Joop Pieëte filmt en fotograf eert zich naar een nationale status IPS STUDIO '5 BIJNA TIEN JAAR IN ALLE STA TEN VAN BEELD EN GEL UID 'adetten verdedigen un academie tot het iters te Produktschap stemt in met nieuwe Rijkskeuringsdienst voor Vee en Vlees mm Op mijn omwegen door stad en land kom ik graag mensen tegen. Elke morgen tussen tien en elf uur kunt u mij telefonisch vertel len wie u graag in deze rubriek zou willen tegenkomen. Het nummer van mijn geduldi ge telefoon is 071-122244; u kunt dan naar toestel 18 vragen. 1 Tap* <12) mat Oaerg* C. •n Timothy Hutton. Ragia: Ha> lackar. itaire academies in de enigde Staten zijn een t internaten, waar de etten soms pas alf jaar oud de ijze- discipline met de pa- >el in de strot wordt opt. Bunker Hill Mili- 1 Academy in de film ps" is zo'n instituut, in de schaduw van it Point jongens opleidt r het keiharde solda- vak onder leiding van oude oorlogsveteraan [adier Generaal Har- Bache, een autoriteit landen gedragen door goed gedrilde leerlin- it is dan ook de versla- ïeid als bekend wordt, de gemeenschap het nut zo'n soldaten-opleidings- hine niet meer ziet zitten Ie academie nog een jaar tijd geeft voor de terrei- zullen worden gebruikt er een aantal flatgebou- neer te zetten. Dat jaar verspelen ze als tiidens een relletje met de plaatselijke jongeren er per ongeluk een dode valt en de grote leider Bache met een hartaanval wordt afgevoerd. Einde van de rol van George C. Scott, die als een imitatie-Patton tot op dat moment het doek beheerste. De jonge majoor Brian More land Timothy Hutton be sluit de lessen van zijn grote leermeester dan in de prak tijk te brengen en de acade mie tot het uiterste te verde digen. Na een nogal dialoog- rijke inzet lijkt er dan actie in de film te komen, maar al spoedig blijkt dat Bache mis schien wel in oorlogstijd een groot leider was, doch de ca detten eigenlijk van jongs af aan van de „normale' sa menleving in vredestijd heeft vervreemd. Het soldaatje spelen wordt de groep dan ook noodlottig. De verdienste van het scenario is, dat Bache en zijn bewon deraar Moreland niet als dwaze fanatici worden afge- EIDEN LEIDSE COURANT VRIJDAG 19 MAART 1982 PAGINA 5 e vormen zonder meer en witte raaf op het ge- ied van de middelbare ducatie in ons land: de ijna veertig scholen oor ondernemersonder- rijs gaan er niet ten on- ïchte prat op, dat nage- oeg al hun gediplo- leerde schoolverlaters en goede plaats in de laatschappij bereiken, deze tijden is dat een rg opmerkelijk ver- ihijnsel. De slogan „ge hooide mensen komen er" is hier geen loze reet gebleken. Ook in ize streken, op het RIO Rijnlands Instituut oor Ondernemersonder- ijs wordt het pad Bëffend naar de secto- in handel en dienstver- ining. Dat mag niet al pen weieens in de krant, laar kun je ook best een llm over maken. Een ]lm over „afgestudeer- jen", die, met hun ge repareerde onderne- nersinspiraties, overal in en lande posities zijn «an bekleden die onder «e ogen van aspirant- Jerlingen gebracht mo len worden. Een film, pe een uitstekende riëntatie verschaft aan Inge mensen die in deze ichting hun toekomst 'Deken. Een film over de varingen van oud-leer- ngen in de praktijk, oe en waar ze terecht jn gekomen, na doelge- cht onderwijs. elnu, die film is gemaakt, opdracht van de Vereni ng van Scholen voor On- irnemersonderwijs. Joop rtelt: „Jaarlijks bereiken e scholen met het vertonen in de film ongeveer 170.000 ensen: ouders van toekom- ige leerlingen en die jon- tns en meisjes zelf. We heb- >n de film op 6, 7 jaar bouwd; daarna zal er weer ts nieuws moeten komen, i elk geval is de school er g blij mee. Dat kun je trou- ens aan meneer Van Brit- im vragen, de directeur van et RIO". Dat deze film over ;eslaagde ondernemers" in eiden werd vervaardigd, zal echts aan weinigen bekend jn. Maar ik wist al geruime d: Joop en de zijnen heb- n veel in hun mars en dat Dmt er geregeld ook uit. ëdrijf aan huis )op Pieëte Senior, licht- en lankgevoelig artiest op ind, film en plaat en, mi- oscopisch en uiterst fijn be snaard, op de dia. Grijzende motor van een registrerend bedrijf aan huis. Gisteren 68 jaar geworden en dromend en werkend aan een toe komst die nog alle beloften in zich heeft. Futuristisch kun stenaar, zwevend en wiekend op vleugels van techniek en elektronica. Futuristisch en romantisch; een spelende, ge rijpte mens, met de rijke fan tasie van een kind. Zo te we zen, is het voorrecht van ie mand met scheppingsdrift. Maar ook de verbeeldings kracht van een Pieëte kan niet zonder het materiële raamwerk dat de spirituali teit overeind moet houden. Zijn geestelijke bagagetrein wordt getrokken door een ul tra-moderne locomotief die JPS Studio's heet. In de loop der jaren geworden tot een kostbare investering, waarbij computers onnavolgbaar het hoogste woord spreken. De film over de geslaagde jonge ondernemers is maar én voorbeeld van wat er aan vormen en geluid uit de stu dio's van JP rolt. Nog zoveel meer creaties krijgen bij Pieëte thuis lijf en ledema ten. Wonen en werken zijn een twee-eenheid, aan de Leidse Burggravenlaan. Zelfs de badkamer duidelijk als „privé" aangegeven valt onder de technische in vloedsfeer. Elke hoek op de bovenverdiepingen is benut, aan de kunsten onderge schikt gemaakt. Honderden meters kabel van allerlei sys temen slingeren en kruipen als weggewerkte klimop naar de verschillende bestemmin gen, groeien door plafonds of lopen via muizengaatjes. Al les ademt naar (vrije) pro- duktie, naar mixage, naar „opname vijf tellen na nu". Hier arbeiden, knutselen en experimenteren beoefenaars van verschillende „discipli nes": musici, componisten, cameralieden, geluidstechni ci, cutters, scenarioschrijvers. Producent - regisseur „Allemaal behoorlijke free lancers, die zich bij mij kun nen uitleven om tot iets goeds te komen. Daar, en aan verschillende maatschap pijen, verhuur ik ruimte en apparatuur aan. Bij die ge luidstechnici is toevallig ook Joop Junior, wars van publi citeit maar een bewonders- waardig vakman en verrekt goed technicus. Hij runt een goed deel van deze leuk draaiende toko. Ik ben in de loop van de bijna tien jaar dat de JPS Studio's bestaan de producent-regisseur van het bedrijf geworden. We kunnen hier veel, we kun nen hier alles. Dat mag ik wel zeggen. JPS Studio's is een begrip in het land aan het worden". Aan het stimuleren van dat begrip wordt door Pieëte hard gewerkt Al blijft Joop KEURINGSKOSTEN KUNNEN OMLAAG De heer J. Pieëte senior. de Oudere in de eerste plaats de (zakelijke) poëet, de filmi sche zanger die de natuur als bron heeft. Films in vrije produktie maken, dichten in dia's. Dat doet hij samen met de Leidse grafisch ontwer per, tekst- en draaiboek- schrijver Hans van Ooster- om, de man van de tekstver zorging. Joop en zijn equipe staan altijd paraat; als voor een safari gereed kunnen zij uitrukken, naar Ghana, de Libanon, of naar Opper Volta (waar een team, in feite, nu aan het opereren is). Slag vaardig ook is Pieëte met zijn dia-presentatie met geluid: composities voor zes of acht projectoren, direct bij de hand om er snel mee op pad te kunnen gaan. Engelse humor Joop Pieëte Senior is een rus tige, maar efficiënte prater. Noemt items van zijn pro- dukties: „What's the secret", bijvoorbeeld; een film over het geheim (en het gebruik) van objectieven voor een niet kinderachtig cameramerk. Verstilde Engelse humor erin, geconcretiseerd door twee („celibataire") acteurs uit de serie „Alle zegen komt van boven", zoals de kleine kalende Arthur Löwe. Twee jaar geleden, voor Defensie gemaakt, werd in Libanon „Het zevende gebied" opge nomen. Een film die in de kazernes te zien is ten behoe ve van mogelijke Unifillers, zodat die kunnen weten wat hun daar te wachten staat. Met de vaste ploeg naar Gha na geweest, teruggekomen met authentieke muziek die bij JPS in de studio werd na- gekopieerd en gespeeld. Lex Goudsmit streek in de studio z'n snor op, als woordvoerder van meneer Jamin. „Op het moment ben ik bezig met een film over 's werelds grootste bloemenveiling, die van Aalsmeer. Daar moet je 's morgens om half zeven al zijn, anders mis je het be langrijkste van die computer wereld voor bloemen". Alle maal eigen werk, tot en met de muziek. Elpees, in eigen beheer, inclusief de hoezen. „Daar zet junior zich voor in. Ted Easton is een vaste klant, en Amerikanen ko men hier ook over de vloer, zoals een Buddy Tate. En het klassiekere werk: pianist Jan van der Meer maakt hier met twee collega's het Wald hoorn-trio van Brahms. Hij heeft hier de beschikking over een prachtige Be- chstein-vleugel. Daar komen pianisten likkebaardend op af om er een produktie op te doen". Misschien klinkt dit wat kattebak-achtig, maar het is nu eenmaal de uit drukking in een artistiek- technisch milieu, waar ontel bare knoppen en schakelin gen onder handbereik liggen. Zevende hemel We klimmen naar een etage hoger. Beneden heeft Joop veel verteld, maar we komen nu in Pieëte's zevende hemel, direct onder de dakpannen. Een herenhuis met ongeken de mogelijkheden, waar de bliksemsnelle verworvenhe den van onze dagen onderge schikt zijn gemaakt aan de verdichtsels die uit Joops in ventieve brein komen. De zolderverdieping: de minst „harde" sector van dit hele professionele bedrijf; dit is Pieëte's „Fantasy Island", waar idee en belichaming sluiting maken. „Ga maar zitten en kijk; het duurt een minuut of elf". Joop rolt twee torens met zes dia-pro jectoren in positie voor een scherm. Het daglicht wordt buiten de dakkapel gesloten. „Dit wordt „Return to fan tasy", hoewel ik aanvanke lijk „Dreaming blue" beter vond klinken, omdat er met een al kleur in zat. Jaren heb ik geëxperimenteerd met alle bereikbare kleuren. Wat ik wilde, werd door de techniek verwezenlijkt Hier kan de mens nog baas over de tech niek zijn. Zie maar wat je er van vindt". Dia's in een overvloei-sy- steem, gestuurd door een ponsband-computer. Zoe mende torens, de beelden wegklikkend. Daar verschij nen microscopische wonde ren. Dit is Joop Pieëte Sr. ten voeten uit. Dit is zijn procé dé, waarvan hij de geheimen niet prijsgeeft: „ik heb bijna een jaar aan deze presentatie gewerkt". Pieëte, die een ge nuanceerd gele narcis van een dag oud bijna molecu- lisch kan ontleden door het scherpste lensje. Het zweet staat dan in de poriën van de bloem, en wordt op het doek geprojecteerd. Maar niet in deze presentatie van dromen de blauwe fenomenen. Hier gaat het om structuren van kristallen, gevangen onder een microscoop. Joop lag een periode lang in de aanslag met infra-rood en liet alle maal chemicaliën, giffen, sa mengaan. Dit bracht een openbaring teweeg, die con vergerend uit de projectoren op het doek verschijnt: alsof dierenkoppen je aankijken, lijkt wel. Zes beelden („wor den er straks acht") vloeien ineen: door Pieëte gefotogra feerde specimina van een mi- cro-kosmos. Ondersteund door sterke, elektronische muziek. Joop noemt het „vervreemdende klanken". „Nee, het is geen vrolijk ge beuren; de muziek levert een droeve achtergrond". Hier, pal onder het dak, is Joop Pieëte op z'n best; dit is de kern van z'n zaak. Weinig slaap nodig Pieëte's apologie: „Ik kan het niet helpen, maar ik ben ge dreven. Ik geloof, dat ik niet anders kan, en mijn leeftijd heb ik niet in de gaten. Ge lukkig heb ik weinig slaap nodig. Ik reis rond met deze karavaan om kennis over te brengen en anderen te laten meegenieten. Lig dan wei eens pas om een uur of één op bed, maar vijf uur later ben ik meestal weer uit de veren. Ach ja, ik ben een liefhebber, een amateur die altijd professioneel gewerkt heeft. Een technische vent van huisuit". Beneden zakt Joop onderuit, voor de foto; bij een immens paneel dat al heel wat vriie produkties gestuurd heeft. Lampjes lichten aan en uit en digitaal-tijden laten zien hoe laat het bij JPS Studio's is: nog vroeg genoeg om bii de tijd te blijven. De zuurkool wacht. „Ook nog aardig te weten, dat we bezig zijn met een pakket van twaalf films voor een programma „Kijk". Proberen we op de buis te krijgen, in de sector der na tuurfilms. Idee van Hans van Oosterom, die ook de teksten natuurlijk schreef. Facetten: het water (uitdieoend), de zee, de zon, het licht, de bo men, noem maar op. Ik film het en breng de beelden aan. En nu ga je d'r uit". Als dit geen technisch verhaal is ge worden, is dat wellicht jam mer; maar een Pieëte de Ou dere heeft een know-how die nauwelijks voor publicatie vatbaar is. In de brief wijst het schap erop, dat er met de situatie van de 126 gemeentelijke keu ringsdiensten nu allerhand velschillen zijn tussen de dien sten onderling, terwijl men onderling ook in een concur rentiestrijd is gewikkeld. Bo vendien is de opzet van de keuringen, door de vele dien sten, niet effectief. Alleen daarom al meent het schap dat de ene nieuwe rijksdienst noodzakelijk is. De taak van de nieuwe dienst zou moeten beginnen aan de poort van het slachthuis en daar ook moeten eindigen, al dus het schap. De dienst moet zich bezighouden met alle as pecten van be- en verwerking van vlees. De dienst moet ook toezicht houden op slagers die zelf slachten, zo meent het schap. Toezicht op de boerderijen zelf moet de dienst echter niet ter hand nemen, aldus het schap, dat daarmee tegen de wens van de regering ingaat. De vo rige regering had voorgesteld de dienst ook op boerderijen te laten controleren om een kop peling aan te brengen tussen gezondheidszorg van slachtvee (gegevens over ziekten en me dicijnen bijvoorbeeld om af keuringen te voorkomen) en de slacht zelf. Het schap meent nu dat die koppeling er wel moet komem maar dat contro le op de bedrijven best gedaan kan worden door de dienst die dit ook nu doet. de Stichting Gezondheidszorg voor Dieren. Het toezicht op dé vleespro- dukten vanaf de poort van de slachterij moet blijven vallen onder de keuringsdiensten van waren, aldus het schap. Speciale aandacht vraagt het schap voor de keuringskosten in ons land. Die kosten belie pen in 1981 125 miljoen gulden waarvan het bedrijfsleven 112 miljoen gulden betaalde. Dit ondanks het streven van de overheid de helft van de kos ten te dragen. Met de nieuwe keuringsdienst hoopt het schap nu dat de keuringskosten om laag kunnen. Men wijst erop dat de kosten per dier in ons land in 1981 f. 5,37 waren te gen f. 3,55 in Duitsland, f. 1,60 in Frankrijk, f. 3,45 in België en f. 0,25 in Italië. LEIDEN/DEN HAAG Het Produktschap voor Vee en Vlees kan instem men met het regerings voornemen om één rijks dienst op te zetten voor de keuring van dieren. Daar door zullen 126 gemeente lijke keuringsdiensten verdwijnen terwijl er ook een einde komt aan de huidige toestand waar de Veterinaire Dienst van het ministerie van Land bouw en Visserij dieren voor en na het slachten keurt, alsmede ambtena ren van het staatstoezicht op de volksgezondheid van het ministerie van Volksgezondheid. Middels de opzet van één rijks dienst voor veekeuring zouden ook de keurings kosten omlaag moeten, al dus het schap in een brief aan de betrokken minis ters De Koning en Garde niers. schilderd, maar als mensen die oprecht in hun taak gelo ven. Dat houdt ook weer in, dat de film tegen het slot weer zwaar haar de melodra matische kant afglijdt on danks een goede vertolking van Oscar-winnaar Timothy Hutton als Moreland. Wie van „Taps" een harde actiefilm verwacht/ komt be drogen uit Men moet boven dien zich een beetje kunnen inleven in de mentaliteit van Amerikaanse militaire aca demies. MILO verdedigen in „Taps".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1982 | | pagina 5