'astor Dirk Koster: 25 jaar p zoek naar aansluiting met het hemels gastmaal T ONINGONTTREKKING WORDT DUURDER oor ndernemersdag 'AD/REGIO LE1DSE COURANT VRIJDAG 23 APRIL 1982 PAGINA 5 EN MISSIONAIR VOELENDE OBLAAT RAAKTE NSLOTTEIN OEGSTGEEST VERZEILD Op mijn omwegen door stad en land kom ik graag mensen tegen. Elke morgen tussen tien en elf uur kunt u mij telefonisch vertel len wie u graag in deze rubriek zou willen tegenkomen. Het nummer van mijn geduldi ge telefoon is 071-122244; u kunt dan naar toestel 18 vragen. SN Het veranderen van woonruimte in bedrijfsruimte Jaar -aan infkti© aangepast. een stuk duurder. Het college van B en W zal de gemeen- De tarieven zijn nu respectievelijk 150 en 100 gulden. Deze ver- eei d voorstellen de tarieven op te trekken naar 500 gulden per goedingen worden in een Fonds gestort waarmee vervangende ieen ante meter voor zelfstandige woningen en 250 gulden voor woonruimte gecreëerd zou moeten worden. Wethouder D. Tes- e/Eelfstandige woningen. (Bijvoorbeeld een woning die alleen selaar van volkshuisvesting deed de toezegging over de te ver- ra o/ten winkel bereikt kan worden.) De tarieven worden elk wachte voorstellen gisteravond in een vergadering van de com- missie volkshuisvesting naar aanleiding van initiatiefvoorstel den. Ovër deze laatste twee punten deed de wethouder geen toe van PPR-raadslid F. van Oosten. Van Oosten had voorgesteld zegging: „Het college beraad zich daarover". De tarieven die het door een aantal maatregelen de leegstand actiever te bestrijden. PPR-raadslid bij woningonttrekking had voorgesteld waren 500 Zo zou er een „halve" ambtenaar aan de Vorderingscommissie en 400 gulden. De wethouder wees erop dat het maar zelden toegevoegd moeten worden en zouden verbeteringen die een voorkomt, dat een niet-zelfstandige woning aan het woningbe- aan gevorderde woning getroffen worden, beperkt moeten wor- stand onttrokken wordt. An )EN Meer dan 200 nnende) onderne- hebben zich inschre- ged voor de maandag in ran Stadsgehoorzaal te 5CV' ïn ondernemersdag. activiteit, die be is om het kleinscha- ■ednjfsleven behulp- te zijn bij het voeren h len bedrijf, is georga- Td door de gemeente ,nhet plaatselijke be- ou ''even- hii lenstelling tot eerdere be richten wordt het gebeuren in de Stadsgehoorzaal niet geo pend door staatssecretaris Da- les van Sociale Zaken. Zij liet het op het laatste moment af weten. De eer is nu te beurt gevallen aan wethouder Jos Fase van economische zaken waarna gedeputeerde J. Noor- land de inleiding zal verzor gen. Onder de 200 onderne mers die zich hebben inge schreven voor deelname- zijn er zo'n 100 geïnteresseerd in het opzetten van een eigen be drijf. Veertig procent van de belangstellenden is afkomstig uit de Leidse regio. De onder- nemprsdag begint om 8.45 en is gratis toegankelijk ook voor hen die zich nog niet hebben aangemeld. Het programma valt in twee blokken uiteen, één voor beginnende onderne mers en één voor reeds geves tigde ondernemers. Er komen zaken aan de orde als 'hoe zet ik een eigen bedrijf op', 'hulp bij innovatie' en deeltijdarbeid. De bijeenkomst wordt afgeslo ten door een medewerker van de gemeente Leiden die zal toelichten wat de rol Van de gemeente Leiden is of kan zijn. Eindexamen De eindexamenkoorts is er weer. Op alle scholen proberen de adspirant schoolverlaters voorafgaande aan het daad werkelijke examen met een stunt hun afscheid op te krik ken tot een onvergetelijke ge beurtenis. Gistermorgen had er zo'n stunt plaats op het Bo- naventura. Op het schoolplein was een legertent geplaatst. Met dranghekken hadden de examenkandidaten een dool- hof gefabriceerd. Klokslag kwart voor tien werden alle leerlingen en docenten ver zocht naar het schoolplein te gaan. De docenten waren het traditionele doelwit. Om tien voor tien vestigde een heraut de aandacht op een met een megafoon gewapende leerling, die probeerde de jarenlang door de docenten opgeworpen frustraties met een min ot meer geestige speech af te werpen. Daarna het hoogte punt: de docenten werden in groepjes verdeeld en aan de enkels aan elkaar gebonden. Vervolgens werden de slacht offers naar het doolhof geleld met het verzoek het parcours af te leggen. Dat lukte, met vallen en opstaan. De legertent bleef de gehele dag op hel schoolplein om een ieder te voorzien van pannekoeken. Ook schalde muziek de gehele dag over het speelplein. n pater, die voor zijn paro- anen een boekje, een bro- ire, bij elkaar schrijft. Bij ze van herderlijke emotie geladenheid. Geen patertje igs de kant, maar een ge- 5 fde, die het boeiend vindt ester te zijn, en zich vaak i kabouter voelde die in vew ookjes geloofde. Gedach- neergeschreven als een •rslag, waarvan de dauw een milde regen op de ge enschap moge neerdalen hoopvol is hij wel. Ge- ireven bij Sint Willibrord, gstgeest, de eerste christe- hoolie parochie van boven de e- >te rivieren. Was getekend "lirk Koster, pastor", fentwintig jaar is hij dezer ;en priester. Vandaar het ïkje. „Het Dal" genoemd, ar hij komt. daar wel uit, t zijn visie. Dirk Koster, pas Abraham heeft gezien, rdt zondag 25 april als een begeren jubilaris gevierd en filerend gedragen door zijn nêleerde kudde, die hij nu jaar onder z'n pastoraat .'ft. Als een „zoet juk", zoals Heer hem altijd, via gena- en traciaten, voor ogen ift gehouden. En dat de ime kastanje en de triom- telijke esdoorn, benevens .rlei bijgoed, in de vorste- re'1 e pastorietuin aan het uit en zijn, is mooi meegeno- to tor Dirk (doopnaam Theo- us) Koster probeert twee ïzende, levendige en ge- Amtde honden in toom te hou- hun. nadat ze twee piepjonge ifochiaantjes die om een aajp van de kerk kwamen toegang tot dit paradijs willen ontzeggen. k Kosters commando's den eerst in de wind ge en, maar even later lieten dieren zich gezeggen en den in. „Een foto van de k; ja ja, we zullen 'ns zien., heten jullie?; ik ken je traat eebs Pikkend, krielend ?7/n/mvee °P ^et hobbelige, onevenwichtige gazon, dat in ~iaat wedijvert met een ;balveld. Een zwarte geit, ogelijk een bok, in de Tussenvormen. Het t allemaal bij de parochie St. Willibrord, onder het pel van Oegstgeest. De id is nog schraal, maar bin- j wordt de schuchterheid de ochtend met donkere lie verdreven, en vervan- roeni door hoop op de middag. u"jat wil je weten?" alles en nog wat, eigen- In elk geval laat Theodo- Koster (die meteen al als in de wieg lag te blèren) in Bovenkarspel, West-Fries land, gewillig zijn leven voor mij beginnen. Ook kindje Willebrands later kardi naal der H. Roomse Kerk nam daar toe in gewicht, als aankomend zuigeling. „De ei genlijke bollenstreek van ons land is daar in West-Fries land. Ik wil daar geen twijfel over laten bestaan. Vader was er bollenkweker, die zijn grond voornamelijk met tul pen stoffeerde. Zelf heb ik, enigszins afwijkend in com mercieel opzicht, altijd missio naris willen worden. Daar kon onze kapelaan me niet vanaf brengen; hoezeer hij ook probeerde me over te ha len om naar een „gewoon" se minarie te gaan, want daar gingen m'n vriendjes ook naar toe. Dan maar de Obla ten, vond de kapelaan. Zo raakte ik in de ban van een klein groepje: de Oblaten van St. Franciscus van Sales nota bene de patroon der journalisten; schande, dat je dat niet weet groot stylist en bekend in de Franse litera tuur der 17e eeuw. Onze con gregatie werd de vorige eeuw opgericht, evenals zoveel an dere congregaties, die zich ontfermden over de „werklo zen en verdrukten" tijdens de industriële revolutie". Leuke ploeg De Oblaten van Sales: in Ne derland een clubje van een man of zeventig, verdeeld over meestal eenmansposten, of inderdaad in de missie te rechtgekomen. „Een leuke ploeg. We zijn pas nog bij el kaar geweest, teruggetrokken in retraite, maar zo fijn; van wege mijn feest", vertelt pas tor Koster. „Als knaapje liftte ik direct na de oorlog met een zware koffer naar Tilburg: gymnasiale opleiding. Daarna een jaar noviciaat inf Niime- gen, een „afwegingsjaar" al vorens een definitieve keuze te maken. Een goed ding, zo'n jaar; alleen dat drillen was wat hardgrondig. Theologie in Beek en Donk. Daarna stu deerde ik Nederland? in Gro ningen. Die missie was wat minder geworden. Het zou de Kalahari kunnen worden, een woestijn die me niet zo aan trok. Dan was je half boer, half pionier, en je gaf te hooi en te gras les aan kinderen hier en daar. Ik wilde toch liever onder de mensen zijn. Nou, men had een neerlandi cus nodig. Die studie deed ik toen, als een soort compromis. Deed de akten A en B, uni versitair". „In Tilburg heb ik daarna maar even les gegeven/In '67 had je de opsplitsing van de groot-seminaries in allerlei theologische hogescholen. Ik werd, van lieverlee, in Am sterdam geestelijk begeleider van een stel Oblaten-studen ten. Studentenpastor, in een stad die maatschappelijk en kerkelijk een kookpunt be reikte in die woelige jaren. Steeds minder studenten. Nou, dan moet je naar wat an ders gaan uitzien. Ik werd pastor én teamleider in de pa rochie van St. Jan de Doper in Amsterdam-Slotervaart, Nieuw-West. Zes jaar lang. Totdat ik in '76 in Oegstgeest belandde. Ach ja, in die Slo- tervaartperiode ben ik ook nog een jaar of drie algemeen overste van de club geweest. Maar dat viel niet te combine ren met een volledige pastora le job. Wees maar eerlijk: als overste zit je dan met een krikkemikkerig stelletje, alle maal met hun eigen proble men. Dan had je nog de gees telijke en materiële belangen van de drie huizen in Neder land te verzorgen". Bekkers9 proefkonijnen Pater Dirk Koster was met nog een medebroeder in 1957 de eerste wijdeling van de Bossche bisschop Willem Bek kers, de fameuze doorbreker van veel oude inzichten. Dirk Koster: „Daar ben ik erg trots op. Bekkers (heus niet zo'n gemakkelijke man) was toch een begrip. Hij had nog niet eerder priesters gewijd en wilde zich als kersvers bis schop „eerst even oefenen op een paar paters". Wij met z'n tweeën waren dus monseig neurs proefkonijnen. Ik hoop, dat we hern niet teleurgesteld zullen hebben". Zo begon de Oblaat Koster aan een kwart eeuw dienen van God en de mensen. Een hele wereld, die 25 iaar, waar in zoveel veranderde. Vroeger had je zo ongeveer een gewijd theater met je rollenspel, als priester. Koster zegt: „Je had in de kerk met je hele hebben en houwen nog geen concur rentie. Iedereen was bepaald tot dat gebeuren in die kerk. We waren volgzame, gelovige mensen, met veel hoogtepun ten weliswaar, maar ook met veel angsten. Daar kwam je niet omheen. Dat is iets waar ik nog weieens aan denk, in mijn Oegstgeestse tijd. Of ik iets met de bisschop te maken heb? Ja kijk, als pastor ben ik afhankelijk van de bisschop van dit diocees. Hij .is m'n werkgever. Maar als religieus, lid van een congregatie, kan ik wat anders opzoeken, als ik normaal gemengd: 12 pet. be iaarden, iets boven het lande lijk gemiddelde; vrij veel jeugd nog. De „behoudende" groep is niet groot. „Maar je hebt er vrij uitgesproken figu ren onder. Dat is echt Oegst geest: een dorp waarvandaan nog brieven naar de bisschop worden gestuurd met punts gewijs de klachten, wensen en aanbevelingen. Ik vind dat typisch Oegstgeests: de zaak no|» eens verwoorden. Overi gens, de „latinisten" onder hen, die binnenkort hun toe vluchtsoord aan de Mariën- poelstraat verliezen, zijn hier bij ons van harte welkom. We hebben ze iets te bieden, als ze "'zich wat kunnen aanpassen". Betrokkenheid Maar een „goeie parochie", dat is het; met qua geloofsbe leving een flinke betrokken heid: circa 1500, bijna 2000 mensen, die „regelmatig" naar de kerk komen. Er is een stevige kern van een 30, 40 mensen, die, uit het verle den gekomen, hier nu een'ei gen levensstijl zien te vinden. „Geloof: het komt er niet al tijd meer van. Klinkt een beetje sloom misschien, maar het is zo. Maar dat is nu de uitdaging voor een parochie: hoe kan je elkaar een beetje houvast geven, hoe vind je de woorden ervoor, hoe maak je een goeie liturgie Pastor Koster weet er alles van. Zijn „bloeiende wijngaard" is niet zo'n geestelijke meer. „Die oude tijd terug? Nou nee. 't Heeft ook geen zin om daar over te piekeren. De tijd is anders, de mensen zijn an ders. Niet het geloof, maar „vroeger" heeft afgedaan. Het is een nutteloze bezigheid om je daarmee bezig te houden. Nee. het is gewoon fijn en boeiend in deze tijd pastor, priester te zijm Er moet nog veel gebeuren, afgebroken ook; veel mensen hebben daar gewoonweg moeite mee". Nieuwe mens Theodorus, zeg maar Dirk Koster, ziet er Van buiten al- lang niet meer uit als een Oblaat. De eenvoudige zwarte toog („we onderscheiden ons in niets, uiterlijk althans, van de wereldheren") bezit hij niet meer. Zelfs niet als aan denken. Hij heeft de nieuwe mens aangetrokken. Vandaag staat hij rechtop, met hush puppies geschoeid en een wei- gesneden tweed sportcolbert rond de vrij ascetische leden. Hond aan de voeten, op het grasland. Tot deze missie is priester Koster gekomen. Maar van binnen bruist het nog als vanouds, en het doel ligt nog onveranderd veran kerd in het gelukzalige hier namaals, dat ook eigentijds benaderd kan worden. Ten gerieve van zijn lammeren en schapen schreef de pastor een gelegen heidswerkje „Het Dal"; uitgegeven in eigen be heer. Gebundelde gedachten en ideetjes, soms in essay- vorm, schetsjes en impressie. Globaal beeld van een pastor in deze tijd. Het boekje is Dirk Kosters „eersteling". „Het is leuk ontvangen; en thousiaste reacties, ook van mensen die me niet kenden, en nu wel, een beetje". Hij denkt er, bij zijn jubileum, aan, een „cadeau aan de paro chie" te geven. „Ik zeg daar niets over; het is nog een ge heim". Dit tekent Dirk Kos ter. „Ik hou wel van speelse, creatieve zaken. Gezinsvie ringen met een. speelse litur gie; dat vind ik zalig! Het is een beetje P.R., public rela tions in religiosis: hoe ver koop ik het geloof menselijk, zonder dorre woorden. De spelende mens is een kant van het leven die mij dierbaar is. Er is niets hoogdravends aan, maar domweg waar: ge loven is een vreugde. Dat doe je niet voor je verdriet. Daar hoort een glimlach bij. Geen enkel inzicht kan daar iets aan veranderen. Ook niet in onze tijd, waarin ons het hui len vaak nader staat". Glimlach Zoiets is het, wat Dirk Koster, Oblaat en aangepast gezalfde des Heren, ons voorhoudt. „Die glimlach probeer ik bij ons, in Oegstgeest waarin ik nu dieper geworteld ben dan een nieuwe grasmat erin te krijgen: geen Mis zon der glimlach". Volgens pastor Kosters gelovige, en erg aan nemelijke, inzichten, is de Dies Irae, die dag des toorns, slechts voor heel weinigen weggelegd. Misschien voor niemand. Maar je moet er wel aan werken, voor zover het in je vermogen ligt. Daar is die Kerk, die gemeenschap in Christus, ook voor opgezet. Ooit. En vandaag is dat voor deze Oegstgeestse pastor ook aanleiding om de mensen in zijn kerk elkaar de vrede toe te laten wensen. „Niet speels, maar wel gemotiveerd. Dat lukt hier aardig, in alle harte lijkheid met elkaar. Zou ik voor geen prijs meer willen prijsgeven; zonder iemand te dwingen, natuurlijk, de volks aard in aanmerking nemend. Geen afgedwongen vrede; dat is ook fout...'" Pastor Dirk Koster: zilveren standaard In de tuin van St. Willibrord, Oegstgeest. dat zou willen. In overleg met mijn overste". Religieuze leefgroep Enfin, Dirk Koster zocht na z'n Amsterdamse jaren „een wat landelijker plaats, om er met een soort religieuze leef groep te gaan werken". Een nieuwe start maken, op z'n 45ste, „dan ben je nog aardig flexibel". Voor de vuist weg formulerend (terwijl hij, bijna onopmerkelijk vermanend, kijkt naar de sigaretten die ik in een uur tijd opsteek en weer uitdoof op de enige as bak in zijn studeerkamer: „Waar laat die man 't?", zie ik hem denken) beschrijft de zil veren Oblaat en pasto(o)r zijn parochie op de geestgronden: „Een vrij grote parochie, ar beidsintensief ook. Ook al omdat heel Oegstgeest die pa rochie is. En je hebt veel or ganisch contact ook met je mede-christenen van andere kerken. Het hele dorp komt zo'n beetje op je af. Nou, dat vind ik enorm prettig. Maar dan komt er nog een Iduif bij: twee ziekenhuizen. Ende geest, het woonwagenkamp, en straks het nieuwe Haas- wijk. Zo'n 6000 tot 7000 ka tholieken, schat ik". .De laatste twee jaar staat Dirk Koster er als pastor alleen voor. „Maar ik heb erg veel medewerking van mensen die de parochie dragen. Je staat er samen voor, met elkaar. Als pastor ben je een binden de figuur, inspirerend ook wel. Alles zelf opknappen is er niet meer bij. Dat zou ook onjuist zijn. Het is niet meer de tijd van een pastoor en drie kapelaans". De katholieke ge meenschap van Oegstgeest is

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1982 | | pagina 5