Een nacht op de Jasna Gora TAFEL Voorlopig aanvaarden van afschrikking is grondfout in brief van bisschoppen foidoc (2ou/ta< Ï1 Economische afhankelijkheid van buitenland verminderen m brieu /lezers ACHTERGROND ÊfiidóeSoutmit MAANDAG 20 JUNI 1983 PACT Zestien Baha i's in Iran geëxecuteerd In Iran zijn het afgelopen weekeinde zestien Ba- ha'i-gelovigen die ter dood waren veroordeeld wegens spionage, geëxe cuteerd. Bij hen zijn tien vrouwen die zaterdag nacht in de gevangenis in Shiraz werden opge hangen, aldus een Ba- ha'i-woordvoerder te genover het persbureau Reuter. De zestien be hoorden tot een groep van 22 prominente Ba- ha'i-gelovigen, voor wie president Reagan on langs om clementie had gevraagd. Volgens de woordvoerder ging het afgelopen weekein de om het grootste aantal ge lovigen van de beweging, dat in één keer is geëxecuteerd. De zestien hadden ondanks martelingen geweigerd hun geloof op te geven, aldus de woordvoerder, die eraan toe voegde, dat de informatie uit Iran zelf afkomstig is. De Iraanse leider. ayatollah Khomeiny, zei vorige maand dat Baha'i geen geloof verte genwoordigt, maar een door de Verenigde Staten gesteun de politieke partij. De Baha i-beweging splitste zich in de negentiende eeuw af van de sji'itische moslims en wordt door veel Iraniërs als heidens beschouwd. De Baha'i-beweging heeft in Iran 300.000 aanhangers. Het internationale hoofdkwartier is gevestigd in Israël. Volgens de Amerikaanse president Reagan zijn sinds het begin van de Iraanse revolutie meer dan 130 Baha'i-gelovi- gen geëxecuteerd. Protestants Genève afwijzend tegen benoeming bisschop De protestanten van Genève willen niet, dat de Heilige Stoel een rooms-katholiek bisdom van hun stad maakt, omdat zij herleving vrezen van de oude tegenstellingen in dit bolwerk van het Calvinisme sinds de zestiende eeuw. Uit een opiniepei ling is gebleken, dat 88 procent der ondervraagden vindt, dat1 het benoemen van een rooms-katholieke bisschop oude gods diensttwisten zal doen herleven in plaats van bijdragen aan be grip. De bisschopszetel van Genève is sinds 1535 vakant, toen de stad officieel tot de Reformatie overging. Zes jaar later arri veerde de Franse hervormer Johannes Calvijn. De laatste jaren hebben zich echter zoveel buitenlandse arbei ders en diplomaten van de Verenigde Naties met hun gezinnen in Genève gevestigd, dat de stad voor meer dan de helft katho liek geworden is. Volgens de opiniepeiling, georganiseerd door de protestantse Sint-Pieterskathedraal, wil 41 procent der on dervraagden een volksraadpleging, alvorens een definitief be sluit wordt genomen. Lefèbvre treedt af De door de Heilige Stoel ge suspendeerde Franse aartsbis schop Marcel Lefèbvre zal op 29 juni zijn aftreden aankon digen als hoofd van de tradi tionalistische priesterbroeder schap Pius X. Een woordvoer der van het seminarie van de broederschap in Econe heeft dat meegedeeld. Mgr. Lefèb vre kreeg in 1976 van het Va- ticaan opdracht zich van elke activiteit als priester en bis schop te onthouden wegens zijn verzet tegen de vernieu wingen die het tweede Vati caans concilie heeft gebracht. De priesterbroederschap Pius X heeft hij in 1970 gesticht. SCHILLEBEECKX: De voorlopige aanvaarding van het afschrikkingssysteem is een onzindelijk woordge bruik van de paus. Dat zei de Nijmeegse emeritus-hoogle raar prof. E. Schillebeeckx gisteren voor de KRO-radio.i Namens paus Johannes Pau- lus II verklaarde kardinaal Casaroli vorig jaar voor de bijzondere zitting van de Ver enigde Naties over ontwape ning, dat in de huidige om standigheden een op" even wicht gebaseerde afschrik king nog moreel aanvaard baar geacht kan worden, maar alleen als een etappe op de weg van een steeds verder gaande ontwapening. Schillebeeckx meende, dat de bisschoppen niet verder wil den gaan dan de paus, hoewel volgens hem uit heel hun brief blijkt, dat ze tegen de af schrikkingsstrategie zijn. „De wereld moet van de afschrik kingsstrategie bevrijd worden, staat er in de brief. Maar de geleidelijkheid van dat ont mantelingsproces wordt door de paus en door de bisschop pen ingevuld als de voorlopi ge aanvaarding van de af schrikkingsstrategie en ik denk dat daar de grondfout van heel de brief ligt", aldus Schillebeeckx. Hij verwees naar de passage, waarin wordt gezegd, dat de voorlopige aanvaarding van de afschrikkingsfunctie zich beperkt tot het niveau van kernbewapening dat voor af schrikking voldoende is. Wel nu, aldus prof. Schillebeeckx, president Reagan zegt, dat het niveau van de kernbewape ning in de NAVO-landen op dit moment niet meer vol doende is voor afschrikking. Dus op grond van deze tekst kunnen alle politieke partijen besluiten de kruisraketten te plaatsen, hoewel andere pas sages en vooral de fundamen tele intentie van de brief te gen zo'n besluit zijn. Dat is de dubbelzinnigheid van heel de brief, aldus prof. Schille beeckx. IKV-secretaris Mient Jan Fa- ber verklaarde, dat het op een misverstand berust, als wordt gezegd, dat de bisschoppen met hun brief de mogelijk heid voor een beperkte nucle aire oorlog opengelaten heb ben. De bisschoppen hebben de NAVO-strategie afgewe zen. Zij hebben de kernwa pens van alle kanten afgewe zen, door tegen het gebruik nee te zeggen, want daar be rust alles op, aldus IKV-secre taris Mient Jan Faber voor de KRO-radio. BRAZILIAANSE BISSCHOPPEN: De leiding van de Braziliaan se bisschoppenconferentie (CNBB) wil een meer nationa listisch economisch beleid. Zij zal zich de komende vier jaar verzetten tegen het huidige regeringsbeleid om met nog meer financiële middelen uit het buitenland een oplossing te zoeken voor de ernstige economische crisis in het land. Dat blijkt uit de richtlij nen die de permanente raad van de CNBB heeft opgesteld en die deze week formeel zul len worden aangenomen. In het document wordt ge pleit voor vergaande struc tuurveranderingen om te ko men tot de opbouw van „een broederlijke en rechtvaardige samenleving". De huidige si tuatie „van extreme armoede en sociale marginalisering van de meerderheid van het Braziliaanse volk" is volgens de CNBB-leiders „vooral het gevolg van de heersende eco nomische, sociale en politieke structuren". Tegen de achter grond van het evangelie is de situatie in Brazilië te om schrijven als „een schandaal, in strijd met het christen-zijn, en zondig", zo verklaart de permanente raad van de CNBB. De kloof tussen armen en rij ken in Brazilië duurt volgens de kerkelijke leiders onver minderd voort en neemt zelfs toe. Verworpen wordt het zoeken van de oplossing in „het vergroten van de buiten landse afhankelijkheid, wat zware offers eist van de be volking en onvoorzienbare consequenties met zich mee brengt". In feite wordt met deze formulering het huidige regeringsbeleid veroordeeld. Hoe de Braziliaanse kerklei ders tot hun rechtvaardige en broederlijke samenleving wil len komen, wordt met geheel duidelijk gemaakt, al wordt in algemene termen een soort prioriteitenlijst opgesteld. No dig is volgens het CNBB-do- cument: moedig politiek ge drag, eensgezindheid en soli dariteit, een betere verdeling van de goederen, het geven van prioriteit aan het werk en de mens, het verdedigen van de mensenrechten, meer werk en het instellen van een werkloosheidsuitkering, een hoger loon en structuurveran deringen die moeten leiden tot rechtvaardige leefomstan digheden en tot deelneming van iedereen in het produk- tieproces en in het politieke besluitvormingsproces. Tijdens een persbijeenkomst dit weekeinde heeft kardinaal Aloisio Lorscheider nog eens de stelling verdedigd, dat de allerarmsten het recht hebben te stelen en te plunderen om in leven te blijven. Hij zei, dat de hongerende menigten „het recht hebben voor zichzelf het noodzakelijke te zoeken bij de rijkdommen van de anderen". Kardinaal Lorscheider sprak na afloop van een bijeen komst van elf bisschoppen die in het verpauperde noordoos ten van Brazilië werken. Al vijf jaar heerst daar een ex treme droogte, die een grote hongersnood en uittocht uit het gebied tot gevolg heeft. Ook gebeurt het steeds vaker dat hongerende menigten wa renhuizen en opslagplaatsen van levensmiddelen overval len. Maandelijks komen er honderden kinderen om het leven door gebrek aan water en eten. Kardinaal Lorschei der verdedigde niet alleen „de plunderpraktijken" van de ar men, maar riep ook de rijken op „meer te geven dan alleen maar overschotten". Hij voor zag voorts, dat in de komende maanden een grote chaos in de deelstaat Ceara zal ont staan, als de autoriteiten niet optreden. R Rustige PvdA groeit De bij velen levende verwachting dat de zaterdag j sterdam gehouden vergadering van de PvdA-partijr^den wapengekletter zou opleveren, is niet uitgekomen. Nfkza tegen de socialistische haren in strijkende beleid van F binet Lubbers, noch de nota van het partijbestuur otf gerlijke ongehoorzaamheid, was in staat de partijraaf te beroeren. j Vei |r ti jholp De vergadering verliep zo rustig dat heel wat menst"^ zouden kunnen afvragen wat de PvdA op dit mom zielt. De grootste oppositie-groepering lijkt een „brave" te zijn geworden. Maar die kwalificatie zou de PvdA i doen; in feite is in deze partij een bijzonder interessai wikkeling gaande. TERWIJL de partijraad vergaderde werd in het VA dioprogramma In de Rode Haan door Maurice de H$ resultaat van een recente opiniepeiling bekend g( Daaruit bleek dat, als nu verkiezingen gehouden worden, de PvdA veruit de grootste politieke groepei zijn: zij zou 54 zetels in de Tweede Kamer bezetten ei concurrent CDA slechts 39. Kennelijk spreekt de koers van de PvdA menige kiezer aan: links, maar het centrum. 1 IIDI De partijtop weet uit ervaring, dat de PvdA electoi*f^ meest succes boekt als ze dicht bij het centrum aan hi^Q( is. Bij die plaats hoort ook de opvatting over burgerlijk gehoorzaamheid zoals die in de nota van het partijLjse (waarop Ed van Thijn een stevige stempel drukte), me] drukking kwam. In deze nota wordt burgerlijke onl zaamheid principieel afgewezen. In de nota, die op van de partijraad werd opgesteld (alleen al het verzofi buiten de PvdA beroering ontstaan), toont de PvdA door en door democratische partij. En daarmee kanE** land gelukkig zijn. |(ja. It di d," Intern is de PvdA nu druk bezig beleidsalternatijet i ontwikkelen die dit najaar, bij de behandeling van dvan begroting, naar buiten zullen komen. Ook dan zal blijdeel de marges smal zijn, maar als de partij inderdaad eeiflee^ tisch alternatief naar voren brengt kan dat de parlenf^ discussie en besluitvorming slechts ten goede komenj. V€ Lever in tomatensaus met sla en spaghetti vla met rumbiscuits. Voor twee personen hebt u nodig: 125 g lever, 25 g margarine, zout, uitje, 10 g bloem, 2,5 dl bouillon (blokje), circa 1 blikje to matenpuree, tijm, worces- tersaus, peterselie; sla, 2 lepels slasaus, 1 lepel azijn, zout, peper, suiker, uitje of bieslook, 1 hardge kookt ei; 250 g spaghetti, zout, 1 le pel olie; 0,5 dl melk, 25 g custard, 30 g suiker, 4 lange vin gers, 2 lepels rum of 2 le pels water met rumessen- Snijd de lever in flinke dob belstenen en bak die steeds omscheppend in drie minuten bruin in warme margarine. Schep de lever uit de pan en fruit de gesnipperde ui in het overgebleven vet. Roer er de bloem door en vervolgens in gedeelten de bouillon. Maak de saus op smaak af met toma tenpuree, tijm en worcester- saus en laat haar nog tien mi nuten zacht koken. Warm de lever op in de saus en roer er de fijngeknipte peterselie door. Breng een ruime pan halfvol water aan de kook. doe er zout naar smaak in en de olie. Zet de spaghetti rechtop in de pan, roer een keer als hij er vanzelf ingezakt is. Reken de kooktijd die op het pak staat of, als die ontbreekt, een kwartier. Giet de pan met gare spaghetti leeg in een vergiet dat in de goot steen staat. Schud het water uit de spaghetti, doe hem in een schaal en schenk er de saus overheen. Breng de helft van de melk aan de kook. Meng custard, suiker en weinig koude melk, schenk er wat hete melk bij en doe dit mengsel al roerende in de pan. Laat de vla even ko ken, voeg van het vuur de rest koude melk toe en koel de vla af. Breek de biscuits in stukjes, besprenkel ze met rum of ver dunde rumessence en leg er de JEANNE 4.00 en 15.00 CZESTOCHOWA Als de jeugdgroep van de Urszula-parochie uit Wodz zingend en bid dend binnenmarcheert, houdt de regen op. Het is zaterdagmiddag drie uur. Tienduizenden jongeren zijn nog onderweg naar de Jasna Gora, de helde re berg. Honderdduizen den staan, liggen of zit ten er al, biddend, zin gend, pratend, sommigen kwartiermakend, want het zal een lange koude nacht worden. Het is herfstig op de Jasna Gora. Uit de luidsprekers klinkt de sonore stem van een priester die heel in de verte vanaf een po- dest voorbidt en voor zingt. „Matko Boska, Krolowa Polska, Panina Nasza".- „Moeder Gods, Koningin van Polen, onze maagd". Een sle pende melodie, smekend, biddend. En dan weer: „God, blijf Polen be schermen". Voorbij de kraampjes met prentjes, medailles, beeldjes, foto's, rozenkransen, kruisen wordt er al gedrongen. Het is nu vier uur. De paus zal pas om acht uur „een ontmoeting met de jeugd hebben". Nog vier lange uren wachten in de koude wind. De regen en de pelgrims hebben de grond glibberig gemaakt. Een oude man en een oude vrouw, die zich aan elkaar vastklampen, glijden in echtelijke trouw samen onderuit. „Matko Bos ka". Er is hulp genoeg. Wie bidt en zingt wil ook helpen. Het oude echtpaar wordt op de been gebracht. Ze zitten allebei onder de modder, maar verder is er niets ge beurd. Haar tasje en zijn plas tic zak met mondvoorraad worden ook teruggevonden. Verder zoeken naar een plaatsje tussen de honderd duizenden. Het is kwart over vier. De politie vormt een kordon rond de bergen. De manschappen moeten uit alle uithoeken van Polen hier naar toe gekomen zijn. Ze zijn er met duizenden. Niet grimmig, eerder ijzig, enke len vriendelijk. Ze staan er alleen maar te staan. Ook zij Aanhoudend zomerweer zin. Dit hogedrukgebil DE BILT (KNMI) Een voor een zonnige dagp krachtig hogedrukgebied bo- het kwik tot ongeveel ven de Noordzee bepaalt ook den kan oplopen. In morgen ons weer in gunstige dengebied is het wal maar in Zuid-Limburi zelfs nog een paar gral mer worden. De wij noordoost en is sterkte. Ook voor de morgen ziet het er naa wij met zomers weer t hebben. Het hogedri boven de Noordzee v maar weinig van p veroorzaakt bij ons ee lijke stroming, waarrr me lucht wordt aar Dit betekent tot het 1 de flink wat zon, en dagtemperatuur vart i 25 graden. moeten nog uren wachten. Als om half zes de paus arri veert: oorverdovend gejuich. „Leve de paus". Er wordt weer gezongen. Honderd jaar moet de paus nog leven. Hij trekt tussen de menigte door en kijkt vriendelijk-tevreden alsof hij te kennen wil geven dat hij met een jaar of twin tig ook wel genoegen neemt. Dan verdwijnt hij als een stip in de verte en komt tenslotte, alweer als een stip, maar nu iets dikker, op het altaar weer tevoorschijn. Een korte begroeting en dan wordt er weer gezongen. Veel „Pols ka", soms gedragen, soms vrolijk en dan trekt de paus zich terug. De honderddui zenden geven hem opnieuw honderd jaren mee. Leszek bijt agenten De priester met de sonore stem begint met de litanie van alle heiligen. Nog ettelij ke tienduizenden zoeken er gens een plek. Vanavond zijn het overwegend jongeren, maar sommigen hebben hun familie bij zich, zullen op de berg overnachten en willen morgen weer alle plechtighe den bijwonen. Witold uit Opole heeft zelfs zijn hond meegebracht, een reuze-beest van een onbekend merk dat hij langs de politie heeft moe ten smokkelen, want binnen de omheining mogen vier voeters eigenlijk niet komen. Behalve zijn hond heeft Wi told ook zijn ouders bij zich, en een oma, en een tante- -non. Ze zitten voor hun ten tje, dat wil zeggen: Tante-non staat en oma knielt. Witolds vader, Janek, vertelt trots dat er nog een familielid aan wezig is, maar die staat gin der, hij wijst in de richting van het altaar in de verte. Zijn broer is Pauliner-broe- der. „Reftermeester en hij mag de komende dagen de paus bedienen". Uit de luid sprekers komt een medede ling die tweemaal wordt her haald. Eenieder die prentjes of kruisjes heeft gekocht kan ze nu in de hand houden, dan worden ze met een grote ze gen gewijd. Oma zoekt koortsachtig in haar tas een afbeelding van de paus die ze een uur geleden heeft ge kocht. Na de wijding is er ro zenhoedje. Het loopt tegen zeven uur. Witolds hond heet Leszek (de kleine Lech). „Bijt-ie?" vraagt een meisje dat zich met haar vriend naast ons gelegerd heeft. „Alleen agen ten", zegt Witold. Het nonne tje kijkt berispend omdat het rozenhoedje verstoord wordt; moeder Hania ziet er eerder bezorgd uit: Achter het bosje dat een beetje bescherming biedt tegen de harde wind, staan de mannen van de mi litie. „Leve de paus" Het is over zevenen. Geen tijd meer voor grapjes. Er wordt nu serieus gebeden en gezongen: „Wij willen God". Wie durft zich nu in Polen nog communist te noemen? Het bidden en zingen gebeurt luid en massaal. Oma moet ineens. Haar dochter-non gaat met haar mee. De mis die primaat Glemp voor de jeugd opdraagt is bijna voor bij als oma en het nonnetje terugkeren. „Matko Boska, wat een rij. Er stonden wel een paar honderd mensen", fluistert oma klagend. Onder de rook van het altaar praat je niet hard. De mis is voorbij. De paus komt. Gejuich van honderd duizenden, minuten lang. Spreekkoren: „Leve de paus". Jan Pawel komt niet aan het woord. Mag een man die helemaal uit Rome geko men is, misschien ook even iets zeggen? De honderddui zenden juichen weer. „Jullie verstaan me zeker niet? Ik zal wat dichterbij komen. Jan Pawel gaat inderdaad een verdieping lager staan en krijgt dan eindelijk de gele genheid de vertellen wat hij op het hart heeft. Het is ook uit het hart gegrepen van de honderdduizenden jongeren. Een eerste donderend ap plaus als Jan Pawel het woord Solidarnosc, ook al heeft hij het over menselijke solidariteit en niet over de vakbond van die naam. En kele tientallen spandoeken met het woord Solidarnosc gaan omhoog. Witold en zijn vader stoten elkaar aan. Oma is het met dit deel van de plechtigheid niet eens. Zij komt om te bidden, niet om te demonstreren. Jan Pawels toespraak tot de jeugd wordt 31 keer onder broken door applaus. Dat wordt ook tante-non wat te veel. Ze lijkt een jaar of vijf tig. En per slot van rekening treedt Jan Pawel hier voor de jeugd op. Hij besluit de bij eenkomst met „Lang leve de Poolse jeugd". En de hon derdduizenden galmen: „Lang leve de paus". En dan het slotlied: „God moge Po len nog eeuwenlang bescher men". Oma zingt weer van harte mee, haar dochter-non ook. Het is even over negen als Jan Pawel de honderddui zenden vraagt zich voor te bereiden op de plechtigheden van morgen. „Blijf bij ons, klinkt het. „Morgen zien we elkaar weer." En de paus trekt zich terug. Om kwart voor tien neemt de non af scheid. "Ze heeft onderdak ge kregen in een klooster van een bevriende congregatie en moet voor half elf binnen zijn. Witolds ouders maken de tent klaar voor de nacht. Het is nog steeds droog. Oma blijft bidden en zingen, nu niet meer gesteund door de sonore stem uit de luidspre kers. Witold probeert ergens verstolen zijn hond uit te la ten. In de verte klinken de geluiden van een demonstra tie. Witold is weer terug. Met hond. Hij zal in zijn slaapzak overnachten. Oma, geknield op een doekje, bidt nog steeds, met een beduimeld gebedenboek in de hand dat ze nooit openslaat. De tent is klaar voor de nacht. Janek komt nog een sigaret roken. Het politiekordon wordt te ruggetrokken. En, waarach tig, Leszek gromt even in zijn slaap. „Madonna weent" Witold, in zijn slaapzak, wil blijven praten. Janek moet oma bijna met geweld de tent in drijven. De luidspreker is allang verstomd. De Jasna Gora is alleen nog maar op het topje, waar het klooster staat, helder. De helling, waar hier en daar mensen in slaapzakken of alleen maar in een deken gehuld de nacht doorbrengen, is in duister ge dompeld. Zo nu en dan klinkt er weer dat slepende gezang: „Matko Boska", of er wordt zachtjes een rozen hoedje gebeden. Het is al over enen als Witold nog fluisterend zijn visie op de paus geeft. Hij'vindt Jan Pawel zo. Janek is zijn zo veelste laatste sigaret komen roken. Leszek ligt met zijn kop in Witolds slaapzak. Oma moet weer. Er staat nu geen rij en als ze na vijf mi nuten terugkomt valt er een dunne motregen. „De Ma donna weent", zegt ze. Er is geen vervoer meer in Czestochowa en het motel ligt 10 km. buiten de stad. Op een parkeerplaats staat een man naast zijn auto een siga ret te roken. Wil hij een goed betaald ritje maken? Hij aar zelt. Hij slaapt met zijn vrouw en twee kinderen al twee dagen in zijn Polski Fiat. De vrouw schuift slaap dronken tussen de twee kin deren in die niet eens wak ker worden. Sporadisch loopt er nog wat militie rond. Czes tochowa slaapt verder. Maar de lichtjes rond de afbeeldin gen van de Zwarte Madonna en Jan Pawel in bijna elk tweede venster blijven bran den. Bij het motel stortregent het al. Het is nu drie uur 's nachts. De man krijgt tien dollar, kennelijk onverwacht veel. Als dank een omhel zing. Een bedevaart naar de Zwarte Madonna loont altijd. Om vijf uur in de ochtend, het giet nog steeds, trekken de kolonnes uit alle wind streken al weer voorbij het motel, zingend en biddend. Om zeven uur houdt de Ma donna op met wenen en is de Jasna Gora weer vol. Het kost een uur om de tent terug te vinden. Tante-non ze heeft de nacht met 23 andere zusters in het stro doorge bracht past nu op de hond, want Witold is soep halen. Oma laat zich niet storen. De sonore stem uit de luidspre ker is weer actief. In afwach-" ting van de pausmis die pas over twee uur begint bidden honderdduizenden mensen met hem mee: „God bescher- me Polen". Waarom zou Hij eigenlijk niet? LEO VAN VLIJMEN 23 jury Klagenlurl reg Kopenhagen n o Brievengraag ki duidelijk geschrev redactie behoud' het recht voor in den stukken te be' tei Overschotten tS Ik las in de L.C. va over de geweldige gi. schotten uit de E.G.-la| tot veevoeder verrr Drie maal schande ovi J stanties, die dat bewei hebben, terwijl er in Wereld zoveel hongi geleden. Wat een mi loosheid van sommige Mevr. Zoetemelk I Voorschoten V\K /an. gr' dal rnN >vf 1 'eti

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1983 | | pagina 2