TAFEL dagpuzzel Dr.J.Bots sj: Pseudo-katholiekeKRO oefent ontredderende invloed uit BTTïïTl Drs. Van Butselaar secretaris van Zendingsraad Korte metten kerk wereld Gedachtengoed van Ariens in boek gebundeld als KERK EN WERELD LEIDSÊ COURANT WOENSDAG 8 DECEMBER 1982 PAGINIp^ De KRO is pseudo-katholiek en oefent een ontredderende invloed uit op de Nederland se katholieken. Dit stelt pater dr. J. Bots sj, die een aantal kritische publikaties over het na-conciliaire katholicisme op zijn naam heeft staan, in een gesprek met Elseviers Magazine van deze week. Daartegenover stelt dr. Pie- ter van Hoof, sinds 1980 ad junct-chef van de godsdien stige uitzendingen van de KRO, dat pater Bots lijdt aan kurketrekker-logica: „Als de kronkels in het denken zijn binnengekomen, krijg je ze er niet meer uit". Volgens pater Bots laat de KRO onder de diverse stro mingen juist niet het gewone katholicisme aan het woord. „In kwesties waarin de Ne derlandse katholieken ver deeld zijn, kiest de KRO steeds voor een bepaalde richting, namelijk die welke steunt op het leergezag van het moderne levensgevoel in plaats van op het leergezag van de r. k. kerk". Dr. Bots meent te constateren, dat zo gauw de normen van de kerk in aanvaring komen met het moderne levensgevoel, dit moderne levensgevoel bij de KRO ruim baan krijgt en de leer van de kerk afgedaan wordt als statisch, gesloten, verouderd. De KRO doet volgens Bots ook wel wat goeds, zoals de reportages over de reizen van de paus en de uitzending van de eucharistievieringen. Maar hij zondert de vierin gen uit die door het omroep pastoraat worden verzorgd, want het omroeppastoraat is volgens hem sectarisch. Het goede wat de KRO doet ca moufleert en legitimeert zijn fundamenteel verkeerde in stelling, aldus pater Bots. Dat is volgens hem ook de reden, waarom er bij kerke lijke gezagsdragers een groei ende bestaat op uitnodigingen van de KRO in te gaan. Zij zien hoe zij door hun medewerking het aanzien van dit medium zou den vergroten en langs deze weg prestige zouden verle nen aan het alternatieve leergezag van het consump- tie-katholicisme, zo zegt hij. Tegenover deze bewering stelt Pieter van Hoof, dat de KRO met de bisschoppen een kritisch-loyale verhouding heeft. Hij verwijst ook naar de hulde, die bisschop Bluys- sen zeer recent aan de KRO bracht. Hij zegt graag een rechtstreekse discussie met pater Bots te hebben willen voeren. Dat is fundamenteler dan alle rationele problemen,' die hij naar voren brengt, al dus Van Hoof. Pater Bots zegt echter liever niet op een uitnodiging van de KRO te willen ingaan, waarbij de kerk wordt gepre senteerd als een gespreks groep van leergezag en basis als gelijke partners. Overtui gender zou het zijn geweest, aldus Bots, wanneer mij het aanbod werd gedaan om bij voorbeeld aan de hand van de twaalf artikelen de leer van dé kerk uiteen te zetten. Bots wijst er vervolgens op, dat het Nederlandse katholi cisme eens het best georgani seerde ter wereld was. Maar dezelfde middelen, die des tijds de kracht van de Neder lands geloofsgemeenschap uitmaakten, werden in de ja ren zestig dragers van een nieuwe ideologie van de nieuw-rijken uit de hogere middenklasse. Hij verwijt vooral de KRO, dat deze een instrument is geworden van een interne secularisatie van de godsdienst en een desinte gratieproces en een ontredde ring heeft bewerkt, zoals ner gens ter wereld werd ver toond. Pieter van Hoof vindt de analyse van pater Bots onlo gisch, omdat „hij probeert een heel cultuurproces met zijn vele en complexe ele menten te reduceren tot de invloed van de KRO en dat is echt te veel eer voor enig medium, welk dan ook". Van Hoof neemt wel aan, dat de KRO de belangrijkste regi strator van de door pater Bots genoemde ontwikkelin gen in kerk en maatschappij is geweest. Dat is ook de taak van de KRO. Maar, aldus van Hoof, als Bots dat oor zaak noemt en de KRO zon debok maakt van die ontwik kelingen, zet hij de zaak op zijn kop. Hij verwijt pater Bots een „melancholieke pas sie voor de eenvoud van het kerkelijke en maatschappelij ke leven van weleer. Wordt zo'n werkelijkheidsopvatting de norm op grond waarvan je het heden beoordeelt, dan moet je wel verontrust wor den, want de huidige situatie zit veel gecompliceerder in elkaar dan zo'n opvatting zou doen vermoeden", aldus dr. Van Hoof. Drs. G. J. van Butselaar (39) byteriaanse kerk van Rwan- is door het bestuur van de da ten dienste van publika- Nederlandse Zendingsraad ties en voor het sociaal-evan- per 1 augustus 1983 benoemd gelisatorisch werk van deze tot algemeen secretaris als kerk. De Nederlandse Zen opvolger van de huidige algë- dingsraad is een raad van meen secretaris, ds. R. J. van overleg en samenwerking der Veen, die per 1 oktober voor de zendingsorganen van afscheid neemt. Ds. Van But- verscheidene protestantse selaar studeerde theologie kerken en het Nederlands de Vrije Universiteit te Bijbelgenootschap. Amsterdam en voltooide 1971 zijn doctoraal studie met als hoofdvak „Afrikaanse kerkgeschiedenis". Hij was van 1971 tot 1975 predikant van de gerefor meerde kerk van Domburg en Westkapelle. In 1975 trad hij als docent in dienst van de interkerkelijke theologi sche school in Butare (Roean- da) en werd daar tevens stu dentenpredikant aan de staatsuniversiteit. In 1981 trad hij in dienst van de pres- De bekende Duitse theo loog prof. dr. Karl Rahner heeft zich in een interview met het Madrileense blad „El Pais" sceptisch getoond over het effect van de reizen van de paus. Rahner zei het zijn plicht te achten te zeggen, „dat deze reizen hart en geest van mensen op God en de noodlijdende naasten beho ren te richten en niet op de figuur van de paus". Dege nen, die de paus toejuichen, zouden zich moeten afvra gen: „bid ik ook wanneer ik alleen ben. Draag ik mijn kruis ook in het werkelijke leven Denk ik aan de ar men in mijn omgeving en in de derde wereld?" Amnesty International heeft in een telegram aan de Braziliaanse president Fi- gueiredo geëist, dat de Fran se paters Francisco Gouriou en Aristides Camio onmid dellijk worden vrijgelaten. Beide paters werden vorige week in hoger beroep tot acht en tien jaar gevangenis straf veroordeeld, omdat zij tot ondermijnende activitei ten zouden hebben aangezet. Amnesty International kriti seert de gang van zaken tij dens het proces en verklaart, dat het de priesters be schouwt als mensen die op grond van hun overtuiging gevangen zijn gezet. De paus heeft vorige week in een brief aan de aartsbisschop van Sao Paulo, kardinaal Arns, geschreven, dat hij de Franse priesters voor on schuldig houdt en dat hun gedrag beantwoordt aan de sociale leer van de kerk. De kerken in Nigeria heb ben bij hun regering een krachtig protest laten horen tegen de agressie die zij on dervinden van de zijde van de moslims. In de staat Kano in het noorden van het land zijn tijdens relletjes onlangs ver nielingen aan kerkgebouwen aangebracht en wond geraakt. Naar hun mening relletjes een bedreiging voor de eenheid van Nigeria. De bevolking van Nigeria bestaat voor de helft uit moslims en voor de helft uit christenen. Bisschop Arceo van Mexico afgetreden Een van de me strevende bisschoppen van het eerste uur van Latijns Amerika heeft van de paus op zijn verzoek ontslag ge kregen. Het is bisschop Ser gio Mendez Arceo (74) van Cuernevaca, die zijn bisdom dertig jaar heeft geleid. Mgr. Mendez Arceo heeft vele jaren de naam gehad een controversiële bisschop te zijn. Hij stond bekend als de rode bisschop vanwege zijn krachtige steun aan de organisaties van boeren en arbeiders en vanwege zijn forse kritiek op het sociaal-e conomisch beleid van de Mexicaanse regering. Samen met de Braziliaanse aartsbis schop Helder Camara heeft Mgr Mendez Arceo een krachtige steun gegeven aan een met het volk solidaire opstelling van de kerk. Hij werd dan ook krachtig be streden. Dit leidde onder meer tot een officieel onder zoek van het Vaticaan, het geen overigens met een sisser afliep. Bisschop Mendez Arceo acht te samenwerking tussen christenen en het marxisme mogelijk. Met name de mar xistische analyse van de poli tiek, economie en cultuur achtte hij goed verenigbaar met het christendom. Hij stelde zich dan ook vierkant achter de beweging „Christe nen voor het Socialisme". De voorzitter van het Ariens- comité, de Groningse bis schop mgr. dr. J. Möller, zal zondag in Enschede de eerste exemplaren van de publika- tie „Bronnen van de katho lieke arbeidersbeweging in Nederland. Toespraken, brie ven en artikelen van Al- phons Ariens, 1887-1901" aanbieden a; Willebrands ei Bode. Bode, van de FNV, kardinaal an Herman e-voorzitter de laatste* voorzitter van het Neder lands Katholiek Vakverbond. Het boek is samengesteld door de directeur van het Katholiek Documentatie Centrum in Nijmegen, dr. Jan H. Roes, in opdracht van het Arienscomité en met steun van het NKV. Er zijn gelden voor gebruikt, die oorspronkelijk waren be stemd voor een gedachtenis kapel ter ere van Ariens. La ter werd voor een „geestelijk monument gekozen om het gedachtengoed van een van de pioniers van de Neder landse arbeidersbeweging le vend te houden". Het boek, dat 736 bladzijden telt, bevat 222 documenten. Ariens geldt als de grondleg ger van de katholieke arbei dersbeweging in Nederland. De brieven, toespraken en artikelen in het boek zijn volgens Roes ook van belang geweest voor de geschiedenis van de vakbeweging in het algemeen en voor de sociale, politieke en kerkelijke ge schiedenis van Nederland aan het einde van de negen tiende eeuw. Het laat ook zien, hoe de verzuiling van de vakbeweging is ontstaan. Meer begrip tussen mens en hond Dierenarts Evans en kennel houdster White lijken met hun hondeboekje „Zo krijg je een Goed Opgevoede Hond" een prima zet te hebben gédaan om de verstandhouding tussen mens en hond optimaal te ma ken. Verwacht van hen geen uitgebreide besch ij vingen van ras en ziekten. Nee, het duo richt zich ruim 140 pagina's lang op de beste opvoeding van de hond. Stap voor stap worden richtlijnen gegeven over hoe men moet omgaan met de moederteef, de puppies, de opgroeiende hond en ten slotte de verouderde viervoe ter. Hondebezitters worden er op gewezen dat de oude ma nier van keihard africhten be slist niet de beste is. Beter is het goed op te letten hoe de moederhond haar jongen bege leidt, belonend én bestraffend, zodat men deze methode lang zamerhand zelf kan overne men. Spelenderwijs en onge dwongen moeten mens en dier tot een prettige verstandhou ding komen. Door onkunde kan een hond verpest worden. Met dit boekje is veel leed te voorkomen en kan men bovendien een reeds verkeerd opgevoede hond nog goed bijsturen. Letterlijk geen stap wordt overgeslagen. Uit leg van elk gebaar en elke daad van de hond in al zijn le vensfasen wordt gegeven. On danks de strakke, zakelijke aanpak van de materie, zijn White en Evans er toch in ge slaagd een lezenswaardig boekje te schrijven, dat met zijn grafieken, sociale testen, tekeningen en weinige foto's een waardevol bezit is. White/Jones: „Zo krijg je een goed opgevoede hond". Uitgave van Zomer Keu- ning Boeken, Ede. Prijs 19,90. Dik zijn is ook maar betrekkelijk Een maatschappijkritisch ver haal over een gewoon (wel wat dik uitgevallen) gezin, dat zich voor grote problemen ge steld ziet wanneer moeder on der invloed of dankzij een vriendin, besluit haar leven anders in te gaan richten. Huisvrouw en moeder zijn, het is allemaal mooi en prachtig, maar voor haar is het als le venstaak niet genoeg. Het is vooral haar man die in paniek raakt en zijn rustige verzorgde N gezii pci kuil |5i leventje thuis dreigt te verliezen. Gelukkig is onigj nog, geheel op de hand haar zoon, die het hulp komt. De schrijfster weet met humor, voor velen van zeer herkenbare situaties te zetten. Denk maar eer je als ouder zou reageren, dochter van 14 's avonds haald wordt door een j man met een getatoeë vlinder op zijn wang, meti den op zijn hoofd eer jr langer is als de rest haar. Het haar van staat uit elkaar als ee ten scheerkwast en c den zijn rood. Het is negen en hij stapt met een „Goedi vond schatje, ik kom je even overhalen om i gaan", binnen. Marga's is verbijsterd en Marga meer als ze bedenkt, dat nu toe nog nooit iets g heeft wat haar ouders konden verbieden. Die zei heid van: mijn ouders zijn ders, die verbieden staan altijd achter i kelt af, maar er blijft onda alle gebeurtenissen hooj veiligheid over. Verschil! opvattingen, bijvoorbeeld wat je kunt verwachten hoe een jongen (c.q. een is, over gescheiden vrou het verslaafd zijn aan hi zen van kasteelromani zijn soms wat zwart-wit, bieden stof tot discussie, bevolen voor ouders en van 12 jaar en ouder. de :tenfc aarsda Ook >r de i bed< nskrsvoi niet °jrden heeft ;endg< jdag t de Door dik en dun, Chri Nostlinger, Uitgeverij Fontein. Prijs 18,90. au vboi i »ers ;or b n. ini inkst isttari Christie's, Cornelis Schi Het i straat 57 Amsterdam, veilt de A 17 december Aziatische c«rkt hi miek en kunstvoorwerpen, ;en ei panse prenten en antiqui gustig ten. Er zijn tal van opmerk mark! ke objecten waaronder ing i polychrome ruiters te pajirdt afkomstig uit de Pierp er sti Morgart-collectie, een belaiufma rijke kunstcollectie uit Zu rkloo Zuid-Oost- en Oost-A aten j; Boeddha's uit Thailand oot za. Laos, Japanse prenten pren kele van Utamaro, Hiroshige, To int va kuni, Kunisada enz. roepsl Opera-ensemble Die Ha Is ffey< geeft op vrijdag 10 decen een opera-avond in Diligei Onder muzikale leiding pnujk' Leo Blok worden opera menten uitgevoerd van <Kem6 nod, Massenet, Mozart, Roi Tsjaikowski en Verdi. Hachee met rode kool en aardappelen lammetjespap Voor twee: 200 g doorregen runderlappen met jus of met 25 g boter, 1 grote ui, 20 g bloem, 2,5 dl vocht (bruin van de jus met water), zout, aroma, peper, azijn, 500 g rode kool, 1 stukje ontbijt spek van circa 50 gr, 5 g bo ter, 1 goudreinette, laurier blad, kruidnagel, kaneel, zout, peper, suiker, azijn, '/i- 1 kg aardappelen, Vi liter melk, 40 g bloem of volko ren tarwemeel, bruine bas terdsuiker of stroop. Hachee van gebraden runder- Jappen is in een kwartiertje klaar; wie van rauw vlees uit gaat moet rekenen op een be reidingstijd van drie uur. Fruit voor het gebraden vlees dunne uiensnippers in het jusvet lichtbruin, bak de bloem al roerend even mee, voeg het vocht toe en het kleingesne den vlees en laat de hachee nog tien minuten sudderen. Hachee van vers vlees: eerst dobbelstenen vlees bruin bak ken in boter, dan de ui mee- bakken en daarna warm water toevoegen met laurierblad en kruidnagel. Na circa drie uur stoven, binden met aange mengde bloem. Bij beide berei dingswijzen de hachee pas op het laatst afmaken met zout, peper, aroma, peper of azijn. Snijd het spek in blokjes en bak die op een kleine pit iets uit in de boter, Voeg dan zo veel water toe dat het een cen timeter hoog in de pan staat. Doe er de fijngesneden kool bij met parten appel, laurierblad, kruidnagel, kaneel en zout. Kook de groenten in circa een kwartier gaar en maak het af met peper, suiker en azijn. Zet bijna alle melk op, gebruik de rest om de bloem of het meel mee aan te mengen, schenk er wat hete melk bij, doe dit in de pan en laat de pap een paar minuten zacht doorkoken. Lammetjespap smaakt zowel heet als lauw goed met bruine basterdsuiker of stroop. JEANNE SUSKE EN WISKE HET BRETOENSE BROERTJE PE Voor een uitgebreide agenda, ook voor de komende dagen raad plege men „Uit", de gratis wekelijkse bij lage van deze krant. 14.00, 18.45, 21.30. CINEAC I (Bui- II: Th* thing (16); 14.00, 18.45, 21.30. kunstagenda Woensdag 8 December LEIDEN Kapelzaal K O (Haze- windsteeg, tel. 141141) 20.15 Marjes r (16); 18.45, 21.30. flew over the cuckoo't 19.45. D* prille lusten van een tie ner (18); ma. di. 12.30, 14.30. HAAGSFILMHUIS (Denneweg 56, METROPOLE II: Van de koele r ren de* doods (16); 14.00, 18.45, 21.30. METROPOLE III: The empi- strikes back (al); 14.00, 18.45, 'dienstverlening den Zuid West en Apotheek Beker Oegstgeest. ONGEVALLENDIENST ZIEKENHUI ZEN LEIDEN Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis be halve van dinsdag 13.00 u. tot woens dag 13.00 u. (Diaconessenhuis) en van vrijdag 13.00 u. tot zaterdag 13.00 u. (Elisabeth-z zijn. Vertrouwelijk. Dag en nacht reikbaar. BUREAU VOOR RECHTSH Herengracht 50, tel. 123942; spre&n scl ren ma. en di. 10.00-12.30 (voormalige marinecomplex). 130775. (Met ingang v november verhuist de Leidse r swinkel. Het r telboetersteeg 10. De openingstijf afdeling dagelijks v Afdeling wonen en werken: i 18.30-20.30, wo. 10.00-12.00, I 18.30-20.30. Afdeling belasting di. 18.30-20.30, wo. 18.30-20, Klachtenbureau: di. 18.30-20.30, f 18.30-20.30. DIERENHULPDIENST Hulpvel Brongelukte honden, li e.d. in de gemeentel den. Leiderdorp, Oegstgeest, lan twee bezoekers per ten, vogels, e.d. in de gemeenten l TROPOLE V: Querelle (16); 14.00, DEN HAAG Koninklijke Schouw- 18.45, 21.30. ODEON I (Heren- Comedie) Appeltheater (Duinstraat Haven (Westduinweg 230 tel 543202) 20.30 Eczeem (Try out-voorstelling Zuidelijk Toneel Globe) Theater Pe- Pijn (N. - - Schoolstraat 23 tel. 460354) 20.30 Old Times (English speaking Theatre Amsterdam) Dili- gentia (Lange Voorhout 5 tel. 464308) gracht 13, tel. 462400): Diva (16); 21.30. ODEON III: Porky's pikante pretpark (16); 13.45, 18.45, 21.15. ODEON IV: Monty Python live at the Hollywood bowl (al); 13.45, 18.45, 21.15. ODEON V: The entity (12); 14.00, 19.00, 21.30. LE PARIS I (Kettingstraat 12-b, 656402): Het vro lijke sex pension (18); 12.00, 13.45, 14.45 u. en van 18.30-19.30 u.; klas se-afdelingen ook 11.15-12.00 u. Kraamafdeling: dag. van 11.15-12.00 (alleen voor echtgenoten) van 18.r" ag. 15.01 CCU (hartbewaking) dag. 14.30 u. en van 19.00-19.30 u. Inten sieve verpleging: dag. van 14.00- 14.30 u. en van 18.30-19.00 u. Sport- Medisch Adviescentrum: Spreekuur ma. 19.30-20.30 u. in het St. Elisa- beth-zlekenhuis. Endegeest: Di. en vr. 13.00-14.30 u.; zo. 11.00-12.00 u. en 14.00-15.00 u.; eerste klasse: de gehele dag. Academisch Zieken huis: Voor alle patiënten (behalve kin- Zoeterwoude. Tel. 125141. BURGERRAADSLIEDEN K brugsteeg 2. tel. 143171 (kantod ren). Spreekure 11.00-12.00 u.. do. 18.30-20.00 u GEZINSVERZORGING Stich roent gezinsverzorging Leiden. Aanvrat hulp voor bejaarden en langdu j-- zieken en gezinsverzorging, Ri J brandtstraat 17, tel. 149441 (ma. eren! vr. 9.00-10.00 u. en 13.00-14.00 u -54; p KINDER- EN JONGERENTELEFO 5; spr Op woensdag- en zaterdagmid r- -- van 14-18 u. telefoon 071 - 12061 MAATSCHAPPELIJK WERK reau Maatschappelijk werk, O en 14 Rijn 44c, spreekuur dagelijks 14 Iderij Stolberglaan 1, tel. 814251) 20.15 Schönberg Ensemble. bioscopen LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, tel. 071-121239): Pas op of we slaan erop (12); 14.30, 19.00, 21.15.* LIDO I (Steenstraat 39. tel. 124130): Polter geist (16); 14.30, 19.00, 21.15. LIDO III: Summer Lovers (al); .30, 19.00, 21.15. STUDIO (Steenstraat 39. tel. 133210): Cheese Chongs nice dreams (16.); 460977): De man met het dodelijke oog (12); 14.00, 19.00, 21.30. KINDERVOORSTELLINGEN: BABYLON I: Kuifje en het haaie- 19.00 verloskunde: 18.00-19.00 u. De Prae- maturenafdeling dagelijks van 14.30- 14.45 u. en 18.30-18.45 u. Bezoek aan ernstige patiënten: wanneer aan ernstige patiënten doorlopend be- di 14.00-15.00 u. Apo d* 1 SLNr°571 l, al Ql 20.30. di. 13.30. Sjimmie en het i Krijn; vaders kenhuis: Dagelijks 14.30-15.15 u. en 18.30-19.30 u. Extra bezoek hartbe waking: 11.00-11.30 u. Extra bezoek ing: 19.30-20.30 u. Kinderafdeling 15.00-15.30 u. alleen RAAD VAN ARBEID Hoge Rijni lapen e 306, Leiden, tel 071-899375. Kante N geopend ma. t/m vr. 9-12 u. 14-16 Telefonische informatie over kind bijslag: 8-12 u. SOCIALE RAADSVROUW Spre uren sociale raadsvrouw. Binnens' Gerecht 10, wo. 17.00-18.00 Noord: Van Hogendorpstraat 36, 10.30-11.30 u.; Kooi: Dri' di. 10.30-11.30 u.; Morskwt Buurthuis Morskwartier, Topaasla 5.1 10.00-11.00 u. wo. 10.00-13.00 Tuinstadwijk: Herengracht 45, 10.30-11.30 u. VRIJWILLIGERS CENTRALE Dagelijks bereikbaar r u. voor informatie ovi gesprek. •ibo. c 01720-20800): Van de koele meren des doods (16); 13.30, 18.30, 21.15. DEN HAAG APOLLO I (Spui- aat21. tel. 460340): Wrekende vuisten (16); 14.15, 19.15, 21.30. APOLLO II: Stripes (al); 14.00. 19.00, 21.15. ASTA (Spui 27, tel. 463500): Blade 19.00, 21.30. E 461177): La nuil 14.00. 20.00. CALYPSO (Spui 27. 463502): Young doctors in love (al); 14.00, 19.15, 21.45. BABYLON I (naast Centraal Station, tel. 471656): E.T. (al); 14.00. 19.00, 21.15. BA BYLON II: La passante du Sans-Sou- maat; 13 bovendien; 15 muzieknoot; 16 vrouwelijk dier; 18 wedspel; 20 boomloot; 21 vreemde titel; 22 bedrieglijke slimheid; 24 muziekteken; 25 gewicht (afk.); 26 slim dier; 28 ofschoon; 29 op dit moment; 31 zwaarlijvig; 33 boom; 34 hoge functie. Verticaal: 1 bijzonder geliefd kind; 2 dieregeluid; 3 meervoud (afk.); 4 dus (Latijn); 5 file; 6 klaar; 7 aan hanger van zeker streven; 12 buigzaam; 13 voeg woord; 14 karaat (afk.); 15 lange brede sjaal; 17 kunstprodukt; 19 lofdicht; 23 televisie (afk.); 24 stoom schip (afk.); 27 staat in de V.S.; 30 bolgewas; 31 in houdsmaat (afk.); 32 lengtemaat (afk.); 33 en andere (afk.). Oplossing .ra ee :w>l ZZ 'IP ie :in oe :o!no LZ s s pz :*a*i ZZ :apo 61 :sje a :e|ojs si pi py :jo ei :6iuai zi Usjieuogeu 1 :je 9 :fu s :o6ja p ;-aui e Z :pu|>naiaoj» 1 ^eeoiijeA El ia li :ej 01 6 :i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1982 | | pagina 14