Topconcert van Gerry Mulligan KUNST LEIDSE COURANT ZATERDAG 17 JULI 1982 PAGINA 6 Nieuw fonds voor Nederlandse fil (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Er komt fonds voor de Nederlan film. Hiertoe heeft het kabi vrijdag op voorstel van mii ter De Boer (CRM) beslot Het fonds zal gevoed wort door de gelden die De Boer op zijn begroting heeft stj voor „korte kunstzinnige culturele film". Bij uitker gen uit het fonds zal echter lengte van de films geen meer spelen. Het fonds zal bestaan naast Produktiefonds voor de derlandse speelfilm. Het kr een bestuur bestaande uit leden en een fondsraad vijftien leden. Deze raad aci seert het bestuur over het voeren beleid. Het bestuur slist over het verlenen van drachten en bijdragen v films nadat men, naast het vies van de fondsraad, ook vies heeft ingewonnen t nog door datzelfde bestuur te stellen adviescommiss Jaarlijks legt het bestuur i de minister van CRM i werkplan met begroting v alsmede een jaarrekening een jaarverslag. Acteur Patrick Dewaere (35) pleegt zelfmoord PARIJS - De Franse filmsl Patrick Dewaere (35) is gist ren met een schotwond ai het hoofd dood aangetroffen zijn woning in Zuid-Parijs. F stoffelijk overschot van E waere, die bekend werd films als „Les valseuses" i „Preparez vous mouchoiri werd door een huisbedien op de grond naast een 22 ka ber geweer aangetroffen. Politiefunctionarissen en ar sen zijn van mening dat de a teur zelfmoord gepleegd hee Zijn vrouw en dochtertje b vonden zich op vakantie. D waere was bezig aan de pr duktie van de „Edith en Ma cel", waarin hij de rol zou ve tolken van de vroegere Frani middengewiocht-kampioen boksen Marcel Cerdan. Diei verhouding met zangen Edith Piaf zou het hoofdthen worden. Dewaere werd op dag van zijn dood in de spot school van Cerdan jr verwacl voor bokslessen. Men tast i het duister over het motii van de zelfmoord. Op en top barok André Isoir speelt een barokpr gramma in de Lutherse Kerk. DEN HAAG Er vallen de) zomer heel wat orgelconcert* te beluisteren in Den Haag. K het klinkend succes van Marl Claire Alain in de Grote Keij gaf nu gisteren haar landgl noot André Isoir een niet mil der geslaagd recital in de Li therse Kerk. Isoir, winnai van vele orgelconcours en n onder meer jurylid van he til ternationale improvisatiecor cours alhier, is als organist aa de kerk Saint Germain dl Prés in Parijs verbonden. H bouwde zijn recital in twaa werken geheel binnen de b rokstijl op, daarmee het u 1764 stammende Batz-org alle eer aandoend. Nu eei nauwelijks bekende - of a thans zelden gespeelde mi ziek, zoals de kostelijke vil deeltjes uit het uit 1583 stan mende anonieme manuscri| van Lublin. De lichte toe overwoog ook nog bij Peraz De Gabrieli's en een Engel anonymus uit hét midden va de 17de eeuw, om daarna lanj zamerhand via een chiacon van Buxtehude bij J.S.Bach u te komen. Drie werken kloi ken er van hem, met als mil denstuk de bijzonder knap e virtuoos gespeelde dorisch toccata en fuga BWV 538. J< hann Ludwig Krebs was e« van Bach's favoriete leeerlin gen - Bach maakte een woon speling op hun beidr name (in het Duits) door Krebs a de beste „vis in zijn beek" aa te duiden. Inderdaad tonen d toccata in a en de Italiaans fantasie een degelijk zij hi Bach's georiënteerd talen Isoir besloot zijn met veel ela gespeelde recital met de Fee! telijke Fantasie Fuga in c va Carl Philippe Emmanui Bach. BEZIE Lionel Hampton: Wederom muzikale deining. Odeon Pope, saxofonist met kringloopademhaling. Grijsgelokte Maestro Mulligan zorgt voor een muziekpiek. DEN HAAG Elke keer weer die span ning. En dan hebben we het nu eens niet over organisator Paul Acket en zijn mensen, bij wie uiteraard de zweetdruppels dezer dagen niet te tellen moeten zijn. Maar zelfs bij een verslag gever die koel note rend geacht wordt zijn werk te doen, kruipen er half juli merkwaardige krie bels in het bloed. Wat wordt het North Sea Festival dit keer? Weer zoveel mensen, nóg meer publiek, of heeft de algehele re cessie ook de jazzfans bij de kladden gekre gen? Gisteravond was het voor de zevende keer zover. Je nadert bijna met schroom het Haagse Congresge bouw dat voor drie dagen als een superschrijn voor de jazz tussen Den Haag en Scheveningen opge baard ligt. Een soort blauwbetonnen variant op de Kaaba van Mekka, waar jazzpelgrims op hun jaarlijkse louteringsgang bijeendrommen. En jawel hoor, het autoblik levert opnieuw het eeuwig drin gende gevecht met het groen van de dreven rond de Johan de Wittlaan, de politie prepareert zich al om te.overdadige parkeer ders weg te slepen, de rij en staan weer voor de kassa's en binnen is het weer die weldadige poel van mensen en muziek. Tegen de veertig orkesten de eerste avond. En men sen? Hier en daar klinken schattingen van rond de tienduizend. En dat zou den er weer meer zijn dan de openingsdag van vorig jaar. Het kan nog steeds niet op bij het North Sea. Doordat het Congresgebouw er een tweede Carrouselzaal bij heeft gebouwd (nog niet hele maal af, maar voor Ackets North Sea is het een uitkomst), door de tent op het dak en hei immense Tuinpaviljoen merk je het niet eens. De meeste concerten zijn prima te be gaan, maar ja, als je écht op de bonnefooi laat bij Lionel Hampton in die tuintent komt binnenwippen (al begint Lio- als vibrafonist Milt Jackson niet in een pittiger combinatie speelt. Maar wie weet, mis schien zijn er door velen wel heet-sentimentele herinne- ringstranen weggeslikt bij het weerzien. Geweldenaar Rosa Van oud naar nieuw is een verdieping hoog bij het North Sea Festival. Op de eerste, in onder andere de Faya Lobbi- zaal alleen nieuw en onbekend werk van Nederlandse make lij. We kozen het Ruud van As Quartet. Electrische leadgitaar van de naamgever, soms leuk, soms eentonig, met fraai pia- nowerk, een matige drummer en slecht gerepeteerde over gangen. Alle begin is moeilijk. Daar weet Rosa King van mee te praten. De in Nederland wonende vrouwelijke gewel denaar op de saxofoon werkte zich jaren in het zweet in klei ne zaaltjes, kreeg zo ook op het North Sea de mensen in een intiemer omgeving op de tafels van enthousiasme, en zie, wat gebeurt op North Sea zevende editie? Rosa King staat met een grote band in de giganti sche tuintent, en die is vol! Enkele duizenden mensen kan ze inmiddels bespelen. En ze doet dat met verve. Al is ze ze ker niet de grootste onder de saxofoonspelers, ze is één brok levende energie, een voortdu ren bezig trait d'union tussen de diverse solisten en ze levert dan ook pure actiejazz. Funky jazz, rock jazz en blues. Zeer aardse jazz, waardoor de dui zenden zich met genoegen la ten inpakken. Zij is er vandaag en mor gen niet meer, maar voor wie zich alsnog wil laten inpakken, heeft Paul Ac ket nog heel wat hartver warmends voor handen: Astrud Gilberto, de salsa van Ray Baretto, de kos mische muziek van Sun Ra, de trommeltovenaar Art Blakey, Maestro Dave Brubeck, Dutch Swing, Barrelhouse Blues en good old Benny Good man. Gaat dat dus maar gerust zien. BERT JANSMA Foto's: CEES VERKERK De lange handen van vrolijke aartsvader Slim Gailard. nel zijn concert een half uur over tijd) dan helpt er geen moedertjelief meer aan. Dan wordt het op je tenen over de deinende menigte turend mee- hebaberiebaën. Want Lionel blijft een trekker. Hoe bestaat het, vraag je je af, voor een man die hier zoveel gespeeld heeft dat een tweede woning in Nederland al geen overbo dige luxe voor hem meer kan zijn. Maar North Sea trekt nu eenmaal een mengsel van jazz- puristen, jazzmodernisten, jazzliefhebbers en jazztoeristen die het ook wel eens willen zien en voor wie het allemaal nieuw is. Van alles en wat en voor ieder wat. Het publiek vernieuwt zich, verjongt zich, terwijl bovendien het contin gent Duitsers dit jaar wel zéér groot lijkt. Een goed begin dus. Grijsgelokte maestro Al ontbreekt de big band van Count Basie, er is gelukkig meer stevig geproportionneerd jazzwerk onder de schijnwer pers. De big band van Gerry Mulligan bijvoorbeeld. De grijsgelokte maestro van de baritonsax heeft een groot aantal blanke jonge muzikan ten om zich heen vergaard. Trompettist Cecil Bridgewater zal straks op zijn vuisten overgaan bij het kwartet van drummer Max Roach. Net zoals Buddy Rich dat doet. De formule Oudere Ster met Onbekende Knaapjes (één vrouwelijke trompettiste trou wens), die - al hebben ze nog geen enkele naam - stuk voor stuk spelen alsof ze geen hoog tevrees kennen. Prima werk verschaffing voor jonge muzi kanten en in het geval van Mulligan ook nog eens goed voor razend knappe muziek. De koele maestro, af en toe op zijn horloge kijkend, het podi um af wippend (om te vragen hoe lang-ie nog moet?) maakt niettemin warmbloedige mu ziek. Zijn kundige arrange menten zijn befaamd. Ook nu onder meer een prachtig „Ge tting sentimental over you", arrangementen met de voor hem typerende tweestemmige melodielijn van baritonsax te gen dunne trompet en trombo ne-tonen. Met bovendien een verrassend goede pianist, Ha rold Danko. Vrolijke aartsvader Je kan het als verslaggever in je eentje allemaal niet aan. Als toeschouwer trouwens ook niet, het is een gewiekst uit kienen hoe je met je toegangs kaartje de hoogste noten voor je geld gooit. Langs Slim Gail- lard, die negerpianist, gitarist en entertainer die met grijze baard als een vrolijke aartsva der zijn publiek toespreekt in de stijl van weet-je-nog-wel- oudje: Miles (Davis) was mijn trompetknul, Charlie (parker) mijn altvriend en ik heb met alle groten gespeeld. Zelfs doet hij dat zeker niet meer als de beste, maar met zijn superlan- ge handen dendert hij grijn zend langs het klavier. Een hele gekke, en wie ooit de krankjoreme film Hellzapop- pin' zag herinnert zich dat aJ (Gailard samen met Slam Ste wart als het duo Slim en Slam). Of langs Max Roach, de ruige drummer in het keurige pak, die saxofonist Odeon Pope met zijn merkwaardige kringloopademhaling, en tro- pettist Cecil Bridgewater als uiterst verschillende paranym- fen naast zich weet. Roach ci teert onder andere een gedicht van Amerika's grootste neger- dichter Langston Hughes: „Als je voor driekwartjes liefde heb, geef die me dan snel, want ik moet weer verder". Het wordt de basis voor een muzikale blues. En Cecil Brid gewater speelt daarna een trompetsolo op zijn blote vuis ten (jawel, ép muzikaal). Keurige heren Het Modern Jazz Quartet zorgt voor velen eigenlijk voor de meest sentimentele reis naar het verleden. Ooit onder lei ding van pianist John Lewis eind vijftiger jaren leverancier van hitmakende kameijazz (Vendome, Django, Fontessa). Keurige heren, keurige mu ziek. Maar ook voor mij waren ze de entree in de wereld van de jazz en ik herinner me zelfs dat ik in de schoolbanken een gedicht op deze Bach-ianen van de jazz wrocht. Anno 1982 zijn ze herenigde Ze zijn ouder, zitten weer even fraai in het pak. Niets veranderd, alleen jij zelf bent veranderd. Nog altijd is het fraai, maar het is nu opeens erg steriel, en je vindt het opeens zonde dat een man

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1982 | | pagina 6