Opel Kadett Ekonoom. Watschatu? □f16.799,- üf 15.919- Üfl4.999- Henk van Ulsen en de Moederfiguur: Vijftig scènetjes van drie regels 1 f Solo-acteur verlangt naar gezelschap Meer televisiezenders op Zoeterwoudse kabel Dit is de Kadett Ekonoom. Opel nummer één. Omdat u voor zekerheid kiest. KUNST LEIDSE COURANT WOENSDAG 27 OKTOBER 1982 PAGINA Henk van Ulsen: „Ik ben een vrijbuiter geworden". DEN HAAG - Henk van Ulsen alleen op de plan ken. Het is bijna een van zelfsprekendheid gewor den. Enkele honderden malen per jaar pleegt Van Ulsen dat gevecht met zijn lappen tekst en zijn pu bliek te leveren om dat laatste elke keer weer op de knieén te dwingen. Hij kan het niet laten. Nu reist hij het land door met een nieuw soloprogram ma: „Moeder geef me de zon", een avond teksten over moeders. Op 29 en 30 oktober in Diligentia, Den Haag. Ulsen maakt het Nooit programma. Henk zich niet gemakkelijk, eigenlijk. Of een progi bladerend door de verzamelde werken van Gerard Reve om duizenden woorden in de rich ting van het theater dwingen. Of een avond met zijn „Held Tnitsjikov", de vele en kleur rijke personages van Gogoljs „Dode zielen" een voor een neerzettend. En nu dan bezig aan enkele theateruren met gedichten. proza, liedjes, smartlappen, brieffragmenten en kranteknipsels op het the ma „Moeder". „Ik speel eigen lijk vijftig scènetjes van drie regels' karakteriseert Van U1-. sen dat programma. We zitten in restaurant De Posthoorn op het Korte Voorhout, vlak te genover de Koninklijke Schouwburg, waar Van Ulsen (bij de Haagse Comedie) zijn laatste vaste engagement bij een gesubsidieerd gezelschap had. Hii liet - enkele jaren ge leden alweer - een fascineren de hoofdrol in Tom Stoppards „Parodie" zien. Eerste vraag die opduikt: Wordt het niet tijd voor een acteur die als maar alleen zijn programma afrolt om weer eens in een ge zelschap te spelen? Druk bevolkt Van Ulsen: „Ik heb absoluut niet genoeg van dat solo-to neel. Je moet je daar niet in vergissen. Het is niet zo'n soli tair bestaan als het wel lijkt. Je maakt een voorstelling met méér mensen. Die van de techniek en de belichting. En ik ervaar zeg maar die Tsjitsji- kov niet als één grote mono loog. Het zijn zóveel persona ges die je neerzet, je zit mid den in een zeer druk bevolkte wereld elke avond. Natuurlijk moet, als de toneellichten aan gaan, elke avond weer alle kracht alleen van mij uitgaan. Maar ik vind dat ook heerlijk. Het geeft me, en dat moet je niet verkeerd opovatten, een machtsgevoel. Ik ga iets met dat publiek doen. Maar het is zéker waar dat ik zo af en toe wel naar een gezelschap ver lang. De Haagse Comedie was toen ideaal. Al die kritiek op die groep vind ik onterecht. Je mag blij zijn dat je in Neder land nog zo'n gezelschap hebt. Maar de rollen liggen niet voor het opscheppen voor me, tenslotte word ik ook een stukje ouder. Ik zal de schuld overigens beslist niet aan an deren geven. Het ligt ook aan mij. Ik ben in al die jaren al leen op de planken een vrij buiter geworden. Ik ben niet de persoonlijkheid om twee jaar bij een gesubisideerd ge zelschap te zitten. Want dat betekent dat je met zo'n gezel schap mee moet denken op ar tistiek en maatschappelijk vlak. En ik ben niet de figuur voor die „drums en drans". Maar ik kan niet ontkennen dat ik best blij zou zijn met een toneelstuk in de vrije, onge-» subsidieerde sector. Een blij spel lijkt me heerlijk, want dat heb ik te weinig gedaan en ik geloof dat ik dat best kan. Ie mand als Paul van Vliet, die mij privé goed kent, zegt vaak: Henk, waarom doe je geen blijspel, je hebt er precies die slagvaardigheid voor". Broedmachine Zijn nieuwste optreden, „Moe der geef mij de zon" (een titel die ontleent is aan het slot van Ibsens toneelstuk „Spoken", waarin de jonge Oswald ster vende zijn moeder aanroept) biedt een mengsel van stem mingen, humor en tragiek. Uiteenlopende schrijverstem peramenten als die van Simon Carmiggelt, Martinus Nijhoff, Judith Herzberg, Hans Dorres- teijn, Ischa Meijer, Koos Speenhoff, Maarten 't Hart en Kees van Kooten staan daar borg voor. De teksten zijn ge kozen door de jonge regisseur Jeroen Lopez Cardozo, die in het programma schrijft: „Tus sen de moeder als broedmachi ne en de moeder als godin hebben we een keuze gemaakt uitgaande van een zo groot mogelijke herkenbaarheid. Hiermee is een drieluik sa mengesteld waarin geboorte, volwassenheid en dood de res pectievelijke onderwerpen zijn". Henk van Ulsen: „Ieder een heeft een moeder, en ie dereen heeft zijn typische ver houding tot haar. Of je haar nu een kreng vindt, of nog al tijd het verbreken van de na velstreng beweent. Een onder werp dat méér geldig is, kan je nauwelijks bedenken. Mijn ei gen moeder is drie jaar gele den overleden. Niet dat ik déórom dit programma heb gemaakt, maar bij zo'n gebeur tenis ga je als zoon van vijftig toch nog eens nadenken over ie verhouding tot haar. Dat heeft wel een rol gespeeld. „Moeder, geef mij de zon" heeft de vorm van een cyclus. Ik begin in elkaar gedoken als in de embryonale houding van de geboorte. Met gedichten van Ida Gerhardt. En daar eindig ik ook mee. Prachtige, monumentale gedichten. Van een foetaal moederbeeld aan het begin, naar bijna zwarte poëzie aan het slot. Ze laat daar al schrijvende een drup pel inkt in een glas met water vallen en in die inkt die oplost ziet ze haar moeder terug. Zo als die haar als kind bijna in het water duwde. Een haat liefde verhouding die lang zaam tot rust komt". Ouder worden Hoe lang kan je als acteur; be zig blijven met dat eenzame solo-gevecht met tekst en pu bliek? Ben je er bewust van dat je ouder wordt, dat je straks misschien niet zo verder kan? Van Ulsen: „Natuurlijk word je Ouder. Dat merk ik. Maar niet in de eerste plaats fysiek. Ik geloof dat ik qua conditie zo'n rol als „De wijze kater" nog zou aankunnen. Ouder worden merk je aan je innerlijke ontwikkeling. Aan andere, betere, inzichten. Maar „ich grtlble nicht", integen deel. Ik heb plannen voor twee nieuwe solo-program ma's. Een programma over Erasmus, een Nederlander van wie wij eigenlijk belachelijk weinig weten. Het is samege- steld uit brieffragmenten na z'n kloostertijd. Die man was gek op schaken en het pro gramma is opgezet als één groot schaakspel van Erasmus ZOETERWOUDE Exploi tant Casema van het Zoeter woudse Centraal Antenne Sy steem wil bij wijze van proef het huidige programmapakket met één Brits kanaal (ITV) uitbreiden. De proef zal gelden tot het einde van dit jaar. Op dit moment kan men in Zoeterwoude zes stations ont vangen, te weten Nederland I en II, Duitsland I, II en III en België-Vlaams. De bedoeling van de proefperiode is te on derzoeken of uitbreiding wen selijk wordt geacht. In decem ber zal Casema de abonnees benaderen met de mededeling dat de proefperiode wordt be ëindigd en dat men moet mel den indien men niet langer prijs stelt op de uitbreiding. De uitbreiding gedurende de proefperiode heeft geen finan ciële consequenties voor de be treffende abonnees. Als een maal definitief is besloten over te gaan tot uitbreiding van het pakket dan bedragen de kos ten één kwartje per extra ka naal. Bij maximale uitbreiding (tot twaalf kanalen) betekent dit derhalve een verhoging van de abonnementskosten met 1.50 per maand. In de Leidse regio hebben de meeste televisiekijkers al de beschi king over twaalf televisieka nalen: met zichzelf. En dan heb ik nog één grote wens: het boek Job spelen". persoonlijk programma in de fair. Ik spéél al die verhoudin- betekenis van sentimenteel, gen, daar ben ik acteur voor. Mijn eigen moeder speelt al- En het werkt. Gisteren stond leen een rol op de achter- ik in een klein buurttheater en grond. De kritiek heeft mij daar gingen twee meisjes toch Voorlopig blijft Van Ulsen verweten dat het te onper- wel huilend de zaal uit". dichter bij huis. „Het is geen soonlijk is. Ik vind dat niet BERT JANSMA Al sinds 1969 is Opel de meest gekochte auto V in Nederland. Omdat steeds meer automobilis ten kiezen voor komfort, betrouwbaarheid, lagere kosten en een hogere inruilwaarde. Het '83-Opel-programma is weer uit gebreid en verbeterd. Dat bewij zen de lagere onderhoudskosten: want elke nieuwe Opel blijft jarenlang in optimale konditie met één enkele onderhoudsbeurt per jaar of15.000 km. Daarnaast introduceert Opel het nieuwe Opel-Rente-Voordeel-Plan. Een unieke financiering, die lagere maandlasten door lagere rente realiseert 170 deskundige Opel- dealers vertellen er u graag het fijne van. Zij bieden u vrijblijvend een proefrit aan, opdat u zich/elf kunt overtuigen dat een Opel de meest ekonomische keuze is. Een Opel met een naam die veel doet ver moeden. Dat klopt Want de Kadett Ekonoom is een komplete familiewagen. Ruim, komfortabel en uitstekend afgewerkt En bovenal ekonomisch. Want de pittige 1.2 S-motor is even bescheiden in z'n verbruik als onderhoud. Hoe dat komt? Vooral door de vele nieuwe technische ontwikkelingen die Opel door en door getest heeft en nu ook heeft toegepast op de Kadett Ekonoom. Dat heeft geleid tot minder servicebeurten, dus minder kosten. Maar ook tot meer kwaliteit en betrouwbaarheid. Daarom kunt u ook rekenen op de hoogste inruil waarde. Typisch Opel. En dan z'n prijs. Want daar begon het mee. Het klinkt ongeloofwaardig, maar de nieuwe Kadett Ekonoom kost u slechts f14.999,Een bedrag dat u tevens voordelig kunt laten finan cieren met het Opel-Rente-Voordeel-Plan. Natuur lijk mag u hem ook kontant betalen. Want eerlijk gezegd, waar vind je voor zo'n bedrag zoveel zekerheid en autoplezier... Toch alleen bij de Opel-dealer. Uw Kadett Ekonoom staat startklaar voor een proefrit

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1982 | | pagina 12