Kunstenaarsverenigingen willen andere opzet BKR Ik zou nu best eens een komische rol willen spelen ■TIEK vW\\] Golden Earring in Amerikaanse top 10 Kleine expositie Paul Citroen KUNSTENAARSFEDERATIE BEPLEIT EVENWICHTIG MUZIEKBELEID Toneel-hoogtepunten Holland Festival in Den Haag en Rotterdam KUNST Eetdae Sou/tont DINSDAG 22 MAART 1983 PAG[ Grafiek uit India in Tropenmuseum AMSTERDAM Onder de titel „India in druk" besteedt het Tropenmuseum in Amsterdam van 31 maart tot en met 4 september aandacht aan tradi tionele, hedendaagse, vrije en toegepaste kunst uit India. Wat de traditionele kunst betreft toont de expositie voorbeelden van de voorlopers van. de drukkunst, zoals miniaturen, calligrafieën en ma nuscripten. Ook de vroegste traditionele vormen van druk op textiel en de huidige massa-produktie van traditionele afbeeldingen komen daarbij aan de orde. Een groot deel van de tentoonstelling is verder gewijd aan de populaire toegepaste grafiek en aan het drukwerk dat voornamelijk in de ste den wordt aangetroffen, zoals populaire goden- prenten, kalenders, reclame- en filmposters, kran ten, weekbladen en platenhoezen. Daarnaast ge ven honderdvijftig grafische werken een beeld van de moderne, vrije grafische kunst in India. Eeuw Oranje vorstinnen ROTTERDAM In de hal van het Rotterdamse stadhuis is van vandaag tot en met 28 maart de fototentoonstelling "Honderd jaar Oranje-vorstin nen 1880 - 1980" te zien. De tentoonstelling is door de Oranjeverenigingen georgani seerd naar aanleiding van de 100e geboortedag van Konin gin Wilhelmina. Naast een paneel met een dui delijk aangegeven stamboom, zijn er 19 panelen met periodes uit het leven van de drie Oranjevorstinnen, Emma, Wil helmina en Juliana. DEN HAAG In het Haags Gemeentemuseum is tot en met het paasweekeinde een kleine tentoonstelling te zien van prenten en tekeningen van de onlangs overleden Wassenaarse kunstenaar Paul Citroen. AMSTERDAM De Fe deratie van kunstenaars verenigingen en de daar bij aangesloten beeldende kunstenaarsvereniging BBK '69 willen dat de be staande Beeldende Kun stenaarsregeling (BKR, een soort contraprestatie) een andere opzet krijgt. Beide hebben op een groot aantal punten de zelfde gedachten over het principe van een nieuw systeem, alleen bij de uit voering daarvan bestaan er kleine verschillen tus sen de twee verenigingen. Dat blijkt uit de nota's van de twee verenigingen, die van middag worden aangeboden aan minister Brinkman van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur en aan staatssecretaris De Graaf van Sociale Zaken. Volgens de federatie zijn de artistieke en sociale normen in de huidige BKR te veel ver mengd geraakt. Zij wil deze regeling, op grond waarvan ruim 3400 beeldende kunste naars een inkomen verwer ven, daarom splitsen in twee regelingen: een (aanvullende) regeling waarbij de kwaliteit van het werk van de kunste naar beslissend is en een socia le basisregeling. De laatste re geling zou sociale zekerheid moeten bieden voor de be roepskunstenaar. die om wat voor reden dan ook niet op de vrije markt of anderszins in zijn of haar levensonderhoud kan voorzien. BBK '69 stelt voor in de plaats van de BKR één basisvoorzie ning in het leven te roepen via welke de beroepskunstenaar een werkbedrag ontvangt, waarin opgenomen atelierkos- ten, materiaalkosten en kosten van levensonderhoud of een aanvulling daarop. Ook naar de mening van BBK '69 moet het werk van de betrokken kunstenaar beoordeeld worden naar kwaliteit en beroepsma tigheid. Dat zal de taak moe ten zijn van één centrale com missie van deskundigen, die de minister adviseert wie er wel of niet tot deze voorzie ning wordt toegelaten. De or ganisatie wil af van de talrijke commissies die thans in de di verse gemeenten dit werk doen. De twee kunstenaarsorganisa ties willen ook af van de arto theken, waar men voor weinig geld BKR-werk kan lenen. In hun visie is trouwens ook geen bestaansrecht meer voor die artotheken bij het opheffen van de inleverplicht van kunstwerk. Zij zien meer in de Stichtingen van Beeldende Kunst, die niet alleen werk uitlenen maar ook verkopen via aangepaste financierings systemen. AMSTERDAM „De achter stand op het gebied van de niet-symfonische muziek dreigt zo groot te worden dat geweldige inspanningen ver eist zijn om nog tot een even wichtig muziekbeleid te ko men. Dat komt doordat de aandacht van de parlementa riërs volledig in beslag is geno men door het partijpolitieke chauvinisme dat eenzijdig is gericht op het in stand houden van al het oude, zonder oog te hebben voor het nieuwe". Dit stelt de Federatie van Kunste naarsverenigingen in de nota „Konstruktief Kontrapunt - bouwstenen voor een samen hangend muziekbeleid", die vandaag is aangeboden aan minister Brinkman van WVC. In de nota doet de federatie voorstellen tot verbetering van de situatie op de diverse ter reinen van de niet-symfoni sche muziek. Voor de kamer muziek wil de federatie een snelle instelling van een fonds dat in fasen de beschikking zou moeten krijgen over ruim 6 miljoen gulden. Daarmee zou een volwaardig kamermuziek- beleid gevoerd kunnen wor den. De federatie tekent daar bij aan dat er een toenemende belangstelling is voor kamer muziek. Het aantal concerten nam in vier jaar met meer dan vijftig procent toe. De federatie betwijfelt of de bestaande „ondoorzichtige sub sidiestructuur" nog langer ge accepteerd kan worden. De geldstroom moet volgens de kunstenaarsorganisatie door nieuwe kanalen geleid wor den. Uitgaande van 1800 con certen zou er voor 120 musici volledige werkgelegenheid zijn. De federatie merkt verder op dat is vastgesteld dat voor componeren in Nederland 5 miljoen gulden nodig is, terwijl het Fonds voor de Scheppende Toonkunst daarvoor in 1982 slechts 1,4 miljoen gulden te besteden had. In 1986 zou het gewenste sub sidiebedrag te bereiken zijn door een jaarlijkse verhoging van 0,9 miljoen.De federatie van kunstenaarsverenigingen doet de minster voorts een reeks suggesties aan de hand voor verbetering van de moge lijkheden in de sectoren jazz en geimproviseerde muziek, elektronische muziek, niet- -commerciele popmuziek, edu catieve concerten, koorbegelei ding en werkgelegenheid voor vocalisten, dans en kunstzinni ge vorming.Van de zes be staande muziekstichtingen verwacht de federatie dat zij hun activiteiten ten behoeve van het muziekleven intensi veren en verbeteren. Naar de mening van de federatie zijn nieuwe samenwerkingsvor men en andere taakstellingen dringend gewenst. Sieraden en mineralen tooien Congresgebouw De Nederlandse Lapidaristenclub houdt zondag 27 maart in het Congresgebouw de 11de grote internationale mineralenbeurs. Binnen- en buitenlandse exposanten komen op hun stands kris tallen, fossielen, koralen, schelpen, edelstenen en (zelfgemaakte) sieraden tonen en verkopen. Hoofdschotel vormen de talloze soorten mineralen, afkomstig van vindplaatsen over de hele we reld. „Stenen verzamelen", aldus deze club, „is een hobby die ver moedelijk iedereen aanspreekt: wie heeft tijdens een vakantie niet een keer een bijzonder steentje gevonden en mee naar huis genomen? Verzamelaars echter wagen zich in duistere mijngan gen, op ijzige gletschers of waar ze maar bruikbare stenen vin den, die kunnen worden geslepen". De beurs, waarop ook slijp machines staan, heeft de naam gekregen van een van de mooi ste van Europa te zijn. Verwacht worden ongeveer 4.000 bezoe kers uit ons land, maar ook uit Duitsland en België. OSCAR KANDIDATE MERYL STREEP: Van Ulsen vroeg om de zon en kreeg kus In Amsterdam is gistermiddag het boek „Moeder geef me de zon" van Henk van Ulsen verschenen. Het werk bevat een bloemlezing van werk de solo-acteur. Of Henk de zon heeft ge kregen, viel zo gauw niet te melden. Van Ulsen, die het eerste exemplaar kreeg aangeboden door Adèle Bloemendaal, ontving wél een hartelijke kus, die hij even hartelijk beantwoordde. DEN HAAG Het Holland Festival presenteert dit jaar in Rot terdam en Den Haag zijn belangrijkste toneelactiviteiten. Door samenwerking konden er initiatieven worden gebundeld. Tij dens dit festival, dat in Rotterdam het eerste van een jaarlijks terugkerend evenement zal zijn. komen de ontwikkelingen aan de orde die zich in Nederland, Belgie en Duitsland op theaterge- bied voordoen. In Den Haag staat het theater van de Duitse schrijver Heiner Muller centraal. Het festival in Rotterdam is een gezamenlijke produktie van het Holland Festival, de Dienst Gemeentelijke Kunstgebouwen en Toneelraad Rotterdam. Het duurt van 19 april tot 30 juni. Hierin wordt het buitenlandse toneelbeleid van Rotterdam voortgezet met nadruk op produkties uit het Duitse taalgebied. Ook gaat speciale aandacht uit naar produkties die in samenwerking met de Toneelraad tot stand zijn gekomen.In Den Haag komen van 20 mei tot 7 juni alle perioden uit het gehele oeuvre van Muller aan de orde in voorstellingen uit Oost-Duitsland, West-Duits- land, Bulgarije, Belgie en Nederland. Het Holland Festival werkt er samen met het HOT-theater, dat vorig jaar met de Ko ninklijke Schouwburg het initiatief nam tot een Thomas Ber- nardweek, waarbij het Holland Festival adviseerde.Verder zijn er in het Holland Festival nog vijf bijzondere theaterprodukties. Zuidelijk Toneel Globe komt in samenwerking met de Wooster- group uit New York met „North Atlantic" in de Stadsschouw burg in Eindhoven. Nederlandse acteurs en actrices in een Am sterdams gelegenheidgezelschap verenigd brengen „De Fantas ten" van Robert Musi! uit onder regie van Peter de Baan. Deze produktie is behalve in Amsterdam ook in Rotterdam te zien, en wordt wellicht verfilmd. Instituut Houtappel in Dieren komt met een nieuwe versie van „Haft und Urteil 2" van Arthur Schnitzler in het Universiteitstheater in^ Amsterdam.Kinderthe ater wordt dit jaar in het Holland festival alleen in Den Haag geboden. Theatergroep KIP uit Amsterdam brengt voor de openluchtopera „SAR-2" op het Plein in de binnenstad van de residentie en Theater Sirkel uit Sittard voert in het HOT-thea ter „De Gang" uit. LONDEN Het zou niet erg hoffelijk zijn geweest Meryl Streep te vragen of ze weet wat ze op het mo ment waard is als actrice, maar het kan niet anders of iemand die zo warm wordt aanbevolen voor een Oscar weet dat hij veel te betekenen heeft in de filmwereld. „Ze heb ben er zelfs weddenschap pen over afgesloten, net als bij de Superbowl; het heeft ook veel weg van de Superbowl. Dus in deze tijd van het jaar voel ik me nog meer een paard dan anders. Ik hoop ech ter dat ik een Oscar krijg zodat de mensen de film gaan bekijken". De film waarvoor Streep de Oscar voor beste actrice van het jaar zou kunnen krijgen is Sophie's Choice, geregisseerd door Alan Pakula en geba seerd op de lijvige roman van William Styron. Het boek dat speelt in 1947, gaat over een jonge schrijver en zijn twee vrienden, Sophie en Nathan. Met zijn drieën wonen ze in een kosthuis in Brooklyn. Sop hie is een jonge Poolse vrouw die Auschwitz heeft overleefd en Nathan is haar grillige, ma nisch depressieve minnaar. De heerlijke zomer die dit vreemde drietal doorbrengt in New York, wordt langzaam maar zeker \erstoord door onthullingen over de leugens die de geliefden elkaar vertel len over hun verleden en het heden. De structuur van het boek die met iedere terugblik de sluier over Sophie's verleden verder oplicht, maakt haar ogen schijnlijk tot een erg gecompli ceerde persoonlijkheid. Maar ten grondslag aan haar karak ter ligt een eenvoudige, krach tige en bij tijd en wijle zeer ge slepen wil tot overleven. Me ryl Streep zegt dat ze Sophie mag als vrouw „omdat ze zo veel levenslust heeft. Ze lijkt zo verdoemd en toch heeft ze zo'n enorme zin in het leven, in de leuke dingen van het le ven". In Sophie's Choice moet Streep een Poolse vrouw spe len inclusief Pools accent zoals ze in The French- Lieute nant's Woman een Engelse moest spelen. Maar Sophie is een wufte, hartstochtelijke vrouw die van haar hart geen moordkuil maakt, terwijl het verhaal van John Fowles juist over onderdrukte, opgekropte emoties gaat. Beide vrouwen zijn voor een Amerikaanse ac trice vreemdelingen met een andere volksaard. Een over tuigende vertolking van de rollen vraagt dan ook veel van een actrice. Maar Streep vindt: „Dat is nou juist de kick. Daar gaat het allemaal om. Van meet af aan was juist het krui pen in de huid van een ander De eerste Oscar kreeg Meryl Streep in 1980 voor haar rol in Kramer vs. Kramer (met Jack Lemmon op de ach tergrond). Nu nog een voor „Sophie's Choice"? wat ik zo mooi vond van acte- Neem bijvoorbeeld de koude, ren". harteloze vrouw die Streep "Sophie is een sympathieke speelde in Woody Allen's vrouw zelfs als ze liegt. Niet Manhattan of de echtgenote in alle vrouwen die Streep heeft Kramer vs. Kramer. Voor de gespeeld zijn even sympathiek, laatste zou men helemaal geen sympathie hebben gevoeld als .ze niet aan het einde de lange toespraak in de rechtszaal had gehouden. Toch heeft Streeps bereidheid om rollen te spelen die niet honderd procent sym pathiek zijn, haar snelle car rière geen kwaad gedaan. In haar eerste seizoen als be roepsactrice in New York speelde Streep in maar liefst zeven toneelstukken. Dat was in 1975 en haar carrière heeft sindsdien alleen maar in de lift gezeten. Ze is nu 33 en met haar hoge jukbeenderen, zach te huid en sprekende ogen nog steeds een bijzondere schoon heid. Ze is getrouwd met beeldhouwer Don Gummer, heeft een zoontje en is in ver wachting van een tweede kind. Haar Sophie is precies het soort rol waarvoor Oscars worden toegekend. Ambities Streep heeft echter meer am bities. Het liefst zou ze nu eens een heel komische' film willen doen. Streep als komedienne zou overigens best eens een succes kunnen blijken want het ingestudeerde zenuwachti ge lachje, een van haar weini ge irritante acteertrucjes, lijkt in het geheel niet op de scha terende. spontane lach die ze tijdens het interview ten geho re brengt. „Als je nog eens een grappig script tegenkomt, geef je het dan aan me door?". HUGH HEBERT Copyright The Guardian HILVERSUM De Haagse elpee Cut is naar de vijf en- schap zijn hoofd kaal moeten zalen, aanvankèlijk als op- half april door de Verenigde rockgroep Golden Earring is twintigste plaats opgerukt. scheren. Het succes snijdt c-»-— on met de single Twilight Zone De in Amerika wonende ma- voor de groep aan twee kan- op de tiende plaats van de nager-platenbaas Fred Haay- ten. Door de grote belangstel- Top-100 van het Amerikaanse en, die de groep vanaf de op- ling voor de single en elpee vakblad Billboard terecht ge- richting begeleidt, zal nu in speelt The Golden Earring telefonisch vanuit Amerika voor zijn de plaatsen al bijna komen en stijgt nog steeds. De verband met een wedden- avond aan avond voor volle weten. De groep zal nog tot uitverkocht. warmer van de symfonische Staten toeren en geeft 29 april rockgroep Rush maar nu als om kwart over acht 's avonds hoofdprogramma. „De vlam is een Amerikaans concert in de in de pan", liet Fred Haay en Rotterdamse Ahoy-hal. Daar- Joan Armatrading Joan Armatrading The Key, CBS. Op de elpee van Joan Armatrading staat de liefde centraal en die weet de Engelse zangeres/componiste/gitariste heel mooi te verwoorden. Het sleutelwoord is terug te vinden als elpee-titel met The Key. In dit geval gaat het om de sleutel tot het hart. Muzikaal zijn de teksten gestoken in voornamelijk stevige rock roll, waarbij de gitaar een be langrijke rol speelt. Opvallend daarbij is het gitaarspel van Adrian Belew, die in tegenstelling tot de andere gitaristen op de langspéler, vet klinkende solo's aflevert. Joan ge bruikte twee producers voor deze elpee: Steve Lillywhite en Val Garay. Het verschil in produceren is op het album zeker hoorbaar. Val Garay, een Amerikaan, geeft de num mers een gladdere afwerking dan Steve Lillywhite. Deze Engelsman is weer als vanouds aan het spelen geweest met geluiden waarvoor hij gebruik maakte van synthsizer, bla zers en andere instrumenten. Dat levert een interessante produktie op, die elke keer iets nog onontdeks te bieden heeft en verschillende stemmingen laat horen. Behalve de rock roll zingt Joan ook een aantal ballads en is het titel nummer een vrolijk reggae-achtig getinte opname. Muzi kaal opvallend is ook Tell Tale. Het nummer heeft blikke rig klinkende drums, korte stottende blazers en een heel heldere gitaarsolo van Joan zelf. Tears For Fears Tears For Fears The Hurting, Phonogram. In de kijk op het leven van het duo Roland Orzabal en Curt Smith ofwel Tears For Fears is weinig enthousiasme te ontdekken. The Hurting, de titel van de debuut-elpee van deze Engelsen geeft dit al aan, net als het jongetje op de hoes, dat met zijn handen voor zijn gezicht zachtjes -zit te huilen. De teksten geven het gevoel over jeugdtrauma's te gaan, die wonderschoon werden verwoord tot volwassen romantische composities. De fans van het eerste uur (okto ber 1981 toen de eerste single Suffer The Children uit kwam) zullen met heel veel genoegen de plaat grijs draaien hoewel er zes nummers op staan, die al in single-versie verschenen. Voor het album werden ze opnieuw gemixed, terwijl Suffer The Children ook muzikaal een nieuwe be handeling kreeg. De teksten werden in heel mooie, melan cholieke, bijna hypnotiserende muziek gestoken. Orzabal en Smith behoren thuis in het rijtje meester-arrangeurs, die heldere, stevige drums, eenzame pianoklanken, interes sant geprogrammeerde synthesizers en emotioneel gebla zen saxofoonklanken weten te mengen tot muziek die warmte uitstraalt. Dit, in combinatie met de zachte, weel derig klinkende stemmen van Roland en Curt, levert num mers zoals Start Of The Breakdown, The Hurting, Ideas As Opiates, Memories Fade en Change op. Voor de produktie riep Tears For Fears, inmiddels aangevuld met Ian Stan ley, Andy Davies en Manny Elias, de hulp in van Chris Hughes, die eerder de studio inging met Adam And The Ants. Ook op deze elpee wist de producer de drumgeluiden en andere instrumenten op indrukwekkende manier vast te leggen. Roland Orzabal en Curt Smith, die elkaar voor het eerst ontmoetten op 13-jarige leeftijd in Bath, komen in mei naar Nederland. De verwachtingen zijn hoog gespan nen. Paus In deze krant van zate maart stond een ver& een bijeenkomst op d< school voor Theologie toraat in Heerlen, wa W. Goddijn zich nega liet over paus Johanne: II. Om deze paus wat leren kennen zou men verschenen boek ovi Poolse katholicisme mo zén dat verscheen in van een dagboek: „A ningen uit de gevai van kardinaal Wyszyni razend mooi boek. Ver] met de professor is h heel andere persoon aan het woord. Iema voor zijn geloof alle heeft, terwijl de andei aan de katholieke ie tracht te tornen om ha naamd eigentijds te Men mag stellen dat de sor zich vergist als mi in die „aantekeningen' kerk niet alleen de ar intellectuelen, de jeugi vrouwen voor het gel verloren hebben als zi tijds was geweest, maa deze groepen zonder d naamde conservatievi volkomen ten onder zijn gegaan. Het is kerk die deze groepen Het zijn diegenen in i die haar steeds voor d< lopen, haar van binne strijden, die haar die doet verliezen. Mam Wyszynski en Woytil juist het geloof en dus loof in de vrede, als idealen aan de wereli In het voetspoor vj mannen zou de profes schroom moeten volgei het bloedend spoor vai tus' kruisweg zelf en spoor van een aangepa H. Rutges, DEN Paus (2) Het is prof. Goddijn sc nog niet duidelijk, dat dige paus onvermoeid vervalst zich uitsluitei houdt met de Universe schap van Christus, te tiging van het Gods i op aarde. Hij koppelt een intens warme lief de mens(en) waar ook reld. De grootheid en j ke draagkracht va plaatsbekleder van overstijgt vele malen z se afkomst, echter bei paus daarom zijn Pool- te verloochenen. D< neertrant van prof. G( mogelijk een „weten: lijkjuiste analyse, basis van een gelovige zaamheid aan de paus eigenlijk in zijn func als normaal beschou mogen worden, ben eerlijk gezegd heel we J. Biesjot, 1 Dwaling Hoe het toch mogelij! anno 1983 een Gronin toor twee vrouwen in verbindt? Deze pasti kennelijk het verse! meer met een (waardij lijk tussen man en vrc sacrament van de r.-l Goddelijke waarheden hier misbruikt door van een pastoor, eei rechte dwaling. Waar i in Godsnaam toch hee Mevr. M.E. v.d. Velde Domburg, Nederlandse pantomime- groep naar „Lentefesti Boedapest 'I BOEDAPEST In gaarse hoofdstad E wordt voor de derde i lentefestival gehoudei 27 maart eindigt. Hie men beroemde buit en Hongaarse kui deel. Aan het festival motto heeft „Toerismi tuur voor de mens" als de opening van hei sche seizoen, doet ooi derlandse pantom: „Waste of time" van sterdammer Will Spo< Op dit gebied van c kunst zijn ook het par theater van Wroclau en het Mandragora-tfi Tokio aanwezig. Tijdens het lentefesti den op twee plaatsen dapest concerten van muziek gegeven naa ding van de 100e ster Richard Wagner en geboortedag van Brahms. Eén van de toppers Lentefestival van 1 door meer dan 300.0C nen werd bezocht or 10.000 buitenlanders, tentoonstelling van d houwer Amerigo Tot. Hongarije geboren en levende beeldhouwer werken geschonken

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1983 | | pagina 14