidsfanaten" die zich in deze rubriek zo graag laten horen, moeten bedenken dat je meer aan God dan aan de mensen moet gehoorzamen. Wijs daarom alles maar af, be halve de tien geboden. D. v. Fessem. DEN HAAG. Bisdom Rotterdam (18) De Deken van Leiden roept ons op, de Bisschoppen-verga dering met een lawine van persoonlijke brieven te vragen voor de opvolging van Mgr. Simonis de voordracht van het Rotterdams Kapittel serieus te nemen. Het spijt mij voor de Deken, maar ik kan me niet indenken, dat de Bisschoppen vergadering die niet serieus zou nemen en ik ben ervan overtuigd, dat we haar hier mede beslist groot onrecht zouden aandoen. De aanbevo len veel-brievenschrijverij lijkt me daarom alleen maar onwaardig, hinderlijk en tijd rovend. Een wat ludieke noot in het artikel van de heer Moonen, vind ik die hond van Rex Bri- co. Dat brave beest is er juist om de schaapherder te helpen, de onrustige kudde bijeen te houden en de wat eigenzinnig drammende rammen en ooien met wat hardere aanpak weer op het rechte pad terug te brengen. De Kapittelheren zijn ons vrij wel onbekend, maar gelukkig is de Paus zelf ons beter be kend. We weten, dat Hij vol zorg is voor ons dierbaar Va derland en de Rooms Katho lieke Kerk-provincie in het bijzonder. Dat is duidelijk be wezen met en op de Bijzondere Synode van de Bisschoppen van Nederland in januari 1980 te Rome. Wij kunnen ons met open ogen stellen achter de uiteindelijke benoeming door de Paus. De heer Moonen hoopt, dat vele lezers niet op de Dekens zullen wachten. Ik hoop, dat een actie van de Dekens, zoals na de benoeming van Mgr. Si monis ons in ieder geval be spaard zal blijven; dat was een onwaardige en alleszins scha delijke vertoning. Met Deken Schlatmann hoop ik (zeker als Kolping-man), dat de toekom stige Bisschop een bruggebou- wer zal zijn. Laten we ons mo biliseren, niet tot rebellie, maar tot een krachtig voortdu rend gebed, vol overgave tot de H. Geest, om wijsheid en steun voor allen, die aan deze benoeming medewerken, vooral voor onze Paus, de her der die waakt over onze Kerk provincie en benoemt. Wybo Kortmann, ZOETER- WOUDE. Bisdom Rotterdam (19) De kerk is de vrucht van de openbaring, neergelegd in de Schrift en de traditie. Zij heeft de taak de mensen te verlos sen volgens het plan van Christus, en het bedienen van de Sacramenten. Als zij daar van afwijkt treedt een ontaar ding op. Dit begon al toen men ook daar het wezenlijke niet meer onderscheidde en de emotie het verstand verdrong. Dit proces is al eeuwen oud. En als dat zo doorgaat zullen in de kerk nog ruïnes overblij ven. We zien het overal: in de gezinnen, op de scholen, in de maatschappij, de kleding, de omgang. Vandaar de enorme zorg om de bisschoppenbenoe- ming, waar het gaat om het voortbestaan van het naakte geloof zelf en het nakomen van alle tien de geboden. Van hoog tot laag. Want een mens zonder geloof is niet die mens zoals God hem gewild heeft. Het is een kwestie van zijn of niet zijn. Ook voor de Kerk. H. Rutges, DEN HAAG Bisdom Rotterdam 20 Na al die brieven voor en te gen Mgr. Simonis gelezen te hebben vraag ik me af wat er in de man zelf zal omgaan. Zo lang er over je gesproken wordt ben je de moeite nog waard dat er over je gesproken wordt. Een dominee hoorde ik eens zeggen: Wie in het leven voor zijn werken niet wordt geprezen heeft zijn beloning nog niet ontvangen en heeft dus alles te verwachten. Troostende woorden. M. Koppert, NAALDWIJK GRATIS ELKE WOENSDAG DE BIJLAGE BIJ UW KRANT MET INFORMATIE OVER FILMS,MUZIEK Frankrijk heeft dit weekeinde een nieuwe stap i nomen als onderdeel van de „aangepaste hulp" die Part, de Middenafrikaanse staat Tsjaad heeft toegezegd! jachtbommenwerpers, Jaguars en Mirages, die zowel 1 worden ingezet om vijandelijke vliegtuigen te onderself als om steun te verlenen aan grondtroepen, raasden j op geringe hoogte een paar keer over de hoofdstad N'l{ na, om op niet mis te verstane wijze duidelijk te i de lang verwachte Franse luchtsteun eindelijk v veerd. Het was kennelijk de bedoeling dat het geraas straalmotoren indirect ook gehoord zou worden in de, sche hoofdstad, waar kolonel Khadaffy duidelijk i den gemaakt, dat het Parijs ernst is met de pogingen c gische strijd in Tsjaad een halt toe te roepen. In de Ethiopische hoofdstad Addis Abeba staat gebouw, waarin de Organisatie van Afrikaanse (OAE) is gevestigd. De bedoeling was dat dit gebouw spirerende krachtcentrale voor de talrijke jonge Afri! landen zou fungeren, maar de praktijk is helaas andi enkele jaren twist de OAE over allerlei zaken, over Tsjaad, een uitgestrekt land (ruim dertig keer zoj als Nederland) dat niet veel meer dan vier miljoen telt. Dat de OAE in haar pogingen faalde is vooral te t aan de man die zo graag als Noordafrikaans leider wil den: kolonel Khadaffy, die met zijn met oliedollars g< cierde wapens alles in het werk stelt om de tegenstel in het hopeloos verdeelde Tsjaad op te voeren. Hoewel bij hoog en bij laag ontkent, staat vast dat Khadaffy dei gere president van Tsjaad, Goukouni Oueddie, ook ra! steunt tegen het huidige staatshoofd Hissène Habré. 1 lel J HET tragische is dat Tsjaad straatarm is en al zijn krat zou moeten richten op de ontwikkeling van het land, bestrijding van honger en armoede, in plaats van op eejyer loze binnenlandse strijd die van buitenaf gesteund ijgnc Daar komt bij dat Tsjaad een volstrekt kunstmatige Lk kundige eenheid vormt, een produkt van de verdeling een stuk van Afrika onder koloniale mogendheden in <^s rige eeuw. Het onderontwikkelde Tsjaad werd in 1960^ L hankelijk van Frankrijk, maar het heeft van die zelfsUjeet heid tot nu toe geen vruchten kunnen plukken. lack Zo is Tsjaad een triest strijdtoneel geworden, haard die het gevaar met zich meebrengt, dat hij zich niL beperken tot het land zelf en het aangrenzende Libië» j dat te voorkomen is het nodig dat Moskou Libië '- houdt, dat Washington heel voorzichtig opereert er Parijs zich ondanks een uit 1976 daterend militair vt met Tsjaad vrij terughoudend opstelt. Tot nu toe dat te lukken. Parijs zou Libië hebben gewaarschuwd nielde landingsbanen bij Faya Largeau in het Noordi Tsjaad niet te herstellen, opdat de hoofdstad N'Djarr de Franse militaire eenheden niet binnen het bereik Libische luchtmacht zullen komen, hetgeen een felle ving van de strijd tot gevolg zou hebben. Ondertusseni den weliswaar de Franse militaire versterkingen opge' maar tegelijkertijd onderhoudt Parijs contacten met Kh'e-n fy in de hoop via onderhandelingen een oplossing te vi Het is nu al langer dan een week betrekkelijk rustig aarill wat onduidelijke front in Tsjaad. Indien alle betrokfafi: zich terughoudend blijven opstellen kan die rust gaani plaats maken voor een definitieve vredesregeling. jt j itg( met zon DE BILT De regenkans voor de rest van de week is klein. De onweersbuien van het afgelopen weekeinde wa ren geen voorboden van een natter weertype. Morgen wordt het weer voornamelijk bepaald door een rug van hoge luchtdruk die zich van de Azo- ren naar Noorwegen uitbreidt. Er zijn zonnige perioden maar in de middag ook stapelwol ken. De middagtëmperatuur ligt rond de 23 graden. Van nacht ontstaat plaatselijk mist bij een minimumtemperatuur van ongeveer 15 graden. Mor gen is de wind zwak tot matig in hoofdzaak uit noord tot noordoost. Onweer zal de ko mende dag vooral voorkomen in Zuid-Duitsland, Oost- -Frankrijk en in het Alpenge bied. In grote delen van Euro pa blijft het zomers en vrij Kopenhagen onbew. v onb« rege meal h be' 54-60; aubergines 95-320; 71; frankenthaler 550-650; golden Champion 510-550; komkommers 13- 48; kouseband 500-540; mais 40; museaal 590; meloenen net 80-380; meloenen oog 90-380; meloent 110-250; patisson 90; pepers rood 200-360; pepers gre barber 26-63; radijs 32-44; rettich 12- 69; selderij 17-22; sla 12-14; snijbo nen 180-290; tomaten 320-500; ven kel 270-380; vleestomaten 320-800; ijsbergsla 11-98. 'glnes 125-230; bleekselderij 100; courgettes 20-53; courgettes geel 73-112; frankenthaler 400-660; golden champion 490-660; gros maroc 530; komkommers 23-54; mers mini 12-16; krulpeterselie 67-68; muscaat 560-1110; meloenen net 120-320; meloenen oog 90-270; me loenen suiker 100-530; paprika rood 200-260; paprika groen 100-200; pa prika geel 500-710; paprika paars 270-570; paprika wit 170-260; patis son 23: pepers rood 200-310. Beurt van Amstenfc

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1983 | | pagina 2