De vlammen leken net sterretjes van Betlehem „Je houdt het dorp schoon en dat geeft mij zo'n voldoening" LEIDSE COURANT VRIJDAG 24 DECEMBER 1982 PAGINA 5 het zoeki id dofclDEN Jeugdherin- uitn^ringen precies in de Domy plaatsen, is een zwa- opgave. Wie weet nog »esteïMW,eer hij voor het kjesdW een kaars heeft zien igd wanden Wie kan zich de t^acf herinneren wan- »r mcler fjjj voor eerst 'er der baarsje bij het kerst- eefsefhetje mocht aanste- fabif/ï Mijn eerste herin- •t z\)t}ringen aan het kaars- ve 4ht dateren uit 1944, uit ft cd hongerwinter. COR BOL NEEMT AFSCHEID BIJ GEMEENTEWERKEN VALKENBURG VALKENBURG Een bekend inwoner van Valkenburg gaat binnen kort afscheid nemen van zijn werkend bestaan. Cor Bol, voorman bij ge meentewerken, mark tmeester en begrafenis- man, gaat gebruik ma ken van de VUT. „Ik zal straks een hoop missen", zegt hij bij zijn naderend afscheid. In besloten kring zal hij 28 december afscheid nemen van zijn collega's. „Neem nu al die bedrijvig heid om je heen iedere dag in deze dienstverlenende sector. En voorvallen als een tele foontje uit het dorp met de mededeling: „De WC loopt over". Dan komen wij on middellijk, want zo'n gezin is in grote nood. Dan moet je eens zien hoe opgelucht ze zijn als we het riool hebben gespoeld. Nee, toen ik bij de gemeente kwam, had ik ooit gedacht dat ik het er 16 jaar zou uithouden. Ik was echt van plan om nog wel eens te gaan solliciteren, maar daar is het er gek genoeg nooit van gekomen. Misschien wel omdat ik meeggegroeid ben met alle veranderingen, zoals de uitbreiding die Valken burg heeft gekregen. Er zijn nieuwe wijken bij gekomen en het onderhoud voeren we tegenwoordig helemaal ma chinaal uit", stelt de voor man. De heer Bol weet wel dat dat nog anders was. Zijn eerste klus was kweekrooien op de plaats waar nu 't Joght ver rezen is. „Het werk is erg veelzijdig. In een kleine ge meente doe je van alles. De ene dag riolering en de ande re dag de begraafplaats". De woensdagen schieten er bij de voorman duidelijk uit. Dan wordt het huisvuil in Valkenburg opgehaald en dat heeft hij alijd met. veel ple zier gedaan. „Je houdt het dorp schoon en dat geeft mij nou die voldoening op zo'n dag", stelt hij. Na zes jaar werd de heer Bol voorman. Dat gaf geen pro blemen. „Je moet het spel met elkaar spelen hé, en col legialiteit staat voorop, want de sfeer onder elkaar is bepa lend voor de werkprestaties van de mensen". De heer Bol, omlangs 62 jaar gewor den, gaat het nu wat kalmer aandoen. Wel heeft hij plan nen genoeg. „Ik heb nog een paar beestjes op stal staan en een volkstuintje, maar ik mag en daar ben ik heel blij mee marktmeester blijven van de aloude paar denmarkt". Verder blijft de heer Bol actief als ouderling bij de Hervormde Gemeente en als voorzitter van de christelijk gemengde zang vereniging Advendo. ■er, la was m*sdienaar in de Jo- y^fkerk officiële naam: opvjrochie van O.L.V. He rt cplvaart en St. Joseph ■ie Wi de Herensingel in Lei en opn. Deken Homulle een stoffen met een stem die net elikwj kolossaal was als zijn li- >m zqaam had een geluids- en. $ta 11atie laten aanbrengen GOIIde toren. Via een plaat m^m^rd mechanisch klokgelui n gehore gebracht. Je had t uk van acht nog nooit tokken gehóórdJe vam daardoor op dat jnsenipege uur (de Nachtmis gon toen meest om een ir of vier) vanuit een sla- \rige in een euforische imming. In de kerk was ister Ouwerkerk bezig et het aansteken van alle \arsen en alle luchters die eginnetor het Hoogfeest tevoor- iwe jamijn waren gehaald. Dat iloofde wat voor straks! acht je als achtjarige). En je dan als één van de ne- Intien misdienaars op knietjes zat, was het een uk spelletje om je ogen 12358faa dicht te knijpen en r en v^j door de spleetjes naar \ars vlammetjes te kijken. |s je dan je hoofd heel 1liturgisch een beetje ND en en weer bewoog, wa- n de vlammetjes net be ogende sterretjes van \thlehem. jpBuitharsen Voor mij zijn ze portg Qfyerbrekelijk verbonden *°°'et de r.-k. liturgie. Als ^^Ipnseigneur Johannes Pe- ,i,enp|Ls Huibers (bisschop van aze adQarlem, assistent-bisschop 7 en 2» de Pauselijke Troon vam pontificeren, zette de *~mster een extra (zevende) iaakt jars op het altaar. En als tuktë H°°gwaardig Heer On- rsteijn, de abt van de ste maKrbertijner-abij van Berne de'aai bezoek kwam bij zijn de- rogistjnale vriend in Leiden, nersxr£rd hij tijdens de H. Mis jgelicht met een extra lars op een heuse blaker. nkaars, was het voorgeschreven waaropor de Rubrieken. Maar aangch vonden wij het enigs- lneenns merkwaardig. Er was amer f kers. \ch licht genoeg in de .eiden.>rjf 9 wat moest men dan kaars#? met een extra kaars erstaerarsen' eens /rouw i s plechtigheden van kers, paaszaterdag die werden toen nog in de ochtenduren gevierd als misdienaartje met een Paaskaars lopen sjouwen .(hoewel sjouwen niet zo liturgisch klinkt), die groter was dan ik. En bijna net zo zwaar!.!.! En als je zo 'n geval dan ter ze gening en ter wijding ook nog ongeveer boven je macht moest tillen, kapseis de je bijna. Maar dat zou óók niet zo liturgisch ge weest zijn. Was het meest indrukwekkende van de Paasdienst het ontsteken van de paaskaars; even in drukwekkend was het do ven ervan, na het evangelie van de hoogmis op Hemel vaartsdag. Dan kreeg je het gevoel dat, hoewel Pasen al zes weken geleden was, er dan pas écht een periode werd afgesloten. Het doven van die kaars luidde af gezien van het vlammende rood van Pinksteren een groen, kleurloos tijdperk in, dat zou duren tot de Ad vent. En later, toen de litur gie van de Paaswake was vernieuwd, werd die éne kaars, die het Lumen Christi", het Licht van Christus verbeeldt, een nog sterker symbool. Kaarsen. Ze zijn onverbre kelijk verbonden met de eredienst. Vanaf de eerste eeuwen al. In de vroeg christelijke begraafplaat sen, de catacomben, had men ook kaarsen. Niet van die fraai gevormde, niet- walmende fabrieksproduc- ten, maar handgemaakte lichtgevers van bijenwas. En overigens bestond nog tot voor kort het kerkelijk voorschrift dat bij een Uit vaartmis de kaarsen moes ten zijn „van ongebleekte bijenwas". Geelachtig wa ren ze dus. En ze roken óók anders. Merkwaardig overi gens dat je zo'n geur nooit vergeet. Denk je dan. En dat terwijl inmiddels psy chologen hebben uitgevo geld dat de reuk een van de voornaamste steunpunten van het geheugen is Kaarsen en Kerstmis. Deze twee begrippen blijken hecht verbonden te zijn. Want terwijl je zit te schrij ven, komen andere, èn ou- derevroegere herinnerin gen bovendrijven. En dan blijkt dat de eerste kaars- herinneringen tóch van vroeger dateren. Uit de kleuterjaren drie ot (hoogstens!) vier jaar oud is daar het beeld van het kerststalletje, thuis op het dressoir. Ervóór stonden kaarsjes, dunne gedraaide, zo'n centimeter of dertien hoog. Vlak voor het slapen gaan zong je eerst een kerstliedje, je deed ook je avondgebedje en dan zong moeder: ,,'t Is kinderenbedtijd zegt moeder heel zacht 'Zeg 't Kindje maar even goènacht!' Nacht, Jezuke, wij moe ten slapen nu gaan, maar morgen steekt moeder de kaarsjes weer aan. Fuut, fuut, fuut fuut, fuut fuit... Wie blaast er de kaars jes nu uit (En dan na al die tedere versjes ruzie maken met de zusjes wie er nou wel bla zen mocht!.!.!.) In het jaar 1944, zie boven, waren thuis die stalkaarsjes vervangen door mosterd- glaasjes waarin, bovenop een grote laag water, een miniscuul laagje olie dreef, met daarin een pitje. Die vervingen de toen onbetaal bare en nagenoeg on ver krijgbare kaarsen. In je herinnering wel roman tisch, maar voor je ouders een schrijnende noodzaak. En als misdienaar nam je dan wel eens stiekum kaar sestompjes mee uit de kerk. Mocht niet van de koster. Van papa. trouwens ook niet. Want ais je met die ge wijde zaken thuiskwam, zei pa: TerugbrengenEn laat ik niet wéér merken dat je wat uit de kerk wegpakt! Dan „stookte" je die stomp jes maar op op je eigen ka mer, om er een boek bij te kunnen lezen als het licht door je ouders was uitge draaid. Kaarsen. Vroeger kocht je ze of bij de koster in de kerk, of in een winkel voor devotie-artikelen Tegen - woordig zijn er kaarsenboe tieks, waar je allerlei kaar- sen in allerlei grootten en allerlei formaten in allerlei kleuren èn uit allerlei lan den kopen kunt. Voor Ne derland is nog stééds Gouda synoniem met kaarsen. De Goudse fabriek uit 1858 (en sinds 1960 eigendom van Unilever), wist u dat?, le vert npg steeds het meren deel van de Nederlandse le vende sfeerverlichting. Plus theelichtjes en (vroeger) de votielichtjes voor bij het Mariabeeld of voor bij het Heilig Hart. De kaarsjes vroeger bij hel stalletje waren (althans in je herinnering) razendsnel op gebrand. Maar tegenwoor dig zijn er al kaarsen die 150 (honderdvijftig!) bran- duren tellen. Maar ja, zó lang duurt een kerstdiner nu ook weer niet LEO VAN DER MEEL en-Leii r.d. bla heer Bol in de werkplaats van gemeentewerken. Onder redactie van Ton Pieters. Het „Geïllustreerd Zondags blad" luidde het goede, lang- vervlogen jaar 1912 uit met eigentijdse klanken. Het 10.000ste stoomschip in 1912 „voer den Nieuwen Water weg binnen"! Het was de Sel- by Abbey, van de Hull-lijn der firma W.Muller Co. „Door den burgemeester van Rotterdam werden aan de equipage herinneringsme dailles en andere gedachte nissen aangeboden bij het binnenkomen van het schip. Het getal van 10.000 schepen binnen een jaar is nog nim mer in de Rotterdamsche ha ven bereikt, en dat dit nu, nog twee weken vóór Nieuw jaar, geschiedde, toont wel hoe groot de vooruitgang is!" Een beetje onwennig zat het blad tegen „buitenlandse" kerstvieringen aan te kijken. Zo met die boom, dat was ei genlijk toch maar niks ge daan. In Italië ging het nog wel. Een leuk plaatje, zonder kerstboom, en allemaal kin deren die met speelgoed be zig zijn: „In Italië wordt in elk huis het kribbetje ge plaatst, en het Kindje Jezus, de „Bambino", is er het mid delpunt van licht en bloemen en feestelijke opsiering waar bij dan de cadeaux niet ont breken, en vooral het natio nale spel de „Tombola" in eere is". Dan naar Noorwegen. Al meteen een stuk kouder. „De viering van het Kerstfeest heeft in verschillende landen een zeer verschillend karak ter. Zooals bekend is, treedt in Engeland (waar de kerst boom midden vorige eeuw door de Duitse prins-gemaal van koningin Victoria, Al- bert, vanuit zijn vorige va derland werd ingevoerd), Noorwegen en de andere noordelijke landen, ook in Duitschland met den Kerst boom, het karakter van een familiefeest zooals wij Neder landers het niet kennen, sterk op de voorgrond. Wat St. Nicolaas is bij ons, is het Kerstkindje daar een aardige bijdrage tot de kennis der volksfeesten: als de kinderen in Noorwegen 's morgens wakker worden, heeft „het Kerstkindje" hun de cadeau tjes gebracht, zooals Sint Ni colaas ze onzen kinderen brengt. Jammer is het zeker, dat het hoog-religieuze van het feest op deze wijze bijna totaal wordt weggevaagd". Vervolgens de Duitsers. „Uit het land onzer Oosterburen heeft de Kerstboom in de laatste jaren ook bij ons zijn intrede gedaan en in sommi ge kringen is hij „ingebur gerd", ook al achten wij voor ons deze vreemde Kerstmis viering minder eigenaardig in ons vaderland, waar Sint Nicolaas de heilige is van de cadeautjes en verrassingen die onze naburen aan den Kerstboom verbinden. Toch heeft de Kerstboom veel aan trekkelijks en een Kerstvie ring in een Duitsch gezin is voor dengene die het wel eens mocht meemaken, een onvergetelijk feest!" Tenslotte een machtig Kerst verhaal! Ik reproduceer het begin ervan: „Broeder Sebas- tianus, zet bij het St. Antoni- usbeeld drie stoelen klaar. Mijn familie komt, en die moeten 'n goede plaats heb ben". Pater Ferdinand was alweer de deur uit, zoo schrikkelijk gehaast, en broe der Sebastianus meende ook al, dat-ie vanmorgen wat ze nuwachtig was. Maar dat kon wel komen omdat 't op Kerstdagochtend voor den t pater-vicaris een heele rek was: om zeven uur en half acht twee H.H.Missen, dan biechthooren tot negen uur toe, en om half tien de Hoog- dienst met preekjongen ja, 't een bar-zware ochtend voor pater-vicaris", knikte de broeder-koster peinzend in zichzelf, terwijl hij uit het stovenhok een paar stoelen sjouwde en die naar voren bracht, onder het Antonius- beeld, nèt tegenover den preekstoel. De eenvoudige broeder deed z'n werk, toen hij achter in de kerk twee heeren en een dame zag rondkijken en weifelend zoe ken naar een plaats. „Dat zal de familie wezen van pater- vicaris". En hij bracht ze naar de stoelen, tusschen de rijen der dorpelingen door „Puer.natus est nobis" een Kindje is ons geboren, zoo zong een helle jongens stem den heerlijken Introitus van de derde Mis op Kerst mis vóór. en terwijl de dame haar kerkboek uit de mot haalde en een der heeren het kruisteeken maakte, zou. wie oplettend het gelaat van den derde had beschouwd, een machtige ontroering gezien hebben die klaarblijkelijk den nog jongen man overviel Later zou alles duidelijk worden: En ze gingen, getwee, in den biechtstoel; pater Ferdinand en zijn eeni- ge broêr, die tien jaren lang niets van God of godsdienst had willen weten..." Het Christuskindje had geklopt aan de hartepoort. Waar schijnlijk tijdens de preek van pater-vicaris. Want die kon er wat van, met z'n „zil veren, opklaterende stem vol warmen klank". Boven: 25 JAAR LIEFDE WERK „DE SCHOOLPEN NING" TE ROTTERDAM: „Feest met, behalve een goedgeslaagde loterij en tombola, ook een feestmaal tijd, dien onze fotograaf in een kiekje opnam. Op aller- genoegelijkste wijze werd door de talrijke gasten het jubileum van dit Liefdewerk gevierd". Of: hoe gebruiken kunnen veranderen. Ik heb nog nooit zo'n massaal ser- vettenfeest meegemaakt. Zou je tegenwoordig nog eens moeten proberen. Links: DE BOODSCHAP DER ENGELEN AAN DE HER DERS IN BETHLEHEM'S VELDEN: „Naar een rijke, merkwaardige ets van Joh. Sadeler (1586). (Rijksmu seum te Amsterdam)". Onder: KIJKJES VAN DEN BALKAN: „Op de Oosten- rijkach-Servische grens, in het Sandsjak Novibazar. Voorzorgsmaatregelen der Oostenrijkers, die op hun hoede zijn tegen een Servi sche aanval: de oorlogsbal lon der Oostenrijkers stijgt op, om als een vooruitge schoven veldwacht mogelij ke verrassingen aan de Oos- tenrijksche bevelhebbers te melden".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1982 | | pagina 5