Omwegen Leidse Smalfilm Liga verwacht (terecht) een stroom van begenadigde amateurfilmers NA EEN SUCCESVOLLE CINEFLEUR IN EEN ZOEMENDE MUZENHOF En ergieverspilling §J.Belmondo contra Hitier: «pijnlijke atiaire Bommel film: Mijlpaal ■AAIDEN/REGIO CeidaeSowumt VRIJDAG 4 FEBRUARI 1983 PAGINA 5 Op mijn omwegen door stad en land kom ik graag mensen tegen. U kunt mij telefonisch of schriftelijk vertellen wie u graag in deze rubriek zou willen 'BOHB tegenkomen. Ik ben bereikbaar via 071 L %HhHI - 12 22 44 op toestel 10. I door Ton Piclers Het gonsde en zoemde vorige week, in de Lei- derdorpse Muzenhof, dat t het een lust was. Een le- vendige vertoning, in- derdaad. Vooral ook le ven op celluloid. Bijna «ij 250 oprechte smalfilmers f I en smalfilmsters vierden 1_ een hele avond, tot mid dernacht, er hun eigen aan banden gelegde fes tival. Het Cinefleurfeest, het negende van die naam, was gevuld met drie projectie-blokken van vier filmpjes elk. Korte werkstukjes van een minuut of vijf tot een kwartier. Bekeken door een kritisch film ersgezelschap èn een jury die van wanten en twij felen wist. „Het slakkenleven", uitne- I mende presentatie van de Haarlemse filmer en slak- f kenkweker Schütz, ging met de eerste prijs strijken, en de manifestatie leverde Schütz ook nog eens de „zaal-prijs" i van het publiek op. Dubbel succes voor de Haarlemse Smalfilm Liga, behaald bij de gastvrije collega's van de rij LSL, de Leidse Smalfilm Liga, die vorig jaar niet slechts 40 jaar bestond maar toen ook de trofee van het Cinefleur Festival veroverde. „Alleen die opkomst al, vrij dagavond, was geweldig. Dat was een beste propaganda j voor de boeiende liefhebberij 1 die wij bedrijven", vond Joop Ramb, de Leiderdorpse ge motiveerde voorzitter van de LSL, sinds verleden jaar. Cinefleur Als mosterd na de maaltijd had ik gisteren alsnog een gesprek met hem. De heer Ramb, die zich even van „de auto's" had kunnen losma ken een ogenblik leek het er op, dat hij er één aan mij wilde slijten vond het he lemaal geen mosterd na de cine-maaltijd: „alles waar door de smalfilmerij in de be langstelling kan komen is mooi meegenomen. Daarom: welkom! Wel, Cinefleur is de naam van een amateur-film- festival op hoog niveau in de bollenstreek. Daaraan doen vijf filmclubs mee: AMFI (Bollenstreek), Haarlemse Smalfilm Liga, de Aalsmeer- se Film Club Aalsmeer zit net zo goed „ih de bloemen" onze LSL en de Noord- wijkse Film Club. Elke club vertoont hier jaarlijks z'n drie beste films, met als inzet de Cinefleur Trofee. Die wonnen wij dus vorig jaar en daarom organiseerden we het 9e festival. Best leuk natuur lijk, die prijzen, maar belang rijker is dat leden van film clubs hun produkten aan een groter publiek kunnen verto nen dan alleen in de familie kring; dat zijn die films na melijk zeker waard. Het gaat om topprestaties op amateur filmgebied die beslist onder ieders aandacht mogen ko men." Na een gesprek met Johan nes Petrus Jozef Ramb ben je LEIDSE SMALFILM LIGA Het vignetje van de Leidse smalfilm liga al half voor de smalfilmkunst gewonnen. Nu nog een rede lijke camera, een geluidje er bij, een niet al te krikkemik kige projector en een schoon scherm, en je kunt aan de slag. Dacht ik. Nou, geloof het maar: er komt iets meer voor kijken. Ofschoon een man van de ervaring als Joop Ramb je ook niet wenst af te schrikken. „Het is helemaal geen onbegonnen werk, hoeft ook echt geen smak geld te kosten. Er zitten zoveel facet ten aan, die voldoening kun nen geven. Ach, het is een liefhebbersvak apart. Met eenvoudige middelen en feel ing kom je een heel eind. Er zijn veel huis-, tuin- en keu kenfilmers die „het" in de vingers hebben, maar die ook een stuk verder zouden kun nen komen als ze lid van een club waren. Omdat er dan een „apparaat" en veel know how tot hun beschikking staat. Dat is de grote waarde van een smalfilmliga; je hebt wat aan elkaar en je blijft le ren, jarenlang". Uitstraling In het begin der dertiger ja ren begonnen de vingers van door Hollywood opgezweepte amateur-filmers al te jeuken. In Den Haag en Haarlem verenigde men zich in de oudste filmclubs. In en rond Leiden roerden zich ook een paar filmers, maar het duur de tot maart 1942 alvorens de Leidse Smalfilm Liga kon worden opgericht. Eerste voorzitter, tien jaar lang, was Emile Timan, en vandaag is hij één van de twee ere-leden der LSL de tweede is de kleine „grootmeester" van de gevoelige plaat, de man met de uitzonderlijke uitstraling, Herman Kleibrink, die tien jaar secretaris en dertig jaar voorzitter was. De 20 leden, destijds, filmden met zwart wit materiaal en op het dub- bel-8 formaat. De vereniging bleek erg levensvatbaar en de activiteiten en contacten trekten zich zelfs tot buiten onze landsgrenzen uit. Een van de leden die later tot professionele hoogten zou stijgen (en daarom ook uit de club verdween) was Joop Pieëte. Maar niet slechts hij gaf glanzend gestalte aan de LSL. Vandaag zijn het de kleuren film, het super-8 systeem, de De heer J. Ramb. geluidscassette die een sterk in populariteit gestegen hob by bepalen. De LSL komt eens in de veertien dagen in het Gemeentecentrum aan de Lijtweg in Oegstgeest bijeen: 33 filmende leden telt de club, en 5 donateurs die hun bijdrage geven maar verder overal van af blijven (een soort diakens binnen de smalfilm-orde, maar wel mensen met kijk op de zaak en liefde voor de compositie). Joop Ramb: „In het begin be taalde men 8 gulden aan con tributie, haha. Nu iets meer. Maar het leuke was, dat je toen lui had die niet op tijd betaalden, en nu heb je die nog wel!" Vermaak „Ja, het geeft veel vermaak, dat filmen", weet Joop Ramb uit eigen ondervinding. Hij is al 19 jaar lid en leert nog da gelijks z'n métier te perfec tioneren. Ook een Cinefleur is voor hem een weldadige show, een display van ver worvenheden, waar je wat van op kunt doen, dingen ook waar je een eigen visie op kunt hebben. Een „Lan glaufer" die volgens de rege len der kunst omstandig op z'n doel afgaat; zo mag je Ramb wel zien. „Nogmaals: je kunt met smalfilmen alle kanten uit. Vanaf de meest essentiële handelingen (maar je arm moet wel de rust van een statief hebben; het object zelf moet eigenlijk „voorbij glijden") tot aan zelf een draaiboek maken, een scena rio; regie voeren, met geluid kunnen omgaan en opnemen, montage nooit bang zijn leek steeds gemakkelijker ge maakt om aan deze hobby te beginnen, met die ultramo derne camera's met geluid en nog veel meer. In zo'n liga kun je je hobby vervolmaken en enthousiasme overbren gen. Het is werkelijk niet: hoe duurder hoe beter. Dat is niet waar. Met eenvoudige middelen bouw je veel op. Het kan een begin zijn. Je kunt ook een prachtige ca mera hebben, maar je moet er mee om kunnen gaan. Misschien mag ik die onbe kende amateur-smalfilmers, vaak verborgen talenten, vergelijken met „de zwijgen de kerk". Maar je kunt soms versteld staan, als je het werk van een niet-lid ziet. Ik bedoel alleen maar, dat zo'n man of vrouw zichzelf en onze liga zou kunnen verrij ken als men lid van de LSL werd". Activiteiten van de stimule rende en instigerende smal filmclub: ledendraai-avon- den, werkavonden (uitwisse len van ervaringen), wed strijdavonden (met rooie koontjes), avonden verzorgd door één zenuwachtig of zelfverzekerd lid, het ver tonen van films bij bevriende clubs, deelname aan de jaar lijkse Cinefleur (verloting bloemstukken laat ik daar nog buiten), een filmdagtocht voor alle leden, en het ma ken van films in groepsver band. Wellicht kan er ook nog een cinefiele fuif vanaf. De Leidse Smalfilm Liga is sinds de jongste Cinefleur (maar geen sinecure) weer gesterkt in haar geloof en overtuiging; zodat Joop Ramb die na het opruimen van zijn apparatuur voor de foto weer z'n succesvolle au to's opzocht vol vertrou wen het contactadres van z'n club kon doorgeven: secreta ris Tineke de Joode, cineaste tevens, Ammonslaan 26, Wassenaar, tel. 01751 - 11527. Fotoboek Honorair-deken van de LSL, Herman Kleibrink ont werper van het eigen vignet had bij het gesprek aan wezig willen zijn, maar moest zich helaas te elfder ure ver ontschuldigen. Waarschijnlijk is er weer een nieuw foto boek over Leiden in de maak. om te knippen. En zo zijn er nog veel meer facetten, die stuk voor stuk geweldig kun nen boeien. Filmen is pluk ken leven te grazen nemen en vastleggen; verhalen ma ken. Je kunt iemand bijna le ren kennen uit zijn manier van aanpakken. Ja, ik dacht dat filmen meer te vertellen heeft dan foto's maken. Hoe wel ook die verstilde mo menten een diepe indruk kunnen maken". De LSL heeft op het ogen blik een stuk of tien jonge le den, die zich geworpen heb ben op een veelzijdige hobby met veel raakvlakken. „Het gaat om de continuïteit bij een club als de onze. Dat jon ge bloed is belangrijk, maar er zijn ook rijpere amateur- filmers die een grote inbreng in onze liga zouden kunnen hebben. Wij prijzen ons ge Ogen Van Joop Ramb hoorde ik die m'n camera al jaren gele den aan de vergeethoek heb prijsgegeven, omdat m'n pro jector het niet meer tot ge noegen deed dat filmen niet alleen een aardigheid is waar tijd in kan gaan zitten: „Nee, filmen is een ander door jouw ogen laten kijken. Of het nu gaat om een docu mentaire, vakantie- of reis- films, verhaaltjes of een heu se speelfilm. Want dat laatste doen we ook. Het wordt de lukkig met leden die vin dingrijk zijn, die in ontwik keling blijven en die ook kri tiek in eigen kring en naar buiten toe kunnen hebben. Dat zijn stimulansen om door te gaan". ADVERTENTIE Filmvoordeel! ALS JE BEGRIJPT WAT IK BEDOEL Elke Bommeluitgave van De Bezige Bij van I februari tot i maart voor 15 bij elke boekhandel. LEIDEN Zo'n 40 Leide- naars togen gisteravond naar het restaurant Wienerwald aan de Steenstraat om breed maatschappelijk te discussië ren over energie. 100.000 an dere Leidenaars vonden het onderwerp energie in Neder land kennelijk niet interes sant genoeg en bleven thuis. Ook politiek Leiden bleef thuis. Veel gemist hebben ze niet. De discussie is uitge schreven door de stuurgroep Brede Maatschappelijke Dis cussie en moet een beeld ge ven van wat Nederland vindt, dat het energiebeleid moet zijn tot het jaar 2000. De stuurgroep heeft een zo genaamd tussenrapport ge maakt In dat rapport zijn alle schriftelijke reacties over energie gebundeld, die bij de stuurgroep zijn bin nengekomen. Het is een boekwerk geworden van 200 pagina's, waarin alles over energie en mogelijkge bruik van energie op een rij- f e is gezet. De stuurgroep eeft getracht alle voor-, na- en oordelen van en over alle vormen van energie weer te geven. Het boekwerk was gisteravond voor vijf gulden te koop en moet een onder steuning zijn van de discus sie-avonden, die door het hele land worden gehouden. De „discussie" begon met een diaserie over de wijze waar op energie wordt gebruikt en opgewekt Vervolgens gaf de door de stuurgroep aange trokken voorzitter een lang durige toelichting op het tus senrapport. Hij somde nog eens op welke vormen van gebruik en opwekking van energie mogelijk zijn. Bij de (schaarse) opmerkingen uit de zaal over lacunes in het rapport werd verwezen naar de hoofdstukken waar het desbetreffende in is opgeno men of luidde het antwoord dat de stuurgroep er op op merkzaam wordt gemaakt. Discussie vond er nauwelijks plaats. Aan het eind van de bijeenkomst zette de voorzit ter de mogelijke vormen van gebruik en opwekking van energie nog maar eens op een rijtje en kreeg iedereen een vragenformulier mee naar huis. Daarin dient aan gekruist te worden, wat men het meest wenselijke ener giebeleid vindt. Over twee weken tijdens een tweede vergadering moeten de for mulieren ingeleverd worden en krijgt men de gelegenheid „echt" te discussiëren. De be doeling is dat de stuurgroep met de opmerkingen uit de formulieren zoveel mogelijk rekening houdt bij het uit brengen van een eindrapport aan het parlement over wat „de Nederlandse bevolking" wil. De inspraak over ener giebeleid zit er dan op. Wie bij dit alles niet aan het woord energieverspilling denkt, mag het zeggen. MARCEL GELAUFF. 00 1 0 01 PP TRIANON en EUROCINEMA 4 Jl De eerste Nederlandse avondvullende tekenfilm draait inmiddels in maar liefst zeventig bioscopen. Producent Rob Houwer heeft zijn nek uitgestoken om dit zonder overheidssteun te be werkstelligen en het resul taat mag er zijn. Eerder deze week schreven wij reeds dat Als je begrijpt wat ik be doel" een mijlpaal is in onze nationale filmgeschiedenis. Marten Toonder begon met zijn Tom Poes-strip in 1939 en werd ook internationaal geaccepteerd, maar pogingen om zijn creatie tot tekenfilm figuur te promoveren mis lukten door gebrek aan fi nanciële middelen. Rob Houwer - een Bommel- freak van het eerste uur - durfde het avontuur wel aan en het resultaat mag er we zen. „Als je begrijpt wat ik bedoel" roept misschien her inneringen op aan de eerste Walt Disney-tekenfilms, maar het is beslist geen film voor kinderen alleen. Oude ren zullen zich er voortreffe lijk bij vermaken. Met name door het bijna aandoenlijk sentimentele kleine Zwelbas- tje dat in Ollie zijn vader ziet, waarop heer Bommel meent Ollie B. Bommel met aan zijn hoofd. zich als vaderfiguur te moe- ten opwerpen, wat hem niet zo soepel afgaat. Een kriti sche opmerker zal zien, dat er in de hele film slechts één scène niet vloeiend in de an der overgaat als de ont voerde Bommel achter de zwarte bergen om zijn Zwelgje roept en even later Tom Poes in het zelfde ge bied naar heer Bommel op zoek gaat even een fade out. De beelden volgen el kaar verder zo prima op dat zoon Zwelbast op je de indruk krijgt dat we al een jarenlange ervaring heb ben op het gebied van de lan ge animatiefilm. Een groter compliment kan {e dit eerste experiment op iet gebied van de Nederland se animatiefilm en de toch wel erg commerciële, maar gedurfde producent Rob Houwer niet toezwaaien. Hij weet zijn mensen te kiezen en te motiveren. Het resultaat is er naar. MILO Gérard Oury's „L'As des as" jis een komedie waarvan je 3 eijpijn in je kaken krijgt. Niet jiteiivan ^et *achen helaas, maar uishCan ^et knarsetanden om nóe het mogelijk is dat ze in UTjjFrankrijk met zo'n hooghar tige nonchalance een klucht hebben kunnen maken rond illllllir°'n tragisch gegeven als Hit- ter-Duitsland en de jodenver volgingen. Belmondo is de producer en echte aanstichter want hij had - zei hij in een Frans tijdschrift - „zin om met de luchtigheid van een komedie het anti-semitisme en de intolerantie te brand merken". Er zijn weinigen die dat lukt. Kon emigrant Ernst Lubitsch in '42 nog een ?ge Verrukkelijke zwarte kome- ioudflie 0ver Polen onder Hitler- ran <hand maken met „To be or lV'nchot to be", wist Oury zelf met dergfeen „La grande vadrouille" Aao.a. De Funès kluchtig door bezet Frankrijk te loodsen, havëiier zitten Belmondo en 1 wopury met hun neus op de lu- in hjjuberste van alle feiten en je efenonoet wel heel subtiel of juist imissjreitijhig kunnen zijn om daar deriihog alle-leeftijden-amuse- ns e%ient uit te halen. - biel j.De aas der azen" is daaren- an tegen een flodderige Frans- kekepuitse (ook dat nog) co-pro- t mojiuctie vol pseudo-sentimen- ;ren taliteit en namaak-veront- redteaardiging. Belmondo is de i ad^rainer van de Franse Olym pische boksploeg die in '36 ivoniian Hitiers Spelen meedoet, icht Daarvan trouwens documen- le vdaire beelden met o.a. een in eVinnende Jesse Owens op de n wdprint (en onze later „foute" s allfinus Osendarp als derde), len. m die werkelijkheid met een IHIH1I» stadion vol opgeheven armen in Hitler-groet knaagt ook niet gering aan de lol die volgt. Vergeten we even de merkwaardige haken en ogen van het verhaal (mooie journaliste moet Hitier inter- viewen maar valt op Bebel), hoofdzaak is dat Belmondo zich over een Joods weesjon getje ontfermt en hem later met diens grootouders, ooms en tantes over de Oostenrijke grens (vóór de Anschluss) brengt. Via de oude truc van een omgedraaid richting- bordje belandt het Joodse ge zelschap op Berchtesgaden met niet alleen Hitier, maar ook diens zuster Angela (ge speeld door dezelfde acteur in travesti). In die confronta tie is de wansmaak van Bel- mondo-Oury op z'n pijnlijkst, maar ook daarvoor kan je zelfs bij enige goede grappen niet lachen dan met een ste vige kiespijn. Je voelt de sce nario-schrijvers onsmakelijk zwoegen om tegenover alle ellende, inclusief S.A.-„zui- veringen" van een Joodse boekhandel, nog een edele Duitse officier (Alte Kame- rad van Jean-Paul uit de eer ste wereldoorlog in de lucht) te creëren. Maar die wordt - vreemd soort dankbaarheid - door hen met Hitiers zuster het bos in gestuurd. In Parijs heeft Belmondo's film (waar in hijzelf weer de stunts doet) records aan de kassa gebro ken. Dat maakt het nog pijn lijker. BERT JANSMA Al is het in z'n auto verdwaalde Duitse beertje vrien delijk, met de Duitse Polizie heeft Belmondo het moei lijker in „Aas der azen".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1983 | | pagina 5