Anny
plaats
de Lange maakt in volle bloei
voor de nieuwe generatie
Marc Chagall wordt 95
IEDERE GENERATIE BRENGT WEER ZIJN NIEUWE TALENTEN
floriadeè
„KLEINTJES"
071-122244
Tel.beantw.
KUNST
LEIDSE COURANT
DINSDAG 6 JULI 1982 PAGINA
nice De uit Rusland afkomstige Franse schilder Marc Cha
gall wordt woensdag 95 jaar. Dit feit werd het afgelopen week
einde al officieel herdacht op een bijeenkomst in het nationaal
..Museum voor de Bijbelse Boodschap", dat Chagall in 1973 in
Nice heeft opgericht.
Aan de arm van de Franse minister van cultuur. Jack Lang, en
de conservator van het museum, Pierre Provoyeur, bezocht de
bejaarde kunstenaar als eerste de grote zomertentoonstelling die
dit jaar gewijd is aan „de tempel" als sacrale ruimte in het kunst
van het avondland. Op deze expositie zijn ruim 200 schilderijen,
beeldhouwwerken en tekeningen uit de periode van de middel
eeuwen tot heden, die alle de sacrale bouwkunst tot thema heb
ben.
De sinds tien jaar gebruikelijke vóórviering van de verjaardag
van Chagall in het naar hem genoemde museum werd ook bijge
woond door onder meer de Russische ambassadeur in Parijs, de
abstracte kunstenaar van Nederlandse afkomst Cesar Domela
(zoon van de Nederlandse politicus Ferdinand Domela Nieuwen-
huis) en de stichter van het pas in Nice geopende museum voor
naïeve kunst, Anatole Jakovsky.
De jubilaris, die behalve als schilder t>ok werkzaam is geweest
als beeldhouwer, glazenier, etser, lithograaf en keramist, is nog
steeds actief als scheppend kunstenaar. Zo heeft hij onlangs ge
brandschilderde ramen ontworpen voor de St. Stefanskerk in
Mainz. Hij zag daarbij af van een deel van het honorarium. Uit
dankbaarheid verleende de stad hem het ereburgerschap. Over
zijn gezondheid heeft de kunstenaar niet te klagen. Hij loopt al
leen wat moeilijk en zijn gehoor is wat minder geworden.
Chagall werd op 7 juli 1887 in het Russische Witebsk geboren als
zoon van een joodse koopmansbediende. Nadat hij al vóór de
eerste wereldoorlog in Parijs had gewerkt, trok hij in 1922 weer
naar de Franse hoofdstad. Van 1941-1947 verbleef hij in New
York. waar zijn eerste vrouw, Bella Rosenfeld, overleed. Bij zijn
terugkeer in Frankrijk in 1947 vestigde hij zich in Saint-Paul-
de-Vence aan de Rivièra. Daar zal Chagall woensdag in alle rust
zijn veijaardag vieren, zo verklaarde zijn tweede vrouw, de Rus
sische Valentina Brodzky. met wie hij in 1958 trouwde.
Oprichtster van „Revue
Nègre"overleden
MONTPELLIER De oprichtster
van de „Revue Nègre", Caroline
Delteil, die in 1925 de in St- Louis
geboren Josephine Baker in het
Casino de Paris introduceerde, is
op 92-jarige leeftijd te Mass tine bij
Montpellier overleden. Zij was
sinds 1933 getrouwd met de l?ranse
schrijver Joseph Delteil, die in
1978 op 83-jarige leeftijd overleed.
Caroline was de dochter vain een
vrouwenarts uit Chicago.
Al jong voelde zij zich aangetrok
ken tot het theater. Zij nam het
initiatief tot oprichting van de Re
vue Nègre, die zij meenam naar
Parijs met Josephine Baker in de
hoofdrol.
Vlieland krijgt
herverkiezingen
VLIELAND De gemeente
Vlieland heeft gisteren beslo
ten tot herverkiezingen voor
de gemeenteraad, gezien de bij
de Raad van State ingediende
bezwaren tegen de telling en
hertelling die op 2 en 4 juni
hebben plaats gevonden. Bij de
hertelling kreeg de VVD een
derde zetel ten koste van de
PvdA, maar die hertelling is
niet aangevraagd op de dag
van de verkiezingen, zoals is
voorgeschreven. Vervolgens is
op voorstel van de PvdA de
eerste telling voorlopig ge
handhaafd, in afwachting van
de nu volgende herverkiezing.
DEN HAAG Actrice
Anny de Lange van
„Theater" komt in het ko
mende toneelseizoen niet
terug op de planken. Een
besluit dat goed gegrond
vest is, maar toch de to
neelliefhebbers niet erg
zint. Wij herinneren ons
zo veel mooie, leuke, goe
de rollen. Maar voor haar
besluit hebben wij respect,
vooral als zij zegt, dat er
zoveel jonge actrices staan
te trappelen om de plan
ken op te gaan.
Anny de Lange is in het dage
lijks leven net als op het to
neel: vriendelijk, alert, scherp
en juist formulerend, zonder
franje, direct en zonder een
zweem van neiging tot praten
over collega's of andere voor
stellingen, behalve dan in ver
helderende zin. Kortom: ie
mand met wie het een genoe
gen is te babbelen over haar
loopbaan als kunstenares. Zij
werd in Rotterdam geboren als
Johanna Henriëtte de Lange.
Men ontdekte haar talenten bij
de toenmalige A.J.C., de Ar
beiders Jeugd Centrale, waar
zovelen de eerste kans kregen
om hun kunnen te tonen. Daar
werd zij herhaalde malen ge
vraagd om gedichten te zeggen
op de bonte avonden. Op een
van die avonden maakte zij
kennis met de voordracht
skunstenaar Jacques van El-
sacker, die haar les gaf in het
voordragen.
Vandaar ging zij naar de Rot
terdamse Volksuniversiteit,
waar de befaamde acteur Ko
Arnoldi toneellessen gaf. Deze
raadde haar aan de toneel
school te gaan bezoeken. Zij
slaagde voor het toelatingsexa
men en studeerde drie jaar in
Amsterdam. Zij stuntte, door
nog vóór haar eindexamen een
engagement bij het grote to
neel te krijgen en wel bij Cor
v.d. Lugt-Melsert. Zij debu
teerde als Saartje Jans in „Jan
Klaasz" van Thomas Asseleijn.
In 1946 ging zij over naar het
Amsterdams-Rotterdams to
neel onder leiding van Albert
van Dalsum en August Defres-
ne. Daarna maakte zij deel uit
van het A.T.G. Zij speelde on
der anderen Viola in Shakes-
peares „Driekoningenavond",
waarvoor zij de aanmoedi
gingsprijs kreeg. Verdere suc
cessen had zij in Pirandello's
„Zes personages op zoek naar
een schrijver" en in Shakespe-
ares „Veel leven om niets",
waarin zij de rol van Hero
speelde.
In 1948 ging zij met Ko Arnol
di weer naar Rotterdam, waar
het Rotterdams Toneel was
opgericht. Men opende daar
met Shakespeare: „Driekonin
genavond" en later speelde
men van dezelfde auteur „De
storm". In 1949 stapte zij over
naar „Het Vrije'Toneel" onder
leiding van Cor Ruys, dat in
het Amsterdamse Centraal
Theater in de Amstelstraat
nu afgebroken speelde. In
1953 ging zij over naar „Het
Nederlands Volkstoneel" on
der leiding van Defi'esne,
waar zij onder meer Katharina
Knie in „Circus Knie" van
Carl Zuckmayer vertolkte.
Anny de Lange: „Dat persoonlijk contact moest het publiek er eigenlijk toe brengen om veel meer
naar levend toneel te gaan".
In 1956 komt zij voor het eerst
in Arnhem bij de toneelgroep
„Theater" waar Rob de Vries
en Kees van Ierssel de leiding
hebben. Zij speelt dan in die
door iedereen zo bewonderde
periode o.a. in „Busstop" van
William Inge, „Peer Gynt",
„Kat op een heet zinken dak",
„De laatste verlofganger" van
Jan Staal, „De ijsman komt"
van Eugene O'Neill en „Mid-
zomernachtsdroom". Als Rob
de Vries naar Rotterdam gaat,
wil Anny de Lange niet mee.
Zij komt dan in 1962 bij de
Haagse Comedie, waar zij in
een hele reeks produkties
staat. Om een enkele te noe
men: „Macbeth", „De kersen
tuin", „Van de brug af gezien",
„Kinderen van de zon" van
Maxim Gorki, het befaamde
„Marat-Sade" van Peter Weiss
en „De vrouwen van Troje"
van Euripides.
In 1971 gaat zij naar het
„Nieuw Rotterdams Toneel"
waar John v.d. Rest de leiding
heeft, in '73 naar de dan be
kende groep „Podium" in Am
sterdam om via het Grootlim
burgs Toneel in 1975 ten twee
de male in Arnhem bij „Thea
ter" te gaan spelen.
Zij is daar niet meer wegge
gaan. Haar rollen zijn dan in:
„Andere dodendans" van
Strindberg, de schitterende rol
in „Klein leed" van Peter Gill,
in „Bouwmeester Solness" met
Bea Meulman en Bernhard
Droog en als laatste rol die van
de eigenares van de plezier-
tent in „Het haar van de
hond" van Hugo Claus. Daar
tussen speelde zij een zeer op
merkelijke rol in „De tafel van
tien" waarij de oude pianolera
res Audrey Evans ongelooflijk
goed gestalte gaf.
Zij was buitendien vele malen
te zien op t.v. en te horen voor
de radio.
Prijzen
In haar lange loopbaan kreeg
zij vele toneelprijzen. Zo in
1948 voor haar rol van Viola
in „Driekoningenavond" de
aanmoedigingsprijs, in 1958 de
zilveren Theo Mann-Bouw-
meester-prijs voor de mooiste
rol van het seizoen in „Het
donker bovenaan de trap" van
William Inoë. In 1962-1963
wordt haar de „Theo d'Or"
toegekend als de beste actrice
van het jaar en in 1966-1967
krijgt zij deze prijs opnieuw,
nu voor haar rol als Hekuba in
„De vrouwen van Troje".
Alsof dat niet genoeg is, was
zij in haar Arnhemse tijd ook
nog docente aan de toneel
school aldaar, regisseerde zij
amateurtoneel en hield zij'vele
lezingen op scholen over haar
zo geliefde vak.
Dat is dan de zakelijke opsom
ming van een loopbaan in de
kunst die er wezen mag, een
scala van vele en zeer ver
schillende rollen.
Mens
Maar veel boeiender misschien
nog is de ontmoeting met de
mens-kunstenares Anny de
Lange. Zij maakt er zich met
geen Jantje van Leiden vanaf.
„Ik ben erg gelukkig gestalte
te hebben mogen geven aan
alle mogelijke soorten men
sen", zegt zij. „Liefst gecompli
ceerde mensen. Het is heerlijk
voor je om na afloop van kij
kers te horen dat ze in jou, in
je rol, iemand hebben her
kend, die zij zelf goed kennen,
hun moeder, vrouw, zusje,
noem maar op.
Natuurlijk zijn wij, uitvoeren
den altijd afhankelijk van de
schrijver, maar wij kunnen
met de regisseur zelf ook
veel aan een rol creëren. Ik
begin altijd met de rol te lezen,
goed te lezen en te herlezen.
Het prettigst is het dan als
blijkt dat jouw opvattingen en
die van de regisseur samenval
len. Anders wordt het een
zaak van veel praten.
Ik ben zo, dat ik achter elk
woord en elke zin moet staan.
Dat vraagt een vreselijk
nauwkeurig lezen en repete
ren. Het invullen van een rol
gebeurt maar langzaam. Als je
partners een andere opvatting
hebben, dan moet je je weder
zijds aanpassen. Je hebt elkaar
op toneel zo verschrikkelijk
nodig en als de menselijke
contacten goed zijn in een
groep, merkt het publiek dat
ook. Teamwerk is heerlijk,
vooral bij de repetities. Dan is
het een heerlijk stuk creativi
teit.
Iedere avond spelen is niet al
tijd zo leuk. Vooral voor een
actrice met een gezin, geeft dat
soms vele moeilijkheden. Ik
heb dan nog het geluk gehad,
dat mijn man een vrije kunste
naar was. Het gevaar van
„elke avond de planken op", is
dat er een soort automatisme
ontstaat en dat is de doo»d voor
het toneel. Het mooie van het
toneel vind ik juist altijd het
contact dat het publiek heeft
met levende mensen, geen fi
guren op een buis. Het dikwijls
spelen dwingt je juist telkens
je rol als nieuw te brengen.
Persoonlijk
Dat persoonlijk contact moest
het publiek er eigenlijk toe
brengen om veel meer naar le
vend toneel te gaan. Het is
toch juist de charme daar le
vende mensen te zien.
Ik heb geen bedenkingen te
gen een soort toneel. Ik ben
voor elke vorm van theater.
Maar er moet onderscheid zijn
tussen theater- en toneelspe
len. Bij theater hoort 'elke po
diumkunst, het doet er niet toe
wat, als het maar iets te zeg
gen heeft.
Ik voel piet veel voor de z.g.
„vrije produkties", omdat ze
zo'n grote versnippering ge
ven. Men ziet er goede krach
ten, in een niet goede omge
ving. Het is zo vaak, dat het
alleen maar om de negotie
gaat.
Maar alle soorten toneel heb
ben mijn aandacht. Als ik jon
ger was, zou ik ook beslist al
die soorten willen spelen. Ik
vond en ik vind het hog altijd
heerlijk om zo ven genre te
wisselen. Alleen kun je, omdat
je bijna elke avond sp>eelt, niet
alles op toneelgebied zien. Dan
moet je je verlaten op de re
censies in de kranten...
Ik ben tegen het verschijnen
van actrices en acteurs in re
clame-spots in bioscoop of op
t.v. Dan zegt het publiek: „Dat
is die meneer van de wijn" bij
voorbeeld en het dcorbreekt
daar ben ik tenminste erg
bang voor later in de zaal
de illusie van het publiek.
Debuut
Ach, erg leuke dingen of erg
nare heb ik nooit beleefd.
In 1966 kreegde actrice (rechts) haar tweede Theo d'Or voor haar rol als Hekuba
van Troje".
in „De vrouwen
Alleen herinner ik mij hoe ik
bij mijn debuut in de Amster
damse Stadsschouwburg die
bel in de kantine niet hoorde,
die aangaf dat de pauze voorbij
was. Na een tijdje riepen ze
mij gejaagd naar beneden. Het
was in „Jan Klaasz" en dat is
een stuk in rijm. Wijlen Anton
Roemer en Jan van Ees, die op
mij eigenlijk stonden te wach
ten, bleven op het toneel staan
en gingen zelfs door met ei
gengemaakte rijmen. Een
staaltje van collegialiteit.
Ik ben erg gevoelig voor de
zaal waar ik speel. Ik let zeer
op de akoestiek. In wat ouder
wetse kuip-theaters is die
meestal erg goed als in Zwolle,
Leiden en Den Haag. Daar
heb je ook het beste contact
met het publiek.
Ik zie als ik op toneel sta geen
zaal, maar ik voel hem. Je
stemt automatisch je spel af op
de weerklank uit de zaal. Als
ik merk dat er veel jong pu
bliek is, probeer ik aangepast
te spelen. Ik vind reacties van
het publiek heerlijk. Het
dwingt je tot aanpassen, maar
je moet niet te ver gaan. Ik
heb bij „Het haar van de
hond" soms wel eens gespeeld
dat het publiek gewoon „dood"
bleef en anders weer als in
Apeldoorn was de reactie
schitterend.
Ik vind, dat de toneelspeler
zelf voor het publiek min of
meer onherkenbaar moet zijn.
De regisseur vind ik zeer be
langrijk. Decors mogen voor
het publiek veel waarde heb
ben, maar ik zie het niet meer.
Vari mij mag het, maar je moet
je spel er niet op af moeten
stemmen. Soms heeft decor in
een stuk een ongelooflijk be
langrijke functie. De costuums
helpen je in een bepaalde stijl
te bewegen.
Ik heb geen bepaalde voor
keur voor een soort toneel. Ik
speel net zo lief Euripjdes als
Tennessee Williams. Een goed
blijspel er tussen door is ook
heerlijk.
Ik ga om de werkloosheid. Ik
wil plaats maken voor de
jeugd. Daarom stop ik ook ab
soluut. Ik blijf kijken en alles
op het toneel volgen, maar ik
kan nu ook eens een avond
naar muziek en hoef niet iede
re avond de straat op. Ik heb
er grote behoefte aan eens vrij
te zijn, eens een keer niet te
moeten.
Ik geloof niet in de onmisbaar
heid van bepaalde figuren.
Elke generatie komt met zijn
kwantum aan talenten. Ik zie
mijn stoppen niet als iets tra
gisch.
Ik heb het gevoel dat ik aan
iets heel nieuws begin.
Maar ik zou ieder die talent
heeft aanraden te gaan acte
ren. Het is iets geweldigs,
maar het vereist wel doorzet
tingsvermogen, geweldig veel.
Je moet, en dat vereist wils
kracht en liefde voor het vak,
maar het geeft jezelf veel vol
doening en eht geeft het pu
bliek ook erg veel genot, hoop
ik", zegt de scheidende actrice.
Opvoeden is voorgaan, de weg
wijzen. Het moet een troost
zijn dat de dochter van Anny
de Lange het beroep van haar
moeder volgt en dit jaar in
Arnhem eindexamen toneel
school doet en net als moe
der al een engagement heeft.
R. MESTROM
Minister van onderwijs en wetenschappen, de heer W.
Deetman, reikt een MBO-VZ-diploma uit aan Coby
Jong. één van de geslaagde leerlingen van de Utterdij
Interkerkelijke school voor Middelbaar Sociaal Pedagi
gisch Onderwijs in Leiden.
Dongelmans. R Dongelmans. G. v Emn
rik. P. van Eijk, R Ganga. P Gerse,
Groen. P. Hading. K. van der Hoorn. B.
Jong, N. Kleyn. J. de Leeuwe, D. Nelema
Roes, P. Schouten. A. van Stralen. E. VI
man. G. van Vliet. B. Voets. A. de Vogel.
Vogelaar. E. Wolvers. H. v.d. Zande.
Uytterdijk, Interkerkelijke
school voor Middelbaar
Sociaal Pedagogisch
Onderwijs
Voor de dagopleiding MBO-VZ zijn de
gende leerlingen geslaagd: H. J. Beelen,
v. Beelen. J. P. v.d. Berg, M. Bos. J. G. B<
Bedrijfstechnische School
Leiden
Streatmaken: Eric Bos. John Charité. Wim
bach, Mustafa Basar. Must,
san el Houari. Mostafa el Houari. Thom
Maciaglewisz. Hoessain Sambou. Fikret S
Slingerland.
Metealen: Ron van Amsterdam. Richard de
Boer. Robert Brandt. Theo van Dort. Henny
Goudkuil. Ed Havik. Wim Hillebrand. Wim
van Noort. Jos Tilburg. John Veenhof, Rob
Adrie de Vet. Fred van Zuylen.
r. S. C. M. v.d. Meer., M. M. Meulenht i
H. Mosterl, P. A. Oud. C. H. G. Paarde!
per. C. W. A. Pouw. C A. M. v.d. Putten, v
C. Ringlever, Y. I. Schaafsma. J. T. M. t
Seggelen. M. M. J. v. Schooien, M. C.
Spruyt. C. C. M. v. Tol. A v Varik. A M
Velzen. J. J. Verwey. W. G. M. Vlanen. C
M. Vieveen. M. J. E. Winters. H. C. M.
Wit. J. M. Zandbergen,
en part-time opleiding tot gezineverzt j
Clemens. J. Edel.
Hel. M. Jansen. R. Jelsma.
P. van Leeuwen, A. M. v.d. Lek. J Manna*
C. J. M. A. v.d Ploeg. J. Roeleveld.
Schering. M. Schouwenburg, F H
Koninklijk Conservatoriurt
Einddiploma uitvoerend muiicue
Operazang: A. H. M ten Kate-Are
Solozang: R P M. Dains Viool: F H.
Groot. C. H Postma Cello: R M A
sing. Contrabas: P B Smilhuysen Fluit:)'
Kennedy. C W Meijers Traverse
Jerfy ver nooi
Schilderen: Renè v.d. Berg. Klaas Dekker. Asseimar
Goksel Dengizer. Dirk-Jan Filippo. Johan
Gordijn. Erol Güldali, Koos Piket. Kees
Schetter, Gurbus Uysal. Erik Verdel, Joop
Vosse, Theo van Winsen. Eddy Duyverman.
nenburg. Blokfluit:
Ashram College, Alphen
aan den Rijn
Atheneum: P M Bauer. R H. van den Berg,
H. A. Bruinsma. A Y. Buur. A. H. Buijs. S. F
M S. Chang. A 'R. R Chevalier, B. Cou-
mans. E. R. Driehuis, M. C. M. van Dijk. C
M. van Egmond, A. G. G. van Eist. R. M.
Freudenthal. W. Gonlag, J. K. A. Haalebos,
D. M. Hopmans. A. Th. Hoppenbrouwer, J.
J. Huitema. I. A. J. Janssen, P. C. Jung, M.
J. van Kempen. R. N. van Kempen. R. R. C.
Kimpel. J. J. de Koning, M. P. van Leeuwen.
M. D. Llgtvoet, C. C. van der Meer, M. Th.
A. Meijer. E. A. C. van Nlerop, J. M. M. van
den Oord. G. H. M. Oostdam, J. A. Th. Ou
wehand. A. C. M. Overes. W. Pennekamp,
M. W. van der Poel, J. P Renooij. M. L.
Rientjes. P. M ter Riet. R. P. G. M. Rogge-
kamp, M. H E. J. Rohrman. J. A. de Roo. F
A Rotteveel, C A M Rozestraten. C. L. J
Rijkelijkhuizen. J. M. Rijnsburger. J. Th. M
van der Salm. M A J. Sannen. F. M.
Schmidt, M. J. Slimmens, C. B. Spreij. J. M.
Straathof. L. M. Th Swart, P. Tónjes. T. W.
M. Valentijn. P. M. Vergeer. F. P. de Vries. I.
M. de Vries. Th. A. M. Wagenmakers, I. C.
M Wegman, I. J M Werneke. R. Th. Wijfje,
Y. van Wijk. P. Ch. Wijnen. M. C. Zuidema.
HAVO: E. J van Amson. D. P Bax. M. Bek
kering. L. A. Beuk. J. A Bezuijen. P. C. Be-
zuijen, G. P. de Bock. M. Boot. T. J. Borgen.
A. J. Boxmeer. W. J M. Brand. R. A Broek
huizen. M. Brussee. B G. M. van der Burg.
M. D Buur. M. A. M. Deckers. G. M. van
Deuren, A B M Dobbe. R G. Duisterhof. P
J. van Duijsen. W. C. van Egmond. F. Th. J
Francino. G Franken. E. H C van der
Geest. M. H. M van der Geest. M. L. Ger-
rmann, A J. M Goddiin. J M Goederaad.
A. N. Gorter. P. H. van Haastrecht. J A.
Halfwerk. E. J. Haringsma. M N Harmsen.
G. R. Herman. S P Herman. J. L. J.' Herr.
M. van 't Hoog. M A Hoogduin. C. G
Hoogervorst, P Th. A. M. Hijdra, M M In
der Maur. M. E. M. Janssen. E M Jans-
sens. J. M. M. Kempers, P
W. J. M. van
Wllod-Verspril
rinet: W. C. J.
N. Smit. F. Tree. Trompet: F
■k: F. P. i
boer. J. W. Jansen, Gita» 1
J. Hofman, R. West»
E, S.
F de Korte. R. V. Liem.
M. Lieverse. J. M. van der Linden. E
ri, A M te Marvelde,
dl Bella. F
P. C. Elenl
heide. Piano: W. Kurpershoek. R.
Oosten. Orgel: T Goedhart, S. E. Mostc
M. H. Stoel. Luit: J. J. Loeff, I
mas. Blokfluit: P. C. van der L
vah Loenen Viola da Gamba:
Theorie der Muziek: P A
Schoolmuziek: L E. Gascard. f
G. J. Overmeire.-H. B. P. M. Walter
Akte muziekonderwijs A
Solozang: C J A. de Jongh. J. Maioor.
viool: T. W. S. Ellegiers. T. W Sar
Paulides. Hobo: M Fopma. F. H
donk-Keijzer Gitaar: H B van V
Blokfluit: P. M. Akerboom. AMV: M. B.
Praktijkdiploma
Protestantse Kerkmuziek Orgel:
hart Protestantse Kerkmuziek I
Koorleider: T. Goedhart.
Aantekening
A van der Wulp Barokviool: I
Kamermuziek: R V. Eckhardt. K
Certificaat
Prijs voor Compositie: G M Carl
De zilveren Fock Medaille is uitgereikt aaiir
C W. Meiiers (fluit).
Oe Nicolaiprijs is uitgereikt aan: C W. MoitC
ers (fluit). J W Jansen (slagwerk). P rfll
Scheepers (theorie der muziek).
Oe Cuijpersprijs is uitgereikt aan: W Kur
pershoek (piano). t
jans. A. J. F. M. Pielerse. E M. J Pieterse.
J. Polderman. E. Prent. Ph Rodrigues. F. P
Roffelsen. W C. de Rooij. P. H. M Roukens.
P. G Segaar. R. J. Somberg. A. J Telkers.
Ch. G. D Tewarie. J. M. Toobosch. B. N.
Toonen. C. G Toor. M I den Uijl. J van
Veen. J. E. G. van Veen. C. J. M Verlaan.
W J. M Verlaan. A. Vermaal. M W A. O.
Versluis. E. G Vis. W. L Vis. M H Visser.
M. C. van Vliet. M P C van Vliet. C E. M
Voordouw. J E Wagemans. R. E Weijman.
E. M. van Wingerden, M. J. van Wolven. H.
E. Wondergem, W. J. van der Woud^. M. M.
MAVO
M. M. van der Aa. M. M. Bakker. S. M. Bak
ker. M J. C Bartels, O W Bauer. J. J. M
R. de Beer. E. C. van den Berg, J R. P. van
den Berg, Y. M. Blom. E. A. Bloot. A. B.
Boere, M. E. van den Bosch. M M. C. W.
Brand, W. Buers. C. P M. Burgmeijer. F
A. Hoogervor:
M. A. A. de Jong, W. F. G. Kemp. B. F. Th.
W. van der Klugt, C. A. van Leeuwen. M. M.
M. Markman. R. H Martens. M. C. H. Meu-
lenbroek, R. F. den Otter, O. A. van der
Pluijm, M. C. M. van der Salm. J. C. Schlag-
wein, V. Th. M Segers. J. A. M. Slot. M. A.
M. Straathof. G. A Uittenbogaart, E. G. M.
Uljè, P. V. van Valderen, N. J. Valens, A. Th.
M Vlasman. A L. J. Welles, J. W. van der
Werft, I. J. M. Wouda.
LTO
R. Ammerlaan. D. Bouland. F. Davidis. E.
ADVERTENTIE
ALLICANTE15 ER NIETS BIJ
AFGESCHERMD TEGEN DE WIND IS
HET ZALIG ZONNEBADEN OP DE
ZONNEWEIDE. KOM OOK LEKKER
LIGGEND VAN DE ZON GENIETEN
OPDE...
LEIDSE COURANT
DIVERSEN
12V4 jaar ANWB autorijschool
Han Lacourt bv
fer gelegenheid hiervan geven wij aan leerlingen die zich in de
maand juli en augustus bij ons In laten schrijven voor autorijles, de
complete theoriecursus (10 avonden) gratis. Leerlingen die zich In
de maand juli en augustus voor motorcursus opgeven (nieuwe sty
le) 50% korting op de totale cursus. Maresingel 56. Leiden. Tel.J
071-126763
Ook te huur. Tel. 02522-10063
Beautyfarm
Wassenaar, Rijksstraatweg
787. tel. 01751-78685 b.g.g.
77534. Snel bruiner, lichaams-
massage, alle cosmet. behan
delingen enz. Ook dag- en
weekkuren. Gespecialiseerd in
afslankdiëten.
Graszoden
tuinaarde, bielzen, levert, ver
werkt v.d. Meer. Meestal goed
koper. Tel. 01719-13939.
Wol- en handwerkhuis
Stukja
Uitgebreide kollektie scheep
jeskatoen. borduurzijde
DMC en Schrürer
Tafellakens, rond en vierkant in
kruis- en steelsteek in wit en
écru. Ruime keuze voorbedruk
te stramlens. Nu ook Nevada
Chenille, Paula v.d. Pluymm
Groenesteeg 14. Leiden, tel
071-125956
Markiezen
Ladan
Zonwering
Uw vakspecialist
Welkom in
onze showroom
Molensteeg 12-14, bij Doeza-
straat. Leiden.
Tel. 071-121375-140006.
Vrijblijvend advies en prijsop
gaaf aan huis.
Visser Etalage
Industrie
Oprulmings-
kaarten
Belettering
Decoraties
Wij maken elk
type plakletter
Hogewoerd 131
2311 HK Lejden
Tel. 123747
KUNSTGEBITTEN REPARATIE,
klaar terwijl u wacht. Elke dag
beh. zat. van 9-11.30 en 2-4 uur.
Maand.- en dond.avond van 19-
19.30. Fa. v. Berge Henegou
wen. Schelpenkade 47, Lelden.
Tel. 120794.
Gordijnen gratis gemaakt. Gor
dijnen gratis gemaakt. Tapijten
gratis gelegd. Tapijten gratis
gelegd.
Mateba
Nigor B.V.
Glas- en schilderwerk. Gespec.
in Poliglass. Tel. 071-120315.
kompleet met spatborden, ver
lichting. bagagedrager, stan
daard, 10 versnellingen, races-
tuur. 1 jaar garantie en 3
servicebeurten nu f 399. Na
tuurlijk bij Van Zijp, tweewieler-
specialist, Haarlemmerstraat
295, Leiden. Tel. 122082.
Fietsvakantie?
denk dan eens aan: lichtgewicht
fietstassen, kaartklem, veiliig-
heidsremmen, berg verzet, fiels-
broek, rugzak, handschoenen,
raceverlichting, drlnkkruik, t»o-
gedrukpomp, stuurtashoud 6'r,
zweethemd. regenpak, fieLs-
schoenen... Allemaal verkrijg
baar bij Van Zijp. tweewiehsr-
specialist, Haarlemmerstraat.
295, Leiden. Tel. 122082.
10 versnellingen voor slechts
425,-. Kreidler bromfiets voor
slechts 325,-. Wegens O'aar
compleet 4 autobandon,
,n. maat 135 SR 14 voor
slechts f 75,-. Te bevr. J. v.d.
Zalm. Welpoortseweg 4, Zoa-
terwoude. Tel. 01715-1337 tus
sen 6-7 uur.
D.H.-KENNEL biedt aan: 6 «lut
jes. met stamb., H.D. vrije af
stamming. Met vakantie wordt
rekening gehouden. Tel. 05182-
Ze zijn er weer in alle kleuren
jonge parkieten
Div. papegaaien w.o. jonge grij
ze roodstaarten, tropische vo
gels en zangkanaries. Grote
collectie kooien. De Viskiet. Di
amantplein 4. Leiden. Tel.
764727.
In uitgezocht assortiment
tropische vissen
planten en vijvervissen van de
allerbeste kwaliteit, elke week
natuurlijk speciale aanbiedin
gen. De Viskiet. Diamantplein 4,
Leiden (Morswijk). Tel. 764727.
De dierenbescherming van Lel-
den e.o. zoekt met spoed beslist
goed tehuis voor
zwarte poes
met witte pootjes plm. 1 jr. oud
wordt gesteriliseerd. Voor inl.
071-121554.
De dierenbescherming voor
Leiden e.o. zoekt met spoed be
slist goed tehuis voor enige al
Voor Inl. 071-215706.
Hengelaars
Nieuw
Goed nieuws voor alle henge
laars in de regio. Het geheim
van de Duitse hengelaar „Meis
ter Macher" nu ook in Neder
land verkrijgbaar 3 tot 5 drup
pels door uw lokvoer en ze
springen bij wijze van spreken
in uw leefnet. Voor 12.50
vangt u elk kanaal leeg. Meister
Macher is verkrijgbaar bij uw
hengelsportleverancier Fred
Veltman, Lage Rijndijk 36-40,
Leiden. H. J. Boelee, Hoge Rijn
dijk 110, Leiden. Importeur:
Langhout, Oegstgeest.
Jonge dwergkonijntjes
en langharige cavia's, buitenren
met nachthok, al vanaf f 39.50,
konijnenhokken in alle maten
vanaf 29.50. Alles voor knaag
dieren, natuurlijk bij De Viskiet,
tel. 071-764727.
UW KLEINTJE
WORDT GELEZEN
Oe heer V. L. O. Ie Z. (32)
'Ik dacht, zal ik voor mijzelf beginnen of niet.
Hoe kom je aan de klanten? Toen keek ik eens in
die rubriekadvertenties van onze krant. Ik dacht wat
zij kunnen kan ik ook. Ik geadverteerd. Wat die
dingen gelezen worden. En door wiel Ik adverteer
nu regelmatig. En verleden maand heb ik een
schilder in dienst genomen. Uw dienstwillige
werkgever V. L. D.'