Paul
Acket
met een
aanval op ministerie van WVC
en de Raad voor de Kunst
felle
Mooier is niet
duurder bij
Louis d'Or voor
acteur Ton Lutz
Bachvereniging formeert
desnoods nieuw koor
3 SUISSES
ACHTSTE NORTH SEA JAZZFESTIVAL:
Een
moederdag
kado
hoeft niet
persé
duurte
zijn!
KUNST ZeidóaOowiarit dinsdag3mei i983 pagina
Met zulke kleren ga je toch niet
wachten tot de zomer officieel begonnen is?
Ze zijn er in de nieuwe modekleuren:
o.a in wit, aqua en wit gecombineerd met
aqua of rood. 't Materiaal is allemaal tricot
Midden 'n singlet met
den. Mt 104 (25.-) t/m 176 (35.-). Vanaf 25-
't Sportieve shortje eronder is er in
de maten 104 (29.) t/m 176 (39,-).Vanaf 29.-
Aan de linkerkant een zonnig
mini-jurkje en geweven singlet inééa In de
maten 104 (55.-) t/m 176 (59.-). Vanaf 55.-
Helemaal rechts een mini-jurkje met
een vrolijke, diagonale vlakverdeling. In de
maten 104 (45.-) t/m 176 (55.-). Vanaf
UTRECHT Ook volgend jaar zal op goede vrijdag in Naarden
de Mattheus Passion van J.S. Bach weerklinken, uitgevoerd
door de Nederlandse Bachvereniging. Daarvoor zal het bestuur
van de stichting Nederlandse Bachvereniging desnoods een
nieuw koor formeren, al hoopt het bestuur dat de rebellerende
koorleden die zaterdag in allerijl een nieuwe Bachvereniging
oprichtten alsnog op hun schreden zullen terugkeren.
Dat bleek gisteren in Utrecht tijdens een vergadering van het
bestuur, naar aanleiding van het besluit van de meeste koorle
den uit de Bachvereniging te stappen, uit onvrede met het ver
nieuwende beleid.
De grote meerderheid van de leden heeft het lidmaatschap van
de stichting Nederlandse Bachvereniging opgezegd. Samen heb
ben zij een nieuwe Nederlandsche Bachvereniging opgericht en
tot artistiek leider Charles de Wolff benoemd, de dirigent van
de oude Bachvereniging.
AMSTERDAM Acteur
Ton Lutz is onderscheiden
met de toneelprijs Louis
d'Or 1983 van de Vereni
ging van Schouwburg- en
Concertgebouwdirecties
in Nederland. Lutz krijgt
de onderscheiding voor
zijn rol in „Ueber allen
Gipfeln ist Ruh" van Tho-
Debuut Twiggy
op Broadway
lauw ontvangen
NEW YORK „Vriendelij-
k-lauw" hebben critici de
dans-musical „My one and
only" ontvangen waarin de
Britse slankheids-ster Twiggy
met Tommy Tune op Broad-
way debuteerde. De musical,
die in het St James-Theater
gespeeld werd, is volgens de
kranten levendig en aardig
maar niet erg meeslepend. De
Gershwin-songs en de step-
danser Charles (Honi) Coles
geven het stuk echter wel veel
vaart. Twiggy maakt in de
musical een „respectabel
Broadway-debuut".
mas Bernard, gespeeld
door het Publiekstheater.
Lutz won deze onder
scheiding ook in 1963.
Van de andere prijzen ging de
Arlecchino gaat naar Eric van
Ingen voor zijn'rol in „Phè-
dre" van Racine, voor het
voetlicht gebracht door de
Haagse Comedie. Do van Stek
krijgt de Colombina voor haar
rol in „Een Sneeuw" van Wil
lem Jan Otten, gespeeld door
Toneelgroep Theater. Judith
Lansink wordt onderscheiden
met de Prosceniumprijs voor
haar decorontwerpen Voor
„Figaro laat zich scheiden" en
„Leedvermaak", beide op de
planken gezet door Baal.
De Theo d'Or wordt dit jaar
niet toegekend omdat de jury
hiervoor geen geschikte kan
didate heeft kunnen vinden.
Prinses Margriet zal de prijzen
- penningen en beeldjes van
beeldhouwer E. Claus- uitrei
ken op vrijdag 3 juni in het
Concertgebouw te Hengelo. Zij
zal dan ook de gouden en zil
veren dansprijs, dit jaar voor
het eerst ingesteld en de Hans
Snoekprijs voor jeugdtheater
aan de winnaars overhandi
gen. Wie met deze prijzen zul
len worden onderscheiden is
nog niet bekend. De vereni
ging hoopt dat over twee we
ken bekend te kunnen maken.
Tito Puente en Celia Cruz.
DEN HAAG Waar nor
maal jaarlijks de „oohs"
en „aahs" van bewonde
ring weerklinken om de
grote en vele jazznamen
die Paul Acket uit de
hoge hoed van zijn organi
satorschap tovert voor al
weer een nieuw en groter
North Sea Jazz Festival,
viel ditmaal een beklem
mende stilte. De presenta
tie van de plannen voor
het achtste North Sea Jazz
Festival, dat op 8,9 en 10
juli a.s. in het Haagse Con
gresgebouw zal plaatsvin
den, veranderde in een
regelrechte en felle aan
val op het ministerie van
Welzijn, Vollksgezondheid
en Cultuur (WVC), de
Raad voor de Kunst en in
mindere mate de gemeen
te Den Haag.
De ambtenaren van WVC
werd bij monde van Wybe
Buma, woordvoerder en lid
van het stichtingsbestuur ach
ter het festival, „gechicaneer"
verweten, de Raad voor de
Kunst „verdachtmakingen".
Dat mondde uit in een weige
ring van de organisatie van
het festival een naar haar me
ning te laag subsidiebedrag
van 50.000 gulden van WVC te
accepteren. „Alhoewel wii de
subsidie dringend nodig heb
ben, zullen wij het geld niet in
ontvangst nemen. Wij achten
het voor een voor Nederland
Ray Charles.
uniek evenement, belachelijk
maar ook uitermate krenkend
voor zowel publiek als organi
satoren" aldus Wybe Buma.
Aan die weigering gaat een lij
densweg vooraf van niet nage
komen afspraken, niet uitge
voerde amendementen van de
Tweede Kamer, die Paul Ac
ket en de zijnen tot nu toe niet
hebben willen benadrukken in
de hoop dat er nog mouwen
aan te passen zouden zijn. Nu
het North Sea Jazz Festival in
de knel dreigt te komen, deed
Buma gisteren tijdens een
persconferentie in het Con
gresgebouw een zwartboek
open rond de subsidieverle
ning aan het festival. In janua
ri '81 vangt dat aan wanneer
de Tweede Kamer een amen
dement aanneemt van de le
den Worrell en Meyer, waarbij
het festival alsnog 150.000 gul
den subsidie wordt toegekend.
In een persoonlijk gesprek laat
het hoofd van de afdeling Mu
ziek en Dans van (toen nog)
CRM, Brester, weten dat er
weinig animo bestaat om tot
uitbetaling ovêr te gaan. De
navolgende CRM-minister,
André van der Louw, vindt
dat toch te gek en geeft op
dracht tot betaling. Die komt
eind '81 bij Acket binnen, be
geleid door een brief van een
CRM-ambtenaar die vermeld
„dat hem hem enige moeite
gekost had een beslissing in
deze zin te nemen". In '82 een
zelfde procédure: Bij amende
ment van kamerleden Niessen
en Kosto krijgt het festival op
nieuw 150.000 gulden toegewe
zen met enige restricties in de
Jaco Pastorius.
Dizzie Gillespie.
manier van besteden (Neder
landse groepen en voor de jazz
hier inspirerende buitenland
se). Een half jaar later, twee
weken voor het festival komt
de telefonische mededeling dat
er slechts 100.000 uitbetaald zal
worden. Né het festival volgt
er een brief dat men die 100.00
voortaan ook wel kan verge
ten, en dat er vanaf '83 maxi
maal 50.000 gulden beschik
baar zullen zijn, „mits het pro
gramma daar aanleiding toe
geeft".
(waarin de huur van het Con
gresgebouw) van Den Haag
met 13.600 gulden verminderd
en verder heeft men onoffi
cieel van Den Haag vernomen
dat er straks geen subsidie
meer gegeven kan worden. De
definitieve beslsising daarover
zou wel eens genomen kunnen
worden op de commissieverga
dering op 7 juli a.s., een dag
vóór het festival losbrandt.
Vandaar dat de organisatoren
van North Sea de gemeente
Den Haag gisteren toeriepen:
„U snijdt in eigen vlees is
het festival éénmaal weg, dan
is het altijd weg".
Daarnaast zit het North Sea
Jazz Festival hevig in de maag
met de Raad voor de Kunst
die de minister van CRM,
resp. WVC, niet alleen voort
durend beduidend lagere sub
sidiebedragen adviseerde (zelfs
een eenheidssalaris vooralle
musici van 500 gulden), maar,
aldus Buma, „ook de euvele
moed had om CRM mee te de
len dat men redenen had te
twijfelen of de musici wel de
bedragen ontvangen hadden
als genoemd op de deelbegro
ting. Met andere woorden, de
Raad voor de Kunst betichtte
de festivalórganisatoren van
mnalversaties. Daar is het
laatste woord nog niet over ge
zegd" aldus Buma. En wat de
gemeente Den Haag betreft:
Al is de situatie daar werkza
mer omdat men indertijd voor
een driejaarlijkse subidieperio-
de geopteerd had, inmiddels is
in het kader van de bezuini
gingen de drie ton subsidie
Prestige
In het verleden heeft Paul Ac
ket al eens gedreigd dat hij
zijn festival verhuizen zou
naar een andere stad, indien
Den Haag hem in de steek zou
laten. Al staat er in Nederland
nergens een gebouw dat een
simultaan-festival als het
North Sea is, zou kunnen her
bergen, daar zou geen sprake
van mogen zijn. Ackets eigen
argumenten voor subsidie zijn
o.a.: Ik breng Den Haag een
groot internationaal evene
ment aan, dat is dus prestige
voor Den Haag, toerisme, om
zet, geld in het laadje, mag ik
nu ook een beetje steun bij
mijn persoonlijke risico, net
zoals al die anderen hebben
die iets op kunstgebied doen?
Een terechte vraag. Er zijn in
het verleden niet alleen meer
van die privé-initiatieven sub
sidiabel gebleken, Ackets suc
cesformule is sterk aan zijn
persoonlijke know-how als im
presario gebonden, lijkt nau
welijks overdraagbaar en hij
helpt er een verder festival
loos Den Haag inderdaad mee
omhoog in de vaart der volke
ren. Daarnaast heeft hij iets
aangedurfd in en voor een
moeizaam jazzklimaat, waar
de subsidiënt het al heel lang
heeft laten afweten en nooit
tot een sluitend beleid kon ko-
Niettegenstaande dat alles,
lijkt het achtste North Sea
Jazz Festival weer te sollicite
ren naar eenzelfde enorm be
zoekersaantal als vorig jaar
(30.000) met een programma
dat klinkt als een klok al heeft
men op een en ander moeten
beknibbelen. Aan de grote na
men is het nauwelijks te mer
ken: Ray Charles is er, Oscar
Peterson, Nina Simone, Chick
Corea (samen met Gary Bur
ton), Woody Herman met zijn
„Thundering Herd", Lionel
Hampton en Herbie Hancock
met V.S.O.P II (met naast
trompettist Wynton ook teno
rist Branford Marsalis), good
old Jimmy Smith en Freddie
Hubbard. Zij zijn de financiële
top van de piramide, de voor
trekkers waardoor een onder
bouw van vele honderden
minder grote, maar niet min
der interessante musici pre
sentabel worden: Van de Cu
baanse groep Irakere, waar
naar North Sea al enkele
solliciteerde, het Art
of Chicago, de prachtige
fonist Arnett Cobb
nois Jacquet en Bud
de Poolse groep Sami SwL'j"r'j
Charles Lloyd, Jaco Pastorij
met „The word of mouLejy
band", waarin o.a. ^anLtie
Brecker, de voornamelijk
derlandse Crea Big Band m-jp
Mathilde Santing en Dee Hoggi
niels als gasten. Daarnaast n^jej
een serie combinaties en .,sjkve,
cial projects" om je vingers |er
af te likken: De „Trombt^
summit" met prachtige mu^,er
kanten als Al Grey (ex Basfa^
Curtis Fuller, Vic Dicken&jng
en Albert Mangelsdorff (bejjpox,
leid door een nederlandse rran
me-sectie o.l.v. Cees Sling^er
een San Francisco Blues Fe^ver
val '83, een „Now's the Gos^oor
Time" met een viertal gospt
combinaties inclusief een ech^un
dominee (reverend Robym.
Mayse), en een „Salute to Mc
Allison" uiteraard met Allis—
zelf, in een opvallende coml
natie met Herman Brood Kl(
zijn Wild Romance verste!
met vijf jazz-blazers onder v..„.
Hans Dulfer.
Een zeer compleet krantje i
alle namen en prijzen
voor het derde jaar overig
al onveranderd zijn) is op
verse plaatsen, o.a. bij
VVV's verkrijgbaar. Het is
hopen dat Ackets achtste fe I
val (kosten rond de twee
joen) niet zijn laatste zal
Zelfs in moeilijke
kortzichtigheid de
ste leidsman.
BERT JANSl
49.90
Dr.
gemakschoenen
Div. maten
97.50
Scholl Voetcomfort
C. H. Verhaar
Hooigracht 4
Tel. 071-131770 - Leiden
Dag. geopend van 10-18
uur, ma. gesloten.
Koninginnedag gesloten.
Loldse Courant
behoudt zich het recht
voor advertenties zonder
opgaaf van redenen te
weigeren
Bij advertenties onder
nummer worden aan de
adverteerder niet doorge
geven drukwerken, circu
laires en dergelijke stuk
ken afkomstig van tussen
personen. hetzelfde geldt
voor andere stukken, in
dien de uitgever daartoe
gronden aanwezig acht
Brieven onder nummer
die bij het blad blijven
berusten, worden na twee
maatiden na controle van
de inhoud vernietigd
De uitgever aanvaardt ge
nerlei aansprakelijkheid
ter zake van eventuele
schadelijke gevolgen voor
de adverteerder van niet
tijdige of met-goede plaat
Gedurende de gehele
maand mei ruim
ieo/
Iv /O korting op alle
klossen en kluwens
SIERRA katoen.
Voor talloze ideeën en tips:
vraag naar de schitterende
3 Suisses handwerk-
albumsv^^d