Lor van der Plas: „Met een envoudig paard zou mijn koninkrijk compleet zijn BRUG BIJ DE KNIP IN VOORSCHOTEN ■v DE LEIDSE CAMP ONTWIKKELEN ZICH NOG STEEDS ARTISTIEKE ZIELEN ^TAP/REGIO '£eidóe<3omont Llfabetiseringsproject van start in Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg Op mijn omwegen- door stad en land kom ik graag mensen tegen. Elke morgen tussen tien en elf uur kunt u mij telefonisch vertel len wie u graag in deze rubriek zou willen tegenkomen. Het nummer van mijn geduldi ge telefoon is 071-122244; u kunt dan naar toestel 18 vragen. Naar Oostland willen rijden, naar Oostland en wij mee. Al over ie groene heide, daar is sn betere steê". En een ingeslagen slotakkoord [in-driaan-kriieng e gitaar. In de oude amp een bouwvallig liddeleeuws stukje Lei en dat temidden van ide lompen, oud papier, oopijzer en een wagen ark, op de wederopstan- ing wacht staan de erweerde trieste muren an het Boerhaavecom- [ex er doodvermoeid bij. aar zit nauwelijks mu- ek meer in. de binnentuin een eeuwen- ide kastanje, die over een aand of wat met z'n blade nmassa het zonlicht uit het leninterieur weghoudt. En n even eerbiedwaardige iurende esdoorn, een eindje rder, waaronder het 's zo- >rs best uit te houden is ir de stuk of vijftien beel- jnde en spelende artiesten, op eerste afroep van de itauratie hun biezen zullen ;ten pakken om elders in schone kunsten en lusten te kunnen vieren. Maar restauratie is nog lang niet zicht, omdat het een miljoe- tnaffaire is. Daarom leven kunstenaars er nog zoals ze ren, want morgen is het ook vandaag. 'aar eens een middeleeuws #]_kachtje moet zijn geweest, 1it en zit nu Cor van der te schaven en timmeren zijn nieuwe opzet: een lifkar, glanzend van binnen or het gelakte hout van de »ef van een oud binnen- irtschip. Moet over een „and klaar zijn. Dan gaat or erin wonen en trekt hij de gar alle windstreken met z'n te- jjdend kindertheater Jiri. andaag zit hij op het houten ns" |apje en zingt van het veel- 'an blovende Oostland. Eigenlijk ver jngt Van der Plas altijd. Al- tttejen niet als hij een lang ge- ter |cht heeft, maar dat komt tie jet vaak voor. Gisteren deed zus en vandaag weer zo en irgen is het wellicht nog- •ns anders: „Ik denk maar: Straatmuzikant Cor van der Plas. Zwerven Cor Van der Plas heeft inder daad Katwijks vissersbloed in de doorzichtige aderen, maar hij voelt zich Leidenaar. Van geboorte. Hij is nu 33 jaar, maar heeft al meer gezwor ven dan de meeste grijsaards onder ons. Eerst de Zeevaart school aan het Galgewater: „Want m'n vader voer ook. Maar ik kon er m'n draai niet vinden. Heb een blauwe maandag gevaren, maar vond er niks an. Een stuk of vier bazen heb ik gehad, ooit, maar ik hield het allemaal voor gezien en ging zwerven. Door Europa, door India". Cor bewoonde een Drents boerde rijtje, leefde in Groningen en zette onlangs nog een kinder programma op in het Oost- westcentrum, in de buurt van het Amsterdamse Carré. Hou maar op; vraag maar niet al door waar hij gezeten heeft Van der Plas zou het allemaal niet precies meer weten, en er valt wel meer van hem te vertellen. Hij speelt gitaar en zingt. Toen nij 15 was en het kin derlijk geloof al verloren had, kreeg hij van Sinterklaas een gitaar met handleiding. Hij kan nog geen noot lezen, maar de akkoordenschema- 'tjes staan in zijn hoofd ge grift Als hij zingt en je hoeft er niet eens om te vra gen klinkt zijn stem als een ongeslepen brok eerlijkheid, een stem met contouren naar straatmodel; een stukje edel metaal dat niet gepolijst is en dat ook niet van node heeft Van der Plas vindt muziek- maken fijn, plezierig, en zoals hij dat doet, zou iedereen fijn moeten vinden. Niettemin werkt deze gekuiste trouba dour aan een toekomst. Hij heeft de leveranciers vlak om. de hoek, en Cor vindt bij de lorrenboer schatten aan bruikbare voorwerpen, bijna antiek. Hij kan er bijvoor beeld z'n huifkar mee uitrus ten en opknappen. Noodlot Nog steeds staat daar op het voormalige grachtje, tussen de krikkemikkige complexmu ren, een voorganger van de huifkar II (ook huifkar I, van een paar jaar terug, maar een jaar is voor Cor bijkans een eeuw, staat ergens op het ter rein op een onbekend noodlot te wachten). Het is „Hompei tje '80", waarmee in een nog jong, maar verroest verleden, Cor de spullen Voor z'n Jiri vervoerde. Tot in België toe. Een soort „witkar", met afge zakte motorische aandrijving. Met 60 km. per uur ging het op Turnhout aan en daar ver wachtten de Belgen ijsco's. Lachen was dat. Cor verkoopt geen ijs, omdat daar geen mu ziek in zit. Anders deed ie het wel. Hij heeft namelijk een open oog voor de middelen van bestaan. Dan maar weer een huifkar, voor theatergebruik. Met een podium en luifel, die onder de wagen geschoven kunnen worden. Naar Oostland wil hij nog steeds rijden, en naar Zuidland ook, 't liefst, „want in Brabant vind je de beste entourage voor volkskunst". Daar zingt hij graag, met me taal in zijn stem. IJzeren Cor, en onverwoestbaar. Sinds een maand of anderhalf heeft hij z'n beter steê weer in Leiden. „Dat is mijn basis, van waar uit ik werk. Een leuke stad, waar veel kan, met veel mo gelijkheden misschien om dat er weinig geld voor is. Er gebeurt veel op straat, 't is er een veel minder dooie boel dan vroeger". Eens kreeg Cor er een (nu verlopen) vergun ning om op straat gitaar te spelen. Vergunning met re stricties: niet spelen als het draaiorgel of een muziek korps in de buurt was, en ook de winkeliers mochten geen last hebben van Cors hebbe lijkheden; „Maar dat heb ik nog nooit aan de hand ge had". Buikorgeltje „Nu ik het toch over nooit heb, bedenk ik me dat ik ooit „Het gouden kalf" heb gehad. Een winkeltje in de Noor- drundersteeg, acht jaar gele den. Daar maakte en ver kocht ik lederen artikelen (mooi hè: dingen van leer), jasjes ook, en tassen, sandalen, riemen; een beetje in de late hippie-periode. Daarna leefde ik van grootmoederstijd-spul- letjes. Toen kwam er een vriend met een buikorgeltje, een poot-orgeltje eigenlijk. Daar trokken we de straat mee op. Een zaterdagmiddag een paar uurtjes spelen: de man 30 gulden verdiend. Hij stopte ermee, verdomme, en ik had geen stuiver meer. Toen ging ik alleen de hort op, met de gitaar, en had die 60 gulden voor m'n eentje". Cor Vanderplas (zo heet ie rond Turnhout) breide de ene manifestatie aan de andere. In een paar jaar tijds. Kwam in aanraking met het straatthea ter, via een kennis. Leuk; „er waren alleen ideeën, verder niks. Maar toch kwam daaruit het straattheater Gajes voort, een jaar of vier terug. Dat was mijn beste tijd, vind ik nu". De tijd van het koorddansen ook. Goede vriendin Noortje Gortzak, die onder de vloer 'waarboven eens Boerhaave zijn patiënten aan bed opzocht en er voor de studenten colle ges hield, Noortje dan, die zich bekwaamd heeft als gere nommeerd blokfluitiste, met veel liefde voor het clavecim- bel en de middeleeuwse „vlier", zag eens buiten op de binnenplaats vlak boven een scheidingsmuurtje „een grie zel" balanceren. Griezel, ge naamd Cor. Zij zat te stude ren; hij danste koord. Samen combineren ze nog heel bij el kaar, binnen dat stukje „Boer haave", waar muziek de hoofdrol speelt. Flat Verder meent Van der Plas, dat als je rijk wilt worden, je geen theater moet gaan doen. Hij heeft geen notie van de tijd waar hij zich doorheen begeeft. Het gaat niet snel. In de nieuwe kar wil hij gaan wonen, om zo vrij mogelijk te zijn. Met z'n eigen voorzienin gen. „Als je geld op is, is het op. Je hebt alles in eigen han den. En niet gaan zitten in een flat van 800 gulden in de maand, waar je helemaal gek wordt". Van der Plas ver schijnt liever, van tijd tot tijd, in verschillende outfits, ver schijningsvormen, waarin hij zichzelf kan zijn. Het is alle maal nog maar zo kort gele- '80. „Ik vroeg me nooit af, hoe ik ergens kwam. Ik zat overal klem, moest soms met duwen een brug over te zien komen". Neem nu Hompeitje: één sei zoen slechts heeft ze, tegen een aanschafwaarde van 400 gulden, dienst gedaan, in het wit. Cor van der Plas weet zoveel grappige dingen te doen. Hij is vrij als een vogeltje. De theaterfiguur van het kwar tier, de serieuze losbol van De Camp. Want Cor kent de ernst van het oubollige, de diepgang der ledigheid. Maar hij blijft overeind. Omdat het leven nog zoveel waardevol vertier te bieden heeft. Op straat wordt hij nogal eens versleten voor: „Hé, steun trekker! Joh, ga werken; je kan niet zingen!" „Dan zeg ik soms: vader Abraham werkt ook niet, dus ga maar fietsen! Ik heb altijd gein, anders doe ie dit niet. Een enkele keer heb ik een rotbui, maar het blijft leuk. Je zou dit gevoel moeten kennen. Zie je twintig mensen met „zó'n gezicht", gezicht. Enfin, leuke muziek jes maken draagt bij tot de sfeer in de binnenstad. Je trekt een gezicht, en 's avonds ben je het weer vergeten. Ik bekijk alles maar positief". Clown De straatzanger van De Camp, de bijna ingetoomde zwerver die als clown de eindjes aan elkaar weet te knopen, heeft een repertoire tot hier en ginder. „Je noemt maar op, ik vind het best: een straatrepertoire, hoe harder hoe beter, en een kroegreper toire, volksmuziek ('t leukst om te doen) met een voorkeur voor Nederlands, maar ook Iers en Schots. Een „zwijmel- repertoire" ook, desgewenst: „Get together by candle light". Cor gaat er even voor zitten en speelt en zingt naar aanleiding van een Ronald Dahl-item: „Er staat een huis op de Nieuwe Rijn. Met een lieve hospita, die van haar he ren niet kon scheiden". Een prachtig „levenslied" rond een oud stukje vriendelijk ve nijn dat uiteindelijk die heren om zeep hielp, tot en met ge balsemd. Cor op z'n best, in deze stijl. Geen arme, verdrukte kun stenaar. Toen ik dit opperde, trok Cor zijn lichte wenk brauwen op. Clown Jiri, van het theater. „Zo heb ik me nooit gevoeld. Je moet je in elke situatie zien te handha ven. Maar mag ik even bede len „Natuurlijk jongen; je gaat je gang maar". „Weet je, ik ben niet erg kapi taalkrachtig. Ik zoek een paard. Om die huifkar van me te trekken, over een week of wat. Misschien is er iemand die een paard naar de slager wil doen, maar met dat dier zou ik dolgelukkig kunnen zijn. Wie wil me sponsoren?" Paard Nou, Cor, er zijn nog wel paarden in die orde van af danken te vinden. Van der Plas zou ermee gebaat zijn. Laat de paardeslager geen vat krijgen op een droomdier. Deze knaap Cor is een enter tainer van eigen Leids bloed. Bovendien heeft hij nog een levensechte, dominante doe delzak in elkaar gezet. Hij is al blij met z'n gitaar en het stevige, versterkt-glasheldere stemgeluid, dat hij kreeg aan gewaaid en uitgebuit heeft. Schenk hem dat paard. Jiri is het waard. En clowns zitten meestal op de tocht. Nu moet ik opeens denken aan Cees van Oyen, die onder het ge schminkt geweld bezweken is. In de vier jaargetijden is Cor ,van der Plas een man van sei zoenen. Hij heeft steeds weer iets anders om handen. Met z'n eigen liedjes ook. Ik hoor de over een „winterse dag, en een wereld met honderddui zend kleuren". Opnieuw subsidie voor Vrouwenraad DEN HAAG De Provinciale Vrouwen raad mag binnenkort een staffunctionaris en een administratief me dewerker aanstellen. Bovendien kan deze raad zijn activiteiten uitbreiden. Volgende week namelijk zullen provinciale staten van Zuid-Holland vermoe delijk een voorstel aanne men om jaarlijks 45.000 gulden uit te trekken voor een staffunctionaris, 38.000 voor een administratief medewerker en 26.000 gul den voor activiteiten van de raad. Dit bedrag kan jaarlijks worden aangepast aan de gestegen loonkos ten. Gedeputeerde Staten achten deze subsidies no dig om de Provinciale Vrouwenraad haar taak, onder meer het opheffen van belemmeringen voor vrouwen, naar behoren te laten vervullen. Voor 1982 waren provinciale staten al akkoord gegaan met die subsidies, nu gaat het om de periode 1982-1984. VOORSCHOTEN De gemeenten Voorschoten en Leidschendam en het provinciaal bestuur zijn het eens over de beste ma nier om'het Rijn-Schieka- naal (De Vliet) bij de Knipmolen over te steken: door middel van een lage beweegbare brug. De twee gemeenten zijn het er ook over eens dat de provincie deze brug, kos ten 2,4 miljoen gulden, zal moeten gaan betalen. De oeververbinding bjj De Knip maakt deel uit van het provinciale fiets pad 9, dat het gebied langs de kust van Zuid- Holland en het polderge bied aan de andere kant van De Wet verbindt De brug is ook een noodzake lijke schakel in de ontslui ting van het recreatiege bied Vlietlanden en het Stardammerbos. Tevens zal het woon-werk-school- verkeer tussen Stompwijk en Leidschendam gebruik maken van de verbinding. Als tijdelijke oplossing tot dat de brug is gebouwd zal waarschijnlijk het pontveer bij De Knip in ere worden hersteld. LEIDSE COURANT VRIJDAG 16APRIL1982 PAGINAS. etaald wordt C per maand (met automatische afschrijving) per kwartaal tuor een glazen bakje naar: en Mtcode/Plaats_ uur deze bon in open envelop - geen postzegel plakken - aar: Leidse Courant, Antwoordnummer 10070, 'IJK De gemeente rk- |wijk zal in samenwer- zes g met Rijnsburg en Val burg een alfabetiserings- lect opzetten. Het project lit. edoeld voor volwassenen om welke reden dan ook it hebben leren lezen en schrijven. Er zal bij het Mi nisterie van CRM voor deze cursus een subsidie van 1000 gulden per leerling worden aangevraagd. De commissie voor onderwijs en sociale za ken is inmiddels akkoord ge gaan met het verlenen vair een garantiesubsidie 15.000 gulden. In Nederland is één tot twee procent van de bevolking analfabeet. Voor Katwijk al leen al -betekent dit dat in het gunstigste geval 400 in- van woners niet kunnen lezen en begeleiding kan men nu pro beren om deze achterstand in te halen. Uit de gemeenten Katwijk, Rijnsburg en Val kenburg kunnen in het eer ste jaar totaal 15 volwassenen aan de cursus deelnemen, waarna het project bij vol doende animo zal worden voortgezet Doorliet grote taboe, dat er nog steeds op het analfabetis me ligt is net erg moeilijk om de cursisten te werven. Ook is het niet mogelijk om bijvoorbeeld een advertentie te plaatsen of een folder te verspreiden omdat de poten tiële kandidaten het immers toch niet kunnen lezen. Via het maatschappelijk werk, artsen en scholen zal men nu proberen om analfabeten voor de cursus te interesse ren. Er wordt tijdens de cursus van drie of vier personen en de duur van de lessen is he lemaal afhankelijk van de behaalde resultaten. Over het algemeen kunnen 80 tot 90 procent van de deelne mers na afloop van de cursus gewerkt in kleine groepjes lezen en schrijven. van de Leidse Courant -als nieuwe abonnee

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1982 | | pagina 5