Matig spel van Cercle in pas ontdekt toneelstuk „Le Progrès* van Céline Spaanse clown Charlie Rivel overleden PRENATAL RUIMT OP GEES» *br e| I De wals uit „Moulin Rouge" zal zonder zijn componist blijven voortleven „Stofzuiger" bed met verstelbare bodem. (60 x 120 cm). Voldoet aan alle veiligheidseisen. Van 129,00 voor UU 'T BESTE VOOR BEIDEN DEN HAAG, Hoogstraat II, ld. 070-464329 RIJSWIJK, Wink, centr. In Den Boogaard C-37. ld. 070-941889 LEIDSCHENDAM. Mink centr Leidsenhage. Rozemarijn 8. tel 070-277627 KUNST. CeidócSomant WOENSDAG 27 JULI 1983 PAGI1 Veiling nalatenschap Arthur Koestier LONDEN De veiling, maandag in Londen, van een honderdtal meubelstukken en kunstvoorwer pen uit de nalatenschap van de au teur Arthur Koestier heeft een be drag van meer dan 30.000 pond ster ling opgebracht. Het geld is bestemd voor de oprichting van een leerstoel in de parapsychologie aan een Brit se universiteit, zoals de schrijver in zijn testament heeft gevraagd. Het veilingstuk dat het meeste geld op bracht, 6.000 pond, was een ontbijt- tafeltje in Regency-stijl. Arthur Koestier heeft vier maanden gele den samen met zijn vrouw in zijn woning in Londen een einde aan zijn" leven gemaakt. Clown-act '83 in De Efteling KAATSHEUVEL Het pretpark De Ef teling in Kaatsheuvel houdt zaterdag de eerste grote verkie zing van de beste nieuwe clown-act 1983. Op dit Benelux festival van de clowns zullen de meest talentvolle be roeps- en amateur clowns optreden. Verder zullen disco- -dansgroepen uit Ne derland strijden om de nationale disco- -dansgroepen-cup. Afscheid van Erik Ode („Der Kommissar) ROTTACH-EGERN Met een uitvaartdienst in Rottach-Egern aan het Tegern-meer (Beieren) heb ben gisteren talrijke acteurs afscheid genomen van hun collega Erik Ode. De overleden acteur speelde de titelrol in „Der Kommissar", een serie die ook in Nederland veel kijkers trok. De ook als regisseur en toneelacteur actieve Ode stierf vorige week dinsdag na een hartaanval. Hij was 72 jaar. Onder de aanwe zigen was Siegfried Lowitz („Der Alte"). Reinhard Glemnitz. die alle 97 afleveringen van „Der Kom missar" met Ode regisseerde en een goede vriend van de acteur was. roemde Ode s inzet onder de dik wijls moeilijke omstandigheden. „Ode was een van de meest anonieme prominenten die liever niet de aandacht trok". Ode s stoffelijk overschot is na de dienst gecremeerd. Zijn as zal op zijn verzoek over het Tegern-meer worden uitgestrooid. Museum in Weimar verwerft onbekende tekening Goethe BERLIJN Het Goethe-museum in het Oostduitse Weimar heeft een tot dusver onbekende tekening van Goe the uit particulier bezit verworven. Naar het Oostduitse persbureau ADN gisteren meedeelde, gaat het om een fantasielandschap zoals de grote dich ter en natuuronderzoeker (1749-1832) wel eens aan vrienden gaf. De teke ning meet 10 bij 15 cm. Op de voor grond is een berghut met drie bomen te zien. terwijl op de achtergrond een in de verte vervagende reeks bergen is afgebeeld. Op de achterkant staat een hoofdletter ,G' en de datum 5 ok tober 1806. Sovjet-popmuziek wordt gezuiverd MOSKOU Sovjet-popgroepen die voor oktober hun optreden ideolo gisch en artistiek niet hebben verbeterd, zullen worden opgeheven. Dit hebben topfunctionarissen van het ministerie van cultuur gisteren meegedeeld. De vice-minister van cultuur, Georgi Ivanov, en de minis ter van cultuur in de Russische federatie schreven in het tijdschrift „Sovetskaja Koeltoera" dat enkele groepen al niet meer mogen optre den. Russische popgroepen, waaronder de uiterst populaire Vesjolye Rebjata (vrolijke jongens), vervormen de Russische volksmuziek en de optredens zijn van twijfelachtig ideologisch niveau, aldus de vice-mi nister. „Het gebrek aan discipline en de lage kwaliteit van de concerten is schadelijk voor de morele en esthetische opvoeding van de werkende klasse". Het ministerie van cultuur heeft verder besloten alle groepen voor ok tober door te lichten. Groepen van onvoldoende ideologisch en artis tiek gehalte worden opgeheven. Het tijdschrift voerde in april ook al aanvallen uit op jongeren die zich interesseren voor rock-muziek, yoga en karate. In de afgelopen weken zijn verscheidene bekende artiesten in de pers bekritiseerd, onder wie de bekende Russische zangeres Alia „Da Voortschrijding" (La Progrta) van Célino door toneelgroop Caret*. Vartaling an ragt* Hannjr van Schaik. Gazian In Hadartanda Con- graagaöouw. Harhaling vanavond. Een select internationaal ge zelschap van Céline-kenners houdt deze dagen in de stad haar tweejaarlijkse symposi um. Behalve een groot aantal lezingen en discussies in thea ter Pepijn zijn er ook toneel voorstellingen in het program ma opgenomen. Louis Ferdinand Céline is vooral bekend door zijn „Reis naar het einde van de nacht". Maar naast de waardering die hij kreeg voor zijn literaire prestaties blijven velen moeite hebben met zijn politieke doen en laten tijdens de tweede we reldoorlog in Frankrijk. Hij" was een collaborateur, over tuigd aanhanger van het Hit- Ier-regime. en gebruikte ook voor het verspreiden van der gelijke ideeén zijn pen. Nu nog maken zijn nabestaanden be zwaren tegen het uitgeven van zijn politieke pamfletten in Frankrijk. In ons land werden deze sterk antisemitistische teksten in vertaling wèl uitge geven. zij het gevolgd door een sterk protest van de Anne Frank stichting. Céline-liefhebbers houden het liefst zijn literaire werk streng gescheiden van zijn politieke Scène uit „De Voortschrijding" door toneelgroep Cercle. uitlatingen. De waardering voor zijn stijl is bijzonder groot, daarin geldt hij als ge nie. Céline was tot nu toe nog on bekend om zijn toneelwerk. Een pas ontdekt toneelstuk van hem heet „Le Progrès". Het schijnt een halve eeuw in een la bij de weduwe van de uitgever gelegen te hebben. Een amateurgezelschap uit Utrecht mocht het voor deze gelegenheid in het Nederlands Congresgebouw in Den Haag in wereldpremière laten gaan. Vreemd genoeg is die eerste voorstelling al direct een Ne derlandstalige. onder de titel „Voortschrijding". Dat het stuk niet in het Frans werd gespeeld, mag voor het inter nationale deel van de bezoe kers een teleurstelling heten. Een tweede tegenvaller voor hen was de versie die dit ge zelschap van het stuk maakte. De groep heeft een hele dikke laag stof op het manuscript la ten liggen. De kansen die de tekst bood om er een echte Cé- line-produktie van te maken, werden nauwelijks benut. In een lieflijk en veel te ruim de- kor ging het grootste deel van de hardheid, het cynisme en de perversiteit van het stuk verloren. Wat een onbarmhar tige kritiek op het kleinbur gerlijk mileu had moeten voorstellen, werd een vrij spanningsloze en vooral trage klaagzang van ontevreden burgermannetjes. „Le Progrès" laat een midden standsgezin zien, dat zich nau welijks meer weet te handha ven. De wanhoop klinkt in elke regel door. Dochter is ge trouwd met een ontevrede kantoorbeambte, maar zoekt een nieuwe partner in de bo venbuurman, een wanhopige pianist. De mannen kunnen zelfs in een bordeel hun ver tier niet meer vinden. De vrouwen zoeken het in de kuisheid, zoals een stokoude Schrijver Céline. maagd, die aan het eind in de hemel haar lichaam aan god aanbiedt. Dit stuk verdient een veel pro fessionelere opvoering. Het mag dan geen hoogvlieger zijn, het biedt in zijn absurditeit en tekstscherpte voldoende voor een sterke voorstelling. Behalve de lezingen van van daag en morgen biedt het pro gramma nog meer toneel. De Bredase amateurgroep Lijn Theater speelt donderdag avond in Pepijn een Céline- voorstelling gemaakt op basis van fragmenten uit zijn werk. TON VAN DE LANGKRUIS Reorganisaties v nodig om 0 k ministerie i"ss WVC beter g te besturen arovi Jus l DEN HAAG Mirin'2e Brinkman (WVC) hed13" een brief aan de TwLaIj Kamer een reorganiKp van zijn ministerie bek dat gemaakt. De reorganiP P1, is nodig om het minis! J"?' dat gevormd werd ui$en len van het oude min| rie van CRM en volksgezondheid en lieu, beter te kunnenJVJI sturen. k|L Op het ministerie van komt een centrale d.. wettelijke en bestuurlijke gelegenheden. Deze di moet zich gaan bezig hc met zaken die specifiek^ leidsonderdelen te boven en niet behoren tot het w terrein van de directies beidsvoorwaarden en wer| legenheidsbeleid en finani en economische zaken, centrale directie moet minj Brinkman bijstaan bij het. zetten van het welzijnsbq| De directie planning en o dinatie wordt opgeheven. Om een goede integratie tt reiken van het oude CRM-i van het ministerie en volksgezondheidsdeel kom(Vei een directoraat-generaal OME meen beheer, waarondeid gi directies voorlichting, dlf. mentatie en bibliotheek, ptrhai neelszaken. arbeidsvoorwn. E den en werkgelegenheid sch leid. financieel en econjt ge sche zaken, accountantsdit mil organisatie en informati^ag algemene zaken in RijswijJsser Leidschendam komen te jrnic len. land •and Met de opzet van de nief1'.1" onderdelen van het minis!el 0 wordt meteen begonnen.,lrui vakbonden zijn akkoord?l? 2 gaan. Er wordt naar gestifk*J zo veel mogelijk hele ondef" d len van het ministerie irf>d- nieuwe opzet in te bren[" 1 Om onrust onder het pe»^ neel te voorkomen zegt Bn man gekozen te hebben ene zo beperkt mogelijke rJ°k ganisatie van zijn minister^ vu DEN HAAG Sinds het begin van de jaren vijftig kent ieder een muziek van George Auric, ook al hebben naar verhouding slechts weinig mensen ooit zijn naam gehoord, laat staan dat ze die zouden hebben onthouden. Auric, die zaterdag op 84-jarige leeftijd in zijn Parijse woning overleed, was de componist van het zwierige, musette-achtige chanson in „Moulin Rouge", een kleurenfilm over het zogeheten „belle époque", die mede dank zij het aanstekelijke liedje de wereld in een oogwenk veroverde. De ..Moulin Rouge", nu een revue-theater van nogal vergane glorie, was op het einde van de vorige eeuw een beroemd caba ret in het uitgaanscentrum Montmartre. De mismaakte schilder Toulouse Lautrec, wiens levensverhaal in John Hustons film wordt uitgebeeld, maakte carrière door een affiche op steen te tekenen voor dit cabaret. Je kunt niet zeggen dat Auric met zijn chanson ook „naam" maakte, maar in onze tijd van auteursrech ten leverde het chanson hem wel een indrukwekkend fortuin op. Auric was van oorsprong helemaal geen representant van de lichte muze. Integendeel: behalve aan het Parijse conservatori um studeerde hij aan de plechtstatige Schola Cantorum van Vin cent D'Indy. Toch bleef hij steeds een vrijgevochten, eigenzinni ge jongen en op het einde van de Eerste Wereldoorlog sloot hij zien aan bij de „Groupi pontsten. die zich wilden bevrijden van het zware juk dat hun j de „Groupe des Six", een groepje van zes jonge com- lie zich wilden bevrijden van het zware juk dat hun geniale voorgangers Debussy en Ravel op hun zwakke schou ders hadden gelegd. Aanvankelijk wilden de leden van het club- je helemaal geen zwaarwichtige muziek voor de concertzaal ma ken. maar liever muziek voor het amusante leven van elke dag, vrolijk en uitdagend, een enkele maal ook melancholiek en triest, al naar gelang de stemming van het ogenblik. Het moest goede, eenvoudige muziek zijn, getuigend van ambachtelijke kunde, maar ook van plezier in het leven, dus direkt aanspre kend en zonder vertoon van voornaamheid. De meesten van het zestal hebben zich aan dit oorspronkelijke devies wel meer of minder gehouden, maar al gauw gingen zij toch ook werken van zwaarder kaliber maken voor het muziek theater én de concertzaal. Tot in de jaren dertig deed Auric dat ook. Hij schreef bovendien veel artikelen en kritieken over mu ziek Nadat hij echter een partituur had gemaakt voor de geesti ge film ..A Nous la Liberté" (Aan Ons de Vrijheid) van René Clair zag hij in, dat zijn toekomst in het nieuwe medium moest liggen. Voor en na maakte hij tenminste voor vijftig films grote partituren, ook voor belangrijke werken zoals „Le Salaire de la Peur" (Het Loon van de Angst) Van de „groep van zes" is nu alleen nog de enige vrouwelijke deelneemster in leven: Germaine Tailleferre, die over de negen tig is en waarschijnlijk nog in de Verenigde Staten woont, waar zij zich in 1942 vestigde In tegenstelling tot Auric heeft zij de artistieke idealen van de groep al vrij spoedig prijs gegeven en is zij helemaal haar eigen weg gegaan. JOHN KASANDER Broadway-regisseur en -producent Shepard Traube overleden NEW VORK In zijn woning in New York is afgelopen zater dag de bekende Broadway-regisseur en -producent Shepard Traube overleden, zo is gisteren bekend gemaakt. Hij was 76 jaar. Traube's bekendste produktie was „Angel Street" onder re gie van Patrick Hamilton, beter bekend als „Gas Light" dat in december 1941 voor het eerst werd opgevoerd en meer dan 1.200 voorstellingen haalde. In 1975 bracht Traube het stuk opnieuw uit met Dina Merrill. Traube was ook bekend als scenarioschrij ver en regisseur. Hij was verder oprichter en eerste voorzitter van de bond "van toneeldirecteuren en -choreografen. luxe Relnwardt Academie. L0ris den onr Oplossing sajeuaSia v e>t!B|e|eq :s!ic*auue z BARCELONA In een ziekenhuis in Barcelona is gisteren de beroemde Spaanse clown Charlie Ri- vel overleden. Hij was 87 jaar. Rivel, die in het echt Jose Andreu I Laserre heette, stierf aan een hart aanval, zo zei een familie lid. Rivel was op 7 juni in het San Camilo-hospitaal opgenomen vanwege hart problemen waardoor hij de laatste jaren al minder optrad. Rivel zal worden begraven in Cubellas, een plaatsje in de buurt van Barcelona waar hij op 23 april 1896 werd geboren. Hij was een telg van een cir cusfamilie. Nog geen tien jaar oud trad hij al met een eigen nummer op in een klein cir cus. In 1907 boekte hij zijn eer ste grote succes waarna hij werd gevraagd voor optredens in Londen. Berlijn en de Vere nigde Staten. Hij veranderde toen zijn naam in Charlie Ri vel, deels naar zijn grote voor beeld Charlie Chaplin. In de loop van de jaren bezocht Ri vel veel landen. De meeste roem verwierf hij in West- -Duitsland, Scandinavië en Spanje. „Zonder jou rouwt de wereld", zei eens de grote Zwitserse clown Crock en haalde zo zijn collega Charlie Rivel. die zich tijdens de oor log in Frankrijk had terugge trokken, in 1952 over in de arena terug te keren. Met zijn Niet alleen Amster dammers zijn vaar dig in het bedenken van benamingen voor opvallende ge bouwen; in Rotter dam weten ze er ook weg mee. De nieuwe hoofdbiblio theek in de Maas stad, die 1 augustus voor het publiek wordt opengesteld, heeft al „De Stofzui ger" en „De Buizen post" als bijnamen gekregen. Het ge bouw, een ontwerp In felle kleurstellin gen van het archi tectenbureau Van den Broek en Bake- ma. roept associa ties op met het Centre Pompidou in Parijs. En dat Is dan de derde bijnaam. veel te lange rode hemd, zijn vierkante aluminium neus, zijn flapschoenen en zijn onaf scheidelijke houten stoel en zijn grappen wist hij opnieuw de mensen aan het lachen te maken. Rivel had veel te danken aan zijn mimiek, waarmee hij het publiek wist wijs te maken dat de halters die hij als gewich- theffer met de grootste moge lijke inspanning omhoog kreeg, echt van ijzer waren en niet van karton. In tegenstel ling tot veel van zijn collega's was hij een opgeruimd per soon, die het tot zijn taak re kende anderen blij en geluk kig te maken. Kinderen na men bij hem een speciale plaats in. Ze bepaalden in ze kere zin zijn manier van wer ken. Hij maakte zich hun mo toriek, hun mimiek en hun spraak eigen, zozeer dat Rivel ook privé een hoge stem had. „Kinderen zijn mij het dier baarst. Zij zeggen de waar heid". Als iemand die altijd in was voor grappen kenden ook de kinderen van Cubellas hem. Daar verbleef hij de laatste ja ren steeds vaker en langer achtereen. Twee jaar geleden maakte hij zijn afscheidstoer- nee. Nog vorig jaar trouwde hij voor de tweede maal met de vrouw met wie hij al twee jaar samenwoonde, Margarita. Zij was ook aan zijn sterfbed te vinden. Hij had haar nodig om de eenzaamheid te verdrijven waarmee hij kampte nadat zijn zoons hun eigen weg waren Charlie Rivel. gegaan. j

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1983 | | pagina 8