y e.^°ngen ill ficidócSowuvnt iSf W m a PSk ZATERDAG 14 AUGUSTUS 1982 S (illem Nijholt succes Ui m $z& (Heymans ineatermodeshow 3 gre^BBKi' 1 i ;*S )ten tear J ^qUES Sfo MAASLAND Waarom vestigt een theaterproducent van allure zich uitgere kend in Maasland, vraag je je af. Alsof de dierentuindirectie «gy: besluit de giraffes maar onder te bren gen in het domein van de kleine knaag dieren. Niets tegen Maasland, een heer lijk dorp, maar de bakermat van brui sende theaterproduk- ties met sterren als Willem Nijholt, Jose phine van Gasteren, Josee Ruiter, Alexandra Radius en Han Ebbelaar? Nou nee. En toch drijft ex-Hagenaar Jacques Senf zijn steeds gro ter wordend Thea ter- en Organisatie bureau aan het Kerkplein van dat Westlandse dorp. Be halve feestpakketten in bontc-avondver- pakking biedt hij daar vandaan de ver zamelde Nederlandse theaters een elftal ei gen produkties aan, plus een acht tal produkties in samenwerking met andere producenten. Senfs bu reau hoopt met alle activiteiten te zamen dit seizoen een omzet van vijftien miljoen te halen, heeft daarvoor een honderdtal mensen doorlopend in dienst en zal het ko mend seizoen op de loonlijst plaats bieden aan een totaal van achthon derd mensen in korter of langer verband. Een amusementsimperium ver scholen in egn oude scheepskaak- jesfabriek die bijna schouder aan schouder staat met een monumen taal achttiende eeuws kerkje. Senf: „Ons bureau hoort inmiddels bij de vijf grootste theaterbureaus in Ne derland. En misschien wel bij de twéé grootste. Iemand zou dat 'ns uit moeten rekenen. Maar Maas land is geweldig. Mijn artiesten ko men hier opgetogen naar toe. Een uniek dorp. Iedereen werkt hier nog en in de plaatselijke krant word je meegedeeld dat er ergens vijfentwintig gulden gevonden is. Waar vind je dat nog?". Jacques Senf. inmiddels een stevig gebouwde vijfendertiger, heeft sinds hij als broekie opdook tussen de coulissen van het amusement de gewoonte gehad voor nieuws te zorgen. Manager van beatgroepen, verzinner van feesten en partijen, opstoker van de laatste muzikale vuurtjes in het oude Scheveningen van Zwolsman, horeca-exploitant en enkele jaren geleden het theater binnengekomen als respectabel „vrije producent". Senf: „Wanneer ik toen een schouwburg binnenliep, zagen ze me niet staan. En nu is wat ik zeg heilig". Ofwel: Een ver haal over „Hoe het verkeren kan" en „Hoe het is gekomen". Kortgeleden was Jacques Senf op nieuw uitgebreid in het nieuws door zijn aanbod het Rotterdams Hofpleintheater over te nemen toen er sprake was van sluiting. „Niet dat ik zo graag ook nog thea terexploitant wil worden", veront schuldigt hij zich, „maar dat thea ter is gewoon ontzettend belangrijk omdat 'je er als vrije producent voorstellingen in serie kunt spelen. Toen er over sluiting werd gespro ken, heb ik, natuurlijk erg onver standig, geroepen: Dan zal ik het moeten huren. Laat die Senf dat dan maar doen, riepen ze in de Rotterdamse commissie kunstza ken. Nee. nee, zei de man die de schouwburgen beheert. Senf zou met zijn produkties wel eens een te grote zuigkracht tegenover onze andere theaters kunnen zijn. Oóó, werd er toen geroepen, dus dat theater kan wél goed draaien. Dan moet het blijkbaar anders geëxploi teerd worden". Senf heeft het als vrije theaterpro ducent druk genoeg. Behalve zijn kantoren heeft hij in Maasland een eigen decoratelier, en rekwisiéten- opslagplaats, terwijl er ook nog eens een achtentwintig auto's staan die zijn produkties op bestelling waar dan ook in Nederland afleve ren. En dat in een tijd dat er voor cultuur steeds minder geld beschik baar is. Bij het publiek én bij de schouwburgen die dank zij de sub sidies zijn ongesubsidieerde pro dukties kunnen boeken. Water in de wijn Joop van den Ende, tot voor twee seizoenen dé theatergigant in Ne derland wat de vrije produkties Bloeiend uitgaansimperium in Maasland met duivenvereniging en schouwburg als klant Jacques Senf: „Als kind droomde il< (Foto's: Cees Verkerk) aangaat, heeft zich inmiddels op te levisie en film gestort. Niet voor niets, denk je dan. Senf: „Omdat winst in het theater steeds moeilij ker te maken is. Ik doe het omdat ik het leuk vind dingen mógelijk te maken en omdat ik met de inzet van het team mensen dat ik heb wél winst zie. En misschien is het in 1982 ook wel zo dat acteurs en actrices bereid zijn water in de wijn te doen. Vijf, tien jaar geleden za ten ze misschien wel erg hoog in de „Schouwburgen hebben het niet gemakkelijk, moeten inleveren. Maar die gebouwen blijven er toch staan. En misschien moet ik straks op een stuk eigen risico gaan ex ploiteren. Misschien moeten er nieuwe voorwaarden komen. Ik heb nu al een proef genomen met een nieuw systeem waarin de schouwburgen minder betalen als ze meer voorstellingen nemen. Ze hebben hun uitkoopsommen dan zelf in de hand. En dat blijkt een groot succes. Ik heb niet zulke gro te angsten, al loop je grote risico's. Acteurs kunnen ziek worden, een produktie kan het artistiek niet ha- „Als jé het allemaal aan een eco noom voorlegt, roept die: Waar ben je mee bézig? Maar dat horen we al achttien jaar. Waar ik me zorgen over maak, dat is de scheefgroei in de maatschappij. Ik heb 't vaak ge noeg gehad, dat ik een acteur een rol aanbood voor vier- of vijfdui zend gulden per maand. Maar hij had een hogere uitkering en zei: Dat kan ik echt niet doen, want dan ben ik een dief uit m'n eigen portemonnee. Hij heeft natuurlijk gelijk, maar toch zit er dan iets scheef". I van het amusementsvak" Duivenvereniging Jacques Senf. van beat-boss naar theaterproducent. Een money-man bekeerd tot de cultuur? Senf: „Ik heb best wel 'ns behoefte te vertel len wat ik aan het doen ben. Maar één ding moeten we niet vergeten, de mensen komen niet voor mij naar het theater. Die komen voor de acteurs. Ik ben de man die afre kent. Van toneel wist ik inderdaad niks, maar ik ben er van gaan hou den. Achttien jaar geleden begon nen we als theaterbureau. Een be drijf viert feest of de duivenvereni ging bestaat honderd jaar en vraagt ons om een programma. De winke liersvereniging wil een stunt en ik lever de kostuums. Zuidplein in Rotterdam vraagt: Zeg Senf maak 'ns een Franse week voor ons. Dan duik ik in m'n decorstukken en ik maak een Franse week. Want ik heb in Haarlem een hele school waar ik al die spullen heb opgesla gen. De winkeliers uit Hoek van Holland gebruiken de dierenkos- tuums uit „Sam Sam". Zo ben ik bezig. En als jij vraagt: Senf kun je mij niet verhuizen met één van die auto's van je9 Dan zeg ik. als die wagen toevallig werkeloos staat, dat doe ik ook nog voor je. Ik maak theater mogelijk dank zij mijn hele pakket van activiteiten". Huishoudelijke artikelen „Als kind droomde ik al van het amusementsvak. De lagere school heb ik volbracht, maar op de mulo en de ulo boterde het niet. In één jaar drie verschillende scholen. Toen 's avonds je middenstanddi ploma halen, want je moest wat le ren. Maar het was de voordeur in en de achterdeur uit. Pa kwam er snel achter en sleepte me terug. We hebben 't samen toch gefikst. Toen was ik dertien en ging werken. In een zaak met huishoudelijke arti- „Vier jaar heb ik er gewerkt. Toen ik zestien was werd ik filiaalchef in Rijswijk. Dat was de tijd met op elke hoek van de straat een bandje. Ik werd geïnspireerd door Jaap Eg- germont die in de Paul Gabriel- straat een krantewijk had en fietste voor z'n drumstel. Dat vond ik het einde. We namen een dubbele krantewijk. want dan hadden we nog eerder dat drumstel. Het werd The Pirates met Jaap Eggermont. Ik werd voorzitter van de fanclub, werd manager". „Maar er was een populairdere band, de Golden Earrings. Ik naar de Golden Earrings toe: Die drum mer van jullie is niks, ik heb een betere. Dat was dus Jaap Egger mont. De tijd van Den Haag Beat- stad nummer één. Zeventien jaar was ik en ik ben weggegaan bij de huishoudelijke artikelen. Op 20 fe bruari 1965 begon ik m'n eigen the aterbureau. Ik werd manager van de Golden Earrings, maar als socia le zekerheid wilden mijn ouders dat ik nog een werkgever had. Zo kwam ik bij Polydor terecht waar ik voor beatgroepen actief was". „Scheveningen was dood. Zwols- man verhuurde mij het oude Pala ce-hotel voor een gulden en zei: Maak jij maar wat leven, want Scheveningen slaapt. Ik boekte The Shoes, de Living Blues Van '65 tot '69. Ik ben voor World Press Photo gaan werken, werd manager van Rob de Nijs, Astrid Nijgh en zo, via de horeca kwam ik in Pulchri Studio terecht en daar kwam ik de journalist Hemmo Drexhage tegen. Die zei: Je moet die bands laten schieten, je moet theater gaan doen. Ik heb geen verstand van theater, zei ik. Geeft niet, als jij 't maar or ganiseert. Hij heeft mij in het vak gebracht. De eerste produktie werd „Moeder en haar jongens" met Marjan Berk. Een flop. Toen kwam John Lanting met het Theater van de Lach. Een geweldige vakman en iemand die mij artistiek en als mens ook nog bijstuurt. Een specia list in zijn genre, die inmiddels met zijn kluchten zoveel naam heeft dat ook de dokters en de notarissen in de zaal zitten". Ambitieus Senfs programma voor het komen de seizoen ziet er redelijk ambitieus uit: Willem Nijholt en Linda van Dijck gaan „Succes" spelen, John Lanting viert het tienjarig bestaan van zijn Theater van de Lach met „Een scheve schaats", Josee Ruiter en Dolf de Vries brengen „Duet for one", Josephine van Gasteren komt met „Die gouden tijd", balletsterren Alexandra Radius en Han Ebbelaar brengen een aantal van hun pas de deux in een avond „Romantisch klassiek ballet". Frans Halsema zegt „Dag droom". Adèle Bloemen- daal zingt solo evenals drs. P, Thijs van Leer fluit z'n rockmis Dona Nobis Pacem. Begin volgend jaar haalt Senf weer het dans- en zangensemble Opole uit Polen, hij bereidt een theater- modeshow met topcouturiers Max Heymans en Frans Molenaar voor. Dan zijn er nog produkties samen met Hans Sleeswijk, o.a. de Moun- ties in Roussins blijspel „De kleine hut" nu „Drie in de pan" geheten en een produktie met Henk van Ulsen in door Ernst van Altena vertaalde teksten. Bovendien werkt Senf met Wout van Liempts Nederlands Theaterbureau samen bij twee eenacters met Ton van Duinhoven in de hoofdrol. Jacques Senf: „Die produkties heb ik de schouwburgen aangeboden, die heb ben er ja op gezegd en er zijn er voldoen de afgenomen. We zijn ze nu aan het produceren. Maar voor elke produktie heb ik nog wel vier a vijf voorstellingen open. Dus we hebben nog wat te boeken. Maar tegelijkertijd werk ik voor het vol gend seizoen. Straks ga ik vier dagen naar Terschelling en daar ga ik zitten brain stormen. Ik heb alle ideeën bij me en ik ga kijken wat er fi nancieel mogelijk is. Ik ben geen produ cent die stukken gaat zitten lezen. Ik lees nooit. Ik wil precies kunnen reageren zo als het publiek. Dat komt op de affiche af. op de namen van de sterren. De ac teurs komen bij mij met de ideeën aan. Willem Nijholt kwam met „Succes". Zo heeft Josee Ruiter een plan voor volgend jaar. Dolf de Vries ook. Linda van Dijck wil ook iets. Ik ga proberen die plannen te combineren, mensen te combine ren. Ik kijk wat kan, stuur com mercieel bij. Maar het zijn de ac teurs die de artistieke leiding heb- „Het circus is nu begonnen, zeg ik aan het begin van een seizoen. Al les gaat lopen en ik ga overal kij ken. Donderdag bijvoorbeeld. Dan begin ik 's ochtends met de lopen de zaken en dan doe ik 't atelier. Dan heb ik een financiële afspraak met m'n accountant, dan ga ik naar Walter van der Kamp. Ik ben z'n manager wat de auteursrechten voor Willem van Oranje betreft. Dan naar Tom van Beek die met „Die gouden tijd" aan het repeteren is, dan naar Max Heymans, dan John Lanting die ook repeteert, daarna naar Hans Boskamp die met video voor me bezig is, 's avonds eten met Lex Goudsmit en daarna naar een musical in Carré. En daar kom ik weer mensen tegen. Een drukke dag? Welnee, een léüke Loopjongen Een energiek baasje, die Senf. In een oud interview uit zijn Scheve- ningse tijd kom ik de kreet tegen: „Die man is zo energiek, je wordt er zenuwachtig van". Senf: „Het is misschien wel een zwak punt van mij hoor, dat ik van 's ochtends acht tot 's avonds half twaalf met die zaak bezig ben. Maar het team van mensen met wie ik werk is net zo. Voor achten lopen er al een paar rond en 's avonds laat zijn ze er nog. En er staat nergens dat dat moet. Ze zijn d'r en dat is heerlijk. Want dit is een gek bedrijf. Voor de artiest ben ik niet alleen mana ger. Ik ben de directeur én de loop jongen. Ik doe de administratie voor ze, ik produceer met ze mee. Hoe lang ik het volhou, ik weet het niet. Want dit bedrijf is wel een .leuk bedrijf, maar ook een moeilijk te begroten bedrijf. Om tien over acht is dat kaartje van je nog vijf entwintig gulden waard en om tien voor half negen niets meer". „Vandaar dat ik zo blij ben dat ik in Maasland woon. Ik doe de deur dicht en ik sta in een heerlijk rus tig dorp. Ik heb hier een houten huisje in de polder gekocht na de „Chinese zaak" (Senf is toen ont voerd en mishandeld omdat de zoon van een vermoord Chinees restauranthouderspaar ten onrech te dacht dat hij iets met de moord van doen had), heb hier mijn vrouw en mijn vrienden gevonden en kan me hier fantastisch ont spannen. Misschien zou ik wat „netter" moeten leven. Ik ben dia beet en dan is regelmaat belangrijk. Ik heb nu een prik per dag nodig en als ik anders zou leven, zou het misschien nog beter gaan. Maar ach, zo'n prik, dat is maar vijf mi nuten per dag een crime. Daar valt echt wel mee te leven". Als Jacques Senf opstapt vanachter zijn bureau met de lamp uit John Lantings eerste produktie „Mag ik m'n echtgenote terug", met de stoe len uit een oud Vlaardings theater, met de lamellen uit een van zijn andere produkties, wijst hij nog even op de muur: „Maar dat is geen produktie van mij". Zijn vinger gaat in de richting van een kleu- renfoto-in-lijst van de koninklijke familie. Tóch een succesproduktie. BERT JANSMA Adèle Bloemendaal zingt solo Ton van Duinhoven twee eenacters "^'.'dona nobis pacem

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1982 | | pagina 13