NEPAL Bale Veeverdieners als sherpa's in de disco en gepaneerde schnitzels stille armen UWELIJK ALS INSTITUUT IN GEVAAR" ZATERDAG 19 MAART 1983 pal, dat is een land voor versaagde zielen. Voor inhaftige Nederlanders hun vlakke druilerige ad goed beu zijn en met cht verholen minach- g spreken over die mil- nen toeristen die hun iantie aan de Zuideuro- e wateren doorbrengen; i in het rulle zand ge- Ikt, navel naar de zon ceerd. Waaghalzen zijn de lieden die hun enden in het voorjaar de stereotiepe vraag aarheen deze zomerva- ïtie?" verbijsteren met nonchalante „Och, een tje wandelen in het Hi- laya-gebergte". Voor i onderneming moet n immers beschikken »r een krachtig lichaam alpinistenkarakter: lie- pal langs de klippen t het leven wandelen en i goed uitzicht genieten de jaren ongemerkt <>rbij laten glijden in de ie achterliggende laag- kten. n dan Katmandu, de mfdstad van Nepal, met b waakzame Boeddhisti- ?e tempels, gelegen in 'fechaduw van 's werelds lest duizelingwekkende niettoppen. „Verborgen (i" schrijven reisfolders 5,een Kafkiaans gevoel r mystiek. Katmandu, iskamp voor ijzeren tanen die het gevaar de Everest lachend te- hoet zijn getreden: Sir Jnund Hillary en con- j en. Wat is er mooier het volk thuis een an- t it uit dit bizarre oord te l en. „Goed weer hoor. D tyen de 6000 meter al- J i een beetje fris". f i kan zich te buiten n in wilde fantasieën r Nepal, een van de ntig armste ontwikke- 'slanden. De werkelijk- is echter een nuance Iers. Het avontuur is al- l door de Nepalese re- ing in veilige banen ge- l. Neckermann heeft jal ontdekt, zoals zovele organisaties, en bijge- g dansen de sherpa's ins in Levi's jeans in mandu's discotheken. ?ide stoepen van de tem- J worden veel te dure Jyenirs in vloeiend En- en Duits aangeprezen. wie zich culinair echt is wil voelen, heeft '•is uit chateaubriant, a, sukyaki, hamburgers IViener schnitzel. i fgend jaar ook stamp- vraagt onze verslag er Paul Koopman zich i HAAG Het verhaal 'tees en Ciska. Van hoe Jje om zijn loontje komt, en misschien een enkele [Sus horen monkelen. Hij Ij ïediende, zij verpleeg- 3 Zo'n vijf jaar geleden be- ze te trouwen. De kaar- 'taren al verstuurd, de ca- druppelden binnen. Bij- Mterlijk op de drempel 'jj iet stadhuis en de kerk sloeg de bliksem van tizicht dat ze emotioneel [liet rijp waren voor een Verbintenis. Het feest ging loor. Wel bleven ze sa- „yonen. Ze verhuisden van een huuretage naar •(royale flat. En toen 'den ze alsnog. Uit zake- i overwegingen. Mèt een briefje bleek het alle- toch wat voordeliger. Pi it ingang van 1 juli, gaat de A leur der belastingen opeens ^eer naar het trouwboekje kij- V inneer hij de hoogte van zijn bepaalt. Mannen en vrou- Jrijgen voortaan fiscaal een j behandeling. Daarmee lijkt Jleld te worden in de geest e emancipatie. Maar men vel een boete voor lief ne- de maatregel betekent een erzwaring voor alle echtpa- "aar de man meer verdient vrouw. Geniet de man een 1 inkomen en brengt zijn daarboven 10.000 belastbare s in, dan zal de koopkracht èiden met twee en een half h t per jaar afnemen. Pas wan- Ie echtgenote een hoger be- inkomen heeft dan haar man wie, o wie? gaat men er netto op vooruit. Ciska, geconfronteerd met dit kabi netsbesluit waarvoor in de Kamer allerwaarschijnlijkst een meerder heid zal bestdan: „Ik denk dat het ons honderd gulden in de maand gaat schelen. Ik ben alvast maar eens in een goedkopere supermarkt gaan neuzen; gewoon om vooruit te lopen op het feit dat ik straks mis schien wel moet. Waar zijn ze mee bezig? Een groot deel van de ver schillen is al weggenivelleerd. Vijftig procent van wat ik verdien, gaat op aan belastingen en premies. Dat geeft me soms het gevoel dat ik voor niks zit te werken; dat wer ken je tegengemaakt wordt. Wat willen ze precies? Het benauwt me. Bij ontslagen gaan nu al stemmen op om het kostwinnersprincipe toe te passen. Als dat gebeurt, ga ik scheiden. Onze situatie kun je niet eens vergelijken met die van veel anderen. Volgens mij is het bij de meeste mensen zo dat het inkomen van de vrouw benut wordt om hoge lasten op te kunnen brengen. Een huis van vijftienhonderd gul den in de maand. Die mensen ko men geheid in moeilijkheden. Mis schien gaan die nu al wel scheiden. Of de man zegt: Mien, hou maar op met werken, het loont niet". Zwart werken bevorderd Tweeverdieners, zo worden ze in het kale jargon van de financiële specialisten aangeduid. Dat de Rooie Vrouwen tegen deze nieuwe plukmethode in verzet zouden ko men, viel te verwachten. Een hun ner, de fiscaal-juriste uit Den Haag Hieke Snijders: „Vrouwen zullen gaan proberen beneden de belas tingvrije voet te blijven, hetgeen zwart werken bevordert. Mannen zullen tegen hun vrouw zeggen: jouw werk kost ons geld; zorg dan maar liever dat het huishouden op rolletjes loopt". Of Marga Bruijn- Hundt, lid van de Emancipatieraad: „Een hogere belasting voor dubbele inkomens zal de ontmoediging bij vrouwen verder vergroten. Niet de werkende vrouw van een hoogle raar wordt erdoor gestraft, maar de vrouw die met deeltijd een mini mum uurloon verdient, terwijl haar man een minimum- of modaal in komen heeft. Afstraffing van dub bele inkomens ontmoedigt vrou wen om arbeidsmarktervaring te krijgen en te behouden. Ze zullen daardoor in de toekomst de arm- sten in onze maatschappij worden" Opmerkelijk is echter dat men he lemaal niet in de hoek van de Rooie Vrouwen hoeft te gaan luis teren om tegenstemmen van deze toonaard op te vangen. Ze klinken even luid bij de „Blauwe" Vrouwen van de VVD. „Alleen wordt het van ons niet zo verwacht", zegt Joan van Dijk. „Daarom is men minder gauw geneigd ons om com mentaar te vragen". Dat verandert dan bij deze. Ze stemt ermee in als activiste binnen de VVD-vrouwen bestempeld te worden. Bovendien is ze zelf een tweeverdiener; haar man drijft in haar woonplaats Mid delburg een kunsthandel. „Nogal noodlijdend. Hij kan net het hoofd boven water houden. Die twee in komens van ons zijn bepaald geen luxe". Zwaarste klappen Wat niet wil zeggen dat ze klaagt. „De nieuwe maatregel zal bij ons Ik sprak gisteren nog een meisje dat zei: ik had trouwplannen, maar nu pieker ik er niet over". Treurige zaak Hoe groot is die groep? „Al was het maar vijf procent", zegt Joan van Dijk ongeduldig, „dan nog vind ik het een treurige zaak. Elke roman tiek die'verder reikt dan een af spraakje voor de bioscoop, gaat zo verloren. Het leven dreigt te wor den teruggebracht tot koele bere kening. Kunnen we het ons per mitteren? Dat betekent geestelijke verarming. Het beperkt mensen in hun keuzemogelijkheden. Door de maatregelen van de regering wor den ze belemmerd in de manier waarop ze hun bestaan in zouden willen richten. Hokken, trouwen, scheiden wat komt financieel het best uit? Met eigen inzicht heeft het niets meer te maken. De tijd dat meisjes en jongens niet met el kaar naar bed mochten voordat ze getrouwd waren, is voorbij. Maar moeten we nu naar het andere ui terste dat ze alleen nog maar met elkaar naar bed kunnen?" Belemmering van keuze. Daarin schuilt ook het anti-emancipatori sche karakter van de nieuwe maat regel. „Hij dient uitsluitend om een gat in de begroting te dichten", be schuldigt Joan van Dijk niet in de laatste plaats haar eigen partij die immers mede regeringsverant woordelijkheid draagt. „Hij moet dit jaar nog gauw honderd vijftig miljoen gulden opleveren en vol gend jaar driehonderd miljoen. De hele emancipatiegedachte heeft niet meegespeeld. Integendeel, voor het emancipatiestreven dreigt de maatregel eerder in negatieve dan in positieve zin uit te werken, omdat grote groepen vrouwen nu onder druk van hun man hun plaats op de arbeidsmarkt zullen opgeven, juist in de lage- en mid dengroepen die toch al zo kwets baar zijn". Meer bewust Even later, meer toegespitst: „Ver geet niet dat de verzelfstandelij- king van het individu heel sterk achter de emancipatiegedachte zit. Die komt nu in gevaar. Werken be tekent voor de vrouw: meer bewust deelnemen aan de maatschappij en dat is een voorwaarde voor ver- zelfstandelijking. Wie thuis zit. raakt geïsoleerd. Het gevolg kan psychische verwarring zijn. Praat maar eens met werklozen. Dan hoor je: het niet meer deelnemen aan het arbeidsproces is erger dan al het andere bij elkaar. Dat dreigt dus nu voor grote groepen vrou wen dat de man of de vrouw zelf zegt: met deze maatregel loont werken niet meer. En nog iets an ders. Wanneer de vrouw wel blijft werken, zal de man een nieuwe werknemersverklaring moeten in vullen met daarin gegevens over het inkomen van zijn vrouw. Al-< leen als de loonadministratie dat inkomen weet, kan op het salaris van de man de nieuwe verschul digde loonbelasting ingehouden worden. Ook zoiets past niet in de individualiseringsgedachte die aan het streven naar emancipatie ten grondslag ligt. Want stel dat je ge trouwd bent met een wat minder waarheidsgetrouw Pietje die een beetje aansjoemelt met de cijfers.- terwijl jij zelf goudeerlijk bent. Dan kan Pietje iets doen wat jij niet wenst. Dat is nu juist waar we met het streven naar emancipatie vanaf willen". PIET SNOEREN KATMUNDU Het tweemotorig propellervliegtuigje dat een verwach tingsvol gezelschap van de koortsach tige bedrijvigheid aan de boorden van de Indiase Ganges- rivier naar de Ne palese hoofdstad voert, snort tevre den als de uitlopers van de Himalaya- bergketen in zicht komen. De door nij vere mensenhanden aangelegde rijstpla- teaus geven de heu vels het aanzien van gigantische spekkoeken met bovenop een groene garnering en pitto reske rode lemen hutjes. Het is maar een uurtje vliegen van Patna naar Katmandu. Een trip die voor slechts 75 gulden ook nog een maaltijd en een glas Duits bier oplevert: bijgevolg erg popu lair bij het jonge reizigersvolk dat zich zo graag in Noord-India op houdt. Sherpa's bij de Swayambinnattl-stupa in Katmandu. Op de kleine luchtha ven van Katmandu wordt deze groep onge organiseerde reizigers al meteen geconfronteerd met een heel ander slag avonturiers. Diep gebruinde mensen, uit alle leeftijdsgroepen, keurig geordend rond hun reislei ders en kennelijk bereid deze tot aan de deur van de hel te volgen. Samsonite-koffers en rugzakken staan rij aan rij in de chaotische ontvangsthal. „Namasté", groet de beambte aan de informatiestand beleefd. „De hotelassociatie van Katmandu heet u welkom". Hij slaat bedreven zijn geplastificeerde orderboek open. Oberoi, Woodlands, Ambassador, vijfsterrenhotels te kust en te keur. „Maar in Freakstreet kunnen wij ook een budgethotel voor u boe ken". Freakstreet? „Ha, ha, jazeker! Eigenlijk heet die straat Jochen, maar vanwege de hippies heeft-ie nu deze bijnaam". Een zoemende taxi brengt je vlot naar Katmandu's hippie-Kalver- straat. De ondernemende Nepale- zen hebben Freakstreet volge bouwd met curio- en souvenir- shops, boekwinkels, hippieboetieks en taartwinkeltjes waar verse ap peltaart en bolussen over de balie gaan. De jongste Europese popmu ziek schalt in deze neringen uit Ja panse luidsprekerboxen. Nepalezen prijzen buiten passanten goédkope drugs op samenzweerderige fluis tertoon aan. „Buy hashies, LSD, Opium?" En bij geen reactie: „Change dollars?". Enigszins verwijtend „kijkt" de grote pagode neer op het straatge- Handel op straat onder het schijnbaar alles doordringende licht woel in Katmandu. Ter gelegenheid van een religieuze feestdag is van de zon die op deze hoogte iets van een röntgen-stralingsbron de pagode met linten versierd. India is goed in staat het toerisme te absorberen. Dit land, met zijn diep gewortelde geloof en 780 mil joen inwoners slikt alles zonder te veranderen. In Varanasi baden de Hindoes nog precies zo in de Gan- ges-rivier als 3000 jaar geleden, hoewel frequent roeibootjes met fo tograferende Europeanen voorbij komen. Maar in Nepal ligt dat an ders. Katmandu, met maar 300.000 inwoners, heeft zich grondig op het toerisme ingesteld. Dat gaat zeer snel. In een paar jaar is Katmandu misschien net zo alledaags als Sche- veningen meent Egbert Franken, student uit Groningen. Hij is een beetje teleurgesteld in India terug gekeerd na vijf weken „trekking" in Nepal, zoals dat heet. „Af en toe was het ook wel lachen hoor", herinnert hij zich. „Als je bijvoorbeeld op de Jousom-trek zo'n georganiseerde groep tegen komt. Alles laten ze meeslepen: ta fels, stoelen, Europees eten, chemi sche toiletten Heel wat sherpa's en gidsen worden daarmee aan de slag geholpen. En op de minder po pulaire treks zie je links en rechts van de weg overal kale zwarte stengels. Hasjplantjes die vorige wandelaars kaalgetrokken hebben. Je laat wat van dat groen in de zon drogen en je hebt weer een joint". De meeste Nepalezen wonen in de twee valleien tussen de Himalaya- toppen en het lager gelegen Ma- habharatgebergte: Katmandu-vallei en Pokhara-vallei. Het is in deze betrekkelijk gemakkelijk bereisba- re valleien dat het toerisme onmis kenbaar zijn stempel heeft gedrukt. In de meer westelijk en dieper ge legen Pokhara-vallei is in een paar jaar tijd een compleet nieuw hotel- dorp uit de grond gestampt. „Kommen Sie aus Deutschland?", klinkt het nasaal. De snipverkou den vrouw op het toeristenkantoor van Katmandu vervolgt zonder op antwoord te wachten: „Ik was acht maanden in München. Daar heb ik mijn opleiding gekregen". Een mo ment later staat ze gebogen over een trekkingkaart van Pokhara, als een groot strateeg over zijn oorlogs plannen. „Op de Jousom-trek heb je alles: hotels, goede restaurants. Verdwalen is onmogelijk. Volg de andere toeristen maar. Ga elke dag appeltaart halen, ha, ha!". Toch weet ze een zenuwtrek op het ge laat van de toerist te toveren als ze casuaal meedeelt: „Je moet niet te hoog willen, op 3000 meter is er al sneeuw, vorig jaar om deze tijd is er een Engelse vrouw zoekge raakt". De pauze is pijnlijk. Wandeltochten Vanuit Pokhara, maar 30 kilometer verwijderd van de Chinese grens err daarvan gescheiden door de ruim 7000 meter hoge Annapurna- bergketen, worden de meeste wan deltochten ondernomen. Dragen de toeristen Katmandu-sandalen, in de Pokhara is het stoute vetlederea schoeisel troef. Met een Amster damse bedrevenheid en hulpvaar digheid wijzen de inwoners toeris ten de weg in het grillige bergland schap. Het kunstmatig aangelegde Peewa-meer geeft de vallei, omge ven door roestbruine heuvels een Grieks aanzien. Geen wonder daar om, dat zovele toeristen jong en oud deze vallei opzoeken als ba siskamp voor vermoeiende wandel partijen of als goedkoop rustoord. Zelfs buiten het toeristenseizoen ziet men in Pokhara meer Europe anen dan Nepalezen op straat. Nieuwkomers die na de zeven uur durende busreis van Katmandu weer voet op vaste grond zetten, worden van dat moment af geës corteerd door „hotelslepers". Om beurten trachten ze de weifelende toeristen te overtuigen van de spe ciale kwaliteiten van juist hun ac commodatie, belust als ze zijn op hun paar roepia's commissie. Een tekort aan besluitvaardigheid kan dan snel leiden tot een zenuwslo pende kruistocht langs tientallen hotels, allemaal met adembene mende uitzichten en „lake-views". „Zeven jaar geleden sliep ik nog bij een gezin in de woonkamer. Ik kon mijn ogen niet geloven toen ik hier terugkwam", vertelt Tom, een 32- jarige Australiër die zijn kuitspie ren graag uitprobeert op steile krijgt. berghellingen. „Dit dorp verandert sneller dan New York, ik herken behalve de Annapurna-range hoe genaamd niets meer. Ze hebben zelfs het meer groter gemaakt". De vercommercialisering van het toerisme heeft zich niet beperkt tot de Pokhara-vallei. Langs de meest populaire wandelroutes zijn hotels, thee- en taartshops al een ver trouwd beeld. Duitse reisgidsen waarschuwen ervoor dat de kinde ren in de dorpen je kunnen naroe pen: „Neckermann, hau ab!". Dief stal, niet lang geleden een onbe kend fenomeen in Nepal is op de Jomsom-trek nu bon-ton. Bedelen de kinderhandjes begeleiden je op een trek, maar ook honingzoete kinderstemmetjes die je opium wil len verkopen of marihuana. Cultuur gespaard In zijn ganse historie is Nepal nog nooit gekolonialiseerd of door een vreemde mogendheid bezet ge weest. De barrière van het Hima- laya-gebergte aan de noordzijde van het land en de verzengende hitte van de Terai-laagvlakte aan de Indiase grens hebben vreemde mogendheden er immer van weer houden dit fraaie terrein onder de voet te lopen. De cultuur bleef al dus gespaard, maar het gebrek aan commerciële contacten maakte Ne pal tot een van de armste landen ter wereld. En nu is het juist het Himalaya-ge- bergte dat een geheel nieuw leger ertoe aangezet heeft Nepal binnen te vallen. Het toeristenleger. Een slagvaardig leger, gewapend met camera's, gevulde geldbuidels en getraind in een heel andere cultuur dan de Nepalese. Toch heeft het Hindoeïstische koninkrijk zich nog niet geheel aan de koopkrachtige bezetter overgegeven. Het toerisme, dat sprongsgewijs toenam van 6200 bezoekers in 1962 tot 125.000 in 1978 en een veelvoud daarvan thans, heeft de Nepalese gastvrij heid en eerlijkheid in zaken doen vrijwel onberoerd gelaten. Van de honderden bergstammen is nog maar een fractie in contact met de westerse cultuur gekomen en zelfs in Katmandu, het „San Francisco van Azië", liggen de middeleeuwen nog op straat. Wie zijn vijfsterren hotel verlaat en deze geborgen kribbe inwisselt voor het harde le ven in Katmandu's achterbuurten begrijpt al snel dat de levensver wachting van de Nepalezen in 1970 nog slechts 45 jaar was, meer dan 90 procent van de vrouwen analfa beet is en slechts een kwart van de kinderen schoolgaand. Een beetje bezijden de betreden paden toont zich een trots volk dat de nieuws gierige toerist bevriend tegemoet treedt en in bloedige offerandes of carnavaleske festivals toont dat de westerse invloed na een decennium toerisme nog maar huiddiep is. PAUL KOOPMAN wel meevallen. Ik breng iets meer in dan mijn man. Wij vallen net in de voordelige groep". Liever haalt ze een voorbeeld aan uit haar ken nissenkring, daarmee illustrerend hoezeer de zwaarste klappen aan komen bij modaal tot twee maal modaal waar de lasten drukken zonder dat er extra's tegenover staan. „Een leraarsgezin met drie kinderen dat overal buiten valt. Geen studietoelage, geen zieken fondsverzekering. Wel een huis dat gebaseerd is op de 60.000 gulden die de man als leraar verdient en dat 1200 gulden per maand kost. Hij zou er weer van af willen, maar het is op het ogenblik onverkoop baar". Nou, ik kan u verzekeren dat ze voortdurend in de zenuwen zitten of er geen bril kapot zal gaan. Hier vind je de zwaarst getroffenen. Dit zijn de nieuwe stille armen". Er zullen scheidingen van komen, voorspelt Joan van Dijk. „Zeker weten. Als ze het een beetje kun nen ritselen voor de controlerende instanties, zullen mensen in een dergelijke situatie hun toevlucht zoeken bij een scheiding. En wat dacht u van jonge mensen? Waar om zouden die nog trouwen? Het huwelijk als instituut komt in ge vaar. Ik denk dat grote groepen met een scheef oog op de cijfertjes zullen zeggen: we laten wat we sa men hebben, niet bezegelen door een ambtenaar van de burgerlijke stand, want het gaat te veel kosten. Joan van Dijk slaat aan het voorre kenen. „De moeder verdient er 800 gulden schoon in de maand bij. Dat geld gaat helemaal naar de oudste zoon die studeert en niet in aan merking komt voor een toelage. De auto hebben ze al weg moeten doen. Ze beknibbelen op gas en licht. Getelefoneerd wordt er al leen in uiterste noodzaak. Deson danks houden ze voor hun blote bestaan eten, drinken, kle ding maar 850 gulden per maand over. Door de nieuwe rege ling inzake tweeverdieners zullen ze misschien wel terug moeten naar 750 gulden per maand. Drie brildragers zijn er in dat gezin. Joan van Dijk: „Er zullen scheidin gen van komen. En wat dacht u van jonge mensen? Het leven dreigt te worden teruggebracht tot koele be rekening".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1983 | | pagina 17