Bureaucratie tot kunst verheven Rakker...rijp voor een nieuwe baas T" Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen raadplege men ,,UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. bioscopen LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): An officer and a gentleman (12); 14.30, 19.00, 21.15. zo. ma. 14.00, 16.30, 19.00, 21.15. LIDO I (Steenstraat 39. tel. 124130): De lift (16); 14.30, 19.00, -21.15. zo. ma. ook 16.45. LIDO II: Garp (12); 14.30. 19.00, 21.15. zo. ma. ook 16.45. e LIDO III: The ver dict (16); 19.00, 21.15. do. vr. dl. ook 14.30. LIDO IV: Sophie's choice (16); 14.00, 20.15. STUDIO (Steen straat 39, tel. 133210): Ghandi (a.l.); 14.00, 20.00. TRIANON (Bree- straat 31. tel. 123875): Halleluja voor een paar vuisten (12); 14.30, 19.00, 21.15. zo. ma. 14.15. 16.30, 19.00, 21.15. REX (Haarlemmer straat 52, tel. 071-125414); Helemaal in je blootje (16); 14.30, 19.00, 21.15. FAMILIEVOORSTELLING: LIDO III: Als je begrijpt wat ik be doel (a.l.); za. zo. ma. wo. 14.30. zo. ma. ook 16.45. NACHTVOORSTELLING •REX. Hot lips (18): vr. za. 23.30. ALPHEN AAN DE RIJN EUROCI NEMA I (Van Boetzelaerstraat 6. tel. 01720-20800): De lift (16); do. 20.00. vr. 13.45. 21.15. za. di. wo. 13.45, 18.45, 21.15. zo. ma. 13.45, 16.15, 18.45, 21.15. «EUROCINEMA II: De lift (16); do. 20.00. vr. za. di. wo. 18.45, 21.15. zo. ma. 16.15, 18.45. 21.15. EUROCINEMA III: First Blood (16); do. 20.00 vr. 18.45. 21.00. zo. ma. 14.00. 16.15, 18.45, 21.00. EUROCINEMA IV: De eend en de Cadillac (a.l.); do. 20.00. vr. 18.45. 21.15. za. di. wo. 13.45. 16.15, 18.45, 21.15. zo. ma. 13.45, 16.15, 18.45. 21.15. NACHTVOORSTELLINGEN: EUROCINEMA I: De lift (16); za. 24.00. EUROCINEMA II: Het proefwerk (18); za. 24.00. EURO CINEMA III: First Blood (16); za. 24.00. EUROCINEMA IV: Lady Blue (18); za. 24.00. KINDERVOORSTELLING: EUROCINEMA III: Uit Walt Dis ney's tekenfilmgrabbelton (a.l.); za. t/m wo. 14.00. VOORSCHOTEN GREENWAY THEATER (Schoolstraat 23-b, tel. 01717-4354): E.T. (al); vr. 19.30. za. 15.45, 19.30. zo. 15.45. ma. 15.45, 19.00. di. 14.00, 19.00. wo. 16.00, 19.00. Drunken master veegt de vloer aan (16); vr. za. 21.30. zo. 18.30. Diva (16); zo. t/m wo. 21.00. KINDERVOORSTELLINGEN: GREENWAY THEATER: Kuifje en WASSENAAR ASTRA (Langstraat 32. tel. 01751-13269): Young doc tors in love (al); do. t/m zo. 20.00. Crest lor fire (al); ma. di. wo. 20.00. KINDERVOORSTELLINGEN. ASTRA: Herbie is de piseng; za. zo. wo. 14.00. DEN HAAG ASTA (Spui 27. tel. 463500): Gandhi (al); 14.00, 20.00. BIJOU (Spui 27. tel. 461177): De gendarme in paniek (al); 14.00, 19.00. pinksteren 13.00. 15.30. 19.00. Frances (12); 21.15. CA LYPSO (Spui 27. 463502): Tootsie (al); 14.00, 19.00, 21.30. pinksteren 13.15, 16.00, 19.00, 21.30. BABY LON I (naast Centraal. Station, tel. 471656): Flying high II (al); 14.00, 19.15, 21.30. pinksteren 13.30, 16.00. 19.15, 21.30. BABYLON II: An officer and a gentleman (al); 19.00. 21.30. do. vr. dl. 14.00. BA BYLON III: Best friends (12); 19.00, 21.15. CINEAC I (Buitenhof 20. tel. 630637): 48 Hours (16); 14.00. 18.45, 21.30. zo. ma. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC II: Twee stoere truckers op de snelweg (12); 14.00, 18.45, 21.30. zo. ma. 13.15, 16.00, 18.45. 21.30. CINEAC III: Vroeger kon je lachen (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. DU MIDI (De Carpentierstraat 141, tel. 855770): Les uns et les autres (al); 20.00. EUROCINEMA (Leyweg 910, tel. 667066): Jesus Christ su perstar (al); 19.45. zo. ma. di. ook 13.30. HAAGSFILMHUIS (Denne- weg 56. tel. 459900): The draught- aman's contract (16); 20.00. 22.00. Verhaal van een ontembare vrouw (16); do. 20.30. Korte Nederlandse films (16); ma. 20.30. Boudu sauve des eaux (16); dl. 20.30. Het berken woud (16); wo. 20.30. Sally en vrij heid (16); vr. za. zo. 20.15, 22.15. The seven Samurai (16); zo. 14.30. METROPOLE I: De lift (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. ma. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE II: Sophie's choice (16); 14.00. 20.30. METROPOLE III: Tootsie (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. ma. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE IV: Pixote (12); 18.45, 21.30. do. vr. di. 14.00, 18.45, 21.30. METRO POLE V: First blood (12); 14.00. 18.45, 21.30. zo. ma. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON I (Heren gracht 13. tel. 462400): De lift (16); 14.00, 19.00, 21.30. zo. ma. dl. wo. 14.00. 16.30, 19.00, 21.30. ODE ON II: First blood (12); 14.00, 19.00, 21.30. zo. ma. dl. wo. ook 16.30. ODEON III: Sophie's choice (16); do. vr. 13.30, 20.00. za. t/m wo. 15.45, 20.00. ODEON IV: The ver dict (16); 13.30, 18.45, 21.30. zo. ma. di. wo. ook 16.15. ODEON V: The missionary (al); 14.00, 19.00, 21.30. zo. ma. dl. wo. ook 16.30. LE PA RIS I (Kettingstraat 12-b. 656402): Temptations (18); 12.00, 13.45, 15.30, 17.15, 19.00, 20.45. pinkste ren vanaf 13.45. vr. za. 22.30. LE PARIS II: Wilde orgieën op de schoolbanken (18); 12.15, 14.00, 15.45, 17.30. 19.15, 21.00. pinkste ren vanaf 14.00. vr. za. 22.30. LE PARIS III: Gestroomlijnde poesjes (18); 12.30. 14.15, 16.00, 17.45, 19.30, 21.15. pinksteren vanaf 14.15. PASSAGE (Passage 63, tel. 460977): Ten to midnight (16); 14.Q0, 18.45, 21,30. zo. ma. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. KINDERVOORSTELLINGEN: BABYLON 2: Annie; za. wo. 14.00. pinksteren 13.00, 15.30. BABY LON 3: E.T.; 14.00. pinksterdagen 13.15, 16.00. DU MIDI: 101 Dalma- tlers; za. t/m wo. 14.00. HAAGS FILMHUIS: De laatste indianen; zo. 14.30. EUROCINEMA: Sjors en Sjimmie en het zwaard van Krijn; za. wo. 13.30. ODEON 3; Lucky Luke et Daisy Town; za. t/m wo. 13.30. METROPOLE 4: Als je be- grijpt wat ik bedoel; za. wo. 14.00. zo. ma. 13.15, 16.00. NACHTVOORSTELLINGEN: CINEAC I: 48 Hours (16); za. 00,15. CINEAC 2: Fobla (16); za. 00.15. CINEAC 3: The fog (16); za. 00.15. EUROCINEMA: Meisjes om van te smullen (18); za. 00.02. ODEON I: Startrek (16): vr. za. 00.15. ODE ON III: Pussytalk (16); vr. za. 00.15. LE PARIS 3: Blond ambition (18); vr. za. 23.00. HAAGS FILMHUIS: Loulou (16); vr. za. 24.00. Mannen broeders (16); vr. za. 24.00. Na zeven jaar trouwe dienst werd Rakker vori ge maand door zijn baas de deur uitgezet. Offi cieel heet het, dat het dier is afgestaan aan het asiel, de werkelijkheid is dat Rakker gewoon overcompleet was in het gezin waar hij als puppie werd aangenomen. Rak ker blafte te veel naar de zin van de buren, die dreigden de politie in te schakelen als het buren gerucht nog langer aan zou houden. Het pro bleem was dat Rakker te veel alleen werd gelaten, zijn bazen waren voort durend afwezig en daar kon Rakker niet tegen. Toen de burenruzie op onaanvaardbare wijze dreigde te escaleren, werd Rakker de deur uitgezet. De eerste weken had de bas taard Collie een iets te klein uitgevallen Schotse herder het in het asiel best moeilijk. Overmand door heimwee liet het dier zijn eten staan, lag hele dagen lusteloos in zijn hok om bij tijd en wijlen zijn keel schor te blaffen. Het dier kwijnde langzaam weg. Na drie we ken gaat het nu iets beter. Weliswaar is Rakker nog steeds niet over de zenuwen heen, maar hij heeft zijn weg in het 'maatschappelijk ver keer' weer enigszins hervon den. Hij is zogezegd rijp voor een nieuwe baas. Rakker is een gecastreerde reu van zeven jaar. Een in drie kleuren getekende, lang harige bastaard collie van be scheiden afmetingen. Bij uit stek geschikt als gezelschap voor een baas op leeftijd. Al hoewel Rakker ook prima met kinderen op kan schie ten. Datzelfde geldt voor an dere honden of katten en poezen. Rakker is een lief en zeer aanhankelijk dier. On danks zijn leeftijd is het nog een zeer levendige hond die, wanneer eenmaal gewend, goed naar zijn baas zal luiste ren. Het is duidelijk, dat Rakker niet regelmatig al leen kan zijn. Bovendien wordt van de nieuwe baas verwacht, dat hij de nodige tijd beschikbaar heeft voor de verzorging van Rakker. Met name de prachtige lang harige vacht vraagt elke dag om een stevige borstelbeurt. De vraag naar honden uit het asiel is momenteel erg groot. Wekelijks moeten vele men sen teleurgesteld worden wanneer 'de hond van deze week' reeds een nieuw tehuis blijkt te hebben gevonden. Zoals de hond van vorige week, bouvier Boris, die al kort na het uitkomen van deze krant een nieuwe baas vond in Noordwijk. Zodoen de belden velen de afgelopen week voor niets. Degenen die de aanschaf van een huisdier overwegen, dienen, om te leurstelling te voorkomen, te beseffen dat de poes of hond uit deze rubriek niet het eni ge dier is dat in het asiel een tijdelijke onderkomen heeft gevonden. Regelmatig infor meren vergroot de kans op succes. fWekelijks verschijnt in de Leidse Courant de rubriek^ „Hond zoekt huis". In deze rubriek wordt een hond (of eomt ook wel een kat) beschreven die in het asiel ver blijft om daar een zekere dood tegemoet te gaan... tenzij het dier een goed tehuis vindt. De in de rubriek beschre ven honden zijn óf gevonden, óf door hondenbezitters naar het asiel gebracht. Ze worden om uiteenlopende re denen afgestaan, vaak begrijpelijk, maar soms ook vol slagen onzinnig. De in „hond zoekt huis" beschreven die ren zijn alle goed gezond, hebben een wormkuur onder gaan en zijn volledig ingeënt. Tegen betaling van circa 60 gulden ten bate van zwerfdieren zijn ze af te halen. Adres: Nieuw Leids Dierenasiel, Besjeslaan 6b, Leiden. Tel.: 411670. Geopend di. t/m vr. 10-12 en 14-17 uur, za. 10 tot 12 en 14-16 uur. Zondag en maandag gesloten. ZATERDAG 21 MEI 1983 IIDEN/REGIOCcidóc Gouiant HAAGSE EN LEIDSE KUNSTENAAR LANCEREN 'DOSSIER 733' Rakker met z'n prachtige vacht. Onder redactie van Ton Pieters. Nu pas bemerk ik goed, dat het „Geïllustreerd Zondags blad" geen nieuwsblad was, indertijd. Men bevond zich trouwens ook in eep koffie huis, en zat niet in een café. Vorige week nog meende ik serieus en opgelucht, dat er een nieuwe opleving van het oorlogsgeweld op de Balkan op handen was. De robuste Montenegrijnen, dacht ik, wilden er opnieuw een potje van maken en er was ook iets gaande met de Jong-Tur- ken. Maar helaas, wij zullen de krijg op „den Balkan" voorlopig moeten missen. Immers, pp zaterdag 17 mei 1913 vermeldt het Zondags blad, dat alles zo ongeveer weer pajs en vree is. Zomaar, zonder enige overgang, js er weer een „typisch kiekje op den jongsten nu weer plech tig gehouden „Selamlik", den openbaren gebedentocht van den sultan van Turkije op den Bosporus. Sultan Mah- moed V heeft na het beëindi gen der vijandelijkheden weer op plechtige wijze den tocht gedaan naar de schoone marmeren Moskee van Orka- keni, per roeivaartuig En zien we daar niet gewon de Montenegrijnse soldaten in slobberkledij lopen, op weg naar de kathedraal „om het overwinningsfeest te vie ren, aan den arm gehouden door Koningin Milena en de prinsessen?" Maar een nasleep had je na tuurlijk wel. Zo was de „laat ste wandaad der Turksche revolutionairen" de vermoor ding „van den bekenden Nia- zi-Bey. die de ontwerper was der Turksche grondwet en die in Walona op de tree plank van de boot die hem naar Konstantinopel zou brengen, is neergeschoten". En dan had je ook Essad Pas ja, met fez en al, die „zichzelf door een slimme overeen komst met koning Nikita van Montenegro" (ik blader een week terug en verdraaid, toen heette hij koning Nico- laas) „tot koning van Albanië promoveerde. Deze slimmig heid der beide heeren zal echter door de beslissende en krachtige houding van Oos tenrijk mislukken". Het js echter toch weer een stukje geschiedenis, beste mepsen, en het kan leuk zijn daarop terug te zien. Het Zondagsblad behield echter Zijn voorliefde voor kracht en triomf. „In de stad La Va- letta, de hoofdstad van het eiland Malta met de buiten gewoon sterke haven, een der grootste steunpunten van de Engelsche vloot, hebben de hoofdplechtigheden van het heerlijke Eucharistisch Congres plaats gehad". En in Frankrijk was koning Alfons van Spanje op bezoek, en hij zag er de „groote militaire oefeningen ter zijner eere, met de nieuwe snelvyurka- nonnen in den polygoon van Fontajnebleau". In Rotter dam was de slepersstaking geëindigd en huzaren van het 3de regiment hoefden niet meer te patrouilleren bewakingsdiensten ten „om de beschermen". In Haarlem werd „de de populaire koordirigent Nico n.Anaries- i sen, die zoo plotseling onder II een door hem geleide repeti tie overleed, onder buitenge woon veel blijken van be> langstelling en droefheid be graven. „Haarlems Zangge-| not" bracht den overledene] een uiterst-treffende hulde op de begraafplaats door de uitvoering van zijn composi. tie „Op het Kerkhof". --=• Opi perman van de Liedertafé), met het gesoigneerde uiter lijk van éen Gabriel Fauré, en voorvader van een roem rijk, totaal muzikaal, recht streeks en zijdelings, slacht: één van zijn begaafde zoons, Hendrik, werd nog niet zo lang gejeden op hogè leeftijd eveneens ten gFave gedragen, en kleinzoon Loujs] gaat dezelfde kant uit. Maa dat kan nog heel lang duren, hopen we. Weinig schokkends over Jo. han de Raadselredacteur, dje voor zijn Beste Vriendjes en Vriendinnetjes „een belang rijk nieuwtje" had. „De vol gende week begint weer een groote wedstrijd in het ma ken van leg- en plakplaatjes. En ik wil u alvast verklap pen, dat onder de goede op lossers vijf-en-twjntig mooie prijzen verloot zujlen wor den". „SINT AUGUSTINUS": „De R.K.Studentenvereeniging „St. Augustinus" te Leiden vierde met veel plechtigheid en onder algemeene waardeering haar 20-jarig bestaan. Van links naar rechts de heeren bestuursleden J.Tombrock, A. Gründemann, prof. P. Groenen (mode rator), P.A.Vos (praeses), H.Beckers, en G.Geers (ab-actis)". In het vaandei: Non vincit nisi Veritas, ofwel zoiets als Niets overwint, tenzij de waarheid. „Augustinus" vandaag is gelou terd, amper gehavend, maar wel op de knieën „voor het tijdsgewricht" uit de gezelligheids- strijd gekomen. En ze zitten er anders bij. DE HUZAREN: „Die na de Rotterdamsche sleeperssta king weer naar de kazerne terug konden keren". EERE AAN DE GEWONDE HELDEN: „Gewonde Monte- negrijnsche soldaten gaan als helden naar de Kathe draal om het overwinnings feest te vieren, aan den arm gehouden door Koningin Mi lena en de prinsessen. Het echt patriarchaal karakter van het Montenegrijnsche volk en de gezonde een voud, die er onder heerscht, komen in dit kiekje eens te meer uit". De helden kregen wel de arm der (zo op het oog talloze) prinsessen, maar niet haar hand. Niet naar het Bal, maar naar de Dienst. Vooral de „rover hoofdman", met z'n blote benen vooraan, die de para- pluie van zijn vorstin vast schijnt te houden, is prach tig. „Met name de rover hoofdman", zeggen we te genwoordig; zeventig jaar later. LEIDEN/DEN HAAG Twee kunstenaars lance ren vandaag in het Haagse gemeentemuseum een op merkelijk kunstvernieu- wend project: het zoge naamde „Dossier 733", dat bestaat uit een bundeling van brieven van een niet bestaande organisatie (het Wetenschapelijk Instituut ter Voorkoming van het Gerucht, kortweg W.I.V.G.) met vele instan ties. Pankzij een eenmalige experi mentensubsidie van het minis terie van welzijn, volksge zondheid en cultuur (WVC) vdn 57.820,- is de creatie de vöor elke kunstenaar zo fel begeerde eeuwigheid ingeslin- gerd. Daarbij is het onduidelijk of het ministerie bij het verle nen van de subsidie begrepen heeft, dat ze geld verstrekte voor een kunstwerk dat ge deeltelijk uit brieven bestond .dié ze mede zelf had geschre ven aan een instituut dat niet bestond. De twee inventieve kunstenaars zijn Theo van Laar uit Den Haag en Leon van den Eijkel uit Leiden. Bei den over hun project. „Je moet ér niet om lachen. Het is alle maal heel serieus bedoeld". Hoe is het „Dossier 733" ont staan? Stel dat een kunstenaar met kleurpotlood heel precies een fraaie naturalistische teke ning van een mannequin maakt, die steunkousen showt en buitendien niet veel anders om het lijf heeft. Het naakt wordt na grondig gejureerd te zijn aangekocht door de Arto- teek. Het Haagse ziekenhuis Bronovo meldt zich weldra en thousiast als eerste gegadigde bjj de kunstuitleen om de spe ciale collectie, waarvan de prent deel uitmaakt, te mogen exposeren. Bij dat voornemen blijft het echter. De tekening wordt na opname in het zier kenhuis vrijwel meteen aan het oog van het publiek ont trokken; de helderwitte tegelt jesmuur vertoont bij de ope ning van de expositie een op vallend lege plek. De vrienden Van Laar en Van den Eijkel besluiten een nader onderzoek in te stellen. Bij navraag weet niemand waarom het model met steunkousen op de ten toonstelling ontbreekt. Ieder een verschuilt zich achter een ander. Er kleeft een luchtje aan, maar niet dat van ether. Leon van den Eijkel: „En daarmee was het gerucht ge boren en werd het tijd voor het W.I.V.G. om in actie te ko men". Het Wetenschappelijk Insti tuut ter Voorkoming van het Gerucht een instelling, die louter aan de fantasie van de beide kunstenaars is ontspro ten gaat zich in 1980 met de kwestie bemoeien Om het project cachet te geven wor den de figuren van drs. J. van den Berg, hoofd sectie re search. mevrouw mr. C. Bul- der-De Koning van de afde ling voorlichting en prof dr. J K. Blairre, directeur van het W.I.V.G in het leven geroe pen, De ene brief na de ander zenden zij de deur uit. De epis tels van deze knappe, gestren ge-, weledel- en hooggeleerde geesten maken veel indruk, worden met aandacht gelezen en steeds keurig en op tijd be antwoord. De echtheid van het W.I.V.G. wordt door niemand in twijfel getrokken. Althans niet door Bronovo, de Artoteek, de Ge meentelijke Commissie voor de Beeldende Kunsten, de wethouder van Onderwijs, Kunst en Personeelszaken, het advies- en klachtenburo van de beroepsvereniging van Beeldende Kunstenaars, noch door het toenmalige ministerie van CRM. Samen zo'n beetje de belangrijkste instellingen met wie het W.I.V.G. vanaf 1980 uitgebreid corresponden tie voert. Namen Het uiteindelijke onderwerp waar het destijds om begonnen is, het naakt van Theo van Laar. is inmiddels van de bu reautafels verdwenen. Daar gaat het al lang niet meer om. Waarom het dan wel gaat, weet niemand. Soms ontstaat er nog wel verwarring over het een en ander, maar dan betreft het nooit de echtheid van het W.I V.G. Nee, dat in stituut is volstrekt te goeder trouw. Waar men zo nu en dan nog wel vraagtekens bij zet, zijn die belachelijke pa- men die men in de stukken te genkomt. De namen, zo blijkt dan steeds, van bestaande in stellingen en personen. Waar dus niets mee aan de hand is, maar die toch „what's in a name?" een zeker wantrou wen bij de lezer wekken. „Koffertje Intussen hebben de ambtelijke molens zoveel administratief kaphout vermalen, dat Theo van Laar en Leon van den Eij kel door de papieren jungle heen langzaam toch weer een lichtpuntje ontdekken. „Is het geen pikante kleurprent die de goedkeuring van het mecenaat kan wegdragen, dan dienen we eenvoudig deze stapel pa perassen, verpakt in een mooi koffertje, bij CRM als kunst werk in", zo redeneren zij en het W.I.V.G- met hen. Stapels A-4-velien later (om precies te zijn twee jaar na dien) kan het centimeters dik ke „Dossier 733" met succes worden afgesloten. De laatste rose bladzijde van het W.I.V.G.-rapport bevat een gefotokopieerde mededeling Theo van Laar (links) en Leon van den Eijkel presente ren in een mooi diplomatenkoffertje hun geruchtmakend „Dossier 733". van het ministerie van WVC met de veelbelovende tekst: „Naar aanleiding van uw aan vraag voor een experimenteel- of kunstvernieuwend project bericht ik u dat de Raad voor de Kunst mij Hoofd van de directie Kunsten, red. hier over in positieve zin heeft ge adviseerd". Theo van Laar: „Hiermee werd de bureaucratie dan defi nitief tot Kunst getransfor meerd. Hopelijk hebben we nu voldoende aangetoond dat je als kunstenaar gewoon een hoeveelheid ambtelijk romp slomp als materiaal binnen de beeldende kunst kan brengen en je er nog subsidie voor krijgt ook?". Expositie Het W.I.V.G.-project is tot 4 juni te zien in het Haags Ge meentemuseum, als onderdeel van de tentoonstelling „De keus van de kunstenaar". De expositie toont het oorspron kelijke naakt van Theo van Laar, naast drie door een robot gemaakte schilderijen. Er is een doorlopende dia- en vide opresentatie. De laatste kan worden gevolgd vanaf een au thentieke Berlage-conferentie- tafel met in een kring twaalf stoelen en evenveel hoofdtele foons erbij. Vierenzestig uit- vergrote kopieën uit het W.I.V.G.-archief verluchten het geheel. Op zondag 29 mei is er een forum-discussie on der leiding van Tweede Ka mer-voorzitter Dick Dolman met als onderwerp: „Deburok^ ratisering binnen de Beelden de Kunst". Aanvang: 14.00 uur. EEN GOUDEN HUWELIJKS FEEST: „Het echtpaar A.van dan Berg en M.Boot, ta Lei den, dat op 23 Mei a.a. zijn vijftigjarige echtvereeniglng hoopt te gedenken".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1983 | | pagina 4