TAFEL Illusie dat welzijn te plannen is Paus wellicht naar Litouwen Sociale betrokkenheid van kerk in Brazilië bevordert opkomst sekten CcidocSomatil PÏÏÏÏ71 HP deBJbENE B kerk wereld f DE TIJD ACHTERGROND CeidócSoiucmt DONDERDAG 7 JULI 1983 PAGlff] Naar uit katholieke kringen in Polen verluidt zijn er voorbereidende contacten ge weest tussen het Vaticaan en het Kremlin om de mogelijk heid na te gaan van een be zoek van de paus aan Litou wen komend jaar maart. Dit meldt het blad „Los Angeles Times". Aangezien Litouwen deel uitmaakt van de Sovjet-Unie kwan worden gesproken van de meest spectaculaire reis van de paus tot dusver. Het bezoek kan samenvallen met de viering van de vijfhon-' derdste verjaardag van de dood van de heilige Casimir, de patroonheilige van Litou wen De zegslieden in Polen bena drukken, dat een bezoek ver re van zeker is, maar de mo gelijkheid wordt beslist niet uitgesloten. Het wordt mede afhankelijk gesteld van de uitwerking, die het pauselijk bezoek aan Polen zal blijken te hebben. Het Vaticaan wil de geruch ten bevestigen noch ontken nen. Westerse diplomaten to nen zich sceptisch. Ander zijds hebben de Sovjet-autori teiten in april goedgevonden, dat vier Litouwse bisschop pen een bezoek aan Rome brachten. Dit voor het eerst sinds 1940 toen Litouwen door de Sovjet Unie werd ge annexeerd. Die toestemming werd door sommigen gezien als een poging van het Het aantal godsdienstige sek ten in Brazilië heeft zich de afgelopen dertig jaar bijna vertienvoudigd. Volgens de primaat van Brazilië Avelar Vilela krijgen zij van inter nationale groepen technische en financiële steun met het doel „het volk van de rooms- -katholieke kerk te schei den". De betrokkenheid van de r.-k. kerk met sociale pro blemen de laatste jaren heeft volgens hem de opkomst van vele sekten in Latijns-Ameri ka en in het bijzonder in Bra zilië bevorderd. Een voorlopig onderzoek van de Braziliaanse bisschoppen conferentie (CNBB) heeft uit gewezen, dat het aantal reli gieuze groepen in Brazilië toenam van 494 in 1950 tot 4.077 op dit moment. Volgens de CNBB trekken „de sekten gefinancierd door multinatio nale ondernemingen" steeds meer rooms-katholieken aan. In het CNBB-document wor den als de belangrijkste oor zaken genoemd: het gebrek aan geestelijken in het bin nenland, de maatschappelijke stellingname van de rooms- -katholieke kerk, een te ab stracte en elitaire prediking en het analfabetisme dat er toe bijdraagt, dat een groot deel van het volk leeft in een klimaat van onwetendheid, vooroordelen en ellende. Het is juist onder deze bevol kingsgroepen dat de sekten hun aanhang zoeken. Zij ge bruiken daarbij religieuze ui tingen die gericht zijn op het bovennatuurlijke en afleiden van de dagelijkse werkelijk heid. Volgens kardinaal Aloi- sio Lorscheider is er sprake van een invasie in vooral die bisdommen waar een relatie wordt gelegd tussen het mar xisme en het evangelie. De sekten gebruiken ten onrech te die relatie om beschuldi gingen te uiten en aldus het sociale werk van de rooms- -katholieke kerk in Latijns- -Amerika te ondermijnen, al dus kardinaal Lorscheider. Het CNBB-document noemt een groot aantal plaatsen in Brazilië waar nu al meer tempels en aanhangers zijn van de Afrikaanse religies en van de uit de Verenigde Sta ten geïimporteerde sekten dan rooms-katholieke kerk gebouwen. Het is voor het eerst, dat de Braziliaanse bis schoppenconferentie op indirecte wijze toegeeft, dat de officiële statistieken die melden, dat tachtig tot negentig procent van de Bra zilianen rooms-katholiek is, niet meer juist zijn. De ongerustheid over de groei van de sekten wordt zo wel door de conversatieve als progressieve Braziliaanse bis schoppen gedeeld. De voor uitstrevende bisschoppen verzekeren evenwel, <iat dit een tijdelijke tendens is en dat geleidelijk aan de rooms- -katholieke kerk met haar keuze voor de armen deze sekten weer zal overvleuge len. Argentijnse bisschoppen pleiten voor terugkeer naar democratie In een verklaring met de ti tel „God, de mens en het ge weten" spreken de Argen tijnse bisschoppen zich uit voor de terugkeer naar de democratie en tegen elke po ging tot een staatsgreep. De bisschoppen menen, dat me dezeggenschap van het volk de beste correctie is op mis standen als armoede en werkloosheid. Zij veroorde len extreme ideologieën van links en rechts, omdat deze alle het recht op leven schen den. Bovendien betreuren zij het, dat er de laatste jaren talrijke terroristische acties, martelingen en moorden zijn voorgekomen. De bisschoppen pleiten voor vakbondsvrijheid, maar me nen ook, dat de vakbonden zich niet zonder meer bij de politieke partijen aan moeten sluiten. Voor de ontwikke ling van een politiek die het algemeen belang dient, is de stabiliteit die een democratie met zich meebrengt, beslist noodzakelijk, aldus de bis schoppelijke verklaring. In de Argentijnse pers heeft de verklaring van de bis schoppen veel aandacht ge kregen. De laatste dagen zijn Gebedsgenezende bisschop Basisgemeenschappen Brazilië streven niet naar volkskerk over een mogelijke staats- greep. De Argentijnse ipili- taire junta heeft op deze ge ruchten gereageerd met een verklaring, dat de beoogde democratisering verkie zingen in oktober en de over dracht van de macht aan een burgerregering in januari 1984 zal doorgaan. Milingo weer naar huis De Zambiaanse aartsbisschop Emmanuel Milingo mag na een kerkelijk onderzoek van vijftien maanden naar huis terugke ren. Hij werd indertijd naar Rome geroepen, omdat hij in zijn land gebedsgenezingen zou uitvoeren. Ter afsluiting van het onderzoek werd hij gisteren door paus Johannes Paulus II ont vangen. Door geen van de partijen werd commentaar gegeven. Mgr. Milingo zei wel, dat hij nog een ontmoeting zou hebben met de pauselijk staatssecretaris, kardinaal Casaroli. Mgr. Milingo begon in 1973, naar zijn zeggen daartoe aange spoord in een visioen, met zijn gebedsgenezingen, waarbij hij gebruik maakte van handopleggingen, wijwater, gebeden en Afrikaanse zang. Hij werd een aantal keren door het Vaticaan gewaarschuwd, maar verdedigde zich met te zeggen, dat hij hetzelfde deed 'als Jezus. Uiteindelijk werd hij naar Rome ge roepen en verbleef sindsdien in een klooster. Zaligverklaring Fra Angelico op komst Paus Johannes Paulus II zal binnenkort een decreet uit vaardigen, waarbij de Flo rentijnse schilder Fra Angeli co officieel als zalig wordt er kend. Dat heeft een woord voerder van het Vaticaan medegedeeld. Fra Angelico, eigenlijk Gio vanni da Fiesole, werd in 1371 in Vicchio di Mugello geboren. Hij trad rond 1420 in in de Orde der Dominica nen en verbleef onder meer in het Dominicanenklooster „San Marco" in Florence. Hij stierf in 1455 in Rome. De algemeen secretaris van de Braziliaanse bisschoppen conferentie (CNBB), bisschop Luciano Mendes, heeft aan het begin van het congres van kerkelijke basisgemeen schappen, dat deze weëk in Sao Paulo wordt gehouden, de beschuldiging dat een „volkskerk los van de hiërar chie" in de maak is, onjuist genoemd. Volgens Mendes is er juist sprake van een grote eenheid tussen de leken van de kerkelijke basisgemeen schappen en de geestelijk heid. „De basisgemeenschap pen zijn nooit politieke partij en geweest en zullen dat ook nimmer worden. Het zijn krachten die de samenleving zullen vernieuwenovereen komstig het woord van God", aldus mgr. Mendes. Over de rol van de basisge meenten tijdens de verkie zingen van 15 november, waarbij soms openlijk de zij de van de oppositie is geko zen, zei hij: „Het is onvermij delijk dat de kerk zich tijdens een verkiezingscampagne uit. De ophelderingen die in de basisgemeenschappen wer den gegeven, beoogden de le den in staat te stellen bewust en in vrijheid te kiezen". Mendes verklaarde, dat de rol van de basisgemeenschap pen vooral evangelisch en niet politiek is. „Het evange lie verplicht ons evenwel de sociale en politieke conse quenties op ons te nemen die voortkomen uit eerbied voor de menselijke waardigheid", aldus de secretaris van de CNBB. Kardinaal Aloisio Lorschei der verzekerde de vijfhon derd vertegenwoordigers van de bijna honderdduizend Braziliaanse basisgemeen schappen, dat het de taak is van deze beweging een nieu we samenleving te vormen, die broederlijk, rechtvaardig en solidair moet zijn. Daar deugt momenteel niets van. aldus Lorscheider. De huidi ge samenleving omschreef hij als zeer individualistisch en egoistisch. „De tegenstanders van de basisgemeenschappen zijn bang, dat het volk wak ker geschud wordt en zijn rechten gaat opeisen. Ze zijn bang voor de uitgebuite me nigte, want als de kleinen zich gaan verenigen, beven de groten". De kardinaal voegde eraan toe, dat de uit- gebuitenen niet via de klas senstrijd en het marxisme hun rechten moeten opeisen, maar zich moeten verenigen om de nieuwe samenleving overeenkomstig het evange lie te stichten. „Het zijn niet de eisen van de basisgemeen schap die conflicten oproe pen. Het is het evangelie dat de tegenstanders van de ba sisgemeenschappen zwaar op de maag begint te liggen", al dus kardinaal Lorscheider. Korte metten Twee vredeswerkers, die in Comiso op het Italiaanse eiland Sicilië meewerkten aan acties tegen de geplande stationering van 112 kruisra ketten daar, zijn door de Ita liaanse autoriteiten het land uitgezet. Het zijn Martin Kohier, een vrijwilliger van de Duitse organisatie Aktion Sühnezeichen Friedensdien- ste en zijn landgenoot Jochen Lorentzen, die werd uitgewe zen, omdat hij meewerkte aan een internationaal zo merkamp van de vredesbe weging in Comiso. Nationale schuld "~Df di 5pa 1 te HeT kabinet wil in de jaren tot en met 1986 het final ringstekort terugbrengen van ruim twaalf tot ruim zye procent. In 1986 zal de nationale schuld dan nog ruim twflel miljard bedragen. De doelstelling van het kabinet is zeef h delijk: de hoge nationale schuld wakkert de rente aaire vormt mede daardoor een beletsel voor rendementshe[ hetgeen vervolgens ook verbetering van de werkgelegen? verhindert. Lg( Om het financieringstekort terug te brengen wil het kali ieder jaar miljarden guldens van de rijksuitgaven bezuintl Dat betekent iedere keer weer een zeer forse ingreep.f merendeel van die ombuigingen moet komen uit de ba_ gen, die worden uitgegeven aan uitkeringen en ambtenaf salarissen, want daar gaat het meeste overheidsgeld nu i "maal naar toe. Het betekent een inkomensmatiging of eet komensvermindering van iedereen die door de scha| wordt betaald. i Wil van het kabinetsbeleid de belangrijkste aanpak] economisch herstel het verminderen van het finai ringstekort kans op succes hebben, dan zal er de komi "1 jaren rekening moeten worden gehouden met een zeer I ke terugdringing van de inkomens van iedereen, die dj voor rechtstreeks op de schatkist is aangewezen: de ambt| ren en de uitkeringstrekkers. Het gaat dan niet om het veren van een enkel procentje of zelfs de hele prijscomi satie, maar om een achteruitgang met vele procenten. ID die berekening te maken heeft niemand meer nodig daA^< achterkant van een sigarendoosje. lis; nir Ch HeT is uiteraard het rechtvaardigst als alle inkomens Ide veren. Volgens een redenering van minister De Koningire Sociale Zaken zullen de inkomens in het bedrijfsleverën arbeidstijdverkorting straks de kortingen, die nu al blr ambtenaren en de uitkeringen worden toegepast, wel t( inhalen. Hij schat dat die „inhaalmanoeuvre" in 1990[jee •tooid zal zijn. Maar dat is veel te laat. We geven met z'n ard meer uit dan we verdienen en daarom moeten we ookeli z'n allen een aantal stappen terug doen. Ook degeneitn door de bedrijven hun loon uitbetaald krijgen. En danbo met een vertraging van maar liefst zeven jaar vergeljve met de ambtenaren. )re ift eic tel HeT bezwaar van minister Ruding van Financiën dat b! dan ook minder inkomstenbelasting binnenkrijgt vanru' mensen die door de bedrijven worden betaald, lijkt onsl redelijk. Volgens die redenering van Ruding zou het voot schatkist het profijtelijkst zijn als het verschil tussen de ij mens die rechtstreeks uit de schatkist vloeien en de ovf inkomens, zo groot mogelijk wordt. Maar dat is niet i vaardig. Nu steeds duidelijker wordt dat forse ingrepen inkomens noodzakelijk zijn, wordt het ook steeds duidelil dat het kabinet toch niet aan een langdurige algemene k ingreep zal kunnen ontkomen. Vissticks met sla en gebakken aardappelen vla met jambiscuits Voor twee personen hebt u nodig: 6 a 8 vissticks, 2 le pels olie, 15 g boter, 1 to maat, 2 lepels yoghurt, worcestersaus, 1 lepel to matenketchup, zout, peper, peterselie, 2 parten citroen; sla, 2 lepels azijn, zout, pe per, suiker, mosterd, 1 le pel olie, bieslook, peterse lie, kervel, borage of pim pernel, dille, 1 klein hard gekookt ei; 0,5 1 kg aardappelen, olie, boter, zout; 0,5 liter melk, 25 g custard, 30 g suiker, circa 4 gewone biscuits, 2 lepels jam of paar aardbeien met suiker. Bak de vissticks (zo uit de diepvries) in warme olie met boter brum en gaar in circa tien minuten. Keer ze regel matig, zodat ze rondom bruin worden (Het is mogelijk om de sticks in frituurvet mooi bruin te bakken, maar dat geeft achteraf veel werk om dat het vet gezeefd moet wor den). Halveer de tomaat en hol de helften uit. Meng yoghurt, worcestersaus, tomatenket chup. zout en peper en schep dit mengseltje in de tomaten Strooi er fijngeknipte peterse lie over en garneer er samen met de parten citroen de vis sticks mee. Maak voor de sla een sausje (dressing) door azijn, zout, pe per, suiker en mosterd te men gen en daar de olie druppels gewijs door te kloppen. Voeg zoveel mogelijk soorten fijnge knipte tuinkruiden toe. Meng de sla kort voor de maaltijd met het sausje en garneer met plakjes ei. Zet de helft van de melk op. Meng custard, suiker en wei nig koude melk. Schenk wat hete melk bij dit papje en doe het in de pan. Laat de vla al roerende even koken. Voeg van het vuur de overige koude melk toe en koel de vla af. Be smeer de biscuits met jam of met geprakte aardbeien met suiker, duw ze met de punt van het mes stuk in de schaal- (tjes) en leg 'er de vla op. JEANNE „Komkommeren", zo heet in het journalistieke jargon het vullen van de redactionele ruimte in dag- en weekbla den met nauwelijks actuele verhalen. Dat is deze week duidelijk het geval in de opi nieweekladen. Op een enkele uitzondering na, zoals Vrij Nederland dat komt met het verhaal over het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds. „Een rondgang langs politici, ondernemers en economen" noemt de Haagse Post deze week een verhaal over de vreemde situatie waarin we verzeild zijn geraakt. Er zit een tegenstrijdigheid tussen de stagnatie van de afzet en de produktiestijging. Joop den Uyl: „Alle negatiéve ver schijnselen in de economie hangen samen met de stagna tie van de afzet. De produkti- viteitsstijging gaat door, vrij fors zelfs, ligt op het ogenblik in de industrie weer bij 3,4 procent. Maar daar tegenover staat nauwelijks afzet". De gemeente Amsterdam heeft beslist, dat het oude pand van de textielburcht Wijers moet wijken voor een Holiday Inn. Krakers hebben een alternatief plan op tafel gelegd, en nu De nieuwbak ken burgemeester Van Thijn: „De stad moet ook weer voor bedrijven aantrekkelijk wor den om integratie van wer ken en wonen mogelijk te maken. De kleinschaligheid ligt binnen bereik. Ik vind het dan ook heel bedenkelijk en niet acceptabel, dat er nu al wordt uitgegaan van een veldslag om het Weerscom plex". De krakers denken niet aan ontruiming. „Een gemeentelijke politieke uit spraak is iets anders dan een juridische uitspraak. De rech ter zal over de ontruiming uitspraak moeten doen en dat is nog niet aan de orde". „De parlementaire democra tie krijgt kwalen", zegt De Simon Carmiggeit: „Een mooi huis is alleen mooi als er ook een verzakt exem plaar is". Groene. „De parlementaire democratie verkeert onder het beslis-kabinet-Lubbers weliswaar niet in levensge vaar, maar de kwalen waar aan zij lijdt lijken meer op beginnende aderverkalking dan op een zomergriepje". Ademnood is de ergste kwaal en het gebrek aan visie: „Een visie op de maatschappij van -1990 verlangt Sytze Faber". Als je vraagt: Hoe dan?, Ja, dat weet ik ook niet. Hij hoopt dat de politieke partij hier een baanbrekende rol kan spelen, in de Kamer heeft men het zó al heel erg druk". Het verband blijkt niet on middellijk te leggen, maar desondanks is een artikel over het fascisme onthullend: „Om te komen tot een juiste strategie ter bestrijding van extreem-rechtse opvattingen en partijen, lijkt het ons ge boden de zaken zoveel moge lijk bij hun naam te noemen en het té emotioneel beladen en verwarring stichtende be grip fascisme zoveel mogelijk achterwege te laten. Laten we racisme als racisme be strijden, anti-semitisme als anti-semitisme, sexisme als seximse. Daarmee doen we de anti-fascistische traditie die eer toekomen waarop ze recht heeft", zegt de Groene Amsterdammer. Van de omslag van De Tijd kijkt Wibo van de Linde u aan. Of u een al of niet ge rechtvaardigde hekel aan hem hebt, het zij zo, maar hij staat er op. Die hekel had kennelijk ook de verslagge ver van De Tijd, die hem in terviewde, maar zelfs die moest zijn mening herzien. Wibo over de Derde Wereld: „Ik denk over de Derde We reld rechts noch links. Wie daar komt, kan niet verkeerd reageren. Als je daar komt, voel je vanzelf broederschap met die mensen. En voor me zelf .heb ik nooit een gevoel van gêne kunnen onderdruk ken, als ik zag hoe werkers te velde zich voor hun ont zettend bescheiden salaris uitsloofden voor de vluchte lingen". Samuel Hersh, een Ameri kaanse journalist trekt de beerput open rond Henry Kissinger. Hij heeft een boek geschreven dat de Amerika nen veel stof tot denken moet geven. Enkele onder werpen: Het optreden van Nixon en Kissinger heeft vaak averechts gewerkt. Hersh toont aan, dat beide mannen door zucht naar ge heimhouding en hun neiging alle onderhandelingen uit sluitend zelf te voeren, grove fouten hebben gemaakt. Kis singer liet bijvoorbeeld de kans glippen, met de Sovjet- Unie overeen te komen geen kernraketten te ontwikkelen met meer dan één kernla ding, en heeft de Sovjet-Unie de gelegenheid gegeven meer onderzeeboten te kunnen bouwen dan nodig was, ook weer door het team van Amerikaanse deskundigen, dat de onderhandelingen voerde en veel ervaring had, gewoon terzijde te schuiven". Simon Carmiggeit zegt over Amsterdam: „Je kijkt opzij en denkt: ze zijn zeker weer aan het ontruimen". Uit spraak: „De illusie dat wel zijn te plannen is laat zich in iedere groeikern weerspre ken. De disaster van de Bijl mer is als bewijs niet nodig: bijkomstigheid van dit alles zou misschien Zijn dat de dor pelingen zelf ook eens belas tingvrij kunnen gaan kopen en de komst van de Ameri kanen zou de identiteit van het dorp kunnen aantasten". Mitterrand, in zekere zin de tegenvoeter van Jaurós projecten zijn al droevig genoeg. Het welzijn in een stad bestaat nu juist uit het feit, dat er geen pro jectnota ten grondslag ligt aan wat goed gaat. Een mooi huis is alleen mooi als er ook een verzakt exemplaar is". De onzalig grauwe muren van de Scheveningse strafge vangenis staan afgebeeld op de voorpagina van Elseviers Magazine. Het blad schenkt aandacht aan het zwaarst be veiligde cellenblok van Ne derland, dat is de B-vleugel van de Scheveningse strafge vangenis. Daar zitten de ge detineerden die weinig meer te verliezen hebben. Een re portage uit de sfeer van ach terdocht, noemt Elsevier het. Een bewaker: „Begrijpt u waarom het hier De Bunker heet? Honderd procent bevei liging is nauwelijks of niet bereikbaar. Recent zijn in be- zoeksituatie zaagjes onder schept". Elsevier ging naar Woens- drecht en maakte er een re portage met een rechtse blik. Vooral wat de werkgelegen heid betreft, die een raketba sis daar zou kunnen brengen. Het blad moet echter toege ven: „De Amerikaanse staats burgers zullen geheel selfsup porting zijn, met eigen tax freeshops en MacDonald, zelfs een kerk. Een positieve Wie mag nog Nederlander worden vraagt Hervormd Nederland zich af. De Cen trumpartij heeft de kamerle den opgewarmd en uit hun tent gelokt. Het gevaar be staat dat alleen Janmaat wordt gehoord met zijn kri tiek. De nieuwe wet moet Janmaat het spreken erover in de Kamer beletten. Mis schien gaat hij zich daarna ervoor inzetten Tollens' Wien Neerlands bloed door de aad'ren vloeit, van vreem de smetten vrij, tot nationaal volkslied te laten verheffen. Ook dat is al eens gepro beerd. Vergeefs", zegt het blad. De grote reportage van Her vormd Nederland gaat over de CDA-jongeren, die nog al tijd vinden dat ze „een beetje onder de deurmat worden geschoven". Hoe rechts den ken ze? „Het zuiden is over het algemeen rechtser. Dat geldt in de praktijk in ieder geval voor een grote groep nieuwe leden daar. Maar wat de leiding betreft valt het wel mee. Maastricht bijvoor beeld is één van de progres sievere kernen van het CDJA. Vandaar uit hebben ze een project gedaan „poli tieke integriteit", waarin ook het CDA een loeier om de oren kreeg". Kleurige verhalen over het Algemeen Burgerlijk Pensi oenfonds in Vrij Nederland van deze week. Vraag is wie van de hoogmogenden zich heeft verrijkt. Oorzaak vol gens Vrij Nederland: „Veel Wibo: nooit een gevoel van géne kunnen onder drukken". van de moeilijkheden waarin het ABP is beland, lijken te rug te lêiden tot de wisseling van de wacht die de laatste jaren plaatsvond op twee cru ciale posten: op 1 maart 1980 nam Van der Dussen het hoofddirecteurschap over van dr.mr. N.H. Wiarda (die na 21 jaar trouwe dienst met pensioen ging), en begin vo rig jaar werd Masson direc teur beleggingen. Beide be noemingen werden opgelegd aan het ABP". Tinbergen en Den Uyl doen een boekje open over het dé- bacle van Mitterrand. Den Uyl: „Soms heb ik het gevoel dat wij een repetitie meema ken van 1914. Toen was Fran se socialist Jean Jaurès de man die dorst op te tornen tegen het algemeen senti ment van „wij winnen de oorlog". Jaurès werd ver moord, en toen hoopten som migen dat Duitse socialisten in de Reichstag tegen de oor logskredieten zouden stem men. Dat is niet gebeurd. In zekere zin is Mitterrand nu de tegenvoeter van Jaurès. Suriname en het verzet tegen Bouterse krijgen een pagina toegemeten in Vrij Neder land. Haakmat zegt, als hij het huidige conflict verge lijkt met de Lockheed-affai re: „Ik wil de moorden van Bouterse uiteraard niet ver gelijken met de daden van de prins, maar ik denk wel aan de wijze, waarop de Neder landse regering de Lockhee- daffaire en de betrokkenheid van prins Bernhard -daarbij heeft opgelost. Toen zei Den Uyl: in het kader van het staatsbelang laat ik Bernhard niet voor de rechter komen; dan wordt er gesproken over een raison d'état, die kenne lijk voor gaat. Misschien zou den wij er met Bouterse op die manier ook uit kunnen komen". De kleurenbijlage is gewijd aan de Belgische Rijkswacht. Aanhoudend warm DE BILT (KNMI) Het me weer blijft en de kar onweer neemt weer af. komt omdat een krachtig gedrukgebied boven Scani vië weer meer invloed op weer in ons land krijgt, nacht zijn er nog een paar weersbuien mogelijk en tanten daarvan zorgen aan begin van de dag voor kenvelden. Naarmate de vordert wordt het echter niger als gevolg waarvar temperatuur in de mi< rond de 28 graden ter komt. Aan de kust is de 1 groot dat de wind van waait, waardoor het daar minder warm zal zijn. In binnenland is er over het a meen weinig wind. Vannacht daalt de templet tuur tot omstreeks 17 grai en kan er plaatselijk mist 4 staan. Het is nu in vrijwel I&d Europa warm met tempered ren boven 25 graden. All£r] aan de kust van Midden-,p0 Noord-Noorwegen is het fec) koel. i d 1,2 Miljoen winst l Het gemeentelijk GEB (gafl g elektr. bedrijf) te Rijster heeft het vorige jaar 1,2 i z joen winst geboekt. De frads voorzitters van de diverse [l tijen hebben wel gezegd dait bevolking meer geld uittik: zakken is gehaald dan nrthi is, liefst 10% van de totaleior groting, maar de burgers jin, Rijswijk weten nog steeds ht waar deze aanzienlijke \v' blijft. Compensatie: gas-ta ven omlaag, geen tariefsved< ging voor de Onroerend Gd] belasting want daar zit *d( ook mee. Of komt het iif' bekende „doofpot"? R. Verboom, RIJSU Slf

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1983 | | pagina 2