HTTïïTI
TAFEL
Zending Indonesië gaat door
ondanks problemen met visa
kerk
wereld
adverteren brend leven
in uw brouwerij!
Bloedbad onder Palestijnen markeert
scheiding der geesten in Israël
weer
Opgeblazen kwestie
ACHTERGROND
SeidócSoutfmt
WOENSDAG 16 FEBRUARI1983 PAGINf
Dreigementen in Guatemala
tegen leven van paus
Het aartsbisdom van Guatemala heeft ver
schillende dreigementen met de dood tegen
paus Johannes Paulus II ontvangen. Dit heeft
de aartsbisschop kardinaal Mario Casariegos
gisteren meegedeeld. De paus wordt zondag 6
maart in Guatemala verwacht. De kardinaal,
tegen wie eveneens dreigementen zijn gericht,
gelooft echter niet, dat de paus „ook maar enig
gevaar loopt" in zijn land: „niet meer dan el
ders in Midden-Amerika".
De paus zal een pontificale mis celebreren in
de open lucht in Guatemala-stad, waarna hij
naar Quezaltenango gaat voor een religieuze
bijeenkomst. Daar worden bijna 700.000 men
sen verwacht, voor het merendeel boeren uit
het hoogland. Op 8 maart gaat hij naar Hondu
ras vanwaar hij terugkeert naar Guatemala.
Op 9 maart reist hij door naar Haïti.
Paus: Delen plicht in vastentijd
„Delen is een plicht, waaraan geen mens van goede wil zich kan onttrek
ken", aldus schrijft paus Johannes Paulus II \n zijn boodschap voor de van
daag begonnen vastentijd.
Hij herinnert eraan, dat de wijze van delen gevarieerd kan zijn en loopt van
vrijwillig gegeven hulp, via „edelmoedige en geregelde giften uit onze over
vloed tot aan werk, dat mensen zonder werk wordt aangeboden."
Tegelijkertijd is de vastentijd, volgens de paus, een dringend appèl tot per
soonlijke zowel als gemeenschappelijke innerlijke vernieuwing door gebed en
het ontvangen van de sacramenten, des te meer, nu de vastentijd amenvalt'
met de opening van het Heilig Jaar.
Vandaag zou de paus deelnemen aan de traditionele boeteprocessie van de
benedictijner abdij St.-Anselmus naar de basiliek Santa Sabina op de Aven-
tijn, een der zeven heuvelen van Rome. In die kerk zal de Franse kardinaal
Gabriel Marie Garrone hem het askruisje geven.
Zondag is de paus onder het gehoor van de Duitse kardinaal Joseph Ratzin-
ger, prefect van de congregatie voor de geloofsleer, die dit jaar de vastenre-
traite in het Vaticaan zal verzorgen. De paus zal deelnemen aan deze retraite,
die de gehele volgende week zal duren.
Het hervormde noch het ge
reformeerde zendingsorgaan
overweegt de zending in In
donesië te staken. Wel onder
vinden beide organen sinds
1978 steeds meer problemen
bij de visumaanvraag van
zendelingen voor Indonesië.
De Raad van Kerken in In
donesië gaat momenteel bij
de regering in Djakarta na
wat hiervan de oorzaak is.
Bovendien stelt de raad een
overzicht voor de Indonesi
sche regering op van het aan
tal posten waarvoor her
vormde en gereformeerde
zendelingen nodig zijn.
Dit heeft H. J. Vis, waarne
mend secretaris Indonesië
van de hervormde Raad voor
de Zending, gisteren desge
vraagd medegedeeld, naar
aanleiding van berichten als
zou de zending in Indonesië
worden stopgezet. Hij noem
de deze berichten onjuist.
„Dat is helemaal niet aan de
orde en dat zal er nooit van
komen." Mocht de Indonesi
sche regering besluiten defi
nitief geen zendelingen per
manent toe te laten, dan
moeten er andere wegen ge
zocht worden. Misschien
worden dan meer mensen
voor een korte periode uitge
zonden, wat overigens al lang
gebeurt, aldus Vis.
■Buitenlandse zendingsorga
nen hebben dezelfde proble
men bij visumaanvragen
voor Indonesië. Op het twee-
maandelijke overleg van
Westeuropese zendingsin
stanties die met Indonesië te
maken hebben, is dit pro
bleem telkenmale aan de
orde. Dat zal ook volgende
maand weer zijn, zo zei de
heer Vis.
De gereformeerde zending
overweegt evenmin het werk
in Indonesië te staken, aldus
prof. dr. D. C. Mulder, voor
zitter van het moderamen
van Generale Deputaten
voor de Zending. Wel is er
volgens hem sprake van een
crisis. Zending is echter niet
louter afhankelijk van het
sturen van mensen. Bij zen
ding gaat het om de blijvende
opdracht oecumenische rela
ties te onderhouden. Dat zou
ook kunnen door wederzijdse
bezoeken te stimuleren of be
zoeken van korte duur te
brengen. Ook de kerken in
Indonesië stellen deze rela
ties op prijs, aldus prof. Mul
der.
Aartsbisschop van
York in augustus weg
De aartsbisschop van York, dr. Stuart Blanch, de tweede in de
hiërarchische rangorde binnen de anglicaanse kerk, heeft gis
teren in Westminster Abbey medegedeeld, dat hij in augustus
om gezondheidsredenen zijn ambt, dat hij acht jaar heeft ver
vuld, zal neerleggen. Voor de opvolging van dr. Blanch zal een
benoemingscommissie van veertien personen worden ingesteld,
vertegenwoordigend de anglicaanse kerk en het aartsbisdom
York. Deze commissie zal minister-president Thatcher de na
men van twee kandidaten verschaffen, in de verwachting, dat
zij de eerste kandidaat voor benoeming bij de koningin zal
voordragen. Binnen de anglicaanse kerk bestaat evenwel onge
rustheid over de mogelijke bemoeienis van premier Thatcher
bij de benoeming van een nieuwe aartsbischop. Men vreest na
melijk, dat mevrouw Thatcher gebruik zal maken van haar
wettelijke mogelijkheden om invloed op de benoeming uit te
oefenen. Zij is niet verplicht akkoord te gaan met de eerste van
de twee kandidaten en kan de benoemingscommissie vragen
met andere kandidaten te komen, die zij als meer geschikt ziet,
bijvoorbeeld, omdat deze minder radicaal zijn.
De anglicaanse aartsbis
schop dr. Stuart Blanch,
die gisteren zijn aftreden
wegens gezondheidsrede
nen bekend maakte, zag
zich bedacht met een
taart, voorzien van acht
kaarsjes: één voor elk jaar,
dat hij zijn ambt heeft ver
vuld.
Mgr. Simonis ernstig
bezorgd over Vereniging
Pastoraal Werkenden
Tijdens de jongste vergade
ring van de Priesterraad van
het bisdom heeft de bisschop,
mgr. Simonis, tegenover de
raad uiting gegeven aan de
ernstige bezorgdheid die bij
hem was gerezen na lezing
van artikelen in het bulletin
van de Vereniging van Pas
toraal Werkenden. Hij vreest
een toenemende tweespalt
onder de priesters en een be
weging die uitgaat van een
totaal ander, niet meer ka
tholiek te noemen, kerkbe
grip.
De vereniging, die door de
bisschop niet wordt erkend,
staat op de agenda van de
eerstvolgende vergadering
van de Priesterraad. Ter
voorbereiding daarvan werd
voorgesteld onderscheid te
maken tussen enerzijds de
problematiek rond de erken
ning van de vereniging in
verband met de kerkrechte
lijke regels van de bisschop
penconferentie en anderzijds
de verontrusting, waarvan
zo'n vereniging een uiting is.
Gesproken zal volgende keer
worden over de achtergrond
waaruit de vereniging is ont
staan. Dit om de bisschop te
kunnen adviseren bij een
standpuntbepaling tegenover
gedachten en tendenzen, uit-
gedragen in het bulletin van
de vereniging.
De Vereniging van Pastoraal
Werkenden is ook ter sprake
gekomen bij het bezoek van
mgr. Simonis aan de congre
gatie, voor de geestelijkheid
in het kader van het ad limi-
nabezoek van de bisschoppen
in Rome. Bij de congregatie
voor de geloofsleer zijn mede
op verzoek van de Priester
raad de nieuwe richtlijnen
ter sprake gebracht voor dis
pensatie van de celibaatsver
plichting. Mgr. Simonis zei,
dat deze richtlijnen strikter
zijn om de ernst te onderstre-
ï>en van de gelofte van toe
wijding aan God en de kerk.
Dat ook oude aanvragen vol
gens de nieuwe richtlijnen
worden behandeld, vindt
mede zijn oorzaak in het feit,
dat er de tweede helft van de
jaren zeventig een groeiend
aantal „onrijpe" dispensatie-
aanvragen binnenkwam.
Weer processen in Moskou
tegen orthodoxe gelovigen
Zoja Krachmalnikova, uitgeefster van godsdienstige lectuur,
moet de komende dagen in Moskou terechtstaan op beschuldi
ging van „anti-Sovjetagitatie en -propaganda". Zij kan tot
maximaal zeven jaar hechtenis en vijf jaar verbanning worden
veroordeeld. Aldus Keston College, het Britse instituut ter be
studering van de godsdienst in communistische landen.
De 53-jarige schrijfster werd in augustus gearresteerd en be
vindt zich sindsdien in de Lefortowagevangenis in Moskou. Zij
was tot haar overgang naar de Russisch-orthodoxe kerk lid van
de schrijversvereniging van de Sovjet-Unie. Tot aan haar ar
restatie gaf zij het blad „Nadeschda" (Hoop) uit, dat uitsluitend
spirituele teksten van de Russisch-orthodoxe kerk bevatte.
Verder moet binnenkort Viktor Burdjug, lid van de Russisch-
orthodoxe kerk, opnieuw voorkomen. In december werd hij,
met vier mede-gelovigen veroordeeld tot vier jaar hechtenis
wegens het uitgeven van boeken met orthodoxe gebeden.
Volgens Keston College bevonden zich op 10 februari in totaal
379 Russen in de gevangenis, die wegens hun geloofsovertui
ging zijn veroordeeld. Officieel worden echter altijd andere
overtredingen ten laste gelegd, zoals anti-Sovjetagitatie of niet
geoorloofde handel.
Ceidoe
Nu de PvdA-fractie in de Tweede Kamer bij nader inzL
heeft afgezien van het door de woordvoerder van die frad
zo nadrukkelijk aangekondigde debat over de uitspraï
van premier Lubbers rond het wetsontwerp Melding Bui»
landse Boycot-maatregelen, is aan al het lawaai hierot
voorlopig een einde gekomen. Het tumult heeft weer
aangetoond waarin een klein land groot kan zijn: in het
blazen van niets. We stellen voorop dat Lubbers zonder r
onverstandige uitspraken heeft gedaan. Hij heeft zich ken|"
lijk te veel laten meeslepen door zijn eigen no-nonsense-f
sofie. Maar er zijn wel verzachtende omstandigheden.
De aanleiding voor het tumult vormde een persconferenj
waarop Lubbers meedeelde uit praktische overwegingen
hebben besloten tot uitstel van de behandeling van het wfl
ontwerp. Dat ontwerp moet het mogelijk maken boydl
maatregelen aan de kaak te stellen, ook Arabische, zoals
beruchte niet-joodverklaring. In dat verband werd Lubn
op de persconferentie gevraagd of hij uitstel van de anti-bl
cotwetgeving wel ethisch verantwoord vond in verband ij
de Nederlandse positie tegenover Israël. Lubbers gaf daa
een even onterecht als onverstandig antwoord. Hij zei datL
nu uitgerekend niet het juiste moment was om aan te torjj
dat Nederland de Israëlische politiek steunt. En hij ver
daarbij naar het rapport-Kahane over de Israëlische meddl
rantwoordelijkheid voor de massamoorden in Palestiil
kampen, dat toen net voorpaginanieuws vormde.
TeN onrechte en ongewild had Lubbers daarmee wel
verband gelegd, dat de mate van discriminatie van Ne<
landse joden afhankelijk zou zijn van wat we in Nederl]
van de Israëlische politiek vinden. Terecht heeft Lubl
vervolgens zijn excuses aangeboden voor dit ongewild
elkaar in verband brengen van twee zaken, die in het gel
niets met elkaar te maken hebben.
MAAR inmiddels is als gevolg van het incident wel scl
ontstaan. De deuk die Lubbers in zijn politieke prestige hj
opgelopen, is daarvan de geringste en hij is er bovendien
de oorzaak van. Maar er is meer. Het ministerie van buil
landse zaken is jarenlang bezig geweest de Arabische lan|
uit te leggen dat de anti-boycotwet of althans het ont'
daarvan, niet speciaal voor de Arabische landen was bedi
maar veel algemener gericht was. Dat kan nu niet meerl
loofwaardig worden overgebracht. En daarmee is uiteindi
de relatie van Nederland met de Arabische landen gesch;
En dat door een onhandig antwoord, dat in feite kritiek|
hield op de regering-Begin.
da
iet d
it de
p
FD1
viek,
'aulu;
Kust
?r.
rijsins
-mder
i na;
Ihool
leens
feze s
ien v
(brac
'aulu
Spekschnitzel met
rodekool-stamppot
volkoren-
karnemelksepap
Nodig voor twee personen:
circa 200 g speklappen, ei,
paneermeel, zout, 30 g mar
garine, mespunt bloem, ker
rie;
0,5 tot 1 kg aardappelen, 500
g rodekool, 1 ui, zout, kruid
nagel, laurierblad, 1 appel,
azijn;
2,5 dl melk, 40 g volkoren-
meel, 2,5 dl karnemelk, brui
ne basterdsuiker of stroop.
Koop van speklappen meer
dan van ander vlees omdat er
veel vet aan zit. Knip de lap
pen in porties. Klop een ei met
een lepel water, haal het vlees
daar eerst door en dan door
paneermeel. Bak de speklap
pen in warme boter bruin en
gaar in ongeveer een kwartier.
(Leg daarbij zo veel mogelijk
het deksel schuin op de pan
omdat dit vlees heel gemeen
kan spatten!). Maak de jus af
als de speklappen uit de pan
zijn door eerst even de bloem
in het vet te bakken en dan
pas water toe te voegen met
wat kerrie. Jus van speklap
pen wordt nooit heel mooi, als
u nog jus van gisteren van de
slavinken) heeft staan dan kan
die er heel goed bij worden ge
daan.
Zet de in vieren gesneden
aardappelen op met daarop de
fijngesneden rode kool (als u
een grote koopt, houdt u over
voor een van de volgende da
gen), de tamelijk grofgesneden
ui, zout, kruidnagel, laurier
blad en schijfjes appel. Kook
dit alles 'gaar in ruim een
kwartier. Schenk het kook
vocht vervolgens in een
schaal, stamp de aardappelen
fijn en voeg zo veel van het
kookvocht toe als nodig is.
Maak de stamppot op smaak
met azijn en zout.
Doe het volkorenmeel in de
pan, roer er de melk door tot
alle klontjes weg zijn, breng
dit mengsel al roerende aan de
kook en laat het een minuut
doorkoken. Zet de pan af, laat
de pap lauw worden en roer er
dan de karnemelk door. Geef
de pap geheel afgekoeld met
bruine basterdsuiker of stroop.
JEANNE
JERUZALEM De vre
desdemonstratie die ein
digde met een handgra
naat en een martelaar
voor het kantoor van
premier Begin had nau
welijks enige publiciteit
vooraf gehad. Toen vori
ge week donderdag de
luide spreekkoren te ho
ren waren vanaf het
Zionplein in het centrum
van West-Jeruzalem,
leek het er aanvankelijk
op dat het een demon
stratie was van aanhan
gers van minister Sha
ron. De eigenzinnige mi
nister van defensie wei
gerde toen nog steeds af
te treden hoewel de
commissie-Kahane hem
indirect verantwoorde
lijk had bevonden voor
het bloedbad in de Pale
stijnse vluchtelingen
kampen Sabra en Chatil-
la.
De demonstratie was luid
ruchtig en rumoerig. Een
paar honderd, meest jonge Is
raëliërs droegen spandoeken
met de tekst „Sharon moet
weg" en schreeuwden allerlei
leuzen tegen de regering. On
geveer twintig aanhangers
van de Likoed-partij van
premier Begin beantwoord
den hun geschreeuw met
„Arik, de koning van Israël,
zal altijd voortleven".
Ergens langs de route stond
een kleine, gezette man van
zo'n jaar of veertig zich zicht
baar op te winden. Plotseling
stortte hij zich in de menigte
als een rugbyspeler die pun
ten wil scoren. „Schande",
schreeuwde hij in een woe
dende mengeling van He
breeuws en Arabisch. „Ver
raders zijn jullie". Winkelen
de moeders pakten vliegens-
snel hun kinderen op en do
ken weg in de portieken. Een
politieman begon te praten in
zijn walkie-talkie.
Het sluimerende geweld
kwam snel daarna tot een
uitbarsting. Demonstranten
en contra-demonstranten
wisselden klappen uit over
de spandoeken heen. Het
vredeskamp groeide snel, ter
wijl de demonstratie zich uit
breidde naar het kantoor van
Een vrouw steekt een kaars aan bij het gedenkteken voor de 33-jarige Israëliër, die vorige week
tijdens een demonstratie tegen de regering-Begin door een handgranaat werd vermoord.
premier Begin waar het kabi
net over het rapport van de
commissie-Kahane aan het
vergaderen was. Jonge man
nen gooiden over en weer
met stenen, spuwden elkaar
in het gezicht en scholden el
kaar uit.
Een demonstrant, een jazz
musicus uit New York, zei
dat de haat hem deed denken
aan de demonstraties voor
burgerrechten in de Verenig
de Staten twintig jaar gele
den. Er fonkelden messen,
hoewel ze niet werden ge
bruikt. Enkele getuigen zei
den later dat Emil Grun-
zweig, de 33-jarige reserve-
militair die een uur daarna
door een handgranaat zou
worden gedood, constant
werd achtervolgd door een
lange dunne man die hem
bleef waarschuwen dat dit
zijn laatste dag zou zijn.
Oriëntaalse ioden
Waar of niet, ae explosie be
tekende niet alleen het eind
voor soldaat Grunzweig,
maar ook voor de illusie dat
wat hier bekend staat als de
Oorlog van de Joden zijn
grenzen heeft. Voor het eerst
sinds de oprichting van de
staat Israël 35 jaar geleden
had een jood met voorbe
dachte rade een andere jood
vermoord die meeliep in een
vreedzame politieke demon
stratie.
Ondanks een officiële ver
oordeling van het geweld en
de onverdraagzaamheid zal
er nu fysieke en geestelijke
moed voor nodig zijn om te
gen de regering-Begin te de
monstreren. Het nationale
debat blijft niet langer be
perkt tot beleidskwesties. Het
is uitgemond in een strijd om
j de ziel van Israël, een con
flict tussen twee politieke
culturen.
De kinderen van de vele
tienduizenden oriëntaalse jo
den die zo'n dertig jaar gele
den uit de islamitische lan
den naar Israël zijn geëmi
greerd, voelen hun kracht.
Ze eisen genoegdoening voor
oude grieven uit het verleden
en wijzen de waarden van de
zionistische uit het Westen
afkomstige pioniers van de
hand.
Er is een echo van „Black
Power" maar in tegenstelling
tot de Israëlische „Zwarte
Panters" van tien jaar gele
den praten de oriëntaalse jo
den van de jaren tachtig geen
geïmporteerde ideologie na.
Ze zijn in aantal sterk genoeg
om hun aspiraties kracht bij
te zetten. Bij de verkiezingen
van 1981 bestond ongeveer 43
procent van de registreerde
kiezers uit oriëntaalse joden.
De volgende keer dat Israël
naar de stembus gaat zal dit
percentage zijn opgelopen tot
vijftig.
„Al mijn hele leven zit ik
hier beneden en jij daar bo
ven klaagde een jonge uit
Marokko stammende Israë
liër tegen de schrijver Amos
Oz, een westerse jood. „Kijk
eens naar de schande. Ze ga
ven ons huizen, ze gaven ons
ongeschoold werk en ze ga
ven ons een opleiding, maar
wat ze wegnamen was ons
gevoel van eigenwaarde.
Waarom hebben ze mijn ou
ders hier naar toe gehaald?
Dat zal ik je zeggen. Toen
hadden jullie de Arabieren
(van de bezette westelijke
Jordaanoever en de Gaza-
strook) nog niet. Jullie had
den onze ouders nodig als
schoonmakers, als bedienden
en voor het vuile werk. Jul
lie haalden onze ouders hier
naar toe om jullie Arabieren
te zijn".
„Toen jullie aan de macht
warf n, stopten jullie ons weg
in de sloppenwijken in de
steden, in Moshavim-neder-
zettingen (landbouwcoöpera
ties red.) en ontwikkelings
steden, zodat de toeristen ons
niet konden zien, zodat jullie
mooie image onbezoedeld
bleef. Maar nu is dat allemaal
afgelopen, we zijn uit onze
schuilplaatsen tevoorschijn
gekomen. En omdat jullie zo
arrogant zijn, hebben jullie
nog steeds niet in de gaten
wat er aan de hand is".
Betutteling
De beschuldigingen van deze
jonge oriëntaalse jood zijn on
eerlijk, zij het dat ze niet he
lemaal ongegrond zijn. De
westerse joden hadden zich
op zijn minst schuldig ge
maakt aan betutteling. Al
leen zij wisten wat goed was
voor de nieuwkomers. Hun
motieven waren misschien
oprechter dan de jonge Ma
rokkaan suggereerde, maar
de bestuurders die zorgden
dat er iets werd gedaan (en
zonder wie er nooit een staat
Israël zou zijn geweest) had
den het te druk om goed
naar de oriëntaalse joden te
luisteren.
De eerste generatie oriëntaal
se joden berustte in haar lot.
Hun eerste behoeften beston
den uit een dak boven hun
hoofd, een baan en de hoop
op een betere toekomst voor
hun kinderen. Als ze zich in
de gunst moesten dringen
van de Arbeiderspartij en de
vakcentrale Histradoet, dan
was dat de prijs die ze moes
ten betalen om Israëliërs te
worden.
Maar thuis in hun Mosha-
vim-nederzettingen, in de
ontwikkelingssteden en in de
sloppenwijken van Tel Aviv
en Jeruzalem, praatten ze
met elkaar en hun zonen
luisterden. Die zonen zijn
geen immigranten meer. Ze
zijn geboren en getogen Is
raëliërs die voor hun land
hebben gewerkt en gevoch
ten en die dat niet zijn verge
ten. Zij beginnen nu voor
zichzelf op te komen.
Maar ze zijn niet tevreden
met macht alleen. Ze willen
het oude Israël een nieuw Is
raël opleggen, een Israël met
wortels in het Midden-Oos
ten in plaats van in Europa.
Hun minachting voor de
westerse joden is zo groot dat
de dromen van de zionisti
sche pioniers in rook dreigen
op te gaan.
Zelfbewustzijn
Menachem Begin heeft de
oriëntaalse joden het idee ge
geven dat ook zij een legitie
me plaats hebben in Israël.
Ook hij heeft onder de ver
nedering van de Arbeiders
partij geleden. Net als de
oriëntaalse joden gelooft hij
in kracht, in het joodse zelf
bewustzijn, in het met gelijke
munt terugbetalen van de
Arabieren, in ceremonie en
traditie. Hij heeft de oriën
taalse joden hun gevoel van
eigenwaarde teruggegeven
en wat kan het hun nu sche
len dat hij een Poolse jood is
en dat zijn Likoed-partij nog-
minder oriëntaalse parlemen
tariërs telt dan de Arbeiders
partij?
Door toedoen van premier
Begin voelen ze dat hun
joodsheid, hun zionisme niet
onderdoet voor dat van de
westerse joden. Ze hoeven
zich niet aan te passen. Ge
weld maakt deel uit van hun
politieke cultuur in het Mid
den-Oosten. Datzelfde geldt
voor de verering van charis
matische leiders zoals Begin
en Sharon.
Ze voelden maar weinig
wroeging over Sabra en Cha-
tila en waren het roerend
eens met Begin toen die zei
dat Arabieren onverzoenlijk
zijn en de joden ophangen.
Een aanval op Begin en Sha
ron is een daad van heilig
schennis. De critici hebben
het niet alleen verkeerd, het
zijn verraders.
Het uiteindelijke gevolg was
de handgranaat van vorige
week donderdag voor het
kantoor van de premier. De
westerse joden van de gene
ratie van de schrijver Amos
Oz beginnen te begrijpen wat
er aan de hand is. Hun di
lemma is hoe terug te vech
ten zonder hun Israël op te
offeren en zonder in een ra
cistische val te trappen.
„Wat zal er van ons worden",
schreef Amos Oz nadat hij op
bezoek was geweest in een
ontwikkelingsstad met over
wegend oriëntaalse joden.
„Ik weet het niet. Wie een
oplossing weet, zou er mee
voor de dag moeten komen.
En hij kan maar beter niet al
te lang meer wachten".
ERIC SILVER
Copyright The Guardian
Wolkenvelde
DE BILT Een krachtii
omvangrijk hogedrukgebp)
waar van het centrum
daag tussen Noord-Denei
ken en Schotland ligt, 1
bepalend voor het weer.
oostelijke wind, die matij
voert lucht aan, die in de
venlucht wat vochtiger
Daardoor is er weer kans
wolkenvelden, waar
door de zon nu en dan sch
Neerslag wordt niet
In de komende nacht vi
het licht tot matig,
tend stijgt de tempera
weer en bereikt in de mi<'
een waarde van één a
graden boven nul. Het h
drukgebied blijft volgens
computerprognose zeker
maandag in het Noordze
bied. De wind neemt gele
lijk af. De temperatuur w
later in de week 's nachts i
der laag en overdag ook
hoger.
I*mp t*mp
en
i i
'oorc
eer
liek.
zijn
igenl
gem<
roep
>n da
inaf
ïolen
r 1 ja
een
n sar
dag
sturei
één
e|iniste:
uleert
lijke
n. Di
plan:
ortge
ikomi
Eelde
Eindhover
Den Helder
R'dam onbew.
Vlissingen onbew.
onbew. -2 -II 0
Brussel onbew.
Frankfort onbew.
Genève geh bew.
Innsbruck zw.bew.
Klagenfurt onbew.
Kopenhagen h.bew.
Luxemburg
Casablanca
Las Palmas
^mm mam am rwj
^mm m lrd|
GRATIS ELKE WOENSDAG DE
BIJLAGE BIJ UW KRANT MET
INFORMATIE OVER FILMS.MUZ1I li
THEATER, RECREATIE,EXPOSITl 1,
EN EEN COMPLETE AGENDA
Ige c
i.' De
g gee
Ifde
scho
He
t dat
rugl
drie
aal v
sco e
r 330
irwac
idse
loolja
nmelc
kken
•rdt,
g gee
Tlingi
ivo, t<
one
Er
bruj
breid"
er Po