Een harteloos monument
voor de stad Rotterdam
Beatles-rage herleeft in Abbey Road
Beeldenaar Mussolini op postzegel
Vaandel-expositie
in Utrecht
KUNST\ SPORT
CcidócSommrt
WOENSDAG 20 JULI 1983 PAGINA|
-.DIG
Moordenaar
Pasolini vrij
ROME Een kleine acht jaar na
de gewelddadige dood van de Ita
liaanse filmregisseur en schrijver
Pier Paolo Pasolini is de tot negen
en een half jaar gevangenisstraf
veroordeelde dader Giuseppe Pelo-
si voorwaardelijk vrijgelaten. Pelo-
si vermoordde Pasolini op 2 no
vember 1975 op het strand van Os-
tia bij Rome. Tegenover de justitie
verklaarde hij dat de homofiele re
gisseur hem tot bepaalde seksuele
handelingen had willen dwingen.
Pelosi is vervroegd vrijgelaten om
dat hij zich in gevangenschap goed
heeft gedragen.
Duran Duran krijgt
Beatles-ontvangst
Taferelen die herinnerden aan
de gouden dagen van The Be
atles speelden zich gisteren af
bij de terugkeer van Duran Du
ran op het Londense vliegveld
Heathrow. Meisjes vielen flauw,
terwijl de politie de grootste
moeite had de menigte in be
dwang te houden. Enkelen wis
ten de sterren echter te berei
ken toen dezen naar de gereed
staande auto's liepen. De le
den van de popgroep Duran
Duran keerden terug van een
verblijf van enkele weken op
het eiland Montserrat waar op
namen zijn gemaakt voor de
nieuwe elpee, die in september
moet verschijnen.
SOWJET-DICHTER JEWTOESJENKO
KRUGT ONDERSCHEIDING
MOSKOU De dichter Jewgeni Jewtoesjenko, het „enfant ter
rible" van de Sowjet-literatuur in de jaren '60, is bij gelegenheid
van zijn 50e verjaardag onderscheiden met de „orde van de rode
vlag van de arbeid". Dit heeft het persbureau TASS gemeld.
Jewtoesjenko werd op 18 juni vijftig. Eertijds heftig bekritiseerd
om zijn anti-conformisme en ook omdat hij het in 1974 opnam
voor Aleksandr Solzjenitsyn, is Jewtoesjenko sindsdien „wijzer
geworden". Heden ten dage behoort hij tot de literatoren op wie
de Sowjet-leiders trots zijn. Het persbureau brengt hulde aan de
„veelzijdige talenten" van Jewtoesjenko, die ongeveer 40 bun
dels heeft geschreven, eigen werk heeft voorgelezen in 67 lan
den en ook fototentoonstellingen heeft gehad in de Sowjet-Unie
en daarbuiten. In een film speelde hij de rol van de geleerde
Konstantin Tsiolkowski (de wegbereider van de moderne Sow-
jet-ruimtevaart). Hij werkt op het moment aan een autobiografi
sche speelfilm. Jewtoesjenko is een van de populairste dichters
in de Sowjet-Unie. Op zijn voorleesavonden komen regelmatig
duizenden toehoorders.
SCHROEFBOOGPROJEKT CLAES OLDENBURG
ROTTERDAM De in
1929 in Stockholm gebo
ren kunstenaar Claes Ol
denburg emigreerde in
1930 met zijn ouders naar
de Verenigde Staten, waar
hij sindsdien onafgebro
ken heeft gewoond. Als
kunstenaar kreeg Olden
burg internationale be
kendheid in het begin van
de jaren zestig door alle
daagse voorwerpen als
meubels, kleding en eet
waren tot onderwerp van
museale verheerlijking te
maken. In ons land is zijn
naam vooral verbonden
aan de reusachtige troffel,
die als blikvanger diende
voor de geruchtmakende
beeldententoonstelling
Sonsbeek buiten de per
ken, in 1971. Na de ten
toonstelling kreeg de trof
fel een vaste plaats in de
beeldentuin van het Mu
seum Kröller-Müller in
Otterlo.
De troffel was overigens niet
de eerste uitvoering van Ol-
denburgse befaamde „voorstel
len voor kolossale monumen
ten", die hij sedert 1965 regel
matig doet. Zo verrees in 1969
op het plein voor de Yale uni
versiteit zijn grootschalige Op
komende en Dalende Lippen
stift op rupsbanden met zijn al
bijna niet meer symbolisch te
noemen, maar humorvolle uit
drukking van sex en geweld.
Andere monumentale vergro
tingen van 'alledaagse attribu
ten uit de Amerikaanse sa
menleving zijn een Neerko
mende Cowboyhoed in drie fa
sen voor het gemeenschaps
huis in Salinas, Californië, een
33,5 meter hoge Honkbalbat
voor het administratiegebouw
in Chicago en een 11,73 meter
hoge Zaklantaarn voor de uni-"
versiteit van Nevada. Recente
lijk vestigde Oldenburg in Eu
ropa de aandacht op zich met
een reusachtige Pikhouweel
aan de oever van de Fulda, tij
dens de Documanta 7 in Kas
sei.
Schroef
Naast zijn „voorstellen voor
kolossale monumenten" houdt
Oldenburg zich ook bezig met
„grootschalige projekten",
sinds 1976 samen met zijn Ne
derlandse vrouw, Coosje van
Bruggen. Gedurende de zo
mermaanden is in de Tuinzaal
van het Museum Boymans-
Van Beuningen het resultaat
van zo'n grootschalig projekt
te bewonderen. Het betreft
een gebogen versie van een
normale schroef, zoals die door
de timmerman wordt gebruikt
om hout te bevestigen. De
schroef de afstand tussen
punt en kop bedraagt 6,55 me
ter, de doorsnede van de
schroefkop meet 2,40 meter en
de kromming kent een hoogste
punt van 3,86 meter is uit
gevoerd in aluminium en is
voorzien van een doffe, am
berkleurige verflaag waardoor
de schroef van rubber lijkt te
zijn gemaakt.
Voelsprieten
Het voltooide Schroefboogpro-
jekt in Boymans is het resul
taat van een opdracht, hem
verleend in het kader van een
in 1978 opgesteld verzamelpro-
gramma door het museum. De
opdracht gold het ontwerp van
een kolossaal monument voor
de stad Rotterdam. Het
schroefmotief, dat regelmatig
in het oeuvre van Oldenburg
opduikt, had de kunstenaar al
verbonden met Rotterdam en
de vele boogbruggen in Neder
land toen Boymans hem eind
1978 benaderde met het voor
stel, een samenhangende groep
werken van hem aan te ko
pen. Bij het verder uitwerken
van zijn ideeën ging al snel de
nieuwe Willemsbrug, waar
voor destijds de bouwplannen
werden ontwikkeld, een cen
trale rol spelen. In de eerste
fase van het Schroefboogpro-
iekt maakte Oldenburg een
bronzen maquette van de brug
en zijn omgeving, waarop de
brug is opgehangen aan twee
enorme schroefbogen. Ook
maakte hij een serie litho's in
zwart-wit en aquatinten waar
in de ruimtelijke effecten van
de schroefboog met een trefze
kere dramatiek worden ver
kend. Op een kleurets-aqua-
tint-monotype uit 1981 zien we
op beide oevers van een brede
rivier twee gigantische
schroefkoppen, die zich als
zuignappen aan de grond heb
ben vastgezogen, terwijl de
schroeven zich naar het mid
den van de rivier buigen. De
twee bogen op de kleurets
doen denken aan monsterlijke
voelsprieten, die zich volzui
gen met het water van de ri
vier.
Draaimotief
Uit de diverse „gezichten" van
Oldenburgs schroefboog blijkt
hoe raak de kunstenaar te
werk gaat in het kiezen van
voorwerpen met een indrin
gende associatieve kracht.
Want naast de weke, spook
achtige vorm van een prehis
torisch monster kent zijn
schroefboog ook een extreem
harde technologische kant. In
het boekje waarin de verschil
lende fasen van het projekt
staan beschreven en afgebeeld,
is een serie foto's opgenomen
van de bronzen maquette, ba
dend in kunstlicht. Tegen een
zwarte lucht steken de bogen
en hangkabels glanzend af als
steriele installaties voor een
toekomstige olieraffinaderij.
Het humanistisch geïnspireer
de draaimotief van de Ita
liaanse renaissance en latere
Art Nouveau heeft in de
schroefboog van Oldenburg
een kille, misselijkmakende
gedaante aangenomen: de ver
pletterende maat ervan slaat
elke gedachte aan een mense
lijke creatie of een menselijk
gebaar plat
Onklaar
Er lijkt wat dat betreft een op
merkelijk verschil aanwezig
tussen Oldenburgs Schroef-
boogprojekt en eerdere kolos
sale monumenten van hem.
Een lipstick, een wasknijper of
een honkbalbat. Je kunt die
dingen nog zo vergroten, maar
ze blijven als zodanig herken
baar als dingen, waarmee
mensen op een doorgaans ple
zierige manier plegen om te
gaan. Hun grootschalige ver
heerlijking geeft in een kunst
zinnige samenhang een aange
name schok van herkenning
en ontlokt een glimlach. Zelfs
bij een agressief werktuig als
een pikhouweel is er nog spra
ke van een relativerende
vorm van humor. Maar in de
schroefboog is dat vermogen
De schroefboog wordt geïnstalleerd in de Tuinzaal van Museum Boymans-Van Beu
ningen.
tot ontspanning en relative-
ring op de een of andere ma
nier onklaar geraakt en krijgt
de artistieke verbeelding de
harde trekken van een over
spannen realistische ambitie.
Zeker, je kunt je nog verwon
deren over de vondst, over het
vernuft en de inzet, waarmee
die schroef uiteindleijk is gere
aliseerd. In zijn associaties en
verwijzingen echter is Olden
burg overgestapt van een op
het leven gebaseerde fantasie
naar de zielloze wereld van de
science fiction. Dat Zadkin in
een dramatisch gebaar het
hart uit zijn monument voor
de stad Rotterdam rukte, bete
kent toch niet dat elk monu
ment voor de havenstad het
zonder hart moet stellen?
Na de zomeropstelling zal de
schroefboog een vaste plek in
of buiten het museum krijgen.
Dat die plek nog niet is gevon
den wijst erop, dat ook de mu
seumleiding niet unaniem
staat te juichen over deze aan
winst.
GODERT VAN COLMJON
De selectie voor de
Mostra di Venezia
VENETIE De 51e Mostra di
Venezia wordt dit jaar gehou
den van 31 augustus tot 11 sep
tember. Een dertigtal films,
waarvan de helft in de sectie
die aan jonge filmers is voor
behouden, zal in aanmerking
komen voor de traditionele
„Leone d'oro", de Gouden
Leeuw van Venetië. Onder de
inzendingen zijn „Streamers"
van Robert Altman (V.S.), „II
Desertore" van Giuliana Ber-
linguer (Italië), „Der Aufent-
halt" van Frank Beyer (W-
Duitsl., „Maria Chapdelaine"
van Gilles Carlé (Can.),
„Edith's Tagebuch" van Hans
W. Geissendorfer (W-Duitsl.),
„Sasameyuki" van Kon Ichi-
kawa (Japan), „Tisicrocna
Vcela" van Juraj Jakubisko
(Tsjech.), „Die Macht der Ge-
fuehle" van Alexander Kluge
(W-Duitsl.), „Glut" van Tho
mas Kerfer (Zwits.), „Mati Ma
ria" van Sergei Kolossov
(S.U.), „Jogo de Mao" van Mo
nique Rutier (Port.), „Careful,
he might hear You" van Carl
Schultz (Australië), „Eine Lie-
be in Deutschland" van Andr-
zej Wajda (W-Duitsl.-Polen),
„Hanna K" van Costa-Gavras,
„Prénom Carmen" van Jean-
-Luc Godard en „La Vie est
un Roman" van Alain Resnais
(Frankr.). De Mostra van dit
jaar biedt twee regieretrospec
tieven, gewijd aan Joseph
Mankiewicz (V.S.) en René
Clair (Frankr.). De jury zal
worden voorgezeten door Ber
nardo Bertolucci (Italië). Peter
Handke (Oostenr.) en Agnès
Varda (Frankr.) zijn twee van
de juryleden.
Koninklijke
Bibliotheek herdenkt
Hugo de Groot
DEN HAAG „Hugo de
Groot in de Koninklijke Bi
bliotheek" is de titel van een
expositie die van 26 juli tot 1
september te bezichtigen is in
de Koninklijke Bibliotheek in
Den Haag. De bibliotheek be
zit een representatieve collec
tie van werken op alle door
Hugo de Groot bestreken ter
reinen. Daaruit is een selectie
van 250 handschriften en ge
drukte uitgaven gemaakt. De
tentoonstelling omvat tevens
een collectie authentieke be
scheiden uit het familie-ar
chief Cornets de Groot. Ook
op veel andere plaatsen wordt
dit jaaf de geboorte van Hugo
de Groot (in 1583) herdacht.
Het vaandelzwaaien vindt nog regelmatig plaats in de
straten van Nederlandse steden en dorpen.
UTRECHT In het Rijksmuseum Het Catharijnecon-
vent in Utrecht wordt tot en met 18 september een ten
toonstelling gehouden over vaandels. Onder de titel
„Vaandels 1860 1960" wordt een dertigtal van deze
vlaggen getoond.
De tentoonstelling gaat kort in op de geschiedenis en het ge
bruik van vaandels in het verleden. Daarbij komen de techni
sche aspecten en de materialen die bij het ontwerpen en bordu
ren van vaandels een rol spelen aan bod. Ook wordt er iets ver
teld over de verschillende groepen uit het protestants en katho
liek verenigingsleven.
Van de vaandel verzameling van Het Catharijneconvent bestaat
iets minder dan een derde uit vaandels die op dit verenigingsle
ven betrekking hebben. Iedere zich respecterende vereniging
zorgde ervoor een vaandel te hebben. Reikte de draagkracht in
het oprichtingsjaar niet ver genoeg, dan zorgde men ervoor dat
het vaandel feestelijk werd ingewijd tijdens het vijf- of twaalf-
en-een-halfjarige jubileum.
De katholieke beroepsverenigingen beeldden vrijwel altijd hun
patroonheilige op het meestal rijk geborduurde banier af. De
protestantse vaandels zijn soberder en uiteraard zonder beeltenis
van heiligen. Op deze vaandels is vaak een bijbelboek met cita
ten uit de bijbel afgebeeld.
Een andere categorie vaandels is die van de broederschappen en
congregaties, vrome verenigingen met een godsdienstig of lief
dadig doel.
De derde categorie bestaat uit processievaandels. Deze stammen
met name uit de twee zuidelijke provincies van ons land, waar
processies heel gebruikelijk waren, zowel in de kerk als op
straat. Het Rijksmuseum Het Catharijneconvent aan de Nieuwe-
gracht 63 is 's maandags gesloten. De rest van de week is het
museum open van elf tot vijf uur.
LONDEN Abbey Road
in het noorden van Lon
den op een zonnige mor
gen in juli anno 1983: zo
ver het oog reikt zie je
Beatles-jasjes, Beatles-
boeken, Beatles-tijd
schriften en Beatles-pla
ten. Sommige rages blij
ven eeuwig bestaan. Een
goed voorbeeld daarvan
is de Beatles-rage en de
hartstochtelijke ver
knochtheid aan het we
reldberoemde zebrapad
in Abbey Road.
Reeds in alle vroegte begon
nen de fans zich maandag te
verzamelen voor de officiële
opening van de EMI-studio in
Abbey Road waar The Beatles
188 van hun 210 liedjes op de
plaat zetten en waar ze in 1969
schuin achter elkaar over de
zebra liepen voor de foto die
later zou prijken op de hoes
van hun beroemde langspeel
plaat Abbey Road. Ze kwa
men uit alle delen van de we
reld. Een van hen was de 25-
jarige Gayle Hoffman uit New
York. „Ik raakte helemaal
gek van The Beatles toen ik
zes was. Ik sliep met de radio
onder mijn kussen. Andere
kinderen hadden een pluche
beer, maar ik had een radio.
In Manhattan past mijn broer
nu op mijn flat. Ik heb tegen
hem gezegd: als er brand
komt, laat de kat maar zitten,
maar red mijn Beatles-pla
ten".
Terwijl zij in de schaduw
stond te wachten totdat ze
(voor een bedrag van twintig
gulden) naar binnen kon, wa
ren andere fans druk bezig de
beroemde foto op de zebra op
nieuw in scène te zetten. In
hun pogingen de foto zo goed
mogelijk na te maken hadden
sommigen zich zelfs in de kle
ding gestoken die The Beatles
die dag droegen: John in het
wit als een priester, Ringo in
Dagelijks proberen de Beatle-fans, met gevaar voor eigen leven, het beeld op de
befaamde platenhoes te reconstrueren.
het zwart als een begrafenis
ondernemer, George sjofel en
smerig als een doodgraver en
Paul op blote voeten, uit de
pas en met een sigaret in zijn
mond.
Niemand was veilig.- Georgina
Wates die pas een jaar oud
was toen de originele foto
werd gemaakt, stond op
vrienden te wachten toen ze
plotseling werd ingeschakeld
om Paul te spelen. „Ik was de
enige met een sigaret, dus ik
moest Paul spelen". De drie
maniakken die haar hadden
gevraagd, waren dolgelukkig.
Even later had een Japanse
Paul McCartney grote moeite
om uit de pas te lopen bij zijn
vrienden. Ze bleven het ech
ter proberen.
In de studio haalde de 50-jari-
ge Ken Townsend die nu al
gemeen directeur is, herinne
ringen op aan die geden
kwaardige dag in juni 1962
toen hij technicus was bij de
eerste plaatopname van The
Beatles. „Het was op 6 juni.
We waren toen al erg onder
de indruk van hen als mens,
maar we wisten niet dat ze
zoveel succes zouden krijgen.
Het was mijn idee om de stu
dio's open te stellen voor het
publiek. Het is voornamelijk
voor de Japanners en Ameri
kanen. De enorme belangstel
ling heeft ons verbaasd. Ik
heb de afgelopen week 51 in
terviews gegeven aan journa
listen uit de hele wereld".
Ken was in de studio op de
dag dat het zebrapad beroemd
werd. „Ik herinner me dat de
foto gemaakt werd", zei hij
met een bezorgde blik naar de
fans buiten. „Maar vandaag of
morgen wordt daar iemand
doodgereden. Het heeft al een
paar keer slechts een haartje
gescheeld".
NICK DA VIES
Copyright The Guardian
ROME Voor het eerst in
de geschiedenis van de Ita
liaanse republiek geniet wij
len de Duce Benito Mussolini
binnenkort postuum de eer
beeldenaar te zijn op een
postzegel. Het ministerie van
Posterijen in Rome heeft de
inrichting op 29 juli goedge
keurd van een speciaal post
kantoor in Predappio, de ge
boorteplaats van de voorma
lige dictator waar de neo-fas-
cisten van de „Movimento
Sociale Italiano" zich opma
ken om de honderdste ver
jaardag van de geboorte van
hun idool te herdenken. Het
speciale postkantoor mag op
verzoek van de MSI voor de
gelegenheid een zegel uitge
ven waarop het geboortehuis
van de Duce staat met het
opschrift: „Primo Centenario
della Nascita di Benito Mus
solini". Ondanks de staatsop-
druk zal de Ducezegel geen
handelswaarde hebben en
moet alle post die op 29 juli
in Predappio op de bus ge
daan wordt, gefrankeerd zijn
met de gangbare zegels in
Italië.
sportuitslagen
H0NKBAL 'ERSUR
Intercontinentale Beker In Aa heUelf
pen de Wen
4e ronde: Verenigde Staten-Zuijn ze ni
rea 5-1, Cuba-Taiwan 12-3. order.
Stand: 1. Cuba 4-8; 2. Verenigtk t j
ten 4-6; 3. Taiwan 5-6; 4. Ned#331
4-4; 5. Zuid Korea 5-4; 6. Nic#oms Hel
4-2; 7. Canada 4-0. hem k
^iet niei
eiden i
PAARDESPORT e Oorlo
bij de
Koersen Hilversum ttdse leg
EERSTE KOERS (1600 metefictie in
Ypeus (G. de Jong) km-tijd 1.22ncJeloO!
Yang du Bois; 3. Yardly. Toto: W4innpqjp
1,80; pl: 1.80. 1.40; kopp: /P i
trio: 25,30. Niet gestart: Ypco interen
land. 946. toe
TWEEDE KOERS (2440 met»-
Whinny Promise (C.P.G.
1.23.6; 2. Willem Bonheur; 3.
Right. Toto: winn: 20.60; pl: fM -m 4
1,30, 1,90; kopp: 19.80; t* I
723,70. Niet gestart: Vilmar, V*.X V
N.
DERDE KOERS (2000 meter): 1.1
dy Jeanet (H.W. Schoonhkerie V
1.22,4; 2. Ventura Rose; 3. Willhet mo
rle. Toto: winn: 6,70; pl: w.." va,
2.60, 2,30; kopp: 29.60; uKl
297.60. Niet gestart: Uridl R. re<
VIERDE KOERS (2020 meter): llltchccx
Top (T. Smeding) 1.22,2; 2. W beschi
Cup; 3. Worthy Dillon. Toto: wkn zjin
2,40; pl: 1.20. 1,50, 1,20; kOL. <fr.
8,20; trio: 77,00. föl Hi
VIJFDE KOERS (1609 meterjlovend
Ufried Norg (P.M. Smit) 1.19,1 zich
Toto: winn: j r.eu; pi: z.uu
17,00; kopp: 7,00; trio: 1.0d**en' 2
Niet gestart: Utopia Arden. p het p
andach
ZESDE KOERS (2000 meter): 1Van Pi
manak (A. de Wrede) 1.24,0Cap_
Waystar Mendel; 3. Ustilago.
winn: 5,00; pl: 2,40, 1,70, gaster
kopp: 16.90; trio: 137,10. Nlduelë n
start: United Space. de dié
ZEVENDE KOEHS (2440 m««P
Van Sickengha (J.H. Hennlnk) ijcenaru
2. Vasco Buitenzorg; 3. Vanquflarovei
roona. Toto: winn: 2.40; pl: /tte de i
1,90, 2,30; kopp: 4.40; trio: l$chrijv
Niet gestart: Violine la Fusee. jjer
ACHTSTE KOERS (2920 meteWn
Tijs B (M C. Vergay) 1.25.9; 2. Vk?l niet
Weber; 3. Utopia N. Toto: wiitock et
7,70; pl: 2.10, 2,50, 1,60; ko|j Ormo
26.80; trio: 1 168.10. -s assisl
NEGENDE KOERS (2000 METE(en-
Sebastiaan (W.C.M. Duivenvooi
1.20,1; 2. Podo du Bois; 3. StetUogen
tenzorg. Toto: winn: 3.60; pl: Lrkste l
1.80, 2,10; kopp: 14.10; trj d
124-50- J die
TIENDE KOERS (1609 meter): 1. )gers O
Cartouche (G.J. Dekker) 1.l9.0y van
Viola Janet; 3. Udeta Bulten, a nthc
Toto: winn: 2,70; pl: 1.20.
1,20; kopp: 2.10; trio: 7.50.B" ner
gestart: Rhesus. Urisien. ebben,
Guy I
ELFDE KOERS (2020 meter): 1.1 voors
essa (J. van der Loo) 1.24,3; 2. L- pcv,
nie T; 3. Wattaqueur. Toto: wif
16.70; pl: 3.60. 5.20, 2.50; kofem ,v
58.10; trio: 1106.10. Niet geien als
Waraiewa du Bois. Vera Ulandia/s v;
TOTALIS ATOROMZET423.93 moorc
SCHAKEN
,3 moe
lijk
iet als
Internationaal toernooi In AmlH.?ni"(
4e ronde: Sax (Hon)-Van der Ue °v
(Ned) 0.5-0,5; Timman (Ned)-H/ indei
(Vst) 1-0; Chandler (Gbr)-Sunye Arordt,
(Bra) 1-0; Ligterlnk (Ned)-Uai;w; w
(Wdl) 0-1; Lengyel (Hon>-Lano
(Ned) 1-0; Boersma (Nedj-Hresc8"
1-0; Van Baarle (Ned)-Murey (lsr° nem
De Boer (Ned)-Kuijf (Ned) 0J
Borm (Ned)-Grooten (Ned) 1-u
hansen (Aus)-De Roode (Ned) i
broken; Berg (Den>-Van WijgiQ0
(Ned) 0-1; Van der Sterren (Ned w
rawan (Vst) 0-1; Van der Vliet
Ree (Ned) afgebroken; Franco f
Short (Gbr) 0-1; Böhm (Ned|
(Tsj) 0,5-0,5.
Stand: 1. Timman, Sax 3,5 punt$
Van der Wiel. Chandler. Lobronj
rawan. Short 3; 8. Henley. I
Lengyel 2,5.
TENNIS
Internationale kampioenachaf-v!
van Nederland
Enkelspel, 1e ronde: Rolf Gei
(Wdl)-Victor Pecci (Par/6) 6-4.,
Balazs Taroczy (Hon/4)-Rocky fti
(Vst) 6-1, 6-1; Peter Johnston
Jonathan Smith (Gbr) 3-6, 6-3,
José Higueras (Spa/1)-Uli Pi
(Wdl) 6-2. 6-3; Rory Chappell
Scott Lipton (Vst) 6-4, 1-6, 6-2;|
mas Smid (Tsj/3>-llie Nastase J&J
6-4, 6-2; Heinz Günthardt (Zvp$ffl
Bruce Derlln (Nwz) 6-4, 6-4; t ;rf J
Teltscher (Vst/2)-Morten Ronne***
(Noo) 7-6 (7-3), 6-1; Roland Stacht V
(Zwi)-Magnus Tideman (Zwe/8)het in
(7-0). 6-2, 7-5.
Dubbelspel, 1e ronde: Fi rank lIERL
/Helmut Behrmann (Ned/Wdl) w^BiH
ver tegen Otto en Adriaan Paru
(Ned); Haroon Ismail/Peter Johr"®* 'I
(Zim/Aus)-Fernando Soler/Jedö de
Vanier (Spa/Fra) 6-4, 3-6, 6-0; VPRC
Gunnarsson/Michael Mort6je anc
(Zwe/Den)-Bruce Derlin/FrC. y
Sauer (Nwz/Zaf) 6-4, 6-4; JohnMew T
ver/Jonathan Smith (Gbr>-Ffl 9©S|
Bathman/Joachim Berner (ZweSpotO,
5-7. 7-6 (7-1), 6-2. Hitch
WIELRENNEN P|9|ra,
Amateurronde van Rijnland Pattive-SC
7e etappe: 1. Boden (Odl) 149fnjth
meter tussen Kuser en SimmeL^i.
3.43.08; 2. Kozarek (Tsj): 3. ImtT^^ i(
(Zwi); 4. Wekema (Ned) op 32 sT J^11
Mückenhuber (Oos); 6. Roeln Z
(Wdl) op 1.10; 7. Radtke (Od
Popp (Oos); 9. Spindler (Oos)
Kluge (Wdl); 15. Verhoeven (NedtcDi
Theunisse (Ned); 42. Ducrot (NeefCHL
Jurco (Tsj); 55. Daams (Ned) op
63. Boom (Ned) op 7.09.
Pana
Algemeen klassement: 1. Jurco het ie>
26.39.29; 2. Radtke (Odl) op 4 sa.
Hilse (Wdl) op 0.44; 4. Wyer (Zwfr e
0.46; 5. Drogan (Odl) op 1.57; 6.na©r
termann (Odl) op 2.16; 7. Rc de I
(Wdl) op 2.19; 8. Traxler (Oosjppe Fi
2.35; 9. Skoda (Tsj) op 2.45;r(Ttjtfl!(
Lötzsch (Odl) op 5.40; 14. Verhol
(Ned) op 11.39; 19. Ducrot (Ned
14.57; 20. Wekema (Ned) op 1J968, V
41. Theunisse (Ned) op 32.59;ige Gr
Daams (Ned) op 41.39; 60. Bpanaa
(Ned) op 47.20.
ZEILEN
Skötsjesilen Friesland
2e wedstrijd in Eernewoude: 1.
Zwaga (Eernewoude); 2. Tjltte B
wer (Heerenveen); 3. Jan van Al
(Sneek); 4. Joop Mink (Grouw); 5;
dewijk Meeter (Huizum); 6. Kei1
van der Meulen (Woudsend); 7.
mert Zwaga (Langweer); 8. J
Meeter (Bolsward); 9. Plet de Vrt m|4i
(Joure); 10. Albert van Akker (Li
warden); 11. Jelle Reijenga (Lemrf ^£3
12. Hattum Hoekstra (Drachten)^
Meindert de Groot (Zuidwesthi
14. Teake Visser (d'Halve Maen).;
Tussenklassement: 1. Mink 4,9 t
ten; 2. J. van Akker 7; 3. J. Z^
7,9; 4. Brouwer 10; 5. S. Meeter 1
Van der Meulen 12; 7. Reijenga 1
A. van Akker 15; 9. L. Meeter 1"
L. Zwaga 16; 11. De Vreeze 21;
Hoekstra 22; 13. De Groot 26;<fo &n<
Visser 28. )g <Jor