8695.- Jongeren in actie tegen afpakken uitkeringen André van Duin kwakzalvend in de voetsporen van Gogolj 1 kunst en kunstenaars „DEBOEZEMVRIEND"IN TACHTIG BIOSCOPEN Unieke december- voordeelaanbieding bij Kooreman... Kompleet BROODKAST Uiteraard volledig massief Euro pees eiken, d.w'.z. óók achter- en onderkant, ladebodems etc. In el ke eiken teint verkrijgbaar. Afm.: H180xD44xB140. Handvervaar- digd en uit eigen meubelmakerij. SALONTAFEL Ook deze weer van volledig mas sief eiken. Met 'n maar liefst 8 cm. dik blad. 8-kantig, enigszins rondlopend (zéér apart) 100 MIMISET L* Bijpassend. 3-delig. Óók hier 100% massief Europees eiker met zwaar uitgevoerde poten. Iedere klant wordt met een kopje koffie versnapering ontvangen. ZWARE EETHOEK MET 4 DITO STOELEN Overbodig te zeggen dat alles hier van 100% massief Europees eiken is. Met 8 cm. dik blad. De zwaar uitgevoerde stoelen heb ben 'n biezen zitting, 'n Robuuste niet kapot te krijgen-, sfeervolle eethoek-kombinatie. Afschaffing WWV voor jongeren tot 23 jaar* (in guldens) Leeftijd nend 22 jaar berekening op basis van minimumjeugdloon per l-7-'83, hier i dus sprake van meest minimale WW V-uitkering uitkering zakt onder het bijstandsniveau Jan van Weelden geeft op vrijdagavond een concert op het orgel van de Juliana- kerk, Kempstraat Den Haag. Lezing in kapelzaal LEIDEN „Met 160 geiten de bergen in". Zo luidt de dia-le zing die maandagmiddag door mevrouw Agnete Weisser wordt gegeven in de Kapelzaal van het K&O gebouw aan de Oude Vest 45. De lezing gaat over het leven in de bergen van Noorwegen. Volgens tra ditie worden de koeien en gei ten daar in de zomermaanden de bergen in gestuurd. De le zing begint om twee uur. In Galerie Yeramian, Mau- ritskade 65 Den Haag, is een tentoonstelling te zien van antieke oriëntaalse tapijten. Ze geeft een beeld van de ta- pijtknoopkunst, zoals die de Kaukasus bloeide, voordat ook bij dit ambacht de indus trialisering toesloeg. Alle tentoongestelde stukken zijn met de hand gemaakt. Opera-ensemble Die Haghe geeft op vrijdag 10 december een opera-avond in Diligen- tia. Onder muzikale leiding van Leo Blok worden opera- fragmenten uitgevoerd van Gounod, Massenet, Mozart, Rossini, Tsjaikowski en Ver- KUNST/BINNENLAND EN HAAG Jongeren uit alle delen van het land zul len de komende tien dagen met demonstraties en pri- kacties laten merken dat zij het niet eens zijn met de aangekondigde maatregelen om de WWV- en bijstand suitkeringen af te schaffen. Onder meer wordt op 14 december in Den Haag, tegelijk met de onderwijzers, een massale protestmars gehouden langs het ministerie van sociale zaken en het gebouw van de Tweede Ka mer, het Binnenhof. De mars wordt vooraf gegaan door een actiebijeenkomst met onder meer een optre den van de pop-toneelgroep „Werk in Uitvoering" in het Amicitia. Gistermiddag lieten de jongeren hun tan den al zien, door het ministerie van sociale zaken vanaf 15.00 uur telefonisch te blokkeren. De woede van de jongeren is niet alleen ontstaan door de vermindering van inkomsten, maar ook door het opnieuw afhanke lijk worden van ouders. De jongeren vinden dat zij in financieel opzicht, extra worden „gepakt". Zij protesteren vooral tegen twee maatregelen: de af schaffing van de WWV-uitkering voor jongeren tot 23 jaar en de afschaffing van de bijstandsuitkering (RWW) voor jongeren van 16 en 17 jaar. Volgens de kabinetsplannen moeten jongeren tot 23 jaar na zes maanden WW-uitkering te hebben ontvangen, vanaf 1 maart di rect naar de bijstand. Tegenwoordig zit daar nog een periode van twee jaar tussen, waarin zij recht hebben op WWV (75 pro cent van het laatstverdiende loon). De eerste zes maanden na het ontslag krijgt iedere werkloze een WW-uitkering (80 pro cent). Na twee jaar WWV komt de werkloze voor een bijstandsuitke ring in aanmerking, die aanmerkelijk lager ligt. De verschillen liggen tussen de 75 gulden tot ruim 300 gulden minder per maand. Pijkei Schroder, voorzitter van de Raad voor het Jeugd beleid: „Behalve dat dit voor jongeren betekent dat ze erg in geldnood komen, houdt dit voorstel een discriminiatie van jon- De Katholieke Werkende Jongeren (KWJ), het Jongeren Ad vies Centrum (JAC), het NVV-Jongerencontact en de Vereni ging van Dienstplichtige Militairen (VVDM), die tot actie heb ben opgeroepen, vinden de overgang van WW naar bijstand te groot; zij vrezen dat de iongeren hierdoor in grote financiële moeilijkheden komen, ook al wil de regering rekening houden met diegenen die kostwinner zijn, huiseigenaar, thuis- of uitwo nend. Druppel De tweede maatregel schoolverlaters van zestien en zeventien die nog niet gewerkt hebben, krijgen geen uitkering meer achten de jongerenorganisaties eveneens onbillijk. Maar afgezien van „de centen", gaat het de jongeren zeker ook om de grotere afhankelijkheid die het gevolg is van de maatregelen. De aankomende schoolverlaters die tot nu toe op een eigen RWW-uitkering (bijstand) konden rekenen, moeten als de maat regel doorgaat, vanaf 1 januari hun handje bij hun ouders gaan ophouden. Voor de meesten betekent dat dat zij een stuk vrij heid kwijt zijn. Bovendien komen deze jongeren voor het me rendeel uit sociaal zwakkere gezinnen, zodat ook op hun ouders een zwaardere druk wordt gelegd want zij moeten de zestien- en zeventienjarigen dan weer onderhouden. Volgens Pijkei Schrö- der, „tast de maatregel het gevoel voor eigenwaarde van de jon gere aan en treft het tegelijkertijd de gezinnen met de laagste inkomens". De kinderbijslag die voor de RWW in de plaats komt, is volgens de jongerenorganisaties niet toereikend. Een van de demon stranten die eerder deze week een persbijeenkomst met minister De Koning verstoorde: „Wat moet je met een paar honderd gul den in de maand, als de huur van een kamer 400 gulden is en je wilt wat te eten hebben en wat kleren aan je lijf". De felheid van de protesten hangt samen met nog andere maat regelen die de jongeren boven het hoofd hangen: verlaging van het minimumloon met 10 procent en verkorting van de werk week tot 32 uur, wat neerkomt op een inkomstenvermindering van 20 procent. Alles bij elkaar gaat het om een salariskorting van 30 procent. De plannen van het kabinet treffen dus ook de werkende jongeren, maar deze plannen leveren eventueel nog werk op. „Hoewel", zegt Pijkei Schroder, „meer arbeidsplaatsen door het inleveren van loon, slechts gegarandeerd kunnen wor den als sluitende en controleerbare afspraken worden gemaakt en daar is tot nu toe niet over gerept". JOOS PERSOON AMSTERDAM De grote André van Duin explosie is nakende. Met het (niet alleen voor Nederland) adembenemende aantal van tach tig kopieën gaat André's nieuwste speelfilm „De boezemvriend" donderdag a.s. in evenzo- vele bioscopen landelijk in roulatie. Een stort vloed André van Duin in een film van Dimi- tri Frenkel Frank, geproduceerd door Joop van den Ende. Gisteren werd „De Boezem vriend" in het Amsterdamse City-theater aan de pers vertoond. Eerste verrassing: André van Duin blijkt er als kwakzalvende tandarts rond te stappen in de voetsporen van niemand minder dan de Russische schrijver Nicolai Go- golj. Regisseur Frenkel Frank laat onder de vermelding van wie het scenario is, niet al leen zijn eigen naam schrijven maar ook „met dank aan zijn oude vriend N.W.Gogolj". Met véél dank dan wel, want „De boezemvriend" is een met van Duin en Napoleon opgedirkte versie van „De revisor". Dat zegt niets van de kwaliteit van de film. Zoals het trou wens de vraag blijft of het bij een Van Duin-film wel uit maakt wat de kritiek ervan zegt. De rossige komiek heeft via theater, radio en televisie zo'n aanhang door dik en dun gecreëerd dat hij die waar schijnlijk wel de bioscopen in sleept „De boezemvriend" is niettemin een behoorlijke te genvaller. Niet om André van Duin, want die is als kiezen trekker in de Napoleontische tijd in onze Bataafse republiek absoluut niet slechter is dan in andere films. Ook niet om de merkwaardige combinatie van Dimitri Frenkel Frank als re gisseur. Want waarom zou zoi ets niet kunnen. Frenkel Frank zelf zei het na afloop uit eigen beweging zo: „Ik heb het al zo vaak gehoord: Wat moet jij als verfijnde regisseur met een grove volkskomiek als Van Duin? Nee, zeg ik dan, het ligt anders: Ik ben een gro ve regisseur en Van Duin is een verfijnde volkskomiek". Wat vooral tegenvalt is dat André van Duin: Reclamegrappen. Afschaffing RWW voor 16- en 17-jarigen 16 jaar kinderbijslag RWW verschil in guldens in guldens in guldens LEIDSE COURANT WOENSDAG 8 DECEMBER 1982 PAGINA In éénJieer klaar 2-en 3-ZITS KOMBINATIE Zéér riant en komfortabel. Ron dom echte knautsch-nerfleder. Kleur: reebruin. Op onverslijtbare Kooreman doet u 'n fantastisch voorstel: in de hele maand december kunt u uw hele kamer inrichten voor een bijzonder lage prijs! En u weet: wat van Kooreman komt is topkwaliteit- Alléén de beste ledersoorten en 't zwaarste massief eiken hout komt in aanmerking. Besef dat u iets onvergankelijks moois en niet aan modegrillen on derhevig zijnde meubelen koopt. Want u moet er nog zoveel jaren tegenaan kijken... Bijgaande eethoek, zithoek, kast, salontafel en bijzettafels voor de speciale prijs van... KOOREMAN MEUBELEN Nieuwe Rijn 9, Leiden. Tel. 071-122144. wordt. André van Duin defintlef tot „bezoemvriend" benoemd van Napoleon (Jeróme Reehuys) in Parijs met tinnen soldaatjes oorlogje spelend en zijn secondanten die watten als rookexplosies voor de miniatuurkanonnetjes leggen en de carnavalskraker schellen hen van de ogen val len. Gekke bekken André van Duin is een in de Bataafse republiek rondtrek kende tandarts die door Napo leons soldaten dreigt te wor den geronseld en op de vlucht als, zeg maar, „revisor" wordt harkend. Wat Frenkel Frank toevoegt is Napoleon zelf, die al vanaf de opening aan kies pijn lijdt, en die daar door Van Duin aan het slot van de film vanaf wordt geholpen. Door Napoleons komst naar Neder land wordt trouwens het „re- visor"-verhaaltje (de komst van de échte hoogomige con troleur) behoorlijk ontkracht. Wat de humor betreft moet de film het toch weer teveel van Van Duin-alleen hebben. En ondanks alle poespas om hem heen, is Van Duin weer het sterkst, wanneer hij zich zoals op toneel en tv, rechtstreeks tegen het publiek went met opmerkingen en knipogen wit" als altijd, vuurt een sper vuur van gekke bekken af, „versjteert" de situaties en stoethaspselt met de taal. In clusief een paar aardige, ver bale reclame grappen: Gekke anachronismes als giro-blauw, de SRV, en een slogan voor toiletpapier. Wie denkt dat dat Joop van den Ende sowieso eefr kaptaal aan sponsorgeld moet hebben opgeleverd komt bedrogen uit. „Slechts enkele van deze situaties hebben ge leid tot een samenwerking met de fabrikant (of instelling) van het desbetreffende produkt" vermeldt Van den Ende keu rig. De Postgiro heeft betaald, valt er verder te lezen. Maar de SRV zag het blijkbaar niet zitten. „De boezemvriend" heeft in- aan het slot, zit weinig meer dan het grotendeels geleende verhaaltje. Met dat lenen heeft Frenkel Frank geen enkel probleem: „Mijn grote voor beeld, William Shakespeare, heeft niets anders gedaan". Maar tussen lenen-alleen en die geleende stof de jouwe ma ken zit een wereld verschil. „De revisor" (of zoals het stuk in het Engels heet „The In spector General", Danny Kaye maakte de filmversie) is verhaal van heerd de van een cognito hevige De eerste de wordt voor hem de man krijgt een als een vorst van de heren de boter op het hoofd, tot clusief „uitbrengkosten" miljoen gulden gekost, geen subsidiecent aan t< gekomen. Joop van den „We brengen de film in theaters uit, omdat mogelijk uit de rode willen komen. Decer een maand waarin de uit willen gaan. In januari februari hoef je daar niet op te rekenen. Daarom we in december zoveel lijk terugverdienen". Het best lukken. Maar om een ♦e filmkomiek van André Duin te maken, is er dig dan een handige Frank, het décolleté van essa en een hinderlijk schroefde kluchttoon. mand wacht op een film rond het fenomeen Duin, maar wel op lacheffecten. Wat dat biedt een Van meer. BERT Geflankeerd door Vanessa, Reehuys). Frenkel Frank met een scena rio is gekomen dat weliswaar visueel genoeg afwisseling biedt, maar dat veel te weinig sterke grappen telt. Als „grove regisseur" blijkt hij bovendien nauweliiks het onmisbare va konderdeel dat in het Engels „timing" heet onder de knie te hebben. Kleurrijk Wat de produktie-zijde van de film betreft, is „De boezem vriend" uitermate verzorgd. De plaatsing in de tijd van Na poleon garandeert een schat aan kleurrijke kostuums, mooi (ogende lokaties. Bovendien is er voortdurend een herken ningseffect via de „casting" van een aantal populaire figu ren in kleine rollen waar je ze nauwelijks verwacht: André Hazes als herbergier, Herbert Joeks als kiespijnlijdende klant van tandarts Van Duin, journalist Ischa Meijer (maar dat kan écht niet) als commis saris van politie, muzikant Tonny Eyck niet ver van huis als accordeonist. Positief ef fect: een niet al te kritisch pu bliek blijft zo in elk geval van verveling gevrijwaard. Maar tussen de sterke ope ningsvondst rond Napoleon

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1982 | | pagina 10