TAFEL
Dood Nederlandse filmploeg in
oppervlakkige documentaire herdacht
Bisschoppen Zuid-Afrika
tegen bestuurshervorming
kerk
wereld
£eidóe@ou/ia/ni'
brieven
lezers
fïTïïTl
weer
JAN TER
LAAK
SECRETARIS
PAX CHRISTI
Vaticaan verliest in kardinaal
Samore bekwaam diplomaat
Anglicaanse
synode
over
kernwapens
Opleiding politie
ACHTERGROND
Ceid^cSoiwcmt
L
VRIJDAG 4 FEBRUARI 1983 PAGINA
Westduitse oriëntalist
Paret (81) overleden
De Westduitse oriëntalist pro
fessor Rudi Paret, die als is
lamkenner internationale
faam genoot, is deze week 81
jaar oud in Tübingen overle
den. Sinds 1935 heeft hij ge
werkt aan een vertaling van
de koran die in 1966 uitkwam.
Als eerste probeerde Paret de
koran in zijn geschiedkundige
context te verklaren. Zo kwam
hij tot de vaststelling, dat de
aansporing tot polygamie in de
koran, samenhing met een
veldslag waarbij veel manne
lijke krijgers het leven hadden
gelaten.
De Amersfoortse omroeppas-
tor Jan ter Laak is benoemd
tot algemeen secretaris van
Pax Christi Nederland. Hij
volgt Guy Dilweg op, die zes
jaar algemeen secretaris van
deze rooms-katholieke vre
desbeweging is geweest. Ter
Laak (44), priester van het
aartsbisdom Utrecht, was al
eerder werkzaam bij Pax
Christi.
Hij studeerde na zijn priester
opleiding klassieke talen in
Nijmegen. In 1968 werd hij
adjunct-secretaris van Pax
Christi, alsmede algemeen se
cretaris van het Interkerke
lijk Vredesberaad (IKV). Zes
jaar later volgde zijn benoe
ming tot pastor van de om-
roepparochie ,,'t Zand" in
Amersfoort die onder meer
eucharistievieringen voor ra
dio en televisie verzorgt. Ter
Laak is bestuurslid geweest
van de NOVIB, de Neder
landse Organisatie voor Inter
nationale Ontwikkelingssa
menwerking. Hij is momen
teel lid van het IK V-beraad
en voorzitter van de werk
groep „Kerken" van het IKV.
Reagan: Dit jaar is
,Jaar van de Bijbel'
De Amerikaanse president Ro
nald Reagan heeft 1983 uitge
roepen tot „Jaar van de Bij
bel". Hij riep de Amerikanen
op zich tot de godsdienst te
wenden om opgewassen te zijn
tegen de grote uitdagingen
waarvoor de Verenigde Staten
zich geplaatst zien.
Prof. H. Kossen
vice-voorzitter
Nederlandse Zendingsraad
Prof. dr. H. B. Kossen is door de Ne
derlandse Zendingsraad benoemd tot
vice-voorzitter. Het is de bedoeling,
dat hij begin 1984 het voorzitterschap
overneemt van de huidige voorzitter,
ds. c. B. Posthumus Meyjes. Prof.
Kossen is hoogleraar aan het doopsge
zinde seminarie, dat verbonden is aan
de theologische faculteit van de uni
versiteit van Amsterdam. De Neder
landse Zendingsraad is een oecume
nisch samenwerkingsverband van de
zendingsorganen van verscheidene
protestantse kerken, van de Morgen
land-zending en van het Nederlands
Bijbelgenootschap.
Afscheidscollege van
prof. Schillebeeckx
„Theologisch geloofsverstaan anno 1983" is de titel van
het afscheidscollege van prof. mag. dr. E. C. F. A.
Schillebeeckx o.p. die zoals gemeld op vrijdag 11 fe-
Dr. E.C.F.A. Schillebeeckx
bruari ziin ambt als hoogleraar in de theologie aan de
Katholieke Universiteit van Nijmegen zal neerleggen.
Dat gebeurt des middags om drie uur in de Sint Ste-
venskerk aan de Grote Markt in Nijmegen. Prof.
Schillebeeckx wil in genoemd college „gewoon vertel
len hoe ik zelf theologiseer, theologie beoefen als een
van de velen. Ik wil de structuur van dit theologisch
denken nuchter, engiszins afstandelijk ontleden."
Bij gelegenheid van zijn afscheid wordt hem een bun
del aangeboden, getiteld „Meedenken met Edward
Schillebeeckx", met bijdragen van collega's uit de ei
gen faculteit, van enkele leerlingen en van degenen
voor wie hij in Nijmegen optrad als promotor bij een
eredoctoraat.
De katholieke kerk in Zuid-Afrika, die bijna drie miljoen le
den telt, heeft zich gisteren gekeerd tegen de plannen van de
regering-Botha om de kleurlingen en Indiërs bij het nu door de
blanken beheerste landsbestuur te betrekken en de zwarten
niet. De Zuidafrikaanse bisschoppenconferentie sprak zich na
een speciale vergadering uit tegen de regeringsplannen om de
Indiërs en kleurlingen stemrecht te geven. De bisschoppen
vinden de voorstellen van premier Pieter Botha onrechtvaar
dig tegenover een meerderheid van de bevolking, omdat de
zwarten, die zeventig procent uitmaken van de Zuidafrikanen,
worden uitgesloten van de bestuurshervorming.
„Wij eisen, dat volledig burgerschap wordt verleend aan allen
die deelnemen en bijdragen aan de welvaart en de voorspoed
van de economie en aan diegenen die door geboorte of verblijf
de gemeenschap vormen waarvan de regering de dienaar is en
het instrument ter bevordering van het algemene welzijn", zo
staat in een verklaring van de bisschoppen.
De katholieke kerk kwam onlangs in conflict met de regering
na de publikatie van een rapport waarin scherpe kritiek werd
geleverd op het Zuidafrikaanse bestuur in Namibië. Het rap
port werd vorige maand verboden. De voorzitter van de bis
schoppenconferentie, aartsbisschop Denis Hurley van Durban
verklaarde eergisteren in Pretoria, dat de bisschoppen hierte
gen een officieel protest zullen indienen. „Wij behouden ons
het recht voor onze mening te geven over belangrijke ethische
vraagstukken. Volgens de bijbel behoren daar ook politieke en
militaire zaken toe", aldus Hurley. Hij zei verder, dat de bevol
king van Namibië niets anders wil dan de aftocht van de Zuid
afrikaanse troepen en vrije verkiezingen onder toezicht van de
Verenigde Naties. Volgens hem is de bevolking ervan over
tuigd, dat de SWAPO dergelijke verkiezingen gaat winnen.
Door de dood van de Italiaan
se kardinaal Antonio Samore
gisteren in Rome, heeft de ka
tholieke kerk een van haar
bekwaamste diplomaten ver
loren, zo meldt onze corres
pondent in Rome. De kardi
naal overleed op 77-jarige
leeftijd aan een hartaanval,
na de laatste jaren al gesuk
keld te hebben met zijn ge
zondheid.
Vijftig jaar van zijn leven
heeft Antonio Samore aan de
diplomatie besteed, afwisse
lend in het Vaticaanse be
stuursapparaat en in het veld,
vooral in Latijns-Amerika.
Vandaar ook, dat paus Johan
nes Paulus II de door paus
Paulus VI gepromoveerde Sa
more belastte met de bemid
deling in een van de moeilijk
ste conflicten waar in deze
eeuw de tussenkomst van de
paus is gevraagd: het geschil
tussen Chili en Argentinië
over het bezit van enkele
strategisch belangrijke eiland
jes, de Beagle-groep, ten zui
den van Vuurland.
Samore begon zijn bemidde
lende taak in april 1979, toen
Argentinië en Chili op het
punt stonden hun ruzie met
de wapens uit te vechten.
Sindsdien heeft hij zich onaf
gebroken met het geschil tus
sen de „twee katholieke broe
dervolken" bezig gehouden,
maar de oplossingen die hij
namens de paus aanbood,
konden niet bij beide partijen
evenveel instemming vinden.
Vooral Argentinië lag en ligt
nog steeds dwars.
De kardinaal heeft er zich al
tijd over beklaagd, dat het.
met Argentijnse generaals zo
moeilijk onderhandelen was,
omdat ze elkaar in zo'n hoog
tempo opvolgden. Tot drie
keer toe heeft Samore zijn
ontslag als bemiddelaar inge
diend, maar de paus heeft
hem er altijd weer toe kun
nen overhalen door te gaan,
vooral omdat Samore de enige
persoon geacht werd, die in
staat was beide landen tot el
kaar te brengen. Kardinaal
Samore zal worden opgevolgd
door de Columbiaanse bis
schop Montalva, die het laat
ste jaar al als zijn coadjutor is
opgetreden.
UNITA meldt dood
drie priesters
in Angola
De Angolese verzetsbeweging
UNITA heeft gisteren meege
deeld, dat haar strijders drie
katholieke priesters hebben
gedood bij een aanval op een
militair convooi in de kust
provincie Benguela. In een in
Lissabon uitgegeven commu
niqué zegt UNITA de dood
van onschuldige mensen te
betreuren. De beweging ga
randeert de bewegingsvrij
heid van priesters en verte
genwoordigers van humani
taire organisaties, maar zegt,
dat een dergelijke garantie
niet kan worden gegeven als
ze onder militair escorte rei
zen. Volgens het communiqué
hebben UNITA-strijders 41
Angolese soldaten, elf Cuba
nen en drie priesters, onder
wie een Zwitser, gedood bij
een overval op het convooi op
19 januari.
Tijdens de synodevergade
ring van de anglicaanse kerk
in Groot-Brittannië, die vol
gende week donderdag wordt
gehouden zal een rapport
over kernwapens aan de orde
komen, dat is opgesteld door
de raad voor maatschappelij
ke zaken van de anglicaanse
kerk. Het vormt een reactie
op een eerder rapport, sa
mengesteld door een van de
werkgroepen van de raad,
getiteld „De kerk en de
bom".
Dit laatste rapport werd vo
rig jaar oktober gepubliceerd
en bevat de aanbeveling alle
kernwapens van Brits gron-
gebied te verwijderen. Over
deze aanbeveling kon de
raad voor maatschappelijke
zaken het niet eens worden.
Wel konden de leden van de
raad zich verenigingen met
de stelling, dat „de mensheid
niet voor altijd gespaard kan
blijven voor de rampzalige
consequenties van kernwa
pens door een evenwicht van
wederzijdse angst tussen te
gen over elkaar staande
blokken te handhaven". Ook
kunnen christenen, aldus de
raad, niet van God verwach
ten, dat Hij hen zal bewaren
voor de gevolgen van hun
onverantwoordelijke gedrag.
Hoewel de raad, als gezegd,
niet in zijn geheel achter de
conclusies van „De kerk en
de bom" kan staan, zal hij de
synode wel voorstellen er bij
de Britse regering op aan te
dringen samen met de bond
genoten binnen de NAVO de
eigen afhankelijkheid van
kernwapens te verminderen
en internationale overeen
komsten over het gebruik en
bezit van kernwapens te be
krachtigen. De stelling in het
rapport „De kerk en de bom"
dat het afschrikkingsmodel
niet in overeenstemming is
met de christelijke leer, kon
niet door de raad in zijn ge
heel worden aanvaard.
De ministers van binnenlandse zaken en justitie, respectielei
velijk Rietkerk en Korthals Altes, willen een aantal scholeLJ
voor politieambtenaren sluiten. Dat zou niet verstandig zijndel
Weliswaar vermindert de aanwas van nieuwe politiemensernie
en voor dat doel zijn die scholen eigenlijk allemaal niet mee|he<
zo nodig, maar daarmee is de kous nog niet af.
HeT ontbreekt namelijk aan enig beleidsplan voor een ver-me
beterde en meer uitgebreide scholing van nieuwe politiea
genten. Ook voor een voortdurende bijscholing van alle iiT"
dienst zijnde politieambtenaren bestaat nog geen beleidsplan t
Voorts is ook de zeer wenselijke samenvoeging van de oplei- J
dingen van Rijks- en Gemeentepolitie nog niet geregeld.
Daarom heeft de Tweede Kamer terecht gevraagd om "F
een beleidsvisie voor de opleiding en bijscholing van de poli- I
tie, voordat de bestaande scholen dicht gaan. Wellicht kan na I
het ontwikkelen van zo'n visie inderdaad de conclusie worj"*"
den getrokken dat er minder scholen nodig zijn, maar hel
kan net zo goed andersom zijn. En er moeten geen onherroe
pelijke besluiten worden genomen alvorens een goed beleic}
is uitgebroed.
DAARBIJ zouden wij wel een extra accent willen leggen op Is.
de bijscholingsmogelijkheden voor politieambtenaren. Want
juist zij staan erg centraal in het maatschappelijk leven en
dat verandert zeer snel. Als er op één manier iets kan gebeu-T c
ren aan de noodzakelijke kwaliteitsverbetering van het poln
tieapparaat, dan is dat wel door zo'n studium generale.
kr
aai
'n lil
Brieven graag kort en
duidelijk geschreven De
redactie behoudt zich
het recht voor ingezon
den stukken te bekorten
Terug naar God
Bij het droevige onderwerp
van de zelfdoding las men al
leen, zoals altijd, de problemen
maar geen oplossing. Als men
eens begon met de oecumene
te beperken tot de gezagsdra
gers. Tot heden heeft het al
leen geleid tot de verwatering
van de grondslagen en tot bui
tenkerkelijkheid. Tot idealise
ring van het zogenaamde
aards paradijs, waar consume
ren het hoogste ideaal scheen.
Maar wat dan? De generatiek
loof van beide kanten aanpak
ken. De gezinnen in christelij-"1
ke zin herstellen. Ophoudenwc
elkaar met alles en nog walge;
bang te maken. Genoegen ne-mc
men met minder loon in ruildit
voor werk. De mensen lerenmt
*k
rdtbe
ruimte te geven. Daar wordt»3
men vanzelf gedwongen ver-va]
antwoordelijkheid te nemen.scl
Jongeren opvoeden tot karak-vei
termensen, zonder slap te zijntr:
enerzijds of agressief ander-,
zijds. Sinds de Kerk de toer*50
opging van de progressieveStr
theologie meende de jeugd Le
reeds veel te vroeg mondig teeei
kunnen zijn en had zij Godva]
niet meer nodig. Men ziet het_
resultaat. Bidden helpt echt.§
Want God die ons geschapen"0
heeft is de Enige die kan hel-gei
pen. We zijn het alleen verge
ten. Maar we hebben allen er- He
aan meegedaan. Daarom moe- vot
ten we alleen schuld beken- de
nen, énterug naar God wo
H. Rutges, DEN HAAGdq
Geen krant ontvangen? Bel tussen 18.00 en 20.00 uur, zaterdags
tussen 14.00 en 15.00 uur, telefoonnr. 071-122248 en uw krant
wordt nog dezelfde avond nabezorgd.
Weense
groentensoep
omelet met kaas en
mandarijntjes en
brood kopje
koffie
vegetarisch
Voor twee personen hebt u
nodig:
niet te grote winterwortel,
stukje knolselderij, 3 aard
appelen, 1 prei, 100 g
champignons, 20 g boter,
0,75 liter water, zout, 25 g
bloem, ketjap asin of ta-
mari, selderijblad;
3 eieren, 3 lepels melk of
water, zout, peper, 10 g bo
ter, 100 g jonge Goudse
kaas of Brie in dikke plak
ken, half of heel blikje
mandarijntjes, 2 of 4 sneet
jes brood;
2 kopjes koffie.
Snijd de wortel en knolselde
rij in kleine reepjes, de aard
appelen in blokjes, de prei in
smalle ringetjes en halveer
de champignons. Smoor dit
alles in de boter in een flinke
braadpan (smoren is met
deksel). Doe er na ruim vijf
minuten het water bij en wat
zout en laat de soep tien mi
nuten koken.
Bak intussen de bloem licht
bruin in een droge koeke-
pan, roer daarbij steeds en
doe de bruine bloem op een
bord, anders kleurt ze ver
der. Meng de afgekoelde
bloem met weinig koud wa
ter en bind er de soep mee
bij. Breng deze soep op
smaak met ketjap of tamari
en fijngeknipt selderijblad.
Klop de eieren los (zonder
dat ze gaan schuimen) met
melk of water, zout en peper.
Laat de boter lichtbruin wor
den in de koekepan, schenk
er het eimengsel in en schep
een paar keer met een vork
het stollende ei naar het
midden (niet te lang want de
omelet moet wel rond wor
den). Leg de kaas op de eie
ren en de goed uitgelekte
mandarijntjes. Sluit de pan
en laat de omelet stollen en
de kaas uitsmelten. Laat de
omelet uit de pan glijden op
één of twee boterhammen
(dat hangt af van de eetlust
van uw disgenoot).
JEANNE
DEN HAAG Bijna een
jaar geleden, op woens
dagmiddag 17 maart en
kele minuten na vieren,
werden in de noordelijke
Salvadoraanse provincie
Chalatenango de Neder
landse journalisten Koos
Koster, Joop Willems, Jan
Kuiper en Hans ter Laag
door regeringstroepen
vermoord. Naar aanlei
ding van dit feit is door
een drietal omroepen de
documentaire „Reportage
Zonder Einde" samenge
steld, die zondag aan
staande om 14.00 uur door
de NOS op Nederland II
wordt uitgezonden.
De documentaire, gemaakt
door Joop Daalmeyer van VA-
RA's Achter het Nieuws, Kees
Vink van NCRV's Hier en Nu
en Lejo Schenk van de IKON-
rubriek Kenmerk, is groten
deels gebaseerd op passages uit
het filmmateriaal over de ont
wikkelingen in Latijns-Ameri
ka dat door de vier gedode
journalisten is nagelaten,
waardoor geen nieuwe feiten
worden aangedragen.
Het idee om een documentaire
over de Nederlandse filmploeg
te maken ontstond enige tijd
geleden tijdens een vergade
ring van de werkgroep actua
liteiten, waarin alle omroepen
zijn vertegenwoordigd. Tijdens
diezelfde bijeenkomst werd
het besluit genomen de „Re
portage Zonder Einde" samen
te stellen en deze in te zenden
naar het televisie-actualitei
tenfestival, dat volgende week
in Monte Carlo plaats vindt.
Nadat de documentaire tot
stand was gekomen, kwam
meteen de vraag naar voren
waarom zij niet door de Ne
derlandse televisie zou worden
uitgezonden. Immers, op deze
wijze zou de dood van de vier
journalisten herdacht kunnen
worden, zo stelde men binnen
de werkgroep actualiteiten.
In de drie kwartier durende
Reportage Zonder Einde
neemt het werk van Koos
Koster een centrale plaats in,
omdat hij tien jaar onafgebro
ken als verslaggever in Mid
den- en Zuid-Amerika voor de
Nederlandse omroep heeft ge
werkt. De documentaire, die
de schending van de mensen
rechten in Latijns-Amerika
aan de kaak stelt, is een aan
eenschakeling van interviews
met onderdrukten en onder
drukkers. De passages worden
aangevuld met de gebeurtenis
sen die na de dood van de vier
journalisten plaatsvonden: de
protesten, de herdenkingsbij
eenkomst en het onderzoek
dat de Nederlandse regering
heeft gedaan naar de toe
dracht van de moordaanslag.
Bloedvergieten
„De dood is zo snel in Midden-
Amerika, je moet van goeden
huize zijn om hem voor te blij
ven. Zal al dat lijden, al dat
bloedvergieten ooit zin heb
ben?", zo heeft Koos Koster
ergens geschreven. Met de
„Reportage Zonder Einde"
willen zijn Nederlandse colle
ga's deze vraag opnieuw stel
len. Hiermee beantwoorden zij
aan die andere uitspraak van
Koster, die wekenlang boven
de in Amsterdam geplaatste
kruisen te lezen was: „Het feit
van overleven verplicht".
De documentaire begint met
de staatsgreep in Chili in sep
tember 1973. Koos Koster, die
naast zijn journalistieke werk
toen ook actief was in het op
bouwwerk in de armenwijken
van Santiago, bevond zich on
der de grote groep opgepakte
Chilenen, die in het voetbal
stadion van de Chileense
hoofdstad gestopt werden. Hij
behoorde ook tot de weinigen,
die aan de dood wisten te ont
snappen.
De verschrikkingen tijdens die
donkere septemberdagen in
het Chileense stadion hebben
diepe sporen achtergelaten op
Koos Koster, die met een Chi
leense was getrouwd. Zijn
sterk ontwikkelde gevoel voor
rechtvaardigheid dreef hem
naar die plaatsen in Latijns-
Amerika waar de machtheb
bers de meest elementaire
mensenrechten met voeten
traden. Zo zijn er beelden van
de „dwaze moeders" te zien.
die wekelijks op het Plaza de
Mayo in de Argentijnse hoofd
stad Buenos Aires demonstre
ren en van de de regering op-
Europese en Amerikaanse journalisten kijken teneefgeslagen naar
het hoopje kleren van de Nederlandse filmploeg, die een dag eerder
op dezelfde plek in de Salvadoraanse provincie Chalatenango werd
doodgeschoten.
Koos Koster
heldering eisen over de ver
dwenen Argentijnse mannen,
vrouwen en kinderen.
De kwasi-naïeve en indrin
gende interviewstijl, die zo ty
perend is voor Koos Koster,
komt misschien wel het duide
lijkste tot uiting in zijn ont
moeting met de commandant
van de Amerikaanse oplei
dingsschool in Panama, waar
diverse topmilitairen uit La
tijns-Amerikaanse regimes zijn
opgeleid. Zijn directe vragen
over de opleiding van militaire
leiders, zoals Videla en Banzer,
en over de Amerikaanse be
langen in Latijns-Amerika la
ten duidelijk iets zien hoe de
machtsverhoudingen in dat
deel van de wereld liggen en
lijken de commandant uit zijn
evenwicht te brengen.
Met El Salvador, het land
waar ooit zijn gebeente begra
ven zal worden, had Koos
Koster een speciale band. Het
brute geweld in dat land heeft
hij herhaaldelijk in Nederlaifd
onder de aandacht gebracht.
Als een van de eersten intro
duceerde hij aartsbisschop Ro
mero aan het Europese pu
bliek.
De moord op Romero tijdens
een kerkdienst in het voorjaar
van 1980 was opnieuw een
grote schok voor Koster. De
beelden van de schietpartij tij
dens diens begrafenis in San
Salvador geven op wrede wij
ze het niets ontziende brute
optreden van de Salvadoraan
se leiders weer; een optreden
dat door Kosters ooit is om
schreven als „de arrogantie
van de macht".
Als een hoogtepunt in zijn veel
te korte korte, maar intens be
leefde loopbaan als journalist
kan Kosters bezoek aan de
Salvadoraanse Santa Tecla ge
vangenis worden gezien. Tot
driemaal toe slaagde hij erin
de autoriteiten te overtuigen
van zijn interesse in de vrije
tijdsbesteding van de gevange
nen. Koster lukte het daarmee
niet alleen als eerste tot een
Salvadoraanse gevangenis
door te dringen, maar slaagde
er tevens als enige in deze ge
vangenen tot drie maal toe te
ontmoeten. Als belangrijkste
gegeven uit deze bezoeken, zo
laat de documentaire zien, is
wel het feit dat de politieke
gevangenen in de Santa Tecla
gevangenis geenszins moreel
gebroken waren.
Zijn waarschijnlijke laatste in
terview had Koos Koster, met
Rivera, de commandant van
de provincie Chalatenango.
Vlak voor die bewuste, tragi
sche zeventiende maart vroeg
hij Rivera naar de toestand in
deze noordelijke Salvadoraan
se provincie, waar het verzet
actief is. De commandant ant
woordde: „Alles is rustig en
onder controle". Een dag later
werden Koos Koster, Jan Kui
per, Joop Willems en Hans ter
Laag tijdens hun oversteek
naar het onder de controle van
de guerrilla's staande gebied
neergeschoten.
Geen nieuwe feiten
De makers van de Reportage
Zonder Einde hebben willen
aantonen dat het verzet tegen
de dictatuur in Latijns-Ameri
ka doorgaat. Het is daarom
jammer dat er in de documen
taire geen nieuwe feiten en as
pecten getoond worden. Zo
blijven zaken als het onder
zoek naar de toedracht op de
moordaanslag en de Neder
landse houding ten aanzien
van El Salvador onaangeroerd.
Ook de persoon Koos Koster,
om wie de documentaire in
feite draait, komt te weinig uit
de verf. Wat was zijn psycho
logische achtergrond, die hem
tot een zo'n sterke betrokken
heid bij de strijd tegen het on
recht in Latijns-Amerika
voerde? Wie was eigenlijk
Koos Koster? Was hij op de
eerste plaats een geëngageerde
maar uiteindelijk koel operen-
de journalist, die feiten regis
treert? Of was hij een gedreve
ne, die zich inzette voor de
vrijheidsstrijd in dat deel van
de wereld en daarbij zijn jour
nalistieke activiteiten dienst
baar stelde aan zijn ideaal?
Behandeling van deze vragen
zou de documentaire meer
diepte hebben gegeven en het
gevoel dat men alles al een
keer gezien heeft bij de kijker
hebben kunnen wegnemen.
Doordat deze aspecten niet in
de Reportage Zonder Einde
zijn opgenomen, is evenmin
een bijdrage geleverd die de
omstandigheden verduidelij
ken, waarbinnen de moord
aanslag op de filmploeg kon
plaatsvinden.
De pijnlijke maar wel belang
rijke vraag blijft hierdoor on
beantwoord, waarom Koos
Koster geen gevolg gaf aan het
advies dat zijn collega's hem
vlak voor de zeventiende
maart in San Salvador gaven
het land zo snel mogelijk te
verlaten, omdat hij door de au
toriteiten werd gezocht. Door
dit advies in de wind te slaan,
moet Koos Koster bewust gro
te risico's hebben genomen en
dit zegt het een en ander over
zijn persoonlijkheidsstructuur,
die tijdens zijn verblijf in La
tijns-Amerika verder gestalte
heeft gekregen.
Door deze vragen buiten be
schouwing te laten, blijft de
documentaire, die zeer terecht
een afschuwelijk feit her
denkt, steken op het al zo be
kende niveau van het nog
maals aantonen van de schen
ding van mensenrechten in
Latijns-Amerika
RICK KERSJES
Sneeuw
DE BILT-KNMI Een de-
pressie trekt van IJsland
naar het noordelijk deel van
de Noordzee. Vanavond kan Vi
uit de hierbij horende bewol
king sneeuw vallen, die later
overgaat in regen. In de loop
van de nacht en in de vroege
ochtend trekt het neerslagge- DE
bied weer voorbij, er komen jut
dan opklaringen, die door dei
sneeuw- en hagelbuien kun- zie
nen worden afgewisseld. eei
De wind, die aan de kust af gr.
en toe stormachtig is draait hel
daarbij naar zuidwest tot tv-
west.
De temperatuur wordt mor- VÜ'
gen nog een graad of vier,
maar zondag en de dagen Da
daarna gaat de middagtem- hen
peratuur geleidelijk wat om- die
laag, en midden volgende uit
week blijft hij overdag omvai
"het vriespunt, met in de zer
nacht lichte vorst. zifi
Amsterdam onbew.
De Bilt onbew.
Doelen h.bew.
Eelde onbew.
Eindhoven onbew.
Oen Helder onbew.
Lb. R'dam sneeuw
Vliaslngen
temp temp slag
oó
Kopenhagen onbew.
Locarno onbew.
Londen onbew.
Luxemburg l.bew.
Las Palmas
Beiroet
Tel Avlv
Tunis
Hit
gel
hai
Me
leg
het
GRATIS ELKE WOENSDAG DE
rad
blij
kin
BIJLAGE BIJ UW KRANT MET
INFORMATIE OVER FILMS,MUZIEK
THEATER, RECREATIE,EXPOSITIES
EN EEN COMPLETE AGENDA