-World Press Photo Goede resultaten met afkicken ,in de huiskamer' £eidóc<2owumt Romeins spektakel in New York steekt xpositie Toetanchamon naar kroon ;RAS werkt vlekkeloos ünnenland F.DR. HABING: Vier jaar geëist tegen Heer Olivier DONDERDAG 10 FEBRUARI 1983 PAGINA 7 V YORK Een staal- jiplomatie van de eer- orde heeft ervoor ge- d dat het Metropoli- Museum of Art in York voor elkaar t gekregen wat tot er alleen met geweld 1 bereikt. Voor het in zijn geschiedenis t het Vaticaan enkele zijn kostbaarste ichatten afgestaan f een expositie buiten enzen. februari tot 12 juni in New York de ten- lelling „Paus en Kunst" [den en de verwachting idat deze tentoonstelling Ikeel meer publiek gaat Ten dan die van Toetan- Jon. Na New York gaat de instelling nog naar Chi- f£n San Francisco, inge rijen voor de ingang *rkomen moeten belang- den tevoren kaarten be- waarop precies staat aangegeven op welke dag ze mogen komen en hoe lang ze mogen blijven. Beroemdste Waarom er tienduizenden Amerikanen zijn die de ten toonstelling willen bezoeken, valt niet moeilijk te begrijpen. De expositie omvat enkele van de beroemdste kunstwerken ter wereld, zoals de Apollo Belvedere, de Torso Belvede re, Leonardo's nooit afge maakte „Sint Hiëronymus, Ca- ravaggio's zeer dramatische „Begrafenis" en het kruis en de zilveren kandelaars van Antonio Gentili. Om dit soort kunstwerken met eigen ogen te aanschouwen hebben men sen altijd al grote afstanden willen afleggen. Iedereen die wel eens door de schijnbaar eindeloze gangen van het Vaticaan heeft ge dwaald, weet dat een paar kunstwerken meer of minder daar nauwelijks op zouden vallen. Met zijn tien verschil lende musea, zijn bibliotheek volgestopt met de fraaiste handschriften en boeken en zijn weelderig ingerichte ver trekken is het Vaticaan verre weg de grootste schatkamer ter wereld. Keus De tentoonstelling is georgani seerd door aartsbisschop Te rence Cook van New York en een gevolmachtigde van het Metropolitan Museum. De keus van de werken werd ge heel overgelaten aan het Me tropolitan dat van deze vrij heid slim gebruik heeft ge maakt. Bijna alles wat tentoon wordt gesteld, behoort tot een categorie die in de Verenigde Staten nauwelijks is vertegen woordigd. Afgezien van schil derijen van Leonardo en Cara- vaggio zijn er ook altaarpane len van Genti da Fabriano, Fra Angelico en Rafaël. Voorts zijn er twee doeken van Ba- rocci; de marteldood van St. Erasmus van Poussin en Pius VI van Batoni. Ook zijn er be roemde marmeren beelden zo als de meer dan levensgrote beelden van Augustus (met op geheven armen) en Sophocles en een buste van Marcus Au- relius. Maar de tentoonstelling is meer dan alleen maar een uit stalling van beroemde kunst werken. De grote waarde van deze expositie is dat ze tevens een verhelderend cómmentaar geeft op de verhouaing tussen godsdienst en kunst door de eeuwen heen. De tentoonstel ling begint met De Oude St. Pieter, van Constantijn tot be gin 16e eeuw". De tweede zaal is gewijd aan „Het Bescherm heerschap en het Verzamelen van Kunst, van de 13e eeuw tot aan de Barok". Daarna vol gen „De Oprichting van de Vaticaanse Musea", „De Musea in de 19e Eeuw" en „De Musea in de 20e Eeuw". lortret van De Chirico. Chronologisch De kunstwerken zijn alleen chronologisch gerangschikt wat betreft de datum waarop het Vaticaan ze in zijn bezit heeft gekregen. De prachtige 2e eeuwse beelden van Callio pe, Thalia en Apollo Musage- tes die al lopende zijn citer be speelt, zijn bijvoorbeeld pas in 1775 ontdekt en komen dus pas in de tweede zaal na de kunst werken uit de 3e tot de 16e eeuw aan bod. De eerste periode maakt in vele opzichten de meeste in druk. Bij het aanschouwen van de kunstwerken uit die periode kunnen we ons een voorstelling maken hoe de St. Pieter eens werd opgetrokken boven de graftombe van de ge martelde heilige naar wie deze kathedraal is genoemd. Pas in de laatste zaal van het Metropolitan wordt de bezoe ker teleurgesteld. En dan pas helemaal op het eind. Een kant van de zaal is nog fantas tisch. Daar ligt een groep kunstwerken uit het Etnologi sche Museum van het Vati caan. In deze werken die af komstig zijn uit Afrika, Poly- nesië, Mexico, Zuid-Amerika Copie van mg Apoiio 4ëS§ „Belvede- re". en Nieuw-Guinea treffen we een hartstochtelijk geloof in de metaphysische waarheid aan waardoor ze helemaal passen bij de rest van deze expositie. Pas bij de selectie van de mo derne kunstwerken wordt de betovering verbroken. De ont worteling van de hedendaagse mens blijkt maar al te duide lijk in de doeken van Derain, Ben Shahn, de Chirico, Rouault en Sutherland. Bo vendien treft geen van deze doeken mij als grote kunst. Maar deze kritiek is niet al leen gericht aan het adres van de kunstenaars die allemaal veel beter werk hebben gele verd. Ze is ook gericht aan het adres van het Vaticaan dat het niet langer nodig schijnt te vinden om kunst serieus te ne- afkJIm in de kerk van Uppsala" is de typering, die de Zweedse fotograaf Folke -■ afsrg van het dagblad „Dagens Nyheter" in Stockholm meegaf aan de foto, waar lij in de categorie „Dagelijks leven" de eerste prijs won. Hij toont een buiten- ult<# werknemer (mét kind) de vloer aanvegend van de bekende dom in de Zweedse og ep; Een snelle reactie van de Westduitse fotograaf Eugen Zimmerman leverde hem de eerste prijs op in de cate gorie „Sport". „Salto" is uiteraard het motto van deze plaat van een schijnbaar éénbenige figuur, die een on deelbaar moment de wereld op zijn kop ziet staan. VLISSINGEN In Vlis- singen huist sinds 1979 een stichting die drugs verslaafden „in de huiska mer" van de drugs af pro beert te helpen. De afkic- kresultaten zijn verras send goed. Maar de Stich ting Huiskamerprojekt Drugsverslaafden moet fors inleveren. En dat zou de hulpverlening ernstig in gevaar brengen. Het begon allemaal in 1978 bij het echtpaar Puister in Vlis- singen. Het had nogal last van lawaaierige buren: drugsver slaafden. Daar moest wat aan gedaan worden. Zo is het idee geboren om die verslaafden (letterlijk) in de huiskamer te helpen. Zo'n 80 verslaafden kwamen erop af. In 1979 werd het een stichting, anders was de op vang niet op te brengen. Het geld kwam van CRM: via de Rijksbijdrageregeling voor jon geren en jonge volwassenen. Nu werken er vijf full-timers en vier part-timers. Kees Neeteson, coördinator van het project én ex-drugsge bruiker, over de belangrijkste kenmerken van het project: „Onze basis is een kameraad schappelijke omgang. En we zijn laagdrempelig, dat wil zeggen we stellen nauwelijks voorwaarden voor de opvang en we eisen weinig van de verslaafden". „De stichting gaat uit van het aanvaardingsmodel, bij ons hoeven de verslaafden niet meteen alles te doen; ze hoe ven niet af te kicken, ze hoe ven geen hulp te aanvaarden, ze hoeven niks. Maar als ze (meer) willen dan kan het". „We hebben een steekproef gehouden en daaruit blijkt dat onze afkickresultaten verras send hoog zijn, boven alle ver wachtingen: zo'n 20%, en dat is twee keer zoveel als de gang bare cijfers bij andere instel lingen aangeven". Neeteson over hoe dat kan: „De verslaafden voelen zich hier meer thuis, we gaan ka meraadschappelijk met ze om, hebben beter contact, ze zijn bij ons tot niets verplicht en we hebben veel activiteiten voor hen". De mensen die bij de stichting komen zijn gemiddeld 27 jaar oud en zijn 3 1/2 jaar aan de heroïne. Ze krijgen (onder toe zicht) een vervangend middel, (vloeibare) methadon, waar niet mee „gerommeld" kan worden. De stichting helpt ruim 150 mensen per jaar. Bezuinigen De stichting moet vóór 1 janu ari 1984 2,5 ton inleveren. Be zuinigingen bij CRM. Boven dien willen de gemeenten Middelburg, Goes en Vlissin- gen, die in 10% van de kosten bijdragen de rest betaalt CRM de uitgaven daarvoor afbouwen. „Niet omdat het werk niet goed gedaan zou worden", al dus de coördinator, „maar zui ver uit bezuinigingsoogpunt. Neeteson („We zijn relatief goedkoop voor de gemeenten") vindt overigens, dat de ge meenteraadsleden en ambte naren in de regio te weinig waardering voor het project hebben. „Ze zijn niet bepaald scheutig met complimenten. We heb ben het gevoel dat we steeds in het beklaagdenbankje wor den gezet, ons steeds moeten verdedigen. Je hebt het gevoel dat ze hun neus optrekken als we binnenkomen". Neeteson („Onze manier van werken raakt steeds meer in zwang") kan niet goed verkla ren hoe dat komt. Mompelt wat over „ambtenaren", „bu reaucratie" en „ideologisch vi- sieverschil". Resultaten Volgens Neeteson betekent 2,5 ton minder, dat de resultaten veel slechter worden of, ster ker nog, dat er geen resultaat meer kan zijn en dat het werk niet meer (goed) gedaan kan worden. Dat er van een goede opvang niets meer terecht komt. „De helft van het personeel moet dan weg en de vele acti viteiten die we organiseren als muziek, schaken, Engels, schilderen en dergelijke moe ten dan worden stopgezet. We hebben al een tekort aan per soneel en we willen juist veel meer voor de verslaafden doen". Neeteson, en hij geeft het aarzelend toe ook enkele andere mensen van de stich ting zijn zelf druggebruiker geweest. Ze hebben dus meer begrip voor de situatie waarin de drugsverslaafde zich be vindt, kunnen zich er beter in verplaatsen. De mensen van de stichting hebben ook meer contact met de drugsverslaafden, juist om dat enkele van hen zelf aan de drugs zijn geweest. Vanuit die praktijkervaring waarschuwen zij dan ook voor legalisering van drugs. De stichting heeft dat ook in een brief aan de gemeentera den van Enschede en Deven ter gedaan. Enschede heeft de vrije verstrekking inmiddels vooral vanwege alle op schudding rond „De Kokerjuf fer" stopgezet, Deventer heeft het idee in de ijskast ge zet. De stichting in de brief: „Ook het gebruik van soft drugs als hash en marihuana is schade lijk. Er zit veel meer teer in dan in tabak, langdurig over matig gebruik leidt tot bescha diging van de lever, onregel matige hartslag, diarree, en een slechte lichamelijke condi tie. Dat hebben onderzoeken van de laatste jaren aange toond. Gedegen onderzoeken, geen propaganda. En het ge bruik van schadelijke kunst matige middelen moet worden tegengegaan, onder meer door het bemoeilijken van verkrij ging daarvan. Legalisering van schadelijke middelen lost niets op. Het gebruik zal zeker niet afnemen, aan de onderlig gende problemen wordt niets gedaan. De oorzaak van het gebruik van drugs is de simpe le beschikbaarheid daarvan. Hoe minder en moeilijker te krijgen, des te minder ge bruik". Daar komt nog bij, dat het ge bruik van soft drugs volgens de stichting vaak tot het ge bruik van hard drugs leidt. Neeteson: „We hebben een on derzoekje onder 84 mensen ge houden: 73,8% bleek vroeger van soft drugs naar hard drugs te zijn overgestapt". MARTIN VOORN In 1979 bezétten zo'n 40 drugsverslaafden het Zeeuwse Consultatiebureau voor Alco hol en Drugs in Middelburg. Zij vinden het niet terecht dat het bureau niets te maken wil hebben met het Huiskamerprojekt voor Drugsverslaafden. Hier geeft E. Puister, de initiatiefnemer van het projekt, de bezetters methadon. fbep» inze redacteur ruimte vaart) kaJTON Het interna- s me team van vlucht- rdee in het Engelse Chil- ledeinog steeds bijzonder 2^°ïen over de werking en |e Nederlands-Ame- derease kunstmaan er v die vandaag begint denjjn definitieve speur- ^afJiangs de sterrenhe- [}unpelke ten doel heeft een miljoen kos- >mdie bronnen in kaart k rmrengen, die infra- uitzenden, wa er efs de Leidse astronoom, r b|. Harm Habing, leider gj sS Europese groep ster- die bij het IRAS- betrokken zijn, heeft TA^het al een vrij groot infra-roodbronnen ge observeerd. Daarbij waren „objecten", die hij aanduidt als „merkwaardig en bijzonder in teressant". Veel meer kan hij er op dit moment echter nog niet over zeggen, omdat ze werden ge vonden tijdens de op de lance ring volgende proefperiode van twee weken, toen de stan dregeling nog moest worden aangepast, waardoor een nauwkeurige localisatie uitge sloten was. „De komende we ken komen we deze fenome nen ongetwijfeld opnieuw te gen", aldus Habing, die de IRAS-missie zoals die tot dus ver is verlopen, „vlekkeloos" noemt. Astronomen en technici in Chilton blijken ook in de wol ken over het gedrag van de meer huishoudelijke systemen van de satelliet. De pro bleempjes met de standrege ling waardoor het toestel op de meest onverwachte mo menten de zgn. veiligheids stand innam, zonder dat daar toe enige aanleiding was hebben zich na herprogram mering van de boordcomputer niet meer voorgedaan. En men is met name verheugd over (voor de koeling van de Ame rikaanse telescoop en het Ne derlandse instrumentarium) wat langzamer gaat dan aan vankelijk het geval leek. Prof. Habing: „Het begint er een beetje op te lijken, dat de werkingsduur van de instru menten door deze meevaller bij de koeling enkele weken langer zal kunnen zijn dan eerst werd gedacht". De oor spronkelijke, officiële schattin gen schommelden tussen de 190 en 210 dagen; nu echter wordt al voorzichtig rekening gehouden met een mogelijke werkingsduur van zo'n 230 da gen. Schijnhuwelijk gaat niet door SITTARD De politie van Sittard heeft een 30-jarige Marokkaanse aangehouden toen zij voor het gemeentehuis uit een auto stapte om in de trouwkamer in het huwe lijk te treden met een Ne derlander. Ze wilde door haar huwelijk een verblijfsvergunning voor ons land bemachtigen. De Ma rokkaanse is gisteren uitgewe zen. De man met wie de Ma rokkaanse wilde trouwen had al eerder geprobeerd een schijnhuwelijk te sluiten. De vrouw besloot in het huwelijk te treden in ons land, nadat een poging hiertoe in België was mislukt. Per jaar worden meer dan honderd van derge lijke schijnhuwelijken geslo ten. AMSTERDAM De offi cier van justitie in Am sterdam, mr. J. de Bruin, heeft gisteren vier jaar ge vangenisstraf, zónder af trek van voorarrest, geëist tegen meester-oplichter „Heer Olivier" (Arie O.). De Larense zakenman wordt ervan verdacht zich ■vanaf medio '77 tot en met januari '81 op grote schaal schuldig te hebben gemaakt aan het plegen van valsheid in geschrifte, oplichting, verduistering en heling. Arie O. is sinds 1963 vrijwel zonder onderbreking in aanra king geweest met de politie en justitie in binnen- en buiten land. Hij heeft inmiddels ne gen veroordelingen achter de rug, waarvan de laatste in Bel gië. Het doelwit voor zijn crimine le activiteiten zocht hij met zorg uit in de wereld van ban kiers, kooplieden, projectont wikkelaars en winkeliers. De geruchtmakendste affaire waarmee hij in de publiciteit kwam was echter die rond de ex-notaris Josje S., die hij drie miljoen gulden uit de zakken klopte. Als startpunt voor zijn requisi toir koos de aanklager maart 1977, de datum waarop Arie O. voor de derde maal in het hu welijk trad met een rijke ma kelaarsdochter uit het Gooi. „Hij weet bij schoonpapa ver trouwen te wekken en a'. in april '77 ontfutselt hij hem een lening van 250.000 gulden, zijnde het spaargeld voor de oude dag. Enkele weken later geeft hij hem als gedeeltelijk terugbetaling 150 briefjes van 1000, die echter vals blijken te zijn. Na de ontdekking ver klaart Arie O. „dat iemand hem bedrogen moet hebben". In het kader van de „kleine economie", zoals Heer Olivier dat placht te noemen, weet hij onder valse voorwendsels geld los te krijgen van nog een heel legertje andere slachtoffers, onder wie de ABN (een ton), de Nederlandsche Midden- standsbank (ruim 6 ton), nota ris S-S (drie miljoen) en een projectontwikkelaar (114.000 gulden). Zijn rek Zijn relaties worden als het ware bedolven onder de valse telexen, promessen en bankga ranties, waaruit de krediet waardigheid van O. en zijn handlangers (van wie de mees ten intussen berecht zijn) on omstotelijk moet blijken. In ruil voor het in hem gestelde vertrouwen ontvangt hij aan de lopende band geld, auto's en huizen; in een enkel geval gaat hij er zelfs met iemands vrouw vandoor. O. zit vanaf september in Ne derland vast Dat hij geen spijt heeft van zijn daden, werd hem door mr. De Bruin zwaar aangerekend. Ook op de laat ste dag van het drie dagen du rende proces zei Heer Olivier dat hij na zijn vrijlating nooit meer in aanraking met Justitie wenst te komen: „Ik zal nog slimmer moeten worden dan ik al ben". Zijn raadsman, de Maastricht se advocaat mr. Max Moszko- wicz sr., had veel, vooral juri- disch-technische kritiek op de dagvaarding van de officier. Hij vroeg de rechtbank voor alle tenlaste gelegde punten vrijspraak. „Mijn cliënt is ze ker geen Robin Hood, maar evenmin een slecht mens. Het ging hem meer om het spel dan om de knikkers". „Die man heeft een IQ, waar menige geleerde jaloers op kan zijn. Hij studeert niet alleen ij verig rechten, maar is in zijn cel ook bezig met zijn memoi res". Het „laatste" woord was aan Heer Olivier zelf: „Nog maals, mij ziet u hierna niet meer terug. U begrijpt toch wel dat ik het nu voortaan in het buitenland ga zoeken". Uitspraak over veertien da gen. PETER VIERING

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1983 | | pagina 7