utger Hauer: Eindelijk een Ster
overcapaciteit en denken aan export.
Amro Bank,
want banken verschillen.
?l Brouwer Hiemstra zitten met
Vocale combinatie
in Duiven voorde
)eel van verzameling Maeght ter veiling
LEIDSE COURANT
VRIJDAG 8 OKTOBER 1982 PAGINA 17
sportprogramma
Rutger Hauer, witharige robotmens in „Blade runner".
Hauer: „Ik zou het ontzettend
leuk vinden als Paul weer een
film deed. Ook als ik daar niet
in zit. Want hij staat op eenza
me hoogte. Ze hebben zelfs in
Amerika geen Paul Verhoe
ven. Hij heeft een andere ge
zichtshoek, een ander tempo,
en een specifieke manier van
filmen, die bij de Amerikanen
erg aanslaat". Van de tv-kin-
derserie Floris bracht Verhoe
ven Hauer naar „Turks Fruit"
en „Soldaat van Oranje". Een
fysiek sterk aanwezig acteur
van het geen-nonsens-type,
door zijn manier van werken,
bewegen en denken een van
de eersten van de generatie
Nederlandse acteurs die meer
geschikt lijken voor film dan
voor het toneel. Een acteur die
je vooral niet mag onderschat
ten, al is hij lang, door een
aantal rollen, in een bepaald
hokje gedrukt (dat van de
films waarin je als man bloot
moet). Wie zijn perfecte rolle
tje in Wim Verstappens „Pas
torale" (naar Vestdijk) nog
laatst op de tv heeft gezien,
weet dat hij in enkele meters
film een karakter kan maken.
Hauer schuwt de al te grote
publiciteit, heeft privé sterk
andere denkbeelden dan je
aan zijn rollen af zou zien, en
zal zeker niet door Hollywood
over het befaamde paard ge
tild worden. Daarvoor kan hij
teveel relativeren. Over het
„sterrendom": „Zo bewonde
renswaardig is het niet wat we
doen. Een acteur is een door
geefluik. Acteren is een goed
betaalde hobby". En over Hol
lywood: „Op een plek als Hol
lywood, heb je gauw het idee
dat je alles kan krijgen als je
maar wilt. Niet waar. Je kan
zelf maar een heel klein beetje
doen. De hemel en de monta
ge-kamer beslissen je carrière"
BERT JANSMA
Tafeltennis
Heren, eredivisie: De Veluwe—Avan-
ti. AlkmaarScylla. Valkensw.—TT
A'dam. tweede divisie: Sjaardema
Noad, Avanti 2Trias, OnkyoDelta
Dames, eredivisie: Hoonhorst—
Avanti, Koningsl.Scylla, Toren-
stadTT A'dam.
Extra uitzending documentaire Glen Gould
HILVERSUM De Vara-televisie vertoont vanavond in
een extra uitzending na het laatste journaal om 23.45 uur
op Ned. 2 een documentaire over de onlangs overleden Ca
nadese pianist Glen Gould. De documentaire is een co-pro-
duktie van de Canadese, de Franse en de Westduitse tele
visie. Gould, die maandag j.l. aan een hersenbloeding over
leed, komt in deze recent gemaakte televisiefilm uitgebreid
aan het woord over zijn relatie tot het werk van Johann
Sebastian Bach. Gould werd vooral bekend door zijn bij
zondere vertolkingen van Bachs werken. Bovendien nam
hij achttien jaar geleden de opvallende beslissing niet meer
in concertenzalen op te treden omdat hij zich daar meer
„gladiator" dan uivoerend kunstenaar voelde.
De sopraan Ellen van Lier en de bariton Max van Egmond met begeleiding
van Peter Hansen verzorgden het laatste seizoenconcert in Kasteel Duiven
voorde te Voorschoten.
De stichting Kunstkring Duivenvoorde had voor het achtste en
laatste seizoenconcert een interessante combinatie te bieden. Een
jong, pril talent ('de sopraan Ellen van Lier) en de gevestigde
kwaliteit van een zanger met een internationale reputatie (Max
van Egmond). Beide vocalisten werden begeleid door Peter Han-
Ellen van Lier is leerlinge van Sophia van Santé aan het Kon.
Conservatorium in Den Haag. Zij volgt bovendien dè interpreta
tieklas van Meinard Kraak en is in opleiding bij de Operaklas.
Zij opende het programma, in jeugdige overmoed, met drie lie
deren uit Nuits d'été van Berlioz. Niet gering! Het was de boei
ende kennismaking met een jonge sopraan rijk aan talenten, die
bij voortduring aan haar stem expansie wilde verlenen. In de
kleine Daniël Marotzaal nu juist overbodig. Zodoende miste men
de intimiteit- van deze wonderschone liederen. Een technisch
uitstekend geschoolde stem, dat bewees Ellen van Lier in vijf
liederen van Brahms, fraai van egaliteit en in alle opzichten
glansrijk. Toch kon men uit deze vertolkingen niet opmaken,
dat zij bijzondere affiniteit met het lied heeft, zij benadert de
teksten afstandelijk en is eigenlijk nog teveel bezig met de mate
rie. In de, op ontspannen wijze gezongen, liederen van Walton
vestigde zij de indruk dat haar 'kracht in de opera zal liggen.
Maar zoals gezegd, Ellen van Lier is een opvallend talent waar
van men nog veel goeds kan en mag verwachten.
Hoe intiem, verfijnd, teder en innig liederen kunnen klinken
bewees Max van Egmond in-Die Dichterliebe van Schumann.
Formidabel vertolkt, rijk aan woord-expressie, tintelend en rijk
ook aan romantisch beleven. Jammer dat we Max van Egmond
zo betrekkelijk weinig als liedkunstenaar kunnen beluisteren,
hij is op zijn vocale hoogtepunt. De begeleiding van Peter Han
sen liet weinig te wensen over.
ADR. HAGER
't Is alweer een paar jaar geleden dat hun omzet zó ^Mii afgestemd op hun situatie. Met hulp van gerichte informatie
steeg dat Brouwer en Hiemstra besloten hun machinepark fors uit via een Amro buitenlandspecialist wordt een deugdelijk plan
te breiden. Nu echter stagneert de afzet en blijkt de capaciteit te wlflT/ijllTin voor de export opgesteld, een plan dat rekening houdt met de
mim bemeten. Maatregelen zijn geboden. Want 't is duidelijk sterke en zwakke punten van het bedrijf
dat de huidige situatie op langere termijn de continuïteit van het Amro bemiddelt vervolgens bij het contact met een
bedrijf bedreigt. buitenlandse importeur en maakt Brouwer en Hiemstra weg-
Brouwer en Hiemstra gaan niet bij de pakken neerzitten. BHgj^ wijs oa- °P het gebied van het internationale betalingsverkeer en
Ze maken plannen om met export hun potentieel weer ten volle HHMWWWr doet daarbij suggesties om valutarisico's te vermijden,
te kunnen benutten.
Maar, ze missen ervaring op buitenlandse markten. 'gSS- gA L33t U D6WIJZ6fl U3lU DIJ AfTirO
Hoe kom je in contact met een actieve, betrouwbare agent-impor- j£, ff ,fpl böt6r3f bSflt
teur? Hoe gaat't met transacties in vreemde valuta? Vragen te -*
over. Brouwer en Hiemstra besluiten hun licht'ns op te steken bij 2§ De Amro Bank wil zich positief onderscheiden van
'i-mn man' «an rip jmm Roni- andere banken. Door de kwaliteit en de omvang van haar diensten.
BK3 En door de mentaliteit waarmee die diensten worden verleend.
Bij Amro heeft de ondernemer een WSlÊÊMit-® S II Een en a*dfr doet a™0 u graag uit de doeken. Bij voor-
l. i .li I L 1 r. *-keur ineen persoonlijk gesprek Dan is ook hard te maken dat u
vasie geSpreKSpartner: t -ijw als ondernemer juist bij de Amro Bank aan het goede adres bent.
De contacten tussen bank en ondernemer lopen bij de HM Want js waar banken verschillen.
Amro Bank steeds via één persoon. Zo groeit vaak een ver- Hf J BH Maar ook dat uw bedrijf het andere niet is.
trouwensrelatie. En die vormt de basis voor een langdurige samenwerking waar
beide partijen voordeel van hebben. De vaste Amro-gesprekspartner krijgt
steeds meer inzicht in de specifieke bedrijfssituatie. Hij kan dus het aanbod van
de bank haarfijn op die situatie afstemmen.
Ook Brouwer en Hiemstra horen dus van'hun man bij Amro' geen al
gemeen verhaal over de voor- en nadelen van export. Nee, ze krijgen steun die
HIJS Over drie weken
en bij Drouot in Parijs 60
tderijen uit de nalaten-
p van de verzamelaar en
«handelaar Aimé Maeght
pen geveild. Het gaat om
(ten van Henri Matisse,
rges Braque, Fernand Lé-
Wasily Kandinsky, Mare
gall, Giacometti, Bazaine,
mi, Tapies, Ubac, Rebey-
Riopelle, Bram en Geer
jVelde en Calder. De vei-
I moet zeker 25 miljoen
p (ongeveer 10 miljoen)
opbrengen om de erfgenamen
van André en de eerder over-
.lede;n Marguérite Maeght in
staat te stellen de successie
rechten te betalen. De Franse
regering heeft laten weten dat
zij er geen bezwaar tegen zal
maken als de betrokken wer
ken eventueel naar het buiten
land gaan. Alleen een teke
ning die de toen 82-jarige Ma
tisse in 1951 onder de titel
„Struikgewas" maakte, mag
het land niet uit. Het Centre
Pompidou in Parijs heeft daar
belangstelling voor. De soepel
heid van de Franse autoritei
ten kan worden verklaard uit
het feit dat de staat van de erf
genamen Maeght al verschei
dene schilderijen, van Kandin
sky, Braque en Matisse, ten ge
schenke heeft gekregen. Men
verwacht grote belangstelling
voor de veiling op 27 oktober
die wordt gehouden op een
ogenblik dat de meeste inter
nationale kunsthandelaars in
Parijs zijn voor de internatio
nale jaarbeurs voor heden
daagse kunst in het Grand Pa
lais. De belangrijkste stukken
zijn „Le guéridon vert" van
Braque uit 1943, „La belle cy-
cliste", een van de mooiste
schilderijen van de serie „La
joie de vivre" die Léger in
1951 maakte, „Thème pointu"
uit 1927 van Kandinsky en
„Le musicien sur fond rose"
van Chagall. De schattingen
voor deze werken liggen tus
sen de 3 en de 5 miljoen frank.
Dames eredivisie: Voorburg—Am
stelveen, Den BoschJolly Jum.,
LandlustBOB. R'dam ZuidVoor-
ne. AMVJ A'damThe Stars. Heren
eredivisie: Noordkop—Donar, Den
BoschBS Weert. Landlust—Haaks
berg, R'dam ZuidBS Leiden.
Delft—The Stars. Eerste divisie B:
JRC BoxtelDAS. Wyba—BC Voor-
ne, BI. Eagles—BOB, BC Paulus
Cangeroes, Hertog ballGoba.
Volleybal
Dames eerste divisie B: SW—Voor
burg 2, Haag '68Were Di, Utrecht
vc—DOS. EAWVCH, P en P—Rust
Roest, SartoOikos. Heren eredivi
sie: AnimoVoorburg. OrionWC,
Zaan '69—Brevok, Blokkeer—Nijme
gen, LycurgusMartinus, Maas
tricht—AMVJ. Eerste divisie: Udert-
houtVoorburg 2, Z'huizenP en P.
Radius—DOS. EAW—Geldrop, Bro-
lecoPolaris. Valbovol—Linne.
Veldhandbal
Heren eerste klasse: Hermes—DWS,
IndusWings, AncoraUVG, De Hol-
lan.Actief.
Dammen
Hoofdklasse: HuizumFivelgo,
DAVOHuissen, IJmuidenVAD.
NOAD—VAD 2. BennekomRDG.
Eerste klasse: Albl.damKatwijk,
DIOExcelsior, EindhovenDor
drecht, O. GenoegenUithoorn, Con
stantTDV.
Schaken
Hoofdklasse: DDHSG, Utrecht
BSG. Ph. LeidenRotterdam, VAS
ASC—WGM, EindhovenPh. Leeuw.
Eerste klasse: HWP(SvG)—GESS, De
VariantBrunssum, CarloisSMB,
MemoHMC, Den HaagR'dam II.
Korfbal
Zuid West, eerste klasse: Swift (MI-
TOP. AlbatrosGKV, Animo—Pernix.
Hawks". Stallone speelt daarin
een politieVnan, Hauer de tero-
rist Wolfgang, geïnspireerd op
de figuur van Carlos. Hauer
probeerde toen nog vergeefs
dat karakter te verdiepen,
dichterbij te brengen, maar
Stallone wilde gewoon een
held-contra-schurk film. Maar
zijn carrière is inmiddels weer
een stuk verder, en er wordt -
lijkt het - naar Hauer geluis
terd. Maar hij had dan ook een
entree in Amerika die weinig
acteurs overkomt. Toen Paul
Verhoe vens „Soldaat van
Oranje" daar zo'n onverwacht
succes werd, schreef News
week over Hauer: „Wanneer
een onbekend acteur zijn en-'
tree maakt met de inhoud van
een soepterrien druipend over
z'n kaalgeschoren hoofd en hij
ziet er desondanks nog steeds
goed uit, dan weet je dat je
met een Ster te maken hebt".
Bruce Lee
Over zijn rol van Batty in
„Blade runner" zegt Hauer:
„Ridley wilde eerst een soort
Bruce Lee van me maken.
Daar heb ik m'n best voor ge
daan. Maar ik wilde dat
krachtwerk niet teveel bena
drukken. De visuele, fysieke
aspecten van een rol zijn niet
het belangrijkste voor een ac
teur. Je op een rol voorberei
den, betekent vooral je ge
dachten helder op een rij zet
ten. Die gedachten zijn vaak
belangrijker dan je uiterlijk".
Wat dat betreft kan je Hauer
in elk geval een kind van zijn
ouders noemen, Arend en
Teunke Hauer. Beide gaven
toneelles, zij o.m. aan de over
koepelende organisatie van to
neelamateurs, hij aan de Am
sterdamse toneelschool. Arend
Hauer was sterk geïnspireerd
door het voorbeeld van Edu-
ard Verkade en gaf elementai
re lessen waarin het tonen van
wezenlijke, intrinsieke erva
ringen de nadruk kregen. Ont
dekken, zien, ondergaan van
vreemde ruimtes. Een blauwo
gige, blondharige man, wars
van uiterlijke dingen.
Geen nonsens
Rutger Hauer heeft als acteur
veel te danken aan regisseur
Paul Verhoeven. En hij is de
eerste om diens kwaliteiten te
onderkennen en uit te dragen.
jer Hauer in het milieu van „outcasts" in Ridley Scotts „Blade runner".
pTERDAM - Als er
Nederlandse acteur
zeggen dat hij inmid-
i een internationale
is, dan is dat Rutger
|er. Binnenkort is hij
|e Nederlandse biosco-
te zien in „Blade run-
waarin hij hoofdrol-
er Harrison Ford zelfs
beetje over de zijlijn
Igt, we hebben nog de
1 „Eureka" (van Ni-
as Roeg, met Gene
kman als tegenspeler)
bed en niet zo lang ge
in kwam het bericht
I de telexen dat Hauer
Ide enige echte hoofdrol
te- spelen in de nieuwe
jen I van Sam Peckinpah,
e 1 Ostermann week-
f. Vandaar dat je het
d van Hauer dezer
[n veelvuldig tegerï-
lt in internationale
bladen, terwijl in het
ie nummer van de
erlandse Playboy een
ebreid interview met
I te lezen viel. Rutger
er, een onmiskenbare
„Blade Runner" is een science
fiction film die een aantal de
gelijke componenten van de
actie-film combineert met een
opvallend anders toekomst
beeld. Regisseur Ridley Scott
(van o.a. „The Alien") baseer
de zich ervoor op het boek van
sf-schrijver Philip K.Dick (die
in maart dit jaar overleed).
Het boek heet „Do Androids
dream of electric sheep?". Die
androïden zijn de perfecte ro
bots die exacte kopieën van
mensen zijn. Je kan ze slechts
als „onechte" mensen herken
nen via een soort leugendetec
tor, en aangezien ze een be
dreiging gaan vormen voor de
mens, mag Harrison Ford
jacht op ze maken. Zijn tegen
pool in de film is Roy Batty,
een zeer witharige androïde
(die in de film overigens „re
plicants" genoemd worden),
wat kracht betreft een super
mens. Maar Hauer suggereert
achter dat uiterlijk een aantal
opvallend menselijke emoties.
Poëtische duif
Schrijver Phlip Dick heeft een
groot deel van de opnamen
nog gezien: „Toen ik Rutger
Hauer als Batty zag, kreeg ik
kippevel. Hij was exact de Bat
ty die ik in m'n hoofd had
toen ik het boek schreef. Nee,
hij werd méér dan dat". Er zit
in de film een poëtische scène
van „replicant" Batty met een
duif. Regisseur Ridley Scott
daarover: „Die scène was Rut
ger Hauers idee. Hij liep bij de
repetities van die scène op het
dak met zijn kamerjas nog
aan. Hij probeerde er iets on
der te verbergen. Een duif.
Wat is dat in hemelsnaam?
vroeg ik. Ik wil iets proberen,
zei hij. Okay, probeer maar.
Want zo werkt Hauer. En dat
spreekt mij enorm aan, want
in feite werk ik ook zo. Je kan
je van te voren theoretisch een
bult prakkizeren, maar je moet
het toch een keer doen en zien
hoe het is. In dat soort dingen
is Rutger zeer experimenteel,
en het werkt omdat het een
instinctief soort van acteren
Soepterrien
Het menselijk-maken van zijn
rollen lijkt voor Hauer een
stokpaardje, waarmee hij het
in Amerika niet altijd even ge
makkelijk heeft. Met Sylvester
Stallone had hij het een aantal
malen stevig aan de stok tij
dens de opnamen van „Night