Atones Circus munt dit in perfectie dUBLIEK BLEEF WEG BIJ JUBILEUM VAN CRISTINA DEUTEKOM fee doemdenken in de danskunst 'lp riaebeth als dwaze nachtmerrie juigiNono en Elliott Carter, twee uitersten in kwartetkunst LEIDSE COURANT DONDERDAG 3 JUNI 1982 PAGINA 9 ven door niet meer ijfhonderd bewonde- en bewonderaarsters e Cristina Deutekom •avond in de 2300 in tellende Rotter- Doelenzaal haar •ige zangcarrière. Die zaal moet voor La rfekom een deprime- ;e aangelegenheid ge- zijn. Zij», die op tal """Wereldpodia heeft ge- INi en successen oogstte 2| door het Rotterdam se publiek op deze wijze in de steek gelaten. Maar Stientje Engel werd in Amsterdam geboren en haar stadgenoten zullen haar vanavond wellicht een grotere ontvangst be reiden. Hoe dan ook, 't wilde gisteravond maar geen feest worden. Cristina Deutekom ziet terug, zoals zij zelf zegt, op een mer kwaardige carrière. „Ik ben als het ware voor de leeuwen geworpen met één van de zwaarste partijen namelijk de Königin der Nacht uit Mozarts Zauberflöte. Na mijn Neder landse debuut met deze rol werd ik overal gevraagd voor de twee aria's uit deze opera en pas later ben ik andere par tijen gaan instuderen". Hoewel Cristina Deutekom meerdere malen bij de Nederlandse Ope rastichting heeft gezongen, waren de reacties op haar kwaliteiten in het buitenland enthousiaster dan in eigen land. De geringe opkomst was daarvan eigenlijk weer een weerspiegeling. Voor een zan geres met een internationale carrière moet dat toch een te leurstelling betekenen. Cristina Deutekom had bedon gen, dat Adriaan van Limpt de duetten met haar zou zingen en dat Kees Bakels, dirigent van het Nederlands Kameror kest, de muzikale leiding zou verzorgen. Menno Feenstra hield tussen het zingen door gesprekjes met de jubilaresse, kortom een sfeer van onder ons, ongedwongen en preten tieloos. In die sfeer kan 't dan gebeuren, dat de zangeres tot de ontdekking komt dat in de tweede acte van Turandot van Puccini, de aria „In Questa Reggia", de tenor een paar no ten moet zingen. Zij voelt zich dan niet te groot om Adriaan van Limpt achter het podium te gaan ophalen. Die Turandot had hij nog nooit in Nederland gezongen, wel enkele dagen geleden in het Amerikaanse San Diego. Het sfeerloze concert werd ge opend met gedeelten uit Nor- ma van Bellini. Menno Feen stra verkondigde in zijn over bodige presentatie, dat Cristina Deutekom deze opera min stens honderd maal heeft ge zongen. En wat gebeurde? La Deutekom zong de grote aria Casta Diva van éen keurig op een lessenaar geplaatste parti tuur. Waarschijnlijk geschrok ken van de lege zaal zong zij de aria voorzichtig, aarzelend bijna. Men moet van de vocali- teit van Cristina Deutekom houden zoals men wel of niet hield van de stem van Maria Callas. Dramatische expressie kan haar niet ontzegd worden, zij is zeker uitgegroeid tot een theater-persoonlijkheid, maar daar staat tegenover dat men de oren niet kan sluiten voor kelige geluiden en onzuiverhe den. Adriaan van Limpt de monstreerde, dat de Doelen zaal voor hem aan de grote Galaconccrt tar galagenheid van da 20-jarige zangcarrière van Criatina Deutekom mat medewerking van Adriaan van Limpt en het Omroep- orkeat o.l.v. Keea Bakela. Da Doelen, Rotterdam. Herhaling: vanavond Concertgebouw Amaterdam. kant is en Kees Bakels toonde zich een volgzaam dirigent die het Omroeporkest tot weinig opmerkelijks inspireerde. En die twee lessenaars bleven voortdurend in gebruik, onbe grijpelijk bij twee ervaren zan gers. ADR. HAGER Poolse musici vragen asiel in Noorwegen OSLO Drie leden van het Symfonie-orkest van Krakau hebben gisteren in de Noorse plaats Bergen politiek asiel gevraagd. Dit hebben justi tiële functionarissen bekend gemaakt. Het orkest treedt deze dagen op tijdens het muziekfestival van Bergen. Totdat binnen twee of drie weken over de asielaanvrage is beslist, krijgt het drietal voorlopige verblijfsvergun ningen voor Noorwegen, zo heeft de Noorse politie mee gedeeld. TERDAM Zes jaar het Europese poppu- moeten wachten op bmst van de Greatest 'n' Roll Band In The. ofwel het inmid- I legendarische vijftal Rolling Stones. De elovende start van dagen durende toer- vond gistermiddag voor 42.000 bezoe- I in het Rotterdamse tnoordstadion. On- is de enorme toeloop jde Stones-liefhebbers i de Maasstad, deden volgens de politie noemenswaardige lenten voor. Daaruit 5c t dat niet alleen de es volwassen zijn ge- fen, maar ook het pu- ir de medewerkers van ;ode Kruis was het een ;kelijk rustige dag, al [en er wel enkele festi- :oekers die de tropische iraturen niet konden |taan van de grasmat in geraapt. [nden en nog eens dui- bezpekers werden al op de dag met speciale in naar het Feyenoord- [n gebracht. Voor de en werd iedereen grondig Itroleerd op het in bezit in van foto- en geluidsap- ur en gevaarlijke voor in. Zo hadden het Sto- lanagement onder leiding Mvenia Bridges, Mojo en (uitgebreide bewakings- alles rond het optreden de kleinste details gron- 111 OPb. de tijd dat al aardig wat Ü)rtgangers rood begonnen lopen van de ononder- Bn zomerse zonneschijn, de Amerikaanse zan- Itarist George Thorogood met zijn band het gigantische podium waar vier dagen lang door tientallen mensen aan is gewerkt. Het grasveld waar de Feyenoorders dit seizoen zulke matige resultaten op behaal den, had rond die tijd veel weg van een badplaats in het hoog seizoen. De Stones-liefhebbers hadden zich voor deze gele genheid zo luchtig mogelijk uitgedost. Terwijl George Tho rogood de voorste rijen ver maakte met zijn onbekommer de rythym blues was de rest van de grasmat het domein van kaarters, drinkers en klet sers. Het sportveld als bizarre verzamelplaats voor mensen, tieners en twens, die niets met elkaar gemeen hebben behal ve dan die grote voorliefde voor die ene popgroep: de Rol- 1 ling Stones. Luie tafereeltjes Nog voor dat deze topact zelf optrad, maakte de energieke J. Geils Band een einde aan de luie tafereeltjes op het voetbal veld. Met swingende live nummers als Just Can't Wait, Freeze Frame en Piss OnJTKe Wall lukte het deze veteranen van de entertainment-rock om in hun set van slechts ander half uur de aandacht van vrij wel alle zonaanbidders te trek ken. Het zestal bracht soepele moderne Amerikaanse rock muziek waarbij, naast zanger^ Peter Wolf, ook een hoofdrol was weggelegd voor „Magie" Dick, die een hele koffer met mondharmonica's, ook wel smoelschuivers genoemd, het podium opsleepte. Deze toer- nee zou wel eens de definieve Europese doorbraak voor de. groep kunnen betekenen. Terwijl Jagger, Richards, Wood, Wynian en Watts zich opmaakten voor hun eerste grote optreden in Europa, gin gen de T-shirts, sjaals en pro grammaboeken nog steeds grif van de hand. De Rolling Sto nes kun je zonder overdrijven Links: Mick Jagger: de atleet, de entertainer. Rechts: Het gigantische podi um werd in vier dagen tijd ge bouwd. Beneden: Stones in actie. Boven: In volle bewondering voor Jagger en Co. een groot commercieel bedrijf noemen waar alleen gisteren al honderden mensen hun brood bij verdienden, zoals de verkopers van souveniers, drank- en etenswaren, de be wakingsbeambten, de geluids- en lichttechnici en de kaartjes- controleurs. Heupwiegen Rond negen uur gingen de gordijnen eindelijk open voor de Rolling Stones. Met Keith Richards, onafgebrokend saf- fend op een sigaretje, en Mick Jagger, gekleed in een hel blauwe nickerbocker en een rood/wit gekleurd jasje. Jagger stal de show met zijn authen tieke beweginkjes:lopen met een kort tussenpasje, het sprei den van z'n armen, het dan sen, het heupwiegen met z'n hand arrogant in de zij en na tuurlijk het langzaam over zijn schouders laten zakken van zijn jasje. Een andere opvallende rol was gisteravond weggelegd voor Keith Richards, die licht voor overgebogen met zijn gitaar te gen de knieën fraai soleerde. De ingehuurde saxofonisten Gene Barge en Bobby Keys speelden een dominerende rol in nummers als Imagination en de oude Smokey Robinson- song Going To A Go Go. Ook het aandeel van pianist Ian Stewart (Stu) en toetsenist Chuck Leavell was aanzien lijk. Bassist Bill Wyman en drummer Charlie Watts, die gisteravond op het toneel zijn 41ste verjaardag vierde, zorg den als vanouds weer voor een stevige ritmesectie. Toch gaf het publiek zich toen het rock roll-instituut eenmaal op het podium stond niet direct gewonnen. Het lange wachten en de omzet van bier en andere dranken had de boel weliswaar behoor lijk opgefokt, zoals bleek uit het ovationele applaus bij de eerste tonen van Under Your Thumb. Maar toen When The Whip Comes Down waarbij Mick Jagger gitaar speelde en Let's Spent The Night To gether achter de rug waren, reageerde het publiek al min der enthousiast. Dat The Rol ling Stones de strijd met het publiek uiteindelijk toch zou den winnen (anders overleef je geen twintig jaar rockmu ziek), stond van tevoren al vast. Dat gebeurde uitgere kend met de Stones-klassieker Time Is On My Side, dat door de bezoekers luidkeels werd meegezongen. Zo ontroerend dat geen koor dat verbeterd zou hebben. Toen er eenmaal was „gescoord", werd het con cert snel in het voordeel van de Greatest Rock 'n' Roll Band In The World beslist. Mick Jagger had de concertbezoeker aan zijn voeten terwijl de groep zijn vorm had gevonden. Vanaf dat moment werd het een geoliede rock roll show met louter hoogtepunten. Uit volle borst werd meegezongen met nummers als You Can't Always Get What You Want, Brown Sugar, Honky Tonk Woman, Start Me Up en Miss You, dat tegen het vallen van de avond werd ingezet zodat duizenden zakaanstekers kon den worden ontstoken als te ken van waardering. Als een vredige kerstavond in het sportstadion. Het achterste deel van het veld werd ge bruikt als dansvloer en voorin werden kampvuurtjes ontsto ken. En zo beleefde iedereen de Rolling Stones op zijn of haar eigen manier. Dansend, drinkend, liggend, springend, luisterend of vrijend op een zomeravond die te mooi leek om waar te zijn. Uitstraling Mick Jagger, de atleet, bleek ook op grote afstand te kun nen entertainen en dat is noodzakelijk bij grootschalige optredens als die van de Sto nes. Het podium was zo ge- bouyvd dat Jagger en consor ten 'de volle breedte van het voetbalveld konden benutten om zo ook het publiek op de tribunes te kunnen bespelen. Door de krachtige persoonlijke Uitstraling van Mick Jagger en de andere Stones wordt de groep niet opgeslokt door de gigantische afmetingen van het podium. Elke centimeter wordt gebruikt. Hoewel het show-element soms de overhand kreeg boven de muziek, was het een fasci nerend concert. Vooral toen Mick Jagger in een hoogwer ker klauterde om zo boven het publiek te komen. Deze actie düurde net iets te lang en aan gezien het solowerk van Keith Richards en Ron Wood tijdens „Jumping Jack Flash" niet echt intéressant was, viel dat extra op. Na de show, die muzikaal goed was opgebouwd, kon het pu bliek een toegift bedingen. Het werd Satisfaction. Het vuur werk dat traditioneel de Sto- nes-concerten afsluit, was dit keer indrukwekkender dan ooit en werd door het publiek met-een ovatie beloond. Veertig gulden Niemand voelde zich na afloop van het concert bekocht. Hoe wel er veertig gulden voor een kaartje moest worden neerge teld, was het elke cent waard. Opvallend was het geluid dat in het holle Feyenoord stadion verdienstelijk uit de geluids muur tevoorschijn kwam. De enorme aahhang van de Stones zorgde ervoor dat de concerten van vrijdag en za terdag enkele dagen na het be gin van de voorverkoop al wa ren uitverkocht. En dat is na twintig jaar een enorme ver dienste. „Tot overmorgen", riep Mick Jagger aan het einde van de zo succesvolle eerste avond van hun Europese toernee en daar mee miszegde hij niets. Want ook hij weet dat veel van de gisteravond aanwezige fans er vrijdag weer bij zijn. HANS PIET NICO MOKVELD FOTO'S: TJERK HERINGA Landschap Nationaal Ballet - Stadsschouwburg Amsterdam - woensdag (Holland Festival) - herhaling o.a. op 11 en 12 juni a.e. in het Congresge bouw, Den Haag. angdurende en hoogst- ichijnlijk zeer dure dans- iktie van het Nationale t in het Holland Festival i prachtig bewijs voor de ïg, dat doemdenken in de lunst tot even variabele errassende scènische re- jen kan leiden. De beeld- r, schilder en choreo- Toer van Schayk heeft erste Nederlandse avond vullende ballet gemaakt, dat hij „Landschap" noemde. Even eigentijds als eigenzinnig en uiteraard, want daaraan blijken de Amsterdamse bal letmakers niet te kunnen ont komen, weer boodschapperig. Met ontredderde mensen, ge vangen in de frustraties van anderen, met ja, ze zijn er weer nazi's en moffenhoe ren. met huilende comman danten van een executiepelo ton. maar ook met vogels, bloemen, picknickers, voorwe reldlijke dieren en wandelen de burgers. Het begint met „het laboratorium van de World Creations b.v." en dat is goed opletten met die gracieu ze laboranten en die oude amanuensis, waarvoor men zo waar de reeds lang gepensio neerde karaketerdanser John Mittertreiner van huis had ge haald. Aan sterren geen ge brek. want telkens opnieuw ziet men Alexandra Radius, Monique Sand, Francis Since- retti en Henny Jurriëns in technisch loepzuivere frag menten, zowel klassiek als ca- ractère. En al worden ze met zo'n veertig anderen tenslotte allemaal „kinderen van de re kening", de festivalgangers hebben tweemaal vijf kwartier de meest bonte en ingewikkel de, vaak ook de meest onbe grijpelijke beelden aan zich zien voorbijtrekken. Rudi van Dantzig vertelt in het fraai uitgevoerde program ma met schetsen in inkt en Othellokrijt door de choreo graaf dat Van Schayk het leven van een mug respec teert. Maar waarom laat deze dan zijn zonnebader zoveel van die plaaggeestjes doods laan? FRANK DELBOY 394 k het stuk van Shakes- lees, dan schrap ik wat iets zegt. De rest speel ik |ar ga ik mee in diskus- aldus een van de leden Bliet Collettivo di Parma, ^laliaanse groep die deze I in Den Haag een Sha- jaretrilogie brengt, vijftien jaar van hun be- heeft de groep een ont- ^eling meegemaakt van '^^ptheater tot een soort ^^k volkstoneel. Ze laten vergelijken met het vroe- Sater en het Werkthea- le eerste vanwege de poli- inhoud, de tweede in de ™^tieve werkwijze en het en vanuit de persoonlijke ■MÏngen van de akteurs. De ikkeling is nu in de rich- van het repertoiretoneel, t dat de stukken in dienst van het gezelschap, en ■^oals gebruikelijk anders- In de eerste plaats heeft aan het publiek iets ggen. Komt dat in vol- de mate overeen met de v ld van het stuk. dan La Compagnla del Collettivo di - Parma met Macbeth van Shakeepeare. Koninklijke Schouwburg. wordt het op het repertoire ge nomen. Anders dan in de Hamlet werd in deze Macbeth duidelijk naar een esthetische vormgeving gezocht, bijvoorbeeld in het feit dat de spelers voortdurend kletsnatte gewaden droegen, en dat als ze even niet speel den ze zich onder warme lam pen lieten drogen: Macbeth als een dwaze kletsnatte nacht merrie. De tragedie van de machts honger werd tot een volstrekt zinloze opeenhoping van ge welddaden. Verveeld, vanach ter de televisie, beramen Lady Macbeth en haar man de moord op de koning. Is dat na vele keren proberen eindelijk gelukt, dan gaat de machinerie van een detective in werking: moordwapens worden onder zocht, de akteurs met toneel spots in de hand interviewen getuigen van de moord, de nieuwe koning legt een ver klaring in het openbaar af; een duidelijke verwijzing naar het Italië van nu. Als tegen het eind het publiek zit te wachten op de opkomst van de opvolger van Macbeth, die volgens de heksen niet uit een vrouw geboren zou zijn, wordt de voorstelling gestopt, maar het 'applaus wordt onder broken omdat men besluit om toch nog even die flauwe grap van de oude man (Shakespea re) uit te spelen: de nieuwe ko ning werd met de keizersnede ter wereld gebracht. Zo laten ze duidelijk zien wat ze van het stuk denken. Elke illusie wordt doorbroken: spelers bedienen tussen het spelen door zelf het licht, ver kleden zich zichtbaar op het toneel. Een volkomen door zichtige voorstelling. Vana vond in het HOT is er nog een laatste kans de groep aan het werk te zien. TON VAN DE LANGKRUIS Begrafenis Romy Schneider ontroerend PARIJS De zaterdag overleden 43-jarige actrice Romy Schneider is gisteren op het kleine kerkhof van Boissy-Sans- Avoir, een vredig dorp op 50 km ten westen van Parijs, na een korte, roerende en sobere plechtigheid begraven. Zij had in dit dorp een maand geleden een boerderij gekocht waar zij van plan was te gaan wonen. Zij had toen tegelijkertijd het recht gekocht voor een plaats op het kerkhof waar zij nu rust. Een paar honderd mensen waren aanwezig bij het kerkje van Sint Sebastiaan uit de 14e eeuw waar roze, witte en blauwe bloemen uit alle hoeken van Europa de enige versiering vorm den. Onder de aanwezigen van de bekende en geliefde filmactrice waren haar broer, haar tweede man, Daniël Biasini, haar laatste vriend, Laurent Petain, tal van regisseurs, vooral die waarmee zij gefilmd had, zoals Jacques Daray, Roman Polanski, Bertrand Tavernier, Jacques Rouffio, Robert Enrico, Pierre Granier-Def- fere en Claude Berri. Voorts was er de Franse acteur Michel Piccoli die onder meer in haar laatste film „La Passante du Sans-Souci" met haar optrad. Tsjaikowsky-concours: 318 deelnemers MOSKOU Aan het naar Tsjaikowsky genoemde internationa le muziekconcours dat eens in de vier jaar in Moskou wordt ge houden, neemt dit jaar het record-aantal van 318 pianisten, voi- listen, cellisten en zangers deel, zo heeft de voorzitter van het organiserende comité, Tichon Chrennikov, gisteren bekendge maakt. De deelnemers die van 10 juni tot 10 juli hun krachten zullen meten, zijn afkomstig uit 44 landen. Het eerste concours, in 1958, telde slechts 58 deelnemers uit 21 landen. De Amerikaanse pia nist Van Cliburn was toen een van de winnaars. In 1978 namen 218 misici aan de wedstrijd deel. In de eerste ronde moeten werken van zowel de grote componis ten uit het verleden, zoals Bach, Mozart, Beethoven, Liszt. Verdi en Brahms, als hedendaagse meester ten gehore worden ge bracht. In de tweede ronde moeten de deelnemers een nieuw Russisch werk en een compositie van een landgenoot spelen. TERDAM Voor het Derde Strijkkwartet van Carter is al een zogenaamde akoestische dirigent gebruikt. Zoals de te werken van deze bejaarde Amerikaanse componist, is dit tet ongewoon en gecompliceerd van bouw. Eerste viool en [vormen samen een duo, tweede viool en alt-viool een an- luo. Elk duo heeft zijn eigen tempi, zijn eigen dynamiek, iigen speeltrant, zijn eigen muziek. Die muziek is in episo- terdeeld en elke episode van het ene duo klinkt op een ze- ■■^genblik samen met een episode van het andere duo. De ti krijgen echter ook adempauzes en zo klinken negen van m episoden ook telkens een keer alleen, imenspel is zo moeilijk omdat de musici weinig referentie- Jn llar punten hebben. Daarom worden ze weieens geholpen met kop telefoons die op een band opgenomen tikken op het juiste ogen blik hoorbaar maken en aldus fungeren als akoestische dirigent. Het jonge, geheel op hedendaagse muziek gespecialiseerde Ar- ditti Kwartet bleek dit hulpmiddel niet nodig te hebben, maar liet wel de vraag open: wat wilde de componist met die gecom pliceerde opbouw bereiken? Carter heeft daarop zelf het ant woord gegeven. Hij houdt niet van „nu doen we dit en dan doen we dat", hij wil dat „stemmingen en muzikaal materiaal door elkaar heen bewegen" en hij heeft de complicaties nodig „om een besef te geven van wisselende perspectieven, van gevoel en expressie, van wetijver en samengaan". Hoe reageert de luisteraar op deze muziek? Aanvankelijk terug houdend. Dit was althans met mij het geval toen ik van dit Der de Srijkkwartet voor het eerst een opname hoorde. Pas geleide lijk aan overtuigde de muziek mij (zo hoort het ook) en in de meesterlijke live-vertolking van gisteravond overrompelde ze mij zelfs. Er waren nog drie andere moderne kwartetwerken. Een vorig jaar voltooid stuk van Hoyland kwam erg geconstrueerd over wat bij Carter helemaal niet het geval was. Bij tweede keer ho ren deed de bizarre virtuositeit in het werk van Ferneyhough al niet meer verrassend aan. Een echt tegenlicht tegen de notenrij- ke Carter werd eigenlijk alleen geboden door de notenarme Lui- Arditti Strijkkwartet. Warkan van Luigi Nono (Fragment, Stille, An Diotima), Brian Ferneyhough (Tweede Strijkkwartet), Vic Hoyland (Strijkkwartet 1981), Elliott Carter (Derde Strijkkwartet). Concertgebouw, Amsterdam. Dit concert werd door KRO-Redio opgenomen voor latere uitzending. gi Nono (schoonzoon van Schönberg), die zijn kwartetmuziek in spireerde op fragmenten van de tragische Duitse dichter Hölder- lin, die kort na 1800 indrukwekkende lyriek schreef. Nono ver onderstelt dat de musici de teksten, die hem tot zijn muziek in spireerden, tijdens het spelen voor zichzelf zullen opzeggen. Of dit gisteravond gebeurde, weet ik niet. maar de naar binnen ge keerde muziek, die qua stijl in het verlengde ligt van Webern, trof mij nog veel dieper dan de extraverte muziek van Carter. In elk geval was het een magistrale kwartetavond, helaas voor te weinigen. De KRO wacht een mooie taak met de verbreiding ervan. JOHN KASANDER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1982 | | pagina 9