incs li „Dat wordt weer miniatuurtjes schilderen op de zolderkamer Als de plannen van de be windsman doorgaan, raken zo'n 2600 kunstenaars zonder werk. Er is een run op de bij stand te verwachten, waar door de werkelijke bezuini ging nog flink kan tegenval len. Eén van die bedreigde kunstenaars: „Je krijgt, dat voor een kruimel op de begro ting weer een hele bevol kingsgroep gefrustreerd wordt. Wat is de zin daar van?". DE KUNSTENAAR IN DE BIJSTAND: spreekwoordelijke koe inmid dels krachtig bij de horens ge vat. Staatssecretaris De Graaf (Sociale Zaken) wil het budget voor de Beeldende Kunste naars Regeling (BKR) in drie jaar terugbrengen van 130 naar 30 miljoen gulden. eg Blans jr.: ..Verarming van de kunst is veel erger dan verarming m de economie" n een tijd waarin alles be- reekbaar is, mag de kunst en heilige koe zijn". Nog en twee jaar geleden wierp toenmalige minister van IM, mevrouw Gardeniers, lorzichtig dit balletje op. Het euwe kabinet heeft de ZATERDAG 16 JULI 198£ Michiel Morel, diftetéltf Ven de artotheek aan de Denneweg in Den Haag: M wordt,ww* Uren op de rol- Blans ledigt harrelen Xiatssecretaris De Graaf wil dat eldende kunstenaars zoals Adél- rt, John en Nieg volgend jaar f vierduizend gulden bijeen- larrelen. De rest van het inko- ;n wordt dan aangevuld uit de 'R-pot. Kunstenaars die voor n inkomen volledig afhankelijk de BKR horen niet in deze n oorsprong tijdelijke werkvoor- ning thuis, vindt de bewinds in 1987 moeten de Neder- idse beeldende kunstenaars acht- izend gulden verdienen, willen de BKR-regeling in aan- trking blijven konden. Adelbert ippe: „Daar komt het gros van de int is instenaars natuurlijk nooit aan. nen moet massaal landschapjes poppetjes gaan schilderen, voor :htig piek per stuk. Maar daar b ik geen zin in", el kunstenaars in Nederland zul- somber tegen de toekomst aan- ken. De „vrije markt", waarop zich de komende jaren waar sten gaan maken, is tot vrijwel ts ingeschrompeld. Foppe: traks storten zesendertighonderd s zich op die paar op- achten die nog binnen te slepen Toegegeven: de staatssecretaris twintig miljoen gulden extra schikbaar stellen voor kunstaan- E. pen door het Rijk. Dat klinkt na- irlijk wel aardig. Maar het groot- deel van dit geld komt toch te- I :ht in de zakken van die kleine ib kunstenaars die bij de ambte- Ci ren bekend zijn. Voor de overige nstenaars blijft er weinig over. bouw is ingestort, dus van de -procentsregeling hebben we ;t veel te verwachten. De ge- ienten bezuinigen ook al sterk op kunstaankopen. De particulie- hebben minder te besteden en pen eerder schoenen dan een lilderij. Bovendien is de subsidie particuliere kunstaankopen een jaar geleden afgeschaft", lm de Rijke bladert bedreven or het in maart verschenen iR-rapport van het IVA, een on- rzoeksinstituut van de Katholie- Hogeschool te Tilburg. Vult aan: let IVA heeft berekend dat zes- inegentig procent van de kunste- ars in Nederland zijn beroep niet rj idabel kan uitoefenén. Waar wil y Graaf ons dan die achtduizend Iden laten verdienen?" Nieg Blans: „Je zegt het precies. Die vrije markt, waar is die? We zijn er allemaal naar op zoek". De Graaf weet ook wel, dat veel kunstenaars de komende jaren ver geefs met hun artistieke produkten zullen gaan leuren, ondanks -zijn „injectie" van 20 miljoen gulden. Een beetje schilderij of plastiek kost vandaag de dag al gauw 2000 gulden, wie kan dat nog betalen? In zijn bezuinigingsvoorstel schrijft de bewindsman dan ook: „Er moet rekening worden gehouden met een toename van het beroep op de algemene bijstandswet". De Graaf wil dat er in 1987 nog maar 1000 kunstenaars in de BKR zitten, te gen 3650 nu. Zuivering De ruim 2600 kunstenaars die de komende jaren buiten de BKR-boot vallen zullen een baantje moeten gaan zoeken of bijstand aanvragen. Zijn zij de BKR niet waard, omdat de kunst die ze maken niet aan de straatstenen kwijt te raken is? In zijn bezuinigingsvoorstel schrijft De Graaf onder meer: „De eisen aan de artistieke capaciteiten moeten worden verscherpt, teneinde de toepassing van de BKR te beperken tot kunstenaars voor wie een dui delijk perspectief op zelfstandig functioneren bestaat". Daarmee worden woorden van de PvdA- kunstspecialist Aad Kosto in herin nering geroepen. Hij opperde al twee jaar geleden: „De BKR moet gezuiverd worden van mensen die er niet in thuishoren. Kunstenaars die er keer op keer niet in slagen hun werk te verkopen en geen ei gen inkomen krijgen uit opdrach ten kunnen zich beter laten om scholen of een beroep doen op de bijstand". De kunstenaars zélf zijn het daar .uiteraard niet mee eens. Volgens Nieg Blans heeft de voorgestelde „zuivering" van de BKR catastrofa le gevolgen. De staatssecretaris gaat bovendien, zo stelt hij, volledig voorbij aan het doel van de in 1949 in het leven geroepen arbeidsre geling. Dat doel luidde, vrij taald: „De BKR is er voor om creatieve geest niet volstrekt te derwerpen aan de grillen van c* DIRECTEUR ARTO- TEEK: „In Den Haag ligt de kunst niet in kelders te schimmelen" Verhalen over de Beeldende Kun stenaars Regeling worden vaak ge ïllustreerd met foto's van overvolle opslagdepots waar de door de ge meenten aangekochte moderne kunst roemloos ligt te schimmelen. Michiel Morel, directeur van de Artoteek aan de Haagse Denneweg wordt daar een beetje moedeloos van. „In sommige gemeenten die geen actief uiteenbeleid hebben komt het wel voor de BKR-kunste- naars voor de kelder zitten te wer ken. Maar Den Haag vormt daar een gunstige uitzondering op". De sterke toename van het aantal kunstenaars dat van de BKR ge bruik maakt, heeft er 'niettemin voor gezorgd dat de Nederlandse overheid met een behoorlijke voor raad kunst kwam te zitten. In to taal zijn nu ruim 400.000 kunstwer ken in gemeenschappelijk bezit. In de gemeente Amsterdam alleen al worden jaarlijks 8.400 kunstwerken aangekocht. Dat is een beetje te veel van het goede. B en W van Amsterdam deden daarom augustus 1981 het voorstel alleen nog maar kunst aan te kopen die direct weer uitgeleend kon worden. BKR- kunstenaars zouden huil andere produkten weer mee terug naar huis mogen nemen. Bij de opening datzelfde jaar van een nieuw kunstdepot in Den Haag sprak minister Gardeniers: „Het kunstbezit is zo explosief gegroeid dat we ons moeten afvragen wat voor de komende generaties be waard moet worden en wat niet". Groeit de kunst ons boven het hoofd? „In Den Haag beslist niet" zegt Mo rel met nadruk. Hij heeft cijfers om dat te staven. „Den Haag heeft nu totaal vijfentwintigduizend kunst werken in bezit. Daarvan zijn er zo'n zestienduizend uitgeleend, ten dele aan de artotheken, maar ook aan ziekenhuizen en andere open bare gebouwen. Van de negendui zend kunstwerken die in het op slagdepot liggen is de helft nog niet ingelijst. Fabeltjes dus". Volgens Morel hangt veel af van het gemeentelijk beleid. Als een ge meente zich er maar voldoende voor inspant de aangekochte kunst weer uit te lenen, dan zal die ook niet in al dan niet vochtige kelders belanden, zo stelt de directeur. Dan komt de kunst die met gemeen schapsgeld is aangekocht ook de gemeenschap weer ten goede. Morel „De artoteek aan de Den neweg loopt als een trein. Van mijn eigen collectie merendeels BKR- werken is nu drie kwart uitge leend aan particulieren. Welke bi bliotheek kan dat zeggen? Natuur lijk zijn er altijd werken die moei lijk uitleenbaar zijn, maar dat houd je toch". „Veel mensen denken dat kunst van gesubsidieerde kunstenaars slechte kunst is. Daar zit een mis verstand achter. De mensen den ken dat de BKR een sociale rege ling is en dat iets dat sociaal is vrij wel geen kwaliteit kan hebben. Wel, dat is pertinent niet waar. De BKR is een arbeidsregeling: er ligt een verkooptransactie aan ten grondslag. De kunstenaar houdt zijn handje niet op, maar levert werk voor zijn geld. En als je het mij vraagt: goed werk. Helaas kun je als kunstenaar vandaag de dag op de vrije markt vrijwel geen zelf standig bestaan meer opbouwen. Ook niet als je kwaliteit levert. Daarom verwacht ik een ernstige verschraling van de kunst in Ne derland als De Graaf zijn plannen doorzet". HAAG Er zijn maar v onderwerpen die de gemoede- zo in beweging kunnen bren- als de kunstsubsidies. De kun- die met een slordige ri een wit doek een maand verdient is gewilde kroeg- De kelders van gemeenten vol liggen met kunst die te om aan het publiek te De Beeldende Kunstenaars onderdak bie- die kunst ma niemand op zit te wach- „Met dit soort vooroordelen we steeds weer geconfron- zucht Adelbert Foppe, tot kort bestuurslid van Beeldende regio Den er op kunstgebied aan is en dat heeft allerlei ooi kan staatssecretaris De Graaf met zijn bezuini- komen. Kan hij problemen drie kwart Idende kunst in Nederland omdraaien". atelier aan het Groenewegje Haag zijn drie Haagse kuns- bijeen die alle drie mii de BKR afhankelijk zijn. Foppe, John de Rijke-* Blans jr. houden zich voorn bezig met grafisch werk. verdienen ze niet genoeg i hun eigen levensonderhoud voorzien. Bovendien zijn materiaalkosten erg hoog. Adel en John hebben de laatste ja- voor zo'n halve ton in hun geïnvesteerd. Voor een groot el met garanties en ondersteu- de omstreden Beeldende anstenaars Regeling. Nieg Blans: „De BKR is juist zo uniek omdat de kunst zonder aan zien des persoons Wordt onder steund. Een kunstenaar moet de mogelijkheid hebben ongecensu reerd te kunnen werken. Daar groeit dan misschien wat moois uit, maar in het begin is zijn werk toch altijd moeilijk aan de man te bren gen. Misschien verkoopt hij zijn hele leven niets, in de kunstge schiedenis zijn daar genoeg voor beelden van. Gauguin bijvoorbeeld verkocht nooit één doek". „Het beleid wordt nu gericht op 'kunst met een grote K. Alleen kunstenaars die zich waar kunnen maken worden ondersteun. De rest moet het maar bekijken. Maar zo zit het niet in elkaar. Die kleine top van kunstenaars komt voort uit een heel grote, brede onderlaag. Als je de BKR alleen maar bestemt voor kunstenaars die aanslaan, dan verdwijnt het experimenteren to taal". Over de „kwaliteit", die in de kring van BKR-kunstenaars te wensen over zou laten, wil Adel bert Foppe ook nog wel wat kwijt. De graficus: „Je kunt natuurlijk niet van een kunstenaar verlangen dat hij almaar topkwaliteit levert. Een bakker bakt ook wel eens een slecht brood. Je maakt als kunste naar een bepaalde ontwikkeling door en dan is de kwaliteit wat minder. Nou, wat dan nog?" Kunst een luxe? Nieg Blans wil de snelle afbouw van de kunstenaarsregeling vooral afstandelijk bekijken. Op bedeesde toon legt hij uit: „Het gaat er om: hoeveel kunstenaars kan een maat schappij zich veroorloven? De BKR is wel erg uit de kluiten gewassen, dat is een feit. Het verbaast me dan ook niet dat er nu iets gebeurt. Toen ik bij de BKR kwam, zaten er nog maar zevenhonderd kunste naars in die regeling. Toch vind ik dat je boter op je hoofd hebt als je nu als politicus ineens zegt: „O jee, er zijn al zesendertighonderd ge subsidieerde kunstenaars, dat kan niet. Dat is te veel". Kom zeg, dat is een gegroeide situatie". John de Rijke valt in de rede: „Juist! Van de cultuur moeten ze met hun poten afblijven. Er zijn wel andere dingen waar de rege ring op kan bezuinigen. Neem maar de parkeergarage onder de Haagse Hofvijver, of de F-zestien straaljagers. Dat hoeft van mij alle maal niet zo nodig". Nieg Blans hervat: „Ik denk dat er iets anders aan de hand is. Uit be zuinigingsoverwegingen zijn de voorstellen van De Graaf een was sen neus. Het geld dat hij op de BKR verdient moet Sociale Zaken straks weer aan bijstandsuitkerin gen uitgeven, met dit verschil dat materiaal en atelierkosten niet meer door het Rijk betaald worden. Nee, ik denk dat er een politiek be leid achter zit. Het is De Graaf er volgens mij om begonnen een vrije en oncontroleerbare groep in de sa menleving in de hoek te zetten. Kunstenaars zijn maar een zootje ongeregeld, denken de mensen. De Graaf wil nu laten zien wie er de lakens uitdeelt. Er moet weer kwa liteit geleverd worden, zo eist hij. En het ministerie van cultuur gaat uitmaken wat kunst is en wat niet. Dat is het kwalijke. Er ontstaat weer een elitair kliekje dat centraal bepaalt wat wél en wat niet kan". Heilig vuur Als de kunstenaars, wier werk vol gens de „kunstkliekjes" niet door de beugel kan, hun eigen werk hoog genoeg inschatten, dan blijven ze toch wel aan het werk, zullen veel mensen wellicht denken. Wordt de artiest immers niet ge dreven door een heilig vuur, dat hem zo inspireert dat zijn werk zelfs onder de bitterste armoede niet zal lijden? Zovele oude mees ters spaarden toch uit eigen mond om dan wel geen brood maar ten minste enkele klodders olieverf op het palet te brengen? John de Rijke moet er om lachen. „Dat hoor je wel meer, die roman tische gedachte: in een tijd van cri sis, dan bloeit de kunst. Bibberend van de kou met een penseel aan je pols gebonden een doek afwerken. Dat is pas een kunstenaar, denkt men dan. Onzin. Het gros van de nu bekende kunstenaars had vol doende poen. Ook Van Gogh. Die had een rijke broer". Nieg Blans: „V^ je echt geen ki_ kunsten?gtè kost vijfhonc maand. Moet i eaan betalen? Zonder geld ki voet aan de gr* reldje. Je kunt reizen, geen materiaal is baar. Een simpdji negenhonderd kunst beoefenei standsuitkering John de Rijke: miniatuurtjes sch derkamer, haha!" Adelbert Foppe ItUDt «cbterOW en maakt in zijr gebaar. „Als ik i zou ik dit alles oj*|| moeten gooien. Ga e kapitaalvernietiging! hoe ik mijn schuldeitM loumoe^n betalen. Ik zal me fftftUèt pufetfl» laten verklaren". Appel en tulpen Nieg Blans vat samen: „f^ftllotMl baar brok cultuur wordt jp| Jtyl klap vernietigd. Die veel erger dan de zogen* arming van de econorr land is om zijn beeldgjade^ kend. Vraag je wat is Nederlan* één adem: dijjcg en Rembrandi*"*- Karei Appel., m dijken, tulpen^ land wél een doek inlever*] krijgt, dat stuit ik tegen de borst veel mensen misselijl dat het niet materieel kunst is niet na te tellen, kenen of op te eten. Wij leven wat dat betreft in een barbaars en cal vinistisch landje. Die bezuinigingen passen helemaal in deze sfeer". John de Rijke en Adelbert Foppe: twee „bedreig de" kunste naars. „De men sen kopen eer der schoenen dan een schilde rij". VICt ^kunstenaarsorganisaties heb- D0n donderdag aangekondigd op 31 Augustus in Den Haag een geza- meolHke manifestatie te houden te gen dit plannen van De Graaf. Zij trtrilcfl dat de Nederlandse kun: naar» al meer dan tien procent h MQ tnoeten inleveren als gevolg VmiHNwfere bezuinigingen. Volgens ifoMgBQIsaties zijn de laatste jaren Suakêl^k geworden omdat er noc Oen goed Kunstbeleid is gevoerd allerlei fcunstbevorderende voo Henifigen Zijn afgebroken. ffQmimjgt Tweede-Kamerleden hebben zkhi kwaad gemaakt om de plannen Van de staatssecretaris. COA46U*lStspecialist drs. M. Beine- Verontwaardigd: „Bezuini- BKR kan, maar tachtig jafhalen van de honderd- jgiljoen voor de BKR is geen i meer, dat is een moord- Ook Aad Kosto ging op srste benen staan. De istspecialist die in 1981 ;rste politici was om discussie te stellen: tten ons ertegen dat mil- r de BKR verloren gaan. weloverwogen verschui- willen we praten, maar ejnjtfnigingen van een niet ge- ètpvang. Ik verklaar de BKR heilig, maar als je de i it beperken, dan moet 'maakte geld elders vc _ïn gebruiken". De raad Ü(|hunst heeft De Graaf al Mtttften weten dat afbraak a Uttt „volstrekt verwerpelijk" er niet een kunstbeleid sociaal zekerheidsbeleid jpe plaats zijn gekomen. maal bemoedigende gelui- ■ïjöjïe grafici raken er niet bijzon- Art van onder de indruk. Nieg verzucht: „Ach, we hebben qet verleden wel geprotesteerd eh gekke dingen gedaan. Ook deze keer zal er wel iets ludieks bedacht worden. Maar wat kunnen we in feite tegen de bezuinigingsvoorstel len doen? Een beroep doen op het gezonde verstand en het gevoel voor cultuur misschien? Dat blijven toch moeizame begrippen. Zo lang de mensen kunst niet begrijpen, zitten wij op de schopstoel". PAUL KOOPMAN FOTO's: MILAN KONVALINKA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1983 | | pagina 11