Vanavond rumoert Heidens eerste Carnaval if :d' le Rio met vele sterren 4 Koningin van het Wasbord viert 30- jarig jubileum Elfden/ regio rooie vlotte mode iïj Lady Sehrier Ccidóc Sou/tanl VRIJDAG 11 MAART 1983 PAGINA 5 bekrir esteding esteding 'oorstelle. i in de VELBELOVEND INITIATIEF VAN GUITIG HOOGENBOOMS SLOW BUDGET PRODUCTIONS i.l Ie Op mijn omwegen door stad en land .kom ik graag mensen tegen. JU kunt mij telefonisch of schriftelijk vertellen wie u graag in deze rubriek zou willen tegenkomen. Ik ben bereikbaar via 071 - 12 22 44 op toestel 10. g snlijk is het zö begon- Dimitri wilde een jsvoorstelling; zeg ir in de Leids Ballet- iol waar hij toch al geeft. Maar er sprong iciële coPns een vonk over °P •kt mof tweelingbroertjes itwoord.b en Paul, die een sa- comminwerking op lage po- ouder jn elkaar zetten (met w'in zoveel nioge- de IJs aan artistieks doen), 3mt dan daar kwamen weer in Gullere al dan niet be waarde fde amateurs met een e hoog (fessionele inslag op e ^pleger m ket meteen maar vertellen: vanavond is n het Leidse Antonius ibhuis het paleis voor mone bruiloften en par- n aan de Lange Mare, laf negen uur (nacht gunning tot vier uur ?rdagmorgen) een dse weergave van een it Carnaval de Rio. grote verkleedpartij ordt on^ex ^al bjjna masqué, ïtuur'i^tf" honderden liefheb- strobr»8 °P af gaan komen, en. b er verschijnt, ziet er eravondijns-Amerikaans uit; g van dt glitter en eventueel entnc verschoten som- d gea[,ro'S' zwarte °f desbetJe sjerpen strak om de >esluit iken getrokken, de da- les danjs met of zonder man- kan d'.a maar wel de neus in ngenV< winc*, karige blote nissieii(innenkorsten onder de uwde hemden, travestie- Dedentv» die hun beste beentje an ancbrzetten en hun ge ren in lagde decolleté's tonen. ndnX da" knerpende 'en nie1^8 "e- wordt arschuf* 'DA'er het eei broer Huib bedaard is en n die t<t gelijk krijgt, komt er elk jaar zo'n festival met een Co- pacabaanse inslag. Indien mogelijk met medewerking van de gemeente Leiden. En dan is het vanavond meteen een verkapte reünie van Par- doeza-gangers. Pardoeza, de niet meer bestaande sociëteit aan de Doezastraat, die jaren lang gefrequenteerd werd door een macht aan studen ten en ander onduidelijk po tentieel. Al die ingetogen lie den zijn impliciet voor het al ternatieve non-stop carnaval a la Rio uitgenodigd. Verklaring Huib Hoogenboom (evenals broer Paul z'n leeftijd verge ten, maar reken maar dat die gevorderd in de dertig ligt) gaf gisteren een verklaring en toelichting. Voor scheren was geen tijd geweest. Paul, ook aanwezig bij het gesprek, was gladder. En de andere jongens vertoonden ook stop pels. Niet, natuurlijk. Gina. Die is zo zacht van zichzelf. Ik hoorde bij een overstel pend aanbod van chocolade melk hoe dat carnaval (do San Antonio) mogelijk is ge worden. Huib en Paul Hoog enboom hadden zojuist, in een zakelijke opwelling, een ding opgericht: „Hoogen boom spreek uit Hoegen- boem Low Budget Produc tions". Als daar geen Ameri kanen op afkomen! Voor 1200 gulden zetten ze in drie weken tijd een Braziliaans carnaval op. Leve het low budget, en nu maar kijken hoe het uitpakt. Vond Paul wel een beetje. Huib is ope ner, enthousiaster, maar springt ook graag van de hak op de tak. „Enfin, het is feite lijk pro deo wat we doen. D'r moet gewoon geld bij, voor zover men het niet een eer vindt om erbij te mogen zijn, in een ontspartnen en relaxte sfeer". Daar hebben we dan straks als eerste in de show dus Di- mitri. Dimitri Schumilow, geboren in Santiago de Chile uit een Russische vader en een Chileense moeder. Gaat dansend het leven door en kon al doende niet meer op z'n aantal jaren komen. Nou, hij is dan 26; als het per se moet. Klein, stevig, levendig, gerijpt in de zon. Had 't in z'n benen zitten en onder de le den: hij moest en zou (mo dern) dansen. Dimitri ge raakte in een stroomversnel ling: trok van Chili naar Ari zona in de V.S., werkte in Mexico City; Spanje (televi sie, studie met Shirley McLain), verdere mode-busi- ness, Denemarken, weer Spanje, Parijs (dramatic arts), V.S. nogmaals Paul: „Joh, dat moet je opschrijven" met de befaamde choreograaf Alvin Aily. Terug naar Span je, rond '80 in Nederland: Rotterdamse dansacademie, les geven ook aan muziek school; Amsterdam, en een show in Het Dorp bij Arn hem. The boy with the hot lips and the hot legs. Nu ook in Leiden, waar hij een leer stoel heeft en moderne dans doceert aan de balletschool van veelgeplaagde Paul Hoe- genboem. Roze uitvoering Rond Dimitri, als pièce de re sistance, formeerden zich de overige uitvoerenden van het Leidse Carnaval de Rio si tu vas a Rio. Dat zijn dus de twins Hoogenboom (met Huib in jacquet of in rok als spreekstalmeester). Daarop volgt Jan-Paul ten Hoopen (n.t.b., nader te bepalen be roep), volgens Huibs zeggen beroemd tot in Zuid-Senegal en langs de Vliet. In elk ge val maakte Jan-Paul zes singles en een elpee in Duits land, en kon die aan familie leden slijten. Hij is een roze uitvoering van de oranje vol gelingen van de goeroe van Poona, en speelt met een ge- bedssnoer dat om zijn nek hangt. Jan-Paul zal van moed op de stenen avond zijn nieuwe single „Doctor Doctor" in première brengen. Dan verschijnt Ca rol Schrijnenmaekers, ballet docente en lid van N 7 Dance Company, die de Nederland se versie van Fame op de plaat zette. Zij doet voor ons „New York-New York"; stad in de staat, weet u wel. Het openingsnummer is ove rigens van Joep Moeling, een Leids rock 'n rollertje, en Huib zelf brengt „de Leidse versie van Hello Hello van Koot en Bie". Gastvrouw van de avond is ravissante Gina Steenenbruggen, die gewoon lijk haar vriendje Martin Kuivenhoven bijstaat in diens café-koffiebar Het Ge recht. Verder zijn er in de show een zekere Bonny Cor nelia, een Surinaamse jongen die angstaanjagende activitei ten zal vertonen in een vuur- dans (met blote voeten door de vurige kooltjes), en onze jonge streekgenoot Noddie Bulsara met een inslaande, intrigerende Nina Hagen-act, plus speelrat Poepie. Optimistic Sounds Huib Hoogenboom: „De gele genheidsband wordt ge vormd door scholieren van het Agnes Lyceum: de ..Opti mistic Sounds" onder leiding van formidabele pianist Jo nathan van Gennep. Hoegen- boem Low Budget Produc tions presenteert verder in dit Fiesta Brasiliana Leidse balletschoolmeisjes van de eerste plank, en dansschool Alphenaar demonstreert er de cha cha cha en rumba. Willem Hoppezak is behulp zaam bij het aan- en (zou ie wel willen) uitkleden, en de dank der Hoegenboems gaat ook uit naar Noes Violet voor de uitleen van kostuums bij een low budget". Na middernacht als de kleintjes en ouderen van da gen naar huis zijn is er een talentenjacht, ook feestelijk Zuidamerikaans, n koppeld een quiz met studen ten van de ver. Quintus (o.a. het dispuut Delta), en van Minerva de jaarclub Vin- coeur (zo heb ik 't opgekre gen; Vaingueur lijkt me waarschijnlijker) anno '74, dus dat zijn ouwe jongens die „het nummer Brasil" ten uitvoer brengt. Hoogenboom Low Budget Productions ver wacht een smak mensen. Uit genodigd is burgemeester Cees Goekoop, van heel wat markten thuis en wie weet. Huib: „Zeker komen de con suls van Columbia en Zaire nee, niet die meneer van Koeweit vele Brazilianen en Bolivianen, en Pauls pri- vé-kennis Henk van der Meyden wordt eveneens ver wacht. We stellen ons veel voor van die talent-quiz, met, bijvoorbeeld, een limbo-wed strijd je kent dat nog wel van Chubby Checker: onder de lat door; how low can you go, en dat lijkt wat op ons budget ook en een Miss Navel(sinaasappel) of Kokos- nootverkiezing. waarbij ook mannen zullen worden ge vraagd. Dolle boel, nietwaar? Dat moet geweldig worden!" Verkleding Na het Bal der Oesterreicher nu ook het Carnaval de Rio in Leiden: aankleding en verkleding. Low Budget pro beert er wat van te maken. En dat moet kunnen terug keren, elk jaar. Vindt Huib Hoogenboom. „Dit is echt iets voor de binnenstad, zo in de tijd dat de zomer begint. Op 21 juni a.s.wjllen we al zo'n Copacabanafeest in de city opzetten. In de Lokhorst- straat, bijvoorbeeld, met wit zand op de straatstenen, tien tallen gehuurde palmen, rie ten schermen, standjes en veel muziek en dans natuur lijk". Maar eerst vanavond Brasil aan de Lange Mare, tot in de minder klein wordende zijn ze opi Td en d gedi moet modeshow werd druk bezocht. IDEN Mooie vlotte zomermode, met soms verrassende ecten, was gisteren te zien tijdens de modeshow van Lady irier. Er waren gisteren drie modeshows, die alle zeer druk •den bezocht, waardoor verschillende belangstellenden !s moesten blijven staan, omdat alle zitplaatsen reeds bezet ren. vrerden verschillende stijlen getoond zoals de stadslook, de delijke look, de zakelijke stijl, de safarilook en de vrijetijds tt dmg- Opvallend was steeds de grote kwaliteit van het ge wei hcJene eerlijke materialen zoals linnen, katoen en an navPSwool. Opvallend was dat in bijna alle stijlen de bermuda jnnen «"kwam. Zelfs bij de zakelijke look kwam deze voor in een m de akerblauwe uitvoering. Erg mooi waren de klassieke Bur- Tys Trenchcoat's. Onder de jassen werden rokken en een chureJt gedragen die van hetzelfde materiaal waren als de voe- g van de jassen. De secretaresselook was bijzonder stijlvol, terrenttrheersende kleuren waren hier donker blauw, wit en alrood. Het rood kwam trouwens in bijna elke stijl weer ug. Andere opvallende tinten waren vooral de aardekleu- J. Stijlvol en toch vlot, waren de meer landelijke- en de iglelook modellen, met wijde rokken, grappige blouses, los- wijde jasjes enz. De kleuren hierin waren voor een deel in nje-achtige streepdessins en verder veel groen, blauw, i tinten, de zogenaamde „Summerdarks". Open dag peuter speelzaal ZEVENHOVEN Peuter speelzaal „De drie turven" in Zevenhoven houdt morgen een open dag die in het teken zal staan van de lente. De peu ters hebben vanmorgen onder leiding van de heer B. Ruigrok een bloemstukje gemaakt dat tijdens de open dag te bezichti gen en te koop zal zijn. Ieder een kan morgen een kijkje ne men in de speelzaal in het dorpshuis, waar de kinderen kunnen plakken en knippen, terwijl ze in de hal van het dorpshuis kunnen grabbelen, touwtje trekken en wijzer draaien. Er staat tevens een te levisie opgesteld waarop te kenfilmpjes en films die ge maakt zijn op de speelzaal, te zien zullen zijn. De open dag wordt gehouden van 's mor gens 10 uur tot 's middags 4 uur. LEIDEN Beryl Bry- den, dertig jaar jazz-zan- geres. Een uniek jubile um dat de Engelse zan geres onder meer zater dag tijdens het Super Jazz Band Ball in Holi day Inn viert. Gerugge- steund door de Reunion Jazz Band en een schare vrienden uit de wereld van de traditionele jazz, die haar al dan niet mu zikaal zullen bijstaan. Dat kan nog een drukke boel worden, want Beryl Bryden heeft in die dertig haar zo'n beetje alle hoeken en gaten van jazzminnend Nederland gezien. Ze is hier al vanaf 1954 regelmatig te gast en sindien is er geen jazzclub verrezen of Beryl heeft er met haar volumineuze gestal te de muzikanten naar een bijrol op het podium gedron gen en er haar stem verhe ven voor een voornamelijk blijde boodschap. Want zelfs een publiek van de koudste grond wordt door Beryl in een mum van tijd in enthou siaste meestampers veran derd. Gehuld in laaiende, wijde jurken met bloemmo tieven of zebrastrepen reist ze al drie decennia door jazz- land met een vocale bagage van blues, swing en Dixie, plus in haar koffer op gezette tijden nog grootmoeders was bord, dat ze met een hand vol vingerhoeden razendsnel be speelt en waaraan ze een van haar vele bijnamen ontleent: Queen of the Washboard. Ze heeft nog meer Koninginnen op haar kerfstok, want Beryl heet al naar gelang de gele genheid Queen of the Blues, Queen of Jazz. Ze nam 92 nummers op met 32 orkesten uit tien verschillende landen, ze bezit het ereburgerschap van de stad New Orleans, de medaille van de BBC als Mu sician of the Year in 1975 en wat Nederland betreft een decoratie van Paul Acket voor vijfmaal achtereen North Sea Jazz-festivallen (alleen Dizzie Gillespie en Ted Easton mogen die ook in het knoopsgat dragen). Middelbaar Al kan elke redelijke reke DE BLIJDE BOODSCHAP VAN BERYL BRYDEN naar een gelijkende schatting maken van Beryls leeftijd, zelfs zegt ze „hou het maar op middelbaar". Een kleine mystificatie die ze volop ver dient want elk beginnend zangeresje die je Beryls reis schema vanuit haar Londen- se flat door West-Europa voorlegt, zal zich bij voorbaat het zweet van het voorhoofd wissen. Eind deze week zingt Beryl Bryden nog in Zürich, daarvandaan reist ze met de trein naar Leiden voor een jazzfestival in de Holiday Inn dat in de kleine uurtjes pleegt te eindigen en zondag middag staat ze te jubileren in de Haagse Jazz Club. „Ik voel me prima" roept Beryl, „maar eigenlijk zou ik ie mand moeten hebben die dat allemaal een beetje beter voor me regelt. Nu heb ik een paar dagen niets en dan krijg je opeens alles tegelij kertijd. In Engeland zing ik voornamelijk in Londen, Cardiff en Plymouth, maar zo bar veel aanbod is er niet meer. In de vijftiger jaren kon je nog elke dag zingen. Nadat de popmuziek en de disco opkwamen, werden het „one-night-stands". Het jazz leven dreigt hier in Enge- lands voornamelijk naar de café's te verhuizen, en daar krijg je dan semi-professio- nals te zien. Mensen die voor de onkosten spelen en zich verder gezellig laten vollo pen. Bands die verder nau welijks repeteren. Ik speel dan ook steeds vaker in Ne derland, het meeste met de Revival Jazz Band." Opvallende jurken „Ik schijn het publiek zodra ik opkom al in een soort „happy state" te brengen. Hoe dat komt, ik weet het Beryl Bryden: Als meisje een muurbloempje; via de jazz meer noten op haar zang. echt niet. De mensen vinden me leuk, lachen om me. Ze lachen me niet uit. Daar was ik als kind ontzettend bang voor. Als dik meisje had je het best moeilijk. Tijdens dansavondjes zat je angstig als muurbloempje te wachten tot er misschien een jongen op je afkwam. Je was onze ker, want zo zijn kinderen Ik ben pas veranderd toen ik vrolijke en opvallende jurken durfde te gaan dragen. Toen ik die zelf ging maken, ben ik pas opgebloeid." Met de jazz kreeg verlegen Beryl heel wat meer noten op haar zang. In Norwich als beschei den steno-typistetje verza melde ze alleen nog jazzpla ten, sinds ze in haar vrije tijd op de planken kwam te staan bij de lokale Swing Society van Cambridge begon er een ander leven. In Londen na de oorlog combineerde ze haar werk bij muziekzaken met incidentele optredens. „Weinig geld, maar een hoop jazz" herinnert ze zich. Een ontmoeting met de Franse sopraansaxofonist Maxim Saury, in Londen zonder of ficiële werkvergunning, bracht verandering. Want Beryl kon hem via haar con tacten hier en daar bij orkes ten als gast onderbrengen, en de dankbare Saury nodigde haar uit voor Parijs. „Ik moest tien pond lenen om er te komen" weet Beryl, maar sinds die tijd rollen "de grote namen .door haar leven. In haar Londense flat bewaart ze een collectie van haar fo to's mét beroemdheden en van haar eigen portretten van ze. Want ze is een ver woed fotografe. Ze heeft Bil- lie Holliday nog ontmoet en foto's van haar aan Diana Ross geleverd die ze bestu deerde voor haar rol in „Lady sings the biues". Hob bies heeft ze overigens te over. Haar badkamer ziet er uit als een soort zee-aquari um met koralen, schelpen en zeesterren en haar balkon heeft iets van een miniatuur- Haar mooiste herinnering is misschien die aan Louis Armstrong. Ze bracht ooit een bezoek aan zijn huis in New York en Satchmo, met een geweldig gevoel voor ti ming, wist het zo uit te kie nen dat bij Beryls binnen komst haar versie van „Some of these days" luidkeels op de platenspeler lag. Vraag Beryl Bryden welke bijnaam ze het liefste hoort en ze produceert haar diepe lach. „Kan me echt niet schelen. Ik vind het allemaal prachtig. Al noemen ze me de Red Hot Mamma of Jazz." BERT JANSMA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1983 | | pagina 5