Depra nalë Ceidóe&owumt Van flinterdunne babbeltjes met be- r k kende Nederlanders tot felle discus ses over controversiële zaken; van actualiteit tot echtscheiding; van het wegbonjouren van gespreks- I partners met een bosje bloemen tot het wegbonjouren van kijkers om dat het radionieuws op de televisie Allemaal verschijningsvormen van ..de talkshow: een uit Amerika over- genomen manier van televisiema ken. Interessant en toch goedkoop. Het loopt alweer tegen het einde 1 van het winterseizoen van de Ne- derlandse omroep; tijd om de ba- lans eens op te maken. Verslagge- L ver René de Cocq verzorgde het hierbij geplaatste „vergelijkend wa- t renonderzoek" van de op de vader landse beeldbuizen vertoonde praat- {programma's. jtjg ZATERDAG 19 MAART 1983 IRSUM Hoe zou het ïn dat de meeste praat- amma's op de televisie ihoog scoren wat betreft ichtheid en waardering? p het oog is het een onlo- constructie: praten via beeldmedium. Dat kan bp de radio ook wel? Wat Jar nou aan te zien, aan mensen? Het ver- iel praatprogramma (in Hilversums natuurlijk bekend als talkshow) is en met raadselen. oeten natuurlijk wel uitkij- 1 it we niet alle verschijnings- in van de talkshow op één 'egen. Immers, er zijn werel- I in verschil tussen de aanpak enk van der Meyden en die d 's-Gravesande, om meteen wee uitersten te noemen. II alle omroepzuilen hebben pakket een of meer talk- En al die omroepen wrijven ijk vergenoegd in hun han- et de gekozen opzet. Immers, kshows dragen in niet gerin- te bij aan de beeldvorming Ie desbetreffende zuil („ge- lepalend", heet zoiets), en de I jpenningmeesters constate- l /reden, dat die programma's ieen schijntje kosten van de e bedragen, die bijvoorbeeld dramaprodukties op tafel komen. ilkshow kost niet veel meer ft honorarium van de (vaak fine zelfstandige werkende) tator en eventueel de gage en optredende artiest of rfEJn in het geval dat de pre- r in vaste dienst is (Sonja I, Aad van den Heuvel) i zijn of haar salaris toch al neerd over een aantal andere eiten. hnische kosten voor camera decor, grafische verzorging, ren van een zaaltje: dat zijn al relatief geringe bedragen, i n de basiskosten van de om- d zijn verdisconteerd of door S worden gedragen, rschijnsel praatshow is over- d uit de Verenigde Staten, ivordt, op aandringen van de jen die door middel van Hng de kosten van de pro- ,ia's dragen, vrijwel alles in orm gepresenteerd, tot het toe. Ook journaal- en actua- trubrieken zijn daar verwik- i een felle slag om kijk- en iringscijfers. Dat brengt met l ee, dat ze worden gegoten in fm van dynamische shows, ij de nieuwslezers, verslagge- n presentatoren de plaats in- i van „bekende landgenoten" i zoveel mogelijk (moeten) ren. n zet zich bij ons vooral dui- af in de talkshows. Journaal laliteitenrubrieken laten dat |inder duidelijk zien, maar. i Achter het Nieuws, Brand mier en Nu, Tele vizier Maga zine en heel duidelijk bij TROS Aktua wordt wel hard geWerkt aan een eigen gezicht en liefst ook aan eigen populariteit. Wat de door onzq omroepen uitge zonden talkshows daarvan onder scheidt is de vaste centrale presen tator, het stempel dat die op de uit- zendig drukt, de aanwezigheid (vaak) van muzikale intermezzo's en de aanwezigheid van klappend en lachend publiek. Sonia Barend Een van de meest prominente shows is uiteraard die van Sonja Barend bij de VARA: Sonja op Vrijdag. Deze kent al de genoemde elementen: Barend voegt daaraan toe een stukje interactie met het aanwezige publiek en inhoudelijk onderscheidt haar show zich van de meeste andere, doordat er vrij vaak snel wordt ingehaakt op de actualiteit. Hoewel dat laatste sinds januari wat minder is geworden door het laten vervallen van het vaste openings-onderwerk („de week"), waarin voor elke dag van de verstreken week iemand een bijdrage „uit de nieuwe" leverde. Sonja Barend maakt een heel be hoorlijk seizoen door. Ze heeft ge kozen voor een wat langademiger benadering dan ze in het verleden liet zien. Daarmee heeft haar pro gramma het al te jachtige verloren en is er iets meer tijd beschikbaar om iets dieper in te gaan op de aan de orde gestelde zaken. Die zaken, dat moet Barend wor den nagegeven, stellen in de mees te gevallen wel iets voor. Sonja op Vrijdag gaat vrijwel steeds ergens over en de presentatrice deinst niet gauw terug voor onderwerpen die een zekere gevoeligheid meedragen of een controversieel karakter heb ben. Haar sterke punten zijn haar slag vaardigheid en haar vitaliteit, een zwak punt is nog steeds haar voor ingenomenheid ten opzichte van haar gasten. Het is altijd onmiddel lijk duidelijk of ze iemand wel of niet mag en wat ze persoonlijk denkt over zijn standpunten. In die zin is Sonja op Vrijdag wel een zo genaamde personality-show, maar geen journalistiek programma, hoe wel ze dat laatste vaak wel preten deert. Uitgesproken hinderlijk is vaak, dat Sonja discussies aangaat met te veelmensen of over een onder werp met te veel facetten, waar door zo'n eindgesprek niet kan worden afgerond. Dan komt de af sluitende muziek er doorheen, wordt de kijker welterusten ge wenst en blijft hij met de vragen zitten. Sonja Barend maakt, samenvat tend, een talkshow met lef en in houd, waar best vaak en veel op af te dingen valt. Maar wie durft het aan een heel uur „levend" een open discussie aan te gaan met mensen, die zich blijkens hun brie ven aan de VARA uiterst kritisch opstellen ten opzichte van jou en je programma? Barend deed dat vori ge week en ik zou zo gauw nie mand van de collega's weten, die een vergelijkbaar soort moed in huis heeft. Mies Bouwman Qua verschijningsvorm had de talkshow van Mies Bouwman (in de eerste helft van het wintersei zoen uitgezonden door de AVRO) wel wat weg van die van Sonja Ba rend. Ook een zaal met publiek, een mevrouw in het midden, diver se gasten met diverse onderwerp- jes, een stukje muziek. Alleen de afsluiting door een driehoeksge- sprek met enkele bekende Neder landers was een sterk afwijkend onderdeel. Maar inhoudelijk was het verschil veel groter. Mies is veel afstandelij ker, geeft zich niet bloot, gaat niet echt in discussie, en zoekt haar on derwerpen veel meer in de lichtere aspecten van de samenleving. Haar programma was ook steeds veel overladener met gasten en on derwerpen; het straalde dan ook vaak van het scherm dat Mies in tijdnood raakte en haar gasten lie ver zo snel mogelijk zag vertrek ken. Dan zag je haar dwingende gebaar naar haar helpers om ma^r gauw met de verplichte bos bloe men te komen aandragen, waar mee de arme gesprekspartner dan van het podium werd weggebon- jourd. Natuurlijk: Mies heeft charme en flair. Des te meer betreurenswaard, dat ze haar talent en haar persoon lijkheid wilde lenen voor een pro gramma, dat meestal aan elkaar hing van de onzin, zo nu en dan tot in het onhebbelijke toe. In het eerste seizoen van „Mies" scoorde ze ongelooflijk hoge cijfers, waarmee de AVRO trots de boer opging. Maar daar werd dan nooit bij verteld, dat ze toen tegenover de EO zat op de dinsdagavond; om roepen die dat „geluk" hebben, trekken altijd veel meer kijkers. Niet te loochenen valt immers dat de Evangelische Omroep per defi nitie een heel beperkt kijkerspu bliek heeft en dat de meeste Neder landers dan ook min of meer „ge dwongen" het andere net opzoe ken. Hetzelfde effect doet zich nu ook voor met de Amerikaanse serie Dallas, die eerst ook fungeerde als trekker op dinsdag, maar nu moet opboksen tegen het zaterdagavond- amusement, waarmee de meeste andere omroepen op het andere net de concurrentie met de AVRO aan gaan. En tnet succes: Dallas is dra matisch ingezakt qua kijkcijfers en populariteit. Henk van der Meyden Wat aanpak betreft, staat Mies veel dichter bij Henk van der Meyden dan bij Sonja Barend. Van der Meydens TV-Privé gaat alleen nog een stapje verder: zijn onderwer pen zijn allemaal per definitie ve derlicht en de presentator munt uit door zijn gasten te benaderen met een haast wellustig te noemen nieuwsgierigheid naar hun per soonlijke omstandigheden. De stuk gelopen relatie van de actrice, de facelift van de zangeres, niets is veilig voor zijn verlekkerde vraag jes. Veel mensen vinden dat aardig, ge tuige de kijkcijfers en de verkoop cijfers van het aanpalende week blad. Maar het is natuurlijk qua in houd flinterdun, een soort opge klopte schuimtoestand, waarin niets wezenlijks aan de orde komt. Ook niet mag komen, want als een gast even iets dieper dreigt te gra ven dan wordt hij onmiddellijk te ruggefloten. Ivo Niehe Van der Meyden heeft zijn aanpak vanaf het debuut van TV-Privé niet veranderd; ik denk dat de TROS dat ook niet zou willen. Wel heeft deze omroep, om op dit ge-, bied zijn gezicht nog enigermate te redden, zijn inmiddels voormalige chef-amusement Ivo Niehe ingezet met zijn TV-show. Niet dat die nou inhoudelijk zoveel meer voorstelt, maar Niehe ver toont zijn kunsten op een iets intel ligentere manier. Zijn opzet is: een speelse benadering van het televi- siegebeuren. Wat gemonteerde flit sen, een gesprekje, een beschaafd stuntje, vooral veel muziek natuur lijk. Enige diepgang heeft het alle maal niet, maar het heeft wel iets amusants. Dat gebrek aan diepgang valt aar dig te illustreren met een onder werpje dat Ivo Niehe in een van de laatste afleveringen had. Hij toonde een collage van videobeelden uit de STER-reclame, onder het motto: kijk eens hoeveel bloot er eigenlijk op het scherm komt. En daar liet hij het bij. Het zou voor de hand hebben geleden, dat hij over dat gegeven even van gedachten zou wisselen met een reclamemaker of iemand van de STER of iemand van een consumentenorganisatie of zelfs met iemand uit de feministi sche hoek. Dat laatste zal hij wel niet durven, maar ook die anderen bleven buiten de show. Een gemis te kans, zoals er heel wat aan te wijzen zijn. Aad van den Heuvel Wat betreft het dieper ingaan op aan de orde zijnde zaken heeft KRO's Aad van den Heuvel zich met zijn Alles is Anders Show een behoorlijke reputatie opgebouwd. Hij zoekt zijn onderwerpen in de wereld van de media en spit die met gesprekspartners van niveau behoorlijk uit. Hij durft het ook aan (evenals Son ja Barend) mensen met verschillen de meningen met elkaar te con fronteren, waarbij hij dan als een wijze bisschop minzaam glimla chend de stormen over zich laat heengaan. Ook hier geldt: er ge beurt tenminste wat in zo'n show en het gaat ergens over. Het ligt in de rede aan te nemen, dat Van den Heuvel eeh kijkerspu bliek van geringe omvang heeft. Mensen die geïnteresseerd zijn in de zaken die in de Alles is Anders Show aan bod komen, zijn nu een maal niet dik gezaaid. Daarom is het aardig om niet te zeggen moe dig, dat de KRO de show niet al leen heeft gehandhaafd in het lo pende seizoen, maar die zelfs een veertiendaagse frequentie heeft willen geven. En tegelijk is het een beetje onbe grijpelijk dat Van den Heuvel nog steeds niet is afgestapt van het idée-fix, dat je in zo'n show ook al tijd een artiest of groep moet laten optreden. Dat werkt vaak heel sto rend op het verloop van een discus sie en dwingt de presentator in een keurslijf van tijdsdwang. Wat mij betreft mag Van den Heu vel ook dat ongeïnteresseerde or kestje van Clous van Mechelen wel weglaten. Maar dat zal wel niet gaan, want Clous is een vriendje van Aad en op die manier kun je je vriendjes natuurlijk wel aan een schnabbel helpen. Adriaan van Dis Een heel aparte plaats wordt inge nomen door de VPRO. Deze week is begonnen met een serietje talk shows onder aanvoering van Adri aan van Dis. Zijn debuut als talk showleider had afgelopen woens dag plaats (Als bij de meeste andere omroepen het seizoen op zijn eind loopt, begint de VPRO, eigenzinnig als altijd, met wat nieuws). Ook al geen praatprogramma voor het grote publiek natuurlijk, dat viel ook niet te verwachten. Van Dis is een uiterst erudiete verschij ning die zijn zaakjes terdege had voorbereid. Even denk je dat hij zich zal verstrikken in een overdo sis aan bekakte arrogantie, maar toen de show (als je het zo mag noemen) eenmaal op gang was, ont popte hij zich als een persoonlijk heid van formaat. De gesprekken die hij voerde met zijn gasten waren er op gericht te Krikkelen tot ironie en spitsvondig- eid, en ontwikkelden zich in schijnbare onbevangenheid. De show-elementen hadden iets van anti-show, zoals (alweer) bij de VPRO kon worden verwacht. De gasten werden „verhoord", gezeten op blauwgespoten keukenstoelen, en moesten achter een gordijntje op hun beurt wachten. Dat soort grapperijen hoeft niet zo nodig; het accent mag wel wat meer liggen op de gesprekken zelf. Van Dis optreden in dat opzicht smaakt op zijn minst naar meer. Ad 's-Gravesande De VPRO heeft op het gebied van discussiëren op de televisie al een unieke reputatie verworven met het praatprogramma Tijdsver schijnselen. Daarin wordt één gegeven doorge praat door een tribune vol belang hebbenden en deskundigen, waar bij de discussie in banen wordt gé- leid door Ad 's-Gravesande. Die doet dat op haast onnavolgbare wij- ^e, met een soort afstandelijke iro nie. Die aanpak werkt heel effec tief: Tijdsverschijnselen is vrijwel altijd een interessante uitzending, welk onderwerp ook aan de orde is. En het bewijst ook dat je de meeste onderwerpen niet in een paar mi nuten kunt uitpraten, zoals ook Sonja Barend dat met enige hard nekkigheid nog steeds probeert te doen. want zelfs in Tijdsverschijn selen komt het zelden of nooit tot een afdoende afronding; dat de meeste mensen zo'n discussie in gaan met een vooropgezette me ning, die door anderen niet omver- gepraat kan worden, speelt daarbij vanzelfsprekend een grote rol. Maar een opluchting is in elk geval dat de mensen op de tribune bij 's- Gravesande niet als lach- en klap vee worden gebruikt, maar dat ze bij hem „een stem" hebben en krij gen. En er hoeft niet om de tien minuten een muzikale adempauze te worden ingelast. Hans Sleeuwenhoek De NCRV heeft eigenlijk geen talkshow in de zin zoals in dit ver haal wordt bedoeld. Althans geen praatshows met de zogenaamde ge mengde doelstelling van amuseren- annex-informeren. Wel zijn er praatprogramma's waarin een of ander min of meer „zwaar" onder werp met belanghebbenden en des kundigen wordt doorgespit, onder leiding van mensen als Henk Mo- chel en Hans Sleeuwenhoek. Vaak onderwerpen in de sociale of medische sector van de samenle ving, die in deze opzet een zinvolle en integere behandeling krijgen. Maar ze zijn gespeend van enig showeffect, zodat we ze voor het bestek van deze vergelijking ver der buiten beschouwing kunnen la ten. Ilona Visser Tot slot Veronica, nieuwkomer als B-omroep, met twee nieuwe talk shows in het winterseizoen. Eerst even die van Ilona Visser, de Hoe- zo-Show. Er is al veel over gepraat en geschreven, maar de verbijste ring blijft. Visser maakte een show die zo te zien als enig en maatge vend uitgangspunt had: „Het moet anders". Dat is op zichzelf een bruikbare ge dachte, maar de manier waarop er vorm aan gegeven is leverde voor namelijk televisie uit het ongerijm de op. Gesprekken die werden overstemd met rare geluiden, gas ten die door uitsmijters worden af- fevoerd, publieksstemmingen over et al dan niet aanblijven van ge sprekspartners (en dan niet over allemaal, maar zo te hooi en te gras), discussies die worden afge broken voor variété-nummers en in de afsluitende aflevering een discussie die in haar geheel was ge simuleerd, met mensen die een „rol" speelden. Allemaal geen touw aan vast te knopen, een gedoe dat geheel op „vorm" was gericht en nergens „in houd" kreeg. Tineke Vos En dan Tineke Vos, die de middag televisie op maandag een eigen ge zicht heeft gegeven. Haar talkshow is opgebouwd uit de klassieke ele menten, zoals die al eerder zijn op gesomd en bevat een mengeling van lichte verstrooiing en een zwakke poging tot maatschappelij ke relevantie. Dat werkt op zichzelf niet onaar dig; het giechelige gestuntel van Ti neke zelf heeft iets ontwapenends en ze heeft wel eens een gast die iets interessants te vertellen heeft en die wordt dan niet meteen afge kapt. Heel vervelend is de bizarre koppe ling van het televisieprogramma met het radioprogramma op Hil versum. 2. De kijker wordt halver wege op non-actief gesteld met het „vertonen" van het radionieuws van half vijf; de luisteraar moet maar raden waarover het gaat als Tineke even vergeet uit te leggen hoe dingen eruit zien die ze laat zien. Van dat gedoe moeten ze maar gauw afstappen; de tv-show mag dan blijven. Het is duidelijk: zoveel zuilen, zo veel zinnen. Deze variant van een oude waarheid geldt ook voor het verschijnsel praatshow op de tele visie. Elke omroep zingt zoals ie ge profileerd is, of zich profileren wil. Als je pretentieloze onzin wilt be kijken kun je als kijker terecht bij de TROS, de AVRO (tenminste als Mies weer terugkomt) en Veronica; de VPRO houdt het op een behoor lijk zware (misschien ook als elitair' te bestempelen) informatieve aan pak; de KRO en de VARA probe ren het met een op entertainment gericht mengsel van beide elemen ten. Al die verschillende manieren van talkshows maken hebben in ons land wellicht recht en reden van bestaan; ze zijn een voortvloeisel van ons zuilenstelsel. Aan het eind van dit vergelijkend warenonderzoek kunnen we in elk geval met enige opluchting consta teren dat het verschijnsel talkshow dan wel uit Amerika mag zijn overgewaaid, maar dat we voorals nog gespaard blijven van de recla mespots die daar om de vijf minu ten alle programma's onderbreken en die duidelijk moeten maken aan welke adverteerder we dit pro gramma weer te dankea hebben. RENÊ DE COCQ

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1983 | | pagina 15