Armenië: troetelkind van de revolutie Computer regelt snelverkeer met kruis en pijl ZATERDAG 27 NOVEMBER 1982 Een praatje maken, de nieuwste moppen uitwisselen. Verslaggever Leo van Vlijmen, al eens onderschei den voor een serie artikelen over Rusland, reisde in verband met het feit, dat 65 jaar geleden daar de Oktoberrevolutie uitbrak en inmiddels de Sovjetstaat 160 jaar bestaat, wederom oostwaarts. Opnieuw schreef hij een serie, ditmaal bestaande uit vijf arti kelen, waarvan het vierde vandaag wordt gepubli ceerd. De drie eerste artikelen werden gepubliceerd op de zaterdagen 6, 13 en 20 november. ERIWAN Er bevinden zich in de Sovjet-Unie momenteel ongeveer 10.000 zogenaamd vrije markten, waar de kol- choze-arbeiders de opbrengst van hun kleine stukjes parti culiere grond aan de man ftjjbrengen. Bijna twee derde ■van de totale aardappeloogst, ruim een derde van alle groente en fruit, meer dan de helft van de eieren en veertig procent van het vlees en de melk zijn afkomstig van het ,0^ particuliere initiatief. Onge veer 25 miljoen boeren en boerinnen storten zich na ge- dane arbeid in de kolchoze in ?7Jhun eigen tuintje dat ze koes- opteren als een dierbaar kind. la Op gezette tijden trekken ze naar de steden waar ze hun waar slijten tegen het drie- of viervoudige van de prijs die je in de staatswinkels moet beta len. Maar de kwaliteit van de |/2i particuliere produkten is dan ...ook vele malen beter. De aardigste kolchozemarkt be vindt zich op de Leninprospekt in de Armeense hoofdstad Eriwan. Het is een overdekte markt waar het van 's ochtends zeven tot 's a- vonds negen uur krioelt van de mensen. Nergens in de Sovjet-Unie is er zo'n groot aanbod van fruit, groente, kruiden, eieren, kippen, Ui vlees en vis. Bovendien lijkt het kapitalisme hier met forse hand toegeslagen te hebben, want op ,n deze kolchozemarkt valt niets te bespeuren van de ongeïnteres seerdheid waarmee je door het per- soneel van de staatswinkels wordt bij bediend of liever: niet bediend. fcOok van de afwachtende houding 73 van de particuliere verkopers en verkoopsters die in andere Sovjet- steden zo opvalt is hier geen spra- ke. Bebaarde mannen rukken je 1 aan je jas en nodigen je uit om een f J paar granaatappelpitten te proeven, kolchozeboerinnen roepen je toe dat je best een druif mag nemen, „jj oude vrouwtjes duwen je hun an jers, rozen of hibiscustakken onder de neus. Kortom: dit lijkt de enige plek in de Soviet-Unie waar nog gehandeld wordt, waar bieden en loven aan de orde van de dag is. Loyaal aan Moskou Er valt nog iets op in Eriwan. De bediening in de restaurants ver schilt hemelsbreed van die in de rest van de Sovjet-Unie, waar de kelner die je wenkt je doorgaans sloom, maar onverbiddelijk naar zijn collega verwijstdie overi gens ook niet komt. Hier in Eriwan zorgt de gerant onmiddellijk, dat de bestellingen worden opgenomen, het personeel is vriendelijk, maakt glimlachende buigingen en weet bovendien dat dames het eerst be diend moeten worden. De proleta rische cultuur lijkt aan de Arme niërs voorbijgegaan te zijn. Eriwan moet je niet vanuit de lucht, doch vanaf de weg benade ren. Een redelijke, zij het smalle autoweg verbindt de Armeense hoofdstad over 268 km met Tbilisi. Een groot deel van de route gaat over Azerbeidzjaans gebied. Onze chauffeur is een Armeniër die op Georgische en Azerbeidzjaanse bo dem alle snelheidsbeperkingen overtreedt en tegen de veelvuldig aanwezige en vertwijfeld met hun knuppels zwaaiende verkeersagen ten een lange neus trekt. Het „Tsiort vas vozmi" (De duivel hale je) ligt hem in de mond bestorven. Zodra hij echter Armeens gebied is binnengereden houdt hij zich keu rig aan de regels, en niet zonder re den, want de Armeense politie staat bekend om haar strenge cor rectheid. In Armenië heerst orde en elke overtreding wordt beleefd, doch effectief afgestraft. Op het Leninplein in Eriwan zag ik een agent ijverig de nummerborden af schroeven van drie foutief gepar keerde wagens en een jongeman die tien meter buiten het zebrapad de straat overstak werd langdurig en tot grote hilariteit van de voor bijgangers via de luidspreker van een politiewagen toegesproken, ui teraard in het Armeens, want Rus sisch is in deze kleine zuidelijkste Sovjetrepubliek even ongebruike- Het Leninstandbeeld op het Leninplein in Eriwan, een van de weinige tekenen dat Armenië tot de Sovjet-Unie behoort. Schoolkinderen met hun onder wijzeressen herdenken de massa moord in april en mei 1915 op twee miljoen mensen. lijk als impopulair, alhoewel de Ar meniërs onmiskenbaar de troetel kinderen van Moskou zijn. En zij, van hun kant, zijn in zoverre loya le Sovjetburgers dat zij al zestig jaar lang ook niet de geringste poging hebben ondernomen om uit het Sovjetimperium uit te breken. Ze zouden ook wel gek zijn, want voor het eerst sinds eeuwen hebben de Armeniërs door de aangrenzen de Turken en Perzen eeuwenlang vervolgd een vaderland, waar ze hun godsdienst en cultuur, hun handelsgeest en hun humor vrij kunnen ontplooien. Armenië is dan ook de enige Sovjetrepubliek waar jaarlijks nog gemiddeld duizend immigranten binnenkomen, uit Sy rië en Libanon, van Cyprus en ook wel van het Westen. Onze Ar meense chauffeur stamt eigenlijk uit Griekenland, kwam tien jaar geleden naar Eriwan en spreekt nog steeds beter Grieks dan Ar meens, terwijl zijn Russisch zelfs zeer ondermaats is, behalve dan „Tsjort vas vozmi!" Massamoord Rosa, die de Westberlijner en mij de stad laat zien, brengt ons eerst naar het indrukwekkende monu ment ter nagedachtenis van de twee miljoen Armeniërs die in 1915 door de Jongturken zijn vermoord, een misdaad tegen de mensheid waarover niemand meer spreekt, maar die slechts met de maatstaven van Auschwitz, Theresienstadt en Bergen-Belsen gemeten kan wor den. Tijdens de rondrit door de stad ver telt Rosa hartstochtelijk over het volk zonder vaderland dat einde lijk in de Sovjet-Unie een thuis ge vonden heeft: er wonen nu drie miljoen Armeniërs van wie één miljoen in Eriwan. Ongeveer nog s zoveel zijn er verspreid over de hele wereld. Niet zonder trots vermeldt ze, dat Armenië het eers te land ter wereld is geweest, dat het christendom als staatsgods dienst aannam, in het jaar 301, twaalf jaar voordat keizer Constan- tijn in Rome zich liet dopen. En dan valt me op, dat het stadsbeeld van Eriwan op een enkel Lenin standbeeld na niet bepaald wordt door propaganda, zoals de metershoge rode borden met leuzen die je overal elders in de Sovjet- Unie tegenkomt: „Roem aan de communistische partij van de Sov iet-Unie", „Lenin is het licht van het nieuwe tijdperk", „Onder het vaandel van Lenin op weg naar nieuwe overwinningen". Hier niets van dat alles. Eriwan is een norma le vriendelijke stad, zeer zuidelijk, dus met vooral door mannen bezet te volle terrasjes, met open kerken waar mensen even binnenwippen om te bidden: niet alleen oude vrouwtjes, maar ook jongens en meisjes, boeren en boerinnetjes, op weg van de kolchozemarkt naar het station (of het vliegtuig, want de vliegtickets zijn in de Sovjet- Unie zo goedkoop dat het de moeite loont om met een handel van der tig kilo tomaten enkele honderden kilometers te vliegen), studenten, goedgeklede heren en zelfs militai ren. 's Ochtends vanuit mijn hotelka mer is de berg Ararat te zien. Vol gens de overlevering zou hier de ark van Noë na de zondvloed ge strand zijn. De Ararat is zestig kilo meter van Eriwan verwijderd en bevindt zich op Turks gebied. „Maar het is onze heilige berg," heeft Rosa de vorige dag gezegd. „Heilige berg? Hoe denken ze daar in Moskou over?" Rosa: „Precies zoals wij. In het begin van de jaren twintig heeft de Turkse regering zich in Moskou erover beklaagd dat wij de berg Ararat in ons repu bliekswapen hebben. De toenmali ge minister van buitenlandse zaken Livinov heeft toen aan de Arme niërs gevraagd wat hij moest ant woorden. Ze hebben gezegd: zeg maar dat zij de maan in hun vlag hebben en die is, zoals bekend, ook geen Turks eigendom". De heilige berg Ararat is trouwens ook de „beschermheilige" van de gelijkna mige voetbalclub in Eriwan die het in de nationale competitie door gaans uitstekend doet. Trots op cultuur Wie de Armeniërs wil begrijpen moet de Matenadaran en Etsjmija- din bezoeken. Rosa brengt ons er naar toe. De Matenadaran is een tempelach tig bouwwerk aan het einde van de Leninprospekt. De Armeniërs be schouwen het ook als een heilig dom want hier ligt hun erfgoed: Armeense manuscripten van vijf tien eeuwen; het grootste exem plaar is een 28 kilo zware foliant van 680 bladzijden uit 1202 waar voor even zovele jonge kalveren met hun huid het perkament heb ben moeten leveren; het kleinste expositiestuk is een kerkelijke ka lender uit 1434, drie bij vier centi meter groot en met een gewicht van achttien gram. Rosa wijst ons echter ook op een groep toeristen die met betraande ogen deze cultu rele pracht bekijken: „Armeniërs uit Canada, al onze mensen worden ontroerd wanneer ze hier onze Ar meense cultuur kunnen bewonde ren". Op weg van de Matenadaran naar Etsjmijadin passeren we het ge bouw waar radio-Eriwan is geves tigd, de echte radio-Eriwan en niet de legendarische die verantwoorde lijk is voor zoveel anekdotes over Oost-Europa. Rosa vertelt een paar zeer onschuldige grappen: „Vraag aan radio-Eriwan: Wat moet je doen om geen kinderen te krijgen? Antwoord: in principe niets", en „Vraag aan radio-Eriwan: Kan een Zjiguli (Sovjet-Volkswagen) van Moskou naar Leningrad rijden? Antwoord: in principe ja, doch slechts één keer". En dan een ge waagde: „Kunnen de kapitalisten het socialisme opbouwen? Ant woord: in principe ja, maar waarom zouden ze?" Etsmijadin ligt 25 kilometer buiten Eriwan: het is het eigenlijke cen trum van Armenië want hier be vindt zich het paleis van de Katho- likos (paus) van de Armeense kerk. De huidige Katholikos, Wasgen I, staat al ruim een kwart eeuw aan het hoofd van de Armeense ge loofsgemeenschap. Hij is afkomstig uit Roemenië. De Armeense kerk is over de hele wereld verspreid en Wasgen I is dan ook de enige ker kelijke hoogwaardigheid die de Sovjet-Unie vrijelijk mag in- en uitreizen. Zou hem daarbij ook maar een enkele strohalm in de weg gelegd worden, dan kan Mos kou rekenen op de wraak van drie miljoen Sovjet-Armeniërs, want of ficieel mogen ze dan al loyaal zijn aan Moskou, hun eigenlijke leider is Wasgen I. Op Sovjetbodem In de kathedraal van Etsjmijadin vertelt Rosa niet zonder trots, dat de Armeniërs zeven eeuwen eerder dan de Russen christenen werden, zes eeuwen eerder een alfabet be zaten en vijf eeuwen eerder de iko- nenschilderkunst onder de knie hadden. En ze voegt er braaf aan toe: „Wij zijn zeer dankbaar, dat we dit erfgoed op Sovjetbodem kunnen behouden". Ze toont ook het altaar tje dat volgens haar staat op de plek waar zich het centrum van het christendom bevindt. Jezus Christus zou hier in het jaar 301 met een gouden hamer in de hand op aarde zijn gekomen en wilde dat op deze plaats een kerk zou worden gebouwd. Dat verklaart de naam Etsjmaijadin: de Eniggeborene is hier neergedaald. Rosa vertelt het met een overtuiging alsof ze over de Oktoberrevolutie praat. Dat geeft me de moed haar te vragen wat het toch is dat die Armeniërs, zo verspreid over de hele wereld (tot een Armeense gemeenschap van tweeduizend zielen in China toe) bijeenhoudt. Het is kennelijk een domme vraag, want ze ant woordt nogal verongelijkt: „Onze kerk natuurlijk!" En dan voegt ze er de zakelijke mededeling aan toe, dat Armeense priesterstudenten uit de hele wereld naar het seminarie in Etsjmijadin komen om daar te studeren en dan weer terugkeren naar hun eigen gemeentes. En van Asnavour moet ze niet veel heb ben, want hij, Armeniër van ge boorte, kent zijn eigen taal niet eens! Dat Armeniërs behalve vrome christenen ook harde zakenlui zijn, hoor ik 's avonds in het hotel. Twee Amerikanen die een handel tje in Armeense cognac hadden willen sluiten zullen de volgende dag tevergeefs naar huis terugke ren. De een zegt laconiek: „Waar een Armeniër geweest is heeft een jood niets meer te zoeken. Er schijnt wat te zitten in dat gezeg de". De ander lacht hartelijk. Hij heeft zich tevoren voorgesteld als Charles Levinson. Na een voortreffelijk diner met de Westberlijner, die deze keer nog geen kritisch woord heeft laten vallen, merk ik op, dat Armenië ei genlijk het paradijs lijkt te zijn dat Lenin beloofd heeft. Hij kijkt me opgewekt aan: „Paradijs, dat klopt, maar het heeft niets met Lenin te maken; het zijn hier gewoon chris tenen, zonder ideologische flauwe kul". De Westberlijner heeft zijn eerste punt gescoord en ik bedenk een variant op Rosa's laatste anek dote: „Vraag aan radio-Eriwan: kunnen de Armeniërs het socialis me opbouwen? Antwoord: in prin cipe ja, maar waarom zouden ze?" LEO VAN VLIJMEN Tijdwinst Systemen BV in Den Haag: „Hoe wel de resultaten met dit systeem alleszins bemoedigend waren, bleek deze versie vooral voor de opera tors enige nadelen te hebben. Die hadden vooral betrekking op het bedieningscomfort van het systeem en op het niet beschikbaar zijn van enkele noodzakelijke automatische functies. De tweede versie, die in Utrecht operationeel is geworden, is op deze punten aanzienlijk ver beterd". Ondanks de tekortkomingen is het proeftraject op de A-13 toch zo in teressant, dat het is aangewezen als Europees demonstratieproject. In de loop van volgend jaar zal een groot aantal buitenlandse geïnte resseerden het systeem in de prak tijk gaan bekijken. De verwachting is inmiddels uitge sproken dat het nu ingevoerde sig naleringssysteem voor autosnelwe gen te zijner tijd even onmisbaar zal blijken te zijn als nu de vang rail. Een ander voordeel wordt gevormd door de tijdwinst bij het opzetten en weghalen van afzettingen voor onderhoudswerkzaamheden op de snelwegen. Die tijdwinst, zo is ge bleken, bedraagt één uur per wegafzetting. Dat vermindert de hinder voor het verkeer nogal drastisch. Wat het systeem tussen Delft en Rotterdam niet heeft, maar wat wel is ingebouwd in de Utrechtse va riant, is dat de computer op basis van een tevoren vastgelegd aantal regels meer beslissingen neemt zonder tussenkomst van de opera tor. Volgens Beukers liggen de voordelen hiervan voor de hand. „Omdat de computer veel meer problemen tegelijkertijd kan be handelen en bovendien geen pa niektoestanden kent zoals de mens, kunnen aanmerkelijk meer moei lijkheden op hetzelfde moment worden behandeld. Niet bij Rotter dam, wel hier in Utrecht". Uitbreiding Kinderziekten Dat het rijkswaterstaat ernst is met beveiliging van snelwegen via computers moge blijken uit spoedi ge uitbreidingen van het systeem bij Utrecht Voor de jaarwisseling wordt het aangebracht op de A-13 tussen Ouderijn en Driebergen en tussen Ouderijn en De Lek in de rijksweg 27. Volgend jaar gaat het systeem ook werken op het stuk van de A-12 tussen De Meern en Ouderijn. Op het ogenblik bewaken de com puters van rijkswaterstaat negentig kilometer autosnelweg. De investe ring tot nog toe: negentig miljoen gulden. KLAAS SNIJDER Met zoveel woorden wordt het niet gezegd, maar diverse betrokkenen geven toe dat de signalering op de A-13 niet naar verwachting func tioneert Luijten: „Inderdaad, dat systeem worstelt nog met kinderziekten. Dat komt omdat daar de eerste ver sie van het door Philips ontwikkel de soft-wafepakket is ingevoerd. De tekortkomingen zijn geëva lueerd en op basis daarvan is een verbeterd pakket in Utrecht toege past". Directeur H. van Bree van Philips Telecommunicatie en Informatie De kathedraal van de Katholikos aller Armeniërs in Etsjmijadin. UTRECHT Nog een paar jaar en dan zullen alle auto 's snelwegen in de Randstad be- sai waakt worden door compu- w| ters. Dit betekent, dat het ver- aC keer op zo'n zeshonderd kilo- tel meter autosnelweg via moni- tors in de gaten wordt gehou- i den en dat detectielussen in [3 het wegdek om de vier secon- je den elke ongeregeldheid aan m| computers rapporteren. Onge- g regeldheden als mist, glad- heid, filevorming, ongelukken 1 en lading die van vrachtwa- *2 gens is gevallen. Door middel van kruisen, dwangpijlen en J adviessnelheden wordt de verkeersstroom dan zodanig beïnvloed, dat (verdere) onge- l0( lukken uitblijven en de door eb stroming van het verkeer op t« gang blijft. Op 19 november vorig jaar werd ;1| begonnen met een praktijkproef op e£j het gedeelte van rijksweg 13 tussen oj Delft en Rotterdam. De resultaten is waren zodanig, dat begin oktober I. van dit jaar een verbeterde versie l® van het toen geïntroduceerde systeem bij Utrecht in gebruik is [al genomen. ii. Rijkswaterstaat en ook de algeme- oj ne verkeersdienst van de rijkspoli- ''J tie zijn enthousiast over het ge- d bruik van deze elektronica bij de Bl verkeersgeleiding. Automobilisten aJ houden zich weliswaar niet aan de ol geadviseerde maximum-snelheden, 11 maar wanneer de dwangpijlen op dichten kiezen de bestuurders wel prompt de naastgelegen rijbaan. Dit heeft er onder meer toe geleid, dat Door middel van kruisen, dwangpijlen en adviessnelheden wordt de verkeersstroom zodanig beïnvloed, dat (verdere) ongelukken uitblijven en de doorstroming van het verkeer op gang blijft. het aantal kop-staartbotsingen aan het einde van files flink is gedaald. Aan banden Het invoeren van een dergelijk sig naleringssysteem was om een aan tal redenen nodig. De aanleg van nieuwe autosnelwegen is in ons land aan banden gelegd en onge breidelde uitbouw van het wegen net past niet langer in het over heidsbeleid, dat zich de laatste ja ren steeds meer richt op bevorde ring van het openbaar vervoer en selectief gebruik van de auto. Dit heeft wel tot gevolg, dat de ruimte op het bestaande autowe gennet zo goed mogelijk benut moet worden zonder de verkeers veiligheid in het gedrang te laten komen. Gebleken was al eerder, dat de veiligheid van het verkeer gediend is bij een zo snel mogelijke signalering van werkzaamheden, ongevallen en obstakels; zeker op belangrijke doorgaande routes. Aan terminals in een gebouw van de dienstkring autosnelwegen van rijkswaterstaat in Utrecht, gesitueerd in een van de lussen op „Oude rijn", worden de waarschuwingen voor de matrixborden ingetikt. Ir. J. J. M. Luijten, hoofd van de afdeling planstudies bij rijkswater staat in Utrecht: „Omdat er elke vier seconden een AID (automatic incident detection) aan de compu ter wordt doorgegeven die ook zichtbaar is op de monitor is het nu mogelijk om binnen een halve mi nuut de staart van een file te mar keren en dus te beveiligen". De hoofdingenieur-directeur van de dienst verkeerskunde van rijks waterstaat, ir. B. Beukers, wees hier ook op bij de ingebruikneming van het systeem bij Utrecht begin oktober. Volgens hem verwacht rijkswaterstaat door het inschake len van de matrixborden rond 25 procent van het aantal ongelukken op druk belaste autosnelwegen te kunnen voorkomen, voornamelijk bij filevorming en slechte weers omstandigheden. Beukers: „Voor beide projecten, dat op de A-13 en dat bij Utrecht, bete kent dit bijna vierhonderd onge vallen per jaar".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1982 | | pagina 17