Gouden Roos naar Dizzy Feet Cannes '82: kitsch, kul en cultuur Sportief aanbod. Ja §*6et Binnenh NEDERLAND VALT BUITEN DE PRIJZEN Montreuxo geen mekt' van tele vi t amusemem. 35E INTERNATIONALE FILMFESTIVAL VAN START J Stuur een softtennisset naar: KUNST LEIDSE COURANT MAANDAG 17 MEI 1982 PA|j\ MONTREUX De inter nationale jury van het Gouden Roos-festival voor televisie-amusement in Montreux heeft redelijk aan de verwachtingen voldaan: de eerste prijs (een gouden roos en 10.000 Zwitserse franken) ging naar de inzending van de Britse Central In dependent Television voor de dansshow „Dizzy Feet"; de Zilveren Roos kwam terecht bij het Zweites Deutsches Fernse- hen voor de escalatie van opera-ongelukjes „Tosca op de Trampoline", terwijl de Bronzen Roos naar Joegoslavië ging voor de parodistische tekenfilm „Festival". De Nederland se inzending „Clowns in Gloria" viel geheel en al buiten de prijzen. Er waren nog wat kleine re prijzen te vergeven in Montreux. In de eerste plaats de over het alge- meen redelijk hoog ge waardeerde pers-prijs. Die kwam toe aan de Zweedse televisie voor Bo Parve- niks verkleedpartijen met Ronald Reagan als mid delpunt, „The Making of a President". En dat on danks een stevige lobby die o.a. de Zwitserse jour nalisten uit de persjury van 20 man uit zeven lan den in gang gezet hadden voor het Nederlandse pro gramma van Mini en Maxi. De journalisten lie ten ook nog hun waarde ring voor de Joegoslaven blijken. Tenslotte was een aantal van hen zéér her kenbaar aanwezig in deze getekende parodie op een festival. Ook geen troostprijs dus voor Nederland. Want zo kun je de categorie van eervolle vermeldingen en de speciale prijs van de stad Montreux rustig noe men. De laatste ging naar de Zwitserse inzending „Hotel", een clowneske van Rolf Knie en Max Sieber, twee clowns uit het Zwitserse nationale circus Knie. Speciale ver meldingen in het juryrap port waren er voor de show van Kenny Everett voor de BBC, voor „Strawberry Ice" van de Canadese televisie en voor de Portugezen met de show rond het fenomeen vrouw, „Sabadadu". En nog een waarderende no titie voor het chereografi- sche werk van mevrouw Emöke Pöstényi in het DDR-programma „Guten Morgen Dornröschen". Rijkelijk veel Dat wil zeggen dat er met prij zen en vermeldingen totaal negen programma's gemoeid John Scoffield met de Gouden Roos. die hij won met „Dizzy Feet". Links Otto Schenk, die zilver kreeg voor „Tosca op de trampoline" en rechts de Joegoslaaf met de derde prijs, die hij ontving voor „Festival". waren. En dat is natuurlijk rij kelijk veel op een geheel van 31 inzendingen. Over het alge meen zijn de hoofdprijzen wel terecht gegeven. De produkten die met drie rozen aan de haal gingen waren vakmanschap- pelijk duidelijk verreweg de beste. Van „Dizzy Feet" (door de Britse commerciële zender ingestuurd) kan je zeggen, goed. weer een dansshow uit Engeland, maar de inventieve manier waafop en de vaart waarmee klassiek, modern en ballroom in televisiebeelden vertaald zijn, moet zonder meer luide geprezen worden. Dat de Duitsers hoog zouden zitten met hun „Tosca op de Trampoline" was meteen na het zien al duidelijk. Het ZDF huurde er de Oostenrijkse ac teur en operaregisseur Otto Schenk plus het Weense Thea ter an der Wien voor af, het geen een Duitse journaliste de opmerking ontlokte: „Als wij leuk willen worden, moeten we altijd buitenlanders in dienst nemen. Zoals jullie Rudi Carell en zoals deze Oostenrij ker. De ellende bij ons is, dat je nauwelijks goede tekst schrijvers voor televisie krijgt. De betere mensen werken voor theater, cabaret of film, die vinden tv blijkbaar te min". Het is een opmerking meer landen geldt. amusement wordt n - gezien als een gemic bruiksding, waarvoor lijk de bestén in hun •recruteren. In Ameril ik geland is dat een vee lere zaak. En aan hét zoiets natuurlijk te Het Gouden Roos-fes dit jaar beslist niet d het Mekka van het amusement te zijn. gemiddelde dat er teerd werd, liet je of* verveelde al na de ee minuten. Vandaar merken dat de jou gingen proberen lichti enigheidjes uit te om maar aan stof voo kunnen komen. In d< mer was ik getuige poging van het uil contingent Britse joui dat zich er druk om n er nu te ja of te nee tussen BBC-artiest Everett en zijn vorige ver ITV gaande wa schappen waaraan je maar bitter weinig he tenslotte zitten wij, buis, gewoon te wat Amusement. En daar in Montreux dit jaar handvol voorbeelder CANNES Links van mii, aan de Croisette, de halsslagader van het film gekkenhuis dat Cannes heet, een jonge actrice die voor de met reclame voor de James Bond-film van volgend jaar volgehangen poorten van het Carlton- notel een aantal gymnasti sche oefeningen voor de fotografen vertoont. Een bijna puur-natuur-ver- schijnsel dat haar acteer talenten waarschijnlijk nooit zal kunnen bewij zen. Aan de rechterkant, langs de terrasjes, een merkwaardige Hadjeme- maar-achtige grijsaard, blazend op een speelgoed toeter, waarschuwend te gen de opmars van de pornografie. Cannes 1982. Het 35e internationale filmfestival is begonnen. Hoewel, begonnen is een ✓eel te vlak woord. Losge barsten. Met 1700 journa listen uit 47 landen die op de vrijdagavond lange rijen vormen om felbe geerde perskaarten te krijgen, met filmers, film producenten, filmhande laren. En met sterren. Voor het Palais du Festival staat 's avonds een menigte klaar om de Levende Have van het circus dat film heet aan te gapen. Al wordt er een oudje vertoond, „Intolerance" van D.W. Griffith, de sterren zijn er. De kleine Charles Aznavour wordt bijna onder de voet gelopen, Ann-Margret is er, mooi en blond, in tegen stelling tot de wat grauwe rol die ze zonder glamour speelt in Allan Bridges' „Return of the soldier", Gouden Palm- winnaars van vorige festivals zijn er. Ettore Scola, Antonio- ni, Geraldine Chaplin (namens .echtgenoot Carlos Saura), Mi- Iklos Janczo. In totaal zouden er dertien moeten zijn en ze krijgen allemaal een ere-palm tijdens dit jubileumfestival. Een aantal kranten schrijft al cynisch: ha. de prijzen gaan er tegenwoordig aan het begin al uit. Het is trouwens ongeloof lijk hoeveel bladen en blaadjes zich beroepshalve met film be zig houden: je wordt er mee om ie oren geslagen, en op de tafels in hotels, op terrasjes en hoeken van straten hopen ze zich op als oud vuil. Uitje? Cannes is inderdaad een gek kenhuis. Zelfs de Franse poli tie staat altijd hoofdschuddend (Een agent. „Wat hebben die mensen er toch voor lol in?") de wacht te houden bij de me nigte die buiten het festivalpa leis bereid is om ruim twee uur te wachten voor de sterren weer naar buiten komen, zich snel in de limousines laten ex pediëren en naar hun veilige hotels buiten het centrum ver trekken. Het zijn de sterren die vaak door hun filmmaat schappijen daarvoor betaald acte de présence geven om de „verkoop" te bevorderen. Ik kom Allan Parker, regisseur van „Shoot the moon" (in competitie in Cannes) en van „Pink Floyd: The Wall" (bui ten competitie te vertonen) te gen in het Carlton Hotel: „Je denkt toch niet dat dit mijn idee is van een uitje? Ik ga omdat mijn films gedraaid worden en omdat je daar bii moet zijn. Maar ik weet wel iets anders leuks". Pseudo - intellectueel Bijzonder is het dat de grote Franse acteur Jean-Louis Bar- rault naar Cannes is gekomen. Hij pleegt bijna geen filmrol len te spelen en kiest meestal voor de artistieke eenzaam heid van zijn Parijse theater. Hij kijkt dan ook wat somber toe vanachter de tafel bij de persconferentie voor Ettore Scola's nieuwste film „La nuit de Varennes", waarin hij het centrale karakter speelt: de schrijver en vrijdenker Restif de la Breton, die in deze film In Cannes is o.a. Ann- Margret, mooi en blond, in tegenstelling tot de wat grauwe rol die ze zonder glamour speelt in Allan 'Bridges' „Return of the soldier". getuige is van de vlucht van Lodewijk de XVI en Marie- Antoinette. In Varennes wor den ze door de nationale garde gepakt. Een man als Jean-Paul Belmondo laat zich niet meer in Cannes zien. In een zojuist verschenen interview zegt hij somber: „Cannes is over een paar jaar dood. Het wordt ver velend omdat men er denkt dat er maar één cinema is, de pseudo-intellectuele cinema. Zelfs Amerikaanse films heb ben er geen recht van spreken meer. Er worden teveel com promissen gesloten, er worden veel te veel prijzen uitgereikt. Zo wordt Cannes vermóórd". Hugo en Pleunie Een feit is het, dat je in Can nes van heel vroeg tot heel laat films kan zien. De officië le in competitie, die van de ca tegorie Un certain regard, in de Quinzaine des Realisateurs, en op de commerciële markt waar geen prijzen tellen, maar waar gewoon verkocht moet worden. Wie een beetje van film houdt en niet oppast, ver toont al gauw de verschijnse len van het konijn uit het wonderland van Alice, dat als maar te laat is. Producent Mat- thijs van Heyningen (aanwezig met zijn film „De Stilte rond Christine M" op die vrije markt): „Gewoon af en toe een pauze nemen, niet alles willen zien, anders red je het echt niet". Naast zijn film is René van Nie's „Sabine" de enige verdere Nederlandse film die er te zien is. Rijk de Gooyer komt er aanstaande vrijdag voor over, al wil Pleuni Touw, die met Hugo Metsers een ter rasje komt opdraven, hem ver leiden tot een vlucht eerder. Reden: óf ze wil lachen, óf ze schrijft voor een publiekelijk roddelblad. Er wordt met spanning uitgekeken naar de komst van de jonge hoofdrol speelster uit „Sabine", de don kere Bente Forrer. Er schijnt een tekort aan nieuwe „star- Iets" te zijn en het blad „Screen International" geeft haar op voorhand grote moge lijkheden. Verder nieuws van het Neder landse front: Max van Praag, ooit bekend als razendsnelle winnaar van Bob Bouwma's filmquiz en ex-directielid van City-Film, steekt zijn licht op namens een geheel nieuw Ne derlands fiimdistributiekan- toor: een samenwerkingsver band van Joop van den Ende, uitgeversconcern VNU en hemzelf. Zijn interesse is ge wekt voor „Inchon", een film over de Koreaanse oorlog van regisseur Terence Young met onder andere Laurence Oli vier (generaal MacArthur) en Ben Gazzara in de hoofdrol len. Producent schijnt de schatrijke Amerikaanse Ko- reaan Moon te zijn, de leider van de beruchte Moon-secte. Mag van Praag: „Ik zal heel goed opletten of er geen ver kapte propaganda in die film zit In de chaos je weg vinden kost een aardige zweetdruppel: de echte sterren houden zich ver scholen, het mindere volkje dient zich uitgebreid aan. In de persvertrekken hoog in het festivalpaleis hangt al de foto van ene Annie Ample, die met haar achternaam parodeert op de wijdlopigheid van haar bo venmaten, en (eigenhandig?) haar telefoonnummer erbij heeft genoteerd. Op persconfe renties word je geconfronteerd met Franse collega's die zich zelf erg graag horen, ellenlan ge vragen stellen en zelfs met elkaar in discussie gaan. Wat zich trouwens pers noemt is een uiterst merkwaardig mengsel bij die gelegenheden: een darne begint bij de pers conferentie van een Chinese filmploeg (Het Ware verhaal van „Ah Q" is de allereerste Chinese film in competitie) over Hindoeisme te praten in- plaats van óver een Chinese godsdienst, en eerder andere dame, even he war, zich tijdens het uurtje maar fotograf< de collega's rond zich Solide De jury die de films il| titie dit jaar gaat beoóW in elk geval zeer solidi gesteld: voorzitter is[ liaanse theaterregisseur gio Strehler, leden zij] lombiaanse schrijver T' Garcia Marquez (van o| zend jaar eenzaamhei raldine Chaplin, de Irf, neast Mrinal Sen, dj»® criticus Florian HopfJ,e liaanse scenarist dA Franse filmer Jeanp Annaud, de Amerika1 gisseur Sidney Lun Franse producent Re)ei venet en de eveneenP' technische man ClauP Want uit het verledeF ettelijke schandaalf' over de jury's. Er sclj-. actrice ingezeten te hel alleen maar aandacht I de laatste twee films V minnaar van dat mom» i Kirk Douglas gaat het dat hij voorlopig nietj Cannes hoeft te komen zien hij bij zijn voorzit! jaren geleden niet van nisbaan weg is geul geen film schijnt te he zien. Inderdaad lopel Cannes ettelijke figurt die zo bruin zijn dat j geval kan vermoedeq zeker niet overdag i ker zitten. Cannes is kitsch, kulL' tuur. Alles door elkai nes is een serie tega gen, waaruit je mag'1 Cannes is wat je er maakt. BERT J GELEEN Het open lucht popfestival Pinkpop in het Burgemeester Da- mensportpark in Geleen heeft voor 1982 een wat minder aantrekkelijk pro gramma dan de afgelopen drie jaar. Het festijn, dat 31 mei (Tweede Pinkster dag) om elf uur begint met de Nederlandse groep Doe Maar wordt verder opgeluisterd door Au Pairs uit Engeland, Kid Creole and the Coconuts, Y T, Mink de Ville, het trio ZZ Top uit Amerika en de symfonische rock groep Saga uit Canada. Met een wat belegen program ma lijkt de organisatie eerder op een uitverkocht festival te mikken, dan de „nieuwe" stro mingen (vooral uit Engeland) een kans te geven zich in Ne derland te presenteren (zoals voorgaande jaren). Wie zit er bijvoorbeeld te wachten op een vijfmansformatie als Saga, die fantasieloos in het voet- treedt. Organisator Jan Smeets laat weten: „Het festival wordt jaarlijks door zo'n 10.000 bui tenlanders bezocht, waarvan het grootste deel afkomstig is uit Duitsland en België. Dat is een groep om rekening mee te houden. Aangezien Saga een goed verkopende band in Duitsland is. hebben we hem gecontracteerd. Bovendien is het zo, dat ik niet iedereen te vreden kan stellen.". Smeets laat ook weten (in zijn streven om tot een fantasievol le samenstelling te komen) dat hij bezig is geweest om The Talking Heads naar Geleen te halen, maar de groep bleek té duur te zijn. Met het wegval len van XTC door de ziekte van Andy Partridge waarvoor de hardrockformatie Y T in de plaats kwam, werd een be hoorlijke deuk in de program mering aangebracht, want XTC zou (gezien zijn laatste succesvolle tournee) een van de hoogtepunten zijn gewor den. Er valt tweede Pinkster dag echter genoeg te genieten van bijvoorbeeld Au Pairs (misschien wat té gewaagd voor dit gebeuren), Mink de Ville (speelde onlangs 'ttog Au Pairs, geen politieke groep, maar wel érg geangageerd. voor uitverkochte zalen), ZZ Top en Kid Creole and the Co conuts. Live-opnamen van laatstgenoemde groep die on langs op de televisie werden uitgezonden, doen hoopvol uit een swingende massa, die (met behulp van goed weer) best wel eens het kookpunt zou kunnen bereiken. Een ware sensatie is ook ZZ Top, die een mengeling van rock roll, r&b en boogie brengt en ei genlijk een echte festival-act is. De pauze-muziek wordt weer verzorgd door de Engelse disc-jockey John Peel De Pinkpop-organisatie ver wacht ook dit jaar weer het maximale aantal bezoekers van 50.000. Nieuw tijdens het festival is de lichtkrant, die halverwege het veld wordt neergezet. Het voordeel ervan is dat ook tijdens het optreden van de groepen berichten doorgegeven kunnen worden. Nieuw is ook het speciale Trein-toegangsbewijs in sa menwerking met de Neder landse spoorwegen. Inlichtin gen hierover kunnen worden verkregen op telefoonnummer 04490 - 18804. De KRO zal, net als vorig jaar, van het festijn radio- en televisie-opnamen maken. Tot 28 mei zijn op de kijken naar het gebeuren. De bekende voorverkoopadressen safari-sound Zal het publiek kaarten voor het Pinkpopfesti- waarschijnlijk opzwepen tot val 1982 verkrijgbaar. Een complete softball tennisset krijgt u toegestuurd als dank voor de moeite voor het opgeven van een nieuwe abonnee. Naam_ I Adres van dagblad Het Binnenhof Postcode/Plaats. Betaald wordt 1 Naam I Adres I Postcode/Plaats I Telefoon- I per maand (met automatische afschnij» per kwartaal Stuur deze bon in open envelop - geen postzegel plak naar: Dagblad Het Binnenhof, Antwoordnummer 9! J 2500 VD Den Haag.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1982 | | pagina 6