Nederland proeftuin voor hoteliers uit Jeruzalem ZATERDAG 21 MEI 1983 Het is Teddy Koliek, de strijdbare en wereldvermaarde burgemeester van Jeruzalem, niet aan te zien dat hij volgende week vrijdag. 27 mei. zijn 73e verjaardag zal vieren. Het kost hem moeite om een kwartier in zijn stoel te blijven zitten voor het bliksem in terview met een groepje journalisten uit Nederland. Meestal gunt hij zich geen tijd voor zo'n oponthoud. Er is een uitzonde ring gemaakt, omdat hij binnen kort naar ons land zal komen. Aan de gasten wordt verzocht zich op hun gemak te voelen in Teddy Kolleks sobere werkkamer. Hij loopt met hen langs de vele oude gravures, die een meesterhand uit onze gewesten verraden. Ook de voor het stadhuis bloeiende tulpen en narcissen moeten bijdra gen aan de verzachtende omstan digheden. Maar zelfs de fleurige bol bloemen uit Holland vormen slechts een camouflage voor het zeer doortastende optreden van deze „Leeuw van Juda". rusteloos en kort aangebonden, op het bruus ke af soms. Beuzelarijen zijn hem een doorn in het oog. Ongemeen fel is zijn reactie op de vraag of Jeruzalem ooit weer een gedeelde, internationale stad zal worden. Nooit, volstrekt uitgeslo ten. Het zou de grootste wreedheid zijn, die men kan bedenken voor de opbloeiende hoofdstad van Is raël, de doodssteek ook voor het toerisme. Voor een in de strijd ge harde zionist als deze burgemeester is er geen weg terug. Twee jaar na dat hij in 1965 zijn ambt in een deel van de verscheurde stad had aan vaard, brak de zesdaagse oorlog uit. De joden heroverden het deel dat. de Jordaniërs bezet hadden gehou den en maakten van Jeruzalem hun eeuwige (hoofd)stad, vastbeslo ten er geen duimbreed meer te wij ken. Teddy Koliek kreeg het be heer over een grotendeels in puin geschoten, ontheiligd en geschon den „Jerushalayim". Zowel hij als deze stad ontsteeg als een soort my the de werkelijkheid. Samen vorm den zij voor heel de wereld het symbool van Israels vastberaden heid. Deze unificatie van de mens en zijn werkterrein spreekt nog al tijd tot de verbeelding als een twee voudig snoer, dat niel licht verbro ken zal worden, Teddy Kolleks leeftijd ten spijt. „Wij maken er een mooie stad van", proclameert hij na zijn grim mige reactie op een eventuele her- verdeling. En inderdaad, Jeruza- .lem is alweer welgebouwd, zij het wellicht minder mooi dan ten tijde van de psalmist, die het aldus be zong. maar er wonen nu wel 400.000 mensen. Het is een zware taak burgemeester te zijn van de heiligste aller steden. Joden, chris tenen en Arabieren laven zich hier aap de bronnen van hun religies. De burgemeester geeft ieder het zijne. Het heeft pas nog fortuinen gekost de Via Dolorosa te recon strueren. Er wordt jaarlijks zo'n acht miljoen dollar uitgegeven aan dit soort werkzaamheden, aan res tauraties en allerlei voorzieningen voor het hoofdzakelijk religieuze toerisme. Daar staan weinig inkom sten tegenover. De stad heft geen toeristenbelasting, ofschoon legio overnachtingen (30procent van het totaal in Israël) een fraaie op brengst zouden garanderen. Israëls nieuwste en vreedzame of fensief is gericht op de bevordering van dit toerisme, waar vorig jaar de klad in is gekomen. Het aantal be zoekers daalde met 12 procent tot net onder een miljoen. Nederland is uitgeroepen tot de proeftuin voor zo'n zeventig hoteliers uit Jeruza lem. Met Teddy Koliek aan het hoofd komt een delegatie naar ons land om goedkope arrangementen onder de aandacht te brengen. Ook in het gesprek met Jeruzalems magistraat blijkt, hoezeer men ons volk in Israël nog altijd een grote sympathie toeschrijft voor de jonge staat. Vofig jaar kwamen er 29.000 Nederlanders op bezoek, aanzien lijk minder dan men gewend was, maar januari en februari van dit jaar gaven reeds een flinke ople ving te zien. Eén reisorganisatie van de vele die op Israël vliegen. Holland International, zendt er zelfs wekelijks een chartervliegtuig heen, dat ook toeristen naar Cyprus brengt. Samen verzorgen El Al. KLM en Transavia elke week negen vluch ten naar het land van de aartsva ders, eerstgenoemde tijdelijk tegen „matsprijzen De rondreizen langs heilige plaatsen staan nog altijd hoog genoteerd, maar worden in toenemende mate gecombineerd met slrandvakanties, zoals in Neta- nya. waar hotels en appartement- gebouwen de kust het aanzien ge ven van een Benidorm in opkomst. Op de Tempelberg r'fdl kijkt het joodse 071l volk hoog op tegen de eigen historie, ter plaatse waar Herodes zijn gigantische 'ouws heiligdom i I bouwde. De opgravingen zijn I daar al veertien jaar geleden begonnen, Intussen heeft ei men vondsten in gedaan uit negen tijdperken. ERUZALEM itar. De joden voelen :ich soms vreem delingen in hun eigen Jeruzalem, als drommen pel grims elkaar ver- ringen op de [ia Dolorosa om tec Iet lijden en Lich terven van ia !hristus te her- Kflenken. Ook na 'asen, het feest pan de verrijze nis, komt er geen Sastinde aan deze levaarten. In Afwachting van triomfante- 27 lan bijvoorbeeld op de Olijfberg ekenloe Verlosser hier, niet ver van 22- luxueuze hotel „Intercontinen- ïl", ten hemel is gevaren. Daar ligt en steen, waarin hij zijn laatste 'oetafdruk op aarde zou hebben ichtergelaten. Hoe vaag dit merk- eken ook is, het stemt velen tot in teer, als zij speuren naar het pro- iel van vijf tenen en een hiel. Of was het de buigzame zool van een I andaal. waaraan de christenheid IJ eze laatste groet te danken heeft? T)e stenen spreken een taal in Jeru- alem voor hen die oren hebben !D g»m te horen, zij het dat een gezond van cepticisme veel gelovigen er van m-vfveerhoudt in zo'n afdruk meer te ijkl4|en dan een speling der natuur. I js )e hemelvaartskapel van weleer is en moskee geworden waar Allah's porlt'olgelingen zich ter aarde werpen, op de binnenplaats christe- len lofzangen aanheffen rondom e vereerde steen. Afhankelijk van elet 6el°°f dat z»j aanhangen spitsen 9t>elgrims op de Olijfberg de oren laar het klapwieken van engelen f het briesen van het paard, waar- !D w p Mohammed aan dit tranendal is w°^ ntstegen. e'o )p het luchtruim boven deze berg /an i lebben joden, christenen en mos ons ims hun visioenen geprojecteerd, me! loven een stad, die door zestig pro- ets n ent van de wereldbevolking heilig moeverklaard. rmat^u vliegen nog straaljagers over de 70-1 allei van de Kedron, laag genoeg m in deze gigantische necropolis le deksels te doen rammelen op j un tombes. Christenen verwach- dafc en hier een geopende hemel, op de ag dat Gods Zoon zal neerdalen m te oordelen over levenden en T oden. Joden zien aan de voet van L Olijfberg maar ook op de (armel uit naar de wederkomst in Elia als wegbereider voor hun ïessias. itussen staan hemelvaartsdagen oog genoteerd op de religieuze ka- enders. De moslims herdenken pas n augustus hoe hun geestelijke lei- er die overigens óók een voet- fdruk achterliet het paradijs egemoet galoppeerde. Joden blik ten wat vluchtiger terug op hun L" ifeet Elia, ten hemel gevoerd' >r een vurige wagen met vurige J" laaiden er voor, maar dat geeft in geen recht op een vrije dag. zeen heilig vuur 'inksteren spreekt minder tot de sr 'erbeeldijig. Er is in Jeruzalem een heilig vuur te koop. Men moet i?h behelpen met plastic flaconne- .-i; es, waarin water, aarde en zelfs licht als gewijde souvenirs ver- «tocht worden. Bovendien kennen Men situeert dit wonder in dezelfde zaal, waar het laatste avondmaal is gevierd. Het zal daar tijdens de Pinksterdagen ook wel druk zijn, als dit feit wordt herdacht en men in gedachten de verdeelde tongen als van yüur,:(Handelingen 2 :3) ziet dansen boven de biddende schare. j,f De joden delen liun jonge staat met inwoners, die een verbijsterend aantal religies en variaties daarop zijn toegedaan. Zij. tolereren.ook in eigen /kring iperkwaardige sectarischè' afsplitslngert even ge duldig als de-circa-één miljoen toe risten die jaarlijks als sprinkhanen uitzwermen tussen Dan en Beerse- Hun heilige plaatsen behoren nu eenmaal tot 's werelds topattracties en dragen veel bij aan de inkom sten uit deze invasie, in totaal (vo rig jaar) 875 miljoen dollar. Israël is bezaaid met monumenten en ge denkplaatsen, die voor de joden misschien stenen des aanstoots zijn. Als dat zo is, lopen zij er niet mee te koop. Wel zijn zij de laatste decennia ijve rig op zoek gegaan naar de wortels van hun eigen (heils)geschiedenis. Er spoedt zich een eeuw ten einde vol opzienbarende ontdekkingen over de geschiedenis van het volk van Israël. Dat zal volgend jaar wel blijken, als in Jeruzalem een con gres wordt gehouden over bijbelse archeologie, met deputaties uit der tien landen. Dan viert ook de „Is raël Exploration Society", die nu 4.000 actieve leden telt, het zeven tigjarig bestaan. Israël kan de wereld laten zien, dat het niet meer afhankelijk is van gravers uit vreemde landen. De joodse archeologie verrijkt het toe risme met bezienswaardigheden, even boeiend en vaak authentieker dan veel andere heilige plaatsen. Nieuwste attractie Tot op heden kon men de bezoe kers slechts een klaagmuur tonen, als laatste restant van een tempel en een maquette in de tuin van het Holy Land Hotel. Deze beroemde miniatuurstad van prof. Avi Yonah laat dit gigantische heiligdom van Herodes de Grote zien, schaal 150. Intussen is een deel van het com plex, eens groter en majestueuzer dan de Acropolis in Athene, de Onze landgenote Martha Ritmeijer is nauw betrokken bij de opgra vingen op de Tempelberg in Jeruzalem. Zij geeft er tekst en uitleg tijdens rondleidingen en maakt tekeningen voor de reconstructie werkzaamheden. nieuwste attractie geworden van Jeruzalem. De opgravingen zijn veertien jaar geleden begonnen, aldus onze land genote Martha Ritmeijer, die hier bezoekers rondleidt. Tussen de reusachtige stenen van Herodes valt haar tengere gestalte nauwe lijks op. Deze even wrede als pronkzuchtige koning der joden ontwierp al 2000 jaar geleden zijn eigen variatie op het Lego-systeem, waar de slaven zwaar onder gebukt gingen. Zijn bouwstenen hadden nooit ver toonde afmetingen een lengte van vijf meter was niet uitzonder lijk en zowel gewicht als pas vorm dwong groot respect af. De kleuteronderwijzeres van weleer, al 17 jaar in Israël woonachtig, weet er alles van. Zij maakt recon-. structietekeningen en trekt voor het geestesoog van haar groepen een bouwwerk op ter hoogte van een flat van vijftien etages. Tussen de puinhopen schetst Mar tha Ritmeijer grandioze portieken galerijen en bruggen en trappen ondersteund door eindeloze reek sen 15 meter hoge pilaren, gehou wen uit zuiver marmer. Sneeuw witte blokken van hetzelfde mate riaal, versierd met gouden oma menten, verhieven zich boven het plein, waarop Jezus later de tafels der wisselaars zou omkeren. Kruip door, sluip door spelend met de bezoekers in gangen en onder aardse gewelven meldt de rond- leidster, dat hier vondsten gedaan zijn uit negen tijdperken. Ook een byzantijns huis met meer dan vijf tien kamers heeft christelijke ele menten toegevoegd aan dit wapen feit van de archeologen. De joden willen hun archeologie dienstbaar maken aan het nationale bewust zijn. Opgravingen moeten aanto nen, dat zij terecht zijn terugge keerd naar het land der vaderen en daar als enige erfgenamen voor goed hun tehuis hebben gevonden. Zij hebben al veel aan het daglicht gebracht, dat deze houding recht vaardigt. In een periode van dertig eeuwen is alles echter in en op el kaar gebouwd, afgebroken, opge lapt, gereconstrueerd, onder het zand verdwenen, weer blootgelegd en door bezetters opgeëist voor hun eigen heiligdommen. Dieper in de vallei van de Tempel berg (de berg Moriah) zoeken jood se archeologen al jarenlang naar de stad, waarin David en Salomo zo'n 3000 jaar geleden heersten over het volk van Israël. Het is een ambi- Het is voor gelovige joden de groot ste schanddaad die men kan beden- Mjszo'n laatste rustplaats yte ver- iren. De ultra-orthodoxe opper- bbijn Shloma Goren was enkele ?n geleden een beroerder Israëls, n hij met een paar tanden en botten als bewijs het tv-scherm haalde om te verkondigen dat een 700 jaar oude joodse begraafplaats was geschonden. Andere (opper-) rabbijnei^^J&lpioed-geleerden en meer deskundigen moesten er aan te pas komen om de gemoederen te sussen. Er was op die plaats nooit een begraafplaats geweest, zo toon den zij aan. Toch zijn de opgravingen populair onder grote delen van de bevol king. Pas na de vestiging van hun eigen staat in 1948 zijn de joden zich er goed van bewust geworden, dat de archeologie hun eigen iden titeit duidelijker kan profileren. Reeds in 1839 trok de Amerikaan Edward Robinson door Palestina op zoek naar illustraties voor de bijbel, die de aarde nog verborgen zou kunnen houden. Engelse. Duit se en Franse instituten, meestal op evangelische grondslag, volgden zijn voorbeeld en zijn nu nog in Is raël werkzaam. De Israëliër Benja min Meisier begon in het jaar van de onafhankelijkheid een eigen project. Er staan nu al duizenden histori sche plaatsen, vele van ver vóór Davids regeringsperiode, geregi streerd en per jaar worden er zo'n tussen 1963 en 1965 het natio- heiligdom Massada inzet was een nieuw onderzoek, ontdek- fn de joden een kostenbesparende lethode. Uit heel de wereld kwa men studenten naar Israël om vrij wel zonder vergoeding hun aandeel in deze opgravingen te leveren. Als tegenprestatie kregen zij gratis col lege in onderzoekmethoden, deter minatie, expedities, enzovoort. Sindsdien steunt de archeologie voor een groot deel op deze krach ten. De taak van Martha Ritmeijer aan de voet van Herodes' tempel is een variatie op dit vrijwilligers werk. Het is ook haar duidelijk ge worden, dat archeologen in Israël als het ware op eieren lopen. Niet alleen vrome joden worden her haaldelijk verontrust door hun ge graaf. In Jeruzalem hebben de Arabieren, inclusief hun moefti, al veel misbaar gemaakt over de ver meende ondermijning van hun hei ligdommen op de Tempelberg door onderaardse gangen en breekpartij- en. Jeruzalem is een van de drie hei ligste steden voor de Arabische we reld, dank zij de Koepel van de Rots en de El Aksa-moskee, op de zelfde berg waar de tempel nu weer zichtbaar wordt en de klaag muur het brandpunt is voor joodse devotie. Vandaar de heftige protes ten en opstootjes, het öichtmetselen van tunnels enzovoort en de be schuldiging, dat fanatici als opper rabbijn Goren er op uit zijn deze twee gebouwen te verwoesten en ter plaatse een derde tempel te la ten verrijzen, mooier en groter dan het magnum opus van Herodes. Na elke beroering, hoe heftig soms ook, gaan de opgravingen gestaag voort. Er worden excursies georga niseerd naar nieuwe plaatsen die vaak niet alleen joden maar ook christenen en Arabieren bekend Vrees God en houd je kruit droog, is het [8 van Biddende liren bij de gmuur, waar hun apentuig en veldfles even terzijde gelegd hebben op de met gebedskleden bedekte tafels. De klaagmuur, het centrum van de joodse devotie, met daarboven de koepel van het heiligdom, dat veel Arabieren beschouwen als de navel van de wereld. Alle wereldreligies vloeien in elkaar over op en rond de berg, waar nu ook de machtige tempel van Herodes gedeeltelijk weer te zien is. hun heilige geschriften, ^braham de vader aller Kinds dertig jaar gele- ^rbaarlijke ..rollen des gevonden eine kruikjes, van i deze manuscrip- fcverleefd hebben, ^ivenir. Wonderbaarlijke vond sten ..Dig for a day", zo vraagt men soms ook in Jeruzalem aan toeris ten. „kom eens een dagje meegra- ven". De musea staan vol met won derbaarlijke vondsten, afgestaan door deze heilige grond, vrucht baarder dan welke akker ook in Is raël. Als deze maand de citadel in Jeruzalem heropend wordt zal blij ken, dat ook daar weer stadsmuren zijn opgedolven uit een zeer grijs vóór-christelijk verleden, een van de oudste fortificaties in Jeruzalem. Maar ook vindplaatsen die de nieuw-testamentische geschiedenis illustreren kunnen soms nog toege voegd worden aan de onuitputtelij ke reeks van heilige locaties. Zo heeft men nog maar kort geleden, niet ver van de Golan-hoogte. res- ten ontdekt van een reusachtig klooster, annex basiliek, circa 15 eeuwen oud. Na zich lang het hoofd te hebben gebroken over de herkomst luidde de conclusie, dat dit complex hier aan het Meer van Galilea gebouwd was op de plaats, waar Jezus een krankzinnige had genezen. Hij ge bood de boze geesten deze ongeluk kige te verlaten en bezit te nemen van een kudde wilde zwijnen. Aldus geschiedde. De razend ge worden varkens stortten zich van de steile oever in het meer. Alles wijst er op. zegt men. dat het won der zich op deze plaats voltrokken heeft, te meer omdat heden ten dage nog veel wilde zwijnen de oever onveilig maken. Er stoppen dan ook al veel bussen met pel grims bij deze nieuwste onder de heilige plaatsen in Israël. LEO J. LEE UWIS

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1983 | | pagina 17