Mariene Dietrich verstopt zich Mangold en Rothenberg Amerikaanse kunstenaars in het Stedelijk tmmïfmWMiML radiatorreflex „KLEINTJES" 071-122244 De Haas KUNST LEIDSE COURANT DONDERDAG 18 NOVEMBER 1982 PAGINJ)] Jazzpianist Al Haig overleden NEW YORK De Ame- rikaanse jazzpianist Al Haig, een van de pioniers van de bebop-stijl, is dins dag op 58-jarige leeftijd in New York overleden. Hij bezweek aan een hartaan val. Haig heeft deel uitge maakt van het door de le gendarische saxofonist Charlie Parker geleide jazzquintet. Daarin speel den ook Dizzy Gillespie, Max Roach en Timmy Potter. Ook trad hij op met Jimmy Dorsey, Stan Getz en Chet Baker. Johan Kaartprijs voor Mary Dresselhuys AMSTERDAM De Johan- -Kaartprijs voor blijspel-klucht- -kunst in het seizoen '81-'82 is aan Mary Dresselhuys (75) toe gekend. Het bronzen beeldje van Pieter de Monchy, voorstellende Johan Kaart, wordt de actrice 1 december in het Nieuwe de la Martheater in Amsterdam uitge reikt. Zij krijgt de onderschei ding vooral voor haar spel in „Harold en Maude" van Colin Higgins en Jean-Claude Carriè re, een produktie van Joop van den Ende. kunst en kunstenaars De Prijs van de Pall Mall Export Stichting 1982 is ex aequo toegekend aan de caba retgroep Purper en de zange res Lori Spee. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan jong Nederlands talen „op het ge bied van licht eigentijds amu sement, uitgezonderd film, to neel en jeugdtheater". De beurs, verbonden aan deze prijs, wordt in overleg met de jury besteed. De jury bestond uit Wim Bary (voorzitter), Martine Bijl, Dick Kooiman, Ruud Kuyper, mr. Simone de Waard en Hans van Willigen- burg. Pete Seeger geeft eenmalig concert LEIDEN Op maandag 13 de cember geeft de Amerikaanse folk- en protestzanger Pete See ger een eenmalig concert in de Leidse schouwburg. In het begin van de jaren vijftig was Seeger een van degenen tegen wie CIA en FBI geheime campagnes voerden. Maar Pete Seeger is die jaren van rechtzaken, zwarte lij sten en verguizing te boven ge komen. De organisatie van het concert, dat om 20.15 uur begint, is in handen van de Stichting Leids Folkfestival. Het voorpro gramma wordt verzorgd door de Leidse folkgroep Tijdverdrijf. Mariene Dietrich, kluizenares. PARIJS Iemand die haar onlangs voor zaken heb ben moest, belde in haar Parijse flatwoning Mariene Dietrich op. Een vrouwenstem antwoordde: „U spreekt met de secretaresse van mevrouw Dietrich. Zij kan U niet ontvangen. Zij is naar New York vertrokken". „Zij heeft geen secretaresse. Dat was zijzelf, aan de telefoon", zei een vriend die over het voorval hoorde. „Zij wil geen mensen meer ontvangen. Zij is haar flat sinds een jaar niet uitgekomen". Volgens een bevriend acteur wil Mariene Dietrich dat het pu bliek zich haar herinnert als de schoonheid die ze vroeger was, niet de oude vrouw die ze nu is. „Daarom is zij uit de publiciteit verdwenen", zegt hij.En zo is Mariene Dietrich 80 volgens de Duitse Burgerlijke Stand en 77 volgens Dietrich kluizenares geworden. „Ze had de gewoonte voor haar vrienden te koken. Dat kan ze. Maar wie ze nu alleen nog ziet zijn haar dochter en kleinkinderen die in Zwitserland wonen", aldus de acteur. AMSTERDAM In het kader van de viering van het tweehonderdjarig be staan van de diplomatieke betrekkingen tussen de Verenigde Staten en Ne derland presenteert het Stedelijk Museum in Am sterdam werk van twee Amerikaanse kunstenaars. De oudste van de twee. Robert Mangold (1937), is met zijn landgenoten Bru ce Marden, Robert Ry- man, Donald Judd, Carl Andre en Sol LeWitt de belangrijkste exponent van de „Fundamentele schilderkunst", een hal verwege de zeventiger ja ren sterk op de voorgrond getreden kunstrichting, waaraan het Stedelijk in 1975 een eerste overzichts tentoonstelling wijdde. Het is een aan Piet Mondriaan en De Stijl schatplichtige kunstrichting, waarin voor stelling en expressie als voor naamste doelstelling voor een schilderij zijn verlaten om plaats te maken voor een puur materieel gericht onderzoek naar het schilderproces zelf. Vorm. kleur en structuur wor den op hun onderlinge samen hang en onderlinge beïnvloe ding getoetst en datzelfde ge beurt met de verfstructuur in relatie met de ondergrond (het schilderslinnen of ander mate riaal), waarop deze is aange bracht. De jongste van de twee, Susan Rothenberg (1945), vertegen woordigt de recente expressio nistische stroming, die zowel het nieuwe schilderen in Eu ropa als in Amerika lijkt te gaan domineren en waarin de emotie met spontane, onge remde gebaren op het doek tot uitdrukking wordt gebracht. Robert Mangold Na de enigszins verontrusten de. dikke macaronistijl van Neil Jenney en de indrukwek kende vitaliteit en inventivi teit van de omnivoor Julian Schnabel beiden eerder dit jaar in het Stedelijk te zien completeren de eenmansten- toonstellingen van Mangold en Rothenberg het beeld van de eigentijdse Amerikaanse schil derkunst. zoals het Stedelijk Museum zich voor 1982 had voorgesteld de kijker aan te bieden. Voor het werk van Robert Mangold toont het Stedelijk al geruime tijd belangstelling. Van hem zijn vier werken in de vaste collectie opgenomen, die in 1975 al op de expositie „Fundamentele schilderkunst" waren te zien, en dit voorjaar nog op de overzichtstentoon stelling „Zestig-Tachtig" („60- 80"). Nooit eerder echter wa ren zoveel werken van Man- gold bijeen gebracht als nu op deze eenmanstentoonstelling in het Stedelijk het geval is. Het is de vraag of het Stedelijk de kunstenaar daarmee een grote dienst heeft bewezen. Mangold werkt met enorme, schijnbaar geometrische beeld vlakken met een monochroom oppervlak waarop weer schijn baar regelmatige potloodlijnen zijn getrokken. Rechthoek, vierkant, cirkel of fragmenten daarvan. De kleur blijft bij Mangold beperkt tot effen vlakken in zachte of niet zel den ronduit flauwe pasteltin ten. zoals fletsblauw, lilagrijs, olijfgroen, tomaatrood en le verkleurig. De Mangold-kleuren zijn niet meer dan een bleke indicatie, maar door de dichtheid waar mee ze zijn opgebracht de schijn van helderheid ophou den. Het is met name die schijn die Mangold fascineert. Zijn geometrische vlakken en lijnen „lijken" geometrisch, maar zijn het in werkelijkheid niet. Een cirkel is bij Mangold niet gesloten, maar schiet bij het eindpunt voorbij het begin; rechte lijnen staan uit het lood. De integriteit waarmee Man- gold die fascinatie consequent tot uitdrukking brengt al vele jaren lang werkt opti maal bij een incidentele con frontatie met zijn werk. In een drukke verzameling zoals nu in het Stedelijk echter slaat de verveling genadeloos toe. In een apart werk dringen het provocatieve spel van 'ontspo ring en mislukking en de ern stige esthetische intenties van de schilder overtuigend tot de kijker door. Maar in een over matige dosering als hier ver anderen diezelfde (positieve) elementen in hun tegendeel en ervaar ik ze als blijken van saaiheid en maniërisme, als een minimale variatie-kunst waarvan de hoofdvorm voor eens en altijd is vastgelegd. Susan Rothenberg Een groter contrast dan tussen het werk van Mangold en dat van Susan Rothenberg is nau welijks denkbaar en het mar keert in al zijn verstilde pracht de turbulente draai, die de schilderkunst aan het begin van de tachtiger jaren heeft gemaakt. Met Julian Schnabel behoort Susan Rothenberg tot de meest prominente verte genwoordigers van het nieuwe Amerikaanse expressionisme van dit moment. Meer dan Ju lian Schnabel echter lijkt Su san Rothenberg in haar werk de opvattingen van moderne Amerikaanse voorgangers te willen voortzetten. Rothenberg werkt met doeken van groot formaat, waarop met korte verfstreken een onbe stemde, krijtwitte achtergrond is geschilderd, sterk verwant aan de manier waarop Robert Ryman dat pleegt te doen. De achtergrond doet beurtelings denken aan een onregelmatig sneeuwveld en een roerig wa teroppervlak, afhankelijk van de figuren, die Rothenberg er als het ware voor plaatst. Een wateroppervlak als dat losse ledematen, een zeilbootje of een zwaan betreft, een sneeuwveld in het geval van een menselijk contour, een ge zicht of aanverwante vorm. In een zaal vol met doeken van Rothenberg is het alsof er een vreemde, verstilde choreogra fie wordt uitgevoerd vanuit een ver verleden plotseling bovendrijvende beelden en te kens. Verweerde maskers, versteende gebaren en ver stomde signalen in een bijna gotische atmosfeer, hier en daar verhevigd door een spaarzaam geplaatst kleurac cent: Kalkachtige blauwen en bordeaux roden. In het doek „Red Swans" wordt ineens een fluwelige diepte verkregen en lijkt het werk van Schnabel rechtstreeks model te hebben gestaan. Maar veel meer nog horen we in deze heel per soonlijke composities de echo's van noordelijke expressionis ten als Munch en Kirchner, zoals in Schnabel die van de Italiaanse renaissance en Gau- di zo'n boeiende kleur aan diens werk toevoegen. Heden en verleden, kinderlijke ver wondering en bedachtzaam heid vormen in de doeken van Susan Rothenberg een fascine rende eenheid en spanning, die de blik langdurig weten vast te houden. Het werk van Robert Mangold is tot en met 5 december te zien; dat van Susan Rothen berg tot en met 28 november a.s. GODERT VAN COLMJON BOUWVARI SPETTER ££R22££B£&TplwssP£Tm Bij BOUW VARIA BenöTn l v°or Super/acte prijs! wandplaat Ongekend fraai van kwaliteit. Afmetingen 122 x 244 cm. dik 4 mm per plaat slechts 27,50 bespaart ca 49,- bij 5000 branduren! Geeft licht als een gloeilamp van 60 Watt. maar verbruikt slechts 18 Watt. Levensduur 5 maal langer dan een normale lamp. Overal 39,50 maar bij Bouw- Varia slechts 29,-. Dit is uniek; opberg- kastje met 15 laden voor schroeven, spij- Uiteraard ook geschikt voor knopen, spelden etc. Overal 24,- maar bij BouwVaria slechts isover dhz rol Rap te venverken door elke doe-'t-zelver! Nu in extra isolerende kwaliteit en nog grotere rollengtei! Dikte 6 cm, breedte 60 cm en lengte nü 600 cm. Geen 18,95 maar PRUSSPCTKR Mac-Clean radiatorreflex. In de Consumentengids van september als enige met de kwalificatie 'goed' SSI 'zeer goed'!! ïMm voorzet raamprofiel Originele Isovitre. Alle maten mogelijk, In wit of lengteUnStSt°' Per250cm 9één 17,50 maar I WJMUJiliïê PR/JSSPETKR gereedschaps- iSff Alles bij de hand om elke klus snel te klaren! Inclusief 8 laden. Flair adviesprijs 29,-..! Zolang de voorraad strekt: BouwVaria- stunt-prijs15,-. Splendor lampenpak ket bestaande uit; 2 lampen 40 Watt, 2 lampen 60 Watt en 2 lampen 75 Watt. Geen 9,95 maar bij BouwVaria slechts 5.75. Met grote fitting. allesbrander Origineel handwerk. Met vuurvaste stenen binnenmantel. 10.000 Cal. Makkelijk aan te sluiten. Bij BouwVaria slechts 795,-. voonaadbak Bijzonder overzichte lijk, past overal. Met 6 speciale ophangstrip Dit is te gek... 9een 7,50 maar bij BouwVaria slechts UIDSE COURANT LESSEN EN CLUBS Manege de Poelrgiters Aanvang nieuwe paardrijcursussen voor junioren en senioren. Inl. tel. 01711-10471 Haarlemmertrekvaart 37 Oegstgeest Gitaarles!! Leuke, moderne methode. Sta tionsweg 11-17. Barning Inl. 071-122858, b.g.g 01717- 5827. Levende muziek voor al uw bruiloften en partijen. Bel voor inl. R. Hogeboom. Tel. 01713- 2590, Roelof arendsveen. 1001 paar handschoenen, Haarlemmerstr. 80-82, Leiden. Wij geven een leuk Inruilprijsje voor UW OUDE FIETS bij aan koop van een nieuwe Batavus - Gazelle - Sparla - Peugeot fiet sen. Tweewielerspecialist Pola- nen. Haarlemmerstraat 201, 5; Meiplein 128.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1982 | | pagina 14