Levensecht theater uit Latijns Amerika „Gebedzonder end"-gedaas in de ruimte KUNST Winnie Italiaanse vormgeving met enorme perfektie POP-TIEK y kunst en kunstenaars Als ze over haar vingerhoeden begint, lom je een speld horen vallen. LEIDSE COURANT DINSDAG 8 JUNI 1982 PAGINA De componist temidden van enkele spelers van de strip opera. Prijs voor opera van Peter Schat AMSTERDAM Peter Schat's opera „Aap verslaat de knekelgeest" is bekroond met de Fontein Tuinhoutprijs. De stichting Fontein Tuinhoutfonds stelt zich ten doel periodiek een muzikale compositie te bekronen onder gelijktijdige toekenning van een bedrag in geld. De prijs bedraagt 7.500. Het Fontein Tuinhoutfonds is opgericht in 1957 uit de na latenschap van de heer F.R. Fontein Tuin hout en kende voor het eerst in 1962 een prijs toe. Prijswinnaars uit voorgaande jaren zijn o.a. Ton de Leeuw, Jan van Vlijmen, Robert Heppener, Ton de Kruyf en Daan Manneke. De prijs is gisteravond, voor de aanvang van de voorstelling van „Aap verslaat knekel geest" in de tent op Frankendael te Amster dam uitgereikt door de heer S.J. Fontein, een familielid van de stichter. Poetry International" in Rotterdam ROTTERDAM Van komende zondag af begint voor de dertiende keer „Poe try International" in Rotterdam. In het park bij de Euromast is er die dag een muziek-, theater- en dichtersprogrammavoor met name de culturele minderhe den in de stad en tegelijkertijd een internationaal kinderfeest. Thema van het dichtersfestival is „Poëzie als misdaad". Veel aandacht wordt besteed aan de censuur en de onderdrukking die door regeringen in vele landen wordt opgelegd aan het geschreven woord en de schrijvers daarvan. Poetry International wordt georganiseerd door de Rotterdamse Kunststichting met subsidie van de gemeente Rotterdam en het ministerie van CRM. Het ge beuren duurt een week. Van maandag af leggen dichters uit verschillende lan den getuigenissen af over de onderdrukking van de auteur en het geschreven woord in hun land. Een colloquium is gewijd aan het internationale tijdschrift „Index on censorship", dat alk tien jaar lang aandacht besteedt aan deze cen suur. Verder lezen ongeveer dertis dichters uit achttien landen en ongeveer vijftien Nederlandse dichters gedurende zes dagen voor uit hun werk. Bekende Neder landers zijn Harry Mulisch, C. Buddingh, Rutger Kopland en Willem Wilmink. Uit het buitenland komen onder anderen de Hongaarse dichteres Zsuzsa Beney, de Japanse dichter Koochi Iijima en de Joegoslaaf Vasko Popa. Aan het werk van deze laatste dichter is een vertaalprojekt gewijd. Theater is van en voor men sen. Zo luidt, eenvoudig ge zegd, het adagium van veel Latijns-Amerikaanse theater groepen. Natuurlijk, Zuid- Amerika is een gigantisch continent; je kunt het theater daar niet zomaar over één kam scheren. En wat te den ken van Mexico en de landen ten zuiden die, ondanks alle verschillen, cultuurhistorisch onverbrekelijk met dat we relddeel verbonden zijn? Toch zijn er veel overeen komsten tussen de diverse collectieven uit die contreien aan te wijzen. De laatste de cennia heeft zich in Latijns- Amerika namelijk een au thentiek theater kunnen ont wikkelen, „dat geïnspireerd en gevoed wordt door speci fieke omstandigheden en situ aties (van het volk zelf), met het doel die te verhelderen en ter discussie te stellen. In deze vorm van theater is de rol van het publiek niet passief, omdat de stukken voortko men uit zijn eigen taal, zijn manier van leven en zijn exis tentiële problemen". Aldus de Werktheater-acteur Rense Royaards over zijn hoogst persoonlijke ervaringen met dit theater. Ik zou niet hebben geweten wat ik, zonder dat boekje van Royaards (een HF- uitgave onder de titel „Van wie komen jullie, van God of van de Duivel?") had moeten doen. Misschien had ik mij nog meer een gezapige wes terling gevoeld, die op de hem gebruikelijke wijze toneel consumeert. Want wat zou „het opnieuw beleven van de geschiedenis van de Peruaan se boeren", zoals het theater collectief Yuyachkani gister avond heeft gespeeld, voor mij anders betekend hebben dan een aaneenschakeling van aardige, soms wat kinder lijke emoties, moeilijk te vat ten door de taalbarrière? Je leest hier veel over Midden- en Zuid-Amerika, maar dan meestal over enge junta's van geüniformeerde mannen die als hanen hun „machismo" (mannelijkheid) lijken bot te vieren. Over de massa's die zij tiranniseren, over de mensen daar vernemen we nauwelijks iets, gewoonweg omdat hun leven met geen pen is te be schrijven. Van de muziek uit de Andes, zoals die gister avond ruimschoots aan bod is gekomen, hebben we wel weet, zij het onder de ge meenplaats „Flüte Indienne", die zangerige, onwezenlijke muziek, waarvan ook bijvoor beeld Simon Garfunkel in „el condor passa" zo handig gebruik hebben gemaakt. Voor de rest heb je nauwelijks benul van wat Yuyachani heeft uitgebeeld, namelijk de eens zo succesvolle strijd van de boeren tegen de groot grondbezitters. En toch word je door dit theater gegrepen, zozeer zelfs, dat je de levens echtheid ervan tot in je vezels voelt trillen. Van het Spaans versta je nanoeg niets en toch weet je hoe deze bezielde ac teurs en actrices, met z'n tie nen, honderden mensen rond om in beweging kunnen zet ten, ook al hoor je zelf niet werkelijk tot dat publiek. Het is zo meeslepend een boer met een haast schokkende intensi teit zijn geloof in solidair ver zet te horen uitspreken, of een vrouw te ontmoeten die in alle staten van emoties haar lotgenoten voor een ge- zamelijk doel weet te winnen. Dan zie je niet alleen maaar toe, dan wordt zo'n theater een hoogst persoonlijke erva ring. Niets is bedacht, alles is. Daarom zal het nooit ten prooi kunnen vallen aan de drang naar integratie der on derdrukkers, een integratie die niets anders dan nivelle ring betekent, een hanteerba re vereenvoudiging. Dat geldt ook voor hetgeen de Grupo de Teatro uit Sao Paulo op 2de Pinksterdag in de Koninklij ke Schouwburg voor het voet-, licht heeft geworpen. Heel anders dan gisteravond Yuy achkani, wist Macunaima, een collectief van artiesten, ac teurs en schrijvers, met even zoveel overtuiging ook een beeld van dat bestaan-verweg te geven. Het heeft als uit gangspunt de poëtische rapso die van Braziliaanse mythen, legenden, symbolen en folklo re van de hand van Mario Andrade (1893-1945), een halfbloed. Het is het verhaal van een intelligente Indiaan die, na zijn ervaringen met de corrumperende cultuur der steden, geheel vervreemd bij zijn volk in de Amazone-jun gle terugkeert. De gedramatiseerde vertelling is waarlijk universeel, gelijk de Odyssee, of de Finse Kale- vala, volstrekt ongegeneerd neergezet, vrij van alle denk bare taboes. En daarin precies ligt het verschil tussen dit Braziliaanse theater en het werk van het Peruaanse col lectief. Hoe authentiek ook, Macunaima is ondanks alle kritiek op de moderne samen leving meer het resultaat van een stadscultuur, terwijl Yuyachkani zich zuiver en al leen op het boerenbestaan heeft gebaseerd. Dat is geen waardeoordeel, maar slechts een constatering. Want dat er in Latijns Amerika hoog staande, maar bovenal au thentieke theatertradities le- Winnie, over de blik, naar „Happy Day»" van Samuel Beckett. Muziek: Sylvano Bussotti, regie: Pierre'Alli. Spelera: Gabriella Bartolomei, Luca Di Napoli, Ricardo Bini, Pierr'Alli. Fluit Annamaria Morini, cello Luigi Lan- zillotta. Stadsschouwburg Amsterdam. Herhaling 8 en 9 Juni. Hoofdrolspeelster Gabriella Bartolomei, Ingegraven in een heuvel. „Winnie, over de blik" is een bewerking van Samuel Bec kett's „Happy Days", waarin we zien hoe een vrouw, inge graven in een heuvel, haar dag vult met het mijmeren rond een tandenborstel, een bril en een vergrootglas, ze vegeteert tussen haar herin neringen. Pierr'alli, leider van het gezelschap Ouroboros, gebruikte het stuk voor zijn vormexperimenten. Vierkanten, rechthoeken, een grote draaiende spiegel waar in licht wordt geprojekteerd, alles straalt een angstaanja gende perfektie uit. Pierr'Alli is in de eerste plaats een ar- chitekt, dan pas regisseur. Zijn dekor wordt tot hoofd persoon van de voorstelling. Er wordt geschoven met zet stukken, de akteurs schuiven mee, ze zijn gevangen in een grote machine. Dit alles ge beurt vanuit het thema waar neming. Beckett isoleerde in zijn stuk een mens om hem goed te kunnen bestuderen. In deze voorstelling wordt dat uit gangspunt overgenomen en versterkt. In het eerste deel, als de vrouw tot aan haar middel is ingegraven, wordt ze door een man met bolhoed bespied. Iedere keer vanuit een ander perspektief, iedere keer in een andere omgeving. Het dekor om haar heen ver andert, maar zij speelt onver stoorbaar verder. Ze zingt al haar tekst met een fabelachtige beheersing van de stem. Een vorm van tekst zingen, een uitvergroting van de natuurlijke intonatie, hier en daar gebruik makend van „extended vocal technics", alle mogelijkheden van de stem worden benut. Ondanks haar benarde positie, ze kan nauwelijks bewegen, geeft de zang het gevoel van een ster ke levenslust, iedere dag is een „happy day". Het wordt dan ook des te benauwender als we zien hoe ze gestuurd wordt door de muziek om haar heen, en ook nog op bru tale wijze wordt onderzocht en begluurd. In het tweede deel zien we al leen nog haar hoofd, als in een kijkdoos. Ze is ingebouwd in een kist, wordt heen en weer gereden, kan alleen nog maar voor zich uit kijken. Ze wordt aan het publiek ge toond, en blijft doorzingen. Dat publiek wordt tot voyeur. Het wordt nog erger als er een grote lens voor haar hoofd geschoven wordt, en de zaal haar recht in de ogen kijkt. Indrukwekkend, een boeiend experiment, toch sta ik er wat sceptisch tegenover. De voor stelling is nogal navelstaarde- rig. Dit laboratoriumtoneel sluit nauwelijks aan bij de theatertraditie. Er worden nieuwe effekten gebruikt, de techniek is enorm, het ziet er fantastisch uit, maar het waarom van de voorstelling werd mij pas na lezing van het begeleidend schrijven dui delijk, dat kan toch bij geen enkele voorstelling de bedoe ling zijn. Voor diegenen die geïnteres seerd zijn in èen dergelijk vormenexperiment is dit ech ter een kans om kennis te ma ken met de top van wat er op dit gebied in Italië gebeurt. TON VAN DE LANGKRUIS AMSTERDAM Het is wel haast onmogelijk te veronder stellen, dat ook maar een en kele belangstellende argeloos naar „Gebed zonder end" ge gaan is. De Holland Festival brochure loog er in elk geval niet om: „Centraal in deze Muziektheaterproduktie staat de rol, die de katholieke kerk speelde in Nederland en Duitsland in de periode 1920- 1940. Het aspect van de chris telijke geloofsleer wordt in deze theatrale parallelschets ontrafeld door haar twee slachtigheid bloot te leggen. Het dramatische zwaartepunt komt hierbij te liggen op de tegenstrijdige evangeliën van Lucas en Johannes, maar ook op het maatschappelijk effect van de religieuze propaganda- voering: enerzijds wordt het conformisme van de burgers bepleit, anderzijds wordt het leidersprincipe gehuldigd. In teressant hierbij is, hoe dit lei dersprincipe werd geïnterpre teerd, juist tijdens het Inter- bellium". De bezoeker wachtte echter Gebed zonder End: Muziektheater produktie in de manifestatie Ber- lijn-Amsterdam 1920-1940 en het Holland Festival. Idee en samen stelling: Chaim Levano en Kees Hin. Regie: Kees Hin. Spelers: Chaim Levano, Huib Broos (evan gelist Lucas), Jerome Reehuis (evangelist Johannes), Hans de Vries (butler en toneelknecht). Kostuums: Bettina Drukker en Ger- rit Meester. Theater Frascati, Am sterdam. Herhalingen 9 en 22 juni. Verder voorstellingen in het HOT, Den Haag (14 en 15 juni), Eindho ven (10 juni), Almelo (17 juni) en Utrecht (19 juni). een curieuze verrassing in de vorm van een quasi-rectifica- tie over de vóórpubliciteit, die „ten onrechte vermeld zou hebben, dat de rol van de rooms-katholieke kerk het centrale thema van de pro- duktie zou zijn". „Gedurende het produktieproces zou het onderwerp namelijk verbreed zijn", enz. Het is natuurlijk te naïef om over te praten,- dat deze quasi-rectificatie het ge volg zou zijn van het theolo gisch onderzoek dat Sibold Eringa zou hebben verricht. Laten we er maar het zwijgen toe doen. In elk geval deed het armza lig stukje muziektheater wel degelijk een poging de rooms- Katholieke kerk op een bana le manier bespottelijk te ma ken. Levano zat in een kos tuum, half zwart, half wit, achter een gewoon klein vleu geltje en bovendien nog een miniatuur-kindervleugeltje. Van die plaats maakte hij ge luiden, waarmee hij Lucas en Johannes prikkelde, om zich in allerlei situaties bloot te ge ven, uiteraard op de voorop gestelde manier. Wat de zoge heten evangelisten ten beste gaven, was gedaas in de ruim te, een banaal kluchtwerk. Als we Berlijn-Amsterdam 1920-1940 terug willen halen, moeten we „Die Pfeffermüh- le" van Erika Mann recon strueerde net als onvergelij kelijk hoogtepunt „Die Dum- heit" van Therese Ghiese.dat was inderdaad protesttheater. JOHN KASANDER TOMROBINSON Tom Robinson North By Northwest, Parsley. De Tom Robinson Band baarde vijf jaar geleden veel o] (jjS zien met het maatschappijkritische album Power In Tl w Darkness. Anno 1982 lijkt de ex-rebel Robinson meer gei teresseerd in persoonlijke besognes, zoals het vertrek v; zijn vriend (Now Martin's Gone). Met die ommezwaai is 1 s een groot deel van zijn aanhang kwijtgeraakt, maar m deze in Duitsland opgenomen plaat moet het mogelijk zi^ weer een nieuw publiek aan te boren. De artistieke hoogt j^fec punten op de plaat worden gevormd door Atmosferisi \eT (prima tekst) en Merrily Up On High, die Robinson op o jejer dejaarsnacht samen met Peter Gabriel heeft geschreve Trouwens, draai het hitgevoelige Duncannan en je hoc"" een opvallende gelijkenis met het stemgeluid van Joh 0 Watts. North By Northwest bevat daarnaast ook een aant prentieloze reggae's als In The Night Tide en vooral Cai» Keep Away die je na één keer al niet meer uit je hoo krijgt. Beduidend mindere momenten als Those Days en The Cold voorkomen dat North By Northwest kan ui^rj groeien tot een echt lekkere zomerplaat. n; cn - 'tschs n wo acht >)J] al/A KIMWILDE Haar ster is razendsnel gestegen. Kim Wilde, vorig ja presenteerde ze zich stormachtig met een elpee boordevü ijzersterke hitsingles, geschreven door haar broer Ricky papa Wilde. Een nieuwe ster was geboren. Vrij snel na debuutelpee en vijf hits verder verschijnt nu de altijd b1 I langrijke tweede elpee Select. Om te beginnen is het ve^an velend om View From A Bridge en zelfs de oude sing Cambodia op de plaat te moeten aantreffen. Elke rechtg aarde Wilde-fan heeft die nummers natuurlijk al lang huis. Van de aangekondigde koerswijziging valt in de nie we nummers ook maar weinig te bespeuren. Alleen de bj lads Just A Feeling en Wendy Said maken hierop een ui zondering. Wat verder opvalt is het overdadige gebru van synthesizers op Select. De productie is te druk, kil f chi' het enigszins klagerige stemgeluid van Kim is helema naar de achtergrond gemixt waardoor de vocalen wat i tjes tegen de instrumentale „achtergrond" afsteken. H beste voorbeeld van overproduktie is Action City, een zich prima compositie die kundig de das wordt omgeda; >®st< door de opdringerige blazers. Met Select verspeelt het f h miliebedrijf Wilde veel krediet. De derde elpee van Ki 'd 1 zal echt heel sterk moeten zijn om te voorkomen dat v e(ter haar weer snel zijn vergeten. NICO MOKVE ■Eui ROLLING STONES Rolling Stones Still Life, Rolling Stone Records/EMI. [Id i n Met de Nederlandse concerten van The Rolling Stones n e pi maar net achter de rug, zal de nieuwe langspeler van T ku Rolling Stones wel verkopen als warme broodjes. De li\ een elpee, die opgenomen werd tijdens de Amerikaanse toit O' nee, eind vorig jaar, geeft een goed beeld van wat de gro heh op het toneel presteert. Het is een eerlijke plaat gewordi gas die weergeeft hoe The Rolling Stones in de jaren zijn v< anderd. Er werden in de studio bijvoorbeeld geen gitasky-« partijen overgespeeld om foutjes, die tijdens het conci werd gemaakt, te verbergen. Still Life, die door Bob Clet mountan in de Power Station Studio in New York we)? f gemixt en geproduceerd door de Glimmer Twins, begi als het eerste concert in Rotterdam met de jaren zesl jWL klassieker Under My Thumb. Opvallende nummers zijnd de Eddie Cochran compositie 20 Flight Rock met goed pian njer spel van Ian Stewart en de nieuwe single Going To A ve Go met uitstekend saxofoonspel van Ernie Watts. Er sta q f geen verassingen op de elpee. De grandioze finale wor^g net als tijdens de Europese concerten, gevormd door Sa 83 i faction. nu HANS Pl„ Het Nationale Ballet, dat op vrijdag 11 en zaterdag 12 juni in het Congresgebouw te Den Haag voorstellingen zou geven van het Holland Festival-bal- let „Landschap", moet de eers te voorstelling laten vervallen. De technische voorbereidin gen blijken teveel tijd te ver gen. Reeds gekochte plaatsbe wijzen voor de voorstelling van 11 juni kunnen worden omgewisseld. In Galerie Rob van den Doel, Anna Paulownastraat 105a Den Haag, wordt van 11 juni tot 13 juli een verkoopsex positie gehouden van heden daagse Tsjechische glaskunst. Christie's Amsterdam, Cor nells Schuytstraat 57, houdt op donderdag 17 en vrijdag 18 juni een belangrijke boeken veiling, verdeeld over drie zit tingen. Het eerste gedeelte wordt gewijd aan topografie ;e 60; der Lage Landen, g< door belangrijke werke het gebied van de natuü historie, waaronder pr« geïllustreerde boeken kruiden. De veiling e; met een groot aantal eeuwse boeken, waar< Editio Princeps van Jose De antiquitate Judaica e Bello Judaico. Kijkdagei vrijdag a.s. af. Klap, vouw, stapel is d< van een tentoonstelling van 11 juni t/m 22 auj f| wordt gehouden in het lijk Museum te Amstei Het betreft industriële on pen op ruimtebesparenC bied, zoals stapelsti vouwfietsen e.d. Thierry R. de Voogd seert van 11 juni t/m schilderijen in Kunsth Broekhoven, Keizersg 536 Amsterdam. IJK 25: •35. II\ BEELDHOUWKUNST UIT ZUID-NEDERLAND DEZE ZOMER TE ANTWERPEN Tussen twee Biënnales in biedt Middelheim deze zomer gast vrijheid aan beeldhouwkunst uit het zuiden van Nederland. Een dertigtal beeldhouwers uit de provincies Zeeland, Noord- Brabant en Limburg werd ge selecteerd door een commissie, voorgezeten door dr. Vrede- hoor, directeur van de Stich ting Zuidenederlandse Ont moetingen, die trouwens ook het initiatief tot deze tentoon stelling heeft genomen Het Antwerps stadsbestuur zorgde voor de onontbeerlijke materiële medewerking, en die was niet gering, want zo wel het grootste (honderd me ter), als het zwaarste (18 ton) werk, ooit in het park te zien, moesten geplaatst worden. Bij de voorbezichtiging door de pers was men daar gisteren nog volop mee bezig. De sa menstellers hebben blijkbaar alle strekkingen en genres aan bod willen laten komen, en daarbij jonge en onbekende kunstenaars zo goed als beken de namen (Toon Siegers, Ar thur Sproncken) willen verte genwoordigen. Om het toch enigszins overzichtelijk te ma ken, werd het werk in vier ca tegorieën gegroepeerd. „Toe voeging aan een traditie" knoopte bij de klassieke opvat tingen aan en blijkt, toevallig of niet, vooral kunstenaars uit Limburg te bevatten; „Was bleibt aber stichten die Dich ter", een versregel van Höl- derlin, staat als motto bij de vertegenwoordigers van de concept-kunst, hoofdzakelijk afkomstig uit Zeeland; „Ver bond van materiaal en vorm", groepeert de meeste beeldhou wers uit Noord-Brabant, een provincie met liefst vijf kunst academies en sterk gericht op de internationale ontwikkelin gen; „Dan zij de verdeling" tenslotte groepeert kunste naars uit Limburg, zowel als uit Noord-Brabant, die ele mentaire ervaringen en situa ties aan de orde stellen De tentoonstelling wordt op vrijdag 11 juni om 17.00 uur officieel geopend en duurt tot en met 5 september. Toevallig loopt ook nog tot 20 juni in het UCC aan de Antwerpse Meir de tentoonstelling „Paper for space" samengesteld door het Bureau Beeldende Kunst Bui tenland van het ministerie van CRM en gewijd aan tekenin gen van Nederlandse beelden de kunstenaars. Vingerhoeden, schrijfmachines, antieke poppen, sinaasappelvloeitjes In het nieuwe Boek van de Maan „Verzamelen is ook een kunst" vertelli tei twintig verzamelaars over hun unieki S - hobby. Een 160 pagina's dik kijk- en leesboek met 320 prachtige kleuren foto's. Haal 't nu bij uw boekhandel. T/m 3 juli f 27.50. daarna f De aanbieding geldt t/m 3 juli. Echter zolang de voorraad strekt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1982 | | pagina 8