kerk wereld Bisdom Rotterdam gaat in breed overleg ervaringen en problemen inventariseren God-opruimingsdienst nog lang niet klaar met onze jonge schrijvers £cidóe(3omcml. brieven lezers >weer IK VOS vierde tweede lustrum met Ontmoeting en confrontatie" ACHTERGROND EeidoeSoivumt MAANDAG 6 JUNI 1983 PAGINJI Remonstranten verlenen geen steun aan ICTO De Remonstrantse Broederschap zal geen steun verlenen aan het ICTO (Interkerkelijk Comité voor Tweezijdige Ontwape ning). Dat is zaterdag te Hoogeveen meegedeeld tijdens de alge mene vergadering van bestuur van de Remonstrantse Broeder schap. Op een vraag van het ICTO om enigerlei vorm van er kenning is geantwoord, dat de Broederschap slechts verantwoor delijkheid kan dragen voor organisaties die samen met andere kerkgenootschappen zijn opgericht. De Remonstrantse Broederschap onderstreept deze verantwoor delijkheid door deelname in het bestuur en met de bijdrage in de kosten van deze organisaties. De Broederschap zal geen ver antwoording dragen voor organisaties, die zijn opgericht vanuit het particulier initiatief. Dat ligt eerder, zo meent men, op het terrein van de individuele leden. Wel was men het er over eens, dat er geen misverstand over bestaat, dat de leden van de Re monstrantse Broederschap wel met het ICTO in gesprek moeten blijven. Oproep tot verzoening van kerkelijke leiders EngelandArgentinië Precies een jaar na het einde van de oorlog om de Falklandeilanden hebben 64 kerkelijke lei ders uit Engeland en Ar gentinië opgeroepen tot wederzijdse verzoening. „Wij beloven plechtig de banden tussen de christe lijke gemeenschappen in beide landen te verster ken." De oproep, die is gericht tot christenen en alle mensen van goede wil, verscheen gis teren in de Engelse zondags krant „The Observer". Tot de ondertekenaars behoren de aartsbisschop van York, dr. Stuart Blanch; twee hulp bisschoppen van Westmin ster; en de secretaris-gene raal van de Britse Raad van Kerken, dr. Philip Morgan. Aan Argentijnse kant de me thodist dr. José' Miguel Boni- no, een der presidenten van de Wereldraad van Kerken, Adolfo Perez Esquivel, win naar van de Nobelprijs voor de vrede in 1980 en aartsbis schop Vicente Zazpe van Santa Fé. „The Observer" noemt de brief de krachtigste oproep tot vrede tussen En geland en Argentinië. De Ar gentijnse ondertekenaars hebben met deze daad een groot risico genomen, aldus het blad. De priesters, diakens en pas torale werk(st)ers van het bis dom Rotterdam zullen in het laatste kwartaal van dit jaar gelegenheid krijgen om in de dekenale pastoresberaden te komen tot een inventarisatie van hun ervaringen en pro blemen in hun functioneren, voor zover dat samenhangt met of afhankelijk is van het beleid van het bisdom Rotter dam. Hiertoe heeft de Priesterraad in zijn jongste vergadering be sloten. In de vergadering daarvoor had men vastge steld, dat het nodig is, dat alle in de pastoraal werkzame per sonen zich eens goed kunnen uitspreken over de zorgen en ongenoegens die blijken te le ven. Het gesprek zal beginnen in de veertien dekenaten. Deze eerste ronde zal vooral inventariserend zijn. De be doeling is, dat de dekenale pastoresberaden een woord voerder kiezen (Den Haag en Rotterdam twee), die gaat deelnemen aan een tweede gespreksronde op diocesaan niveau in december met de beide bisschoppen, de vicaris sen en de andere leden van de Priesterraad. Hierbij zal ook de Diocesane Pastorale Raad worden betrokken. Daarna wil men komen tot formule ring van beleidsaanbevelin gen of suggesties aan het bis dombestuur. Overigens werd in de raad opgemerkt, dat door de open heid, die in het bisdom Rot terdam als enige van de Nederlandse bisdommen rond de Priesterraad wordt betracht, het beeld kan wor den opgeroepen, dat de pro blematiek exclusief voor dit bisdom zou zijn. Dat is onjuist. Het bisdombestuur deelde in de vergadering nog medé, dat het bisdom Rotterdam, samen met het bisdom Den Bosch en het aartsbisdom Utrecht, deel neemt aan de vierjarige dia kenopleiding in de weekein den, die waarschijnlijk in sep tember in Dijnselburg zal be ginnen. Uit Rotterdam zullen vermoedelijk acht kandidaten aan de studie deelnemen. Vi caris Kwaaitaal zei in dit ver band, dat de diakens in het bisdom Rotterdam over het algemeen zullen moeten voor komen uit het lekenkader in de parochies, waarin zij na hun wijding ook zullen wer ken. Als onbezoldigde ambts dragers, want zij blijven voor hun levensonderhoud in een profane baan werkzaam. De voorkeur gaat uit naar dia kens, die alleen al vanuit hun profane werkzaamheid op het snijpunt staan van kerk en sa menleving. Het diaconaat, al dus vicaris Kwaaitaal, zoals het door het concilie als zelf-' standig ambt is hersteld, hoeft niet te worden gezien als een concurrentie voor priesters, pastorale werk(st)ers en vrij willigers. DS. OVERDUIN OVERLEDEN Tachtig jaar oud is gisteren in Veenen- daal overleden ds. J. Overduin, emeritus predikant van de gereformeerde kerken. Ds. Overduin heeft grote bekendheid ge kregen door zijn aandeel in het school verzet in de Tweede Wereldoorlog. Op zondag 8 februari 1942 hield hij een preek in Arnhem tegen de maatregelen van de Duitsers ten aanzien van het on derwijs. De Gestapo was bij hem in de kerk en dezelfde zondag werd hij ook gearresteerd. Tot 9 oktober 1943 heeft hij gevangen gezeten in verscheidene gevangenissen en concentratiekampen. Na de oorlog heeft ds. Overduin overal in het land le zingen gehouden over zijn verblijf in Dachau. Deze lezingen kwamen later uit in het boek „Hel en hemel van Dachau". Dominee Overduin, die 27 september 1902 in Leiden werd geboren, is ook be kend geworden door zijn vele radiopre- ken en preken voor de Alle Dag Kerk in Amsterdam. De stichting Interkerkelijk Vormingswerk inza ke Ontwikkelingssamenwerking (IKVOS) heeft zaterdag te Amersfoort het tienjarig bestaan ge vierd met een bijeenkomst onder het motto „Ontmoeting en confrontatie". IKVOS werd op gericht om in de kerken via voorlichting en vorming mentaliteitsverandering tegenover de ontwikkelingsvraagstukken te bewerkstelligen. Als gevolg van maatschappijanalyse en contac ten met beknelde groepen in eigen land is IK VOS steeds meer aan de ontwikkelingsproble men in eigen land gaan werken. De gevolgen van de economische terugslag kregen de meeste aandacht in het werk van IKVOS. De kerken verwaarlozen vooral dit punt, zo valt te lezen in het ju bileumwerkboek „Hoe lang is de rode draad?" De (we- reld)diakonale instellingen zijn te zeer gefixeerd op de nood in de wereld (dus veraf) om de zonde in de eigen (kapitalistische) maatschappij te zien. IKVOS daarente gen leerde, dat de slachtoffers van maatschappelijke ontwikkelingen de eigenlijke evangelisten zijn. Luiste ren naar hun ervaringen is het begin van een proces van bekering. Vanuit deze „omkeer"-gedachte werken de IKVOS-werkers. Vanuit de kerken krijgt het IKVOS overigens wel kri tiek op deze beleidsombuiging. De ontwikkelingseco- noom prof. dr. H. M. de Lange vraagt zich af welke baat de armen in de Derde Wereld bij de IKVOS-activiteiten hebben. En verder of de situatie van de allerarmsten wel dichter bij de kerken en plaatselijke gemeenten wordt gebracht. Een andere klacht is dat de IKVOS- -werkers te weinig of geen contacten hebben met plaat selijke gemeenten en parochies. De r. k. bisschoppen waren van mening, dat zij hierdoor de verantwoorde lijkheid voor de inhoud van het IKVOS-werk niet kon waarmaken. Daarom heeft de bisschoppenconferentie in 1981 besloten met ingang van 1984 IKVOS niet langer te subsidiëren. KORTE METTEN De secretaris-generaal van de Panafrikaanse Kerken- conferentie te Nairobi (Ke nia), Maxime Rafransoa uit Madagascar, zal Nelson Man dela vertegenwoordigen bij het in ontvangst nemen van het eredoctoraat, dat de uni versiteit van New York heeft toegekend aan de leider van de zwarten in Zuid-Afrika. Nelson Mandela zit een le venslange-gevangenisstraf uit op Robbeneiland. Hij is daar toe in 1964 veroordeeld we gens zijn voorzitterschap van het African National Con gress (ANC), een in Zuidafri- ka verboden organisatie die desnoods met geweld de apartheid wil afschaffen. Op het ogenblik bevindt Mande- la zich in de Pollsmoorgevan- genis te Kaapstad.Naar Ra fransoa het kerkelijk persbu reau EPD verder heeft mee gedeeld, heeft ANC hem ver zocht Mandela te vertegen woordigen, omdat hij als ker kleider een positieve rol heeft gespeeld in de strijd voor afschaffing van de apartheid. „Het lijkt ons hoogst onge past dat een bisschop die een diplomatieke functie uitoe fent, zijn persoonlijke opvat tingen kenbaar maakt op een bijzonder delicaat moment in de Britse politiek." Dit heb ben 64 Engelse priesters aan pauselijk staatssecretaris Ca- saroli geschreven naar aan leiding van het optreden van nuntius Bruno Heim. Deze had de priester Bruce Kent, secretaris van de Engelse be weging tegen kernwapens, verweten of volstrekt naïef te zijn of willens en wetens aan de leiband van Moskou te lopen. De priesters betreu ren het verder, dat de nunti us op geen enkele manier heeft verwezen naar de ethi sche gronden waarop Bruce Kent en duizenden anderen hun pleidooi voor eenzijdige stappen baseren. •De Philippijnse kardinaal Julio Rosales, tot augustus vorig jaar aartsbisschop van Cebu, is op 76-jarige leeftijd overleden. Na zijn dood telt het college van kardinalen- nog 136 leden, van wie 22 bo ven de tachtig, de grens voor deelneming aan een paus- MAASTRICHT Al hge, katholieke en apostoli- bizarre i a it .tt gÉÉaSSfi 3* srhp kerk. zoals ik dip iarpn- kenneliik Spanning rond PLO de Han De Leic |987 De politieke en militaire situatie in het Midden-I wordt opnieuw met de dag gecompliceerder en delicater. weekeinde, precies een jaar na Israels inval in Libanon ijtje zichzelf tegen PLO-aanvallen uit het noorden te besehiran men, braken in de Bekaa-vallei in Oost-Libanon hevige piee vechten uit tussen voor- en tegenstanders van Jasser AradeZ€ binnen de PLO. En Arafat was tegelijkertijd op stap laif001 diverse hoofdsteden om daar steun te verwerven voor positie als leider van de PLO. Hij kreeg die steun niet allej van de Roemeense president Ceausescu maar ook van npvi minder dan Joerie Andropov, de Sovjet-partijleider. M De rebelle tegen Arafat mag niet onderschat worden. Nat) de PLO vorig jaar in Libanon een onmiskenbare nederla| had geleden, was Arafat met zijn staf aanvankelijk uitgeu[ ken naar Tunis. Het ware logischer geweest als hij het dief terbij gelegen Damascus als toevluchtsoord had gekozq maar hij vreesde de Syrische „gastvrijheid", juist omdat 5 rië uit was (en is) op een forse greep op de PLO. Maar t deel van de PLO-staf ging toch naar Syrië, omdat juist i dat land hulp van de PLO werd verwacht, temeer omdat I Syrische president Assad kon rekenen op de steun van Sovjet-Unie. A.RAFAT zag na zijn vertrek uit Libanon vooral heil in ei politieke aanpak van de Palestijnse problematiek. Daarfrg] nam hij contact op met de Jordaanse koning Hoessein dieL^ zijn beurt het vertrouwen had van de Amerikaanse regeri»os Met man en macht werd geprobeerd een politieke oplossiu c te bereiken die ertoe zou strekken dat er een zekere m|us^ van Palestijnse zeggenschap over de door Israel in 1967 Ijgg, zette gebieden zou komen, zij het in nauwe samenwerkiber met Jordanië. Die gesprekken met Hoessein verontrustten Laa minder gematigde vleugels in de PLO in hoge mate. En Lug kregen daarbij steun van Syrië dat op allerminst vriei|r schappelijke voet met Jordanië staat. mer Rhi De laatste weken werd Arafat's positie steeds verder 1 zwakt, maar daarin lijkt nu enigermate een keer te zijn i komen door Andropovs interventie. Moskou heeft geen 1 lang bij nog grotere verwarring in de PLO en heeft dit 1 mascus te kennen gegeven. Gezien zijn afhankelijkheid i Moskou zal Assad zijn houding jegens Arafat moeten versJ pelen. VOOR het probleem Libanon is een oplossing bepaald rfooi naderbij gekomen. De Amerikaanse bemiddelingspogingen zitten muurvast, omdat Syrië er nog niet over peinst steun verlenen aan het onlangs gesloten Israëlisch /Libanese r® c koord over ontruiming van Libanon. Voor het Midden-0Vat ten ziet de toekomst er dus nog steeds allesbehalve opw^idc kend uit. eisch Jej Pikant varkenslapje, andijvie met zure roomsaus en aardappelen karnemelkgruwel voor twee eters heeft u no dig: 150 g varkenslap, 25 g bo ter, 1 uitje, paar plakjes ontbijtspek, zout, peper, paprikapoeder, woreester- saus, sambal: 750 g andijvie, zout, 10 g maizena, 1 dl melk, paar lepels zure room, nootmus kaat 0,5-1 kg aardappelen; halve liter karnemelk, 25 g rozijnen, 4 beschuiten, halve citroen, basterdsui ker naar smaak. Bak het varkenslapje in war me boter bruin. Leg er de ge snipperde ui en het kleiner ge sneden spek naast en bak die even mee. Voeg weinig lauw water toe met zout, peper, pa prikapoeder, woreestersaus en iets sambal en stoof het vlees nog ongeveer een half uur. Magere varkenslapjes (de kwaliteit hamlap) niet langer dan een kwartier nastoven! Was de kroppen andijvie, snijd ze in repen en was ze daarna nog een keer als dat nodig is. Laat gesneden groente zo kort mogelijk in het water, anders verliest ze veel vitaminen. Zet de andijvie op met aanhan gend water, kook ze na het slinken nog 10 a 15 minuten en laat ze uitlekken. Meng de maizena met de melk en breng dit mengsel al roerende aan de kook, voeg zout toe en de an dijvie met de zure saus. Warm dit alles nog heel even door. Strooi er nootmuscaat over. Meng de karnemelk tenminste een halve dag tevoren met de gewassen rozijnen en de ge broken beschuiten. Snijd kort voor de maaltijd een plakje van de halve citroen, pers de rest uit en doe het sap bij de gruwel met basterdsuiker. Doe de gruwel in schaaltjes, hal veer het plakje citroen, snijd de helften in het midden tot de schil in en steek ze op de rand van de schaaltjes. JEANNE MAASTRICHT „AI had Albert met Hem ge broken, hij was nooit naar de tegenpartij, het noodlot, overgelopen. Dat diepe, ongemotiveer de vertrouwen 'Het komt wel weer goed' dat was Hij. God mocht dan zijn gaan hemelen, Hij bestond als de pest: in dit vertrouwen. Het was Zijn nalatenschap". Albert is de hoofdfiguur in het kort verhaal „Graankor- reltje op een schaakbord" dat de bijdrage vormt van de 32- jarige schrijver A.F.Th, van der Heijden aan de dit week einde ten doop gehouden verzamelbundel „Over God". Naast Van der Heijden lever den zes andere toonaange vende jonge auteurs een ver haal of een opstel: Kester Freriks (29), Oek de Jong (31), Frans Kellendonk (32), Nicolaas Matsier (38), Doesc- hka Meijsing (36) en haar broer Geerten Meijsing (33) die opereert onder het pseu doniem Joyce co. Hun al ler taak, door de Amsterdam se uitgeverij Tabula aan hen opgedragen, was een beeld te schetsen van hetgeen er anno domini 1983 nog (of: weer) in hen leeft aan Godsbegrip. Welnu, dat is meer dan men in deze verlichte tijd geneigd zou zijn te veronderstellen. Weliswaar verklaart ook deze generatie auteurs een broertje dood te hebben aan kerk en godsdienst, maar ontvankelijkheid voor reli gieuze ervaringen is bij de meesten onmiskenbaar aan wezig. Dat ze bij de verwoor ding van die ontvankelijk heid teruggrijpen op beelden en vormen uit het zo verfoei de christendom is even on vermijdelijk als veelzeggend. Lacherigheid „Over God" werd zaterdag avond in de schaduw van de S»nt Servaaskerk gepresen teerd tijdens een bijeenkomst die was belegd door de Maas trichtse boekhandel „Ser- vaas" ter gelegenheid van zijn eerste lustrum. Een en ander ging gepaard met de vereiste spijs en drank, maar ook met Adriaan van Dis en uiteraard heel veel lacherig heid. Zeker in intellectueel- i Doeschka Meijsing: kille woede over het onderwerp „God". artistieke kring is het taboe op godsdienst inmiddels gro ter dan tijdens de jaren vijftig het taboe op sex was, dus het geginnegap was niet van de lucht. De plaatselijke komiek Theo Dols las voor uit het dagboek van Maria dat hij in het Heilige Land had weten op te duiken en dat hij voor goed geld wilde overdoen aan Der Stern von Bethle hem. Maar goed. Toen Adriaan van Dis aan de in een forum verenigde schrijvers van „Over God" de vraag stelde of ze, op de keper be schouwd. niet allemaal „een beetje gelovig" waren, rea geerde alleen Geerten Meij sing met de stellige ontken ning: „Nee, ik heb geen en kele kern van geloof meer. Geloven is verkeerd en ge vaarlijk". Geertens zus Doeschka, die ook als de dood is voor „de slaap der rede", vergat wellicht te rea geren, maar iemand als Nico laas Matsier erkent in zijn bijdrage aan de bundel zon der omwegen: „Ik ben niet zuiver op de graat meer, in mijn ongeloof". Even verder op in zijn stuk: „Hoe verder van de gerefor meerde wereld waarin ik groot werd, hoe vatbaarder ik ben. Protestantse kerken hebben hun beklemming of betovering voor mij al lang verloren, maar katholieke kerken appelleren aan iets dat, als ik niet oppas, voor re ligieus versleten zou kunnen worden. Het kan me ernstig storen als een kerk of klooster een lege, buiten gebruik gestelde, fraai gerestaureerde ruimte is ge worden, bevorderd tot de cultuur, teruggebracht tot een dia-programma. Er kan zelfs een plechtige pessimist in mij ontwaken, een Laat- Europeaan, die zorgelijk ge stemd wordt door de gedach te dat er over een poosje aparte naslagwerken („Chris telijke mythen en sagen") no dig zullen zijn om grote delen' van de geschiedenis van het westen min of meer toegan kelijk te houden. Intussen is het mijn eigen dubbelzinnigheid die, in zo'n museale omgeving, zichtbaar wordt". Dubbelzinnig Dubbelzinnig blijft ook Frans Kellendonk, waar hij zijn bij drage aan de verhalenbundel eindigt met de alinea: „Intussen voegt ieder verhaal dat ik schrijf zich ongemerkt naar de ritus van de éne, hei lige, katholieke en apostoli sche kerk, zoals ik die jaren lang minstens eenmaal per week heb meebeleefd. Her senspoeling? Ik denk liever dat ik, een ongelovige, toch Gods werk doe, dat ik Zijn blinde handlanger ben en door mijn werk mezelf schep naar Zijn beeld en gelijkenis, zoals Hij Zichzelf schept door mij. Misschien, denk ik nu (en mijn onbehagen wordt zo groot als de kosmos) twijfelt God wel net zo hevig aan Zijn schepping als ik twijfel aan Hem en is werkelijk ge loven pas mogelijk in het Nieuwe Jeruzalem, waar hij en ik één volmaakt lichaam zullen zijn". Tijdens de forumbijeenkomst in Maastricht kwam de God loochenende, veilige, kant van de dubbelzinnigheid aan zienlijk beter uit de verf dan de Hem of Het beamende. Op 50 kilometer afstand van wat werd genoemd de „ayatollah van Roermond" en voor een tot de nok toe gevulde zaal voelden de schrijvers zich nog aanzienlijk minder op hun gemak dan achter de schrijftafels. En ook op pa pier was de opgave al zo ha chelijk geweest. Om de ha verklap duikt in het boek de gêne, de schaamte en zelfs de „kille woede" (Doeschka Meijsing) over het onderwerp op. Van de 350 toehoorders bleken intussen niet weini gen zich in hoge mate te sto ren aan de terughoudendheid van het forum. „Kunnen we nu eens ophouden met dat verstandelijke ge-O.H. zo luidde de klacht. En toen de bijeenkomst vrijwel teneinde was: „Wanneer begint de avond nu eigenlijk Verraderlijk Oek de Jong probeerde de discussie in wat minder ris kante banen te leiden door naar voren te brengen: „We moeten „God" laten vallen. Het begrip „God" is verra derlijk omdat je daarbij steeds aan een persoon blijft denken. Ik zou willen dat we de zichtbare en tastbare voorstellingen die de gods dienst ons biedt, verlaten, en koers zetten naar een ab stract idee als bijvoorbeeld de Ontroering". Oeks voorstel vond geen ge hoor. Ook al niet omdat de bizarre Geerten Meijsing, kennelijk extra gestimuleerd door het ongenoegen van de zaal, zijn provocaties geleide lijk aan opvoerde en uitein delijk belandde bij een betoog over de Kunst als hoogste waarde in de samenleving, waarvoor de mensen maar het nodige leed moesten on dergaan. „Al die ellende die over de mensen wordt uitge stort is toch prachtig Dat le vert vaak de prachtigste kunst op. Aan de Vietnam- oorlog hebben we de film Deerhunter overgehouden en die is schitterend". De toehoorders die op dat moment de zaal verlieten konden voor het slapen gaan nog een flink stuk van Oek de Jongs verhaal „Brief aan een jonge Atlas" lezen. In een gesprek met de Onbe wogen Beweger, dat plaats had in een Mexicaans restau rant in Amsterdam, vroeg deze aan de ik-persoon: „Maar waarom heb ik het heelal, die zichtbare God zo als Plato meent, geschapen? Doe alsof ik dat even niet meer weet". „Hoe zou ik dat kunnen we ten „Verzin dan iets. Wat is de reden geweest, mijn bewee greden Wat denk je Je kunt alleen maar denken". Ik dacht na. God de Schep per deed zijn best om geïnte resseerd te blijven. „In den beginne was u ont roerd", probeerde ik tenslot te. „Ga door". „U voelde iets ondoorgronde lijks, net als sommige men sen, maar oneindig veel ster ker. Het tergde u. U was kos misch getergd. En om einde lijk eens te weten te komen wat dat vage complexe was, hoe het eruit zou kunnen zien, schiep u zich een we reld. Een mysterie om een ander mysterie voelbaar te maken". „Dat was het", gaf hij ruiter lijk toe. Maastrichtenaar Jan Datema van de jubilerende boekhan del Servaas constateerde za terdagavond dat de God-op ruimingsdienst er 15 jaar na Diens dood nog niet in is ge slaagd hem helemaal onscha delijk te maken. WILLEM SCHEER vn lil Brieven graag kort en duidelijk geschreven De redactie behoudt zich het recht voor ingezon den stukken te bekorten Holland Festival Naar aanleiding van de be richtgeving over de geringe publieke belangstelling voor de voorstellingen van het Hol land Festival en de reacties van HF-directeur De Ruiter daarop in deze krant het vol gende: Ik vraag me af of de smaak van het publiek werke lijk zo laag is gezonken als De Ruiter stelt. Of vinden hij en de andere organisatoren van het Holland Festival dit eve nement een welkome gelegen- Zonnig nijve heid nog eens te proberen hiln d< exentrieke smaak aan het pspral bliek op te dringen? Het 2j]e o de Raad voor de Kunst wiVan i kom zijn weer voorstellingen te kunnen subsidiëren waévorci voor zoals blijkt nauwj lijks belangstelling bestaii/rri Goed lopende en wel in r1JJ smaak vallende uitvoering^ worden gekraakt als zijnL niet cultureel. Gelukkig eveL wel laat een Nederlander zie" op kunstgebied niet dwingj door een handvol „smaakrr kers". En dit kan wel i reden zijn van de bijna lel zalen. Het is tamelijk arroga en goedkoop van festivaldin teur De Ruiter het publiek ll betichten van smakelooshei Beter zou het zijn de hand eigen boezem te steken en zii. af te vragen of werkelijk gq de kunst wordt geboden geen futuristische experimef ten. Kunst die nauwelijj wordt gewaardeerd kan inziens geen aanspraak i op het predikaat „kunst". DEN HAA C. Pennock - van Koppj Weerrapporlen van vanmorgen 07 o DE BILT Het weer voor morgen ziet er goed uit: droog en zonnig. Een hogedrukgeg- bied trekt van de Noordzee naar de zuidpunt van Zweden. De wind wordt daardoor bij ons oostelijk, in de nacht meestal matig, overdag vrij krachtig. In het zuid,westen mogelijk nog iets meer. De temperatuur daalt in de ko mende nacht tot omstreeks 8 graden en loopt op tot 23 gra den in het noorden en 27 gra den in het zuiden in de loop van de middag. De begrenzing tussen warme tot zeer warme lucht in Frankrijk en koele oceaanlucht komt dichterbij. Het ziet er naar uit dat het woensdag flink warm wordt, omstreeks 28 graden, maar dat daarna de temperatuur lager wordt, tot 20 graden op vrijdag en zaterdag. De Bilt Eet de Eindhoven Den Helder Vllsslngen Z.-Limburg w.bew. 17 10 0 20 10 0.6 Frankfort h.bew. 28 20 0 zw.bew. 31 17 0 zw.bew. 19 10 5 onbew. 32 17 0 25 13 0 Innsbruck Klagenfurt Kopenhagen onbew. SC. onweer 30 14 15 8 20 15 8 ■v.bew. 29 15 r- Munchen 30 16 0 24 16 0 35 16 0 ■v.bew. 28 0 0 nbew. 16 5 0.3 .bew. 28 15 1 Stockholm onbew. 10 4 2 Wenen zw.bew. 29 16 0.1 Zürlch zw.bew. 30 16 5 Casablanca h.bew. 26 14 0 Istanbul l.bew. 26 16 0 Las Palmas onbew. 24 16 0 Beiroet onbew. 26 18 0 I abc

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1983 | | pagina 2